Berkes Ildikó

A Kispályás Shane Meadows

A brit rendező filmjei az Örökmozgóban a Titanic Filmfesztiválon

Shane Meadows: Hétszer 24 (1997)
Shane Meadows:
Hétszer 24 (1997)

53 KByte

A 26 éves korára az új brit film csodagyerekének kikiáltott Shane Meadows Közép-Angliában nőtt fel és soha nem járt filmfőiskolára. Rövid ideig fényképészetet tanult, majd úgy két éve, kölcsönkért videókamerával, haverjai és családtagjai közreműködésével és gyakran sajátmaga főszereplésével mint író-rendező-producer ontani kezdte a kisfilmeket. Ezekben a hol őrültnek, hol rossznak, hol mulatságosnak és meghatónak mondott filmjeiben, melyeket az életét benépesítő és emlékezetében élő figurákra épített, már megmutatkozott életkorát meghazudtolóan érett és emberséges szemlélete és ritka tehetsége. Minimális költségvetéssel készült hatvanperces kisjátékfilmje, a Kispálya, melynek író-rendezője és főszereplője is, kisstílű szélhámosokról és feleségeikről szól és nagy sikert aratott a fesztiválsajtóban Edinburghben, Torontóban, de az igazi áttörést a kísérőfilm, a mindössze tízperces Hol a mani, Ronnie? hozta meg: ez a fergeteges gengszterkomédia elnyerte a Channel One/NFT 1996-os díját, amely a legtekintélyesebb rövidfilmtrófea Európában.
Erre figyelt fel a Scala cég TV-reklámokkal kezdő és Neil Jordan több filmjén is dolgozó segédproducere, Imogen West, és megszerezte az 1991 óta mozifilmeket is finanszírozó BBC anyagi támogatását Meadows első teljes hosszúságú mozifilmjéhez, a Hétszer 24hez. (Meadows egyébként korábban készített a Channel Four TV-csatorna számára egy dokumentumfilmet A cigányok királya címmel.) Ez a – témájában
A bokszolóhoz hasonló – film nemcsak a rendezőnek és a producernek adta meg a debütálás lehetőségét, hanem Meadows régi munkatársának, a Nottingham-i születésű Paul Fraser forgatókönyvírónak is és – a több Meadows-filmben játszó régi haver, Jimmy Hynd (Meggy) és Mat Hand (Fagash) mellett – számos vidéki színészhallgatónak is, köztük a Timet alakító Danny Nussbaumnak. Ugyanakkor az egyik legjobb angol operatőrnek számító Ashley Rowe fényképezte ezt a még mindig igen kis költségvetésű és elvi okokból fekete-fehérben forgatott produkciót. “Nem a szemcsés dokumentarizmus érzetét akartam kelteni, hanem mert a fekete-fehér ereje és tisztasága kiemeli a színészi alakításokat és méltóságot kölcsönöz az egésznek” – vallja az ifjú rendező, aki szakmai kérdésekben a profi filmvilágban szokatlanul nagy szabadságot adott operatőrének.
“Nem fenyeget az a veszély, hogy elveszítem a stílusom vagy a szemléletem” – nyilatkozta Meadows a Hétszer 24 forgatása idején. “Amikor az embernek semmije sincs, a képzelőerejét kell használnia, és én így tanultam meg filmeket készíteni. Nem tanították meg nekem, mi a ‘helyes’ módszer. Ez a film bonyolultabb, mint bármi, amit eddig csináltam. Először nehéz volt hozzászoknom, hogy stábbal dolgozom, mert megszoktam, hogy mindent magam csinálok. Filmjeimet gyakran olyan emberek ihletik, akiket gyerekkoromban ismertem. Rájöttem, hogy a gyerekkoromból vett történetek megnevettetik az embereket, meg aztán a nagyvásznon is ki akartam próbálni ezeket a figurákat. Mindig nagyon vonzódtam az olyan történetekhez, amiket a többiek kihagynak, az olyan emberekhez, akik másoknak szentelik magukat. Darcy ilyen ember: kiáll a srácokért, akiket ismer, mégha mindenki teljesen furának tartja is. Ösztönösen mindentudó, ha emberekről van szó, és meg tudja fogni ezt a bandát, mégha viselkedésük, humoruk és attitüdjük gyakorlatilag ki is zárja őket a társadalomból, saját nagyon szoros közösségérzetükben izolálva őket. Napi huszonnégy órában, heti hét napon át, csak lógnak és ugyanazt a semmit teszik. Darcy nyitott szívvel közelít hozzájuk.”
“Alan Darcy kényszeresen megszállott szociális munkás, akit mélységes büszkeség fűt sajátmagával és ezekkel a fiúkkal kapcsolatban. A háború után a kamaszok tele voltak reménnyel és büszkeséggel. Elkeseríti, mennyire eltapossa a társadalom ezeket a mai srácokat, de tudja, hogy van bennük harci szellem” – vall erről a korábbi szerepeitől igen eltérő figuráról a nyolcvanas években vilárhíressé lett angol színész, Bob Hoskins, aki egyébként nem győzi dicsérni az ifjú titánt. “Shane Meadows pontosan tudja, mit akar, lelkesedése elképesztő, az ötletei klasszak és mindenkivel nyitott. Figyelemre méltó, ahogy filmjében sikerült összeolvasztania a kiélezett tragédiát ezzel a néha teljesen alpári humorral.”

Shane Meadows: Hétszer 24 (1997)
Shane Meadows:
Hétszer 24 (1997)

62 KByte
Shane Meadows
Shane Meadows

23 KByte

Tartalom Filmek Arcok Gondolatok Kopia Kopia Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek Index Filmek Arcok Gondolatok Kopia Oktatas Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek