Fejes Katalin

A másság mestere

Jelenet a filmből
Jelenet a filmből

107 KByte
Lassan már megszokottá válik, hogy a franciák új tehetsége, a 80-as és 90-es évek egyik legnépszerűbb európai filmrendezője, Luc Besson a sajtó teljes kizárásával, a hallgatás néma falai mögött forgatja filmjeit. Besson nem hangos hírverésekkel és nagyszabású sajtókampányokkal akar hatni közönségére, sokkal fontosabbnak tartja a meglepetés erejét. Megteheti, mert pusztán a neve máris sikert ígér, hiszen ma már védjegynek számít sajátos stílusa, ami ügyes formakészséget, technikai precizitást, mesterségbeli tudást jelent. Egyediségre és tökéletességre törekvése tulajdonképpen meghozta munkája gyümölcsét, hiszen folyamatosan nő rajongóinak tábora, a kritikusok pedig, ha nem is mindig egyöntetű elismeréssel, új fejezetet nyitottak vele a filmtörténetben.

Besson első híveit az 1983-ban bemutatott Élethalálharc című fekete-fehér némafilmjével szerezte, amely a közösségből kiszakadt ember reményének elvesztését, az emberi társadalom lealacsonyodását fogalmazta meg. A film nagy visszhangjára a híres francia filmgyártó cég a Gaumont is felfigyelt, és Besson második filmjénél elvállalta a gyártó szerepét. Az 1985-ös Metró hatalmas költségvetéssel, híres sztárok (Christophe Lambert, Isabelle Adjani, Richard Bohringer) szerződtetésével készült és sikerfilm lett, mert a 80-as évek nemzedéke benne találta meg új hitvallását, a másság jogainak elismerését. Formabontó, klipszerű technikája, különös díszlet- és jelmeztára a lázadást, a kötöttségek feloldását szimbolizálta.

A nagy kékség (1988), a Nikita (1989), és a Léon, a profi (1994) tovább növelte az ünnepelt filmrendező népszerűségét, s bebizonyította, hogy valóban képes a munkáival szert tenni a sikerre, elismertségre. Franciaországban őt tekintik a kultuszfilm új letéteményesének.

Filmjei kívülállókról szólnak, arról a fiatal nemzedékről, amely nem találja helyét a világban, mert az is értetlenül áll fiatalos lendületével és másságával szemben. A Metró földalatti élete, A nagy kékség mélytengeri világa, vagy a Léon, a profi bérgyilkosának hermetikusan zárt élete mind erről az érzésről, az elmenekülésről szól. Bessonnak sikerült a perifériára szorult "kasztok" sorsát úgy ábrázolni, hogy kívülállásuk egyfajta romantikus megdicsőülés legyen. Hallgatag hősei nem vesznek részt az üres szavaktól harsogó, képmutató hazugságokkal feltöltődött nagyvilág hullámzásában, inkább félrevonulva róják a maguk választotta utat, vállalva a kirekesztettek szerepét.

A "bessoni esztétikát" nem a szavak, a dialógusok képviselik, hanem a különös atmoszférával bíró képi világ. Filmjeinek ereje képeiben rejlik, mert kisugárzásuk minden szót pótol, minden kommunikatív közlés fölébe kerekedik, annyira összesűríti az érzelmeket. A beszédes képek mögött kivilágló "bessoni esztétika" olyan világról álmodik, ahol "nincs helye a gyűlöletnek, a féltékenységnek, az ellenségeskedésnek". Hiába bővelkedik a Metró, a Nikita vagy a Léon akciókban, az elv mindegyikben ugyanaz, a rendező számára az a legfontosabb, hogy az izgalmas történetmesélés mellett a nézőt elgondolkodtassa a világ működéséről, ráébressze a valódi érzésekre.

Luc Besson legújabb filmjének, Az ötödik elemnek szövevényes cselekménye, látványos képi világa, dekoratív rendezése újdonságot jelent a már megszokott, hagyományos bessoni életműben. A 23. századi sci-fi gyökerei 1914-hez nyúlnak vissza, amikor egy egyiptomi ásatás során négy, rejtélyes erővel bíró kő került a felszínre. A kövek a négy őselemet szimbolizálják — a földet, levegőt, vizet és tüzet. 300 évvel később a négy kő újra felbukkan, és fontos szerepet kap a titokzatos erőtől fenyegetett Föderáció megmentésében. A Föderáció megbízottja, Korben Dallas és csinos partnernője, Leeloo kisebb-nagyobb akadályokkal küzdve igyekszik megállítani a halálos veszedelmet.

A cselekmény másodlagos szerepet játszik Besson filmében, míg a jelmezek, díszletek és speciális effektusok abszolút prioritást élveznek. A profin megálmodott és megvalósított New York-i metropoliszban az emberi világ kiszorult a földközelből — ezt a szemét és hulladék uralja — , helyette vízszintes és függőleges irányban közlekedik a levegőben; csillogó, extrém ruhákban jár; gigantikus méretű, extrákkal felszerelt mesterséges szigetre tehet kéjutazást; élvezheti, hogy élhet. A kosztüm, a frizura, a smink abszolút egyedi, utánozhatatlan, ilyet csakis egy igazi francia tervező (Gaultier) kreálhatott "Mindent a látványért!" -felkiáltással.

Besson nem unalmas tucatáruval akarja közönségét kielégíteni, hanem unikumot kínál, tele leleményességgel, meghökkentéssel, csalafintasággal. Egymás után robbannak a patronok, melynek csúcsa egy sárkány-királynőhöz hasonlatos kékszínű, intergalaktikus lény, azaz a Díva felléptetése az Operaházban.

Besson egyetlen pillanatra sem hagyja, hogy a néző kivonja magát a hatása alól. Filmjét nem egynek tekinti a science fictionok közül, hanem valamennyi ősszegzőjének; idézetek, dicshimnuszok, paródiák elevenítik fel a filmtörténet legismertebb darabjait. Fritz Lang Metropolisa, Karl Freud A múmiája, Carpenter Dark Starja, Vadim Barbarellája, a Csillagok háborúja, a Total Recal: Emlékmás kacsint vissza a vászonról Besson-módra.

Bizarr történet Az ötödik elem, amelynek lényegét nem a logikus összefüggésekben, hanem a virtuóz technikai és metafizikai utalásokban kell keresni.

Luc Besson folyton csapdába ejti a nézőt, hol az élet értelmét kereső szenvelgő hőst ábrázolja, hol az emberi érzésekkel bíró bérgyilkost, hol pedig — hamiskás mosollyal — az emberiséget megmentő akcióhőst. Széles skálán mozgó jellemfestése olyan rendezőről árulkodik, aki együtt haladva a korral képes mindig újra- és újra megfelelni az ízléseknek, világszemléletnek. Egy alkotó, aki a filmet még művészetnek, de nem világteremtő médiumnak tekinti.

Bruce Willis
Bruce Willis

66 KByte
Ian Holm
Ian Holm

84 KByte

Tartalom Filmek Arcok Gondolatok Kopia Kopia Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek Index Filmek Arcok Gondolatok Kopia Oktatas Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek