Pápai Gáspár Az Amelie csodálatos élete című film és plakátja

Jean Pierre Jeunet: Amelie csodálatos élete


88 KByte

Jó dolog, amikor a moziban filmet lát az ember. A világban újraéledt a misztikum, a legendák és a fantasztikum iránti vágy. És jön Harry Potter, ET, A gyűrűk ura, Csillagok háborúja és minden, ami letűnt idők homályos legendáiba, vagy egy fantasztikus jövőbe vezet. És Harry Potter-es pólóban, gyűrűk urás pohárból, kólázgatva várjuk a StarWars-os sültkrumplit...

De itt van Jean Pierre Jeunet is, egy európai varázsló, és kalapjából előhúzza az Amélie csodálatos élete című filmjét. Nincs múlt, nincs jövő, csak a jelen és egy kis varázslás. Jean Pierre Jeunet a valóságba szövi bele meséjét. Nincs jó, és nincs gonosz, csak emberek és jellemek, és egy derűs lány Amélie, aki csak egy kicsit szeretne jobbítani az életünkön.

A filmet nem célom elmesélni, mert nem lehet. Élmény. Nincs hozzá chips, se kóla. Nincs rá szükség. Plakátja van. Egyszerű, tiszta, nem zsúfolt, de mégis hatásos a plakát. Megfogja az embert. A plakát középpontjában az Amélie-t alakító Audrey Tautou hatalmas, mély szemekkel tekint ránk. Hívogat. Világos arc, sötét haj, mely még jobban kiemeli vonásait.

Zöld háttér előtt, vörös pulóverben, vörösre festett szájjal láthatjuk Amelie-t. A zöld szín megnyugtató, váltakozó tónusaival, sejtelmes, titokzatos hangulatot kelt, mely Amélie lényére és a film hangulatára utal. Mindezt fokozandó, a háttérben csillagok vannak. A vörös szín elengedhetetlen a plakáton, felfűti, mozgalmassá teszi a képet, ugyanakkor némi temperamentumot is sugároz.

A vörös és a zöld komplementerek, megfelelő tömegarányban vannak a plakáton, ily módon nem nyomja el egymást a két szín, éppen ellenkezőleg, egymást erősítik és hangsúlyozzák az arcot. Az arc valószerűtlen világossága kiemeli, hangsúlyozza a tekintetet, ugyanakkor kedves, barátságos "babaarcot" kölcsönöz a főszereplőnek. A képen minden az arcnak, azon belül a tekintetnek van alárendelve. Az arc és körvonalai a legélesebbek. A haj és a vállak helyenként összemosódnak a háttérrel, ez fokozza a sejtelmességet, és hangsúlyozza az arcot.

Az életlenséget fokozza a film címének élessége. Betűkarakterével, színével, méretezésével és elrendezésével erősíti a plakát hangulatát. A szokásos és kötelező szövegfoltok, már amennyire lehet, háttérbe vannak szorítva, mégis fontos információkkal látnak el minket. A rendező neve, ha valaki ismeri korábbi filmjeit, egyfajta garancia. Aki pedig nem ismerné a rendezőt, annak ott van az Európa-díj felirat, amit a legjobb filmnek és rendezőnek ítéltek oda. A plakát jól visszaadja a film hangulatát, még ha azt fel is erősíti. Ez természetes, hiszen egy plakátnak nem áll módjában mesélni, ez már a film dolga. Csak érzékeltetni, hangulatot közvetíteni.

Ezt egyszerű eszközökkel meg is teszi, ettől válik a film is, a plakát is könnyeddé, élvezhetővé, emberivé.

 

 

(A szerző I. évfolyamos hallgató a Magyar Iparművészeti Egyetem Vizuális kommunikáció tanszékén )

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső