Az Örökmozgó Filmmúzeum júniusi programja
(Az előadások egy része csak tagságival látogatható)

Gary Cooper, Rainer Werner Fassbinder, Dusan Makavejev, Tony Curtiz, Sartre-centenárium, Ez is Amerika…, bolgár filmhétvége: június 10-11-12, indiai filmfesztivál vagy indiai ráadás 16 csüt –20 szerdától, egész hónapban, és mint mindig: magyar filmek angolul,

 

Vonatkozó Filmkultúra cikkek: Stőhr Lóránt: Vándorlások A stílus változásai Bresson, Straub és Fassbinder filmjeiben és Jure Mikuž: A tükör és a film

Június 1. Szerda
16.30
Délidő
(High Noon), amerikai, 1952, r: Fred Zinnemann, f: Carl Foreman (John W. Cunningham regényéből), o: Floyd Crosby, z: Dimitri Tiomkin, sz: Gary Cooper (Will Kane seriff), Grace Kelly (Amy, a felesége), Thomas Mitchell (Henderson), Kathy Jurado (Heen Ramírez), Otto Kruger (Mettrick bíró), mf/E, 85 perc
A film múlt századi fényképeket idéző híradószerűséggel és – hála az Oscar-díjjal kitüntetett, rendkívül feszes vágásnak – a feszültség végsőkig való fokozásával tárja elénk a nyugalomba vonuló, megfáradt seriff drámáját, akit sorra magára hagynak a vadnyugati kisváros lakói, félvén a déli vonattal érkező börtönviselt bandita bosszújától.
[Gary Cooper emlékére]

18.30
Sátánfajzat
(Satansbraten), német, 1976, r, f: Rainer Werner Fassbinder, o: Michael Ballhaus, Jürgen Jürges, z: Peer Raben, sz: Kurt Raab (Walter), Margit Carstensen (Andrea), Helen Vita (Luise Kranz), hb/német hang, 110 perc
A fekete komédia főhőse, az anarchista költő, Walter pénzhiánnyal küzd, mivel a kiadója megtagadott tőle egy előleget. Különféle módokon próbál pénzhez jutni: egyik szeretőjét meggyilkolja, a másikból pénzt csal ki. De nemcsak szeretői és a rendőrség gyilkossági csoportjának emberei elől kell menekülnie, hanem szókimondó felesége elől is, aki Walter legújabb költeményeit olvasva úgy érzi, mintha művész férjében a nagy misztikus és homoszexuális német költő, Stefan George reinkarnálódna. Ez felkelti Walterben a homoszexuálisok iránti érdeklődést...
[Fassbinder-sorozat]

20.30
Dél, délkelet
(Jug, jugoistok), szerb, 2005, r: Milutin Petrović, f: Saša Radojević, Milutin Petrović, o: Predrag Bambić, z: Branko Neškov CAS, Aleksandra Stojanović, sz: Sonja Savić (Sonja), Nedeljko Despotović (Despotović felügyelő), Miloš Lolić (Miloš), Mladomir-Puriša Đorđević (Đorđević), Milutin Petrović (a miniszter), hb/szerb hang, 87 perc
with English subtitles
ingyenes előadás
Az egykor népszerű szerb színésznő, Sonja Savić visszatér Szlovéniából Belgrádba, hogy megállapodjon örökségéről anyjával és soha nem látott fivérével Milošsal, aki Belgiumban él. Sonja azt állítja, elrabolták a lányát, nyomozás indul, majd Sonja mégis azt mondja, kitalálta az egészet. Felmerül, hogy a gyereket, akinek az apja Szerbia külügyminisztere, ellenséges titkosszolgálatok rabolták el. A miniszter tagad, s feltételezi, hogy Sonja az őt lejáratni szándékozók eszköze. Ki hazudik, s ki mond igazat? Ki az őrült? Kit fognak meggyilkolni?
[PESTaFEST – Az I. Budapesti Szerb Dokumentumfilm Napok]

június 2. Csütörtök
17.30
Szerbek Pest-Budán (Srbi u Budimu i Pešti), 2003, r: Hevér Zoltán, 38 perc
A fővárosi szerbek múltját bemutató film.

Pomázi beszélyek
(Pomaski divani), 2003, r: Predrag Lončarski, Kis Aurél, 23 perc
A film egy pomázi szerb családot követ egy éven át.

Lamentáció a gólyákért
(Lament za rodama), 2001, r: Milan Livada, 12 perc
A Csepel-szigeti Lórév az egyetlen szerb többségű falu Magyarországon.

A színház az életünk része
2000, r: Sikovity Éva, 25 perc
A Magyarországi Szerb Színház nem hivatásos színész házaspárjának portréja.

Úgy, ahogy van
(Onako, kako jeste), 2005, r: Nikolina Milatović-Popović, 31 perc
Öt nehéz, de pátosz nélküli történet a mai, ENSZ-ellenőrzés alatt álló Koszovóban gettókba kényszerített „maradék” szerbek életéből.

Konvojjal Koszovóba
(Konvojom u Kosovo i Metohiju), 2005, r: Nikolina Milatović-Popović, 43 perc
KFOR katonai kísérettel érkezik a konvoj Belgrádból Koszovóba a szögesdrót akadályokkal elkerített szerb gettókba...

Elfelejtettek karácsonya
(Badnjak za zaboravljene), 2005, r: Žarko Joksimović, 12 perc
Prizrenben pár tucat idős szerb férfi és asszony a 2004-es pogromot követően őrzött menekültszálláson tengeti életét...

Harminc év magány
(30 godina samoće), 2004, r: Snježan Lalović, 10 perc
Optimista történet egy harminc éve egyedül élő idős asszonyról.

Zmijanji bikaviadal
(Bakovi sa Zmijanja), 2004, r: Đorđe Traživuk, 17 perc
Mintegy kétszáz éves tradícióra tekint vissza a Boszniai Krajinában, hogy a pásztorok valamely természetes katlanban nagyközönség előtt megmérkőztetik egymással bikáikat.

Visszaadni a napfényt
(Giving back the Light), 2003, r: Aleksandar Lekić, 25 perc
Amerikai orvosok, mexikói asszisztensek segítségével ingyenműtéttel adják vissza a szemük világát a mexikói szegényeknek.
ingyenes előadás
[PESTaFEST – Az I. Budapesti Szerb Dokumentumfilm Napok]

21.30
Beszélgetés a mai szerb dokumentumfilmről.
[PESTaFEST – Az I. Budapesti Szerb Dokumentumfilm Napok]

június 3. Péntek
17.00
Vihar Krajina felett
(Oluja nad Krajinom), 2001, r: Božidar Knežević, 52 perc
A film arról szól, hogy mi is történt valójában, miután katonai erővel horvát fennhatóság alá került a szerb Krajina…

Kormoránijesztők
(Plašitelji kormorana), 1997, r: Branko Ištvančić, 29 perc
A határ mentén a Dráva melletti halastavakat őrizni, elriasztani a falánk kormoránokat nemcsak foglalkozás, hanem egyfajta megszállottság is.

Megszűnés
(Nestajanje), 2003, r: Vladimir Perović, 20 perc
A film a szerbiai falvak elnéptelenedéséről szól.

Vitkovics Mihály emlékezete
1997, r: Radó Gyula, 25 perc
A film a 19. század eleji Vitkovics Mihálynak állít emléket, aki magyarul és szerbül is verselt.

A költő örök ifjúsága – Dušan Vasiljev (1900–1924)
(Večita mladost pesnika – Dušan Vasiljev /1900–1924/), 2003, r: Miodrag Obradov, 25 perc
A film a fiatalon meghalt bánáti szerb költő életét és munkásságát mutatja be.

Milorad Krstić
(Portret Milorada Krstića), 2003, r: Snežana Milivojević, 25 perc
A film a több évtizede Budapesten élő sokoldalú képzőművészt mutatja be. Festő, rajzfilmes, multimédiás alkotások szerzője, díszlettervező, fotóművész…

Látogatóban a szigetcsépi szerb enklávénál
(U pohode srpskoj enklavi u Čipu), 2001, r: Dušan Torbica, 49 perc
A film a szigetcsépi (Csepel-sziget) szerb közösséget mutatja be.
[PESTaFEST – Az I. Budapesti Szerb Dokumentumfilm Napok]
ingyenes előadás

21.00
A PESTaFEST díjainak átadása
ingyenes előadás

[PESTaFEST – Az I. Budapesti Szerb Dokumentumfilm Napok]

2-án és 3-án a videogalérián folyamatosan 17.30–21.30-ig:

Szívesen áll be katonának a szerb legény
(Rado ide Srbin u vojnike), 2002, r: Svetlana Paroški, 25 perc
A film címe a közismert humoros-szarkasztikus szerb népdal címét idézi, arról, hogy mennyire „szeretnek” a szerbek katonáskodni.

Mi és szomszédaink, a Baracskiék
(Mi i naše komšije Baračkovi), 2004, r: Svetlana Paroški, 31 perc
A film a tanyasi élet nehézségeiről szól.

Fonva-szőve
(Upredeno-upleteno), 2004, r: Zdenka Golubović, 13 perc
A gyapjú útja a birka nyírásától a művészi faliszőnyegekig, kiállításokig, internetig.

Isten őrizz!
(Sačuvaj Bože!), 2004, r: Dobrivoje, Dobrila Pantelić, 15 perc
A film a szerbiai falvak kihalásáról, elnéptelenedéséről szól.

Alkotás
(Nastajanje), 2005, r: Vladimir Perović, 20 perc
A film egy belgrádi képzőművész házaspár sokgyermekes családját mutatja be. Válaszként született a szerző előző, Megszűnés című filmjére.

Hová tart a mi kis társaságunk?
(Kuda ide naše malo društvo?), 1990, r: Mladen Vranešević, 11 perc
Ütött-kopott mikrobusszal indul a Laboratorija zvuka nevű együttes Jugoszláviából londoni fellépésére…

Olvadás
(Otop), 2004, r: Drago Latinović, 3 perc
A kísérleti rövidfilmben a vékony olvadó jégréteg és a folyó vízfelszínének fényjátéka pereg szemünk előtt.

Körök
(Krugovi), 2004, r: Drago Latinović, 6 perc
A kísérleti rövidfilmben szédülésig forog, himbálózik minden.

Photo organo genesis
(Photo organo genesis), 2003, r: Drago Latinović, 8 perc
A kísérleti rövidfilmben az új élet keletkezésének lehetünk tanúi.

Utazások
(Putovanja), 2002, r: Drago Latinović, 8 perc
Elhagyott sínpár, vagonroncsok a rónán és egy utas. Utazás nélküli utazások.

Milica Kojčić magánykertje
(Vrt samoće Milice Kojčić), 1990, r: Božidar Kalezić, 20 perc
Milica Kojčić festőnő képei elevenednek meg egy sáros falusi udvaron disznók, állatok és batyut cipelő parasztok között.
ingyenes előadás
[PESTaFEST – Az I. Budapesti Szerb Dokumentumfilm Napok]

június 4. Szombat
16.30
A gorilla délben fürdik
(Gorilla Bathes at Noon), német, 1992, r: Dusan Makavejev, f: Dusan Makavejev, o: Aleksandar Petkovic, Miodrag Milosevic, sz: Svetozar Cvetkovic (Viktor Boriszovics Lazutkin), Anita Manc (Miki Miki – Lenin), Alexandra Rohmig (a német lány), Petar Bozovic (Trandafil), mf/G, E, szerb, 83 perc
A frivol históriában egy szovjet tiszt ügyetlenkedik az újraegyesített Berlinben. A dicső hadsereg dicső katonája valahogy ottrekedt az egykori birodalmi fővárosban, és kínjában megpróbál úgy tenni, mintha mi sem történt volna. Gyerekes daccal int be a sorsnak: ha a történelem nem vesz tudomást rólam, én sem törődöm vele...

18.30
A dögvész istenei
(Götter der Pest), nyugatnémet, 1969, r, f: Rainer Werner Fassbinder, o: Dietrich Lohmann, z: Peer Raben, sz: Harry Baer (Franz), Hanna Schygulla (Johanna), Margarethe von Trotta (Margarethe), Günther Kaufmann (Günther), mf/G, 91 perc
Miután Franz kiszabadul a börtönből, feleleveníti régi kapcsolatait. Meglátogatja egykori barátnőjét, Johannát, aki szereti őt, és be is fogadná, a férfi mégis elhagyja, mert birtoklásvágyat érez a gondoskodás mögött. Inkább Margarethével kezd viszonyt, aki nem vár olyan sokat tőle. Összeismerkedik Güntherrel, akit Gorillának is neveznek, és aki megölte Franz öccsét, mert „köpött”. Franz megértően viszonyul ehhez, sőt, Güntherrel közösen tervezi egy szupermarket kirablását. Az akciót azonban kétszeresen is elárulják: Johanna bosszúból,
Margarethe szerelemből…
[Fassbinder-sorozat]

20.00
Fontane Effi Briest
nyugatnémet, 1974, r, f: Rainer Werner Fassbinder (Theodor Fontane regényéből), o: Dietrich Lohmann, Jürgen Jürges, z: Saint-Saëns, Beethoven, Spohr, sz: Hanna Schygulla (Effi), Wolfgang Schenck (von Innstetten báró), Karlheinz Böhm (Wüllersdorf), Ulli Lommel (Crampas őrnagy), Ursula Strätz (Roswitha), Irm Hermann (Johanna), hb/G, 141 perc
Thomas Mann az „európai elbeszélő próza királyi ékszerének” tartotta Fontane szikár stílusú, megrendítő regényét, amelyből Fassbinder nem kevésbé zseniális filmet készített. A fiatal, életvidám Effit szinte gyerekfejjel adták férjhez egy nála húsz évvel idősebb báróhoz. A lány magányos és boldogtalan rideg, karrierista férje oldalán, ugyanakkor szeretne „jó feleség lenni”, mert erre nevelték. Inkább a menekülés vágya, mint a szerelem hajtja, amikor viszonyba bonyolódik Crampras őrnaggyal. A szerelemnek a család Berlinbe való költözése vet véget. Amikor a férj évek múlva megtalálja az őrnagy leveleit, párbajra hívja a csábítót, hűtlen feleségét pedig kíméletlenül eltaszítja.
[Fassbinder-sorozat]

június 5. Vasárnap
16.30
A dzsungel könyve
(Jungle Book), amerikai, 1942, r: Zoltan Korda, f: Laurence Stallings (Rudyard Kipling regényéből), o: Lee Garmes, W. Howard Greene, z: Miklós Rózsa, sz: Sabu (Maugli), Joseph Calleia (Buldeo), John Qualen (borbély), mf/E, 106 perc
Ebben a rendkívül látványos és kalandos filmben egy öreg hindu elbeszélése elevenedik meg egy farkasok nevelte kisfiúról, Maugliról, aki később visszakerül ugyan édesanyjához, de a dzsungel gyermeke marad. Képes legyőzni a tigrist, aki egykor végzett édesapjával, de az emberi gonoszsággal szemben tehetetlen: kiverik belőle, hol a hajdani királyi székhely kincstára, melyre véletlenül bukkant rá. Csak a dzsungel állatai és különösen az elefántok segítségével sikerül úrrá lennie a kapzsi gonoszokon...

18.30
Lili Marleen
német, 1980, r: Rainer Werner Fassbinder, f: Manfred Purzer, Joshua Sinclair, Rainer Werner Fassbinder (Lale Andersen regényéből), o: Xaver Schwarzenberger, Michael Ballhaus, z: Peer Raben, sz: Hanna Schygulla (Willie), Giancarlo Giannini (Robert), Mel Ferrer (David), Karl-Heinz von Hassel (Henkel), Udo Kier (Drewitz), mf/G, 120 perc
A film forgatókönyve Lale Andersen német bárénekesnő önéletrajzi regényének egy részletét dolgozza fel, akinek karrierje szinte elválaszthatatlanul egybeforrt a második világháború hírhedt katonadalával, a Lili Marleennel. „Fassbinder monstre filmje könyörtelen pontossággal reprodukálta a háborús Németországot. Több mint tízmillió márka került befektetésre, hogy hihetetlen sikerre vigyen egy addig mégiscsak inkább a bennfenteseknek, az esztétikai túlérzékenyeknek dolgozó filmművészt... A Lili Marleen számomra a csodálatos Hanna Schygulla legszebb Fassbinder-filmje, talán a legközelebbi a színésznő igazi bensőjéhez.” (Fábián László)
[Fassbinder-sorozat]

20.30
Bolwieser
nyugatnémet, 1977, r, f: Rainer Werner Fassbinder (Oskar Maria Graf regényéből), o: Michael Ballhaus, z: Peer Raben, sz: Kurt Raab (Bolwieser), Elisabeth Trissenaar (Hanni), Bernhard Helfrich (Frank Merkl), Udo Kier (Schafftaler), Volker Spengler (Mangst), Armin Meier (Scherber, Aspirant), hb/G, 112 perc
Bolwieser állomásfőnök egy bajor kisvárosban, a 20-as években. Miután feleségül veszi Hannit, egy tekintélyes sörfőző lányát, úgy érzi, hogy révbe ért. Pedig az egész város tudja, hogy Hanni egykori iskolatársával, a vendéglőssel flörtöl. Bolwieser azonban nem akar minderről tudomást venni. Amikor fülébe jutnak a pletykák, még hamis esküre is hajlandó, csak hogy felesége jó hírét és a maga házassággal kapcsolatos illúzióit mentse. A tragédiát azonban nem lehet feltartóztatni: hamis tanúzásért bíróság elé kerül, felesége pedig elhagyja.

[Fassbinder-sorozat]

június 6. Hétfő
16.30
Egy szélhámos vallomásai
(Bekenntnisse des Hochstaplers – Felix Krull), nyugatnémet, 1957, r: Kurt Hoffmann, f: Robert Thoeren, Erika Mann (Thomas Mann regényéből), o: Friedel Behn-Grund, z: Hans Martin Majewski, sz: Horst Buchholz (Felix Krull), Liselotte Pulver (Zaza), Ingrid Andree (Zouzou), Paul Dahlke (Kuckuck professzor), mb, 105 perc
Thomas Mann-nál „…a szélhámos jelkép. Azt sugallja, hogy a színes, vonzó, a tehetségét játékos könnyedséggel használó hős – szélhámossá züllött az ő korában. A Felix Krull igazából nevelésregény: ahogy a régi 19. századi hős komoly tudomány és tapasztalat megszerzésében növekszik személyiséggé, a modern, 20. századi iskola a szélhámosságé. A jót rosszá váltotta át e század. (…) Filmre alkalmassá ezt a regényt töredék volta teszi. Más formanyelven befejezni azt, ami az epika széles hömpölygésében torzó maradt – csábító feladat. (…) A rendező roppant előzékeny a nézővel. Érdekes, színes szabadegyetemi órát ad Thomas Mannból (…) elegáns, mint Felix Krull, jól nevelt, mint egy főpincér, szolgálatkész és szórakoztató, akár egy szélhámos.” (Ungvári Tamás)

18.30
Kínai rulett
(Chinesisches Roulette), nyugatnémet, 1976, r, f: Rainer Werner Fassbinder, o: Michael Ballhaus, z: Peer Raaben, sz: Margit Carstensen (Ariane Christ), Anna Karina (lrene), Alexander Allerson (Gerhard Christ), Ulli Lommel (Kolbe), Andrea Schober (Angela), Macha Méril (Traunitz), hb/G, 86 perc
with English subtitles
Egy jól szituált müncheni házaspár reggel abban a tudatban válik el egymástól a hétvégére, hogy az asszony Milánóba megy, a férj Oslóba. De még aznap este összetalálkoznak közös vidéki birtokukon, mindketten a szeretőjükkel vannak. Váratlanul megérkezik a házaspár mozgássérült lánya, Angela is, néma nevelőnőjével együtt. Angela egy játékot javasol, a kínai rulettet, amelyben a két csoportra osztott szereplők kérdéseket tesznek fel egymásnak. Elfojtott féltékenység, irigység, szadizmus törnek felszínre…
[Fassbinder-sorozat]

20.30
Óvakodj a szent kurvától!
(Warnung vor einer heiligen Nutte), nyugatnémet, 1971, r, f: Rainer Werner Fassbinder, o: Michael Ballhaus, z: Peer Raben, sz: Lou Castel (Jeff), Eddie Constantine (Eddie), Hanna Schygulla (Hanna), Marquard Bohm (Ricky), Rainer Werner Fassbinder (Sascha), Ulli Lommel (Korbinian), hb/G, 103 perc
Egy német filmes stáb várja a spanyol tengerparton egy luxushotelben, hogy megérkezzen Bonnból Jeff, a rendező, a film sztárja (az önmagát játsszó Eddie Constantin) és a pénz. A várakozás közben a hangulat a hisztéria és az apátia között hullámzik, kapcsolatok szövődnek és bomlanak fel. Amikor megérkezik a rendező, és diktatórikus módon veti be magát a film előkészítésébe, a kapcsolatok káoszába kerül.
[Fassbinder-sorozat]

Június 7. Kedd
16.30
Váratlan örökség
(Mr. Deeds Goes to Town), amerikai, 1936, r: Frank Capra, f: Robert Riskin (Clarence Budington Kelland regényéből), o: Joseph Walker, z: Howard Jackson, sz: Gary Cooper (Longfellow Deeds), Jean Arthur (újságírónő), George Bancroft (szerkesztő), Gustav v. Seyffertitz (pszichiáter), mf/E, 105 perc
Egy népszerű populista író folytatásos regénye ihlette az első klasszikus Capra-hős, Mr. Deeds figuráját. Az egyedül élő kisvárosi műszerész, aki alkalmi köszöntőket ír és a helybéli fúvószenekarban játszik, váratlan 20 millió dolláros öröksége folytán bekerül New York számára idegen, csalárd világába. Beleszeret egy ambiciózus újságírónőbe, aki aztán gátlástalanul kipellengérezi nevetséges naiv viselkedése miatt. Mikor azonban rokonai őrültnek próbálják nyilvánítani, mert vagyonát szét akarja osztani a munkanélküliek között, humorával és népies ravaszságával nemcsak épelméjűségét bizonyítja, hanem nevetségessé teszi valamennyi ellenfelét. Ez a legjobb rendezés Oscar-díjával kitüntetett film nemcsak a korabeli amerikai közönség álmaival ismertet meg meseszerű formában, hanem ma is maradandó élményt nyújt a kitűnő Gary Cooper alakította figura lélektanilag hiteles kalandjaival.
[Gary Cooper emlékére]

18.30
A harmadik generáció
(Die dritte Generation), nyugatnémet, 1979, r, f, o: Rainer Werner Fassbinder, z: Peer Raben, sz: Volker Spengler (August Brem), Bulle Ogier (Hilde Krieger), Hanna Schygulla (Susanne Gast), Harry Baer (Rudolf Mann), Vitus Zeplichal (Bernhard von Stein), Udo Kier (Edgar Gast), mf/G, 110 perc
1979 tele, Nyugat-Berlin. A karnevál alatt egy csoport fiatal elrabolja egy amerikai komputeres cég képviselőjét. A terroristák első generációját még politikai meggyőződés és társadalmi érzékenység motiválta, a második generáció legalább még megértette az első törekvését. A harmadik generációt már nem az utópia, csak a céltalan cselekvésvágy hajtja.
[Fassbinder-sorozat]

20.30
Amikor 13 újhold volt egy évben
(In einem Jahr mit 13 Monden), nyugatnémet, 1978, r, f: Rainer Werner Fassbinder, sz: Volker Spengler (Erwin/Elvira Weishaupt), Ingrid Caven (Rote Zora), Gottfried John (Anton Saitz), Elisabeth Trissenaar (lrene), Eva Mattes (Marie-Ann), Günther Kaufmann (J. Smolik), mf/G, 124 perc
A transzszexuális Elvira eredetileg, még Erwinként „normális” életet élt – felesége, gyereke volt, majd egy nagy szerelem hatására nővé operáltatta magát, kilépett korábbi életéből. A férfi, akiért mindezt megtette, csak kihasználta. Prostituált lett, kezdetben sikerrel, aztán elhízott, mindenki elhagyta, félredobta. Most kétségbeesve járja Frankfurt utcáit, felkeresi egykori ismerőseit, barátait, rokonait, próbál kapaszkodni valamibe, valakibe. Feleségébe, aki már hallani sem akar róla, az árvaházi apácába, aki gyerekkorában hiába próbált segíteni rajta, egy újságíróba, aki valamikor interjút készített vele. Hiába – egyetlen barátja, egy jószívű utcalány sem tud segíteni rajta. Szeretet helyett mindenhol közönyre, magányra, érzelmi sivárságra és erőszakra talál – az ötödik napon egyetlen választása marad…
[Fassbinder-sorozat]

június 8. Szerda
16.30
A bostoni fojtogató
(The Boston Strangler), amerikai, 1968, r: Richard Fleischer, f: Edward Anhalt, o: Richard H. Kline, z. Lionel Newman, sz: Tony Curtis (Albert De Salvo), Henry Fonda (John S. Bottomly), George Kennedy (Phil Di Nate), mb, 116 perc
Megtörtént gyilkosságsorozaton alapul a film története. De Salvo 1962 és 1964 között 13 nőt fojtott meg. Fleischer dokumentatív pontosságra és tárgyszerűségre törekszik. A filmet magyarországi bemutatójakor az egyik kritikus így méltatta: „Fleischer ügyesen bontja a formát, a széles vásznat – merész, de indokolt trükkel – valósággal miszlikre szabdalja, hogy a bűn riasztó mechanizmusát feltárhassa…”
[Tony Curtis-évforduló]

18.30
Vízcseppek a forró kövön
(Gouttes d’eau sur pierres brulantes), francia, 1999, r, f: François Ozon (Rainer Werner Fassbinder drabjából), o: Jeanne Lapoirie, z: Georg Friedrich Händel, Gustav Mahler, Giuseppe Verdi, sz: Bernard Giraudeau (Léopold), Malik Zidi (Franz), Ludivine Sagnier (Anna), Anna Levine (Vera), mf/F, 90 perc
A helyszín Németország a 70-es években. Az ötvenes éveiben járó kereskedelmi ügynök, Léopold megismerkedik a tizenkilenc éves Franz-cal. Meghívja magához, s hamarosan szerelmi történet kezdődik köztük. Franz Léopoldhoz költözik. Egy napon azonban bekövetkezik egy apró, jelentéktelen dolog, amelyben nem jutnak dűlőre. Ettől kezdve már nincs többé „mi”, csak az eltérések léteznek, megindul köztük a kegyetlen harc, melyik tud uralkodni a másikon. A zárt térben játszódó, fojtó hangulatú abszurd melodráma olyan különös, mint a címe ígéri...
[Fassbinder-sorozat]

20.30
Veronika Voss vágyakozása
(Die Sehnsucht der Veronika Voss), nyugatnémet, 1982, r: Rainer Werner Fassbinder, f: Peter Märthesheimer, Pea Fröhlich, Rainer Werner Fassbinder, o: Xaver Schwarzenberger, z: Peer Raben, sz: Rosel Zech (Veronika Voss), Hilmar Thate (Robert Krohn), Cornelia Froboess (Henriette), Annemarie Düringer (Dr. Katz), Doris Schade (Josefa), Armin MueIler-Stahl (Max Rehbein), hb/G, 104 perc

1955. Egy sportriporter megismerkedik Veronika Vossal, az egykori UFA-filmcsillaggal. A szeretője lesz a titokzatos, vonzó „végzet asszonyának” és megpróbálja kifürkészni titkait. A volt férjtől tudja meg, mi a helyzet valójában Veronikával: először a karrierje, aztán a házassága jutott válságba, inni kezdett, aztán rászokott a morfiumra. Egy gátlástalan orvosnő kezébe került, aki pácienseit rászoktatja a drogokra, hogy hozzájusson a vagyonukhoz. Az újságíró elhatározza, hogy megmenti az asszonyt, az események azonban tragikus fordulatot vesznek.
[Fassbinder-sorozat]

Június 9. Csütörtök
16.30
A fal
(Le mur), francia–spanyol, 1967, r, f: Serge Roullett (Jean-Paul Sartre novellájából), o: Denys Clerval, z: Edgardo Canton, sz: Michel del Castillo (Pablo), Denis Mahaffey (Thomas), Matthieu Klossowski (Juan), Bernard Anglade (belga orvos), mf/F, 90 perc
„Már néhány művemből forgattak filmet, de sohasem ismertem bennük magamra! A falban teljesen magamra ismertem, és bámulattal adózom mélységes tisztességének, hogy sohasem részesítette önmagát előnyben a novellámmal szemben” – írta Sartre a rendezőnek. A film hősei a spanyol polgárháború után Franco egyik börtönében kivégzésükre váró katonák. Három fiatalember utolsó éjszakája: kitörések és idegösszeroppanások, pillanatnyi erő és rettenetes félelem a semmitől. Három ember, aki iszonyattal gondol a hajnalra, miközben egy francoista orvos tudományos megfigyeléseket végez rajtuk: cinikusan vizslatja a halálfélelem külső jeleit, megnyilvánulásait…
[Sartre-centenárium]

18.00
Tizenhárom nap
(Thirteen Days), amerikai, 2000, r: Roger Donaldson, f: David Self (Ernest R. May és Philip D. Zelikow könyvéből), o: Andrzej Bartkowiak, z: Trevor Jones, sz: Kevin Costner (Kenny O’Donnell), Bruce Greenwood (John F. Kennedy), Steven Culp (Robert Kennedy), Dylan Baker (Robert McNamara), mf/E, 145 perc
1962 októberében az amerikai légi felderítés olyan fényképfelvételeket küld az elnöknek, melyekről egyértelműen megállapítható, hogy Kuba szigetére közepes hatótávolságú atomrakétákat telepítettek, ezzel megbontva a Szovjetunió és az Egyesült Államok között meglévő törékeny és korántsem zavartalan egyensúlyt. A probléma megoldásának alternatívái: tárgyalóasztal vagy katonai beavatkozás. A film 13 feszültséggel teli nap eseményeit mondja el Kenny O’Donnell, az elnök különleges asszisztense szemszögéből, személyes történetén keresztül.
[Ez is Amerika…]

20.30
Ez is Amerika
(America Exposed), amerikai dokumentumfilm, 1990, r, f: Romano Vanderbes, o: Mark Benjamin, z: The Dictators & Chris Burke, mb, 105 perc
Ez is Amerika – ahol zsoldos katonák tartják évi konvenciójukat, ahol diáklányok perverz beavatási ceremónián esnek át, ahol fizetett gondozónők lesik milliomos macskák kívánságait, ahol CIA-ügynökök oktatják a gyilkolás művészetét... Az Újvilág extremitásai politikában, életmódban, szokásokban, kultúrában, szexben, ideológiákban és technikákban. A holland származású rendező 1976-ban készített filmjének (This is America) folytatása.
[Ez is Amerika…]

június 10. Péntek
16.30
A megbilincseltek
(The Defiant Ones), amerikai, 1958, r: Stanley Kramer, f: Nathan E. Douglas, Harold Jacob Smith (Nedrick Young történetéből), o: Sam Leavitt, z: Ernest Gold, sz: Tony Curtis (John), Sidney Poitier (Noah), Lon Chaney Jr. (Big Sam), Theodore Bikel (Muller seriff), Cara Williams (asszony), mf/E, 95 perc
„Valószínűleg Kramer legjobb filmje. A téma viszonylag egyszerű, de »erőteljes«, a cselekmény izgalmas, a színészi játék jó” – összegzi Pauline Kael amerikai kritikus e hét kategóriában Oscar-díjra jelölt film erényeit. Az indítás – egy karambolozó rabkocsiból megszökik az összebilincselt fehér John és néger Noah – kalandokban gazdag cselekményt ígér. Ebben nincs is hiány, miközben a film bemutatja két hőse életét (hogy éltek, miért jutottak börtönbe) és környezetét is (milyenek az üldözőik, miért nem fogadják be őket stb.) és lírai vonásokkal ecseteli a szolidaritás érvényesülését. Társadalmi körkép tárul elénk anélkül, hogy ez az egyéni arculatok megrajzolásának rovására menne, vagy kisebbítené a fajgyűlölet problémáját.
[Tony Curtis-évforduló]

18.30
És lejött hozzánk az Úr
(I Goszpod szleze da ni vidi…), bolgár–francia, 2003, r: Petâr Popzlatev, f: Sztaniszlav Sztratiev, o: Emil Hrisztov, Eli Jonova-Mihajlova, z: Antoni Doncsev, sz: Ichak Finci, Szamuel Finci, Philippe Volter, Szvetlana Jancseva, Ivajlo Hrisztov, Katya Paszkaleva, hb/bolgár hang, 123 perc
with English subtitles
Egy francia szociológus egy határ menti kis bolgár faluba indul, hogy tanulmányozza az etnikai konfliktusokat. Útja során számtalan döbbenetes „balkáni” élmény éri. De arra ő sem számít, hogy olyan helységbe érkezik, ahol a polgármester, az iskolaigazgató és a postafőnök ugyanaz a tudathasadásos személy. (A film az utolsó bolgár szemlénken már bemutatott Utolsó mozi rendezői változata.)
[bolgár filmhétvége]

20.30
Elhamvadás
(Izpepeljavane), bolgár, 2004, r: Sztanimir Trifonov, f: Jordan De Meo, o: Emil Hrisztov, z: Bozsidar Petkov, sz: Sztefan Vâldobrev, Paraszkeva Dzsukelova, Dejan Donkov, hb/bolgár hang, 90 perc
with English subtitles
Két vonat halad egymás felé. Egy férfi és egy nő várja hosszú évek után a találkozást, szerelmük folytatódását. Ám az emlékek, az elválás alatti megpróbáltatások felidéződése fölemészti maradék lelkierejüket is. Az első mély bolgár filmet láthatjuk a büntetőtáborokról, amely megosztott nagydíjat kapott a tavalyi bolgár nemzeti fesztiválon.
Vendégünk a rendező
[bolgár filmhétvége]

június 11. Szombat
16.30
Kecskeszarv
(Kozij rog), bolgár, 1971, r: Metodi Andonov, f: Nikola Hajtov, o: Dimo Kolarov, z: Szimeon Pironkov, sz: Katja Paszkaleva (Marija), Anton Gorcsev (Karaivan), Todor Kolev (Deli Hjuszi), Kliment Dencsev (Karamenis), mf/bolgár, 105 perc
A 17. században, Bulgária török megszállásának kellős közepén, az elnyomás és a terror legsötétebb időszakában játszódik a szegény pásztor története, akinek családját félig kiirtják a portyázó törökök, az asszonyokat pedig megerőszakolják. Ezért egyetlen megmaradt lányát fiúnak neveli, hogy vele álljon bosszút. Amikor azonban a lány felnőve beleszeret egy másik pásztorba, megundorodik eddig igen hatékonyan végzett küldetésétől… Huszonkét évvel később elkészült az átütő nemzetközi sikert aratott film új változata, mely méltó lezárása a mai bolgár filmek mostani seregszemléjének.
[bolgár filmhétvége]

18.30
Mila a Marsról
(Mila ot Marsz), bolgár, 2004, r, f: Zornica Szofija, o: Rumen Vaszilev, z: Rumen Toszkov, sz: Veszela Kazakova, Aszen Blatecski, Ljubomir Popov, Zlatina Todeva, Jordan Bikov, Vaszil Vaszilev-Zueka, hb/bolgár hang, 91 perc
with English subtitles
Egy terhes kamaszlány a hegyi falvak felé menekül kitartója elől. Azonnal megérzi, hogy talán errefelé várhat még rá emberi élet. Az egyik kihalt település lakói őt fogadják megváltóként. Mikor megszüli gyerekét, a Hriszto nevet adják neki, egy új világ kezdetének reményében. Az elsőfilmes Zornica Szofija odahaza megosztott nagydíjat kapott formabontó munkájáért, a főszereplő Veszela Kazakova pedig az elmúlt év nagy felfedezettje lett.
[bolgár filmhétvége]

20.30
Elrabolt szemek
(Otkradnati ocsi), bolgár–török, 2004, r: Radoszlav Szpaszov, f: Radoszlav Szpaszov, Neri Terzieva, o: Plamen Szomov, z: Bozsidar Petkov, sz: Nikolaj Urumov, Veszela Kazakova, Valeri Jordanov, hb/bolgár hang, 110 perc
with English subtitles
Bulgáriában az egyik legtöbb konfliktust okozó társadalmi kérdés a török kisebbség kezelése. Radoszlav Szpaszov filmje egy fiatal török nő történetét meséli el, aki elutasítja, hogy megváltoztassa nevét és identitását a háborút követő időszak regenerációs programja jegyében.
[bolgár filmhétvége]

június 12. Vasárnap
16.30
Egy kalória gyengédség
(Jedna kalorija nyezsnoszt), bolgár, 2003, r: Ivanka Gribcseva, f: Georgi Danailov, o: Alekszander Lazarov, z: Nyikolaj Ivanov, sz: Marija Kavargyikova (Nagyezsda), Cvetana Maneva, Valentin Gabev, Plamena Getova, Marin Janev, hb/bolgár hang, 106 perc
Nagyezsda elvált asszony, aki egyedül nevelte két gyermekét, miközben a tudományos életben is karriert futott be. Nagy döntést hoz: másodszor is férjhez megy. A lánya, Maria kollégiumba költözik, a fia, Sztefán bevonul a seregbe. Nagyezsda békében szeretne élni, nyugodtan doktorálni. Bízik a körülötte levőkben, de az élete nem várt, drámai fordulatot vesz…
[bolgár filmhétvége]

18.30
Georgi és a pillangók
(Georgi i peperudite), bolgár, 2004, r: Andrej Paunov, o: Georgi Bogdanov, Borisz B. Miszirkov, z: Ivo Paunov, Vihren Paunov, hb/bolgár hang, 60 perc
with English subtitles
A több nemzetközi elismerésben részesült dokumentumfilm Georgi Lulcsev pszichiáter és ideggyógyász álmairól tudósít. A doktor a kínai és távol-keleti tanításokat követve egy újszerű telepet szeretne létrehozni páciensei számára, ahol a természeti környezetet struccok, fácánok, csigák alkotnák, sajátos lenne az étkezés, a munkavégzés célja, s egyáltalán, minden eltérne megszokott világunktól.
[bolgár filmhétvége]

20.30
A másik lehetséges életünk
(Drugijat nas vâzmozsen zsivot), bolgár, 2004, r: Rumjana Petkova, f: Nevelina Popova, o: Szvetla Ganeva, z: Petâr Dundakov, sz: Vanya Cvetkova, Ivan Ivanov, hb/bolgár, 117 perc
with English subtitles
A hatvanas évek nemzedékének egyik lázadó tagja apja temetésére hazalátogat a rendszerváltás utáni Bulgáriába. Egy villamoson váratlanul meglátja régi nagy szerelmét – a vezetőfülkében. A nő sokáig menekül a találkozás elől, de érzelmei végül legyőzik. Szomorú önértékelésen kell átesniük. Művészek akartak lenni, prófétáknak érezték magukat, de álmaikból semmit sem voltak képesek megvalósítani. Talán gyávaság rejlett konokságuk mögött? Képesek lettek volna egy másik életre? És ma azok?
[bolgár filmhétvége]

június 13. Hétfő
16.30
York őrmester
(Sergeant York), amerikai, 1941, r: Howard Hawks, f: Abem Finkel, Harry Chandler, Howard Koch, John Huston, o: Sol Polito, z: Max Steiner, sz: Gary Cooper (Alvin C. York), Joan Leslie (Gracie), Walter Brennan (Rosier Pile), George Tobias (Ross), mf/E, 120 perc
Hogyan lesz egy csak a mának élő, verekedős falusi fenegyerekből az amerikai hadsereg legendás hős őrmestere az I. világháborúban? Ezt mutatja be sok humorral, sőt némi iróniával ez a maga korában igen jelentős és nagy sikerű realista film, amely – Amerika hadba lépését követően – aligha lehetett mentes a hazafias-háborús propagandától. Noha Oscar-díjat csak az éppen száz éve született címszereplő Gary Cooper kapott, Oscarra jelölték – többek között – a kalandos életű s férfias műfajokban jeleskedő Howard Hawks rendezőt és a forgatókönyvet.

18.30
Nanuk, az eszkimó
(Nanook of the North), amerikai, 1920–21, r, f, o: Robert J. Flaherty, sz: Nanuk, Nyla és gyermekeik, hb/E, zenés, 50 perc
(a hangosított változat 1947-ben készült)
Nanuk napbarnított arca csupa ránc. A szája szögletében összefutó ráncok erőteljessé, ugyanakkor szárazzá teszik nevetését. A közelképek után a végtelen jégtáblák totáljait látjuk. A kulturális antropológiai filmek úttörő darabjában bepillantást nyerhetünk a század eleji eszkimó kultúrába és életmódba.

A föld
(The Land), amerikai dokumentumfilm, 1941, r, f: Robert J. Flaherty, o: Floyd Crosby, Irving Lerner, Robert J. Flaherty, z: Richard Arnell, narrátor: Robert J. Flaherty, hb/E, 48 perc
Amerikai földművesek élete a mezőgazdasági munka gépesítése előtt – és a korszerű munkaeszközök birtokba vétele után. Az emberek nagy szegénységben élnek, sokan elköltöznek, egész települések maradnak elhagyottan. A dohánytermelést és -feldolgozást a mexikói határ mentén főleg a szomszédos országból érkezett nők és gyerekek végzik. A gépesítés felgyorsítja a munkafolyamatokat. Gépekkel történik a gyapotszedés, a területtisztítás, a kukoricatörés, a feldolgozás, a szállítás. A korszerű termelés nyomán megindul az élet, új városok épülnek.
[Ez is Amerika…]

20.30
Üvegszív
(Herz aus Glas), nyugatnémet, 1976, r: Werner Herzog, f: Herbert Archternbusch, Werner Herzog, o: Jörg Schmidt-Reitwein, z: Popol Vuh, sz: Sepp Bierbichler (Hias), Clemens Scheitz (Adalbert), Stefan Güttler (az üveggyár tulajdonosa), Volker Prechtel, mf/G, 94 perc
Egy világtól elzárt bajor hegyi falu üveggyárában még ismerik a híres rubintüveg titkát. A titok tudója azonban váratlanul meghal, a rend felborul. A falu egy profetikus képességekkel rendelkező pásztortól, Hiastól várja a megoldást. Hias látomásai azonban nem tartalmazzák az áhított receptet, csak apokaliptikus katasztrófákat vetítenek előre. A gyár hibbant tulajdonosának fia is próbálja megfejteni a titkot. Reménytelen kutatása végül rituális gyilkossággal végződik. Az excentrikus módszereiről híres rendező ebben a filmjében hipnózissal irányította a színészeket.
[Muszter-vetítés]

június 14. Kedd
16.30
Kard és szerelem
(The Mark of Zorro), amerikai, 1940, r: Rouben Mamoulian, f: John Taintor Foote (Johnston McCulley regényéből), o: Arthur Miller, z: Alfred Newman, sz: Tyrone Power (Don Diego de Vega), Linda Darnell (Lolita), Basil Rathbone (Pasquale kapitány), Gale Sondergaard (Inéz), mf/E, 80 perc
1820 körül egy kaliforniai nemes fia, Don Diego – hazatérve Spanyolországból – szülőföldjét és népét kegyetlen elnyomás alatt találja. Diego apja és az emberségesebb gyarmatosítók szervezkednek a telhetetlen kormányzó ellen, de a problémák megoldását mindenáron a törvényes keretek között óhajtják. Diego tudja, hogy ily módon nem érnek célt, és Zorro, az álarcos lovas jelmezét ölti magára. Kalandos rajtaütéseivel lemondásra kényszeríti a gonosz kormányzót.

18.30
Kegyetlen hegycsúcs
(Cerro Torre: Schrei aus Stein), német–francia–kanadai, 1991, r: Werner Herzog, f: Robert Geoffrion, Hans-Ulrich Klenner, Walter Saxer, o: Rainer Klausmann, z: Ingram Marschall, sz: Vittorio Mezzogiorno (Roccia), Mathilda May (Katharina), Stephan Glowatz (Martin), Al Waxman (Stephen), mf/G, 105 perc
A Cerro Torre egy 3500 méter magas hegycsúcs Patagóniában, egy bevehetetlennek mondott hegyóriás. Martin és Roccia, a két hegymászó különböző módszerrel, különböző útvonalakon indul a meghódítására. Mindketten bármire képesek a győzelemért. A média Martint ünnepli győztesként, de ő nem tudja bizonyítani, hogy elérte a csúcsot. Még Roccia barátnője is Martin oldalára áll. A verseny azonban még messze nem dőlt el.
[Muszter-vetítés]

20.30
11’09”01 – szeptember 11.
(11’09”01 – September 11.), angol–francia–egyiptomi–japán–mexikói–amerikai–iráni, 2002, r, f: Youssef Chahine, Amos Gitai, Alejandro González Ińárritu, Shohei Imamura, Claude Lelouche, Ken Loach, Samira Makhmalbaf, Mira Nair, Idrissa Ouedraogo, Sean Penn, Danis Tanovic, o: Samuel Bayer, Luc Drion, Ebrahim Ghafori, Pierre-William Glenn, Yoav Kosh, Mustafa Mustafic, Jorge Müller Silva, Mohsen Nasr, Masakazu Oka, Declan Quinn, Nigel Willoughby, sz: Maryam Karini, Emmanuelle Laborit, Jake Bern, mf/E, 130 perc
Tizenegy rendező tizenegy gondolata 2001. szeptember 11-éről. A rendezőket csupán egyetlen megkötés korlátozta, minden elkészült egyéni alkotásnak szimbolikus hosszúságúnak – 11 perc, 9 másodperc és egy képkocka (11’09”01) – kellett lennie. A független alkotók különböző meggondolásból – mégis hasonló módon – reagáltak a felkérésre. Ken Loach úgy érezte, a politikusok által manipulált médián kívül másoknak is meg kell szólalniuk a tragikus eseményekkel kapcsolatban. Sean Penn szerint a világ állapotára való reflektálás a művészek kötelessége. Mira Nair az egész világon végigsöprő iszlámgyűlölet ellen akarta felemelni a szavát. Ińárritu arra kívánt rávilágítani, hogy a történtek túlmutattak a politikán, és az ember eredendő gonoszságát tárták fel… A felkért rendezők végül egyéni élményeken alapuló, eltérő világképeket tükröző, mélyen ihletett kisfilmeket készítettek. Ez a sokszínűség adja ennek az összeállításnak az egyik erősségét.
[Ez is Amerika…]

június 15. Szerda
16.30
Van, aki forrón szereti
(Some Like It Hot), amerikai, 1959, r: Billy Wilder, f: I. A. L. Diamond, Billy Wilder (R. Thoeren és M. Logan történetéből), o: Charles Lang Jr., z: Adolph Deutsch, sz: Marilyn Monroe (Sugar Kane), Tony Curtis (Joe), Jack Lemmon (Jerry), Pat O’Brian (Mulligan), mf/E, 105 perc
Ebben a fergeteges vígjátékban tökéletes harmóniába került Wilder minden rendezői erénye. Még a pontatlan és sokszor fegyelmezetlen Monroe-ból is a legtöbbet hozta ki: eljátszatta vele saját imázsának paródiáját. (Monroe szeszélyei miatt a felvételek ugyancsak elhúzódtak, már komoly pénzügyi gondok árnyékolták be a produkciót.) Joe és Jerry dzsesszzenészek a 20-as évek végén. Véletlenül tanúi lesznek egy leszámolásnak, melyet valamelyik maffia rendez. Innentől kezdve folyton menekülniük kell Kamáslis Colombo bandája elől...
[Tony Curtis-évforduló]

18.30
Ez is Amerika
(This Is America – Crazy Ridiculous American People), amerikai dokumentumfilm, 1976, r, f: Vanderbes, Romano, o: Stephen Harris, z: Emmanuel Vardi, narrátor: Norman Rose, hb/E, 100 perc
A dokumentumfilm mozaikszerűen mutatja be a mai amerikai élet furcsaságait, jellegzetes eseményeit, a rendkívül meghökkentő, mégis gyorsan terjedő szokásokat. Láthatunk roncsderbyt, autós templomokat, karatézó apácákat, ejtőernyős esküvőt. A testkultusz, a női szépség és a szexualitás központi helyet foglal el az emberek tudatában. Hihetetlen érdeklődés mellett zajlik egy-egy meztelen szépségverseny, dívik a testépítés, a tetoválás. A házastársi kapcsolat és az élettől való (önkéntes) búcsúzás is új formákat talál. Egyesek a „szegényes étkezési kultúrával” szemben szokatlan, sőt elborzasztó tápanyagok felé fordulnak. Az erőszak kultusza uralkodik a szórakoztatóiparban is. Sportversenynek álcázott rendezvényeken élhetik ki agresszivitásukat résztvevők és nézők egyaránt. A lőfegyver mindennapos használati tárggyá vált. Azok pedig, akik képtelenek „felszínen tartani” magukat, a városok mélyvilágában húzzák meg magukat.
[Ez is Amerika…]

20.30
A szakasz
(Platoon), amerikai, 1986, r, f: Oliver Stone, o: Robert Richardson, z: Georges Delerue, sz: Charlie Sheen (Chris Taylor), Tom Berenger (Barnes), Willem Dafoe (Elias), Forest Whitaker (Big Harold), Kevin Dillon (Bunny), Francesco Quinn (Rhah), mf/E, 115 perc
Az egyetemista Chris Taylor önkéntesként jelentkezik a vietnami háborúba. Egy kulturálisan sokszínű szakaszba kerül. Barnes őrmester sebhelyes arca eredendő erőszakosságát tükrözi, míg Elias őrmester egyfajta Zen-hűvösséggel, de személyes és morális bátorsággal vesz részt a harcokban, habár már nem hisz a háborúban. Taylornak néhány hét az ország belsejében elegendő ahhoz, hogy kezdje átértékelni háborús nézeteit. Különösen az ellenséges egységek utáni hajtóvadászat során, ami sorozatos, értelmetlen gyilkolásba és erőszakoskodásba torkollik. Ellentétben a Vietnam-témájú filmek első hollywoodi hullámával (A szarvasvadász, Apokalipszis, most, Hazatérés), A szakasz nyílt, kendőzetlen pillantás Amerika mocskos háborújára...
[Ez is Amerika…]
június 16. csütörtök

16.30
Elefántfiú
(Elephant Boy), angol, 1937, r: Robert Flaherty, Zoltan Korda, f: John Collier, Ákos Tolnay, Marcia de Sylva (Rudyard Kipling regényéből), o: Osmond Borradaile, z: John Greenwood, sz: Sabu (Tumahe), Walter Hudd (Petersen), Allan Jeayes (Macsua Appa), W. E. Holloway (apa), mf/E, 75 perc
A Nanuk, az eszkimó világhíres rendezője, a dokumentumfilmes Robert Flaherty közreműködése a maga korában szenzációsan újszerűvé tette ezt az Indiában forgatott angol Kipling-feldolgozást. Ráadásul e film címszerepében tűnt fel a későbbi Korda-művekben világsztárrá lett indiai kisfiú, Sabu. Tumahe és apja az elefántjukkal együtt beállnak kísérőnek Petersen elefántvadászatára. Az apát megöli egy tigris, a megvadult elefántot pedig csak Tumahe képes megfékezni. Mivel az állattal végezni akarnak, Tumahe megszökteti. Ahogy hű barátjával vándorol, vad elefántcsordára bukkan…
[indiai ráadás]

18.00
Egy tiszta szív
(Pakeezah), indiai, 1971, r, f: Kamal Amrohi, o: Josef Wirsching, z: Ghulam Mohammed, Naushad, sz: Ashok Kumar (Shahabuddin), Meena Kumari (Sahibjaan/Nargis), Raaj Kumar (Salim), Veena (Nawabjaan), hb/urdu hang, 150 perc
with English subtitles
A múlt század végén a muzulmán Lucknowban játszódó klasszikus kurtizántörténet az indiai filmtörténet egyik legpompázatosabb bollywoodi produkciója, amelynek éveken át dédelgetett terve 1964-ben majdnem meghiúsult az ünnepelt sztár, Meena Kumari és producer-rendező férje, Kamal Amrohi válásával. Nargist, a táncosnő kurtizánt feleségül veszi ugyan szerelme, a gazdag nemesi családból származó Shahabuddin, de apja kiutasítja őket a házából. A megszégyenülten elmenekülő Nargis temetőben szüli meg kislányukat, Sahibjaant, akit nagynénje, Nawabjaan elrejt apja elöl, és híres táncosnővé nevel. Amikor Sahibjaan beleszeret egy rejtélyes dúsgazdag idegenbe, Salimba, aki apja unokaöccsének bizonyul, mintha újraélné anyja végzetét: szerelmüknek véget vet a család tiltakozása. Sőt, Sahibjaannak táncosnőként fel is kell lépnie Salim – mással kötendő – esküvőjén…
[indiai filmfesztivál]

20.30
Mr. és Mrs. Iyer
(Mr. and Mrs. Iyer), indiai, 2002, r, f: Aparna Sen, o: Goutam Ghose, z: Zakir Hussain, sz: Rahul Bose (Raja), Konkona Sen Sharma (Meenakshi Iyer), Bhisham Sahni (Iqbal Ahmed Khan), Surekha Sikri (Iqbal Ahmed Khan felesége), hb/hindi, tamil, bengáli hang, 120 perc
with English subtitles
A többszörösen díjnyertes filmet az 1945-ben, ismert filmes családba született Aparna Sen, India ma egyik legünnepeltebb színésznő-rendezője írta és rendezte. Munkásságát mára a legmagasabb állami kitüntetésekkel ismerték el. Busz gördül végig egy keskeny, kanyargós hegyi úton. Az utasok között van a brámin fiatalasszony, Meenakshi Iyer kilenc hónapos kisfiával, Santanammal. Velük utazik Raja Chowdhary, a muzulmán természetfotós is, akit a felszállás előtt egy közös ismerősük mutatott be az asszonynak. Az utasok mind azt hiszik, hogy Raja és Meenakshi házasok. Amikor a buszt váratlanul muzulmánokra vadászó hindu szélsőségesek tartóztatják fel, az asszony döbbenten tudja meg, hogy Raja muzulmán. Ettől kezdve gondosan ügyel arra, hogy kellő távolságot tartson a férfitól...
[indiai filmfesztivál]

június 17. Péntek
16.30
A csavargó
(Awaara), indiai, 1951, r: Raj Kapoor, f: K. A. Abbas, o: Radhu Karmakar, z: Shankar-Jaikishan, sz: Raj Kapoor (Raju), Nargis (Rita), Prithviraj Kapoor (bíró), Leela Chitnis (Leela Misra), mf/hindi hang, 100 perc
A neves indiai rendező-színész-producer talán legnépszerűbb filmje annak idején nálunk is nagy közönségsikert aratott. A Bombay forgatagában játszódó kalandos történet főhőse, Raju – tudtán kívül – saját apja ellen kísérel meg merényletet, és így a vádlottak padjára kerül. Közben megismerkedik a szerelemmel, a nyomorral és a kisemmizettek szolidaritásával. Ez a sok zenével és tánccal fűszerezett, romantikus film jellegzetes darabja a hindi filmgyártás társadalmi érzékenységű, igényesebb vonulatának.
[indiai filmfesztivál]

18.30
Megfojtott szabadság
(Liberty Bound), amerikai dokumentumfilm, 2004, r, f: Christine Rose, o: Daniel Drasin, K. James Peterson, z: D. N. B. Pedergnana, sz: Michael Parenti, Howard Zinn, Michael Ruppert, Christine Rose, mf/E, 90 perc
„Ezzel a filmmel szerettem volna kifejezni, mennyire kiábrándultam az Egyesült Államok jelenlegi kormányából. A külpolitikájukat egyenesen felháborítónak tartom, de azt még inkább, hogy az igazságot még a média is csak rózsaszín szemüvegen át tálalja. George W. Bush bemutatásán túl szerettem volna megkeresni a választ a 2001. szeptember 11-én történt tragédiára. Minden részletre kiterjedő nyomozást folytattam, felkerestem szemtanúkat, túlélőket, olyan embereket, akik ott dolgoztak a World Trade Centerben azon a borzalmas napon. Érdekelt továbbá az is, melyek voltak az igazi okai Irak megtámadásának. A Megfojtott szabadság lerántja a leplet a Bush-adminisztrációról, de legfőképpen elgondolkodtat mindenkit arról a világról, amelyben élünk.” (Christine Rose)
[Ez is Amerika…]

20.00
A kasztok fogságában
(Manthan), indiai, 1976, r: Shyam Benegal, f: Vijay Tendulkar, o: Govind Nihalani, z: Vanraj Bhatia, sz: Girish Karnad, Smita Patil, Naseeruddin Shah, Amrish Puri, hb/hindi hang, 130 perc
with English subtitles
Gujarat tartomány egyik kis falujába állatorvos érkezik azzal a kormánymegbízatással, hogy tejszövetkezetet hozzon létre. Eközben elkerülhetetlenül szembekerül a helybéli gazdag kereskedővel, aki hosszú évek óta filléreket fizet csak a termelőknek, és a falu főnökével, aki saját politikai ambícióit szeretné megvalósítani a szövetkezet által. Végül az érdekek bonyolult összefonódása, illetve ütközése olyan hadiállapotot eredményez, amelyben az orvos az érinthetetlenek kasztjától remélhet csak segítséget. Az új indiai film egyik legjelentősebb – és forgalmazott filmjei (A rügy, Az éjszakának vége) által nálunk is ismert – egyénisége, Shyam Benegal az akkoriban társadalmi viták középpontjába került tejszövetkezetek ürügyén olyan feszült drámát alkotott, melyben kendőzetlenül tárul fel az indiai falu egyszerre egzotikus és kegyetlen valósága.
[indiai filmfesztivál]

június 18. Szombat
16.00
A napfény íze
(Sunshine), magyar–német–osztrák–kanadai, 1999, r: Szabó István, f: Israel Horovitz, Szabó István, o: Koltai Lajos, z: Maurice Jarre, sz: Ralph Fiennes (Ignác, Ádám, Iván), Rachel Weisz (Gréta), Molly Parker (Hannah), Rosemary Harris (Vali), William Hurt (Knorr Andor), Andorai Péter (Anselmi), E, 181 perc
A rendező saját forgatókönyvéből készült filmje egy magyar család három nemzedékének története. Egy zsidó família mindennapjait, gondjait, szerelmeit mutatja be a magyar történelem viharos évtizedeiben. Az első generáció hőse Ignác, a császárhű bíró. Felesége, Vali úgy gondolja, hogy eladja magát a császárnak, megszállottja a munkájának, ezért magánélete tönkremegy. A család fiatal tagjai csak úgy tudnak érvényesülni, ha megváltoztatják zsidó vezetéknevüket. A Sors mellett döntenek, melynek jelentése: „jóslat, végzet, feladat, sors.” Ignác fia, Ádám a vívás olimpiai bajnoka lesz. Ennek elérése érdekében meg kell keresztelkednie, hiszen magas szinten zsidó nem vívhat. Őt is elérik a háború viszontagságai, munkatáborba viszik, ahol fia előtt halálra kínozzák. A harmadik generáció Ivánban testesül meg, aki nem tudja megbocsátani magának, hogy apja halálakor csak tehetetlenül, mozdulatlanul állt. Beáll az ÁVO-ba, megkezdődnek a kihallgatások, a koncepciós perek. 1956-ban forradalmár, szónok.
[magyar filmek angolul]

19.00
Devdas
indiai, 2002, r, f: Sanjay Leela Bhansali, o: Binod Pradhan, z: Ismail Darbar, Birju Maharaj, Monty, sz: Shahrukh Khan (Devdas), Aishwarya Rai (Parvati/Paro), Madhuri Dixit (Chandramukhi), Jackie Shroff (Chunnilal), Kiron Kher (Sumitra), hb/hindi hang, 180 perc
with English subtitles
Saratchandra Chattopadhyay (1876–1938) klasszikus regényének ötödik bollywoodi filmfeldolgozása a legnépszerűbb indiai filmsztárok főszereplésével. Devdas, egy gazdag földbirtokos fia és a szomszéd kislány, Paro elválaszthatatlan játszótársak. Ekkor még nem sejtik, de végzetes szerelem az övék. Amikor egy nap Devdast apja Londonba küldi tanulni, hosszú évekre el kell válniuk. A hazatérő Devdas első útja az időközben gyönyörű fiatal nővé érett Paróhoz vezet. Szerelmük a régi, ám Devdas apja megtiltja a két fiatal házasságát. Devdas feldúltan hagyja el a szülői házat, de apja döntését elfogadva levelet ír Parónak. Arra kéri a lányt, felejtse el őt. Mire rájön, mekkora hibát vétett, Paro már egy gazdag arisztokrata menyasszonya. Devdas hiába kérleli, hogy szökjön meg vele, a sértett és csalódott Paro elutasítja a fiút. Devdas Calcuttába megy, és hogy tompítsa a szeretett lány elvesztése miatt érzett fájdalmát, inni kezd. Ám az ő Paróját még alkoholos bódulatában sem tudja feledni… A film, melynek alkotóit és szereplőt az Indiai Filmakadémia 2003-ban tizennégy díjjal jutalmazta, számos más indiai és nemzetközi díjnak is nyertese.
[indiai filmhét]

június 19. Vasárnap
15.00
Szerelem
magyar, 1970, r: Makk Károly, f: Déry Tibor (a Két asszony és a Szerelem című novelláiból), o: Tóth János, z: Mihály András, sz: Darvas Lili (öregasszony), Törőcsik Mari (Luca), Darvas Iván (János), Mensáros László (orvos), Orsolya Erzsi (Irén), mb, 107 perc
with English subtitles
Makk Károly és Tóth János operatőr apró, szecessziós tárgyakból, század eleji fotókból, felvillanó emlékképekből, finom rezzenésbeli gesztusokból teremti meg a két asszony: a feleség és haldokló anyósa világát. A szeretett férfival kapcsolatos emlékeik és a képzelet áradó, Proustra emlékeztető dinamikája éles kontrasztot alkot a külvilággal.
[magyar filmek angolul]

17.00
Kontroll
magyar, 2003, r: Antal Nimród, f: Jim Adler, Antal Nimród, o: Pados Gyula, z: Neo, sz: Csányi Sándor (Bulcsú), Pindroch Csaba (Muki), Kovács Lajos (Béla bácsi), Cserhalmi György (nagyfőnök), Kulka János (Feri), Eszenyi Enikő (részeg nő), mb, 105 perc
with English subtitles
„A rendező a reális és jelképes jelenségek következetes alkalmazásával, valamint a főszereplő, Bulcsú (Csányi Sándor) a történet három pontján megfogalmazott szavaival megerősít abban, hogy a film minden akciós fordulat ellenére létkérdésekről szól. Arról, hogyan lehet az eltévedt embernek megtalálnia a helyes utat, amit mi nézők, önmagunkra is vonatkoztathatunk. Bulcsú, aki leköltözött a metróba, és elhagyta addigi polgári életét, itt találkozik egykori kollégájával (Kulka János), aki ma is rendes, mindennapi életet él a tervezőirodában, ahol ő lett Bulcsú utóda. Értetlenül, de szeretettel érdeklődik egykori kollégája eltűnésének okáról. Bulcsú válaszának igazságát sokszor érezzük mi is: »...nem bírtam a napi küzdelmet, az állandó bizonyítás kényszerét.« A második alkalom, amikor Bulcsú Bélától (Kovács Lajos), az egykori mozdonyvezetőből visszaminősített metróvezetőtől megkérdezi, van-e innen kivezető út. Béla sokat sejtető válasza szerint több út is van. És a harmadik alkalom, amikor az angyalszárnyú lány megmutatja a megtalált, kivezető utat a fiúnak.” (Gyürey Vera, Muszter, 2004. február)
[magyar filmek angolul]

19.00
Bobby
indiai, 1973, r: Raj Kapoor, f: K. A. Abbas, V. P. Sathe, o: Radhu Karmakar, z: Laxmikant-Pyarelal, sz: Rishi Kapoor (Raj Nath), Dimple Kapadia (Bobby Braganza), Pran (Raj apja), Premnath (Bobby apja), hb/hindi hang, 165 perc
with English subtitles
Raj, akit a Kapoor-Nargis házaspár fia alakít, egy gazdag család érzelmileg elhanyagolt egyetlen gyermeke, aki beleszeret egykori dadája csinos és öntudatos unokájába, Bobbyba. Több félreértést is leküzdő viharos szerelmüknek a szülők ellenállása se vethet véget. Amikor a lány apját, egy tehetős, de excentrikus halászt vérig sérti a fiú nagyképű sznob apja, az egymástól eltiltott fiatalok fellázadnak…
[indiai filmfesztivál]

június 20. Hétfő
15.00
Apa – Egy hit naplója
magyar, 1966, r, f: Szabó István, o: Sára Sándor, z: Gonda János, sz: Gábor Miklós (Apa), Bálint András (Takó), Erdély Dániel (a gyerek Takó), Tolnay Klári (anya), Sólyom Kati (Anni), mb, 98 perc
with English subtitles
Szabó István legkedvesebb filmje. A rendező alteregója egy Takó Bence nevű kisfiú, aki képzeletében 1945-ben meghalt apja köré kedves tárgyaiból és néhány emlékéből partizánmítoszt sző. Az árvaság és a fenyegetettség érzése munkál a fiú szívében, mellyel majd az identitását kereső egyetemista kezd leszámolni. A film kirobbanó hazai és nemzetközi siker lett.
[magyar filmek angolul]

17.00
Hukkle
magyar, 2002, r, f: Pálfy György, o: Pohárnok Gergely, z: Barna Balázs, Gryllus Samu, sz: Bandi ferenc (Cseklik bácsi), Rácz Józsefné (Bába), nagy Ferenc (méhész), mb, 75perc
with English subtitles
Békés falusi környezet, a földeken és a házak körül dolgozó emberek. Idős ember csuklik a háza előtti padon, miközben az utcán temetési menetek vonulnak el. A kis faluban egymás után hullanak a férfiak, és már a rendőr is nyomozni kezd?
[magyar filmek angolul]

19.00
Gyilkosság a forgatáson
(Shubho Mahurat), indiai, 2003, r, f: Rituoarno Ghosh (Agatha Christie nyomán), o: Aveek Mukhopadhyay, z: Debayoti Mishra, sz: Sharmila Tagore (Padmini Choudhury), Raakhee (Ranga Pishima), Nandita Das (újságíró), Rajesh Sharma, hb/bengáli hang, 168 perc
with English subtitles
A mai Calcuttában vagyunk, mely Bombay mellett az indiai filmgyártás egyik legnagyobb fellegvára. Egy ünnepelt, de titkolt drogfüggősége miatt évekre visszavonult színésznő újra kamera elé áll, hála sikeres producerré lett egykori kolléganőjének. De már a forgatás – méltón megünnepelt – első napján mérgezésben meghal, mert ivott a producernő poharából. A rendőrséggel párhuzamosan, és egy helyi fotós segítségét felhasználva nyomozni kezd az ügyben egy ambiciózus kezdő újságírólány is, aki nagynénjénél lakik. Miközben a szálak egyre jobban összekuszálódva az egyre távolibb múltba vezetnek, a csinos lány flörtölni kezd a fotóssal és az ifjú nyomozóval is. De a rejtélyt végül nem a három fiatal, hanem a – Miss Marple-ként viselkedő – nagynéni oldja meg… Ez a sajátos indiai krimi elnyerte az év legjobb bengáli filmje címet, és kitüntetést hozott rendezőjének és az epizódszerepet alakító Raakhee-nak is.

[indiai filmfesztivál]

június 21. Kedd
15.00
A Pál utcai fiúk
magyar, 1969, r, f: Fábri Zoltán (Molnár Ferenc regényéből), o: Illés György, z: Petrovics Emil, sz: Anthony Kemp – Ősz Róbert (Nemecsek Ernő), William Burleigh – Seregi Zoltán (Boka), Törőcsik Mari (Nemecsek anyja), Paál László (Nemecsek szabó), Pécsi Sándor (Rácz tanár úr), John Moulder Brown – Sztanó László (Geréb), Robert Efford – Verdes Tamás (Csónakos), Jancsó Nyika (Áts Feri), mb, 120 perc
with English subtitles
Az „édes grundot” ésszel védi meg nagy csatában Boka tábornok és lelkes kis csapata a vörös inges túlerővel szemben. Nem sikerülne győzniük, ha az árulónak bélyegzett közlegény, a kis Nemecsek nem derítené ki a gazdag Geréb árulását, vállalva ezért a megalázó hideg fürdőket is. A csata döntő pillanatában már minden veszni látszik, amikor megint ő menti meg a helyzetet: félájultan dönti le a lábáról a szabálytalanul harcoló vörös inges vezért, Áts Ferit…
[magyar filmek angolul]

17.00
Mephisto
magyar–osztrák–német, 1980, r: Szabó István, f: Dobai Péter és Szabó István (Klaus Mann regényéből), o: Koltai Lajos, z: Tamássy Zdenkó, sz: Klaus Maria Brandauer (Hendrik Höfgen), Bánsági Ildikó (Nicolette von Niebuhr), Krystyna Janda (Barbara Brukner), Rolf Hoppe (tábornagy), mb, 153 perc
with English subtitles
A film egy tehetséges, elismerésre vágyó ember karakterén keresztül az emberi méltóság elvesztésének folyamatát mutatja be. Leni Riefenstahl és mások náci filmjeinek hatásait elemezve alakította ki a rendező és operatőre azt a monumentális, nagyepikai filmstílust, melyet pazar nagy totálok, opálos, teátrális látványvilág, feszítetten plasztikusan megkomponált képek jellemeznek.
[magyar filmek angolul]

19.30
Umrao Jaan, a kurtizán
(Umrao Jaan), indiai, 1981, r: Muzaffar Ali, f: Muzaffar Ali, Shama Zaidi, Javed Siddiqui (Meer Hadi Hassan Ruswa regénye nyomán), o: Pravin Bhatt, z: Khayyam, sz: Rekha (Umrao Jaan), Farouque Shaikh (nawab), Naseeruddin Shah (Gauhar Mirza), Raj Babbar (Faiz Ali), hb/urdu hang, 140 perc
with English subtitles
Az első jelentős urdu regény rendkívül látványos filmváltozata a 80-as évek csodaszép ünnepelt sztárja, Rekha címszereplésével egy kiszolgáltatott helyzetében művészként emancipálódó, legendás énekes-táncos kurtizán életét kíséri nyomon a 19. század közepén. A szüleitől gyereklányként elrabolt és Lucknowban eladott hősnő, gyönyörű kurtizánná cseperedvén, saját költeményei előadásával lesz igen népszerű a helybéli előkelőség körében, és az egyik nawabbal egymásba is szeretnek. De mikor a gazdag fiatalembernek más feleséget szemel ki a családja, Umrao Jaan nem hajlandó fellépni az esküvőn. A sors összehozza egy banditával, Faiz Alival, akinek segítségével talán elmenekülhetne a megalázó kurtizánlétből… Az újabb fordulatok során a pompázatos díszletek és a romantikus légyottok mögül egyre erőteljesebben tör elő a valóságosan létező hősnő emberi tragédiája.
[indiai filmfesztivál]

június 22. Szerda
16.30
Hiúság vására
(Vanity Fair), amerikai–angol, 2004, r: Mira Nair, f: Julian Fellowes, Matthew Faulk, Mark Skeet (William Makepeace Thackeray regényéből). o: Declan Quinn, z: Mychael Danna, sz: Reese Witherspoon (Becky), Gabriel Byrne (Steyne márki), Angelica Mandy (fiatal Becky), Roger Lloyd-Back (Francis Sharp), Ruth Seen (Miss Pinkerton). Romola Garai (Amelia), Tony Maudsley (Joseph), mf/E, G, F, 141 perc
A 19. századi Anglia képmutató és sznob társadalmába enged betekinteni az Esküvő monszun idején rendezőnője.
[indiai ráadás]

19.00
Gandhi
angol, 1982, r: Richard Attenborough, f: John Briley, o: Billy Williams, Ronnie Taylor, Billy Williams, z: George Fenton, Ravi Shankar, sz: Ben Kingsley (Gandhi), Candice Bergen (Margaret Bourke-White), Edward Fox (Dyer tábornok), John Gielgud (Lord Irwin), Martin Sheen (Vince Walker), John Mills (Lord Chelmsford), Om Puri (Nahari), Colin Farrell (Clerk), hb/E, 180 perc
A nyolc Oscarral jutalmazott, látványos filmeposz ötvenhat évet ölel fel a hetvenkilenc évesen merénylet áldozatává lett, legendás indiai vezető életéből. Fiatal ügyvéd Dél-Afrikában, amikor kiutasítják az első osztályról, noha érvényes jegye van. Ettől a megaláztatástól feldühödve kezd el tiltakozni és küzdeni az indiaiak és más színes bőrűek jogaiért. Sikerei hallatán hazahívják: megdöbbenti a nyomor és a britek zsarnoksága... Az indiaiak közreműködésével készült angol produkció – a film gondolatát Nehru, megvalósítását pedig lánya, Indira Gandhi támogatta – a legbecsületesebb filmek egyike, amelyet filmkészítők saját nemzetük kudarcáról valaha is megalkottak. Ez a film arról szól, hogy az ember erősebb a fegyvereknél.
[indiai filmfesztivál]

június 23. Csütörtök
17.00
Ellenfél(Pratidwandi), indiai, 1970, r, f, z: Satyajit Ray (Sunil Ganguli történetébôl), o: Soumendu Roy, Pumedu Bose, sz: Dhritiman Chatterjee (Siddhartha), Debraj Roy (Tunu), Krishna Bose (Sutapa), Kalyan Chowdhuri (Shiban), mf/E, 114 perc
Siddhartha, a 25 éves fiatalember, aki apja halála miatt kénytelen abbahagyni az orvosi egyetemet, immár három éve munkanélküli. Két felvételi foglalja keretbe a fôhôs lázadásának megérlelôdését és kirobbanását a sorozatos kudarcok és megaláztatások hatására. Öccse merénylô lett, nôvére pedig a fônöke szeretôje, egykori diáktársa prostituálthoz viszi, egy öreg barátja vidéki állást kínál neki. S miközben Kalkutta utcáin kóborolva állandóan a nyomor és a gazdagság, a lelkendezô hippi turisták és a hajszolt helybéliek szélsôségeivel szembesül, emlék- és fantáziaképekben elevenedik meg múltja és fejezôdik ki lelki állapota.

19.00
Már másé a szívem
(Hum dil de Chuke sanam), indiai, 1999, r, f: Sanjay Leela Bhansali, o: Anil Mehta, z: Ismail Darbar, sz: Aishwarya Rai (Nandini), Salman Khan (Sameer), Ajay Devgan (Vanraj), Zhora Sehgal, hb/hindi hang, 170 perc
with English subtitles
A sok tánccal-énekkel gazdagított, meseszerűszerelmi történet egy nagyhírű gujerati dalnok pompázatos otthonában kezdődik, ahova a sivatagból toppan be – dalolva, hátizsákkal a hátán – egy csinos félig olasz, félig indiai fiatalember, Sameer, hogy tökéletesítse zenei tudását. De mikor titokban egymásba szeretnek az idős dalnok szépséges lányával, Nandinivel, s megszegik a szabályokat, a fiút kiutasítják, a lányt pedig férjhez adják jó családból származó, ifjú imádójához, Vanrajhoz, aki csak fokozatosan ébred rá, hogy Nandini „már másnak adta a szívét”...
[indiai filmfesztivál]

június 24. Péntek
16.30
Vágyakozás
(Les orgueilleux), francia, 1953, r: Yves Allčgret, f: Jean Aurenche, Jean Clouzot, Yves Allčgret, Pierre Bost (Jean-Paul Sartre novellájából), o: Alex Phillips, z: Paul Misraki, sz: Gérard Philipe (a doktor), Michčle Morgan (Nelli), Victor Manuel Mendoza (Rodrigo), André Toffel (Nelli férje), mf/F, 98 perc
Az elkényeztetett párizsi úriasszony nem tud hazautazni férjének váratlan halála miatt, s egy járvány sújtotta, nyomorúságos mexikói városka foglya marad. Kiszolgáltatott helyzetében mellé áll a lezüllött, alkoholista orvos, s lassan szerelem szövődik közöttük. A hideg szépségű Michčle Morgan és a tündökletes Gérard Philipe letisztult őszinteséggel alakítják e talajt vesztett hősöket.

18.30
Káma Szútra
(Kama Sutra), indiai, 1996, r: Mira Nair, f: Helena Kriel, Mira Nair, o: Declan Quinn, z: Michael Danna, sz: Indira Varma (Maya), Sarita Choudhury (Tara), Ramon Tikaram (Jai), Naveen Andrews (Raj Singh), mf/E (hindi hang), 114 perc
A cím a szerelem híres-hírhedt tankönyvére utal, amelyet kétezer éves szanszkrit szövegek alapján írt egy indiai tudós a negyedik században. A film maga azonban a 16. században játszódó romantikus mese, amely szerelemről, féltékenységről, rivalizálásról, életről és halálról szól. Tara hercegnő és Maya, a szegény szolgálólány gyerekkoruk óta játszótársak, szinte együtt nevelkednek. De amikor az ambiciózus Maya elcsábítja Tara királyi férjét a nászéjszakájukon, elzavarják a háztól. Kalandos fordulatok után mégis a főúri udvarba kerül, s újra vetélytársa lesz Tarának. De Maya már mást szeret...
[indiai ráadás]

20.30
Fahrenheit 9/11
amerikai dokumentumfilm, 2004, r, f: Michael Moore, o: Mike Desjarlais, z: Jeff Gibbs, Bob Golden, sz: Michael Moore, Byron Dorgan,
Abdul Henderson, Lila Lipscomb, Jim McDermott, Craig Unger és sokan archív felvételeken, mf/E, 122 perc
Az Oscar-díjas dokumentumfilm-rendező ezúttal a New York ikertornyait ért terrortámadást és következményeit vizsgálja a Bush család üzleti kapcsolatain és reagálásain keresztül. Kiindulásul veszi a sokat vitatott 2000-es elnökválasztást, melynek eredményeként az olajbizniszben tevékenykedő bukott üzletemberből a világ vezető nagyhatalmának első embere lett. Nagyító alá helyezi Bush dermedtségét, teljes reakcióhiányát, amint hírt kap (egy általános iskolai látogatáson) a második repülőgép becsapódásáról. Bemutatja, milyen kiterjedt, baráti és üzleti szálak fűzik a szaúdi királyi családhoz és a bin Laden-rokonsághoz. Aminek következtében – míg mások nem – közülük bárki nyugodtan elhagyhatta az Államokat a terrortámadás után. Az iraki háború kitörésekor mély együttérzéssel és visszafojtott haraggal vizsgálja az emberi szenvedéseket.
[Ez is Amerika…]

június 25. Szombat
16.30
Keresztúton
(Sangam), indiai, 1964, r: Raj Kapoor, f: Inder Raj Anand, o: Radhu Karmakar, z: Shankar és Jaikishen, sz: Raj Kapoor (Sunder), Vyjantimala (Radha), Rajendra Kumar (Gopal), Lalita Pawar, hb/hindi hang, 180 perc
with English subtitles
A hazájában rendkívül népszerű, világhíres rendező-színész-producer (sőt, ez esetben vágó!) Raj Kapoor első színes produkciója az indiai film mindmáig egyik legnagyobb kasszasikerének számít. Nem is csoda: ez a részben európai helyszíneken forgatott szerelmi melodráma bővelkedik humorban, énekben és táncban. A szép Radhának elképesztő kitartással udvarol az alacsony származású, bolondos Sunder, de a lány továbbra is közös gyermekkori barátjukhoz, Gopalhoz vonzódik, aki ügyvédként tér vissza Angliából, s a konfliktus láttán szótlan lovagiassággal lép vissza elvakultan szerelmes barátja javára. De mikor Sunder bevonul a légierőhöz, hogy hősként nyerje el Radha kezét, megindul a váratlan fordulatok lavinája...
[indiai filmfesztivál]

20.00
A Sólyom végveszélyben
(Black Hawk Down), amerikai, 2001, r: Ridley Scott, f: Ken Nolan (Mark Bowden könyvéből), o: Slavomir Idziak, z: Hans Zimmer, sz: Josh Hartnett, (Eversmann), Ewan McGregor (Grimes), Jason Isaacs (Steele), Tom Sizemore (McKnight), Eric Bana (Gibso,n), Sam Shepard (Garrison), mf/E, 140 perc
Az éhínség és polgárháború sújtotta Szomáliát a 90-es évek elején bűnözőkből lett hadurak terrorja tartotta rettegésben. Az ENSZ nemzetközi békefenntartókat küldött a helyszínre. A korlátozott számú egységek feladata a legnagyobb hadúr, Mohammed Farah Aidid és kegyetlen alvezéreinek felkutatása és letartóztatása volt. Az egyik ilyen titkos akció 1993 októberében zajlott le Mogadishuban. Az egyórásra tervezett rajtaütés tizenöt órás tűzharccá alakul a főváros utcáin. Az amerikai elit alakulatok jól felszerelt szomáliaiak ezreivel kerülnek szembe. Fokozatosan védekezésre kényszerülnek, elveszítenek két ultramodern Black Hawk helikoptert, s a leszakadó harcosokért újabb és újabb mentőakciókat indítanak…
[Ez is Amerika…]


június 26. Vasárnap
16.30
Sötétség
(Tamas), indiai, 1987, r, o: Govind Nihalani, f: Govind Nihalani, V. K. Murthy (Bhishm Sahni regénye nyomán), z: Vanraj Bhatia, sz: Om Puri (Nathu), Deepa Sahi (Karmo), Dina Pathak, Amrish Puri, hb/hindi hang, 290 perc
with English subtitles
A pakisztáni–indiai, illetve mohamedán–hindu konfliktus égetően aktuális témája folyamatosan foglalkoztatja az indiai filmeseket (l. Mr. és Mrs. Iyer, Vonat Pakisztánba,). Ez a televíziós sorozatnak készült monumentális történelmi tabló megrázó képet fest az India 1947-es szétszakadását megelőző punjabi zavargásokról – nem csoda, hogy bemutatása idején nagy felháborodást keltett szélsőséges hindu körökben. Egy megszületendő gyermeke miatt aggódó muzulmán cserzővarga, Nathu már-már együgyű alakja köti össze a különböző politikai fórumokon és a mindennapi életben egyaránt sebesen eszkalálódó erőszak jelenségeit. Nathu nem tud szabadulni a bűntudattól, mert az általa – állandó megbízója kérésére, vonakodva – megölt disznó mecset elé dobott teteme váltotta ki az első konfliktust. Így mikor sok más – hindu és muzulmán – sorstársával együtt menekülni kényszerül terhes feleségével, Karmóval és beteg öreg édesanyjával, ezt a sors jogos büntetésének érzi. A film azonban nagyon is érzékletessé teszi, hogy ebben a nagy össznépi tragédiában sokkal több tényező játszott szerepet a már kivonulóban lévő brit gyarmatosítók örökségétől kezdve a helyi előítéletekig.
[indiai filmfesztivál]

június 27. Hétfő
16.30
Esküvő monszun idején
(Monsoon Wedding), amerikai–olasz–francia–indiai, 2001, r: Mira Nair, f: Sabrina Dhawan, o: Declan Quinn, z: Mychael Danna, sz: Naseeruddin Shah (Lalit Verma), Lillete Dubey (Pimmi Verma), Tilotama Shome (Alice), Vasundhara Das (Aditi Verma), mf/hindi hang, 114 perc
„Hiába, a jószándékú bölcsesség és érzékenység minden rafinált elbeszélői formalizmusnál mélyebb hatásokra képes. Már a globalizációval birkózó Új-Delhi kasztjainak, vezető rétegeinek, szellemi elitjeinek ábrázolása is tanulságos. Aztán van egy fontos kis üzenet: nem mindig lesz bajod abból, ha nem tűrsz valamit. Szépségesen elgondolkoztató az apa vívódása, akinek egész életében modernista szemlélete, racionalizmusa és vallásának törvényei, rítusai között kellett vállalható egyensúlyt találnia. És gyönyörű a házasságra ítélt két fiatal viselkedése ebben a már számukra is különös helyzetben. Egy megértő, felvilágosult pillantást vetnek egymásra, melynek tisztaságában megszületik a remény, hogy boldogan élhetnek együtt. Talán még egymásba is szeretnek.” (Forgács Iván Muszter 2003. október)
[indiai ráadás]

18.30
Amerika egy francia szemével
(L’Amérique insolite), francia dokumentumfilm, 1958, r, f: Francois Reichenbach, dialógusok: Chris Marker, o: Albert Londres, z: Michel Legrand, mb, 93 perc
Az európai szemében szokatlan, különös, meghökkentő Amerika tárul fel a filmben. Reichenbach amint a „végtelen lehetőségek” birodalmába lépett, azonnal szembetűnt neki a reklám mindenhatósága. Filmre vitte az amerikaiak romantikus nosztalgiáját, amint hátat fordítanak jóléti-civilizációs életüknek, hogy néhány napon át úgy éljenek, mint földet hódító, államot teremtő dicső őseik. De megjelennek a vásznon Las Vegas-i szerencsevadászok, vallási megszállottak, különféle szekták tagjai, kiskorú bűnözők és extrém sportok művelői. Valamiféle karneváli hangulat lengi be és hatja át a filmet.
[Ez is Amerika…]

20.00
Tavaszünnep
(Utsav), indiai, 1984, r: Girish Karnad, f: Girish Karnad, Krishna Basrur (Sudraka és Bhasa színdarabjaiból), o: Ashok Mehta, z: Laxmikant-Pyarelal, sz: Shashi Kapoor (Samasthanaka), Rekha (Vasantsena), Shekar Suman (Charudatta), Anuradha, Shankar Nag, hb/hindi hang, 145 perc
with English subtitles
Az indiai színi és filmművészet klasszikus esztétikájára épül ez a nagyon sajátos hangvételű, komikus és erotikus elemekben gazdag látványosság, melynek fordulatos története a 4. században játszódik. Állítólag ekkor írta Sudraka az egyik leghíresebb indiai színdarabot az elszegényedett zenebolond brámin kereskedő, a családos Charudatta és a gyönyörűséges kurtizán, Vasantsena szerelméről, akire egyébként a zsarnok király gonosz és kéjsóvár sógora, Samasthanaka vetett szemet. Mindebbe beleszövődik egy másik kurtizánba szerelmes mestertolvaj története is, aki mellékesen segít a forradalmár lázadóknak, sőt megjelenik a bordélyokban szorgalmasan anyagot gyűjtő Vatsyayana is, aki nem más, mint a világhíres Kama Sutra szerzője.
[indiai filmfesztivál]

június 28. Kedd
16.30
A harcos
(The Warrior), angol–francia, 2001, r, f: Asif Kapadia, o: Roman Osin, z: Dario Marianelli, sz: Irfan Khan (Lafcadia), Puru Chibber (Katiba), Aino Annuddin (Biswas), Manoj Mishra (harcos), mf/hindi hang, 86 perc
Lafcadia, a király hadvezére azt a parancsot kapja, hogy embereivel romboljanak le egy falut, amelynek lakói nem fizették be időben az adót. A kegyetlen mészárlás közepette Lafcadia találkozik egy fiatal lánnyal, aki ráébreszti, mennyire üres és értelmetlen volt addigi élete. Akkor és ott eldobja a kardot, és megfogadja, hogy soha nem gyilkol többé. A király azonban nem bocsátja meg a harcos árulását: legkegyetlenebb katonáját küldi Lafcadia nyomába...
[indiai ráadás]

18.00
A ház védőszelleme
(Vaastupurush), indiai, 2002, r: Sumitra Bhave, Sunil Sukhthankar, f: Sumitra Bhave, o: Sanjay Memane, z: Shrirang Umarani, sz: Sidhartha Daftardar, Atul Kulkarni, Linane Hill, Uttara Baokar, Sadashiv Amarpurkar, hb/marathi hang, 156 perc
with English subtitles
A film hőse, a Bombay szegénynegyedeiben végzett munkájáért kitüntetett, ősi brámin családból származó orvos negyven év távollét után fia és amerikai menye társaságában visszalátogat szülőfalujába. A családi rezidencia romjai között sétálva felidézi ifjúságát, visszaemlékszik családjára, és arra, miként ébredt rá fokozatosan, hogy az érinthetetlenek kizsákmányolásának ők is részesei. Nem az India függetlenségéért küzdő apja, nem idealista bátyja és nem is feudális szemléletű nagybátyja, hanem édesanyja volt az, aki meghatározó szerepet játszott életében, és arra ösztönözte, hogy a szegények orvosa legyen. Az asszony hite szerint a ház védőszellemének jóakaratát csak így lehetett elnyerni. Bhaskar édesanyja mellett egy másik asszonynak is sokat köszönhetett: a felvilágosult és független Krishnatainak, bátyja alsóbb kasztbéli szerelmének. A film készítői az ő életükön keresztül adnak képet a függetlenné vált Indiáról és arról a nehézségről, melyet e hatalmas országnak a múltjával való állandó szembenézés jelent.
[indiai filmfesztivál]

20.30
Annie Hall
amerikai, 1977, r: Woody Allen, f: Marshall Brickman, Woody Allen, o: Gordon Willis, sz: Woody Allen (Alvy), Diane Keaton (Annie), Tony Roberts (Rob), Carol Cane (Allison), hb/E, 93 perc
A kopaszodó, kedvesen neurotikus és sármosan gesztikuláló Alvy néz velünk szembe, és össze-vissza csapongva belekezd, hogy miért szakítottak a gyönyörű, ám önmagát zavartan kereső Annie-vel. Közben bepillanthatunk az író-komikus gyerekkorába, megismerkedünk egykori feleségeivel és megtudhatjuk, mi a jó abban a koszos New Yorkban… – mindezt rengeteg fanyar humorral átszőve.

június 29. Szerda
16.30
Árvíz Indiában
(The Rains Came), amerikai, 1939, r: Clarence Brown, f: Philip Dunne, Julien Josephson (Louis Bromfield regényéből), o: Arthur Miler, z: Alfred Newman, sz: Mirna Loy (Edwina Esketh), Tyrone Power (Rama Safti), George Brent (Tom), Brenda Joyce (Fern), mf/E, 100 perc
Két – különböző véget érő – szerelem bontakozik ki a még angol uralom alatt álló s váratlan árvíz sújtotta Indiában: két fiatal angol, Tom és Fern, valamint egy lord elkényeztetett ifjú felesége, Edwina és a maharadzsa utódának kinevezett hindu orvos, Rama Safti között. Minden idők legnagyobb könyvsikereinek egyike filmen is világsikert aratott a rutinos amerikai rendező, Clarence Brown kezében – hála a látványos tömegjeleneteknek, a típusok kitűnő kiválasztásának, az árnyalt színészvezetésnek és persze a sztároknak.
[indiai ráadás]

18.30
Tiszta Amerika
magyar, 1987, r: Gothár Péter, f: Esterházy Péter, Gothár Péter, o: Dávid Zoltán, z: Selmeczi György, sz: Lukáts Andor (Tölgyes Frigyes), Bodnár Erika (feleség), Trula Hoosier (Jude), Szirtes Ádám (após), Cserhalmi György (öcs), mb, 124 perc
with English translation
A 60-as évek egyik divatos filmje volt idehaza az Előzés (Dino Risi filmje), amely arról szólt, hogy nem lehet büntetlenül életstílust váltani. A Tiszta Amerika a 80-as évek életstílusváltás-filmje. (A „hova lesz a menés”-re talán mindnyájan emlékszünk...) Persze Gothár nem minősít. Amire Tölgyesi átvált, a „tiszta Amerika”, nem hazug, nem üres, nem cinikus, nem boldog, nem gazdag, nem mennyország. Csak más. Annyira más, hogy bele lehet halni, értelmetlenül, utószó vagy nekrológ nélkül. De mintha ez a Tölgyesi, miközben lődörög, figyeli: issza, dekódolja ezt a másságot, egy kicsit boldog is lenne. Csak attól, hogy ott van valahol. Hogy valahol van. Hogy máshol van, mint addig.
[Ez is Amerika…]

20.30
Vonat Pakisztánba
(Train to Pakistan), indiai–angol, 1998, r, f: Pamela Rooks (Khushwant Singh regényéből), o: Sunny Joseph, z: Kuldip Singh, sz: Nirmal Pandey (Jugga Singh, a bandita), Mohan Agashe (Hukum Chand, az elöljáró), Rajit Kapur (Iqbal), Smriti Mishra (Nooran), Mangal Dhillon (a felügyelő), hb/hindi hang, 110 perc
with English subtitles
„Azon milliók emlékének, akik hontalanná váltak, és akik meghaltak India szétválása idején” – így szól a rendezőnő második filmjének ajánlása, mely nagyon hűen követi a neves indiai író 1956-os regényének meglehetősen összetett történetét. A film egyik hőse és egyben narrátora, Hukum Chand elöljáró bonyolult problémával néz szembe: az addig békében élő sikh földesurakat és mohamedán munkásaikat különféle ügynökök buzdítják szektás terrorakciókra, miközben a környéken a mohamedán Nooranba szerelmes sikh bandita, Jugga garázdálkodik, s Delhiből megérkezik a kommunista párt küldöttje, Iqbal, hogy az erőszak megfékezésére és az ország egységének megőrzésére szervezze meg a munkásokat.
[indiai filmfesztivál]

június 30. Csütörtök
16.30
Salemi boszorkányok
(Les sorcieres de Salem), francia–keletnémet, 1956, r: Raymond Rouleau, f: Jean-Paul Sartre (Arthur Miller regényéből), o: Claude Renoir, z: Georges Auric, Hanns Eisler, sz: Simone Signoret (Elisabeth), Yves Montand (John), Mylene Demongeot (Abigail), Raymond Rouleau (vizsgálóbíró), mf/G, 120 perc
A történet 1692-ben, az észak-amerikai Massachussetsben játszódik. John Proctort nem engedi magához a felesége, Elisabeth, ezért a férfi a kellemes szolgáló, Abigail karjaiban vigasztalódik. Mikor Elisabeth rájön a viszonyra, kiadja Abigail útját. Válaszul a szolgáló, aki szereti Johnt, boszorkánysággal vádolja meg Elisabeth-et, felhasználva a településen uralkodó boszorkányüldözési hisztériát. De asszonya oldalán Proctor is börtönbe kerül... A szexuális problémák kidomborítása nyilván Jean-Paul Sartre forgatókönyvírói munkájának is köszönhető. Jean Renoir unokaöccsének, Claude Renoirnak operatőri munkája jellegzetes fény-árnyék hatásaival sokhelyütt a barokk festészet clair-obscurjait idézi fel a nézőben.

18.30
Ahol a zöld hangyák álmodnak
(Wo die grünen Ameisen träumen), német, 1983, r, f: Werner Herzog, o: Jörg Schmidt-Reitwein, z: Gabriel Faure, Ernst Bloch, Klaus-Jochen Wiese, Richard Wagner, Wandjuk Marika, sz: Bruce Spence (Lance Hackett), Wandjuk Marika (Miliritbi), Roy Marika (Dayipu), Ray Barett (Cole), mf/G, 100 perc
Valahol Dél-Ausztráliában egy fiatal geológus bányamunkákat irányít. De néhány őslakos szembefordul a buldózerrel, mert az olyan földet ás, mely számukra szent.

20.30
Kóla, puska, sült krumpli
(Bowling for Columbine), amerikai–német–kanadai dokumentumfilm, 2002, r, f: Michael Moore, o: Brian Danitz, Michael McDonough, z: Jeff Gibbs, sz: Michael Moore, George W. Bush, Charlton Heston, Marilyn Manson, Bill Clinton és sokan mások, mf/E, 120 perc
1999. április 20-án két tizenéves diák egy Colorado állambeli kisváros iskolájában borzalmas vérfürdőt rendezett. Eric Harris és Dylan Klebold tizenkét diáktársukat és egy tanárukat lőtték agyon, mielőtt végeztek volna magukkal. Ez a megrázó eset indította arra a hazájában legismertebb szatirikus dokumentarista rendezőt és írót (Hülye fehér ember), hogy teljes hosszúságú, merész dokumentumfilmet készítsen az USA és az agresszió kapcsolatáról. Ez a rendkívüli erejű vádbeszéd a félelem kultúrája ellen nagy port kavart, és persze számos díjat is nyert, többek között a legjobb dokumentumfilmnek járó Oscar-díjat, a legjobb külföldi film kategóriájában pedig César-díjat.
[Ez is Amerika…]

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső