Az Örökmozgó Filmmúzeum februári programja
(Az előadások egy része csak tagságival látogatható)
Részletes műsor napi bontásban

február 1. kedd/Tuesday

16.30

Az algíri csata (La battaglia di Algeri), algériai–olasz, 1965, r: Gillo Pontecorvo, f: Franco Solinas, Gillo Pontecorvo, o: Marcello Gatti, z: Ennio Morricone, Gillo Pontecorvo, sz: Jean Martin (Mathieu tábornok), Yacef Saadi (Kader), Brahim Haggiag (Ali la Pointe), Tommaso Neri (Dubois kapitány), mb, 120 perc

Az 50-es évek közepére elkeseredetté vált a küzdelem az Arab Felszabadítási Front és a francia megszállók között. Algír városában a prefektúra lezáratja az arabok lakta Casbah negyedet. Az F. L. N. először saját arab közösségét regulázza meg (felszámolja a prostítúciót és a részegeskedő semmittevést), hogy minél hatékonyabban vegyék majd fel a küzdelmet a franciákkal. Közben egy kis francia csoport bejut a Casbahba és az egyik háztömböt felrobbantják. Az arabok felkészültek az elszánt megtorlásra…

18.30

Az anya

(Maty), szovjet, 1926, r: Vszevolod Pudovkin, f: Natan Zarhi (Makszim Gorkij regényéből), o: Anatolij Golovnya, sz: Vera Baranovszkaja (anya), Nyikolaj Batalov (Pavel), Iván Koval-Szamborszkij (sztrákjszervező), Anna Zemscsova (forradalmár lány), Vszevolod Pudovkin (rendőrtiszt), magyar inzert, zenés

A filmtörténeti klasszikus egy munkáscsaládról szól egy gyári sztrájk idején 1905-ben. Az anya kezdetben védené a családját a bajkeverőktől (az iszákos, részeges apa egy forradalomellenes szervezethez csatlakozik, a fiú, Pavel azonban a munkásmozgalmat támogatja), de később belátja, hogy fiának igaza van, és a felkelők oldalára áll. Mikor fiát a május 1-jei tüntetésen lelövik, az anya viszi tovább a zászlót, míg a cári katonalovak halálra tapossák. Pudovkin erősebben koncentrál az egyénre, mint kortársa, Eizenstein. A film éles és gyors vágásai ma is nagy hatásúak.

(filmtörténeti útmutató)

20.00

Sztálingrád (Stalingrad), német–svéd, 1993, r: Joseph Vilsmaier, f: Jürgen Büscher, Cristoph Fromm, Johannes Heide, Joseph Vilsmaier, o: Rolf Greim, Klaus Moderegger, Peter von Haller, z: Norbert Jürgen Schneider, sz: Dominique Horwitz (Fritz Reiser), Thoms Kretschmann (Witzland hadnagy), Jochen Nickel (Manfred Rohleder), Dana Vávrová (Irina), mf/G, 134 perc

A II. világháború sorsfordító, kegyetlen csatája Hans von Witzland német tiszt és az egysége szemével. A filmet a német „A szakasz”-ként szokták emlegetni.

(remake)

február 2. szerda/Wednesday

16.30

Gyanakvó szerelem (Suspicion), amerikai, 1941, r: Alfred Hitchcock, f: Samson Raphaelson, Joan Harrison, Alma Reville (Francis Iles regényéből), o: Harry Stradling, z: Franz Waxman, sz: Cary Grant (Johnnie), Joan Fontaine (Lina), mf/E, 95 perc

A sármos playboy és a csinos szépasszony egy vonaton ismerkednek meg, és rövidesen összeházasodnak. Lina nem tudja, miből él a férje valójában, és azt sem, hogy miért érdeklődik annyira a mérgek iránt. Kisvártatva Linát már halálfélelem gyötri, amikor megtudja, hogy férje társát, Beakyt holtan találták.

18.30

Körhinta, magyar, 1955, r: Fábri Zoltán, f: Nádasdy László, Fábri Zoltán (Sarkadi Imre novellájából), o: Hegyi Barnabás, z: Ránki György, sz: Törőcsik Mari, (Pataki Mari), Soós Imre (Bíró Máté), Barsi Béla (Pataki), Kiss Manyi (Patakiné), mb, 101 perc

with English translation

1957-ben, akkor még filmkritikusként, a cannes-i fesztiválról tudósító François Truffaut nevetségesnek találta a zsűri döntését, mely nem a Körhintána és Törőcsik Marinak ítélte oda a legmagasabb díjakat. Az 50-es évekbeli magyar faluban játszódó, boldog végű Rómeó és Júlia történet a sematikus korszak után újjászülető magyar film első, világszerte elismert remekműve lett. A Hegyi Barnabás fényképezte hagyományos elbeszélő szerkezetet refrénszerűen átszövő, hol drámai feszültségű, hol líraian lebegő repülésmotívumok, a felfokozott álomjelenetek, a feszes, drámai ritmus és Ránki Györgynek a montázsszerkesztést aláhúzó, olykor pedig éppen ellenpontozó népdalmotívumokra épülő zenéje teszik felejthetetlenné a filmet…

20.30

Nővérek (Szjosztri), orosz, 2001, r: Szergej Bodrov jr., f: Gulsat Omarova, Szergej Bodrov jr., o: Valerij Martinov, z: Viktor Coj, sz: Okszana Akinysina, Katya Gorina, Alekszandr Basirov, Andrej Kraszko, Kirill Pirogov, Szergej Bodrov jr., hb/R, 83 perc

Két korábban külön élt mostohanővér találkozik anyjuknál. Ám a kisebb, 8 éves lány apja körül alvilági események bontakoznak ki. A nővéreknek, akik kezdetben idegenkednek egymástól, együtt kell menekülniük, s harcolniuk az életükért. A sok kaland közben válnak igazi testvérekké, s Oroszország számunkra ismeretlen vidékeit járják be. Szergej Bodrov, a Testvér főszereplője egy jelentősnek ígérkező rendezői pályafutást alapozott meg ezzel a filmjével, ám egy évvel később egy forgatáson halálos baleset áldozata lett.

 

február 3. csütörtök/Thursday

 

16.30

Elcsábítva és elhagyatva (Sedotta e abbandonata), olasz, 1964, r: Pietro Germi, f: Age, Scarpelli, Germi, Vincenzoni, o: Aiace Parolin, z: Carlo Rustichelli, sz: Saro Urzi (Don Vincenzo Ascalone), Stefania Sandrelli (Agnese), Lola Braccini (Amalia), Leopoldo Trieste (Rizieri báró), mb, 100 perc

Fergeteges tragikomédia az álszent dél-olasz erkölcsökről a szexis Stefania Sandrelli főszereplésével. Az alapkonfliktus azon paragrafusok nevetséges ellentmondásából fakad, hogy 25 év fegyházzal sújtható az, aki megerőszakol és teherbe ejt egy kiskorút, viszont mentesül, amennyiben hajlandó oltár elé vezetni áldozatát. Az elkeseredett családfő az esküvőt forszírozza, a fiatalok ellenállnak, és megmozdul az eseten csámcsogó kisváros egész lakossága…

 

18.30

Jónás, aki 2000-ben lesz 25 éves (Jonas qui aura 25 ans en l'an 2000), svájci–francia, 1976, r: Alain Tanner, f: John Berger, Alain Tanner, o: Renato Berta, z: Jean-Marie Senia, sz: Jean-Luc Bideau (Max), Myriam Mézičres (Madeleine), Rufus (Mathieu), Miou-Miou (Marie), mf/F, 110 perc

Tanner filmje a 70-es évek egyik legbékésebb és legkedélyesebb leszámolása a 68-as világmegváltó eszmékkel. Nyolc deviáns svájci polgár, nyolc „kis próféta” kerül össze a film epizódjai során egy kommunába, megváltási kísérletük mégis sikertelen marad. Mind a nyolc szereplő neve ugyanazzal a két betűvel kezdődik (MA) – Tannerra jellemző gunyoros utalás ez 1968 májusára.

(Miou-Miou-évforduló)

20.30

Három történet (Tri isztorii), orosz–ukrán, 1996, r: Kira Muratova, f: Igor Bosko, Renata Litvinova, Vera Sztoroseva, o: Genagyij Karjuk, sz: Szergej Makoveckij (Tyikomirov), Leonyid Kusnir (Zsena), Renata Litvinova (Ofélia), Oleg Tabakov (öregember), Lilja Murlikina (lány), hb/R, 114 perc

Három epizódból álló, lehangoló körkép a mai orosz viszonyokról a rendezőnőre jellemző szürreális-dokumentarista stílusban. 1. 6. számú kazán: Egy férfi megölte a szomszédnőjét, akivel egy darab szappanon szólalkoztak össze, és most szabadulni próbál a hullától. 2. Ophelia: Egy kiskorában állami gondozásba adott fiatal nő – egy kórház alkalmazottjaként – bosszút áll azokon a nőkön, akik elhagyták gyermeküket. 3. A halál és a lányka: Egy tolószékbe kényszerült öregember vigyáz napközben a szomszédasszony kislányára, aki azonban kezdi unni az örökös parancsolgató kioktatást...

(Moveast)

február 4. péntek/Friday

16.30

Kísért a múlt (L’entraineuse), francia, 1938, r: Albert Valentin, f: Charles Spaak, o: Gunther Rittau, z: Georges Van Parys, sz: Michčle Morgan (Suzy), Gilbert Gil (Pierre), Andrex (Marcel), Gisele Preville (Lucienne), mf/F, 80 perc

Suzy konzumnőként dolgozik egy éjszakai mulatóban. Pihenésként néhány napot a Côte d'Azure-on tölt, és miközben elhatározza, hogy nem fedi föl kilétét, megismeri a várva várt nagy szerelmet. Mivel mélyen tisztességes és becsületes lány, sokat vívódik, hogyan vallja be valódi foglalkozását. Egy párizsi vendég azonban felismeri őt, és leleplezi. Suzy megalázottan távozik, azzal a fájdalmas érzéssel, hogy le kell mondania a szerelemről és a polgári társadalom szemében elfogadott életről.

(Michčle Morgan filmjeiből)

18.30

Október (Oktyabr), szovjet, 1928, r, f: Szergej Eizenstein, Grigorij Alekszandrov, (John Reed Tíz nap, amely megrengette a világot című könyvéből), o: Eduard Tissze, z: Edmund Meisel, Dmitrij Sosztakovics (1967), sz: Vaszilij Nyikandrov (Lenin), Nyikolaj Popov (Kerenszkij), Borisz Livanov (Tyerescsenko miniszter), Eduard Tissze (a német), magyar inzert, 115 perc

Az 1917-es októberi forradalom egyik első, mítoszteremtő alkotása. Az első világháborúban megcsömörlött, békére vágyó katonáktól Kerenszkij bukásán át egészen a Téli palota elfoglalása utáni időkig jeleníti meg az eseményeket forradalomként értelmezve a bolsevik puccsot. De nem is a történelemszemlélete miatt kiemelkedő a film, hanem formanyelve okán, elég legyen csak annak a montázsnak a felidézése, melyben előbb Kerenszkijt látjuk, majd Napóleon szobrát.

(filmtörténeti útmutató)

20.30

Eltűntnek nyilvánítva (Missing), amerikai, 1981, r: Costa-Gavras, f: Donald Stewart, Costa-Gavras (Thomas Hauser regényéből), o: Ricardo Aranovich, z: Vangelis, sz: Jack Lemmon (Ed Horman), Sissy Spacek (Beth Horman), Melanie Mayron (Terry), John Shea (Charlie), mb, 120 perc

Megtörtént eset ihlette a politikai thriller mesterének Chilében játszódó filmjét, amely a CIA sötét ügyleteit leplezi le egy apa drámáján keresztül, aki menyével kétségbeesetten keresi az Allendét megdöntő puccs idején nyomtalanul eltűnt fiát.

(Jack Lemon-évforduló)

február 5. szombat/Saturday

16.30

Ködös utak (Quai des brumes) francia, 1938, r: Marcel Carné, f: Jacques Prévert (Pier Mac Orlan regényéből), o: Schüfftan, Louis Page, z: Maurice Jaubert, sz: Jean Gabin (Jean), Michčle Morgan (Nelly), Michel Simon (Zabel), Pierre Brasseur (Lucien), mf/F, 85 perc

Minden idők e legszebb lírai realista filmje egy filmtörténeti korszak, a 30-as évek csúcsteljesítménye. Hősei sötét, reménytelen, félresiklott életű emberek, akik a szívük mélyén igazak és tiszták, de ebben a kegyetlen és igazságtalan világban sohasem győzedelmeskedhetnek az igazi gonoszokkal szemben.

(Michčle Morgan filmjeiből)

18.30

Tűzzel-vassal I. (Ogniem i mieczem), lengyel (tévéváltozat), 2000, r, f: Jerzy Hoffman (Henryk Sienkiewicz regényéből), o: Grzegorz Kędzierski, z: Krzesimir Dębski, sz: Michał Żebrowski (Jan Skrzetuski), Alekszandr Domogarov (Bohun), Izabella Scorupco (Helena), Bohdan Sztupka (Hmelnickij), Krzysztof Kowalewski (Zagłoba), Zbigniew Zamachowski (Wołodyjowski), Wiktor Zborowski (Podbipięta), Andrzej Seweryn (Jeremi herceg), Marek Kondrat (János Kázmér), Daniel Olbrychski (Tuhaj Bej), Wojciech Malajkat (Rzędzian), mf/lengyel hang, 100 perc

Minden idők legdrágább lengyel szuperprodukciója a XVII. századi nemesi köztársaságról szóló Sienkiewicz-trilógia első részét dolgozza fel, melynek középpontjában Bohdan Hmelnickij 1648-as lázadása áll. A kozák vezérrel harcoló Jeremi herceg kapitánya, Jan Skrzetuski bajtársaival együtt hősies feladatokat hajt végre, miközben szerelméért, Helenáért is meg kell küzdenie egy minden képzeletet felülmúlóan veszedelmes ellenféllel, Bohunnal.

(Moveast)

20.30

Csehov-motívumok (Csehovszkije motyivi), orosz–ukrán, 2002, r, f: Kira Muratova, o: Valerij Mahnyev, sz: Szergej Behtyerev ,Nyina Ruszlanova, Natalija Buzko, Filipp Panov, Alekszandr Basirov , Jean Daniel, Szergej Popov, mf/R, 120 perc

Muratova két Csehov-mű, a Nehéz emberek című elbeszélés és egy egyfelvonásos, a Tatyjana Repina alapján készítette el legújabb harsányan gúnyos stilizációját az orosz hagyományokról. Egy hazalátogató egyetemista összevész az apjával, és visszaindul a városba. Útközben betér egy templomba, ahol különös esküvő zajlik. A vőlegény rémülten veszi észre a jelenlévők között volt szeretőjét, aki pedig nemrég öngyilkos lett miatta…

(Moveast)

február 6. vasárnap/Sunday

16.30

Van, aki forrón szereti (Some Like It Hot), amerikai, 1959, r: Billy Wilder, f: I. A. L. Diamond, Billy Wilder (R. Thoeren és M. Logan történetéből), o: Charles Lang Jr., z: Adolph Deutsch, sz: Marilyn Monroe (Sugar Kane), Tony Curtis (Joe), Jack Lemon (Jerry), mf/E, 105 perc

A két munkanélküli zenész, miután akaratlanul szemtanúi lettek a chicagói rivális bandák leszámolásának, női ruhában, női zenekarba rejtőzve menekülnek Kamáslis Colombo emberei elől a napfényes délre, ahol Jerrybe beleszeret egy milliomos. Tangójuk és a film végső poénja („Senki sem tökéletes!”) azóta filmtörténet lett...

(Jack Lemon-évforduló)

18.30

Tűzzel-vassal II. (Ogniem i mieczem), lengyel (tévéváltozat), 2000, r: Jerzy Hoffman, mf/lengyel hang, 100 perc

l. 5-én

(Moveast)

20.30

Estélyi ruha (Tenue de soirée), francia, 1984, r, f: Bertrand Blier, o: Jean Penzer, z: Serge Gainsbourg, sz: Gérard Depardieu (Bob), Michel Blanc (Antoine), Miou-Miou (Monique), hb/F, 84 perc

Antoine és Monique szegényes és kilátástalan élete egy csapásra megváltozik, amikor egyik éjjel összeakadnak Bobbal, a betörővel. A homoszexuális Bob szerelemre lobban a gátlásos Antoine iránt, Monique pedig eszeveszetten sóvárogni kezd Bob lehengerlő csődörférfiassága után. A különös trió megkezdi mocskos kalandokkal tarkított ámokfutását Párizsban…

(Miou-Miou-évforduló)

február 7. hétfő/Monday

16.30

Lady Hamilton (That Hamilton Woman), angol, 1941, r: Korda Sándor, f: Walter Reisch, R. C. Sherriff, o: Máté Rudolf, z: Rózsa Miklós, sz: Vivien Leigh (Lady Hamilton), Laurence Olivier (Lord Horatio Nelson), Alan Mowbray (Sir William Hamilton), Gladys Cooper (Lady Frances Nelson), Sara Allgood (Mrs. Cadogan-Lyon), mf/E, 128 perc

Párizs az 1800-as évek elején. Az utca félhomályában hányatott sorsú, idősebb nő mesél fiatalságáról, életéről. Elbeszélése során megelevenedik házasságtörő szerelmének tragikus története Nelson admirálissal. 1786: Emma, az alacsony sorból származó szép, fiatal lány a nápolyi brit követ, az idős Sir William Hamilton felesége lesz. A Napoleon elleni harcok idején egy fiatal tengerésztiszt, Horatio Nelson érkezik Nápolyba, hogy segítséget kérjen a franciákkal szemben. Lady Hamilton és Nelson találkozása mindkettejük életét döntően megváltoztatja… A világhírű, magyar származású Korda Sándor 1941-ben készült filmjét a legendás színész házaspár Vivien Leigh és Laurence Olivier nagyszerű alakítása teszi maradandó élménnyé.

18.30

Kína-szindróma (The China Syndrome), amerikai, 1979, r: James Bridges, f: Mike Gray, T. A. Cook, James Bridges, o: James Crabe, z: Stephen Bishop, sz: Jack Lemmon (Jack), Jane Fonda (Kimberly), Michael Douglas (Richard), Scott Brady (Herman), mb, 120 perc

Lemmon egyik első olyan filmje, mely nélkülözi a komikus elemeket, s amelynek drámai megformálásáért Oscar-díjra jelölték. Egy atomerőmű meósát alakítja, aki végzetes katasztrófával fenyegető meghibásodást fedez fel, amelyet felettesei gátlástalan erőszakossággal eltussolni, a televízió riporternője és operatőre viszont nyilvánosságra hozni próbálnak. Az ellentétes érdekek s érvek csapdájába került, jó szándékú kistisztviselő hosszas lelki tusa után botcsinálta tragikus hőssé válik...

(Jack Lemon-évforduló)

20.30

Kékszakáll (Landru), francia, 1962, r: Claude Chabrol, f: Françoise Sagan, Claude Chabrol, o: Jean Rabier, z: Pierre Jansen, sz: Charles Denner (Landru), Danielle Darrieux (Berthe), Michčle Morgan (Celestine), Juliette Mmayniel (Anna), hb/E, 108 perc

Henri-Desire Landru, a francia kriminológia egyik leghírhedtebb sorozatgyilkosa, tíz asszony ölt meg a 10-es években. Házassági hirdetés alapján került kapcsolatba későbbi áldozataival. Ötven év körüli, gazdag, szép, magányos nőket keresett fel. Intelligens, finom viselkedésével, kifogástalan modorával és kivételes vonzerejével csábította el a nőket. Az érzelmeiknek kiszolgáltatottá vált asszonyok mind ráíratták vagyonukat. Landru ezután megölte, feldarabolta és elásta kedveseit.

(Michčle Morgan filmjeiből)

február 8. kedd/Tuesday

16.30

Hölgyeim, vigyázat! (Méfiez-vous, mesdames!), francia–olasz, 1963, r: André Hunebelle, f: Pierre Foucaud, Jean Halain (Ange Bastiani regényéből), o: Raymond Pierre Lemoigne, z: Michel Magne, sz: Michčle Morgan (Gisele), Paul Meurisse (Charles), Danielle Darrieux (Hedwige), Sandra Milo (Henriette), Yves Rénier, mf/F, 85 perc

Charles, a középkorú ügyvéd egy bájos barátnője miatt börtönbe kerül, ahol elhatározza, ha kiszabadul, nőcsábász lesz. A hódítás minden fortélyával fölvértezve, elegánsan, gomblyukában virággal várja az apróhirdetés útján kiszemelt áldozatokat. Hősünk nem is sejti, hogy a hölgyek rafináltabbak, pénzéhesebbek és rámenősebbek, mint ő. A bánatos özvegy négy férje emlékét őrzi, és ötödszörre készül férjhez menni, a gyönyörű milliomos nő férje megöléséhez keres „partnert”, a szolid grófnő „gyilkos” meglepetéssel várja…

(Michčle Morgan filmjeiből)

18.30

Föld (Zemlja), szovjet–ukrán, 1930 r, f: Alekszandr Dovzsenko, o: Danyiil Gyemuckij, sz: Sztyepan Skurat, Szemjon Szvasenko, Julija Szolnceva, Jelena Makszimova, Ivan Franko, Pjotr Maszoha, magyar inzert, zenés, 89 perc

Dovzsenko filmpoémája, az egyetemes filmtörténet klasszikusa a kolhozosítás időszakát dolgozza fel, páratlan szépségű képekben ragadva meg a forradalmi világformálás drámáját.

(filmtörténeti útmutató)

20.30

Legénylakás (The Apartment), amerikai, 1960, r: Billy Wilder, f: I. A. L. Diamond, Billy Wilder, o: Joseph LaShelle, z: Adolph Deutsch, sz: Jack Lemmon (Bud), Shirley MacLaine (Miss Kubelik), Fred MacMurray (Jeff), Ray Walston (Joe), hb/E, 120 perc

A legénylakás tulajdonosa egy gigantikus biztosítótársaság aprócska hivatalnoka, akinek legfőbb vágya, hogy a cég felhőkarcolójában minél magasabb emeletre kerüljön. Ezért előzékenyen engedi át szerény New York-i hajlékát feletteseinek egy-egy pásztorórára, míg lázadásra nem készteti a lakásában szobáztatott lifteslány öngyilkossági kísérlete…

(Jack Lemon-évforduló)

február 9. szerda/Wednesday

16.30

A máltai sólyom (The Maltese Falcon), amerikai, 1941, r, f: John Huston (Dashiell Hammett regényéből), o: Arthur Edeson, z: Adolp Deutsch, sz: Humphrey Bogart (Sam Spade), Mary Astor (Brigid), Peter Lorre (Cairo), mf/E, 95 perc

A San Franciscó-i magándetektívet egy fiatal nő azzal bízza meg, hogy keresse meg elcsábított húgát. Másnap az állítólagos csábítót és Spade társát meggyilkolják, s az örök outsider magánnyomozó belezuhan egy szövevényes műkincsrablási históriába… Huston kirobbanó sikerű első rendezése, amely sztárrá emelte Bogartot, és iskolát teremtett a krimi műfajában.

18.30

Zsiguli , magyar, 2004, r: Szőke András, f: Hegedüs Bálint, Szőke András, o: Halász Gábor, z: Tisza Sándor, sz: Szarvas József (Endúrós), Györgyi Anna (Piroska), Gazdag Tibor (Ric), Gáspár Sándor (Kálmán), Szőke András (Üveges professzor), Badár Sándor (törzsőrmester/Krisztián), Zelei Gábor (Margitka), mb, 81 perc

with English translation

A 90-es évek eleji Magyarországra, a szabad kapitalizmus néhány olajszőke idejébe kalauzol vissza a film. Két kisvárosi rendőr véletlenül letérit az útról egy kamiont, melynek leborul a rakománya: csupa kikanalazott belű dinnye, melyben fegyverek lapulnak. Egyiküket ki akarják tüntetni a nagy fogásért, a másiknak viszont felelnie kellene a közúti „randalírozásért”. Ám a Lesz Vigasz vendéglátó-ipari egység előtt a két rendőr megesküszik: nem hagyják magukat megosztani, és félrevezetik a nyomozó hatóságot…

20.00

Ukrán-est

február 10. csütörtök/Thursday

16.30

Párizsban huncut a lány (Mademoiselle Mozart), francia, 1935, r, f: Yvan Noé, o: Charles Bauer, Robert Lefebvre, z: Walberg, sz: Danielle Darrieux (Denise), Pierre Mingand (Maxime), Louis Baron fils (Alfred), Michčle Morgan, mf/F, 80 perc

Denise, a fiatal hangszerüzlet-tulajdonosnő tönkremegy. Maxime, a dúsgazdag fiatalember értesül a hírről, s elhatározza, hogy önzetlenül segít a fiatal nőnek. Denise azt hiszi, hogy egy léha szoknyavadásszal van dolga, és ezért igyekszik minden kedves közeledését elutasítani. Maxime kitartó küzdelme apránként mégis eredményre vezet …

(Michčle Morgan filmjeiből)

18.30

Még egyszer a szerelemről (Jescso raz pro ljubov), szovjet-orosz, 1968, r: Georgij Natanszon, f: Edvard Radzinszkij, o: Vlagyimir Nyikolajev, z: Alekszandr Fljarkovszkij, dalszöveg: Robert Rozsgyesztvenszkij, sz: Tatyjana Doronyina, Alekszandr Lazarev, Oleg Jefremov, Jelena Koroljova, Alekszandr Sirvindt, mb, 96 perc

A 60-as évek egyik legsikeresebb szovjet melodrámája egy stewardess és egy sikeres tudós kapcsolatáról. A férfi magabiztos, lélekbelátóan bölcs és őszinteséget követel. Ám ez utóbbi mintha a zárkózottnak, félénknek tűnő nőnek sikerülne jobban...

(remake)

20.30

Jeanne d’Arc pere (Procčs de Jeanne d’Arc), francia, 1962, r, f: Robert Bresson, o: Léonce-Henri Burel, z: Francis Seyrig, sz: Florence Carrez (Jeanne d’Arc), Jean-Claude Forneau (Cauchon), Roger Honorat (Jean), mf/F, 70 perc

„A némaságot a hangosfilm találta fel” – vallja Bresson. Dreyer szenvedélyes, izzó, égbekiáltó Szent Johannájához képest Bresson Jeanne-ja makacs némaságba burkolózik. A per ridegen, tárgyszerűen folyik, Cauchon püspök és a többi vádló inkább szenvtelen ügyintéző, mint lángoló-lobogó fanatikus. Isten nincs jelen a tárgyalóteremben.

(remake)

február 11. péntek/Friday

16.30

Az éjszaka Margitja (Marguerite de la nuit), francia, 1956, r: Claude-Autant Lara, f: Ghislaine, Claude Autant-Lara és Gabriel Arout (Mac Orlan regényéből), o: Jacques Natteau, z: René Cloerec, sz: Yves Montand (Léon úr), Michčle Morgan (Margit), Jean-Francois Calve (Angelo), Massimo Girotti (Valentin), mf/F, 125 perc

Az örök témát, Faust–Mefisztó–Margit történetét a regény alapján modern korba helyezte át a rendező. Mefisztó lokáltulajdonos, és akárcsak Faust, ő maga is lángol Margit bájaiért. A hősök eszmények nélkül maradt, elidegenedett, kallódó emberek. Margit tragédiájában nem szerepel a fetisizált szűziesség motívuma, de az ő szerelme, önfeláldozása, hite áll szemben a pillanatnyi gyönyört kereső férfiak kiábrándult fásultságával. A történet előterében a lány alakja áll, ezáltal nem gondolati, filozófiai síkra tevődik a film hangsúlya, hanem az ő szenvedélyes érzelmeinek alakulására.

(Michčle Morgan filmjeiből)

19.00

Szia, Tereska (Czesc Tereska), lengyel, 2000, r: Robert Glinski, f: Jacek Wyszomirski, Robert Glinski, o: Petro Aleksowski, z: Jacek Kusmierczyk, sz: Aleksandra Gietner (Tereska), Karolina Sobczak (Renata), Zbigniew Zamachowski (Edek), Malgorzata Rozniatowska (anya), Krzysztof Kiersznowski (apa), mf/lengyel hang, 86 perc

A 15 éves Tereska egy szürke nagyvárosban él szüleivel és húgával. A templomi kórusban énekel, nyugodt, szorgalmas lánynak ismerik. Anyja varrónőnek adja. Idegenül érzi magát az új környezetben. Barátnője, Renata irányítása alatt egyre többet ismer meg az élet sötét oldalából. Élményei hatására lassan elhidegül családjától, a kórustól. Mikor nincs pénze cigire, rúzsra, áruházi lopásokba kezd barátnőjével. Majd miután elveszik szüzességét, és kiderül, hogy Renátában sem bízhat, vad gyűlölet lesz úrrá rajta. Bosszút akar állni a világon. Az utóbbi évek legtöbb elismerést kiváltott, valósággal agyondíjazott lengyel filmje a főszerepeket alakító két lány életén alapul.

(Moveast)

20.30

Meglepetés-film 1.

hb/R, 90 perc, with English subtitles

Egy orosz remake, pontosabban Radzinszkij 104 oldal a szerelemről c. melodrámájának mai feldolgozása. Az első, az 1968-as Még egyszer a szerelemről nagy siker volt. Vera Sztorozseva is megtesz mindent ennek érdekében. Hatásosan nyugatias képi világot teremt, és az orosz film gátlástalan hercegnőjét, Renata Litvinovát kéri fel a főszerepre, aki lenyűgözően bizonyítja, hogy egy vagány szépség is lehet odaadó, hűséges szerelmes és áldozatkész légikísérő...

február 12. szombat/Saturday

16.30

Kísértetek vonata, magyar, 1933, r: Lázár Lajos, f: Békeffi László (Arnold Ridley színművéből), o: Eiben István, z: Eisemann Mihály, sz: Törzs Jenő (Teddy), Rökk Marika (Mary), Gombaszögi Ella (Mrs. Burns), Beregi Oszkár (Dr. Stirling), Ihász Lajos (Robert), mb, 75 perc with English translation

Ismeretlen kéz rántja meg a vészféket, a vonat lekési a csatlakozást. Kiderül, hogy Teddy, a cinikus világfi a tettes, mert a szél elvitte kedvenc kalapját. Az utasok az isten háta mögötti állomáson rekednek éjszakára. Nyugalmukat egy fegyvercsempész banda emberei zavarják meg. Kísértetvonat közeledésével ijesztgetik őket, mely egy húsz éve történt vasúti szerencsétlenség óta minden éjjel átrohan az állomáson… A film a Walter Forde által rendezett angol The Ghost Train remake-je, mely az eredetiből átvette a katasztrófajelenetek snittjeit.

18.00

Jeanne d’Arc, az orléans-i szűz (The Messenger: The Story of Joan of Arc), amerikai, 1999, r: Luc Besson, f: Andrew Birkin, Luc Besson, o: Thierry Arbogast, z: Eric Serra, sz: Milla Jovovich (Jeanne d’Arc), John Malkovich (VII. Károly), Faye Dunaway (Yolande d’Aragon), Dustin Hoffman (lelkiismeret), Pascal Gregory (Alençon hercege), mf/E, 148 perc

Egy mai szemmel döbbenetesen kegyetlen korba kalauzol bennünket Besson, abba a világba, ahol tökéletesen átélhető, hogy egy lány olyan lelki és fizikai sokkokat szenved el, melyek hatására Isten hírnökének képzeli magát. A rendező úgy jár körül egy elvont, misztikus lényt és annak tetteit, hogy nem „tünteti el” a filmi ábrázolás természetes naturalisztikumát, éppen ellenkezőleg, annak elképesztően látványossá tételével emeli elvont, művészi dimenzióba filmjét.

(remake)

20.30

Levél Amerikába (Piszmo do Amerika), bolgár–holland–magyar, 2000, r, f: Iglika Trifonova, o: Rali Ralcsev, z: Milcso Leviev, sz: Filip Avramov (Ivan), Ana Papadopolu (Nina), Petar Antonov (Kamen), mf/bolgár hang, 105 perc

Egy bolgár fiú legjobb barátja élet és halál között lebeg egy amerikai kórházban. Hogyan segíthet neki, ha nem utazhat el hozzá? Egy ősi bolgár legenda szerint néhány dalnak életadó ereje van, így hősünk útnak indul, hogy megtalálja a csodatévő dalt…

(Moveast)

február 13. vasárnap/Sunday

16.30

Moszkvai séta (Ja sagaju po Moszkve), orosz, 1963, r: Georgij Danyelija, f: Gennagyij Spalikov, o: Vagyim Juszov, z: Andrej Petrov, sz: Galina Polszkih (Aljona), Alekszej Loktyev (Vologya), Nyikita Mihalkov (Kolja), Jevgenyij Sztyeblov (Szása), mb, 78 perc

Lírai komédia a lelkes 60-as évek naiv fiatalságáról egyetlen nap epizódokra bontott történetében: a fiatal szerelő, útban szülőfaluja felé, megáll egy napra Moszkvában, hogy leadja első cikkét az Ifjúság nevű lapnak. Találkozik egy mulatságos, moszkvai fiúval, aki végigvonszolja hősünket a városon, s számtalan apró, tragikomikus kalandot élnek át.

(remake)

18.30

Budapesti tavasz, magyar, 1955, r: Máriássy Félix, f: Thurzó Gábor, Karinthy Ferenc (Karinthy Ferenc azonos című regényéből), o: Illés György, z: Vincze Imre, sz: Gábor Miklós (Pintér Zoltán), Molnár Tibor (Gozsó Bertalan), Rajnay Gábor (Turnovszky), Mezey Mária (Turnovszkyné), Gordon Zsuzsa (Jutka), Darvas Iván (Karaganov főhadnagy), mb, 99 perc with English translation

1944 karácsonyán a Budapest körül bezáruló szovjet ostromgyűrűn még átjut a katonaszökevény Pintér és Gozsó. Pintér a hozzátartozói által elhagyott lakást szemeli ki búvóhelyül, de ott Turnovszky nevű rokonait találja, akik a zsidó származású Jutkát is bújtatják. Zoltán és Jutka között szerelem ébred. Míg Gozsó a partizánokhoz keres kapcsolatot, Zoltán csak túlélni akar. Jutka titokban elhagyja a lakást, mert érzi Tunyovszkyék növekvő félelmét. A lányt kereső Zoltán későn ér a Duna-partra...

20.30

A tölgy (Le Chęne), francia–román, 1992, r, f: Lucian Pintilie (Ion Baieş regényéből), o: Doru Mitran, sz: Maia Morgenstern (Nela Truica), Răzvan Vasilescu (Bostan doktor), Gheorghe Visu (pópa), Victor Rebengiuc (falusi orvos), mf/román hang, 105 perc

Egy éppen elhunyt állambiztonsági funkcionárius lázadó lánya és egy anarchista szellemiségű vidéki sebészorvos szerelmének története a végnapjait élő Ceauşescu-rendszerben. Nela apja kommunista pártfunkcionárius volt. Halála után lánya a hamvakat egy nescafés dobozba zárva indul neki az országnak, nyakában egy Polaroid géppel. Véletlenül összekerül Miticával, a fiatal sebésszel. A két peremre szorított fiatal ezután együtt sodródik végig a mind sárosabb, mind véresebb kalandokon.

(Moveast)

február 14. hétfő/Monday

16.30

A levél (The Letter), amerikai, 1940, r: William Wyler, f: Howard Koch (W. S. Maugham nyomán), o: Tony Gaudio z: Max Steiner, sz: Bette Davis (Leslie), Herbert Marshall (Robert), James Stephenson (Howard), Frieda Inescort (Dorothy), mf/E, 93 perc

A szeretőjének meggyilkolásával vádolt Leslie nemcsak férjével, hanem védőjével is képes elhitetni ártatlanságát. Démoni varázsa mindenkit rabul ejt, ám egy váratlan fordulat megtöri hajlíthatatlannak tűnő erejét...

18.30

Villámcsapás (Coup de foudre), francia, 1983, r, f: Diane Kurys, o: Bernard Lutic, z: Luis Bacalov, sz: Miou-Miou (Madeleine), Isabelle Huppert (Léna), Guy Marchand (Michel), Jean-Pierre Bacri (Costa), Christine Pascal (Sarah), hb/F, 112 perc

Az önéletrajzi ihletésű, felkavaró film az 50-es években játszódik Lyonban. Léna és Madeleine rendezett házasságban élnek, ragyogó fiatal asszonyok. Egy iskolai ünnepségen ismerkednek meg egymással. Mindkettőjük férje elfoglalt, s ők szabadidejükben találkozgatni kezdenek. Barátság szövődik közöttük, majd villámcsapásként, mindent elsodró szerelem... A férjek hasztalan harcolnak értük, nem térnek vissza hozzájuk. Mindkét nő magánya olyan erős volt a házasságban, hogy a megtalált boldogságot nem adnák senkiért.

(Miou-Miou-évforduló)

20.30

Meglepetés-film 2.

hb/R, 90 perc, with English subtitles

Készült egy film 1963-ban, a Moszkvai séta, amelyben az olvadás időszakának fiataljai, köztük Nyikita Mihalkov és Galina Polszkih lófráltak felszabadultan egy napig a fővárosban. Rendezőjük a debütáló Georgij Danyelija volt. Talán ez is megihlette a mai orosz film egyik elismert tehetségét, Alekszej Ucsityelt, mikor korunk húszéveseit engedte gyalogosan szabadjára Szentpéterváron. Több a játékosság, talán az érzelmek sem komolyak, nincs társadalmi moralizálás, ám van váratlan lezáró fordulat.

(remake)

február 15. kedd/Tuesday

16.30

Londoni randevú (The Lady Vanishes), angol, 1938, r: Alfred Hitchcock, f: Sidney Gilliat, Frank Launder (Ethel Lina White regényéből), o: Jack Cox, z: Louis Levy, sz: Margaret Lockwood (Iris Henderson), Michael Redgrave (Gilbert), Paul Lukas (Dr. Hartz), Dame May Whitty (Miss Froy), mf/E, 97 perc

A bűnügyi történet javarésze az olasz–osztrák Alpokban robogó expresszvonaton játszódik. A fiatal Iris egy idős hölggyel kerül egy fülkébe a vonaton (rajtuk kívül még két személy ül a fülkében). A két nő együtt ebédel az étkezőkocsiban, beszélgetésük során némiképpen összebarátkoznak. Mikor visszatérnek a fülkébe, Iris elbóbiskol. Felébredve meglepve tapasztalja, hogy idős útitársnője eltűnt, és a többi utas egyszerűen letagadja, hogy valaha is látták volna Miss Froyt…

18.30

Kései telihold (Zakâsznyalo pâlnolunie), bolgár–magyar, 1996, r, f: Eduard Zahariev, o: Emil Hrisztov, z: Ciril Doncsev, sz: Ichak Finci (Georgi), Nikolaj Urumov (Ivan, a fia), VirginijaI Kelmelite (Tamara, a menye), Valeri Drennikov (Emil, az unokája), Vancsa Dojcseva (nővér), Georgi Cserkelov (Georgi barátja), Georgi Ruszev (Georgi Barátja), Ivan Nesztorov (Moni, az amerikai barát), mf/bolgár hang, 120 perc

Az idős Georgi sehogy sem találja a helyét a hirtelen megváltozott kelet-európai világban. Képtelen elfogadni alvilág felé sodródó fia pragmatikus életfelfogását. Szakít családjával, az öregek otthonába vonul, de az ottani viszonyokat sem tudja elfogadni. Fokozatosan a hajléktalanok szintjére kerül. Vajon csak öregsége miatt képtelen alkalmazkodni a társadalmi élet új jelenségeihez?

(Moveast)

20.30

Szent Johanna (La passion de Jeanne d'Arc), francia, 1928, r: Carl Theodor Dreyer, f: Joseph Delteil, C. Th. Dreyer, o: Rudolph Máté, sz: Maria Falconetti (Jeanne), Maurice Schutz (Nicolas), Antonin Artaud (Jean), Eugene Silvain (Pierre Cauchon), magyar inzert, 80 perc

A forgatókönyv az utolsó nap drámai fordulatokban bővelkedő eseményeit idézi, hiteles vallomások alapján. Az eretnekként máglyahalálra ítélt törékeny lány élethalálharca a görög tragédiák szigorú egyszerűségével jelenik meg a páratlanul szuggesztív képkompozíciókon.

(filmtörténeti útmutató, remake)

február 16. szerda/Wednesday

16.30

Egész évben farsang (Holiday Inn), amerikai, 1942, r: Mark Sandrich, f: Claude Binyon, Elmer Rice (Irving Berlin történetéből), o: David Abel, z: Irving Berlin, sz: Bing Crosby (Jim), Fred Astaire (Ted), Marjorie Reynolds (Linda), Virginia Dale (Lila), mf/E, 97 perc

Jim énekel, Ted táncol, és rendszeresen elcsábítja harmadik partnerüket, most éppen Jim feleségét. Az asszony mégis inkább egy milliomossal szökik meg. Jim visszavonul, de farmján létrehoz egy mulatót, mely csak az év jelentős ünnepnapjain szórakoztatja a vendégeket. Szerződtet egy tehetséges, karrierre vágyó lányt, ám váratlanul megjelenik a nagy rivális, Ted, az ellenállhatatlan, géppuskalábú amorozó, aki még részegen is felülmúlhatatlan teljesítményre képes.

18.30

Hannibál tanár úr; magyar, 1956, r: Fábri Zoltán, f: Fábri Zoltán, Gyenes István, Szász Péter (Móra Ferenc kisregényéből), o: Szécsényi Ferenc, z: Tamássy Zdenkó, sz: Szabó Ernő (Nyúl Béla), Kiss Manyi (Nyúlné), Apor Noémi (Lola), Makláry Zoltán (Manzák), mb, 94 perc with English translation

A tragikomédia főhőse egy jelentéktelen külsejű, apolitikus kisember: Nyúl Béla középiskolai tanár. Hannibál pun hadvezér halálának körülményeiről írott teljesen ártatlan tanulmánya miatt a politikai jobboldal, a fajvédő demagógia támadásának középpontjába kerül, amely végül is halálát okozza. Nyúl Béla a mélybe zuhan, miközben „egész Budapestet lázba hozta az új tánc, a rumba” – írja az Est. Kemény humorú film, képeinek ereje, sajátos hangulata van. Az örök emberi butaság leleplezése mellett a személyi kultusz törvénytelenségeinek lelepleződése adott különös aktualitást a Karlovy Varyban fesztiváldíjat kapott filmnek: a politikusok nemcsak 1924-ben nem bírták el az igazság kimondását…

20.30

Milou májusban (Milou en mai), francia–olasz, 1989, r: Louis Malle, f: Jean-Claude Carriére, Louis Malle, o: Renato Berta, z: Claude Debussy, Stéphane Grapelli, Wolfgang Amadeus Mozart, sz: Miou-Miou (Camille), Michel Piccoli (Milou), Michel Duchaussoy (Georges), Bruno Carette (Grimaldi), Paulette Dubost (Vieuzacné), Dominique Blanc (Claire), hb/F, 107 perc

A film egy vidéki kisvárosban játszódik az 1968-as párizsi diáklázadás idején. A család fejének számító öreg hölgy halálára egybegyűlik a népes nagypolgári família. De halottukat nem tudják eltemetni, mert a sírásók sztrájkolnak. Így hát a halottas ágy mellett vitatkoznak az örökségről, tort ülnek a kertben, teljesítik a hétköznapi kötelességeket, s közben áldoznak az élet kellemességeinek is. De zavaró hírek érkeznek Párizsból: a veszedelmes „baloldaliak” fenyegetően közelednek. A család pánikszerűen elmenekül a közeli erdőbe. Malle mélabús komédiában idézi föl a végül zátonyra futott forrongás napjait, epés történetet mesélve el a francia társadalomról.

(Miou-Miou-évforduló)

február 17. csütörtök/Thursday

16.30

Férjvadászat (Une fille ŕ papa), 1935, r: René Guissart, f: René Pujol, o: René Colas, Enzo Riccioni, z: Armand Bernard, sz: Lucien Baroux (Victor), Josette Day (Colette), Jean Servais (Henri), Michčle Morgan (egy utas), mf/F, 70 perc

Victort, egy párizsi szálloda örökké jókedvű portását arra kéri Colette, egy bájos vendég, hogy játssza el mellette az apaszerepet. A gazdag ifjú hölgy férjhez szeretne menni, s szüksége van egy tapasztalt férfi felügyeletére, ami megóvja őt a hozományvadászoktól. Victor elvállalja a feladatot, éberen ügyel a szép örökösnő sorsára, elkergeti a kalandorokat, mígnem fölbukkan egy talpig becsületes mérnök, aki minden szempontnak megfelel. Csakhogy a fiatalember gazdag lányról hallani sem akar…

(Michčle Morgan filmjeiből)

18.00

Világszám! , magyar, 2004, r: Koltai Róbert, f: Horváth Péter, Koltai Róbert, o: Márton Balázs, z: Dés László, sz: Koltai Róbert (Naftalin), Gáspár Sándor (Dodó), Györgyi Anna (Lizi), Tóth Orsolya (Pipitér), Jiří Menzel (színházvezető), mb, 94 perc with English translation

Slomónak, a vándorcirkusz bohócának ikrei születnek a 10-es évek elején. Dodó és Naftalin apjuk nyomába lép. Az 50-es évek elején, a Nagycirkusz ünnepi előadásán balul sül el egy merész tréfájuk. Bár a történtekért Naftalin felelős, mégis Dodó kerül börtönbe, s hosszú évekre elszakadnak egymástól. 1956. október 23-án Naftalin, aki egy vidéki színház kellékese, akaratlanul kerül a forradalmi események középpontjába. Elindul a fővárosba, hogy kiszabadítsa bátyját. Útközben találkozik egy lánnyal, Pipitérrel, s kalandjaik során különös kapcsolat szövődik közöttük.

A vetítés után beszélgetés Jiří Menzellel és Koltai Róberttel.

(Menzel)

21.00

Általános iskola (Obecná škola), cseh, 1991, r: Jan Svěrák, f: Zdeněk Svěrák, o: F. A. Brabec, z: Jiří Svoboda, Antonin Dvořák, Jiří Taxler, sz: Jan Třiska (Igor), Zdeněk Svěrák (Souček), Rudolf Hrušínsky (iskolamester), Ondřej Vetchý (villamosvezető), Jiří Menzel (nőgyógyász), Libuše Šafránková (Součková), hb/cseh hang, 100 perc

Az 1945–46-os években járunk. A tízéves Edna és barátja, Tonda egy kis Prága melletti faluban laknak. Az iskolában oly fegyelmezetlen és megzabolázhatatlan az osztályuk, hogy a tanárukat a katonás Igorral váltja fel az iskolavezetés. Csakhogy neki is van egy gyengéje: igencsak érdeklődik a fiatal hölgyek iránt...

(Menzel)

február 18. péntek/Friday

16.30

Szegény gazdagok, magyar, 1938, r: Csepreghy Jenő, f: Eszterhás István (Jókai Mór regényéből), o: Eiben István, sz: Uray Tivadar (Hátszegi báró), Szeleczky Zita (Henriette), Szilassy László (Vámhidy Szilárd), Lukács Margit (Anica), Mály Gerő (Margari), mb, 73 perc

with English translation

Henriette, a Lapussa vagyon örököse és Vámhidy Szilárd szeretik egymást. Ennek ellenére Hátszegi báró kéri meg a lány kezét, aki erre öngyilkosságot kísérel meg, de megmentik. Hátszegihez kényszerítik feleségül, miközben Vámhidy gyanúba kerül, hogy ő a környéken garázdálkodó, titokzatos rabló, Fatia Negra…

(remake)

A Jókai-adaptációkról a Filmkultúrában

Stőhr Lóránt: A szerző politikája avagy a hamisítás módozatai

18.30

A negyvenegyedik (Szorok pervij), szovjet, 1956, r: Grigorij Csuhraj, f: Borisz Lavrenyev, o: Szergej Uruszevszkij, sz: Izolda Izvickaja (Marjutka), Oleg Sztrizsenov (Otrok hadnagy), Nyikolaj Krjucskov, mf/R, 92 perc

Csuhraj rendezői bemutatkozása a maga idejében radikálisan új szemléletével és a szovjet némafilm legjobb hagyományait idéző formai megoldásaival nagy feltűnést keltett, és nagyban hozzájárult a sematizmusba merevedett szovjet film megújulásához. Ezt bizonyítja a készülése előtti parázs szakmai-ideológiai vita (l. Nemes Károly: A mai szovjet filmművészet, Kossuth, 1969), és persze átütő nemzetközi sikere is. „A szovjet film végre odáig jutott, hogy szerelemről készít filmet, félig meztelen nővel és érzéki csókkal” – lelkesedett az Unita olasz kritikusa. A polgárháborús történet, melyet három évtizeddel korábban Protazanov már megfilmesített, a karakumi sivatagban és egy lakatlan szigeten játszódik, s Marjutka, az eddig negyven ellenséges katonát leterítő vörös mesterlövésznő és az őrizetére bízott, fogságba esett fehér tiszt, Otrok fokozatosan kibontakozó, tragikus végű szerelmét mutatja be nagy lélektani pontossággal…

(remake)

20.30

Hóvirágünnep (Slavnosti sněženek), cseh, 1983, r: Jiří Menzel, f: Bohumil Hrabal, Jiří Menzel, o: Jiří Macák, z: Jiří Šust, sz: Rudolf Hrušínský (Franc), Jaromír Hanzlik (Leli), ifj. Rudolf Hrušínský (traktoros), Libuše Šafránková (tanárnő), hb/cseh hang, 92 perc

Két szomszédos – egymással évtizedek óta viszálykodó – falu vadászai nem tudnak megegyezni a területükön elejtett vadkan „tulajdonjogát” illetően. A tanítónő javaslatára józan kompromisszum születik: a torzsalkodás tárgyát békés és ünnepi körülmények között fogyasztják majd el a helybeli vendéglőben. S miközben a háttérben folynak a vadvacsora előkészületei, megismerkedhetünk a jeles eseménynek helyt adó falu néhány érdekes színfoltjával: a házsártos felesége és termetes lánya házi őrizetéből lankadatlan leleménnyel kitörő öreg Frankkal, a morgolódó festőművésszel, Leli úrral, az árleszállított szocialista selejt megszállott gyűjtögetőjével vagy a kecskéi között nagy luxusban élő remetével.

(Menzel)

február 19. szombat/Saturday

16.30

A negyvenegyedik (Szorok pervij), orosz, 1926, r: J. Protazanov, f: B. Lavrenyev, B. Leonyidov (Lavrenyev elbeszéléséből), o: F. Jermelov, sz: A. Vojcik (Marjutka), I. Koval-Szamborszkij (Otrok), I. Strauh (Jevszjukov), hb/R inzert, 62 perc

A zongoránál: Kecskeméti Gábor

A vörös forradalmár lány és a fehér tiszt tragikus szerelmét nagy érzékenységgel bemutató híres elbeszélés első – még néma – filmváltozata, mely aztán Csuhraj későbbi feldolgozásában vált világhírűvé…

(filmtörténeti útmutató)

18.30

Általános iskola (Obecná škola), cseh, 1991, r: Jan Svěrák, hb/cseh hang, 100 perc

l. 17-én

(Menzel)

20.30

Ivan Csonkin közkatona élete és különleges kalandjai (Život a neobyčejna dobrodružství vojáka Ivana Čonkina), cseh–orosz–angol, 1994, r: Jiří Menzel, f: Zdeněk Svěrák (Vlagyimir Vojnovics művéből), o: Jaromír Šofr, sz: Genadij Nazarov (Ivan Csonkin), Zoja Burjakova (Nyura), Vlagyimir Iljin (Golubev), Marián Labuda (Opalikov), mf/R, 90 perc

Az emigrációba kényszerült orosz író regényének hőse Švejkkel mutat rokon vonásokat. Nem véletlen tehát, hogy a megfilmesítés jogát megvevő amerikai producer éppen Jiří Menzelt szemelte ki a film rendezőjéül. Az orosz színészekkel, orosz nyelven forgatott fergeteges komédiát jellegzetes humora teszi tipikusan cseh filmmé. 1941-ben a Szovjetúnió valamely Isten háta mögötti zugában Ivan Csonkin közlegényt kirendelik egy elromlott katonai repülőgép őrzésére. Hamar beilleszkedik a poros falucska életébe, sőt összekerül a helybeli postáskisasszonnyal, Nyurával. Az idő telik-múlik, Csonkinról teljesen megfeledkezik a parancsnoka. Egy falubéli azonban feljelenti őt a KGB-nél, és a háború is elkezdődik...

(Menzel)

február 20. vasárnap/Sunday

16.30

Tájfun Nagaszaki felett (Typhon sur Nagasaki), francia, 1957, r: Yves Ciampi, f: Yves Ciampi, Zenzo Matsuyama, Jean-Charles Tacchella, o: Henri Alekan, o: Chuji Kinoshita, sz: Danielle Darrieux (Françoise), Jean Marais (Pierre), Keiko Kishi (Noriko), mf/F, 100 perc

A kiegyensúlyozott házasságban élő, munkáját megszállottan végző francia mérnök átmenetileg Nagaszakiban dolgozik. Beleszeret egy japán lányba, s döntenie kell, változtat-e eddigi életén, elhagyja-e családját egy új életért. A szerelmi háromszögben vergődő férfi döntését végül is a városra lecsapó óriási tájfun befolyásolja…

18.30

Szulamit; magyar némafilm-töredék, r, f: Illés Jenő, (Abraham Goldfaden művéből), sz: R. Lenkeffy Ica (Szulamit), Kertész Dezső (Absolon), Serák Alice (Abigél), Bátori Béla (Monoah, főpap), Szepes Mária (Absolon lánya), 47 perc, with English translation, A zongoránál Kecskeméti Gábor

Monoah főpap lánya, Szulamit eltéved a hegyek között, majd egy kútba zuhan. Az arra járó harcos, Absolon kimenti az elalélt leányt. A fiatalok egymásba szeretnek. Absolon megesküszik, hogy feleségül veszi Szulamitot. Esküjét azonban megszegi, és a gazdag Abigélt veszi nőül. Szulamit bánatában halálosan megbetegszik, ezért Monoah megátkozza a hűtlen férfit. Az átok Absolon gyermekeire sújt le, pólyás kisfiát egy macska öli meg, nagyobbacska leánya kútba zuhan. Ennyi csapás után Absolon bevallja Abigélnak, hogy korábban mást szeretett, és megszegte esküjét…

Megbélyegzett asszony (The Cheat), amerikai némafilm-töredék, 1916, r: Cecil B. DeMille, f: Jeanie Macpherson, Hector Turnbull, o: Alvin Wyckoff, sz: Fannie Ward (Edith), Jack Dean (Dick), Sessue Hayakawa (Haka), hb/E inzert, 16 perc

A sors úgy hozza, hogy a jómódú Edith egy gazdag japán férfitől kér kölcsön. Később Edith megkapja a férjétől a kölcsönkért összeget, hogy rendezze a tartozását, de a japán férfi nem fogadja el a pénzt, és arra akarja rávenni Edith-et, hogy legyen a szeretője. Edith hallani sem akar róla. Ekkor a férfi egy japán jellel megbélyegzi a nőt, mint a tulajdonát. Edith pisztolyt ragad…

20.30

Hóvirágünnep (Slavnosti sněženek), cseh, 1983, r: Jiří Menzel, hb/cseh hang, 92 perc

l. 18-án

(Menzel)

február 21. hétfő/Monday

16.30

Tacskó (Scampolo), német, 1958, r: Alfred Weidenmann, f: Franz Höllering, Ilse Lotz-Dupont, Herbert Reinecker (Dario Niccodemi vígjátékából), o: Bruno Mondi, z: Hans-Martin Majewski, sz: Romy Schneider (Scampolo), Paul Hubschmid (Costa), Viktor de Kowa (miniszter), Elisabeth Flickenschildt (Marietta), mf/G, 102 perc

A tizenhét éves idegenvezető árva lány, Scampolo egy nap megismerkedik egy jóképű építészmérnökkel, Costával. Costa indult az építési miniszter által kiírt városrendezési pályázaton, de kiderül, hogy pályázatát a posta elkavarta, a határidő pedig lejárt. Scampolo kezébe veszi a dolgok irányítását…

18.30

Elveszett boldogság (La Symphonie Pastorale), francia, 1946, r: Jean Delannoy, f: Jean Delannoy, Pierre Bost, Jean Aurenche, o: Roger Corbeau, Armand Thirard, z: Georges Auriac, sz: Michčle Morgan (Gertrude), Pierre Blanchar (Martin tiszteletes), Jean Desailly (Jacques), Line Noro (Amelie), Andrée Clément (Piette), mf/F, 105 perc

Gide századunk első felének nemcsak írásművei, hanem egész személyisége révén egyik leghatékonyabb és legelevenebb írója, aki a legtöbb új eszmével és áramlattal gazdagította a századforduló irodalmát. Lelkességénél, kíváncsiságánál, felfedezőlázánál s írói helyzeténél fogva valóságos tűzhelyet teremtett a magasrendű és értékes irodalomnak. A film alapjául szolgáló regénye, a Pásztorének a legnépszerűbb műve Magyarországon. Az elvadult állapotban elárvult, de gondosan nevelve szép fiatal nővé serdült vak leányka, valamint nevelője, az áldozatos és kötelességtudó lelkész története művészileg tömör, tökéletes alkotás, egy falusi papnak és neveltjének öntudatlan és végzetes szerelme.

(Michčle Morgan filmjeiből)

20.30

Szigorúan ellenőrzött vonatok (Ostře sledované vlaky), cseh, 1966, r: Jiří Menzel, f: Bohumil Hrabal és Jiří Menzel, o: Jaromír Šofr, z: Jiří Šust, sz: Václav Neckář (Miloš), Josef Somr (Hubička), Vladimír Valenta (állomásfőnök), Jitka Bendová (Mása), mb, 100 perc

Az elálló fülű kamasz forgalmistatanonc egy eldugott cseh falu vasútállomásán a második világháború alatt. Példaképe a keszeg vasutas, aki éjszakánként rálehel a hivatalos pecsétekre, s vihogva rástempliz a távirdászlány pucér fenekére, szerelme pedig a fiatal kalauzlány. Odakint dúl a háború, itt meg mintha minden a sliccek körül forogna…

(Menzel)

február 22. kedd/Tuesday

16.30

Ki volt dr. Sorge? (Qui étes-vous Mr. Sorge?), francia–olasz–japán, 1961, r, f: Yves Ciampi, o: Emile Villerbue, T. Ubukata, z: Serge Nig, sz: Thomas Holtzmann (Sorge), Yuki Sakurai (Keiko Kishi), Hans-Otto Meissner (önmaga), mb, 140 perc

A magát német újságírónak álcázó hírszerző szervezett hálózaton keresztül juttatja el a hírt a Szovjetunióba, hogy Japán Kína megtámadására készül. Ám az akcióba hibák csúsznak, és a japán kémelhárítás megkezdi a Sorge-csapat felszámolását. Beszervezik Yuki Sakurei bárónőt, hogy minél többet tudjon meg a német kolóniához tartozó jóképű férfiről…

18.30

Szívzűr, magyar, 1982, r: Böszörményi Géza, f: Balázs József, Böszörményi Géza, Gulyás Péterpál, o: Jankura Péter, z: Kovács György, Tamássy Zdenkó (zenei betét), sz: Máté Gábor (Balla doktor), Udvaros Dorottya (Balla felesége, Anna), Jiří Menzel – Szacsvay László (Demeter), Básti Juli (Éva), Pogány Judit (Emma), Margitai Ági (Erzsi), mb, 87 perc, with English translation

A friss diplomás Balla körorvos és felesége, aki abbahagyta főiskolai tanulmányait, egy hegyi faluban kezdi a közös életet a gyors meggazdagodás, majd a fővárosba való visszatérés reményében. Éva és Emma, a két szerelemre éhes tanítókisasszony és Demeter, a monomániásan repülni vágyó galambász ellenére egyhangú az élet falun. Balláék, a kezdeti sze­mérmeskedés után anyagilag szépen gyarapodnak, házasságuk viszont csődbe jut. Anna elhagyja férjét. A doktor a két tanítókisasszonnyal vigasztalódik, s nemsokára két várandós hölgyről kell gondoskodnia.

(Menzel)

20.30

Tangó (Tango), francia, 1993, r: Patrice Leconte, Patrick Dewolf, Patrice Leconte, o: Eduardo Serra, z: Angélique Nachon, Jean-Claude Nachon, sz: Richard Bohringer (Vincent), Thierry Lhermitte (Paul), Miou-Miou (Marie), Michčle Laroque (Hélčne), Philippe Noiret (François, „az elegáns”), Judith Godrčche (Madeleine), hb/F, 90 perc

Vincent, a kitűnő műrepülő rájön, hogy míg ő a levegőben dolgozik, imádott felesége megcsalja. Vak dühében repülővel veszi üldözőbe a szerelmeseket, és agyafúrt módon megöli mindkettőjüket. François, a nagyhírű bíró azonban fölmenti a gyilkossággal vádolt Vincent-t. Bizonyos idő múlva a mindig elegáns bíró megjelenik a pilóta lakásán, s arra kéri, végezzen derék unokafivérének, Paulnak, a szerelem rabjának hűtlen feleségével, Marie-val is …

(Miou-Miou-évforduló)

február 23. szerda/Wednesday

16.30

Senki nem tud semmit (Nikdo nic neví), csehszlovák, 1947, r: Josef Mach, f: Jan Schmidt, Josef Mach, Petr Nedoma, o: Josef Střecha, z: Josef Stelibský, sz: Jaroslav Marvan, František Filipovský, Eduard Linkers, Jana Dítětová, Stanislav Neumann, mf/cseh, 80 perc

Klasszikus háborús vígjáték két prágai villamosvezetőről, akik sehogy sem tudnak megszabadulni az SA igencsak kellemetlen tisztjétől.

18.30

Szegény gazdagok, magyar, 1959, r, f: Bán Frigyes, (Jókai Mór regényéből), o: Illés György, z: Kókai Rezső, sz: Benkő Gyula (Hátszegi báró – Fatia Negra), Krencsey Marianne (Henriette), Bara Margit (Anica), Láng József (Vámhidy Szilárd), mb, 104 perc, with English translation

Az idős, beteg Lapussa Demeter zsarnokoskodik családján. Unokáját, a szépséges Henriette-et Hátszegi báróhoz kényszeríti, pedig a lány a vagyontalan Vámhidy Szilárdba szerelmes. A két fiatal sikertelen öngyilkosságot követ el, aztán elszakítják őket egymástól. A báró Erdélybe viszi a lányt. A környéket a titokzatos álarcos haramia, Fatia Negra tartja rettegésben…

(on-line Filmkultúra-filmklub, remake)

A Jókai-adaptációkról a Filmkultúrában

Stőhr Lóránt: A szerző politikája avagy a hamisítás módozatai

20.30

A japán szerető (Japanese Story), ausztrál, 2003, r: Sue Brooks, f: Alison Tilson, o: Ian Baker, z: Elizabeth Drake, sz: Toni Collette (Sandy), Gotaro Tsunashima (Tachibana), Matthew Dyktynski (Bill), Lynette Curran (anya), mf/E, 105 perc

Sandy, a neves ausztrál geológus egyáltalán nem örül, mikor azt a feladatot kapja, hogy kísérje el a japán üzletembert, Hirotmitsut a Pilabra-sivatagon át. A férfi a cége társtulajdonában lévő bányákat szeretné felkeresni, de hamarosan kiderül, hogy utazásának más céljai vannak. A két emberben látszólag semmi közös nincs: míg Sandy temperamentumos és spontán, addig Hirotmitsu hűvös és fegyelmezett. A sivatag kellős közepén autójuk lerobban. Rájönnek, hogy hosszú időbe telik, míg eltűnésüket észreveszik. A túlélés érdekében mindketten kénytelenek megszabadulni egymás iránt érzett ellenszenvüktől. Előítéleteiket feladva lassan igazi szövetségesekké válnak, és távol a civilizációtól, egymásra utalva kapcsolatuk elmélyül.

Köszönet a Budapest Filmnek!

(japán szerető)

február 24. csütörtök/Thursday

16.30

Újra egyedül (Fortunat), francia, 1960, r: Alex Joffé, f: Alex Joffé, Pierre Corti (Michel Breitman regényéből), o: Pierre Petit, z: Denis Kieffer, sz: Michčle Morgan (Juliette), Bourvil (Fortunat), Gaby Morlay (Massillon kisasszony), mf/F, 122 perc

A második világháború alatt Juliette, a gyönyörű, elegáns úriasszony Párizsból vidékre menekül két kisgyermekével. Egy derék tanítónő segítene neki átszökni a demarkációs vonalon, azonban a nácik megakadályozzák az akciót. Az ellenállók Fortunat-nak, a mogorva vadorzónak gondjaira bízzák Juliette és gyermekei átmenekítését. A menekülés ideje alatt Fortunat és Juliette mint férj, feleség mutatkoznak. A megpróbáltatások közel hozzák egymáshoz a két embert, és szerelem szövődik közöttük. A háború után azonban Juliette kijózanodik, és visszatér saját világába…

18.30

Szerelmem, Hiroshima (Hiroshima, mon amour), francia–japán, 1959, r: Alain Resnais, f: Marguerite Duras, o: Sacha Vierny, Takashi Michio, z: Giovanni Fusco, Georges Delerue, sz: Emmanuelle Riva (Elle), Eiji Okada (Lui), mf/F, 90 perc

Egy német katonába beleszerető francia lány nevers-i tragédiáját állítja a film a hiroshimai tragédia mellé, amelyet egy, az egész családját elvesztett japán mérnök képvisel. A francia nő és a japán túlélő között szerelem ébred…

(japán szerető)

20.30

Kecskeszarv (Kozijat rog), 1994, bolgár, r: Nikolaj Volev, f: Nikolaj Hajtov, o: Kraszimir Kosztov, z: Aszen Avramov, sz: Elena Petrova (Marija), Alekszandar Morfov (Karaivan), Petar Popjordanov (muzulmán bolgár), Valentin Ganev, Alekszandar Dojnov, Radoszlava Milenova, mf/bolgár hang, 89 perc

Mindkét film Nikolaj Hajtov híres elbeszélésének adaptációja. A történet a 17. századi oszmán uralom alatt játszódik. Karaivan feleségét megerőszakolják a törökök, amibe az asszony belehal. A férfi a világtól elszakítva vérbosszúra neveli néma lányát, amit kecskeszarvval kell majd végrehajtania. Ám Marijában nem él a gyűlölet, irtózik a vérontástól. És a szerelem végképp elfeledteti vele „küldetését”… A korai változat a 60-as évek újhullámos, szikár visszafogottságát képviseli, a későbbit látványos hatáselemek halmozása, a konfliktusok végső kiélezése jellemzi. Volev remake-je nagydíjat kapott az 1994-es bolgár nemzeti filmfesztiválon. Metodi Andonov klasszikussá vált feldolgozását a számtalan elismerés mellett több kritikus minden idők legjobb bolgár filmjének tartja.

(remake)

február 25. péntek/Friday

16.30

A japán feleség (Una moglie giapponese), olasz, 1968, r: Gian Luigi Polidoro, f: Rodolfo Sonego, o: Benito Frattari, z: Nino Oliviero, sz: Gastone Moschin (Taddei úr), Michiko Iwasaki (a gésa), Huynh Thi Thah (a vietnami lány), mb, 115 perc

A szomorú vígjáték hőse egy derék római cégvezető, aki véletlen folytán élete nagy kalandját éli át: dörzsölt kollégája helyett megfordul Tokióban, Hongkongban, Saigonban és Calcuttában. Nem sok öröme telik abban, amit lát, elképesztő a nyomorúság és a sok olcsó árucikk. Taddei úr azonban tisztessége és a helyzet nem ismerete folytán igen mulatságos szituációkba keveredik. Kiderül ugyanis, hogy távol maradt kollégájának felesége és barátnői vannak Távol-Keleten, akik szolgálataikat szívesen felajánlják neki is…

(japán szerető)

18.30

Berlin, egy nagyváros szimfóniája (Berlin: die Synfonie einer Großstadt), német dokumentumfilm, 1927, r: Walter Ruttmann, f: Walter Ruttmann és Karl Freund (Carl Mayer ötletéből), o: Karl Freund, Reimar Kuntze, Robert Baberske, Schäffer Laszló, z: Edmund Meisel, szöveg nélkül, 55 perc

A klasszikus film a város életének egy napját állítja elénk, annak szépségével és szociális konfliktusaival együtt. Az operatőrök nagyon érzékeny filmanyagot használtak, hogy mesterséges világítás nélkül dolgozhassanak. A kamerát gyakran elrejtették, hogy észrevétlenül filmezhessenek. Ruttmann – Eizenstein és Vertov mozgáselméletét alkalmazva és továbbfejlesztve – a gondosan szerkesztett mozgásfolyamatokat zenei, szimfonikus formákba rendezte. A szimfónia ritmikus és strukturális törvényszerűségei fontosabbak számára, mint a tartalom, a társadalomkritika. Ennek következtében a film már nem a város ritmusát tükrözi, hanem ellenkezőleg, a várost kényszeríti a saját ritmusába. Bár láthatóak a szociális körülmények, mégis úgy hatnak, mint formális eszközök, és nem mint a tiltakozás kifejeződése. Ezért ez a film kevésbé dokumentumfilm, inkább kísérlet az „abszolút” vagy „absztrakt” film továbbfejlesztésére, amelyben a valóság megjelenési formái absztrakt mintákkal és formákkal önálló műben egyesülnek.

(filmtörténeti útmutató)

20.30

Rhythm is it! , német dokumentumfilm, 2004, r, f: Thomas Grube, Enrique Sánchez Lansch, o: René Dame, Markus Winterbauer, z: Igor Strawinsky, hb/G, 100 perc

Berlin, 2003. január. Az ipari kikötőben egy használaton kívüli omnibuszremízben huszonöt nemzetet képviselve 250 berlini gyerek és fiatal táncolja Sztravinszkij Tavaszi áldozatát Royston Maldoom koreográfiájára, a Berlini Filharmonikusok zenéjére. Ez a zenekar első nagy oktatóprojektje, Sir Simon Rattle karmester vezetésével. A film három fiatalt kísér figyelemmel a próbák három hónapja alatt. Marie-t, aki főiskolai diplomája miatt aggódik; Olayinkát, aki csak nemrég érkezett háborús árvaként Nigériából Németországba; és Martint, aki saját belső korlátaival küzd. A Rhythm is it! a zene megbabonázó erejéről szóló film, tele szenvedéllyel, tisztelettel és életörömmel.

(Új német filmek – Sehenswert X.)

február 26. szombat/Saturday

16.30

Rákóczi induló, magyar, r: Székely István, f: Zsoldos Andor (Herczeg Ferenc A dolovai nábob leánya színművéből), o: Eiben István, sz: Csortos Gyula (gróf Jób Ferenc), Dajka Margit (Vilma, a lánya), Kiss Ferenc (Árpád, a fia), Jávor Pál (Tarján főhadnagy), Halmay Tibor (Lóránt hadnagy), Turay Ida (Éva), mb, 94 perc, with English translation

Tarján Sándor főhadnagy egy vidéki hadgyakorlat során beleszeret kapitánya, Jób Árpád húgába, Vilmába. Megkéri a kezét, de Vilma apja, Jób Ferenc gróf, leánya érdekében lebeszéli erről a házasságról...

18.30

Filmek az Oberhauseni Rövidfilmfesztivál Archívumából

Dortoka Uhartea – Teknőcsziget (Dortoka Uhartea – Schildkröteninsel), 2002, r: Maru Solores, 17 perc, hb/baszk hang, with English subtitles

Egy lény érkezik a világűrből, és egy sziget mellett ér földet, mely kicsit hasonlít egy megkövesedett teknőcre. Ez a lény Ainoha, egy kilencéves kislány, aki krónikus asztmában szenved...

Jule, 2002, r: Dirk Peuker, hb/G, 15 perc, with English subtitles

Tanulmány egy fiatal lányról és a szerelem utáni reménytelen vágyakozásáról.

Megváltóm, (Mein Erlöser), 2003, r: Thanassis Karanikolas, 15 perc, dialógus nélkül

A megsebzett és vértelen individuum egy gyermek metaforikus testében bújik meg.

Szürcs-babák a pihenőhelyen (Schlorkbabies an der Raststätte), 2002, r: Petra Biondina Volpe, hb/ G, 14 perc, with English subtitles

Baby tizennégy, Anna Sara pedig tizennégy és egynegyed éves, és a kirándulás Baby apjával nem éppen a legjobb délutáni szórakozás számukra…

Odaadás (Von der Hingabe), 2002, r: Maike Höhne, dialógus nélkül, 12 perc

Mindegy, hogy mit csinált a fiú, a lány kívánta őt. Mégsem tudtak szeretkezni egymással…

Kalkheim, 2002, r: Tobias Kipp, dialógus nélkül, 10 perc

A film olyan pillanatokról szól, melyeket megélünk, majd azonnal el is felejtünk.

(Új német filmek – Sehenswert X.)

20.30

Stratosphere Girl német, 2003, r, f: M. X. Oberg, o: Michael Mieke, z: Nils Peter Molvaer, sz: Chloóe Winkel (Angela), Jon Yang (Yamamoto), Rebecca Palmer (Rachel), hb/G, francia felirat, 85 perc

Angela lelkes képregényrajzoló. Tokióba utazik, ahol azonnal lenyűgözi őt a számára teljesen idegen japán kultúra és a mangák világa. Hamar magába szívja az új hatásokat, melyek nemcsak rajzait, de egész érzékelését rabul ejtik. Egyre jobban elmosódnak a realitás és fantázia határai, s Angela maga válik saját titokzatos krimijének főhősévé.

(Új német filmek – Sehenswert X.)

február 27. vasárnap/Sunday

16.30

Kecskeszarv (Kozijat rog), 1971, bolgár, r: Metodi Andonov, f: Nikolaj Hajtov, o: Dimo Kolarov, z: Marija Nejkova, sz: Katya Paszkaleva (Marija), Anton Gorcsev (Karaivan), Milen Penev (juhász), bolgár hang, 103 perc

l. 24-én

(remake)

18.30

Szabad szerelem (Was nützt die Liebe in Gedanken), német, 2003, r: Achim von Borries, f: Achim von Borries, Hendrik Handloegten, o: Jutta Pohlmann, z: Thomas Feiner, Ingo Frenzel, sz: Daniel Brühl (Paul), August Diehl (Günther), Anna Maria Mühe (Hilde), Thure Lindhardt (Hans), Jana Pallaske (Elli), hb/G, 90 perc

A 20-as évek kavargó Berlinje. Günther és Paul barátok, és megviseli őket a felnőtté válással együtt járó érzelmi káosz. Paul szerelmes lesz Günther nővérébe, Hildébe, Hilde azonban több fiút szeret egyszerre. Titokban Hansszal is találkozik – aki korábban Günther szeretője volt. Egy este mindannyian Günther szüleinek nyaralójában buliznak. Az abszinttól, a zenétől és az élet utáni mohó vágytól részegen hajnalban halálos örvény ragadja magával őket... Achim von Borries erős atmoszférájú képekkel, költőien meséli el filmjében az 1927-es „steglitzi diáktragédia„ valós történetét.

(Új német filmek – Sehenswert X.)

20.30

Kroko , német, 2003, r, f: Sylke Enders, o: Matthias Schellenberg, z: Robert Philipp, sz: Franziska Jünger (Kroko), Alexander Lange (Thomas), Hinnerk Schönemann (Eddie), Danilo Bauer (Rolle), Harald Schrott (Micha), hb/G, spanyol felirat, 92 perc

Kroko Berlin Wedding kerületének vagány végzet asszonya. Arcán mindig az unalom és a világmegvetés bizonyos keveréke tükröződik. Ellenfeleit hidegen elsöpri az útból, „zsebpénzét” bolti lopásokból szerzi. Egy éjszakai autótúra során Kroko jogosítvány nélkül vezet, és elüt egy biciklistát. A bíróság ítélete szerint egy olyan otthonban kell szociális munkát végeznie, ahol testi és szellemi fogyatékosok élnek. Kroko ezt sorscsapásnak tekinti. Csakhogy a „normálisak”, akik állítólag a barátai, szintén nem igazán jó fejek, és lassan úgy tűnik, mintha Kroko a „dilisek” között lelne rá valamire, ami eddig hiányzott az életéből.

(Új német filmek – Sehenswert X.)

február 28. hétfő

16.30

A nagy hadgyakorlat (Les grandes manoeuvres), francia–olasz, 1955. r: René Clair, f: Jérome Geronimi, Jean Marsan, René Clair, o: Robert LeFébvre, z: Georges Van Parys, sz: Michčle Morgan (Marie-Louise), Gérard Philipe (Armand), Brigitte Bardot (Lucie), mf/F, 120 perc

A múlt század fordulóján Armand, a fiatal szoknyavadász tiszt fogadást köt, hogy meghódítja a tombola nyertesét, bárki legyen is az. S valóban sikerrel udvarol Marie-Louise-nak, az elvált fiatalasszonynak, és egy idő után rá kell döbbennie, hogy komolyan beleszeretett a nőbe...

(Michčle Morgan filmjeiből)

18.30

Hét fivér (Sieben Brüder), német dokumentumfilm, 2003, r, f: Sebastian Winkels, o: Isabelle Casez, sz: Klaus, Hannes, Wolfgang, Dieter, Volker, Hartmut és Jochen Hufschmidt, hb/G, 86 perc, with English subtitles

Történet hét fivérről, akik a Ruhr menti Mülheimben születtek 1929 és 1945 között. Életük különbözőképpen alakult, kereskedő, pék, zeneprofesszor, színész, menedzser, tanár vált belőlük. A fivérek egymáshoz való szoros kötődése az életutak különbségei ellenére megmaradt. A filmet hét egymást követő napon forgatták – minden testvérre egy-egy nap jutott. A rendező nem jelölt ki számukra semmilyen témát, és nem tett fel kérdéseket sem. A sötét filmstúdió mágikus csendjében elbeszéléseikből kirajzolódik a családi univerzum, melyben különleges módon tükröződik a német történelem. A 7 fivér a valóságból szőtt, izgalmas és szórakoztató mese.

(Új német filmek – Sehenswert X.)

20.30

Útitársak (Mitfahrer), német, 2003, r: Nicolai Albrecht, f: Dagmar Gabler, Robert Léhr, Khyana El Bitar, o: Ngo The Chau, z: Christian Nicolaus Conrad, sz: Ulrich Matthes (Peter), Anna Brüggermann (Carolin), Michael Ojake (Hilal), Jana Thies (Katharina), Michael Wiesner (Fabian), Ivan Shvedoff (Sylvester), hb/G, 90 perc, with English subtitles

Péntek, késő délután. 35 fok árnyékban. Valahol az autópályán. Nyolc ember három autóban, úton Kölnből, Kasselból és Wetzlarból Berlin felé. Idegenek, akik egy telekocsi-központon keresztül találtak egymásra, és az út során ismerkednek össze. Többek között egy félénk nebáncsvirág, egy nyomulós fürdőruhaügynök, egy felvágós és egy visszahúzódó férfi, egy defenzív stílusban vezető fiatal nő. A szűk és forró utastérben néhány órán keresztül el kell viselniük egymást.

(Új német filmek – Sehenswert X.)

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső