A XXIX. Magyar Filmszemlén újra vígjátékkal indul Tímár Péter

Báthory Erzsi

Feri bandája és a bűvös golyó

Filmplakát
Filmplakát

141 KByte

Igen, igen, Feri's Gang, ez az angol címe - mondta éppen Tímár Péter a maroktelefonba, amikor beléptem a vágószobába, hogy interjút készítsek vele új filmjéről, a Zimmer Feriről. (Notabene: e röpke beszélgetés után kikapcsolta, és eltette a mobilt.)

Lement a tévében, de még mindig jól megy a mozikban az előző, a XXVIII. filmszemlén díjazott filmed, a Csinibaba. Hogyhogy ilyen gyorsan, egy éven belül már elkészültél egy új filmmel?

Ez a forgatókönyv négy éve készen van, akkor pályáztam vele a Magyar Mozgókép Alapítványnál, de visszadobták, én meg bevágtam a fiókba. Tavaly nyáron egy ismerősöm felhívott telefonon, hogy: te, van itt egy fuvarozó részvénytársaság, nagyon tetszik nekik a Csinibaba, még jobban a Csinibaba bevétele, úgy döntöttek, hogy fektetnének be pénzt olyan filmbe, amit te csinálsz. Megismerkedtem ezek után Kálomista Gábor úrral, aki tájékoztatott : már meg is alakították a Megafilm Kft-t, kifejezetten abból a célból, hogy velem csinálnak filmet, akarom-e. Mondtam, hogy a fenébe ne, s kikaptam a fiókból a Zimmer Feri forgatókönyvét. Rá három hétre már forgattunk...

Nem kellett dramaturg se?

Vészits Andreával átjavítgattuk azért a könyvet... De ilyen fantasztikus helyzetben még soha sem voltam! Eddig a stúdióvezetők mindig számtalanszor átíratták velem a forgatókönyvet, Kálomistáék meg azt mondták, hogy mindent rám bíznak, a színészeket, a stábot, stb.

A pénzzel kapcsolatban sem volt megkötésük?

Azt mondták, olyan költségvetésű filmet akarnak, mint a Csinibaba. Erre kijelentettem, hogy én azt még egyszer nem, az vérlázítóan alacsony költséggel, nyomorúságos körülmények között készült, annak idején is megmondtam, hogy még egyszer így filmet nem csinálok. Na, végül megegyeztünk, hogy hasonló nagyságrendű lesz, s rohamtempóban indult máris az egész, két hét alatt kellett színészeket találnom, ami gyakorlatilag majdnem lehetetlen... A Római-parton találtunk egy jó kis üdülőt, teljesen olyat, mintha a Balatonon lenne, csakhogy ott nem tudtuk volna leforgatni a színész-egyeztetések meg a költségek miatt. Sajnos a tervezésnél a gyártásvezetőm mindent alábecsült, 65 milliós költségvetést adott, s már 85 milliónál tartunk, illetve nem is tudom követni, mert még csak most indult a reklám... De a producer eddig egyetlen egyszer sem tette szóvá a pénzt. Egyszóval eddig nem tapasztalt körülmények között tudtam dolgozni: rám hagytak mindent, semmibe az égvilágon nem szóltak bele, Kálomista Gábor jelen volt a forgatásokon, de mint drukker... Annyira ideális körülmények között dolgoztam, hogy már muszáj volt történnie valaminek, és az utolsó előtti forgatási napon jött ez a baleset. Mint a Bűvös vadászban: akárhová bújtam volna, ez a golyó eltalált volna engem...

Miért? Miért érezted azt, hogy fizetned kell valamiért?

Nem tudom megmondani, de akkor tűpontosan ezt éreztem. Mindenért meg kell fizetni, semmit nem adnak ingyen. A Csinibaba is ajándék volt, azért az akkori forgatáson fizettem...

Mi történt pontosan?

Gallával vettük fel a lövöldözési jelenetet, az ajtó mögött álltam, takarásban, és ez a kellék-lövedék, egy kaucsuk-kapszula, aminek imitálnia kell a becsapódást, az ajtófélfáról nekem csapódott. Hármasával vettük fel a lövéseket, és ez már az utolsó volt. Szinte a nullával egyenlő volt az esély, hogy eltaláljon, de eltalált, egy pillanat alatt összeestem. Éppen ment a kamera, és be is vágtam a filmbe azt a lövedéket, amelyik eltalált. Egy haszna volt: azóta nálunk is kötelező az ilyen jeleneteknél a stáb minden tagja számára a védőfelszerelés, a szemüveg használata. Nekem viszont most már állandóan szemüveget kell hordanom.

Sebaj, jól áll... Kikkel dolgoztál ebben a filmben?

Ismét Szatmári Péter volt az operatőr, Gyürky András a díszlettervező. A zenét ugyanaz a Závody-Madarász páros készítette, amelyik a Csinibabában a Kispál és a borz mellett átdolgozta a számok nagy részét. Ebben egészen más zenei világra volt szükség, szerepel ugyanis benne egy kubai lány (egy itt tanuló kubai diáklány játssza), akit Zimmer Feriék azért alkalmaznak, mert az egész Balatonparton nincs színes felszolgáló, pedig a németek ezt cumizzák... A főszerep Reviczky Gáboré, ő a Zimmer Feri, a felesége Pogány Judit, a lányuk Kovács Vanda, a Csinibabából ismert színésznő, a vőlegényét pedig Szarvas József alakítja. Ők így együtt a kifosztó kombinát. Kibérelnek a Balatonparton egy házat, nyitnak benne panziót és éttermet, azzal a céllal, hogy egy nyár alatt meg kell gazdagodniok. Egyrészt a lányuknak kell lakást venni, másrészt el vannak adósodva, azután pedig gyorsan akarnak megszabadulni innen, mert utálják a vendéglátóipart, utálják a németeket. Dehát jelenleg ebből lehet a leggyorsabban meggazdagodni, gondolják. A Feri kedvenc mondása: "Kapitalizmus van? Rendben van. Az marad életben, aki életben marad? Rendben van. Megeszik a nagyhalak a kis halakat? Jó étvágyat!" Ezzel érzékelteti, hogy kényszerpályán vannak, a sors akarja így, ők nem tehetnek ellene semmit. Feriék a panzióba odaveszik mindenesnek a feleség unokaöccsét, Petit (Bíró Attila játssza, aki gyakran látható reklámokban, nagyon tehetséges... ), és alkalmazzák a kubai diáklányt, Luciát felszolgálónak. A "komisz kölyök" és Lucia, a két "kizsákmányolt" szükségszerűen szövetségre lép. Zimmerék, Peti ötletére, úgy fogják a vendégeket, hogy szögeket szórnak a ház előtti útra, az autógumik kidurrannak, s a vendégek betérnek a panzióba. De a horgukra akad két inkognitóban utazó KÖJÁL-ellenőr is (Ozsda Erika és Szacsvay László), s ők amint rájönnek, hogy itt mi zajlik, szobát vesznek ki, s maradnak vizsgálódni.

Miért, mi zajlik?

Csapnivaló az ellátás, a kiszolgálás, legfőképpen az ételek minősége. Amikor a becsapott németek egy nagy balhé után eltávoznak, furcsa magyar vendégek kezdik benépesíteni a panziót. Először megjelenik egy pár (Nagy Natália és Méhes László), a nő amolyan bio-nő, a férfi meg egy tutyimutyi alak, aki maga se tudja, hogy került bele, de az a helyzet, hogy ők ketten szélhámossággal, konkrétan Lánchíd-kötvénnyel húsz milliót szereztek, s menekülniük kell a pénzzel a becsapott kötvényesek elől. A nyomukban különböző bandák: Kaszás Gergő, aki Gévai Rékát mint prostituáltat futtatja, de még kezdő a szakmában, majd Magyar Attila vezetésével egy maffia... Aztán felbukkan civilben egy nyomozó (Galla Miklós). Mind úgy csinálnak, persze, mintha csak nyaralnának, de mind a pénzt keresi, illetve akarja megtalálni, a csalók meg megtartani. Egy váratlan lövöldözés továbbmenekülésre készteti őket, erre a többiek is angolosan távoznak, s ettől Zimmer Feri bekattan. Ugyanis lassan eltelt a nyár, s még semmi bevétel nem volt.

Ferit elviszik a diliházba. Két hét múlva: minden rendben, a panzió tele van, a vendégek elégedettek, ugyanis a feleség vezeti a panziót és úgy csinálja, ahogy kell, azaz ahogy kellene. Hirtelen megjelenik Feri pizsamában. Még nem gyógyult meg, de a diliházban nincs hely, és előbb hazaküldték. Nem tudja, hol van, és Peti, aki körülvezeti a házban, a kérdésre, hogy hol van, azt feleli: a diliházban. Ja, az jó - mondja Zimmer Feri, és ettől megnyugszik. S akkor a vőlegény kolompolni kezd, még a Feri által meghonosított szokás szerint, hogy: Mittagessen, Mittagessen, mire a Feri nevetni kezd, hogy mit csinál itt ez a bolond, mi az, hogy mitágesszen... És ez a film vége.

Amikor ezt négy éve megírtad, akkor a közismert jelenségeken túl egyéb aktuális esemény is elindította benned a történetmesélést?

Régen izgat a balatonparti vircsaft, szörnyen szégyenletesnek tartom. Attól lesz teljesen abszurd ez az egész, hogy a balatonparti panziósok szinte csak a németekből élnek, de ki nem állhatják őket. A történet ma is aktuális, vagy még jobban. Az eltelt négy év alatt pedig tisztult is a szemünk. Ugyanis szerintem nem vadkapitalizmus az, ami itt zajlik. Amikor 1947-ben az MDP fordulatot vett a szocializmusra, akkor párhuzamosan elindult egy tendenciózus társadalmi nevelési folyamat is, ami évekig tartott: a hatalom szó szerint megtanította az embereket arra, hogy mi a szocializmus. Most pedig belehajítottak mindenkit ebbe az új szituációba, és mindenki a saját bőrén tanulja meg, hogyan élheti túl. Például csak úgy, ha lenyúlhatja a másikat. A filmbeli szerepében Pogány Judit tisztességes vendéglátós, de nem is fog meggazdagodni...

Persze még vannak alternatívák: vagy az adósság és a közterhek nyomják agyon, vagy kicsinálják a többiek...

Igen, igaz, a film végén Zimmer Feri a tisztességest is kineveti. A diliházból jött diliháznak látja a világot. Ezt egyébként a filmnyelvi eszközök is segítik. A panzión kívül játszódó jelenetekben, strandon, utcán áll a kép, s ahogy belépünk a panzióba, borul. A film elején szól egy dal, Bornai Tibor írta a szövegét, így kezdődik: "Beültettek a hintába, meglöktek és magunkra hagytak..." Ezt a hinta-érzést érzékelteti a képborulás. Aztán: a maffiózókat visszafelé forgattuk play-backben. Rengeteg stop-trükköt alkalmaztam. Látsz egy üres szobát, hallod, hogy beszélgetnek, és egyszerre pakk! ott vannak és beszélgetnek. Nincs csapó, semmi nem változik a környezetben, csak a személyek. Ezt most használtam először. Azaz: a világ mindig állandó, mi vagyunk benne esetlegesek, illetve felcserélhetők.

Úgy érzed, megint összejött egy közönségsikerre is számító vígjáték?

Ez keményebb, mint a Csinibaba. Bohózat, burleszk, inkább chaplini. Abszurd. Ha megnézik, a Csinibaba miatt nézik meg. Ezúttal nagyon sok függ a bevételtől, négyszázezer nézőnek kell bemennie a moziba, hogy megkapjam én is a gázsimat, mert így kötöttük meg a szerződést. Ez egészen új jelenség a magyar filmgyártásban. A filmet a MOKÉP forgalmazza, és szinte mindent feltett erre a lapra.

És a Zimmer Feri után... ?

Egy ideig nem szeretnék vígjátékot csinálni. Valami komolyabbra vágyom... Talán a Csinibabának köszönhetően bejönnek majd a moziba azok is, akik egyébként nem jönnének be bizonyos filmekre. Van egy másik visszadobott forgatókönyvem, Tartós hullák a címe, szintén vígjátéknak írtam, de most rájöttem, hogy nem vígjátékot kellene belőle csinálni...

Visszatérve a golyóra: egy napja volt a Teremtőnek, hogy figyelmeztessen a sebezhetőségre, a múlandóságra, s megtette.

Budapest, 1998. január 25.

Reviczky Gábor és Pogány Judit
Reviczky Gábor és
Pogány Judit
60 KByte
Bíró Attila
Bíró Attila
52 KByte
Kovács Vanda, Méhes László és Szacsvay László
Kovács Vanda,
Méhes László
és Szacsvay László
66 KByte
Galla Milkós
Galla Milkós
39 KByte
Nagy Natália és Ozsda Erika
Nagy Natália és
Ozsda Erika
68 KByte
Kaszás Gergő és Gévai Réka
Kaszás Gergő és
Gévai Réka
34 KByte
Növényi Norbert , Tímár Péter és Bíró Attila
Növényi Norbert,
Tímár Péter és
Bíró Attila
42 KByte

Tartalom Filmek Arcok Gondolatok Kopia Kopia Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek Index Filmek Arcok Gondolatok Kopia Oktatas Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek