Pölöskey István 40 film egy dvd-n

 


46 KByte

A korai film mérföldkövei - Első rész (Landmarks of Early Film - Volume 1) (1894-1913) fekete-fehér/színes, 117 perc

Egyetlen DVD-n 40 film az úttörő korszakból, amelyek 1885- és 1913 között készültek. Az 1998-ban megjelent amerikai válogatásban helyet kaptak Edison és a Lumiere testvérek filmjei, Az utazás a Holdba, A nagy vonatrablás /kézzel színezett változata/, Max Linder, Griffith korai filmje stb. Az összes film teljes és restaurált változatban! Nincsenek a DVD-n ünneplőbe öltözött, ízléstelen nyakkendős öreg urak, akik elmagyarázzák miért kell szeretni ezeket a csodákat, hanem színezett diák jelennek meg a filmek között (pl. olyanok, hogy "a hölgyek vegyék le a kalapjukat a vetítések alatt!"). Fantasztikus összeállítás 117 percben. Arról is "szól", hogy az archívumok viszonylag kis ráfordítással bárki számára elérhetővé teszik kincseiket, és pár éven belül szinte minden ritkaság elérhető lesz, ráadásul olyan minőségben amiről idáig álmodni sem mertünk. Külön öröm, hogy a DVD-n kiadott némafilmek a legritkább esetben vannak ellátva területi kódokkal, így az USA-ban megjelent kiadványok közül néhány hazánkban is megvásárolható, sajnos ma még, a többi DVD-hez képest elég borsos áron..

1999-ben jelent meg a sorozat második része A korai film mérföldkövei - Második rész - Landmarks of Early Film - Volume 2 címmel, ezen 101 percben Georges Mélies filmjei láthatók: többek között az Utazás a lehetetlenbe (1904) és Az utazás a Holdba (1902) színezett változata.

Az alábbiakban megtalálható az első rész negyven filmjének rövid leírása, kiegészítve a jelentősebb alkotókról szóló ismertetőkkel. Minden filmcímet először a DVD-n szereplő angol címen jelöltem meg, ezt követi (ha fellelhető) az eredeti, majd a magyar cím. A Lumiere-filmeknél megjelöltem a kópiák elején feltüntetett sorszámokat.

  1. SERIES PHOTOGRAPHY (Sorozatfelvételek) 1877-1885
  2. Homage to Eadweard Muybridge - E. Muybridge emlékére

    Az első sorozatfelvételeket az angol Muybridge készítette San Francisco közelében, 1872 után. Az itt látható felvételek arról tanúskodnak, hogy a feltaláló nemcsak a futó lovak mozgását tanulmányozta, hanem a meztelen női testek erotikus mozgása is felkeltette az érdeklődését.

  3. EDISON KINETOSCOPE FILMS 1894-1896
  4. 1896. április 16-án Thomas A. Edison filmjeit mutatták be New Yorkban, az amerikai kontinens első nyilvános filmvetítésén.

    The Kiss (The May Irwin Kiss) A csók (1896)

    Egymással évődő párt látunk félközeliben.

  5. Serpentine Dances (Kígyótánc) (1894)
  6. Színezett felvétel vörös és zöld árnyalatban. Egy ötcentesért egy perc mozgókép járt.

  7. Sandow (The Storng Man) Sandow, az erőművész (1894)
  8. Az izmait megfeszítő erőművész szerepeltetése már előkészítette a küzdősportok megjelenenését a kinetoscopokban.

  9. Glenroy Brothers (Comic Boxing) A Glenroy-testvérek (komikus bokszjelenet) (1894)
  10. Edison idejében a stúdió kurblival nyitható tetején át engedték be a napfényt. A forgókorongra épült stúdió követni tudta a nap járását. Bent állt az ötvenkilós ormótlan kamera. Edison a könnyebb utat választotta, a témát hozta be a stúdióba. Mégpedig a lehető legnépszerűbbeket. Corbet kontra Cortney bokszmeccsére kötötték meg az első sztárszerződést. A bokszolók állítólag 5000 dollárt kaptak, ami ma negyedmilliót érne. "Az volt a feltétel, hogy a hatodik menetben kell kiütni az ellenfelet." - nyilatkozta a felvétel után Corbet. Arról nem beszélt, hogy a meccs bunda volt, az utolsó kockán kiütéssel kellett győznie. A nagy pénzek hatására a producerek bokszmenedzserekké váltak. A tudatlan közönség sokszor még az álmeccseket is megnézte.

  11. Cockfight (Kakasviadal)
  12. A felbőszített szárnyasoktól a bokszolókéhoz hasonló jelenetet láthatunk.

  13. The Barber Shop (A borbély üzlet)
  14. Egy férfit borotvál a borbély a kép hátterében. Az előtérben két várakozó férfi újságot olvas.

  15. Feeding the Doves (Galambok etetése)
  16. Egy kislány a mamájával galambokat etet a házuk udvarán.

  17. Seminary Girls (Intézeti lányok)
  18. Vérbeli párnacsatát figyelhetünk meg egy lánykollégium hálószobájában.

     

  19. LUMIERE FILMS 1895-1897
  20. A két testvér, Auguste és Louis Lumiere rövid filmjei dokumentumfilmek voltak. Legtöbbjük akaratlanul is rögzítette a századforduló polgári életstílusát. Ezeket a filmeket számtalan összeállításban láthattuk már különféle dokumentumfilmekben, ezek azonban sohasem tartalmazták a teljes filmeket, hanem csak részleteket láthattunk belőlük. Itt mindegyik film teljes változata megtalálható

    Exiting the Factory /La Sortie des usines/ A munkaidő vége (1895), No. 91.

    Louis Lumiere első filmje. A munkásnők harangszabású szoknyában, tollas kalapban, a férfiak kerékpárjukat tolva vonulnak el a szemünk előtt. A munkások után a tulajdonosok következnek, nyitott kocsijukat két ló húzza. Végül a portás bezárja a kapukat.

  21. Arrival of a Train at La Ciotat /L’Arrivé d’ un train en gare de La Ciotat/ A vonat érkezése (1895), No. 653.
  22. A mozdony a képmező hátteréből érkezik, és szemberohan a nézőkkel. A korabeli leírások szerint azok felugrottak, mert azt hitték, elgázolja őket. Azonosították a képet azzal, amit látni véltek a valóságban. A felvevőgép először lett cselekvő szereplője a történetnek.

  23. Baby’s Lunch /Le Déjeuner de bébé/ A kisbaba reggelije (1895), No. 88.
  24. Az apa (Auguste Lumiere) ingujjban, az anya szép csíkos selyemblúzban szeretettel figyelik kisbabájuk arcjátékát és mozdulatait. A baba tejbedarát eszik és egy kis darab süteménnyel hadonászik. Az előtérben, tálcán, ezüst kávéskészlet és likőrös üveg látható. A jelenetet félközelben fényképezték, hogy a néző megfigyelhesse a három szereplő egyszerű és természetes érzelmeit.

  25. The Spinkler Sprinkled /L’ Arroseur arrosé/ A megöntözött öntöző (1895), No. 99.
  26. Egy kisfiú az öntözőtömlőre teszi a lábát, megzavarja a locsolót, és a vízsugarat éppen akkor zúdítja a kertész arcába, amikor az a cső nyílását vizsgálja. A filmtörténet első gag-je.

  27. Dragoons Crossing the Sáone/Dragonyosok átkelése a Saone folyón, No. 186.
  28. Lovas harcosok kelnek át a folyón.

  29. Promenade of Ostriches, Paris Botanical Gardens /Sétakocsikázás struccfogattal a párizsi botanikus kertben, No. 4.
  30. Egy struccfogat halad el előttünk vidám utasaival, ezt követi egy szamárfogat, majd lovas- teve- és elefántfogat zárja a sort a botanikus kert árnyas lombjai alatt.

  31. Childish Quarrel/ Gyerekes civakodás, No. 82.
  32. Két kisbaba ül egymás mellett az etetőszékeikben. Az egyik elveszi a másik kanalát, mire az éktelen sírásba kezd.

  33. Lion, London Zoological Garden/ Oroszlán a londoni állatkertben, No. 54.
  34. Egy oroszlánnak húst dobál be a rácson keresztül az ápolója.

  35. Demolition of a Wall /La Démolition d’un Mur/ Egy fal ledöntése, 1895, No. 40.
  36. 1896 januárjától a Grand Caféban a filmet visszafelé vetítették. Úgy látszott, hogy a fal hirtelen összeáll, és egy porfelhőből emelkedik ki. Ezzel elindult a trükkfelvételek végtelen sora.

  37. Transformation By Hats, Comic View /Átváltozás kalaplevétellel, No. 105.
  38. A kamera előtt ülő komikus különböző, kalapos maszkokat cserél. Stop trükk alkalmazása nélkül, gyors artista mozdulatokkal újra és újra lehajolva cseréli a kalapokat és a rájuk erősített parókákat.

  39. Carmaux: Drawing Out the Coke /Carmaux: a kóla készítők munka közben, No. 122
  40. Munkások locsolják az összepréselt kólaleveleket.

  41. Poultry-Yard /Baromfietető, No. 14.
  42. Két kislány eteti az udvaron a tyúkokat.

  43. Snowball Fight /Hógolyó csata, No. 101.
  44. Az úton fiatalok dobálják egymást hógolyókkal. Közeledik feléjük egy kerékpáros, akire olyan erős "golyózáport" zúdítanak, hogy felborul. A biciklista is beáll hólabdázni, majd felpattan kerékpárjára, és visszakarikázik arrafelé, ahonnan jött.

  45. Card Party /Partie d’Écarté/ Kártyaparti (1895), No. 73.
  46. Két úr kártyázik, asztaltársuk figyeli a játékot, majd hívja a pincért, aki hamarosan sörökkel a kezében tér vissza, az urak koccintanak.

  47. New York: Broadway at Union Square, No. 328.
  48. Az utcai forgatagban villamos és lóvasút halad egymás mellett. Rendőr irányítja a forgalmat a kereszteződésben, gyalogosokat enged át az úttesten.

  49. A Trip To the Moon /Le voyage dans la lune/ Utazás a Holdba, (1902)
  50. Mélies első egyéni elképzelései szerint forgatott alkotása. Az akkori időkhöz képest szokatlanul hosszú, 16 perces film a kor technikai vívmányai és a Verne által inspirált fantázia szülötte némi iróniával fűszerezve: széles mozdulatokkal hadonászó, szakállas tudósok egy fura formájú rakétában kilövetik magukat a Holdra. Az űrhajó belefúródik az égitestbe, melyet Mélies saját arcával formált meg. Miután a rakéta utasai helytálltak az ördögökhöz hasonló "szelenitákkal", azaz a holdlakókkal folytatott veszélyes harcokban, űrhajójuk visszatér a Földre, és a tengerbe száll le. Végül masírozó majorettek groteszk ünneplése közepette látjuk viszont a kimentett űrhajósokat.

  51. Actualités 1897-1910 "Hírek"
  52. A korabeli operatőrök külföldi útjaikról előszeretettel vittek haza császári felségeket, királyokat és minisztereket ábrázoló felvételeket, ezek közül ebben az összeállításban látható:

    President McKinley at Home /McKinley elnök otthonában, (1897)

    A nézők addig ismeretlen, közvetlen módon részesülhettek a "nagyvilág" ragyogásából. A politikusok hamar beszálltak az üzletbe. McKinley elnök családja sokat fektetett be a Biograph cégbe, mely az elnökről adott állandó tudósításaival, nyilván elősegítette újraválasztását. Az 1901-es kiállításon vették filmre utolsó beszédét, másnap merénylet áldozata lett.

  53. Pack Train on Chilkoot Pass /Karaván a Chilkoot összekötő úton, (1898)
  54. Végtelennek tűnő szamárkaravánt látunk a hegyvidéken átvonulni.

  55. Sky Scrapers of New York City from North River /New York-i felhőkarcolók az Északi-folyóról nézve, (1903)
  56. A mozgó hajóról fényképezett hosszú panoráma felvételen kibontakozik előttünk a formálódó metropolisz képe, előtérben a kikötőkkel és a dokkokkal.

  57. San Francisco: Aftermath of an Earthquake /San Francisco: a földrengés következményei, (1906)
  58. Összedőlt házak mindenütt, tűzvész nyomai, felgyűrődött utak, kétségbeesett, fel-alá rohangáló emberek.

  59. The Dog and His Various Merits /A kutya különböző érdemei, (1908)
  60. Látunk kutyákat mókuskerékszerű szerkezetben futni, rokkant koldus társaként, nyájat terelve, és a tejesember kocsiját húzva.

  61. Aeroplane Flight and Wreck (Piloted by M. Cody) / Cody úr repülőgépének felemelkedése és összetörése, (1910)
  62. Cody 1910 június 23-án végrehajtott, és balul végződött repülési kísérletét mutatja be a film.

  63. The Great Train Robbery /A nagy vonatrablás, (1903)
  64. Már fellelhetők a sajátos vonások, amelyek a későbbiek során az amerikai film jellegzetességei lettek. Ez a film az elejétől a végéig játékfilm volt, Porter jelentősen megszaporította a jelenetek számát, idejüket a lehető legrövidebbre fogta, beállításait sűrűn váltogatta. A cselekmény párhuzamosan folyik több színhelyen, s egyes mozzanatokat a rendező egyszerűen átugrik. Porter egy-egy jelenetet már úgy kezelt, mint egy beállítást: a vágás számára nemcsak két esemény különválasztása, hanem egyben azok összekapcsolása is. Felfedezéseinek eredetiségét sokan túlértékelték, ennek ellenére maradandó érdeme, hogy arra az útra vezette az amerikai filmet, amelyen önmagára talált. Ez volt az első film, amely sehol máshol nem játszódhatott, sehol máshol nem születhetett volna meg, csakis és kizárólag Amerikában. A nagy vonatrablás reprezentálta és megalkotta a western műfaját, amelyben a későbbiek folyamán az amerikai film a legeredetibbet produkálta. A vadnyugati filmek valamennyi kelléke (a colt, a préri, a mozdony, a tánchelység) megtalálható már ebben a filmben. A kópián színezett részek is találhatók. A robbanások és a puskadörrenések sárga színű felhőt bocsátanak ki, egy kislány piros ruhában segít a bajbajutott vasutasnak, a mulatságon színes ruhában táncolnak a hölgyek.

  65. The Whole Dam Family and the Dam Dog /Az egész Dam család és a kutyájuk, (1905)
  66. Ez a változat nem az eredeti Edison által készített film, hanem a Lubin cég remakje. A család tagjai, stoptrükkel jelennek meg egymás után egy tükör előtt, ahol különböző grimaszokat vágnak, a sor végét a család kedvence zárja.

  67. The Golden Beetle /Az arany bogár, (1907)
  68. Ferdinand Zecca filmje kézi színezéssel készült. Eredeti színeiben látható a DVD-n.

  69. The Policemen’s Little Run /Futkározó rendőrök, (1907)
  70. A Pathé cég filmjében a hentesüzletből ellop egy kutya egy szép nagy combot. A rendőrök észreveszik és elkezdik üldözni a cseles ebet. A kutyát végül egész regiment fakabát kergeti már, még a háztetőre is utána mennek, átgázolnak egy hálószobán, majd az eb az ólba menekül. Ezután megfordul a kocka, és a kutya kezdi üldözni a rendőröket, akik az őrsre menekülnek.

  71. Troubles of a Grasswidower /A bajbajutott szalmaözvegy, (1908)
  72. A francia komikus, Max Linder filmje ez a Pathé komédia. Linder az "arisztokratikus" komikus típusának megtestesítője: mindig kifogástalan öltözékben, cilinderrel a fején jelent meg. Linder a filmvígjáték valamennyi akkor ismert elemét (helyzetkomikum, üldözés, hasraesés, trükkök ) olvasztotta finoman összehangolt egységgé.

  73. Nero, or the Fall of Rome /Néró, avagy Róma bukása, (1909)
  74. Az Ambrosio cég Pompeji végnapjain kívül, Róma bukását is filmre vitte.

  75. Winsor Mccay and His Moving Comics /Winsor McCay rajzfilmje, (1911)
  76. Az amerikai animáció úttörője baráti társaságban rajzolgatni kezd, majd egy kocsin hatalmas mennyiségű papírt és rajzeszközt hoznak be a szobájába, ezután megelevenednek a szemünk előtt a papírra vetett figurák.

  77. The Girl and Her Trust (1912)
  78. 1908-ban, David Wark Griffith megkapta első rendezői megbízatását a Dolly kalandjai (The Adventures of Dolly) című film elkészítésére. Ezután 1914-ig több mint négyszáz filmet forgatott a Biographnak. Ezek közül láthatunk itt egyet. Ez a film is, a többi négyszázhoz hasonlóan, egyfelvonásos, 15 perces darab. A Biograph-korszak hat éve Griffith tanuló- és kísérleti ideje volt, amelyben filmnyelve olyan kifejezővé és hajlékonnyá vált, amivel az összes kortárs filmrendezőt megelőzte.

  79. Bangville Police /Bangvilli rendőrség, (1913)

A közel kétórás összeállítás tipikus Mack Sennett komédiával zárul.

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap kereső