Április 1. csütörtök, 16.00
A világ minden aranya (Tout d'or du monde),
francia, 1961, r, f: René Clair, o: Pierre Petit, z: Georges Von Parys, sz: Bourvil
(Mathieu), Claude Rich (Fred), Philippe Noiret (Hardy), Colette Castel (Stella), mb, 100
perc
Egy francia falucskában gyógyforrás csörgedez, amely a közhiedelem
szerint meghoszabbítja az életet. Fel kell tehát hagyni az eddig folytatott paraszti
gazdálkodással és ki kell aknázni az üzleti lehetőségeket. A párizsi üzletember
gondolatát tett követi: olcsón felvásárolja az egész falut. Illetve mégsem az
egészet, mert pont az a makacs öreg paraszt hajthatatlan, akinek a földjén a forrás
előtört. A vaskos, szatírikus humorral elmondott brilliáns történet szellemesen
élcelődik a technikai csodák, a becstelen üzleti módszerek és a paraszti élet
ellentmondásain. [René Clair]
Április 1. csütörtök, 18.00
Aranyláz (The Gold Rush), amerikai, 1925, r, f, z:
Charles Chaplin, o: Rollie Totheroh, sz: Charles Chaplin (magányos aranyásó), Georgia
Hale (Georgia), Mack Swain (Big Jim), Tom Murray (Black Larsen), magyar inzert, 70 perc
Chaplin filozofikus és önironikus filmje megannyi, mára
klasszikussá lett poént vonultat föl a méltóságteljes cipőevéstől a lírai
zsemletáncig. A Vadnyugat hőskorában, aranyásók közt játszódó történet első
részében bemutatott éhezést, lecsúszást s véletlen megmenekülést a második
részbeli felemelkedés tévútjai és az álmodozás követik, majd jön a tanulság:
ebben a világban csoda nélkül nem számíthatunk embernek való életre és viszonzott
szerelemre. [brüsszeli 12 / Chaplin]
Április 1. csütörtök, 20.15
A forradalom gyermekei (The Children of the
Revolution), ausztrál, 1996, r, f: Peter Duncan, o: Martin McGrath, z: Nigel Westlake,
sz: Judy Davis (Joan Fraser), Sam Neill (9-es ügynök), Richard Roxburgh (Joe), Geoffrey
Rush (Zachary), Rachel Griffiths (Anna), F Murray Abraham (Sztálin), hb/E, 99 perc
Kevesen tudják, hogy Sztálin utolsó, tiszta tudattal átélt
éjszakáját egy fiatal ausztrál nő karjaiban töltötte. Utolsó randevújára három
órán át készülődött: megfürdött, megborotválkozott, levágta körmeit,
parókába bújt, telelocsolta magát kölnivízzel és felöltötte díszegyenruháját.
Joan szenvedélyes, lelkes kommunista volt, de kisfia születése után leplezte
meggyőződését. Akárhogy is, a Joan által megálmodott társadalmi igazságosság
megvalósulására az ő életében már nincs remény... [Ausztrál Filmfesztivál]
Április 2. péntek, 16.00
Hét tenger ördöge (The Sea Hawk), amerikai, 1940,
r: Michael Curtiz, f: Seton I. Miller, o: Sol Polito, z: Erich Wolfgang Korngold, sz:
Errol Flynn (Geoffrey Thorpe kapitány), Brenda Marshall (Dona Maria Alvarez de Cordoba),
Claude Rains (Don José Alvarez de Cordoba), Flora Robson (Erzsébet királynő), mf/E,
100 perc
Magyar tartalom : A XVI. században az I. Erzsébet angol királynő
és a spanyol uralkodó, II. Fülöp közötti hatalmi harcban Geoffrey Thorpe, a kalandor
az angol korona szolgálatába áll. A csatározásokban remekül kezeli a fegyvert,
a legveszélyesebb helyzetekben sem veszti el a fejét, s emellett
olyan jóképű férfi és előzékeny lovag, hogy minden nő rajta felejti a szemét.
Hatalmas tengeri csaták, gyilkos trópusi harcok zajlanak a filmben. Váratlan fordulatok
követik egymást: ármányos cselszövésektől egészen a gályarabságig. A film
tetőpontja a spanyol gálya és az angol kalózhajó - minden képzeletet felülmúló -
ütközete. [Flynn]
Április 2. péntek, 18.00
A bank (The Bank), ausztrál-olasz, 2001, r, f: Robert
Connolly, o: Tristan Milani, z: Alan John, sz: David Wenham (Paul Jackson/Jim Doyle),
Anthony LaPaglia (Simon O'Reilly), Sibylla Budd (Michelle), hb/E, 103 perc
Egy fiatal, zseniális matematikus, Jim Doyle a káoszelmélet révén
képes előre jelezni az ausztrál tőzsde árfolyammozgásait. Ráadásul tűzközelben
van, hiszen a dinamikusan fejlődő CentaBank alelnöke. Jim mind több és több pénzt
akar, főnöke Simon pedig hatalmat, így hát szövetkeznek. A két pénzcsinálóhoz
dőlnek a milliók, egészen addig, amíg az egyik károsult házaspár ügyvédet fogad
és feljelenti a bankot. Ugyanakkor Jim gyanakodni kezd, hogy bankpénztáros szerelme,
Michelle Simon beépített ügynöke... [Ausztrál Filmfesztivál]
Április 2. péntek, 20.30
Az ember, aki beperelte Istent (Man Who Sued God),
ausztrál, 2001, r: Mark Joffe, f: John Clarke (Don Watson ötletéből), o: Peter James,
z: David Bridie, sz: Judy Davis (Anna), Billy Connolly (Steve), Wendy Hughes (Jules),
Colin Friels (David), John Howard (Edward), hb/E, 102 perc
Az egyszerű halászéletet élő Steve Myers hajóját - ami egyben az
otthona is - megsemmisíti egy villámcsapás. A biztosító Isten akaratának (vis
majornak, azaz elemi kárnak) nyilvánítja az eseményt és nem hajlandó a kárt
kifizetni. Steve kétségbeesésében nem lát más kiutat: beperli a károkozót, vagyis
Istent. A kegyetlen pénzvilág és a jogi paragrafusok útvesztőiben szerencsétlenkedő
Steve-nek semmi esélye - vélik sokan, ám hősünk egy kávézóban véletlenül leönti
levesével a szingli újságírónőt, Annát, aki éppen sztorit keres. Steve és Anna
kapcsolatát mind jobban elmélyítik a különféle balesetek. A fergeteges komédia
végére aztán a sajtó segítségével Steve megnyeri az egyházi ítélőtábla előtt
folytatott pert. [Ausztrál Filmfesztivál]
Április 3. szombat, 16.00
Amy, ausztrál, 1998, r: Nadia Tass, f, o: David
Parker, z: Phil Judd, sz: Alana De Roma (Amy), Rachel Griffiths (Tanya), Ben Mendelsohn
(Robert), Nick Barker (Will), Kerry Armstrong (Sarah), Susie Porter (Annie), Torquil
Neilson (Luke), hb/E, 103 perc
A nyolcéves Amy rocksztár édesapjának tragikus és hirtelen halála
miatt megsüketül és megnémul. A gyámhatóság zaklatásai elől a fiatal édesanya,
Tanya elmenekül a családi farmról a kislányával, és Melbourne külvárosi részén
telepednek le. Időnként vissza-visszagondolnak arra az utolsó, tragikus koncertre,
mindketten megpróbálják feldolgozni a traumát, de Amy állapota az anyai szeretet
ellenére sem javul. Úgy tűnik, a süketnémaságból nincs kiút. Szerencsére Amy
összebarátkozik a szomszéd zenész-gitáros sráccal, Roberttel. A türelmes és
szeretetteljes fiú jön rá arra, hogy a kislány hallja a zenét, és reagál rá. Tanya
előbb tiltja lányát Roberttől, majd támogatja a különös barátságot. Megható a
folyamat, ahogy Amynek a kapcsolat révén sikerül kitörnie csend-börtönéből. A film
pedagógiai vonatkozásai miatt Cannes-ban oktatásdíjat kapott. [Ausztrál
Filmfesztivál]
Április 3. szombat, 18.00
Bakancsosok (Bootmen), ausztrál-amerikai,
2000, r: Dein Perry, f: Steve Worland (Hilary Linstead, Dein Perry történetéből), o:
Steve Mason, z: Cezary Skubiszewski, sz: Adam Garcia (Sean), Sophie Lee (Linda), Sam
Worthington (Mitchell), Richard Carter (Gary), William Zappa (Walter), Susie Porter
(Sara), hb/E, 92 perc
A fiatal acélmunkás, Sean mindenáron ki akar törni a kisvárosi
létből. Ezért komolyabban is foglalkozni kezd az addig csak hobbi szinten űzött
táncolással. Sydneybe megy, hogy edzhessen, és ott vállal munkát is. Otthon maradt
testvére, Mitchell teherautó-üzletbe vágna, amihez a kezdőtőkét
autófosztogatásból akarja összeszedni. Közben elcsábítja Lindát, Sean
barátnőjét. Ugyanakkor Sean keményen és kitartóan dolgozik, hazatérve pedig
táncbemutatót szervez az elbocsátott acélgyári munkások átképzésére. A számos
akadály leküzdése után eléri a lehetetlent: sikeres sztepptánccsoportot alakít.
[Ausztrál Filmfesztivál]
Április 3. szombat, 19.30
A szexnél is jobb (Better Than Sex), ausztrál, 2000,
r, f: Jonathan Teplitzky, o: Garry Phillips, z: David Hirschfelder, sz: David Wenham
(Josh), Susie Porter (Cin), Catherine McClements (Sam), Kris McQuade (taxisofőr), Imelda
Corcoran (Carole), hb/E, 81 perc
Buli utáni egyéjszakás kalandnak indult a dolog Cynthia és Joshua
között, de háromnapos intenzív viszony lett belőle. A helyszín Cyn lakása,
pontosabban a hálószobája, ahonnan Josh egyszerűen nem megy el az éjszaka után.
Amikor éppen nem szeretkeznek, akkor beszélnek róla, hosszú, élénk, sejtelmes
diskurzusokat folytatnak a szerelmeskedés technikájáról, miközben szinte
észrevétlenül megismerik egymást. Megdöbbennek, mert úgy kezdik érezni, valami
olyasmit találtak egymásban, ami a szexnél is jobb.
Bevezetőt mond és a film után a nézők kérdéseire válaszol:
Susie Porter ausztrál színésznő. [Ausztrál Filmfesztivál]
Április 4. vasárnap, 16.00
Zűrzavaros família (Looking for Alibrandi), r: Kate
Woods, f: Melina Marchetta, o: Toby Oliver, z: Ala John, sz: Greta Scacchi (Christina),
Anthony La Paglia (Michael), Pia Miranda (Josie), Elena Cotta (Katia), Leanne Carlow
(Sera), hb/E, I, 103 perc
Az olasz származású ausztrál nők három generációját
képviselő Nonna, Katia, Christina és Josie él együtt a szeretet, a neurózis és a
túlfűtött érzelmek légkörében. Az apa nélkül felnőtt, tizenhét éves Josie egy
katolikus leányiskola végzős, ösztöndíjas hallgatójaként vág neki az
érettséginek és a jogi egyetemi felvételinek. De nemcsak a vizsgákkal kell
megküzdenie, rá kell találnia igazi szerelmére, és mellesleg, rendeznie kell a
viszonyát váratlanul betoppanó apjával is. Ízig-vérig tinédzserfilm egy kamaszlány
önmegismeréséről. [Ausztrál Filmfesztivál]
Április 4. vasárnap, 18.00
Ártatlanság (Innocence), ausztrál-belga, 2000, r,
f: Paul Cox, o: Tony Clark, Jan Vancaillie, sz: Charles ‘Bud' Tingwell (Andreas),
Julia Blake (Claire), Terry Norris (John), Robert Menzies (David), Marta Dusseldorp
(Monique), Kristien Van Pellicom (fiatal Claire), Kenny Aernouts (fiatal Andreas), hb/E,
F, 92 perc
A nyugdíjba vonuló, 30 éve özvegy zenetanár, Andreas Borg rájön,
hogy élete első, ötven éve nem látott szerelme, Claire él, sőt, nem is lakik messze
tőle. Furcsa, hiszen annak idején Belgiumban találkoztak, ott tapasztalták meg a
szerelem ártatlan szépségét. Megható levelet ír Claire-nek, melyben találkára
invitálja. A megható és erotikus emlékképek felvillanásai révén lassan a néző is
megérzi egykori kapcsolatuk mélységét. És ötven év elteltével szerelmük újra
fellángol. Ebből számtalan konfliktusuk támad, hiszen mindketten nyugodt családi
körben a társadalmi konvencióknak megfelelően élnek, és megbízható emberek
hírében állnak. Érnek-e egymásnak annyit, hogy összeomoljon körülöttük mindaz,
amit eddig felépítettek? És a környezetüknek fontosak-e annyira, hogy megértsék, mi
játszódik le a két idős emberben? [Ausztrál Filmfesztivál]
Április 4. vasárnap, 20.30
A forradalom gyermekei (The Children of the
Revolution), ausztrál, 1996, r: Peter Duncan, hb/E, 99 perc
l. 1-én [Ausztrál Filmfesztivál]
Április 5. hétfő, 16.00
Robin Hood (The Adventures of Robin Hood), amerikai,
1938, r: Michael Curtiz, William Keighley, f: Norman Reilly Raine, Seton I. Miller, o:
Tony Gaudio, Sol Polito, z: Erich Wolfgang Korngold, sz: Errol Flynn (Robin Hood), Olivia
de Havilland (Marian), Basil Rathbone (Gisbourne), Ian Hunter (Oroszlánszívű Richard),
mf/E, 102 perc
A szentföldi hadjáratból hazatérőben Oroszlánszívű Richardot
Lipót, Ausztria királya elfogja. Angliában a testvére, John herceg kihasználja az
alkalmat, és bátyja helyébe lép. Sanyargatja a népet, ezért Robin of Locksley
fellázad ellene. Elfogni ugyan nem tudják a vakmerő fiatalembert, de teljes
vagyonelkobzásra ítélik. Ekkor Robin a sherwoodi erdőbe költözik, maga köré
gyűjti Richard király híveit. Megfogadják, hogy harcolni fognak elnyomóik ellen...
[Errol Flynn]
Április 5. hétfő, 18.00
Műholdvevő a birkák között (The Dish), ausztrál,
2000, r: Rob Sitch, f: Santo Cilauro, Tom Gleisner, Jane Kennedy, Rob Sitch, o: Graeme
Wood, z: Edmund Choi, Peter Sullivan, sz: Sam Neill (Cliff), Kevin Harrington (Ross), Tom
Long (Glenn), Patrick Warburton (Al), Genevieve Mooy (May), hb/E, 100 perc
Az 1969-ben a Holdra lépő Neil Armstronggal Ausztrália egyik kies
birkalegelőjén álló műholdvevő tányér segítségével tartotta a kapcsolatot a
NASA. A 60-as évek Ausztráliája majdnem olyan, mint a kortárs Amerika, azaz itt is
hazájukat szerető, bátor férfiak vállalnak fontos küldetést, de azért komoly
ellenérzéseket táplálnak az amerikai hegemóniát illetően. A NASA akciójában
részt vesz Bob, a felelősségteljes polgármester, Cliff, a műszerész-tudós, Glenn, a
finom beszédű matematikus és Mitch, a technikus. Bár ismert a történet
végkimenetele, az, hogy a holdra szállásról sikeresen tudósítottak a világnak, a
kisebb-nagyobb emberi hibák izgalmassá és humorossá teszik a filmet. [Ausztrál
Filmfesztivál]
Április 5. hétfő, 20.30
A bank (The Bank), ausztrál-olasz, 2001, r: Robert
Connolly, hb/E, 103 perc
l. 2-án [Ausztrál Filmfesztivál]
Április 6. kedd, 16.00
Finom kis háború (Fetes galantes), francia-román,
1965, r: René Clair, Gheorghe Vitanidis, f: René Clair, Jean Marsan, o: Christian
Matras, z: Georges Von Parys, sz: Jean-Pierre Cassel (Jolicoeur), Genevieve Casile
(Helene), Kovács György (Allenberg herceg), Marie Dubois (a színésznő), mf/F, 100
perc
Nagy költségvetésű, óriási statisztériát mozgató, látványos
kosztümös kalandfilmmel zárta René Clair filmrendezői pályafutását 67 éves
korában. A történet hőse Jolicoeur brigadéros, vidáman és szolgálatkészen
csetlik-botlik az idillikus rokokó-háború vértelen csatáiban, az udvari és szerelemi
intrikák közepette. Szívesebben hódít nőket, mint ellenséges területeket, s
inkább békét hirdet a hadviselő felek közt. Az ironikus-romantikus hangvételű,
könnyed eleganciájú film a mindenkori háborúk értelmetlenségét hangsúlyozza.
[René Clair]
Április 6. kedd, 18.00
Anyám, Frank (My Mother Frank), ausztrál, 2000, r,
f: Mark Lamprell, o: Brian J. Breheny, z: Peter Best, sz: Sinéad Cusack (Frank), Sam
Neill (Mortlock professzor), Matthew Newton (David), Sacha Horler (Margaret), Rose Byrne
(Jenny), hb/E, 95 perc
Davidre valósággal rátelepszik az anyja, Frank, aki még az
egyetemre is követi csemetéjét - hallgatóként. Így az egyetemi barátokon is
osztozniuk kell. Jó barátnője lesz Franknek Peggy, Dave évfolyamtársa. A fiúnak
megannyi cikis helyzetet kell átélnie szerető anyja elviselhetetlen gondoskodása
miatt. Például éppen egy csajt próbál lehengerelni a szövegével, amikor anyja
rátámad: kicsim, otthon hagytad az uzsonnádat!. De előbb-utóbb fordul a kocka, és
Frank kerül szembe súlyos problémákkal. Elkel hát David segítsége, hogy
folytathassa tanulmányait, és leküzdje a gondjait... [Ausztrál Filmfesztivál]
Április 6. kedd, 20.30
Sziámi naplemente (Siam Sunset), ausztrál, 1999, r:
John Polson, f: Max Dann, Andrew Knight, o: Brian J. Breheny, z: Paul Grabowsky, sz: Linus
Roache (Perry), Danielle Cormack (Grace), Ian Bliss (Martin), Roy Billing (Bill), Rebecca
Hobbs (Jane), hb/E, 91 perc
A tökéletes házasságban élő Perry egy angol festékgyár
színkeverője. Ám egy nap a feleségét maga alá temeti egy égpől pottyant
hűtőszekrény - ettől kezdve Perry életében állandósul a balszerencse.
Kétségbeesésében Ausztrália legelhagyatottabb zugába menekül, ahol reményei
szerint megleli a különleges színt, a sziámi naplementét. Egy ócska busz furcsa
utazóközönségének tagjaként kívánja megtalálni a színt, de folytatódik
balszerencse-sorozata, kigyullad a sátra, és egy idő után a többiek nem hajlandók
vele utazni. Egyedül az exbarátja elől menekülő, csinos Grace közeledik hozzá
megértéssel. Az abszurd helyzetekben bővelkedő road movie során szerelem lobban a
két, zűrös helyzeteket vonzó fiatal között. [Ausztrál Filmfesztivál]
Április 7. szerda, 16.00
Az utolsó emberig (They Died with Their Boots On),
amerikai, 1942, r: Raoul Walsh, f: Wally Kline, Aeneas MacKenzie, o: Bert Glennon, z: Max
Steiner, sz: Errol Flynn (George A. Custer), Olivia de Havilland (Elizabeth), Arthur
Kennedy (Edward Sharp), Charley Grapewin (California Joe), Anthony Quinn (Crazy Horse
indiánfőnök), mf/E, 120 perc
Custer tábornok élettörténetét kíséri végig a West Point
katonai akadémiától az amerikai polgárháborún át a Little Big Hornnál
bekövetkezett haláláig. A hős legfőbb konfliktusát az okozza, hogy az indiánoknak
adott szavát saját népe szegi meg. Politikai végrendeletében kiáll az indiánok
jogai mellett: "hagyják az indiánokat békességben élni, s akkor helyre áll a rend
az országban". [Errol Flynn]
Április 7. szerda, 18.00
A szexnél is jobb (Better Than Sex), ausztrál, 2000,
r: Jonathan Teplitzky, hb/E, 81 perc
l. 6-án [Ausztrál Filmfesztivál]
Április 7. szerda, 20.30
Sneci (Mullet), 2001, r, f: David Caesar, o: Robert
Humphreys, z: Paul Helay, sz: Ben Mendelsohn (Eddie), Susie Porter (Tully), Andrew S.
Gilbert (Peter), Tony Barry (Col), Kris McQuade (Gwen), Belinda McClory (Kay), Peta Brady
(Robbie), hb/E, 89 perc
A kis halászfalu, Coollawarra élete felkavarodik, amikor Eddie három
év elteltével visszatér Sydneyből. Időközben volt barátnője hozzáment Eddie
bátyjához, Pete-hez, így egyikőjük sem örül Eddie felbukkanásának. Senki sem
érti a faluban, hogy a furcsa, örök lúzer, de ugyanakkor szabad életet élő Eddie-t
mi vonzotta vissza. Csak a csaposlány, Kay ragaszkodik hozzá. A film szeretettel és
humorral ábrázolja a szerelmet, az emberi kapcsolatokat és a minden bajra megoldást
ígérő ausztrál orvosságot, a "barbie"-t, azaz a kerti grillezést. [Ausztrál
Filmfesztivál]
Április 8. csütörtök, 16.00
Mátyás, az igazságos, magyar rajzfilm, 1985, r, f:
Ujváry László (Kőszegi Ábel történeteiből), o: Pethes Zsolt, Polyák Sándor,
Bacsó Zoltán, Mertz Lóránd, z: Kaláka együttes, Götz Anna, narrátor: Sztankay
István, közreműködik: Helyei László (Mátyás király), Borbás Gabi (királylány),
Körmendi János (kolozsvári bíró), Pécsi Ildikó (jósnő), mb, 69 perc
Az álruhás Mátyás király országjárása során megtudjuk, hogy mi
történt Kolozsváron és Gömörben. Megismerjük az igazmondó juhászt, a nekeresdi
bírót és a királyi udvar lakóit. Találkozunk Kinizsi Pállal, az udvari bolonddal
és Galeotto Marzióval. [gyerekfilmek]
Április 8. csütörtök, 18.00
Viva Zapata (Viva Zapata!) amerikai, 1952, r: Elia
Kazan, f: John Steinbeck (saját regényéből), o: Joe MacDonald, z: Alex North, sz:
Marlon Brando (Emilio Zapata), Anthony Quinn (Eugenio Zapata), Jean Peters (Josefa),
Joseph Wiseman (újságíró), mf/E, 110 perc
Kazan a western par excellence filmművészeti műfajában dolgozta fel
a mexikói forradalom 1909-től 1919-ig terjedő szakaszát, a paraszti származású
Emilio Zapatát állítva a középpontba, aki - Pancho Villához hasonlóan - sajátos
partizánharccal segítette a forradalmat Diaz diktatúrája ellen. Harca során Zapata
szembesül a hatalom megrontó hatásával is, ezért fordul a hatalom képviselője ellen
és akar permanens népi-paraszti forradalmat, mondván: "Egy erős népnek nincs
szüksége erős emberekre." [Marlon Brando]
Április 8. csütörtök, 20.00
Nehéz napok a Cho Oyun, magyar expedíciós
dokumentumfilm, 2004, r: Banai Tibor Péter, v: Horváth József, mb, 53 perc,
videokivetítővel
Az izgalmas expedíciós kalandfilm a világ hatodik legmagasabb
csúcsára, a Tibetben található, 8201 méter magas Cho Oyura kalauzolja a nézőket. A
rendező-operatőr egyedül nézett szembe a hegy viszontagságaival, a heves
szélviharokkal. Az önriportokkal fűszerezett személyes hangvitelű filmből kiderül,
hogy van-e és hogy milyen az élet a felhők felett. A mozi külön bravúrja, hogy
sikerült egy bajba került német hegymászó életét megmenteni 7 000 méter feletti
magasságban, s mindezt filmen megörökíteni! Az expedíció hiteles képet rajzol a
kínai megszállás alatt élő Belső-Tibet nomádjairól is.
Április 9. péntek, 16.00
Sárkány és papucs, magyar rajzfilm, 1989, r:
Hernádi Tibor, f: Dargay Attila, Nepp József, o: Lossonczy Árpád, Radocsay László,
Balázs Mária, Varga György, z: Mikó István, közreműködik: Sztankay István (Arthur
király), Almási Éva (Guinevra királyné), Gálvölgyi János (Lancelot), Halász Judit
(Peggy), Mikó István (bolond), mb, 70 perc
Arthur király udvarában egymást érik a lovagi tornák. Szépséges
felesége unatkozik, ezért szolgálólánya tanácsára varázsitalt kevertet Merlinnel,
a varázslóval, hogy a szőke és kék szemű Lancelot lovag belészeressen, férje pedig
féltékeny legyen. Csakhogy a cseppenként adagolandó főzetet a királnyő egyszerre
önti bele a pudingba... [gyerekfilmek]
Április 9. péntek, 18.00
Aranypolgár (Citizen Kane), amerikai, 1940-41, r:
Orson Welles, f: Herman J. Mankiewicz, Orson Welles, o: Gregg Toland, z: Bernard Hermann,
sz: Orson Welles (Charles Foster Kane), Joseph Cotten (Leland), Dorothy Comingore (Susan),
mf/E, 115 perc
"Rózsabimbó" - ez az utolsó szava a palotájában magányosan
haldokló milliomosnak, s ezen a nyomon indul el egy újságíró, hogy megfejtse e
páratlan karriert befutott ember titkát. [brüsszeli 12]
Április 9. péntek, 20.30
A vágy villamosa (A Streetcar Named Desire),
amerikai, 1951, r: Elia Kazan, f: Tennessee Williams (saját színdarabjából), o: Harry
Stradling, z: Alex North, sz: Vivien Leigh (Blanche Du Bois), Marlon Brando (Stanley
Kowalski), mf/E, 120 perc
Összeomló életéből New Orleansban lakó terhes húgához,
Stellához menekül egy régi déli család tanárnővé lett sarja, Blanche, s ott
sógora kollégáját, Mitchet szeretné férjül. Sógora, Stanley azonban leleplezi
korábbi züllött életét... [Marlon Brando]
Április 10. szombat, 16.00
Bíró Ferenc diafilmjeiből válogat a gyerekeknek
Árgyélus királyfi, magyar rajzfilm, 2002, r: Richly
Zsolt, f: Marsall László (Gyergyai Albert széphistóriájából), o: Bacsó Zoltán, z:
Sáry László, Sáry Bánk, közreműködik: Stohl András, Götz Anna, Tordy Géza
(mesélő), mb, 22 perc
Árgyélus és Ilona szerelmét a gonosz boszorkány ármánykodása
teszi tönkre. A sértett tündér visszarepül az országába. A királyfi a keresésére
indul. Mesebeli figurák segítik vagy éppen nehezítik az útját. [gyerekfilmek]
Április 10. szombat, 18.00
A kölyök (The Kid), amerikai, 1921, r, f: Charles
Chaplin, o: Rollie Totheroh, sz: Charles Chaplin, Jackie Coogan, Edna Purviance, magyar
inzert, zenés, 50 perc
Charlie, az üveges vállalja egy véletlenül hozzákerült csecsemő
felnevelését, és a Kölyökkel együtt rendkívül találékonyan küzd létük
biztosításáért, mígnem egy erkölcsvédő jótékonysági szervezet elveszi tőle a
kisfiút, akit közben édesanyja is keres. A később is visszatérő chaplini
szentimentalizmus itt bukkan fel először. Az érzelmesség azonban a kommersz filmektől
eltérően nem önmagában, hanem az erőszakos és embertelen világ ellenpólusaként
van jelen, így válik reményt adóvá. [Chaplin]
Április 10. szombat, 19.00
A Keresztapa (The Godfather), amerikai, 1971, r:
Francis Ford Coppola, f: Mario Puzo, F. F. Coppola (Mario Puzo regényéből), o: Gordon
Willis, z: Nino Rota, sz: Marlon Brando (Don Vito Corleone), Al Pacino (Michael), James
Caan (Sonny), Richard Castellano (Clemenza), Robert Duvall (Tom Hagen), mb, 170 perc
A három generáción át hömpölygő családtörténet első
részében megismerjük Don Vittorio Corleonét, az Olaszországból az Egyesült
Államokba bevándorolt családi klán fejét, aki "üzletemberként" kapcsolatban
áll az amerikai alvilág legkülönbözőbb köreivel. Csupán egy dologgal nem üzletel:
kábítószerrel. Ezzel heves bandaháborút robbant ki, amelyben vérbosszú vérbosszút
követ, és az egymással versengő családok kölcsönösen megtizedelik egymást.
Halála előtt a nagy tekintélyű, öreg Keresztapának még sikerül fegyverszünetet
kötnie, de fia, Michael vezetésével tovább folyik a kegyetlen harc. [Marlon Brando]
Április 11. vasárnap, 16.00
Fehérlófia, magyar rajzfilm, 1980, r: Jankovics
Marcell, f: György László, Jankovics Marcell, o: Bacsó Zoltán, közreműködik:
Szabó Gyula, Cserhalmi György, Szemes Mari, Papp Vera, mb, 80 perc
A fehér kanca egy kisfiút ellik. Mesét mond neki, melyből kiderül,
hogy egy király három fiának feleségei addig kíváncsiskodtak, míg három alvilági
sárkány elpusztította a váraikat. A mese hallatán a fehér ló fia szent esküvéssel
fogadja, hogy elbánik a gonoszokkal... [gyerekfilmek]
Április 11. vasárnap, 18.00
Missouri fejvadász (The Missouri Breaks), amerikai,
1976, r: Arthur Penn, f: Thomas McGuane, o: Michael Butler, z: John Williams, sz: Marlon
Brando (Robert Lee Clayton), Jack Nicholson (Tom Logan), Randy Quaid (Little Tod),
Kathleen Lloyd (Jane Braxton), Harry Dean Stanton (Calvin), mf/E, 126 perc
Amerika, valamikor az 1880-as években. David Braxton egy fejvadászt
bérel a szomszédjában letelepedett rablóbanda megsemmisítésére. Clayton
meglehetősen furcsa alak, viszont hidegvérű és profi gyilkos. A megállapodásnak
megfelelően kezd a bandatagok akkurátus lemészárlásába. Arthur Penn a magáért
való erőszak feltérképezésével következetesen rombolja le a western-romantika
elemeit - Nicholson és Brando hideglelős párosukkal tökéletes partnerei ebben.
Április 11. vasárnap, 20.30
Az elefántember (The Elephant Man), amerikai, 1980,
r: David Lynch, f: Christopher DeVore, Eric Bergren, David Lynch (Sir Frederick Treves és
Ashley Montagu műveiből), o: Freddie Francis, z: John Morris, sz: Anthony Hopkins
(Frederick Treves), John Hurt (John Merrick), John Gielgud (igazgató), hb/E, 120 perc
A történet a múlt század végén játszódik Londonban. Az
álomjelenetek, melyek az elefántember születését magyarázzák (John Merrick anyját
terhességének nyolcadik hónapjában ledöntötte egy elefánt), a gépek mellett
dolgozó munkások testéről felismerhetetlen közelségből készült képekbe tűnnek
át. Egy formátlan anyag önmozgásából kozmikus szörnyűség születik. Ebbe a
világba merül alá a londoni kórház fiatal sebésze, Frederick Treves, hogy megértse
a rejtélyt... [John Gielgud]
Április 12. hétfő, 16.00
Leo és Fred, avagy igaz történetek két jó barátról,
magyar rajzfilm, 1987, r, f: Tóth Pál, o: Polyák Sándor, Magyar Gyöngyi, Pugner Edit,
Bacsó Zoltán, Pethes Zsolt, z: Másik János, Márta István, Sztevanovity Zorán,
mesélő: Székhelyi József, mb, 80 perc
Tíz történet a cirkuszi oroszlánról és idomárjáról. Mit tegyen
egy oroszlán, ha a fellépés előtt ellepik a szúnyogcsípések, és ha lelepleződik,
hogy nem járt iskolába, vagy ha netán szerelembe esik? És milyen gyönyörűen
muzsikál egy kiöregedett cirkuszi oroszlán az idomárjával... [gyerekfilmek]
Április 12. hétfő, 18.00
Becket, angol, 1964, r: Peter Glenville, f: Edward
Anhalt (Jean Anouilh színművéből), o: Geoffrey Unsworth, z: Laurence Rosenthal, sz:
Richard Burton (Becket), Peter O'Toole (II. Henrik), John Gielgud (VII. Lajos), Paolo
Stoppa (III. Sándor pápa), mf/E, 155 perc
A XII. századi angol uralkodó II. Henrik és egyszerű származású
szász barátja, a későbbi canterbury érsek, Becket Tamás gyűlöletté fajuló
barátságát hiteles történelmi atmoszférával és pszichológizáló vénával
dolgozza fel a film. [John Gielgud]
Április 12. hétfő, 20.30
Az utolsó tangó Párizsban (Ultimo tango a Parigi),
olasz-francia, 1972, r: Bernardo Bertolucci, f: Bernardo Bertolucci, Franco Arcalli, o:
Vittorio Storaro, z: Gato Barbieri, sz: Marlon Brando (Paul), Maria Schneider (Jeanne),
Jean-Pierre Léaud (Tom), Massimi Girotti (Marcel), mf/E, 125 perc
Jeanne, a húszéves párizsi lány, akiről fiatal filmrendező
barátja, Tom cinéma direct módszerrel portréfilmet akar készíteni, egy régi ház
kiadó lakásában fut össze a középkorú amerikaival, Paullal, aki francia felesége
öngyilkossága miatt érzett kétségbeesését vezeti le váratlan és vadul
szenvedélyes szeretkezésükben. Miközben mindketten élik külön életüket, a lakás
állandó találkahelyük lesz, míg sajátosan alakuló kapcsolatuk tragédiába
torkollik... [Marlon Brando]
Április 13. kedd, 16.00
Párizsi háztetők alatt (Sous les toits de Paris),
francia, 1930, r, f: René Clair, o: Georges Périnal, z: Raoul Moretti és Armand
Bernard, sz: Albert Préjean (Albert), Pola Illery (Pola), Edmond Gréville (Louis), Bill
Bocket (Bill), Gaston Modot (Fred), mf/F, 90 perc
Párizs külvárosában Albert énekelni tanítja az utcán
összeverődő embereket. Egyszer meglát egy bájos fiatal lányt az éneklők között,
és elhatározza, hogy megmenti az utca nyomorától. De vesztére beleszeret a lányba, s
így nem kerülheti el a szerelemmel járó szenvedéseket... [René Clair]
Április 13. kedd, 18.00
Rakparton (On the Waterfront), amerikai, 1954, r: Elia
Kazan, f: Budd Schulberg, o: Boris Kaufman, z: Leonard Bernstein, sz: Marlon Brando (Terry
Malloy), Eva Maria Saint (Edie Doyle), Karl Malden (Barry atya), Lee J. Cobb (Johnny
Friendly), Rod Steiger (Charley Malloy), mf/E, 110 perc
Kazan legsikeresebb (valóságos Oscar-esővel jutalmazott) filmje. A
dokkmunkások szakszervezetébe beépült gengszterizmus áll a történet
középpontjában. A jó ügy érdekében "besúgóvá" lett Terry lélektani
drámája több az Amerikaellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság előtt vallomást
tett Kazan gyötrő önigazolási kísérleténél. A gengszterfilm feszültségteremtő
fogásait is felhasználó mű valódi tényeken alapul, és valódi New York-i
helyszíneken forgatták, hitelessé mégis a Kazan-tanítványok - Malden, Steiger, Cobb
és mindenekelőtt Brando - összehangolt és árnyalatokban rendkívül gazdag játéka
teszi. [Marlon Brando]
Április 13. kedd, 20.00
Jelenlét I., magyar dokumentumfilm, 1965, r: Jancsó
Miklós. o: Kende János, sz: Lefkovics Ernő, Róth Bernáth, 8 perc
A film a bodrogkeresztúri izraelita temetőben és az olaszliszkai
zsinagóga romos épületében készült 1965-ben, 1978-ban és 1986-ban. A múló idő
rombolása egyre szembetűnőbb. Az első részben, 1965-ben a templom két látogatója,
két idős, zsidó férfi rövid egyházi szertartást hajt végre. A szellem, a lélek, a
hagyomány a halál és a tönkrement tárgyi emlékek között is él. 1986-ban a két
rabbival már gyerekek is jönnek a zsinagóga romjaihoz, s a kukoricaszárral borított
színben kalácsot törnek, bort isznak - a hagyomány lassan újjáéled.
Zwilling úr és Zuckermann asszony (Herr Zwilling und
Frau Zuckermann), német dokumentumfilm, 1999, r: Volker Koepp, o:Volker Koepp, Barbara
Frankenstein, o: Thomas Plenert, sz: Zwilling úr és Zuckermann asszony, hb/G, 132 perc
Volker Koepp, a rendező (akinek Wittstock, Wittstock
c.dokumentumfilmjét két évvel ezelőtt láthatta az új német film-összeállítás
törzsközönsége) eredetileg azért ment a nyugat-ukrajnai Czernowitzba, hogy az ott
született tragikus sorsú költő, Paul Celan nyomait kutassa. Azonban amikor
találkozott Zwilling úrral és Zuckermann asszonnyal, az eredeti terv új fordulatot
vett. A második világháború előtt a város lakosságának fele zsidó volt, de csak
néhányan élték túl az 1941-es deportálást. Zwilling úr és Zuckermann asszony a
kevésszámú túlélő közé tartozik. A hetvenes éveiben járó,
zárkózott-melankolikus Zwilling úr minden este meglátogatja a kilencven körüli,
csodálatraméltóan energikus Zuckermann asszonyt, hogy egy elveszett világról
beszélgessenek: az egykori soknemzetiségű központról, ahol lengyelek, románok,
németek és zsidók éltek együtt. A hányatott sorsú város legszebb napjait az
Osztrák-Magyar Monarchia alatt élte, majd Romániához, később a Hitler-Sztálin
paktum értelmében a Szovjetunióhoz került. A második világháború alatt német
megszállás, végül 1945 után ismét a Szovjetunió következett. A szeretereméltó
és kiváló szellemi kondícióban lévő két idős ember személyes hitelességgel
eleveníti fel a fiatalabb generációk számára csak történelemkönyvből ismert
eseményeket. [A Soá napja - holocaust]
Április 14. szerda, 16.00
Falstaff (Campanadas a medianoche), spanyol-svájci,
1966, r, f: Orson Welles, o: Edmond Richard, z: Angelo Francesco Lavagnino, sz: Orson
Welles (Falstaff), Jeanne Moreau (Doll Tearsheet), Keith Baxter (Hal herceg), John Gielgud
(IV. Henrik), mb, 120 perc
Az író-rendező-címszereplő Orson Welles, aki az Aranypolgárt
rendező "csodagyerekből" eddigre már Hollywood - önkéntes európai
száműzetésbe vonult - "fekete báránya" lett, eredetileg az Éjféli harangszó
címet adta nagyon is saját képére formált Shakespeare-adaptációjának, amelynek
középpontjában egy gyermekien naiv, duhaj öregember tragikus
megcsalatása-csalatkozása áll. Ragyogó színészi alakítások és gyönyörű képi
megoldások teszik felejthetetlenné ezt az "örökzöld" történetet. [John Gielgud]
Április 14. szerda, 18.00
Férfiak (The Men), amerikai, 1950, r: Fred Zinnemann,
f: Carl Foremann, o: Robert de Grasse, z: Dimitri Tiomkin, sz: Marlon Brando (Bud
Wilocek), Teresa Wright (Ellen), hb/E, 86 perc
Brando első filmszerepében egy II. világháborúban kétoldali
végtagbénulást szenvedett veteránt alakít, akit frusztráló helyzete megkeseredett,
dühös lázadóvá tesz, de menyasszonya tiszta és kitartó szerelme rábírja sorsa
kemény valóságának elfogadására. Ezt a maga korában sokkolóan realistának ható,
féldokumentáris lélektani drámát a hitelesség kedvéért egy Hollywood környéki
veteránkórházban forgatták 45 beteg közreműködésével, akik közé egy hónapra be
is költözött a szerepére készülő és teljes átélésre törekvő Brando. [Marlon
Brando]
Április 14. szerda, 20.00
Czernowitz-i napok (Dieses Jahr in Czernowitz), német
dokumentumfilm, 2004, r, f: Volker Koepp, o: Thomas Plenert, sz: Norman Manea, Katja
Rainer, Evelyne Mayer, Harvey Keitel, Eduard Weissmann, hb/G, 134 perc
Nyugat-Ukrajnában, közel a Román határhoz található a távoli
kisváros Czernowitz. Valamikor a zsidó kultúra központja volt az akkor Bukovinában,
az emberek multikulturális keveredése jellemezte a várost. Ukránok, lengyelek,
románok, németek és zsidók éltek itt békeségben egymás mellett. Az első
világháborúig Czernowitz az Osztrák-magyar Monarchiához tartozott, aztán
Romániához csatolták, majd a Hitler-Sztálin paktum után ismét a Szovjetunióhoz
csatolták. [A Soá napja - holocaust sorozat]
Április 15. csütörtök, 16.00
Eladó kísértet (The Ghost goes West), angol, 1935,
r, f: René Clair, o: Harold Rosson, z: Michael Spoliansky, sz: Robert Donat (Murdoch),
Jean Parker (Peggy), Eugene Pallette (Mr. Martin), Elsa Lanchester (Miss Shepperton),
mf/E, 84 perc
Egy gazdag amerikai család Skóciába utazik, hogy kastélyt vásároljon.
Miután kiválasztották a megfelelőt, lebontatják, hajóra rakják és átszállítatják
Amerikába. Itt akarják újra felépíteni. Minden tökéletesen működik, egyetlen
dolgot kivéve. A kastély szellemét is magukkal vitték az óceán túlsó oldalára.
[René Clair]
Április 15. csütörtök, 18.00
A diktátor (The Great Dictator), amerikai, 1940, r,
f: Charlie Chaplin, o: Karl Strauss, Rollie Totheroh, z: Meredith Wilson, sz: Charlie
Chaplin (Adenoid Hynkel), Jack Oakie (Napaloni), Paulette Godard, 120 perc
Hitler e film láttán állítólag parancsot adott Ötödik Hadoszlopának
Chaplin fizikai megsemmisítésére, amit Amerika hadba lépése akadályozott meg. A zsidó
borbély és a diktátor kettős szerepében remeklő író-rendező - valóságkutató beállítottságához
híven - nem politikailag, hanem emberileg, vagyis embertelenségében leplezi le a Führert:
kisszerű, korlátolt és beképzelt alak, aki hatalmát mindezek elkendőzésére (is)
használja, miközben gesztusai állandóan elárulják. Véresen komoly komédia, temérdek
geggel...
[Chaplin]
Április 15. csütörtök, 20.30
Aki értette a növények nyelvét - Lőw Immánuel (1854-1944),
magyar dokumentumfilm, r: Virág Katalin, Böröcz László, o: Erdély Mátyás, Szügyi
Balázs, sz: Jakob Süssmann, Schweitzer József, Hídvégi Máté, dr. Pollák László,
özv. Scheiber Sándorné, Benyik György, mb, English subtitels, 40 perc
"Egy a haláláig és azon túl is mellőzött nagy magyar tudós
szellemében jár el, ha igazságot szolgáltat annak a Lőw Immánuelnek, aki külföldi,
katedrákra, világvárosokba hívó szóval és kecsegtető ajánlatokkal szemben szülővárosához
utolsó percig hű maradt, és akit városa - 91. évében, vakon, megbélyegzetten -
kivetett magából." (Scheiber Sándor)
[A Soá napjai - holocaust]
Április 16. péntek, 16.00
zártkörű
Április 16. péntek, 18.00
Igazából erdész akartam lenni - Bernd története
(Eigentlich wollte ich Förster werden. Bernd aus Golzow), német dokumentumfilm, 2003, r:
Barbara és Winfried Junge, hb/G, 140 perc
Néhány nappal a berlini fal felépítése után (1961-ben) kezdett
hozzá Winfried Junge a golzow-i gyerekek iskolakezdéséről szóló
dokumentumfilmjéhez. A rendező egyedülálló módon azóta is figyelemmel kíséri az
egykori iskolások sorsát. Munkája így a filmtörténet leghosszabb dokumentációja. A
Bernd, azaz Bernhard Oestreich életét bemutató film a sorozat nyolcadik egyéni
portréja, amelyben egy sorsáról gondolkodó, pragmatikus embert ismerhetünk meg.
Bepillantást nyerünk az egykori Petrolkémiai Kombinát (ma Finomító Kft.)
dolgozójának változó és mégis állandó munkakörnyezetébe, otthonába. Mint egy
gyorsított felvételen: a szereplők arcáról olvashatjuk le azokat az álmokat és
hétköznapi örömöket, amelyek az elmúlt negyven évben három generáció életét
végigkísérték.
A vetítés után a közönség találkozhat a rendezőkkel a videogalérián.
[Hosszútávon]
Április 16. péntek, 20.30
Második jelenlét, magyar dokumentumfilm, 1978, r:
Jancsó Miklós, o: Kende János, sz: Lőwy Tamás, Deutsch László, 19 perc
l. 13-án
Soá napja, magyar dokumentumfilm, 2000, r, o:
Bárány László, ének: Gerendás Péter, mb, 109 perc
1944-et írtak. A végső megoldás gyakorlati kivitelezésében
Magyarország II. rendőrkerülete is bekapcsolódott. A Bakony és a Balaton-felvidék
tájain zsidóemberek ezreit zárták gettóba, majd zsúfolt tehervagonokba náci
haláltáborokba szállították őket. Zsinagógáikat meggyalázták; lóistállónak,
kaszárnyának használták. A film felidézi ezt a vészterhes időszakot. [A Soá napja
- holocaust]
Április 17. szombat, 16.00
Aranyláz (The Gold Rush), amerikai, 1925, r: Charles
Chaplin, magyar inzert, 70 perc
l. 1-jén
Április 17. szombat, 18.00
42 Up, angol dokumentumfilm, 1998, r: Michael Apted,
hb/E, 139 perc
Michael Apted filmprojektje, melynek első része, az 1964-es Seven Up
egy londoni iskola hétéves diákjaival készített interjúkra épül, mára a brit
társadalom keresztmetszetét nyújtó, számos díjjal kitüntetett sorozattá
terebélyesedett. Az időközben hollywoodi karriert befutott Apted hétévente újra és
újra meglátogatta az egykori iskolásokat. Az egykori tizennégy meginterjúvolt
diákból tizenegy tűnik fel a 42 Up-ban is, köztük Tony, az életvidám taxisofőr,
aki egykor zsoké szeretett volna lenni; Nick, az Amerikába költözött tudós; Neil,
aki a 35 Up-ban még hajléktalan volt, most pedig igyekvő városi képviselő, vagy
Suzy, aki szeszélyes és színtelen tinédzserből boldog, öntudatos asszonnyá és
anyává vált. [Hosszútávon]
Április 17. szombat, 20.30
ZabArt, Csurka Eszter kenyérszobor akciója (Polifilm
),15 perc
ZabArt fogyasztható művészet (készítette: Sulyok
Gabriella), 14 perc
Április 17. szombat, 21.15
Ágoston Béla Trió-koncert, vendég: Herczku Ágnes (a rendezvény
alatt Csurka Eszter kiállítása látható az Örökmozgó Galériában)
Április 18. vasárnap, 16.00
A bevándorló (The Immigrant), amerikai, 1917, r, f:
Charles Chaplin, o: William C. Foster, Rollie Totheroh, sz: Charles Chaplin
(bevándorló), Edna Purviance (lány), Eric Campbell (főpincér), 20 perc
Chaplin e korai kis remekművében egy csetlő-botló bevándorlót
alakít, aki meg akarja vendégelni a hajón megismert lányt, csak hát egy vasa sincs...
[Chaplin]
A millió (Le million), francia, 1931, r, f: René
Clair (Georges Berr és Michel Guillemand színművéből), o: Georges Périnal, Georges
Raulet, z: Armand Bernard, sz: Annabella (Béatrice), Wanda Gréville (Wanda), René
Lefebvre (Michel), Paul Ollivier (Tulipe apó), Louis Allibert (Prosper), mf/F, 80 perc
Akárcsak a Florentin kalapban, a korai hangosfilm eme remekében is
egy tárgyat keresnek a hősök. A sikert hiába áhító festőre és szobrászra végre
rámosolyog a szerencse: egymillió frankot nyer a lottón. A szelvényt zsakettjébe
rejti, melyet azonban ellopnak. Mindenki a szelvény nyomába ered. A vadászatban részt
vesznek hitelezők és rendőrök, végül egy operaszínpadon, fergeteges finálé után
jut vissza Michelhez a lottószelvény. [René Clair]
Április 18. vasárnap, 18.00
Esély-lesők, magyar dokumentumfilm, 1988, r:
Litauszki János, Józsa Márta, mb, 20 perc
Esély-mesék, magyar dokumentumfilm, 2002, r:
Litauszki János, Józsa Márta, mb, 50 perc
Magyarmecske, Gilvánfa, Kisasszonyfa aprófalvak az Ormánságban.
1988-ban a körzeti iskola lelkes pedagógusai megpróbáltak esélyt teremteni a szegény
roma szülők gyermekei számára. Ezt örökítette meg az 1988-ban született
Esély-lesők című film. 2002-ben az alkotók visszatértek a forgatás színhelyére.
Az egykori diákok nyolcvan százaléka munkanélküli. Tanáruk, Derdák Tibor a nyomor
ellenére is optimista, azt nézi, ami sikerült, megvalósult: az általános iskolának
kémiaszertára van, számítástechnikát is oktatnak. Egyik volt tanítványa Rómában
tanul, de az elsősök közül csak két család tudta kifizetni a tankönyvcsomagot.
[Hosszútávon]
Április 18. vasárnap, 19.10
Orosz István animációk
A sótartó felé (1978), Álomfejtő (1980), Garabonciák (1985),
Vigyázat lépcső! (1989), A kert (1993), Sírj (1995); Arcok (1989), Fekete lyuk -
fehér lyuk (2001), Az idő látképei (2004)
Április 18. vasárnap, 20.30
Harmadik jelenlét, magyar dokumentumfilm, 1986, r:
Jancsó Miklós, o: Kende János, sz: Raj Tamás, Gerendai Endre, Fried Tomi, Fried
Zsuzsi, Gáli Gerő, Jancsó Dávid, Klein Bandi, Klein Gyuri, Raj Ráhel, Raj Rafi, Róna
Andris, Róna Dani, Surányi Ági, Surányi Eszter, Surányi Kati, 12 perc
l. 13-án
Találkoztam Adolf Eichmannal (I Met Adolf Eichmann),
angol dokumentumfilm, r: Clara Glynn, narrátor: Zoe Wanamaker, hb/E, 90 perc
A film felrajzolja az osztrák származású náci tömeggyilkos (1906-1962), Adolf
Eichmann protréját azok szemével, akik találkoztak vele. Eichmann 1932-től az
osztrák náci párt és az SS tagja volt, később a Heidrich vezette Birodalmi
Biztonsági Főhivatal IV. B. 4. ügyosztályának (zsidó ügyek) élére került.
Ebbéli minőségében megszervezte és irányította az európai zsidóság
kifosztását, deportálását és kiirtását. A "végső megoldás"-nak
nevezett akció során pl. Magyarországról egyedül Auschwitzba több mint 400.000
embert deportáltak. 1945-ben a szövetségesek letartóztatták, de megszökött a
fogságból. Argentínában telepedett le. Az izraeli titkosszolgálat a nyomára bukkant,
és 1960 májusában elfogta. Izraelben bíróság elé állították, mely halálra
ítélte. 1962. május 31-én felakasztották. Tipikus példája a náci rendszer azon
képviselőinek, akik soha nem emeltek kezet egyetlen emberre sem, de íróasztaluk
mögött ülve mégis élet és halál urai voltak. A portré kiegészül korabeli
híradókkal, dokumentumokkal, archív felvételek a jeruzsálemi bírósági
tárgyalásról. [holocaust]
Április 19. hétfő, 16.00
Az orgonás negyed (Porte des Lilas), francia, 1957,
r: René Clair, f: Jean Aurel, René Clair (René Fallett regényéből), o: Robert
Lefebvre, z: Marc Lanjean, Georges Brassens, sz: Pierre Brasseur (Juju), Georges Brassens
(Artiste), Henri Vidal (Barbier), Dany Carrel, mf/F, 105 perc
Artiste és Juju kisstílű tolvajok, akik Párizs peremén egy
szegénynegyedben tengetik nyomorúságos életüket. Egyik nap a házukban talál
menedéket Barbier, a háromszoros gyilkos. A két jó barát tiszteli a gonosztevőt, és
gondoskodik róla. Egy alkalommal azonban Barbier elmeséli, miként fogja becsapni és
kijátszani házigazdájuk ártatlan leányát. Ekkora szívtelenség hallatán Juju
lelövi az elvetemült bűnözőt. A film egyik főszereplője Georges Brassens
költő-énekes, a francia sanzon legnagyobb alakja: gitározik és énekel is a filmben.
[René Clair]
Április 19. hétfő, 18.00
Furnai gyerekek (Die Kinder von Furna), svájci
dokumentumfilm, 1975, r: Christian Schocher, hb/svájci német hang, 70 perc
Klara, Menga és Stina, Joos, Luzi és Andres, Elsbeth, Margreth és
Annagreth voltak a szereplői Christian Schocher első filmjének, a Furnai gyerekeknek. A
rendező régi barátja, Heinz Lüdi akkoriban tanító volt Furnában, együtt
készítették ezt a spontán, szeretetre méltó portrét a bündeni hegyi faluról és
az ottani gyerekekről. A gyerekek a hétköznapjaikról, vágyaikról, álmaikról
beszélnek a finoman restaurált, fekete-fehér filmben, amely negyedszázad elteltével
sem veszített naiv bájából.
Évekkel később (Jahre später), 1997, svájci
dokumentumfilm, r: Christian Schocher, hb/svájci német hang, 70 perc
Húsz évvel később a rendező ismét elkíséri barátját egy
furnai utazásra. A lázadó tanítóból időközben református lelkész lett, aki
kíváncsi arra, mi történt egykori tanítványaival. Régi osztályát üresen
találja, de a terem lassan megtelik emlékekkel és új találkozások színterévé
válik. A Furnai gyerekek folytatása érzékeny, hangulatos utazás az idő és az élet
kifürkészhetetlen útjairól. [Hosszútávon]
Április 19. hétfő, 20.30
Hair, amerikai-nyugatnémet, 1979, r: Milos Forman, f:
Michael Weller, o: Miroslav Ondricek, z: Galt MacDermot, sz: John Savage (Claude), Treat
Williams (Berger), Beverly D'Angelo (Sheila), Annie Golden (Jeannie), Dorsey Wright (Hud),
Don Dacus (Woof), hb/E, 120 perc
Valahol Közép-Nyugat-Amerika kietlen vidékén Claude egy
sporttáskával száll fel a New York-i buszra, hogy megjelenjen a sorozóbizottság
előtt. Katona lesz Vietnámban. A Central Parkban meglát egy gyönyörű lányt
lovagolni, és az ott tanyázó hippik segítségével megkeresi a tüneményt, akinek
felső tízezerbeli szülei éppen partit adnak. A kis hippicsapat besétál az exkluzív
rendezvényre, és hamarosan még exkluzívabbá teszik... [az archívum új
szerzeményeiből]
Április 20. kedd, 16.00
New Orleans angyala (The Flame of New Orleans),
amerikai, 1941, r: René Clair, f: René Clair, Norman Krasna, o: Máté Rudolf, z: Samuel
Lerner, sz: Marlene Dietrich (Claire Ledoux), Bruce Cabot (Robert Latour), Roland Young
(Charles Giroud), Mischa Auer (Zolotov), mf/E, 100 perc
René Clair amerikai emigrációban forgatott vígjátékának
hősnője elhagyja Európát, hogy New Orleansban kezdjen új életet. Párizsi
grófnőnek adja ki magát, és énekesnőként fut be karriert. Hamarosan kérője is
akad egy gazdag bankár személyében, de minden ésszerűség ellenére a bankárnál
jobban vonzódik egy jóképű hajóskapitányhoz... [René Clair]
Április 20. kedd, 18.00
Tizenhárom éves lányok (Meisjes van 13), holland
dokumentumfilm, 1992, r: Lioni Schrederhof, hb/holland hang, 84 perc
A háromrészes holland filmben tizenhárom éves lányok beszélnek a
gyermekkor végéről, a magányról, a legjobb barátról, aki még egy játék mackó is
lehet. Minden gyors ütemben változik: egyikük meg akarja őrizni gyermekarcát,
másikuk már inkább felnőtt szeretne lenni. Rövid vallomások négy lány életéből:
a titkokról, az első szerelemről, az iskola mindennapi problémáiról, a szülőkről,
a lázadásokról és általában a felnőttekről.
Tizenhárom éves lányok - tíz évvel később (Meisjes
van 13 - Tien Jaar later), holland dokumentumfilm, 2002, r: Nicolette de Wolf, hb/ holland
hang, 62 perc
Tíz év telt el az első forgatás óta, Mariska, Esther, Swaan és
Linda újra a kamerák elé állt. Mi lett belőlük, milyen az életük felnőtt
nőként? Mit tettek az eltelt időben, valóra váltak-e álmaik? Mariska ma ikrek
édesanyja, Swaan, aki akkoriban fotómodellnek készült, elvégezte a filmfőiskolát.
Esther, aki tizenhárom évesen inkább fiú akart volna lenni, számos kapcsolaton túl
külföldön szeretne élni. Linda, miután rövid ideig egy pszichiátriai klinikán
kezelték, új élet küszöbén áll. [Hosszútávon]
Április 20. kedd, 20.30
Aranypolgár (Citizen Kane), amerikai, 1940-41, r:
Orson Welles, mf/E, 115 perc
l. 8-án [brüsszeli 12]
Április 21. szerda, 16.00
Az ördög szépsége (La beauté du diable), francia,
1949, r: René Clair, f: René Clair, Armand Salacrou, o: Michel Kelber, z: Roman Vlad,
sz: Michel Simon (Mefisztó), Gérard Philipe (Henri), Simone Valere (hercegnő), Nicole
Besnard (Marguerite) mf/F, 90 perc
Az emberbe vetett rendületlen hit hatja át ezt az őszinte,
erőteljes művet. Ez a csillogó, romantikus Faust, a maga jelképes és filozofikus
módján (az egzisztencializmusra vonatkozó allúziókkal át- meg átszőve) vetíti
elénk az emberi sorsot az atomháború dimenziójában. Clair hitet tesz amellett, hogy
az ember ura önmagának. A film külön filmtörténeti értéke a nagy színészpáros,
Simon és Philipe csodálatos alakítása. [René Clair]
Április 21. szerda, 18.00
Farrebique, a négy évszak (Farrebique, Les quatre
saisons), 1946, francia, r, f: Georges Rouquier (Claude Blanchard ötletéből), o: André
Dantan, z: Henri Sauguet, sz: Farrebique-tanya lakói, hb/F, I, 90 perc
A Massif Central, a Francia-középhegység területe csodálatos és
fenséges vidék. Falvai és tanyái romantikusnak tűnnek a turistáknak, az ott élő
hegyi parasztoknak azonban ez a "romantika" nélkülözéssel járó kemény munkát
jelent. A dokumentumfilm egy hegyi parasztcsalád életének mindennapjait mutatja be az
évszakok váltakozásának ritmusában. [mannheimi 12]
Április 21. szerda, 20.30
Annie Hall, amerikai, 1977, r: Woody Allen, f:
Marshall Brickman, Woody Allen, o: Gordon Willis, sz: Woody Allen (Alvy), Diane Keaton
(Annie), Tony Roberts (Rob), Carol Cane (Allison), hb/E, 93 perc
A kopaszodó, kedvesen neurotikus és sármosan gesztikuláló Alvy
néz velünk szembe, és össze-vissza csapongva belekezd, hogy miért szakítottak a
gyönyörű, ám önmagát zavartan kereső Annie-vel. Közben bepillanthatunk az
író-komikus gyerekkorába, megismerkedünk egykori feleségeivel, és megtudhatjuk, mi a
jó abban a koszos New Yorkban... - mindezt rengeteg fanyar humorral átszőve.
Április 22. csütörtök, 16.00
Furcsa dráma (Drôle de drame), 1937, francia, r:
Marcel Carné, f: Jacques Prévert (Storer Clouston regényéből), o: Eugen Schüfftan,
z: Maurice Jaubert, sz: Françoise Rosay (Margaret), Michel Simon (Félix Chapel), Louis
Jouvet (Archibald Soper), Jean-Pierre Aumont (Billy), Jean-Louis Barrault (William
Kramps), mf/F, 94 perc
A történet 1900-ban játszódik Londonban. A tudós Molyneux
professzorról senki sem sejti, hogy ő az, aki Félix Chapel írói álnéven botrányos
krimiket jelentet meg. Unokafivére, Soper püspök úr ki is átkozza a gyalázatos
műveket. Amikor a püspök úr egyik este tiszteletét teszi Molyneux professzornál, nem
találja otthon a ház asszonyát. Mivel fölöttébb gyanús körülményeket észlel
unokafivére házában, jelenti a Scotland Yardnak a nő eltűnését. Eva, a tudós
professzor titkárnője is értesül a rejtélyes ügyről, s levelet ír Chapel
kiadójának, hogy kérjék föl a kiváló írót, nyomozza ki a regényeibe illő
bűntényt. Molyneux/Chapel megrészegedve a kihívástól, saját feleségét is
föláldozná egy tökéletes bűntény végrehajtása érdekében...
Április 22. csütörtök, 18.00
Ének az esőben (Singin' in the Rain), amerikai,
1952, r: Gene Kelly, Stanley Donen, f: Betty Comden, Adolph Green, o: Harold Rosson, z:
Nacio Herb Brown, sz: Gene Kelly (Donald Lockwood), Donald O'Connor (Cosmo Brown),
Debbie Reynolds (Kathy Selden), Jean Hagen (Lina Lamont), Millard Mitchell (Simpson), Cyd
Charisse (táncosnő), hb/E, 100 perc
Ironikus musical a beszélő-zenélő filmkorszak kezdetéről. 1927:
Don Lockwood és Lina Lamont a filmvászon imádott szerelmi kettőse. Bár Lina hajlamos
arra, hogy a kamera előtti romantikát összekeverje a valódi szerelemmel. Don keményen
dolgozott korábbi partnerével, Cosmóval azért, hogy eljusson oda, ahol most tart.
Amikor Don és Lina utolsó filmjét - az idő követelő kihívásának engedve - át
kell alakítani musicallé, Donnak megfelelő a hangja a dalok előadására. Lina azonban
képtelen karcos, fülsértő hangjának megváltoztatására, ezért szinkronizálni
kell. Kathy Selden aspiráns színésznő a megmentő, és amíg ő a filmen dolgozik, Don
bódultan beleszeret. [a filmarchívum új szerzeményeiből]
Április 22. csütörtök, 20.30
Modern idők (Modern Times), amerikai, 1936, r, f, z:
Charles Chaplin, o: Roland Totheroh, sz: Charles Chaplin (Charlie), Paulette Goddard
(Agnes), Henry Bergman (kávéház-tulajdonos), Chester Conklin (szerelő), magyar inzert,
87 perc
A még mindig némafilmként készült Modern idők az
újrakezdések filmje. A roosevelti New Deal hatására némileg javuló helyzet keltette
optimizmus jegyében hősünk - a futószalag őrjítő hatása, a börtön és a
különböző munkahelyeken való esetlenkedése után - új életet kezd szerelmével,
kimenekülve ebből a józan ésszel ellentétes, embertelen, modern világból. [Chaplin]
Április 23. péntek, 16.00
zártkörű
Április 23. péntek, 18.00
Miénk a szabadság (A nous la liberté), francia,
1931, r, f: René Clair, o: Georges Périnal, Georges Raulet, z: Georges Auric, sz: Rola
France (Jeanne), Germaine Aussy (Maud), Raymond Cordy (Louis), Henri Marchand (Emile)
mf/F, 90 perc
Két kisstílű bűnöző, Louis és Emile szökni készül a
börtönből, de ez csak Louis-nak sikerül. Szabadlábon gramofongyárat alapít, és
sikeres üzletember lesz. Évekkel később újra találkozik a két jó barát, s
kiderül: Emile Louis gyárának munkása lett. Louis szeretne megszabadulni egykori
cimborájától, de a sors könyvében más van megírva... Clair szatírikus
társadalomábrázolása olyannyira találóra sikerült, hogy Magyarországon a korabeli
cenzúra nem engedélyezte a film bemutatását, és szakított Clairrel német cége, a
Tobis is. Ugyanakkor e film jelenetei a Modern idők nem egy képsorát ihlették. [René
Clair]
Április 23. péntek, 20.30
Cosmos, kanadai, 1996, r: Jennifer Alleyn, Manon
Briand, Marie-Julie Dallaire, Arto Paragamian, André Turpin, Denis Villeneuve, f:
Marie-Julie Dallaire, Sebastien Joannette, Denis Villeneuve o: André Turpin, sz: Igor
Ovadis (Cosmos), David La Haye (Morille), Marie-France Lambert (Fanny), Alexis Martin
(Jules), hb/E, F, 100 perc
A hat epizódból álló film hat különböző világlátású és
stílusú, fiatal montreáli rendező hat történetének ötvözete. Az egy napon
játszódó sztorikat a filozofikus hajlamú, görög bevándorló taxisofőr, Cosmos
személye köti össze, akinek kocsijában - vagy a körül - a film szinte összes
szereplője megfordul: az új áldozatokra vadászó magányos sorozatgyilkos, egy trendi
TV-interjúra igyekvő, csupa ideg filmrendező vagy egy fiatal nő, aki HIV-tesztjének
eredményétől szorongó barátjának próbál a várakozás utolsó óráiban támasza
lenni... Öröm és bánat fekete-fehérben. [kanadai filmhétvége]
Április 24. szombat, 16.00
Mechanikus narancs (A Clockwork Orange), angol, 1971,
r, f: Stanley Kubrick (Anthony Burgess regényéből), o: John Alcott, z: Walter Carlos,
sz: Malcolm McDowell (Alex), Patrick Magee (Mr. Alexander), Michael Bates (őr), Warren
Clarke (Dim), hb/E, 135 perc
Alex, az ifjú bandavezér éjszakánként végigszáguld városának
utcáin: tör-zúz, rabol, erőszakoskodik, gyilkol - míg társai föl nem adják a
rendőrségen. A börtönben önként aláveti magát egy átnevelési gyógymódnak,
egyfajta agymosásnak, amelynek célja, hogy kiölje belőle az agresszivitást. Amikor
"gyógyultan" szabadon bocsátják, Alex életképtelenné válik a társadalomban:
kiszolgáltatottja lesz egykori áldozatai bosszújának, és öngyilkosságot kísérel
meg. [csak tagságival látogatható előadás]
Április 24. szombat, 18.00
Cosmos, kanadai, 1996, r: Jennifer Alleyn, Manon Briand, Marie-Julie
Dallaire, Arto Paragamian, André Turpin, Denis Villeneuve, hb/E, F, 100 perc
l. 23-án [kanadai filmhétvége]
Április 24. szombat, 20.30
Nagybácsik (The Uncles), kanadai, 2000, r, f: James
Allodi, o: Steve Cosens, z: Orest Hrynewich, Stephen Skratt, sz: Chris Owens (John), Tara
Rosling (Celia), Kelly Harms (Marco), hb/E, 95 perc
Fergeteges, életteli vígjáték egy bonyolult családról. John
főnökének gyönyörű menyével bonyolódik szerelmi viszonyba, miközben idősödő
édesanyja családalapításra biztatja. Öccse, Marco, akinek tandíját John fizeti,
egyre csak az alkalmat keresi, hogy kimaradhasson az egyetemről. John és Marco
legnagyobb problémája félig gyerek, félig felnőtt húguk, Celia, akinek az a rossz
szokása, hogy ha felügyelet nélküli gyereket lát az utcán, teketóriázás nélkül
hazaviszi. A két báty attól való félelmében, hogy lassacskán gyerekrablóként
elhíresülő húgukért egy nap a rendőrség kopogtat, radikális döntést hoz:
Celiának saját gyerek kell, vagyis teherbe kell esnie... A film egyik producere a ma
Kanadában élő Magyar Dezső, a Büntetőexpedíció (1970) és az Agitátorok (1971)
rendezője. [kanadai filmhétvége]
Április 25. vasárnap, 16.00
Ködös utak (Quai des brumes), francia, 1938, r:
Marcel Carné, f: Jacques Prévert (Pier Mac Orlan regényéből), o: Schufftan, Louis
Page, z: Maurice Jaubert, sz: Jean Gabin (Jean), Michéle Morgan (Nelly), Michel Simon
(Zabel), Pierre Brasseur (Lucien), mf/F, 85 perc
Minden idők e legszebb lírai realista filmje egy filmtörténeti
korszak, a 30-as évek csúcsteljesítménye. Hősei sötét, reménytelen, félresiklott
életű emberek, akik a szívük mélyén igazak és tiszták, de ebben a kegyetlen és
igazságtalan világban sohasem győzedelmeskedhetnek az igazi gonoszokkal szemben.
[költői realizmus]
Április 25. vasárnap, 18.00
Boomerang, kanadai-jugoszláv, 2001, r: Dragan
Marinkovic, f: Svetislav Basara, o: Predrag Todorovic, z: Rambo Amadeus, sz: Lazar
Ristovski (Bobby), Paulina Manov (Olga), Nebosja Glogovac (Miki), Dragan Jovanovic (Toni),
hb/szerb-horvát hang, 93 perc
Abszurd, fekete humorral átszőtt, sodró lendületű vígjáték
tucatnyi esendő, ám szeretetre méltó, kétes figuráról a háború utáni
Belgrádban. A hely, ahol sorsuk egy napra összekapcsolódik, kedvenc kávézójuk, a
Bumeráng. Beköszöntött a béke. A megváltozott körülményekhez próbál
alkalmazkodni Bobby, a bár szomjas torkú tulajdonosa, illegális fegyverkereskedő, a
nőgyógyász taxisofőr, a sokoldalú vécés néni, a művészetkedvelő maffiózó, a
piromán videós, az esküvője napján fejbelőtt menyasszony, a
kábítószer-kereskedő, egy 50 éves végzet asszonya, és egy munkamán rendőr. A nap
során szerelmek szövődnek, házasság köttetik, világra jön egy gyermek, fény
derül egy gyilkossági rejtélyre, sőt mi több, valaki halottaiból föltámad. Minden
út a Bumerángba vezet, ahol a szereplők egy utolsó eseménykavalkádban átlépnek a
következő napba. [kanadai filmhétvége]
Április 25. vasárnap, 20.30
Yellowknife, kanadai, 2002, r, f: Rodrigue Jean, o:
Yves Cape, z: Robert M. Lepage, sz: Sébastien Huberdeau (Max), Hélene Florent (Linda),
Patsy Gallant (Marlene Bédard), Brad Mann (Bill), Todd Mann (Billy), Philippe Clément
(Johnny), hb/F, 110 perc
Pesszimista road-movie hat furcsa és balszerencsés emberről. Max és
a kórházi pszichiátriáról távozó Linda Max kamionján egy új élet reményében
Yellowknife-ba, Kanada "legnagyobb kisvárosába" tartanak. Útközben Linda balesetet
okoz, majd egy autóstoppos ikerpárral, a sztriptíztáncos Bill-lel és Billyvel hozza
össze őket a sors. Utazásukat tovább bonyolítja, hogy találkoznak egy kiöregedett
bárénekesnővel és annak kéjvágyó menedzserével. [kanadai filmhétvége]
Április 26. hétfő, 16.00
Állat az emberben (La bete humaine), francia, 1938,
r, f: Jean Renoir (Émile Zola regényéből), o: Curt Courant, z: Joseph Kosma, sz: Jean
Gabin (Lantier), Simone Simon (Séverine), Fernand Ledoux (Roubaud), Julien Carette
(Pecqueux), mf/F, 100 perc
Lantier mozdonyvezetőben örökletes terheltsége miatt időről
időre feltámad az ölési vágy. Amikor Séverine-nel, a pályaudvari elöljáró
feleségével viszonyt kezd, és úgy érzi, hogy az asszony a férj megölését várja
tőle, egy percig sem habozik... [költői realizmus]
Április 26. hétfő, 18.00
Yellowknife, kanadai, 2002, r, f: Rodrigue Jean, hb/F,
110 perc
l. 25-én [kanadai filmhétvége]
Április 26. hétfő, 20.30
Boomerang, kanadai-jugoszláv, 2001, r: Dragan
Marinkovic, hb/szerb-horvát hang, 93 perc
l. 25-én [kanadai filmhétvége]
Április 27. kedd, 16.00
Charlie, a katona (Shoulders Arms), amerikai, 1918, r,
f: Charles Chaplin, o: Rollie Totheroh, sz: Charles Chaplin (katona), Edna Purviance
(francia lány), Syd Chaplin (őrmester és császár), Henry Bergman (kövér német
őrmester), 22 perc
Az abszurd körülmények szélsőséges példája a háború, a
lövészárokélettel és -harccal, de ez sem rendíti meg a chaplini kisember
törekvését méltósága megőrzésére. A nevetés forrása éppen ez a kontraszt: úgy
ténykedik, mintha a körülmények teljesen normálisak lennének.
A zarándok (The Pilgrim), amerikai, 1923, r, f:
Charles Chaplin, o: Rollie Totheroh, sz: Charlie Chaplin (zarándok), Edna Purviance
(lány), Kitty Bradbury (anya), Mack Swain (lelkész), 30 perc
Chaplin megint szökevény, aki azonban - lelkésznek álcázva -
maximálisan tisztességesen és segítőkészen viselkedik egy polgári család
vendégeként, hiszen tetszik neki a lányuk. Felejthetetlen a Dávid és Góliát
pantomim-előadása és a befejezés: a szabadon engedett Charlie reménytelenül
rohangál Mexikó és Texas között, hisz mindkettőben tombol az erőszak... [Chaplin]
Április 27. kedd, 18.00
A játékszabály (La Regle du Jeu), francia, 1939, r:
Jean Renoir, f: Jean Renoir, Karl Koch, o: Jean Bachelet, Alain Renoir, z: Joseph Kosma,
Roger Desormieres, sz: Marcel Dalio, Nora Gregor, Jean Renoir, Mila Parély, hb/F, 100
perc
Robert de la Chesnaye, gazdag arisztokrata meghívja kastélyába
Jurieux-t, a híres óceán-átrepülőt, hogy a hétvégi vadászparti rangját egy
divatos vendéggel emelje. Robert, akinek figyelmét leköti a szeretője, nem is sejti,
hogy a pilóta halálosan szerelmes Christine-be, az ő feleségébe. Christine viszont
régóta tudja, hogy a férje megcsalja. Az arisztokraták szerelmi játékaival
párhuzamosan az egyik szolga és Lisette, a szobalány között is románc alakul ki. Az
ő helyzetüket az bonyolítja, hogy Lisette az eszeveszetten féltékeny vadőr
felesége. Amikor a vadőr le akarja lőni riválisát, tévedésből a szerelmi
légyottra igyekvő pilótát lövi le. A fényes társaság hangulatát megzavarja a
kínos incidens, de végül sikerül balesetnek feltüntetni a történteket, és
helyreáll a nyugalom... [Filmkultúra Filmklub]
Április 27. kedd, 20.30
Nagybácsik (The Uncles), kanadai, 2000, r, f: James
Allodi, hb/E, 95 perc
l. 24-én [kanadai filmhétvége]
Április 28. szerda, 16.00
Az alvilág királya (Pépé le Moko), francia, 1936,
r: Julien Duvivier, f: Henri Jeanson, Roger d'Ashelbe (Roger d'Ashelbe regényéből), o:
Jules Kruger, Marc Fossard, z: Vincent Scotto, sz: Jean Gabin (Pépé), Mireille Ballin
(Gaby), Gabriel Gabrio (Carlos), Lucas Gridoux (Slimane felügyelő), mf/F, 90 perc
Az algíri arab negyedben húzza meg magát a körözött párizsi
gengszter, Pépé, és nem is tudja elkapni a rendőrség mindaddig, amíg a szerelem le
nem győzi éber óvatosságát. "A thriller terén talán akadnak hasonlóan izgalmas
filmek... de egyre sem emlékszem, amelynek ilyen csodálatosan sikerült volna költői
szintre emelni ezt a műfajt" - írta Graham Greene erről az amerikai gengszterfilm
ihlette romantikus melodrámáról. [költői realizmus]
Április 28. szerda, 18.00
Éjszakai posta (Night Mail), angol, 1936, r, f: Basil
Wright, Harry Watt, o: J. Jones, H. E. Fowle, z: Benjamin Britten, mf/E, 24 perc
Ez a W. H. Auden versét felhasználó "filmköltemény", melyhez a
hanghatásokat Alberto Cavalcanti szerkesztette, a postavonat útját mutatja be
Londonból Glasgowba, és a brit dokumentumfilm-iskola talán legjobb és mindmáig
leghatásosabb darabja.
Atalanta (L'Atalante), francia, 1934, r: Jean Vigo,
f: Jean Vigo, Albert Riéra (Jean Guinée ötletéből), o: Boris Kaufman, z: Maurice
Jaubert, sz: Dita Parlo (Juliette), Jean Dasté (Jean), Michel Simon (Jules apó), Louis
Lefebvre (az inas), mf/F, 85 perc
A filmtörténet legszebb filmkölteménye Jean Vigo tragikusan rövid
életművének utolsó darabja. A történet főhőse Jean, az Atalanta nevű
folyami tehervontató hajó kapitánya. Feleségül veszi Juliette-et, a romantikus
ábrándokat kergető falusi leánykát. Az asszonyka unja a hajó egyhangú életét,
miközben az elsuhanó ködös, titokzatos tájak egy rejtélyes, izgalmas új élet
lehetőségét keltik benne. Amikor Párizsba érkeznek, enged egy bűvész
csábításának, és elhagyja az uszályt. A nagyvárosban magányosan bolyong, és
rájön, mennyire szereti a férjét. Jules apó, a hajó különc ezermestere felkutatja
és visszahozza a szökevény álmodozót. [mannheimi 12 / költői realizmus]
Április 28. szerda, 20.30
Az amerikai birodalom bukása (Le déclin de
l'empire américain), kanadai, 1986, r, f: Denys Arcand, o: Guy Dufaux, z: Francois
Dompierre, sz: Dominique Michel (Dominique), Dorothée Berryman (Louise), Louise Portal
(Diane), Pierre Curzi (Pierre), Rémy Girard (Rémy), mf/F, 100 perc
Négy történelemtanár feleségestül egy vidéki udvarházban
lakomázik, s eközben beszélgetéseik kizárólag a szex körül forognak:
félrelépések, orgiák, homoszexualitás, szadista fantáziálás. [kanadai
filmhétvége "plusz"]
Április 29. csütörtök, 16.00
Egy király New Yorkban (A King in New York), angol,
1957, r, f, z: Charles Chaplin, o: Georges Périnal, sz: Charles Chaplin (Sadov király),
Michael Chaplin (Rupert), Oliver Johnston (Jaume nagykövet), Dawn Addams (Ann), mf/E, 105
perc
Az emigrációba kényszerült Chaplin e kései, Angliában készült
filmjének forrása a sokk, amelyet a világhírű színész-író-rendezőnek az
Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság elé idézése okozott. A forradalom
elől Amerikába menekülő békeharcos Sadov király nem tudja megszokni a zajos
nyüzsgést és az erkölcsi fertőt, sőt, mikor anyagi zavarba kerül, mert
miniszterelnöke meglépett a pénzével, reklámokból kénytelen megélni. Az igazi
csapást azonban a sajtó hecckampánya jelenti, mely kihasználja barátságát egy
kommunisztikus nézeteket valló fiatal fiúval. Menekülnie kell... [Chaplin]
Április 29. csütörtök, 18.00
Felvonásköz (Entr'acte), francia, 1924, r: René
Clair, f: Francis Picabia, René Clair, o: Jimmy Berliet, z: Erik Satie, sz: Jean Borlin,
Francis Picabia, Erik Satie, Man Ray, Marcel Duchamp, 15 perc
A "cinéma pur" mozgalom programjához híven a film derűsen
keresztülgázol a logikai és dramaturgiai törvényeken. A "tiszta film" irányzat
képviselői minden tartalmat száműzni akartak a filmből, ennek megfelelően a
Felvonásköz különálló, összefüggés nélküli jelenetekből áll. René Clair egy
sor avantgárd, a dadához közel álló művészt nyert meg munkatársnak.
A florentin kalap (Un chapeau de paille d'Italie),
francia, 1927, r, f: René Clair (Eugene Labiche komédiájából), o: Maurice
Desfassiaux, Nicolas Roudakoff, sz: Marise Maia (Helene), Olga Tschékova (Anais), Albert
Préjean (Fadinard), Jim Gérald (Beauperthuis)
Az esküvőjére induló fiatalember kínos helyzetbe kerül, mivel
lova lelegeli egy hölgy szalmakalapját, aki noha férjezett, éppen egy katonatiszttel
randevúzik. A botrányt elkerülendő tehát ugyanolyan szalmakalapot kell vásárolni. A
katonatiszt igyekszik segíteni az asszonynak, mert gondolnia kell saját házassági
fogadalmára is, melyet egy másik hölgynek tett. Megindul hát a nagy kalapvadászat...
[René Clair]
Április 29. csütörtök, 20.30
Amarcord, olasz-francia, 1973, r: Federico Fellini, f:
Federico Fellini,Tonino Guerra, o: Giuseppe Rotunno, z: Nino Rota, sz: Pupella Maggio
(Miranda), Armando Brancia (Aurelio), Magali Noel (Gradisca), Ciccio Ingrasia (Teo), hb/I,
127p.
Az önéletrajzi ihletésű film az 1930-as években, a felívelő
fasizmus idején játszódik egy kicsiny, Adria-parti városban. Itt él Titta, a nagyra
nőtt kamasz. Az élet az utcán zajlik, ahol naponta elhalad a városka szexbombája, az
ügyvéd, a romlott nő, a fagylaltos, fasiszta pártvezér, hóbortos emberek, mindenki,
aki él és mozog a városkában. Titta idegbeteg anyját elviszi a tél, nagyapja egy
reggel eltűnik a ködben. Évszakok jönnek-mennek, majd egy éjszaka befut a kikötőbe
a Rex óceánjáró. A csillogó csoda egy pillanatig látható, s az élet kavarog
tovább a csöndes kis településen...
Borgo a harmincas évek Itáliájának kisvárosa. Az élet a főutcán
zajlik, ahol naponta elhalad a szex bomba, az ügyvéd, a romlott nő, a fagylaltos, a
fasiszta pártvezér és mindenki más. Itt lakik Titta, a nagyra nőtt kamasz. Idegbeteg
anyját elviszi a tél, nagyapja egy reggel eltűnik a ködben. Évszakok múlnak el, majd
egy éjszaka befut a kikötőbe a Rex óceánjáró. A csillogó csoda egy pillanatig
látható, s marad a némaság. "Gyónás film". (FKZ) [az archívum új
szerzeményeiből]
Április 30. péntek 17.00
Hotel Mimóza (Pension Mimosas), 1935, francia, r:
Jacques Feyder, f: Jacques Feyder, Charles Spaak, o: Roger Hubert, z: Armand Bernard , sz:
Françoise Rosay (Louise), Paul Bernard (Pierre), André Alerme (Gaston), mf/F, 74p.
Gaston és Louise a Monte Carlo-i Mimóza panzió tulajdonosai nevelik
fel Pierre-t, az árván maradt gyermeket, egy bűnöző apa fiát. Nem tudják azonban
elejét venni annak, hogy felnőve, a fiú maga is ne váljék bűnözővé. Amikor
Pierre-nek egy bűntény elkövetése miatt rejtőzködnie kell a rendőrség elől, az
iránta anyai érzéseket tápláló Louise befogadja a panzióba. Louise mindent megtesz,
hogy a fiát kihúzza a bajból, még szerencsejátékkal is próbálkozik, hogy pénzhez
jutassa Pierre-t. Szerencséje is van, és nyer, azonban mire hazaér, Pierre már
öngyilkos lett... [költői realizmus]
Április 30. péntek 17.00
Hallgatni arany (Le silence est d'or), francia,
1947, r, f: René Clair, o: Armand Thirard, z: Georges Van Parys, sz: Maurice Chevalier
(Émile), François Périer (Jacques), Marcelle Derrien (Madeleine), Dany Robin (Lucette),
mf/F, 90 perc
A századforduló Párizsában, a filmipar berkeiben játszódik a
szerelmi háromszög történet. Émile, az idősödő filmrendező felkarolja a
vidékről Párizsba érkező kislányt, Madelaine-t, s halálosan beleszeret a bájos
gyermekbe. Miközben az ezüsthalántékú világfi még egyszer megcsillogtatja szerelmi
képességeinek legjavát, rá kell jönnie, hogy vetélytársa is akadt, mégpedig a
fiaként szeretett, ifjú barátja személyében. A trió filmre viszi saját szerelmi
drámáját, ami azonban akárcsak az életben, a filmjükben is happy enddel végződik.
A fiatalok egymáséi lesznek, az idős amorózó pedig bánatos mosollyal belenyugodhat
az élet és a szerelem törvényszűrségeibe... [René Clair]
Április 30. péntek 20.30
[Muszter Filmklub]