Kaló Flórián | |||||||||||||||||||||||||||||||
(1932 június 15-2006 február 28) | |||||||||||||||||||||||||||||||
Magas, sovány, kopasz és gyakran szemüveges. Suta és ügyetlen – szinte biztosra vehetjük tehát, hogy remek a ritmusérzéke, a tánctudása, a mozgáskultúrája, hiszen a sutaság eljátszásához van igazán szükség a tudatos mozgásra! Sejthetjük, hogy színpadon gyakran lép fel táncoskomikusi szerepkörben. Karakterszínész. Komikus. Mivel a filmekben kis szerepeket játszik, a nevét csak akkor jegyzi meg a közönség, ha nagyon gyakran bukkan fel a filmvásznon, ha éveken át jelen van, és ha színházi munkájáról is gyakran beszélnek. Kaló Flórián filmográfiája arról árulkodik, hogy a filmesek csak egy évtizedig gondoltak rá, a hatvanas években. Szerencsére nagyobb szerepet kapott Herskó Jánostól a Két emelet boldogságban (1960). Herskó filmjét a jóval későbbi, első magyar tévésorozat, a Szomszédok ősének is tekinthetjük. Mindkettő témája és kiindulási pontja azonos: ismeretlen emberek költöznek be egy újonnan épült lakótelepi házba, s mire ők összeismerkednek, a néző is megismeri őket. Herskó filmje itt lezárul, a Szomszédok lakótársaival egy egész ország élt együtt tizenhárom éven át (1987-1999). Herskó vígjátékában egyenrangú szereplő a tíz fiatal, az öt pár, a legemlékezetesebb mégis a busz-könyvtárosnő, Domján Edit és a professzor, Kaló Flórián. A kötelezően komolyabbra hangszerelt munkások és munkásnők mellett csak a maszek fodrász-manöken házaspárnak (Garas Dezső-Krencsey Marianne) és nekik, az értelmiségi házaspárnak jutott hálás, komikus szerep. Az elfoglalt felesége mellett mindig éhes Kaló gombócfőző akciója és gombócnyeldeklése máig emlékezetes. Ahogyan a körülöttük tornyosuló főtt és nyers gombócok halmai és sorai is. A filmet népszerűsítő kiadványok mára muzeális értékek, sokat megtudunk belőlük a filmről és a korról is. U.M. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Utolsó filmszerepe 1973-ból a Lányarcok tükörben! | |||||||||||||||||||||||||||||||
|