Pölöskey István ajánlja Alfred Hitchcock filmjeit DVD-n

Idegenek a vonaton
Idegenek a vonaton
109 KByte

Ezt is megértük. Már Humphrey Bogart és Frank Capra filmjeinek hazai DVD megjelenése biztatónak tűnt, Kubrick Spartacusa és Lean Kwai folyója után pedig szinte biztosra vehettük, hogy szép lassan az egész amerikai filmtörténet csillogó ezüst lemezekre kerül, természetesen digitálisan felújítva, lehetőleg minél tökéletesebb képminőségben. Európában ezideig nyolc Hitchcock opusz jelent meg DVD-n, kettő közülük már magyar felirattal is megtekinthető:

Idegenek a vonaton (Strangers on a Train ) 1951

A sikeres pszichokrimi kitűnő példája Hitchcock "bizonytalansági" effektusának - a néző végig többet tud, mint a főszereplők, ettől még inkább izgul, hiszen előre sejti az egymást követő baljós események várható következményeit. Guy (Farley Granger), a teniszbajnok, utazása során a vonaton hátborzongató ajánlatot kap: az ismeretlen Brunótól (Robert Walker). Az idegen férfi felajánlja Guy-nak, hogy megöli megunt feleségét, ha az cserébe megöli az ő apját. Mivel egyiküknél sem volna indíték, nem terelődne rájuk a gyanú. Guy felháborodva utasítja vissza az ajánlatot. Nem sokkal később holtan találják a feleségét. Mivel nincs alibije, gyanúba keveredik. Ekkor tűnik fel ismét Bruno, és követeli az ellenszolgáltatást. Összetűzésük végül Bruno halálával végződik. A film cselekménye vegyes érzelmeket vált ki a nézőből: ahogy bontakozik ki a történet, hamarosan azon kapja magát, hogy azonosul Guy-jal, aki felemás módon viszonyul a bűnhöz.

Extrák: a lemezen megtalálható az eredeti amerikai mozi-változat, és az újra vágott, két perccel hosszabb angol verzió is. Találunk még korabeli híradó felvételt Hitchcockról, valamint a film előzetesét.

Észak-északnyugat (North by Northwest) 1959

A thriller roppant nagy sikert aratott mind a közönség, mind a kritikusok körében. Hitchcocknak sikerült teljes zűrzavart keltenie az ügynökök, hamis személyazonosságok és kettős játékok forgatagában. A film hőse komikus hős, aki olyan világba csöppen, amelyről sejtelme sincs. Roger Thornhill (Cary Grant) édesanyjával ebédel a Plaza Hotel étteremben. Balszerencséjére éppen akkor áll fel az asztaltól, amikor egy bizonyos George Kaplant keresnek a teremben. Nem sejti, hogy körülötte többen is azt figyelik, ki jelentkezik a felhívásra. Néhány perccel később három ismeretlen támadja meg és rabolja el Thornhillt, aki nem tudja mire vélni a támadást és mint reklámszakembernek fogalma sincs, milyen titkos információkat szeretne tőle kicsikarni egy bizonyos Philip Vandamm, aki nem is titkolja, hogy ellenséges kém. Amikor Thornhill tisztázni próbálja magát, alig ússza meg ép bőrrel a sivatagban mélyrepülésben ellene indított támadást, amely mögött az ellenséges ügynök áll. Csak a szép Eva (Eva Marie Saint) siet végül a segítségére, bár eleinte ő is félrevezette. A kőbe faragott amerikai elnökök hatalmas domborművei között, a Mount Rushmore-on vívott harcban Thornhillnek és Evának végül sikerül kereket oldania. A film néhány jelenete vitathatatlanul a leghíresebb akciójelenetek közé tartozik. A repülőgépes jelenetben leszámol azzal az ósdi klisével, hogy a hősnek olyan helyre kell mennie, ahol feltehetően meg fogják ölni. Az éjszakai elhagyott utcát és a ház falát megvilágító gyér fényű lámpa helyett Hitchcock az óriási síkságot választotta ragyogó verőfényben. Az Észak-északnyugat ugyanolyan összegzése a rendező amerikai életművének, mint ahogyan A harminckilenc lépcsőfok az angliai filmjeinek volt az összefoglalása. Valójában Hitchcock fintora ez a film, itt is ravasz módon vezeti félre közönségét.

Extrák: a forgatókönyvíró kommentárja, 40 perces werkfilm, különálló zene-hangsáv, a film eredeti előzetese, képgaléria.

További R2-es régiókóddal megjelent filmek a mestertől:

Az ember, aki túl sokat tudott (Man Who Knew Too Much) 1934

Ez a film volt Hitchcock legnagyobb angliai sikere, de nagyon jól fogadták az USA-ban is. Egy angol turista házaspár, Mr. és Mrs. Lawrence (Leslie Banks és Edna Bes) kislányukkal utazgatnak Svájcban. Összebarátkoznak egy francia férfival (Pierre Fresnay), akiről nem is sejtik, hogy ügynök. A férfit közvetlenül mellettük gyilkolják meg, és a haldokló titkos üzenetet bíz rájuk, mely egy Londonba érkező külföldi diplomata tervezett megölésével kapcsolatos. Hogy a házaspárt hallgatásra bírják, az ügynökök elrabolják kislányukat. Londonba visszatérve az anya a gyermekrablók nyomába ered. Végül a gyilkosság elkövetésének pillanatában hangos kiáltásával menti meg a diplomata életét, éppen akkor, amikor egy Albert Hall-beli hangversenyen a cintányér összeütésének pillanatában eldördülne a lövés.
Peter Lorre-nak miután befejezte Fritz Lang M-jének forgatását, ez lett első angol filmszerepe. Hitchcock 1955-ben újra feldolgozta a történetet, James Stewarttal és Doris Day-jel a főszerepben.

Extrák: interaktív menük, jelenetek közvetlen kiválasztása

A harminckilenc lépcsőfok (The Thirty-Nine Steps) 1935

Ebben a filmjében Hitchcock egyik kedvenc témáját valósítja meg: a magányos hős tévedésből bűnügyi, illetve kémkedési bonyodalmak középpontjába kerül, és üldözni kezdik, mert mindenki, de legalábbis egy rivális csoport másnak véli, mint aki valójában. Ez a motívum felbukkan Az ember, aki túl sokat tud, vagy az Észak-északnyugat c. filmekben is.
A kanadai Richard Hannay (Robert Donat) Londonból megszökve Skóciába igyekszik, mert itt akarja megtalálni azokat az ügynököket, akik saját lakásában gyilkoltak meg egy fiatal nőt. Gyanúsítja és üldözi a rendőrség, fenyegetik a kémek, ezer és ezer csapdán át vezet az útja, de végül minden jól végződik: a szálak abban a londoni varietében futnak össze, amelyben Hannay és a meggyilkolt asszony először találkozott. A harminckilenc lépcsőfokban már tükröződik a Hitler uralomra jutása utáni helyzet fenyegetettsége. Már nemcsak egy hagyományos, fordulatos kémtörténetről van szó, hanem gátlástalan erőszakról, amelyben a hős egyáltalán nincs kedvező helyzetben a kémekkel szemben. Csupa olyan elem található ebben a filmben, amelyet korábban már sokszor kipróbáltak, de itt új módon, a kiszámíthatatlanság erejével kapcsoltak össze. Hitchcock abba a periódusába érkezett, ahol a részletek jelentősége nagyobb, mint régebben volt. Döbbenetes a változások gyorsasága. Ennek a hatásnak az eléréséért sokat kellett dolgozni a John Buchan regényéből készült forgatókönyvön. Az egyik ötletnek azonnal követnie kellett a másikat, és mindent a gyorsaságra kellett építeni.

Extrák: interaktív menük, jelenetek közvetlen kiválasztása.

Londoni randevú (The Lady Vanishes) 1938

Egy kis stúdió műtermében forgatta Hitchcock az egész filmet. Egyetlen vasúti kocsi állt rendelkezésére, minden mást háttérvetítéssel és makettekkel oldott meg. Különféle hatáskeltő elemeket használt: a mérgezéses jelenethez például hatalmas poharakat készíttetett, és ezeken keresztül fényképezte a jelenet egy részét. A korabeli kritika dicsérően szólt arról is, hogy Hitchcock a mellékszerepekben is pontos karakterrajzokra törekedett.
A Balkánon áthaladó, üdülőket szállító vonaton Iris, a fiatal angol nő (Margaret Lockwood) megismerkedik egy elbűvölő idős asszonnyal, Miss Froy-jal (Dame May Whitty). Ez utóbbi rejtélyes körülmények között eltűnik az utazás alatt, és a keresésére induló Irisnek minden utas azt feleli, hogy sohasem látta. A valóságban a vonat tele van kémekkel. Miss Froy-t, az angol titkosszolgálat ügynökét ők ejtették megkötözve fogságba. Iris azt hiszi, hogy megbolondult, az álutasok pedig csak győzködik ebben a hiedelmében. Szerencsére a lány segítségére siet egy fiatal néprajzkutató (Michael Redgrave). A mellékvágányra csalt vonatot megtámadják, Miss Froy előbukkan, majd megszökik üldözői elől. Ravaszsággal és humorral legyőzik a fogvatartót, így végül mindenki megmenekül, és Miss Froy a Scotland Yardon átadja a rábízott titkos üzenetet, amelyért az életét kockáztatta: egy mandolindal első taktusait. Hitchcock ügynökfilmje a komédia és a kémfilm műfajának virtuóz ötvözete.

Extrák: interaktív menük, jelenetek közvetlen kiválasztása.

A Manderley ház asszonya (Rebecca) 1940

"Ez egy angol film, teljesen angol" - jellemezte művét Hitchcock. A Manderley ház asszonya a rendező első hollywoodi filmje. Bár Amerikában készült, a film szereplőinek többsége és a forgatókönyv alapjául szolgáló regény szerzője, Daphne du Maurier is angol. Hitchcock számára Hollywood vonzerejét főként az adta, hogy itt nagy stúdióban dolgozhatott. A thriller nem annyira hatásvadász és drámai effektusaival, mint inkább lélektani kiszámíthatatlanságával, a rejtély fokozásának képességével tűnik ki. Ez a film Hitchcock művészi fejlődésében is mérföldkőnek számít.

Egy fiatal nő (Joan Fontaine) megismerkedik Lord Maxim de Winterrel (Laurence Olivier), akinek felesége, Rebecca rejtélyes módon vesztette életét. Ő lesz a második Mrs. De Winter, és férjével annak vidéki lakhelyére, Manderley-be költözik. Mr. De Winter, de főképp a házvezetőnő, Mrs. Danvers (Judith Anderson), fürkészve lesik a szép fiatalasszony minden gondolatát. Az új úrnő úgy érzi, hogy Mrs. Danvers minden lépését ellenőrzi, és állandó gyanakvással, rosszindulattal veszi körül. Mrs. De Winter a házvezetőnővel szemben alárendelt, bűntudatos viselkedést vesz fel, mely Mrs. Danvers uralmát tovább erősíti. A helyzet még tovább romlik, amikor a halotti látlelet egyik megállapítása miatt vizsgálni kezdik Rebecca halálának körülményeit. Maxim de Winter gyilkosság gyanújába keveredik, és ez a házasságot igencsak megterheli. A látszólag kilátástalan helyzet végül mégis megoldódik: Mrs. Danvers a kastélyban kitört tűzvészben meghal, és kiderül, hogy Rebecca rákbetegsége miatt lett öngyilkos. A film végig a bizonytalanság nyomasztó légkörével hat a nézőre. A tájban magányosan álló, hatalmas kastély olyan helynek látszik, ahol minden megtörténhet. A Laurence Olivier által megteremtett figura személyisége bizonytalan és zilált, így mint gyilkos is számításba jöhet. Különleges hangsúlyt helyezett Hitchcock a házvezetőnő személyére. Számos jelenetben látszólag a semmiből bukkan elő, azt a hatást keltve, hogy mindenütt jelen van. Ezt a benyomást még erősíti, hogy szinte sosem látjuk mozgásban. Alakja mindig álló, komor és mozdulatlan figuraként jelenik meg a filmben, és ezzel a mozdulatlansággal az alak fenyegetővé, kiszámíthatalanná válik. Úgy tűnik, Mrs. Danvers a ház "igazi úrnője".

Extrák: fotógaléria, interjú Kim Newman-nel, részletek Francois Truffaut Hitchcock-könyvéből, életrajzok.

Szédülés (Vertigo) 1958

Hitchcock a fahrt és a zoom egyidejű alkalmazásával mutatja be egy makettlépcsőház segítségével a tériszony érzetét a filmvásznon. A bravúrosnak számító technikai újítások ellenére a közönség nem fogadta lelkesen ezt a pszichodrámát. A többi Hitchcock-filmhez hasonlóan ezt is csak 30 évvel később, felújításakor minősítették mesterműnek.
Scottie-t (James Stewart) elbocsátják a rendőrségtől, mert szédülésre való hajlama, tériszonya miatt súlyos vétséget követ el. Egy barátjától kap megbízást: figyelje annak feleségét, Madeleine-t (Kim Novak), mivel a nő öngyilkosságra hajlamos. Scottie hűen felügyel a nőre, a vízből is kimenti, de ez csak elősegíti, hogy beleszeressen. Amikor azonban Madeleine egy harangtoronyba megy, tériszonya miatt a férfi nem tudja követni, így a nő leveti magát. Scottie csak nehezen épül fel depressziójából, s hamarosan új megrázkodtatás éri. Találkozik Madeleine alteregójával, Judyval. A néző ekkor már tudja, hogy a két nő azonos. Megtudja, hogy Madeleine a barát szeretője volt, és éppen Scottie fedezetével végzett a valódi feleségével. A volt rendőr számára ez csak fokozatosan derül ki: Először Judyt Madeleine képre akarja teremteni, de amikor kiderül számára az igazság, akkor ő maga löki le a nőt a toronyból.

Extrák: dokumentumfilm, interjú Herbert Coleman producerrel, rövidfilm a film restaurálásáról, 29 perces werkfilm, eredeti filmelőzetes.

Psycho (Psycho) 1960

Ez a film, amelyet Hitchcock egy televíziós stábbal és igen szerény költségvetéssel forgatott, egy új korszak kezdetét jelenti a thrillerek kedvelői számára. Már Saul Bass grafikus főcíme, Bernard Herrman vészjósló zenéjével jelzi, hogy a rendező itt stilizált formában kívánja feltárni az erőszak mélységeit, anélkül, hogy ezeket a romantika felé hajló motívumokat enyhíteni próbálná. Hitchcock legtöbb thrillerjétől eltérően a Psycho nem kínál azonosulásra igazán alkalmas figurákat, s a film végén a meglepő megoldás is majdnem ugyanolyan ijesztő, mint a bemutatott gyilkosságok. Döbbenetes hatását a film visszataszító effektusok nélkül éri el, kizárólag a jelenetek megkomponálásával és tökéletes montázzsal. Így a nézőben különféle asszociációk támadnak, s Hitchcock mentesül a bővebb magyarázkodástól. A zuhany alatt játszódó jelenetben például nincs egyetlen olyan egyedi beállítás sem, amelyben a gyilkos fegyver az áldozat bőrével érintkezne. A női testnek egyetlen olyan részét sem látni, ami tabu lehetne, az egyes beállításokat lassított felvétellel forgatták, hogy a mell véletlenül se kerüljön a képbe, ennek ellenére a jelenet rendkívül durvának tűnik. Hét teljes napig tartott a forgatás, eközben nem kevesebb, mint hetven kameraállást alkalmaztak, és mindezt negyvenöt másodpercért. Ezzel a filmjével Hitchcock már egy fiatalabb és nyitottabb közönség felé fordult. Talán ennek is köszönhető, hogy mai szemmel nézve is teljesen frissnek hat, és amint nem is olyan régen bebizonyosodott: utánozhatatlan.

Extrák: eredeti filmelőzetes, szöveges ismertető a szereplőkről és az alkotókról.

Márciusban várható európai DVD megjelenések:

Tizenkét dühös ember (Twelve Angry Men) 1957

Cinema Paradiso 1988 - 170 perces rendezői változat

Táncos a sötétben (Dancer In The Dark) 2000

Diploma előtt (The Graduate) 1967

Az édes élet (La Dolce Vita) 1960

Rolling Stones - The Stones In The Park 1969 - a híres Hyde park-beli koncert

Áprilisban várható európai DVD megjelenések:

Casino Royale (007) 1967

Az elefántember (The Elephant Man) 1980

Bal lábam (My Left Foot) 1989

A játékos (The Player) 1992

Teljes napfogyatkozás (Total Eclipse) 1995

Észak-Északnyugat
Észak-Északnyugat
72 KByte
Az ember, aki túl sokat tudott
Az ember,
aki túl sokat tudott
79 KByte
A harminckilenc lépcsőfok
A harminckilenc lépcsőfok
87 KByte
Londoni randevú
Londoni randevú
83 KByte
A Manderley-ház asszonya
A Manderley-ház asszonya
87 KByte
Szédülés
Szédülés
97 KByte
Psycho
Psycho
100 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap kereső