E-könyv Kertész Mihály: A cikkek szerzője a Magyar Színház és a Nordisk Compagnie tagja, a Phőnix és a Warner-First Filmgyár főrendezője
Balogh Gyöngyi gyűjtése

140 KByte
Előző Tartalom Következő

Kertész Mihály: A magyar film jövője

In: Mozihét 1916/53

A magyar filmek művészi fejlettségét azok a nagyszabású sikerek igazolják, melyek egy-egy újonnan megjelenő magyar darab bemutatását kísérik. Eddig a közönség teljes elismeréssel adózott a lelkes magyar művészgárda fáradozásának, de mi, akik belülről látjuk a készülő eseményeket, a helyzet kialakulását, látjuk, hogy még jelentős akadályok tornyosulnak munkánk tökéletes eredménye elé.

Mindenfelé hallom az amerikai filmek tökéletességét. Elismerem: csodálatos a technikájuk, a szcenárium megírása mesteri és mély és rutinos a rendezés. De viszont meg van ott a jó-filmnek legfőbb feltétele, a sokmilliós tőke, ami megadja lehetőségét annak, hogy a rendező fantáziájához mért tartalmasság kellő színekben domborodjék ki.

A magyar filmeknél pedig a legfőbb feltétel – a tőke – csak kevés helyütt van meg és akkor is távolról sem amerikai arányban. És hogy mégis tudunk elsőrangú képet produkálni, ez csak a művészi képességek, akaraterő és lankadatlan ambíció javára írandó. Messze tartana már a magyar kinematográfia, ha a nagytőke nem zárkóznék el előlünk. A létező filmvállalatok, melyek programjában magyar művek kidolgozása szerepel, nem egyszer láthatják a magyar filmek készítésének jövedelmezőségét, így hát a vállalkozás anyagi része biztosítva volna.

Ami pedig a magyar faj tudását illeti, mint a színészet és rendezés régi embere, a közismert tények tudatában nyugodtan állítom, hogy igenis vannak nálunk őstehetségek, akik nemcsak tudnak, de akarnak is tanulni…

Érthetetlennek tartom, hogy ilyen körülmények mellett tartózkodó álláspontot foglal el a milliós tőke a filmmel szemben. Pedig a magyarságban meg van a tudás és az ambíció, és ha majd nem hiányoznak a jelentős anyagi eszközök, könnyen megközelíthetjük az amerikai fejlettség színvonalát… Ma néha különös helyzetbe kerül a rendező, ha a művészi munka mellett más gondok is nehezednek rá. Egy amerikai filmben egész színházat gyújtanak fel az amerikai „Beatrice” filmen, hogy a férj öt perccel hamarabb jöhessen haza és feleségét hűtlenségen érje, a Nordisk egyetlen jelenet miatt – vasúti összeütközés – feláldoz két igazi mozdonyt 8-8 kupéval, a „Sárga bárca” című amerikai filmen díszes szobaberendezések mennek tönkre, mikor a zsidó pogromot mutatják be. Nálunk néha, ha egy korhű masszív kályha kell, kihagynak egy jelenetet, kétségbe ejt, ha arról kell gondoskodnom, honnan kerítsek negyven frakkos urat, estélyi ruhájú hölgyeket. Külső felvételeknél figyelemmel kell lenni, hogy a kiutazás ne legyen nagyon költséges…

… Ha itt is meg lesz minden eszköz, ha itt is áldozatokat hoznak, a magyar márka is diadalmas fénnyel fog ragyogni a kultúrvilágban helyet foglaló előkelő filmek sorában.

A magyar filmek elsőrangúak, mindenen felülállóak lesznek. A nagytőke bizonyos, hogy itt is át fogja látni majd a kinematográfia nagy anyagi jövedelmezőségét, mint átlátta Németországban is. A magyar film hovatovább nemzetközi kincs lesz.

 

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső