Traser Mária

Claude Lelouch

Egy férfi és egy nő, 1966, Jean-Louis Trintignant
Egy férfi és egy nő,
1966, Jean-Louis
Trintignant

110 KByte
Claude Lelouch olyan sajátos jelensége az európai filmművészetnek, akit lehet kiátkozni, "lenézni", "leszólni", de nélküle elképzelni a modern európai filmet már nem lehet. 1966-os nagy kiugrásával, az Egy férfi és egy nővel az új szentimentalizmus divatját és hullámát indította el szerte a világon. A kritika és a közönség sohasem ítélte meg egységesen a filmjeit. De azt még a leggunyorosabb hangú kritikusa sem tagadja, hogy ha az ember rosszkedvű, magányos, nem találja a helyét, és beül megnézni egy "jó kis Lelouch"- t, akkor legalább arra két órára garantáltan elfeledi minden búját-baját.

A technika megszállottjaként a filmkészítés minden lépcsőfokát megmászta, hogy megtanulja a filmcsinálás minden csínját-bínját. Ha filmet forgat, akkor valóban szerzője a filmnek. Onnantól kezdve, hogy ő a fénymegadó, egészen addig, hogy ő instruálja sztárokat, szeret rendező, forgatókönyvíró, operatőr, vágó lenni egyszemélyben. Nagyon fiatalon szeretett bele a filmezésbe, operatőrként kezdte (1956-ban még nincs húsz éves, amikor a párizsi televízió részére forgat tudósítást a budapesti eseményekről) és mindvégig szenvedélyesen követi és alkalmazza a filmtechnika újításait. Imád játszani a színekkel, alig van olyan filmje, amelyben ne alkalmazná egyidejűleg a filmszínezés több módozatát, a fekete-fehéret, a színes filmet, vagy a néma filmek virazsírozásos technikáját. Megszállottja az optimista színeknek, az elnagyolt, nagyívű lélekábrázolásnak, az olajozott forgatókönyvnek, a közhelyes társadalom-ábrázolásnak, az édes-bús ponyvaregény történeteknek, a látványos képeslap-tájaknak, a fülbemászó filmzenének, az állandóan mozgó kamerának és a happy-endnek. Ennél több "rosszat" nem mondhatunk róla. Melodrámáinak kitűnő a humora, történetei soha nem unalmasak, és hősöket olyan színészek alakítják, akik mindent elhitetnek, általuk minden megtörténhet. Annie Girardot, Anouk Aimée, Jean-Louis Trintignant, Yves Montand és mások, nemcsak jelen vannak a filmjeiben, hanem olyan izgalmas átéléssel elevenítik meg a szerepet, mintha személyes sorsukat, megélt életüket mutatnák be nekünk. Bikácsy Gergely, többek közt azt írja Lelouch-ról: "Mert fontos dolgokról ugyan Godard jobb filmeket csinált, viszont az akkori Lelouch nélkül szomorúbbak maradtunk volna. S ha könnyezni vágyunk a rossz meg a jó emberek egyaránt nehéz sorsán, szeretjük a kövér és mafla fiúk históriáját, szeretjük a szomorú és szép lányokat, akkor jól jön egy szombat esti Lelouch."

Üljünk be hát Lelouch néhány kedves és kellemes filmjére, andalodjunk el kicsit azokon a felejthetetlen dallamokon és csodáljuk őszinte bámulattal kedvenc színészeink szépséges fiatalságát.

Egy férfi és egy nő, 1966, Anouk Aimée
Egy férfi és egy nő,
1966, Anouk Aimée

87 KByte

Tartalom Filmek Arcok Gondolatok Kopia Kopia Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek Index Filmek Arcok Gondolatok Kopia Oktatas Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek