Pölöskey István Októberi DVD ajánló: ami a forgalmazásból kimaradt

 


71 KByte

A Paramount cég által gyártott DVD-ket még nem forgalmazták Magyarországon, annak ellenére, hogy a filmek többsége rendelkezik magyar szinkronnal, ill. felirattal. Polanski Kínai negyede, Peter Weir filmjei (Galippoli, A kis szemtanú, Truman Show) csak azoknál a kiskereskedőknél vásárolhatók meg, akik a német, illetve az osztrák piacról "szerzik be" áruikat. A Paramount még az ősz folyamán megjelenteti Audrey Hepburn filmjei mellett, az 5 DVD-ből álló, Keresztapa-sorozatot is Coppolától. Lássunk egy szűkebb keresztmetszetet azokból a filmekből, amelyek a hazai forgalmazásból kikerültek, illetve csak remélhetjük, hogy valamikor nálunk is megjelennek (Billy Wilder-sorozat az MGM-től).

 

 

Van, aki forrón szereti (Some Like It Hot - Special Edition), 1959, 116 perc (MGM), R: Billy Wilder

Joe, a szaxofonos (Tony Curtis) és Jerry, a nagybőgős (Jack Lemmon) a húszas évek végén mint dzsesszmuzsikusok tengetik egyhangú napjaikat. Véletlenül tanúi lesznek a maffia egyik leszámolási akciójának, mire az egyik gengszter bandája a nyomukba szegődik. Kényszerű helyzetükben mindketten nőnek öltöznek, hogy egy női zenekar tagjaiként floridai vendégszereplésre utazzanak. Joe, alias Josephine beleszeret a vonzó-naiv Virágba (Marilyn Monroe). Hogy közelebb férkőzhessen hozzá, egy további szerepet is magára ölt: milliomosként próbálja meghódítani a szívét. Jerry, alias Daphne ugyancsak szerelmi kalandba keveredik a milliomos III. Osgood Fieldinggel, aki teljes szívével lángra lobban a nőnek vélt nagybőgős iránt. A milliomos segítségével sikerül az üldözötteknek otthagyniuk az zenekart és a gengsztereket. Ezek után Joe, Virág legnagyobb örömére, felfedi igazi énjét. Amikor Osgood házassági ajánlatára Jerry is leveti az álarcot, az rendíthetetlen nyugalommal közli, hogy "senki sem tökéletes...". Billy Wilder a két menekülő pasas egy ötperces kabarétréfájából egy fantasztikus szerepcserés játékot varázsol, tele csodálatos párbeszédekkel és kétértelmű kifejezésekkel. Minduntalan a lelepleződés veszélye fenyegeti hőseinket - ám a pergő események mindig hoznak valamiféle fordulatot. A gesztusok és a mimikák is remekül szolgálják a szórakoztatást, akárcsak az a mód, ahogy Monroe a saját image-át parodizálja.

Extrák: "Nosztalgikus visszaemlékezés" Tony Curtis közreműködésével, emlékek a női zenekarról, eddig soha nem publikált fotók Marilyn Monroe-ról, Tony Curtisről és Jack Lemmonról, fotógaléria, eredeti filmelőzetes.

100%

A legénylakás (The Apartment), 1960, 125 perc, (MGM), R: Billy Wilder

C.C.Baxter (Jack lemmon) jelentéktelen ügyintéző, aki időnként főnökeinek engedi át legénylakását - légyottokhoz. Hivatali előmenetele érdekében ismételten enged a nógatásoknak, míg egy este ott nem találja a lakásán közvetlen főnöke elhagyott szeretőjét, aki bánatában majdnem öngyilkos lett. Miss Kubelik (Shirley MacLaine) az illető, a liftes lány, akibe Baxter maga is szerelmes. Megmenti az életét, s első ízben emeli fel szavát mind a saját, mind a lány érdekében. A két fiatal végül, ha nehezen is, egymásra talál. Billy Wilder filmszatíráját Jack Lemmon humora és az irodai kiszolgáltatottság leleplezése együttesen avatja mesterművé.

Extrák: eredeti filmelőzetes

80%

Irma, Te édes! (Irma La Douce), 1963, 143 perc, (MGM), R: Billy Wilder

A helyszín Párizs. Itt él Irma (Shirley MacLaine) stricik, kocsmai jómadarak és rendőrök tarka világában, s lassacskán azonosul környezetével. Egészen addig, míg az új rendőr, Nestor (Jack Lemmon) össze nem zavarja a züllött életmódot. Egy razzia során még a saját főnökét is őrizetbe veszi, s ezért az állásából is kirakják. Ezután tévedésből kivonja a forgalomból Irma stricijét, és maga áll be utódjául. Egész nap látástól vakulásig dolgozik, hogy éjszaka mint bohém, gáláns úriember a saját nője vendége lehessen. Irma semmit sem sejt, és szerelmes lesz a gazdagnak hitt férfibe. Az igazi Nestornak azonban fel kell adnia a dandy szerepét, hogy Irmával egymásra találhassanak. A film meggyőzően mutatja be, hogy egy vérbeli komédiában a pénzért vásárolt szerelem sem lehet tabu.

Extrák: eredeti filmelőzetes

90%

Kallódó emberek (The Misfits), 1961, 120 perc, (MGM), R: John Huston

Marilyn Monroe és Clarke Gable utolsó alakítása látható ezen a DVD-n. Roslyn (Monroe) Renóban elválik, majd vigaszt és szórakozást keres három különc társaságában, akik vadlovak befogására készülnek. Beleszeret az idősödő rodeo-lovasba, Gay-be (Gable), de románcuknak a nagy vadászat kezdete véget vet. Most kiderül a valóság: a három férfi szabadság-szeretete, vagánysága mögött belső értékek nélküli élet üressége tátong. Az üldözőket csak az érdekli, hogy lehetőleg minél több lovat összetereljenek, s egy takarmányt előállító gyárnak eladják őket. Csak Perce (Montgomery Cliff), a csapat legifjabbja ismerte fel, hogy cselekedeteik mennyire visszataszítóak Roslyn számára. Iránta érzett csodálatában szabadon engedi a fogva tartott lovakat. Gay emiatt teljesen kijön a sodrából. Még egy utolsó drámai kísérletet tesz önbecsülése megőrzésére, és ismét elfogja a vezérmént. De már túl késő, a csapat éppúgy összetörik, mint Roslyn jobb élet iránt táplált reményei. John Huston és Arthur Miller célja az amerikai hősmítosz szétrombolása és az üzleti szemlélet megvádolása volt e filmmel.

Extrák: a film eredeti előzetese

80%

Római vakáció (Roman Holiday), 1953, 113 perc, (Paramount), R: William Wyler

Egy távoli ország hercegnője (Audrey Hepburn) európai körutazást tesz. Mire Rómába ér, már annyira unja a közszereplést, hogy úgy dönt, legalább egy napra kitör, s inkognitóban a nép közé vegyül. A szállodából kiszökve egyedül vág neki Róma utcáinak.. Számításon kívül hagyja azonban a sajtót. Joe Bradly (Gregory Peck), a rámenős újságíró felfigyel az éjszakai szökevényre, és a nyomába ered. Amerikainak adja ki magát, és felajánlkozik, hogy megmutatja neki a várost. Abban reménykedik, hogy így különleges riportot tud készíteni a hercegnőről. Joe azonban beleszeret a lányba. A hercegnőt is magával ragadja a rokonszenves idegenvezető vonzereje. Együtt töltenek egy napot, s este örökre elbúcsúznak egymástól. A hercegnő és az újságíró is visszatér megszokott életébe, de a találkozás mindkettőjüket megváltoztatja. Audrey Hepburn első főszerepével, 24 évesen elnyeri az Oscar-díjat, és ezzel egyidőben egy teljesen új nőtípus megtestesítőjévé válik - leányos bája szöges ellentéte lesz a negyvenes évek dúskeblű szexideáljainak.

Extrák: eredeti filmelőzetes, fotógaléria.

80%

Sabrina (1954), 109 perc, (Paramount), R: Billy Wilder

Sabrina (Audrey Hepburn) egy sofőr lánya, aki beleszeret apja gazdag munkaadójának fiába, az előkelő megjelenésű Davidbe (William Holden). A lány két évig egy párizsi háztartási iskolába jár, s amikor vonzó hölgyként hazatér, nyomban megpróbál David közelébe férkőzni. A fiút addigra már a cég érdekeinek megfelelően másfelé kötelezték el, de ez nem akadályozza meg abban, hogy Sabrinával szerelmi viszonyba kezdjen. Ezért aztán összeül a családi tanács, és hogy David tervezett házassága ne essen kútba, David kissé régimódi agglegény bátyja (Humphrey Bogart) vállalja, hogy udvarol Sabrinának, és eltereli figyelmét Davidről. A pedáns üzletember végül maga is beleszeret a lányba, és feleségül is veszi.

Extrák: a film előzetese, képgaléria, magyar felirat

80%

Álom luxuskivitelben (Breakfast at Tiffany’s), 1961, 110 perc, (Paramount), R: Blake Edwards

A Tiffany a felső tízezer ékszerboltja. Holly Golightly (Audrey Hepburn) reggelizés közben egyre csak a luxusékszerbolt csábító kirakatát bámulja. Ez álmai netovábbja, hiszen tizennyolc évesen otthagyta szülővárosát és férjét, hogy divatos frizurával és negyvencentis szipkából pöfékelve, mint playgirl meghódítsa New York előkelő világát. Adakozó kedvű kísérőkben és hóbortos partikban nincs hiány, épp csak érzelmeknek van szűkében. Mindaddig, amíg bele nem habarodik egy ágrólszakadt, sikertelen íróba (George Peppard)....- Blake Edwards humoros és gondolatébresztő filmje Truman Capote kisregénye nyomán készült. A film főszerepét alakító Hepburnnek a híres Római vakáció mellett ez a másik legnépszerűbb alakítása. Henry Mancini betétdala, a Moon River (Holdfolyó) pedig máig örökzöld sláger.

Extrák: eredeti filmelőzetes

80%

 

Amerikai fogócska (Charade), 1963, 113 perc, R: Stanley Donen

A fiatal özvegy (Audrey Hepburn) Párizsban tudja meg, hogy meggyilkolt férje közönséges gazember volt, aki után piszkos pénzeket örökölt. Ez azonban egyáltalán nem zavarja azt a három gonosztevőt, aki megfenyegeti az özvegyet, hogy a pénzt megszerezhesse. Egy titokzatos férfi (Cary Grant) siet a segítségére, aki, mint kiderül, hamis néven mutatkozott be, ennek ellenére az özvegy beleszeret. A férfiról végül kiderül, hogy talpig becsületes, és ő a hölgy megmentője. A sikeres krimikomédiában Stanley Donen rendező Hitchcock ötleteit a saját színhelyeivel és filmkellékeivel kombinálta.

Extrák: Ken Barnes filmtörténész kommentárja, Cary Grant első próbafelvételei 1931-ből, Audrey Hepburn első próbafelvételei 1951-ből, eredeti filmelőzetes, magyar felirat.

100%

My Fair Lady, 1964, 166 perc, (Warner Bros.), R: George Cukor

A minden idők legsikeresebb musicaljéből készített film nem sokkal a bemutatása után az előállítási költségeinek több mint kétszeresét, mintegy 17 millió dollár bevételt hozotta. A film sokat megőrzött a színpadi darab szatirikus hangvételéből. Az excentrikus nyelvészprofesszor, Higgins fogadást köt, hogy az egyszerű virágáruslányból, Eliza Doolittle-ből a "helyes" beszéd segítségével igazi dámát farag. A kezdeti kudarcok után végül teljes sikert arat, Elizát mint tökéletes úrihölgyet csodálja a környezete. A film készítői Audrey Hepburn dalbetéteit egy képzettebb hangú énekesnővel utószinkronizálták. A DVD-n pluszban megtalálható két jelenet, amin Audrey a saját hangján énekli a dalokat.

Extrák: filmelőzetes, a restaurátor team (Robert A. Harris, James C. Katz) kommentárja

100%

(Nem a filmet, hanem a DVD kivitelét és technikai minőségét jelöli az értékelés.)


64 KByte

76 KByte

71 KByte

61 KByte

64 KByte

47 KByte

63 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap kereső