Dobolán Katalin Egy színészlány – Gryllus Dorka
Egy barna lány

23 KByte

17 KByte

12 KByte

Kreol bőr, sötét, rakoncátlan haj, szív alakú arc, hatalmas barna szemek: Gryllus Dorka, a szép és vidám színészlány. A testtartás, a kontraposztos gerincpozícióval majdnem olyan, mint egy manökené a kifutón, de a döntött felsőtest, az enyhe mosoly elviszi a figurát, a manökentől a classic girl felé. Gryllus Dorka alapvető adottsága, hogy esszenciálisan lány, olyannyira, hogy még a honlapja is ledorkázza – és erre különösebb stilizáció nélkül is sokféle variációt tud hozni.

A Fábry-Show-ban készült képen a mozgalmasan és fegyelmezetlenül érdeklődő teremtés például inkább jeune fille, annak is egy kamaszosabb-játékosabb változata.

Újabb leány-variációt, a házileány képét nyújtja a harmadik kép, amely valamilyen padlólapot vagy nyílászárót reklámozó prospektusból származik. Kell némi kétértelműség az ilyen reklámokhoz, egyfajta érzékeny egyensúly, amely nem szűkíti le a célközönséget, és ezt Gryllus Dorka hozza is. Először is, nem egyértelmű, hogy valaki szeleburdi földreülős lányát, vagy fiatal kedvesét látjuk – spontánra beállított kép ez, némi erotikával, amit nem feltétlenül kell észrevenni. A kissé szétnyíló lábak, a félig lehajtott fej és a fölfelé néző tekintet, a szájhoz emelt kanál csak annyira direkt, mint egy ügyes smink: látjuk, hogy szebb a nő, de nem látjuk, mitől. A kétértelműséget a tejescsésze is erősíti, a maga gyermeki és erotikus konnotációjával. Én ugyan a jégkrém- és joghurtreklámok ellenére is kétlem, hogy a tejtermék-evés nagy erotikus töltetet hordozna, de ha mégis, az nem démonikus, inkább házias. Az pedig legyen enyhe, különben az ember pózoló házilányát kiröhögi a háziúr.


7 KByte

7 KByte

Bemutatkozó cd-jének borítóján hozott, tudatosan komponált imázsa is a lány-témán belül kínál bizonyos skálát: a líraian merengő lányt, a titokzatos és bánatos szépséget, és a dögös maca szexi sikolyát. Ezek a karakterek tisztán ikonként működnek: nehéz köréjük konkrét szituációt képzelni, mert az első univerzális, a másik kettő meg specifikusan modell-beállítás. Pontosan ezért alkalmasak rá, hogy technikailag összefogják a lány-témán belüli sokféleséget, és ezzel a cd-t. Az első kép a külső, az utolsó a belső borítón van, a középső pedig a cd-n magán, s tegyük hozzá, az első kép keretez a cd-n lévő minden jelenetet.


9 KByte

6 KByte

4 KByte

A lányságon túl Gryllus Dorka további adottsága, hogy Geszti Péter asszonya – a médiában ez karaktert is, hátteret is ad neki. Szakítás ide vagy oda, ez már elválaszthatatlan tőle, mint a hajszín meg a köré rakott címlapháttér. Közös fotón jól is mutatnak, hisz a férj üdvösen szőke – de hát nemcsak közös fotók vannak! Megvan a hátulütője, ha a média „álompárjainak” körébe von egy nyilatkozatai alapján fanyarabb karaktert, akinek más ambíciója is van, mint az álompárosodás. Dorkának pedig van, és védi is magánéletét.

Az esküvő imázs-szempontból jó alkalom arra, hogy Dorka repertoárja classic woman imázselemekkel – tiszta vonalú, egyszerűnek látszó ruhával, retró konttyal – bővülhessen. A kis plusz komolyság és öregedés azonban Gryllus Dorkánál egyelőre az esküvői szituáció része – ő inkább classic girl. Ez láthatólag nem életkorfüggő – Görög Zita például hét évvel fiatalabb nála, mégis egyértelműbben és határozottabban alkalmazza ezt a sémát. Az viszont biztos, hogy Gryllus Dorka következő imázsépítési feladata a lány-asszony átmenet lesz.


6 KByte

42 KByte

39 KByte

45 KByte

41 KByte

36 KByte

44 KByte

A címlapfotók sorozata akkor is sokatmondó, ha itt a modellnek elsősorban az adott magazin karakterét kell interpretálnia. Az első három képen fiatal lány – a Praktika magazinban házitündérke hendiméd pulóverben, akinek a szeme körül van egy kedves vonás, amit kisiskolások portréin láttam. A Cosmopolitan két képen is tipikus, egyszerre kihívó és elutasító Cosmó-lánynak dizájnolta meg: az elsőn a kéztartás tűzrőlpattant karriernőt idéz, ám a tekintet kihívó, a kétkezes-bugyiigazítós beállásban viszont az arckifejezés nem erotikus. Az utolsó két képen viszont feltűzött hajú nőt látunk, sőt, az Évszakok címlapjának csók-és- könny-szerű, szép, de jellegtelen portréja már kifejezetten classic woman-kép – nem hiába szól a hozzá tartozó interjú a házasságáról. Hiába van minden képbe külön történet sűrítve, a médiát a házasság története érdekli.

Egy barna színésznő


8 KByte

Nagy kérdés, hogy a pigmentáció és a családi kapcsolatok mennyire befolyásolják egy színésznő pályáját, de egy ennyire barna lány és ismert családtagok esetében biztosan van hatás. Gryllus Dorkát nem a saját nemzedékéhez tartozó hazai rendezők ismerik és foglalkoztatják, az idősebb rendezők Magyarországa pedig a szőke színésznők Magyarországa. Gryllus Dorka ebből a szempontból talán szerencsésebb, mint mondjuk Marozsán Erika, de azért őt is akkor választják, ha a téma ősmagyar, cigányos vagy másképp egzotikus, esetleg, ha szőke sztárokat kell ellenpontozni (Csajok), vagy hozzá lehet illeszteni szőke sztárokat. Jellegzetes, hogy két kép kering a neten az Érzelmek iskolájáról, és egyik sem a kifogástalanul játszó főszereplőt emeli ki. Különösen akkor furcsa, ha látjuk, hogy Sólyom András eleve a Psyché utalásrendszeréhez keresett színésznőt, akivel aztán, mit tagadjuk, föl is próbáltat a filmben egy szőke parókát...

A korai szerepeknél a rendezők a barna és szenvedélyes nő toposzára építenek, de Dorka, bár megteszi a magáét, inkább játékos alkat. A fiatal rendezők meg, akik jobban értékelnék az érdekes hétköznapiságot, még nem fedezték föl őt maguknak – a Lovy-testvérek ebből a szempontból nem számítanak, nekik aztán tényleg hungarikumra volt szükségük a Mixhez. Ugyanez lehet beindult német filmkarrierjének oka is.

arca


9 KByte

Ami színészi játékát, különösen mimikáját illeti, meglehetősen visszafogott. Ennek megvan a maga előnye és hátránya: szerencsés esetben természetesnek és finomnak hat, rossz esetben egyformának tűnnek a játszott karakterek, a színésznőt látjuk, nem a szereplőt. Egyik is, másik is előfordul Gryllus Dorka esetében. Tény azonban, hogy a filmben a kamera és a színész munkája összeadódik, és így a visszafogottság általában kifizetődő. Ezen a Szomorú vasárnapból kiemelt képsoron például alig lehet eldöntetni, hogy mi is fejezi ki valójában az általa alakított karakter belső feszültségének fokozódását – a színésznő arcának minimális változása, vagy a ráközelítés. A feszültség azonban épp ettől lesz átható is, hihető mértékű is a filmben.

testtartása


4 KByte

Gryllus Dorka erőssége a testtartás, ezért tud állóképekben történeteket elmesélni. Ugyan nem rajta múlik, de a filmjei gyakran eleve állóképekre épülnek: a Honfoglalás gyakorlatilag állóképek diaporámával mozgatott sorozata, ahol minden színész és statiszta, beleértve a csodaszarvast is, azt az utasítást kapta, hogy nézzen fölfelé, lassan, borongós-meditatív hangulatban. Ez alól Gryllus Dorka sem volt kivétel. Ugyanez másképp, de igaz a Mixre is, amely tele van Gryllus Dorka erotikus képeivel. Ezen a képen azért lehet ilyen mozgalmas a póz, mert az arckifejezés ízlésesen visszafogott.

és mozgása


7 KByte

7 KByte

7 KByte

8 KByte

4 KByte

45 KByte

A jól használt testtartás és mozgás teszi őt karakterszínésszé, meg az, hogy láthatólag nem fontos neki, hogy szép nőt alakítson. Nem véltetlen, hogy sokszor és jól játszik elesetteket, vagy a társadalom alsó fertályához tartozókat.

A fölső négy kép az El Ninóból van, ahol a fejtartással, a nyak és a gerinc vonalával rakja össze a karaktert, mi több, azt is láttatja, hogyan változik a karakter státusza a jeleneten belül. A másik két kép a Kollapsból illetve a készülő Dallasból való – itt is hasonló nyak-gerinc-szöget látunk, de más jelentést tud adni neki.

Az is segíti ebben az el-megesett nő-szerepkörben, hogy az indulatokat mozgással fejezi ki. Nem ritka, hogy egy színész egy csatornára koncentrálja a karakter indulatainak kifejezését – Eszenyi Enikő például a hangját használja erre. Ez általában stilizálttá teszi a játékot, ami megfelelő filmkontextust igényel; de ami máshol stilizáció, egy kurd lány, egy cigányasszony karaktere esetében naturális játékmód lehet.

Olyan új szerepkört, és remélhetőleg színésznői imázst látunk kibontakozni, ami arra a paradoxonra épül, hogy nem minden classic girlből lesz classic woman.

 

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső