Boronyák Rita Halálblődli



23 Kbyte

A cím Kamondi Zoltán szóleleménye Petri halálhoz való viszonyára, az ebből az alapérzésből írott verseire. Filmje a haldokló Petrivel készített monstre életműinterjú vágott változata.

Kamondi Zoltán filmrendező összességében mintegy 24 órán át forgatott Petri György költővel. A vágott változatot, illetve a teljes dokumentumanyagot a Goethe Intézet kávézójában mutatták be a filmszemle alatt.

A stáb rögzíteni akarta a tünékeny, az ember-Petrit, akiről 2000 nyarán mindenki tudta, hogy haldoklik. Nyilván sürgetett az idő, s talán a legegyszerűbbnek is az látszott, ha kronologikusan végigveszik Petri életművét. A megvágott anyag a következőképpen koreografált: Petri felolvas egy verset, annak apropóján beszélgetés következik, újra vers, és így tovább. A képanyag három elemből áll össze: 1. Petri mint beszélő fej, 2. fekete-fehér (+ egy színes a végére) fotók vágókép gyanánt, 3. spontán helyzet, mozgás: a film jó felénél szünet van, kikapcsolják a lámpákat, elcsevegnek.

A Petrit csak felületesen ismerők úgy járhattak ővele, mint a Petőfit csak versein keresztül megközelítők a bort daloló lánglelkű ifjúval. Nem, nem, Petri nagyon is szerette a piát, álszentül sose tagadta ezt, nem erre gondolok. Versei nagy része abból a szándékoltan primitív álláspontból íródott, mint Bohumil Hrabal prózája: az állapotokat híven tükröző sár, a szar, a pisi-kaki poénok szintjéről. Egy pillanatra sem hagyta, hogy elfelejtsük, hol élünk, s hogy a nehezen, kivételesen létrejövő emelkedettség is abban a pisiben-kakiban jön létre. A kivételes, pillanat vagy kegyelem, vagy emberpróbáló munka eredménye. Petritől mint személytől is mindig távol állt az "én vagyok a nagy költő, és megmondom a tutit" álláspont. Ő maga kedves, kellemes, társasági, jólnevelt, barátságos ember, aki gyilkos, poénos szókimondását megértő, elfogadó humorával ellensúlyozza. Erősen tudja, ismeri önmagát, hisz abból él, s ezért kellő távolságtartással, iróniával viszonyul önmagához is, ugyanúgy, mint minden máshoz. Ideális, mert szellemes beszélgetőpartner, akit ez az utolsó film alig-alig hoz párbeszéd-helyzetbe. Szándékoltan? , hanyagságból? homályban marad a beszélgetőtárs kiléte, hiszen Kamondi (mert ő az) arca nélkül, képen kívülről beszél, s a főcímben sem tünteti föl magát.

Így hát Petrit a film majdnem teljes egészében (leszámítva azt a bizonyos szünetet) egyedül látjuk a képen. Kínlódik: beszélni nagyon nehezen tud már, a szívószállal szürcsölt sör is nehezen megy le roncsolt gégéjén. Piros szipkájában csak akkor nem ég a cigaretta, ha anélkül szívja. A kép egyetlen dinamizálója a szenvedő ember: el-elakad a gépezet, a beteg szervezet. Pillanatokra ki-kihagy az értelem, s mi nézzük, hogyan küzd meg a haldokló az újabb öntudatos pillanatért, mert szeretne még sok mindent elmondani. Mert még rengeteg mondandója volna. De nem tagadja, s nem bánja a veszélyes éveket akkor sem, ha, úgymond, most fizet érte. A halál ifjúkora óta egyik fő motívuma költészetének. Akkor költői toposz, most? "Én már nagyon sok embert láttam meghalni. A saját várható halálomat is orvosi objektivitással, némi közönnyel szemlélem. Tulajdonképpen elég fáradt vagyok én már." Megbékélt, leszámolt az élettel, de tervei vannak. Az utolsó pillanatig tevékeny akar maradni: németországi, amerikai utat tervez. "Túl a már említett orvosi tárgyilagosságomon, majdhogynem életem mottója Bibó Istvánnak az a mondása, hogy ’Demokratának lenni annyi, mint nem félni’. Számomra ez minden élethelyzetre érvényes: bele kell vágni, csinálni kell. Félni megalázó, terméketlen állapot." -mondja.

Az a laza szünet, az a csevegős rész nem hagy engem nyugodni. Előkerül Pap Mari, Petri társa az eddig csak háttérként szolgált másik szobából, s a stáb és ők ketten arról beszélgetnek, mikor evett Petri utoljára szilárd ételt. Két vagy három hete. Évődnek, poénkodnak. Élnek. Életté oldódik a halál.

A stábból egyszer látszik csak valaki: visszamikrofonozza a (valószínűleg WC-ről) visszajövő Petrit. Nagyon kár. Valljuk meg: ez az egyedülálló anyag formája miatt filmként unalmas. A magyar dokumentumfilmezés, jaj, ki ne mondjam,...rákfenéje telepedett erre is rá: beszélő fej, fotó, líra, piedesztál. Igen, az anyaghoz illene az egyszerűség, mert a megörökítendő személyiség romjaiban is, haldokolva is sistergően izgalmas. Ami (ez esetben is) tévedés: a kopárság nem egyszerűség. Ez a semmilyen forma csupán az udvarias, a köteles tiszteletet hívja elő belőlünk, a haldokló iránti figyelmet. Petri György Magyarország egyik legnagyobb költője, életében és holtában is élő fenegyerek, nyilván legyintene a piedesztál szóra: neki nincs és sohasem volt arra szüksége. Kínlódó arcán halvány árnyéka sincs a hivatalosság által korábban mellőzött ember gőgjének. Petri személyiségét erodálta ugyan a sok hányattatás, de dölyföt nem szűrt le magának belőle. Inkább a végsőkig bátor, pimasz, arcátlan végiggondolását választotta a számára fontos dolgoknak. Szembefordult: az esendőségét vállalta, s kínnal-keservvel humorig csavarta a tökéletlenségét. Zárjuk rövidre: nekem az kéne például, hogy ezek ketten ott poharazzanak, cigarettázzanak meglett férfiakhoz méltóan. Például. Ne kérdezés legyen, meg kívülállás (-ülés), szenvtelenség. Idegen attól a szegény embertől, aki akkor még, ha alig is, de élt.

A "halálblődli"-t mesteri fokon űző Petrihez számomra jobban illett volna valami csevegősebb, oldottabb, kevésbé szobor-avatós búcsúztató. A tetejébe Kamondi kitűnő beszélgetőtárs, semmi ájult tiszteletkör. Tulajdonképpen nem is értem, mert mibe került volna neki egy kicsit rendhagyni, nem áll az olyan messze tőle. Petri verseit a magáévá asszimilálta, belülről kérdez, nagyon jó és tiszta a hangneme. Már hiába sajnáljuk, hogy csak a hangját adta oda a filmjének. A halálban ez a legrettenetesebb: visszavonhatatlanul múlik el, ami élő volt. Nincs több beszédhelyzet Petrivel. Dokumentumunk maradt róla, filmünk azonban nem.


50 Kbyte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap kereső