|
(Dogma filmek a Titanic fesztiválon)
17 KByte |
1995. március 13-án megszületett a Dogma-mozgalom. A tisztasági fogadalom elveinek lefektetése után az elképzelések megvalósítása még két évet váratott magára. Gyors egymásutánban készült el azután az egyes és kettes számú Dogma-film, Thomas Vinterberg Születésnap és Lars von Trier Idióták című alkotása. Zajos cannes-i siker 1998-ban - majd a Dogma elindult világhódító körútjára. A következő opuszok közül kettőt még szintén dán rendezők jegyeznek (a hármas számú Mifune Soren Kragh-Jacobsentől, a négyes számú, A király él Kristian Levringtől), ám sorra következnek az országhatárokat átlépő hatásról árulkodó munkák: a francia-amerikai Jean-Marc Barr Szerelmesek című filmje (noha nála a Lars von Trierrel való barátság és együttműködés kétségtelenül közvetlen befolyásolásnak számít), majd a Julien: Donkey-Boy a Gummo fiatal amerikai rendezőjétől, Harmony Korine-tól. Jelen pillanatban tizenöt a Dogma honlapjára felvett filmek száma, amelyeknek rendezői immár közel sem csak európaiak, hanem Argentínától Dél-Koreáig a világ legtávolabbi pontjairól származnak. Egy apró, noha nem mellékes adalék a mozgalom népszerűségéről, hogy amikor osztrák ismerősömmel beszélgettünk az ottani filmkészítői tendenciákról, ő azt mondta, hogy a fiatalok körében most a legnagyobb divat Dogma módra filmet készíteni. Azt hiszem, csak idő kérdése, hogy Magyarországon is megjelenjenek hasonló áramlatok, elsősorban az aktuálisra fogékonyabb feltörekvő nemzedék körében. A Dogma diadala tagadhatatlan tény, a lefektetett elvek népszerűségének oka azonban legalább annyira érdekes kérdés, mint magának a diadalnak a megítélése, azaz az elvek konfrontálása a valósággal, az elkészült és az idei Titanic fesztiválon bemutatott illetve a hazai moziforgalmazásba került filmekkel. Bár számos helyen közzétették, azért azt hiszem, nem haszontalan összefoglalnom, mi is a Lars von Trier, Thomas Vinterberg, Soren Kragh-Jacobsen és Kristin Levring dán filmrendezők által összeállított, tíz pontból álló tisztasági fogadalom lényege. Ha a rendező aláveti magát a Dogma elveinek, akkor itt és most játszódó, műfaji kliséktől és olcsó fogásoktól (pl. indokolatlan gyilkosságok, fegyverek) mentes történetet kell 35 mm-es celluloidszalagra forgatnia, kizárólag eredeti, változatlanul hagyott helyszínen, az ott található kellékekkel, mindenféle világítási vagy egyéb mesterséges képalkotási segédeszközöktől (szűrők, lámpák, fátylak, derítés) tartózkodva, csakis kézben tartott kamerával, ráadásul úgy, hogy a képet és a hangot egyszerre kell rögzítenie és később sem szabad elválasztania egymástól. A tizedik parancsolat szerint a rendező neve nem jelenhet meg a stáblistán. A Dogma koherensnek tűnő elvei csupa paradoxont rejtenek magukban, talán éppen e paradoxonok miatt tudja magáénak vallani ezeket az elveket megannyi különféle korú, nációjú és ízlésű filmkészítő. Írásomban arra teszek kísérletet, hogy éppen e paradoxonok mentén nézzem végig a Dogma helyzetét a mai filmművészetben. Az eszmefuttatás alapjául az elkészülési sorrend szerinti első négy Dogma-film, a Születésnap, az Idióták, a Mifune utolsó dala és a Szerelmesek szolgál. A paradoxonokat a könnyebb áttekinthetőség kedvéért az egyes filmrendezők személyéhez és filmjéhez kötöm. A legfontosabbnak Lars von Trier szerepét látom a Dogmában. Közel sem pusztán azért, mert ő számít ma az európai film egyik legmarkánsabb figurájának. A Dogma Lars von Trier filmrendezői pályájának egyik terméke, és főként az ő elismertségének köszönhető, hogy a saját alkotói válságának leküzdésére szánt elvek elterjedtek a világban. A szellem kiszabadult a palackból és megkísértette a technológia-ellenességre fogékony mai filmkészítőket. Pedig von Trier csak a saját bemutatkozó trilógiáját (A bűn mélysége, Járvány, Európa) minden ízében átható technikai kontrollal, a technika iránti fetisiszta vonzódásával szemben találta ki a megtisztulás módszertanát. A Dogmán keresztül hivatalos formában deklarálta saját maga számára, hogy a technikai uralomról való lemondás nem bűn, hanem a megújulás egyetlen lehetséges módja. Még azelőtt, hogy írásba foglalta volna a hagyományos filmkészítési technikák felrúgását, a Birodalom című tévéfilmsorozatában (1994) jócskán volt alkalma gyakorlatban is kipróbálni, milyen könnyedséget eredményez az olyan bevett szokások felborítása, mint a beállítás-ellenbeállításra épülő vágástechnika, vagy a nézésirányok egyeztetésének rendszere. A birodalmi kórház egyáltalán nem mindennapi figuráinak zajos forgatagát nagyrészt a zaklatott kézikamerázás és a gyors, szokatlan vágás eredményezte. A dán film fenegyerekeként számon tartott rendező a következő alkotásán a Dogma közzétételével egyidőben dolgozott. A Hullámtörés (1996) a nulladik Dogma-film, amely jó néhány tekintetben - mint például a helyszín és a filmkép érintetlensége - nem felel meg ugyan a tisztasági fogadalomnak, (von Trier a filmet előbb átírta videóra, belenyúlt a színekbe, aztán fordította vissza celluloidra a képet), ám a nagy költségvetéssel, éveken át készült mű a későbbi, "igazi" Dogma-filmek stílusát hordozza magán és így a cannes-i siker révén hírverést is csinált a mozgalomnak. A Hullámtörés esetében azonban az eredeti intenció különbözik a manifesztumétól: nem a technika uralmának elutasításáról, hanem egy alaposan végiggondolt rendezői koncepcióról volt szó. A Hullámtörés vallásos hittel fűtött, romantikusan lobogó történetét a dokumentarizmus ismertetőjegyeit magán viselő stílus hitelesíti. Miközben Trier évekig kísérletezik a Dogma bizonyos elveinek gyakorlati alkalmazásával, valójában csak egyetlen filmjében jut el a tisztasági fogadalom tételes betartásához. Az Idióták (1997-98) rögvest ki is teljesíti a manifesztumban rejlő lehetőségeket. Von Trier a francia új hullám és az angol Beatles-filmek frissességével példálózva a filmnyelv begyöpösödöttsége elleni harcban, a hatvanas évekbeli Godard-művek továbbgondolására törekszik. A lazán megírt forgatókönyvet (saját bevallása szerint négy napot dolgozott rajta) az improvizációk szabadon alakították a forgatáskor, ami aztán a párbeszédek életteliségéhez, a színészi játék közvetlenségéhez, ugyanakkor egy erőteljes, jól felépített történethez vezetett. A dán rendező provokativitását nem annyira a polgárpukkasztó történetben látom, hiszen a sztori szerkesztettségét illetően jócskán visszavesz a korai Godard merészségéből, inkább a filmkép mindennemű esztétikai élvezetet kizáró elrontásában. A kép nézhetetlen minősége szoros összefüggésben van a téma provokativitásával. Az Idióták dán értelmiségiek (marketinges szakember, orvos, művészettörténész) kis csoportjáról szól, akik a társadalomból való kivonulást gátlásaik felszabadításával kötik össze. A kívülállók előtt és néha maguk között is komplett idiótaként viselkednek, amivel egyrészt a hétköznapi polgár állítólagos toleranciáját gúnyolják ki, másrészt saját magukat szabadítják fel a bevett viselkedési normák alól. Nem kell nagyon messzire mennünk ahhoz, hogy felismerjük, az idióták normaellenes viselkedése, amit a csoport szabályrendszere kényszerítő erővel ró az önkéntes tagokra, a Dogmához csatlakozó rendezők filmkészítői módszereinek felel meg. Nem allegóriáról van szó, hanem inkább arról, hogy Triert a kilencvenes évek közepén az önkontroll elvesztésének problematikája izgatja (ahogy ezt el is mondja egy vele készült interjúban), és erre a kérdésre párhuzamosan ad választ a történet és a filmnyelvi eszközök szintjén. A történet és a filmkészítés tétje egyszerre teljesedik be: a csoport egyik tagja elmeháborodottként mer létezni családja előtt, Lars von Trier pedig veszi a bátorságot magának, hogy idióta módjára készítsen filmet a nagyközönségnek. A korábbi agyonmanipulált filmek rendezője egyszerre megengedi magának, hogy a képhatárral elvágja a színészek fejét, tétova, összevissza kameramozgásokat produkáljon, amire az sem szolgáltat indokot, hogy a jeleneteket kézből improvizálva vették fel, hiszen a dokumentumfilmek sem állnak csupa nézhetetlen képből, vagy az előző opuszban, a hasonlóan színészcentrikus Hullámtörésben is - általában elsőre - sikerült megtalálnia az operatőrnek a szereplők arcát. Von Trier, aki maga kezelte az egyik kamerát, meggyőződésem szerint szándékosan rontotta el a képeket és rakta be a rosszul sikerült felvételeket a kész munkába, ezzel vágta ugyanis a nézők arcába a (film)művészetről alkotott véleményük tarthatatlanságát. A tisztasági fogadalom aláírói a bevezető szöveg tanulsága szerint az avantgárd film mellett tesznek hitet. Az Idióták az egyetlen a négy között, amely valóban felidézi a huszadik század első felének harcos avantgárd gesztusait, és következetesen leszámol a film illuzionista, a felület szépségét hangsúlyozó technikájával. Az Idióták rendezője a kép és a hang révén a káosz határára viszi a formát, de a dramaturgia révén megmenti művét a teljes széteséstől. A tisztasági fogadalom bevezetőjében a dramaturgiát megvetően a filmesek aranyborjának nevezték, amelynek illúziójával le kell számolni, a gyakorlat azonban rácáfolt az elvekre: az első négy Dogma-film mindegyike ismerős dramaturgiai elemeket (titok, leleplezés, tévedés, csalódás, félreértés) felvonultató, fordulatos, erős történetre épül. Ez már az első film, a Születésnap esetében is paradox módon hatott. Az improvizáció lehetőségét magukban rejtő, az itt és most közvetlenségét nyújtó rendezési elvek minden esetben szigorúan megszerkesztett történethez társulnak. A történet és a rendezés ellentmondásos viszonya esetről esetre másként alakul, de az megállapítható, hogy vagy akkor egészítik ki szerencsésen egymást, ha a képek lazasága működésbe hozza a hagyományos történetet (Születésnap, Szerelmesek), vagy ha a jól felépített narratíva funkciója az, hogy megtartsa a szétesés felé tartó képeket. Ez utóbbi esetet az Idióták képviseli: története jelenetről jelenetre, logikus lépésekkel, következetesen halad előre, s a gondolatmenetnek ez a fegyelmezettsége kordában tartja a zavaros képi világot. Az Idióták csapongó kameramozgása idegessé tesz, a rossz kompozíciók feldühítenek, de közben a történet ereje mégis további nézésre ösztökél. Lars von Trier történetében két fő szál halad párhuzamosan egymás mellett. A film kezdetén megismerjük a szegénynek, meggyötörtnek, elhanyagoltnak látszó Karent, akinek múltjáról a legutolsó pillanatig semmit sem tudunk. Egy éttermi bohóckodás során Stoffer, az idióták vezéralakja kiszúrja magának a nőt, kézen fogja, és a szó szoros értelmében bevezeti a csoportba a bizonytalanul tiltakozó asszonyt. A történet egyik vonala Karen bevonódását írja le: hogyan társul egy időre a csoporthoz, majd ragad ott végül, hogyan kezd megbarátkozni az idiotizmus gondolatával és szabadítja aztán fel a magában rejtőző kis bolondot, végül pedig hogyan jut el ennek a kis bolondnak a felvállalásáig. Mintegy a Karen bevonódásával ellentétes folyamatként a másik vonal a csoport belső feszültségeit majd felbomlását követi végig, az elvi vitákon, s a szabályok kényszerítő és megalázó alkalmazásán át az idiotizmus és a csoport fokozatos elárulásáig. A film a kettős vonalvezetés révén mindig közvetlen és ambivalens viszonyban tud tartani az idiotizmussal. Egyszerre vonzó gondolat másokkal együtt megtapasztalni a kontroll elvesztésének érzését, ugyanakkor taszító az a szükségszerű gyakorlat, amelynek során a csoport dogmatikus szelleme folyamatos hittételre kényszeríti saját tagjait. A baloldali mozgalmak átka teljesedik be a társaságon. Idióta az idiótának lesz farkasává. A csoport által vallott utópikus célok (ösztönök felszabadítása, felelősségvállaláson alapuló szoros kapcsolat) kudarcával szemben azonban ott magasodik Karen próbatétele. A csoport nem üdvözülhet, mert tagjai mind anyagiakban, mind szellemiekben túlságosan gazdagok. Karen viszont, aki egyetlen szeretett gyermekét is elvesztette, basáskodó férje, közönyös rokonai mellett, a szegénység fojtogató légkörében fenékig képes üríteni a megvetés poharát és mindent otthagyva kiszakadni eddigi, zsákutcába torkollott életéből. Jézus példabeszéde sejlik fel Karen tette mögött: "Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni az Isten országába." (Mt 19, 24) A katolizált von Trier a kommunista eszméken alapuló közösségi megváltással szemben az egyén saját lelkének megváltása mellett teszi le a voksot. Az Idióták története tökéletesen megfeleltethető a Dogma filmes törekvéseinek, amiből a Birodalommal és a Hullámtöréssel kapcsolatos észrevételeket figyelembe véve arra következtethetünk, hogy von Trier számára a forma nem öncél, hanem együtt születik a történetbe simuló gondolattal. És miután ez a nyughatatlan dán elme e három, egyre radikálisabban formabontó és formaépítő filmjében leszámol az őt alkotói válságba sodró technikai uralommal, nyugodt lélekkel hagyja maga mögött az általa beindított mozgalmat: a Táncos a sötétben (1999) nemzetközi sztárokat felvonultató musical, aminek - mint hírlik - nem sok köze van a puritán Dogma-elvekhez. Triernek megvolt az Idiótákban a Dogma, az ismétlés veszélye elől ideje volt továbblépnie. Sok tekintetben hasonló pozícióból, mégis teljesen más attitűddel közelített a Dogmához Soren Kragh-Jacobsen. A Mifune rendezője 1978-ban debütált és azóta számos, főként ifjúsági témájú filmet forgatott, mielőtt Lars von Trier kérésére belépett a puritán filmesek táborába. Számára e lépés megtételében a döntő tényező a spontaneitás visszaszerzése volt. A Dogma újszerűsége egy régi motoros számára lehetővé teszi a kilépést a megszokott filmkészítési szokások rabságából és friss vért pumpál a kiüresedett rutinba. Az első négy Dogma-film alkotói közül egyedül Kragh-Jacobsen az, akinek egyszerű dramaturgiájú történetét jószerivel egyáltalán nem radikalizálták a Dogma rendezési elvei, mégis valószínűleg csak a manifesztum nyomán támadt felhajtóerőnek köszönheti, hogy munkája az 1999-es berlini filmfesztivál csúcsára került. És ezen a ponton felvetődik egy újabb paradoxon, a Dogma tiszta elveinek és a mocskos marketingszempontoknak az ütközése. A legnagyobb jóhiszeműséget feltételezve is felmerülhet a gyanú, hogy a Dogmához csatlakozó rendezők nemcsak a művészi megújulás politikai felhangokat sem nélkülöző hitvallása mellett teszik le a voksot, hanem ezen túl saját rendezői személyiségükre és készülő filmjeikre is megpróbálják felhívni a mozgalom iránt érdeklődő nézők és kritikusok figyelmét. Az a szempont, amit Kragh-Jacobsen hangoztat, miszerint az európai film nem versenyezhet az amerikai szuperprodukciókkal, hanem a költséges technika tagadása révén más irányvonalat kellene követnie, szélesebben értve új reklámtechnikák létrehozására is kiterjed. A mozgalom tagjai bizonyára pontosan ttudják, hogy a tisztasági elvek betartóiknak egyfajta kollektív reklámot biztosítanak. A figyelem első körben ugyan nem az individuumra, hanem a csoportra irányul, de éppúgy, ahogy ez az ominózus tizedik parancsolattal kapcsolatban is elmondható, a mai, szerzőket szem előtt tartó érdeklődésünk második lépcsőben úgyis az egyes alkotókra és a konkrét művekre lendül tovább, vagyis közvetve maga az alkotó és filmje kapja a hírverést. Nem hiába nyilatkozta azt Thomas Vinterberg, hogy von Trier jól ért ahhoz, miként vonja magára a sajtó figyelmét, és hogy bizony a Dogma esetében sem tagadhatók a piaci zajkeltés szempontjai. Ha viszont ez így van, akkor a néző és a kritikus számára a rendezői jóhiszeműség egyetlen mércéje a Dogma-filmekkel kapcsolatban, hogy megvizsgálja: az adott mű, azon túl, hogy pontról pontra betartotta a szabályokat, szellemében megfelelt-e ezeknek az elveknek, vagyis hogy a formai megkötések gazdagították-e bármilyen módon a történetet. A tisztasági vizsgálat nyomán megállapíthatom, hogy a Mifune esetében a Dogma-elvek semmilyen jelentést nem hordoztak, ezért rendezőjét a kiáltvány éles hangvételének megfelelően nyugodtan a csoport reklámértékét meglovagoló individualistának bélyegezhetnénk, de én beérem azzal, hogy megcsontosodott, középszerű rendezőnek nyilvánítom. Meglehet, a Mifune nyer vele, hogy a manifesztum jegyében forgatták, mondjuk a színészi spontaneitásban, a helyszín valósághűségében, de ezzel a nyereséggel is legfeljebb a szórakoztató átlagfilm színvonalát üti meg, pontosan azt a filmtípust, ami ellen maga a mozgalom létrejött. A Mifune leggyengébb pontja ugyanakkor nem is a rendezésben, hanem a forgatókönyvben rejlik - amit sajnos szintén Kragh-Jacobsen jegyez. "Az optimista, nyári történetben" sokkal nagyobb tér jut a néző élvezetének kiszolgálására, mint arra, hogy okokat és okozatokat tárjon fel akár a társadalom, akár a lélek működésében. A rendezés során Kragh-Jacobsen már nem akart vagy tudott mást tenni, mint az egyszerű mesét teljesen hagyományos módon feldolgozni. A Mifune utolsó dala Krestenről szól, aki a Toshiro Mifune által alakított hetedik szamurájhoz hasonlóan saját paraszti múltját megtagadva próbál felkapaszkodni egy magasabb osztályba, ám az eltitkolt gyökerek erősebbeknek bizonyulnak a vágyainál. A film a társadalmi beérkezés megpecsételéseként Kresten fényűző esküvőjével kezdődik. A feleség jó parti, gazdag cégtulajdonos lánya és még ráadásul csinos is, az újdonsült férj számára pedig biztos jövő kínálkozik apósa cégének zsíros állásában. Persze - mint általában a mellényzsebből társadalomkritikus filmekben - a gazdag polgárfeleség mellett nem fenékig tejfel az élet: Krestennek az ágyban éppúgy, mint a hétköznapi konfliktusokban a papucsférj szomorú szerepe jut. Telefonhívás riasztja fel a nászéjszakájuk után édesen pihenő ifjú párt. Meghalt Kresten apja. A feleség hisztizni kezd, hogy miért éppen most halt meg Kresten évek óta halott apja. Kresten bűnbánóan bevallja a féligazságot, hogy nem szerette szüleit, bátyja meg bolond, aztán angolosan távozik. Egyelőre ennyit tudunk meg a hőn áhított nagypolgári életformáról, majd valamivel később a feleség további hisztérikus rohamai megerősítik, hogy bolond az, aki ezután vágyik. A gyengeelméjű fivér is azért kell a filmbe, hogy belássuk, a bolond a legnormálisabb az összes ember közül, de ha ezt nem észleltük volna, az egyik szereplő szépen elmondja a kedvünkért. Rud, a bolond bátyó egyébként valóban kellemes fajta gyogyós; van néhány rögeszméje a búzakörökről és az ufókról, de mellette legalább mindig nevethetünk. Az a jó benne, hogy ha összes pénzünket kaparós sorsjegyekre költi, akkor azok között ott bujkál a főnyeremény is. Kresten azonban nehezen barátkozik meg vele és még nehezebben szakad el hiú ábrándjaitól: visszavágyik a házsártos feleség és a munka mellé, ahelyett hogy a lerobbant családi tanyán élvezné a váratlan pénz áldásait. Pedig a szerencse képét felöltő dramaturgia odavezérli hozzá a tökéletes testű luxuskurvát, Livát is, aki éppen akkor kívánja megalázó életkörülményeit a konszolidált házvezetőnő szerepére cserélni. A szerelemhez azonban előbb mindkettejüknek le kell számolni a múltjuk vonzerejével, és akkor közös boldogságuk útjába legfeljebb csak a dramaturgia kisördöge állhat - de az sem sokáig. A rendről és tisztaságról alkotott polgári elképzelésekkel éles ellentétben álló ház a film végére örömmel, szeretettel és egy rakás pénzzel megrakott mentőcsónakul szolgál a polgári társadalom négy menekültje, Kresten, Rud, Liva és annak vadóc kisöccse számára. Optimista derű tölti el a moziból kifelé tartó nézőt, mert lám, az Idiótákban megfogalmazott kételyek ellenére megvalósítható a bolondságra épülő alternatív közösség utópiája. A történetvezetés primitív mechanizmusai az egyes jelenetek szintjén is megfigyelhetők. A kedvesen butácska sztori bátran merít a komédia ósdi eszköztárából, hogy mosolyt, netán kacajt fakasszon a nézőtéren. A leghumorosabb jelenet a félreértésre és a szerepcserére épül. Krestennek volt egy régi közös játéka Ruddal, ami arról szólt, hogy az értelmes testvér Mifunét utánozta bolond bátyja nagy örömére. Kresten halandzsa ordibálása már magában is vicces, ám a komédia szabályai úgy alakítják, hogy akkor törjön ki az ál-Mifune a pincéből, amikor Liva éppen először érkezik meg a házba. Egy másik jelenet - sokkal gyengébb - humora szintén a félreértésből táplálkozik. Liva prostituált barátnői meglátogatják kétségbeesett sorstársukat, és mit ad isten, nem mást látnak, amikor benéznek a ház ablakán, mint hogy Liva aléltan hever a földön, bugyija lehúzva, Kresten pedig késsel a kezében fel-alá sétál. Egyértelmű a helyzet: a férfi megerőszakolta a szerencsétlent. Uzsgyi benyomulnak hát az ajtón, leteperik és whiskyvel (!) elkábítják a támadót. Kresten másnap reggel fején bugyival, testén melltartóval ébred, és sehol senkit nem talál a házban. Kimegy a szántóföldre, ahol megtalálja Rud ruháit szétszórva, és amikor meglátja a gabonaköröket, kétségbeesett zokogás tör ki belőle. Kragh-Jacobsen slusszpoénként megsokszorozza a félreértések számát anélkül, hogy legalább egy részüket elfogadható módon indokolná. Ilyenkor teljes mértékben egyetértek a Dogma kitalálóival: a dramaturgia az Aranyborjú, ami körül a filmkészítők táncolnak. A rendezés a hagyományos beállítás-ellenbeállítás elv szerint dolgozza fel az egyes jeleneteket, amivel Kragh-Jacobsen a Dogmában benne rejlő egyik fő vívmányt, a színészi játék egységét hagyja figyelmen kívül. Egyetlen filmkamerával forgatták az egészet, ezért az operatőr hiába vette kézből az eseményeket, ezzel csak a felvételi időt rövidítették le, de nem küszöbölték ki a játék széttördelését. A világítással hasonló a helyzet. Kragh-Jacobsen szó szerint betartja a szabályt, és csak helyi fényforrásokkal, segédeszközök nélkül világít (kivéve egy jelenetet, amiben fekete vásznat használt), a képminőség mégis messze felülmúlja az Idiótákat, ami a video és a film különbségein túl arra vall, hogy a Mifune forgatásakor a színészeket nem hagyták szabadon mászkálni, hanem gondosan a lámpák és ablakok közelében helyezték el. Kragh-Jacobsen a Dogma felvételi technikájában egyedül a gyorsaságot és olcsóságot kamatoztatta, de nem használta fel az elvet a film jelentésében. Kragh-Jacobsen azt hangoztatja, hogy a színészek nagyon élvezték a spontaneitást, és valóban, a kamasz fiút kivéve egészen természetesen viselkednek a kamera előtt, ami persze nem jelenti azt, hogy a forgatókönyv eredendő hibáit el tudná feledtetni jelenlétük. A rögtönzés, úgy tűnik, leginkább a tárgyi feltételek kihasználásából adódott, és nem a rugalmas felvételi technika tette lehetővé. Az öthetes, folyamatos együttlét során a színészek nemcsak a szerepüket játszották el, hanem maguk voltak az öltöztetők, sminkesek, fodrászok, és egy ilyen kötetlen munkafolyamatban nyilván jobban elköteleződtek a produkciónak, mint a nagyipari filmgyártás folyamán. A Dogma kétségkívül ilyen praktikus szempontokat is magában rejt, ám úgy érzem, ez a középszerű gyakorlatiasság nem fér össze a tisztasági fogadalom avantgárd elkötelezettségével. A Dogmának nem egyszerűen jobb filmeket kell eredményeznie, hanem minőségileg másokat, különben nem bújhat ki az olcsó hírverés vádja alól. Tulajdonképpen először arra a paradoxonra kellett volna felelni, hogy miért lett egy csupa tiltásból összetákolt elvrendszer ennyire népszerű szerte a világban? Természetesen azért, mert a tiltások mögött a nagy mesterségbeli tudást, sok időt és temérdek pénzt igénylő filmkészítési technológiák alól való felszabadulás legalizálása rejtőzik. A nézhetetlen képet, a hallgathatatlan hangot egyszeriben megnemesíti a tisztasági fogadalomból áradó ironikus pátosz. A rossz minőség a hollywoodi mozival szembeni ellenállás védjegyévé válik. A Dogma parancsolatai a kezdő, a kevésbé elismert vagy a mindig is a periférián dolgozó rendezőket egyszeriben felszabadítják a jó kép- és hangminőség előírása alól, és arra bátorítják őket, hogy olcsón és gyorsan készítsenek filmet. Ezen a nyomvonalon elindulva rögtön ellentmondásra bukkanunk az elvek között, mert miközben az első nyolc pont egy videóra épülő low budget játékfilm-esztétika alapjait rakja le, a kilencedik pont, amely szerint a műveket 35 mm-es celluloidfilmre kell forgatni, szöges ellentétben áll az azt megelőző elvekkel. A kilencedik pontot maga a gyakorlat nyilvánította semmisnek: az első négy Dogma-filmből három videóra forgott, és az elektronikus képet alakították át aztán vászonra vetíthető filmképpé. A filmesek körében lenézett videokamera a Dogma körüli hajcihő révén egyszeriben a nagyjátékfilmek elfogadható rögzítőeszközévé vált. A rigorózus szabályrendszer a video segítségével művészi szabadságot biztosít a neki behódoló rendezőknek. Az ötös számú Dogma-film, a Szerelmesek rendezője, Jean-Marc Barr nem ront a fennálló társadalmi és filmipari viszonyoknak, mint Trier, nem is saját elveszett spontaneitásának visszaszerzését várja a Dogmától, mint Kragh-Jacobsen (annál is kevésbé, mert filmszínészként jól ismert A nagy kékségből és az Európából, ám rendezőként a Szerelmesekkel debütált), hanem az előbbi gondolatmenet szerint a művészi szabadság felől közelít a mozgalomhoz. A kis (a debütáló munkában mindössze hét tagú) stáb, a világosítás és a díszletek mellőzése, a videotechnika ötödére-hetedére csökkenti a gyártási költségeket, és ezt a pénzt sokkal könnyebben lehet összeszedni, mint amikor a nagy vagy közepes költségvetésű produkciókkal évekig kell a különböző alapítványoknál és befektetőknél házalni. A producereknek, kuratóriumi tagoknak egyszerűen nincs lehetőségük, hogy beleszóljanak a forgatókönyvbe vagy a rendezésbe, ami így jól vagy rosszul, de mindenképpen a rendező elképzelései szerint haladhat. A felgyorsult alkotói folyamat (a Szerelmesek esetében például mindössze hat hónap telt el az ötlet megszületése és a vágás befejezése között) pedig dinamizmust, frissességet visz magába a kész filmbe is. Barr könnyed, szabad filmes fogalmazást akar megvalósítani a francia új hullám nyomdokain haladva. A nouvelle vague létrejöttében fontos tényező volt, hogy a producerek egy része gazdasági megfontolásokat követve inkább fiatal rendezők alacsony költségvetésű filmjeire fordította a pénzét, mintsem drága szuperprodukciókra. (Eric Rhode: A history of the cinema; Penguin Books) Az új hullám ifjú rendezőinek a producerek jóvoltából módjukban állt kipróbálni elméleteiket a gyakorlatban és olyan lazán használni a kamerát, mint ahogy az író forgatja a töltőtollat. Nem igazán látom, hogy most miként mennek a dolgok a francia filmiparban, de az mindenesetre kiderül Barr szavaiból, hogy celluloidra készülő filmet nem egykönnyen tud tető alá hozni egy kezdő rendező. Barr számára a Dogma szolgáltat pofonegyszerű megoldást és egyben inspirációt saját filmjéhez: ha nincs pénz olcsó filmre sem, akkor a még olcsóbb videóra kell dolgozni. A tisztasági fogadalom manifesztumában megfogalmazott szavak, amelyekkel az aláírók a filmművészet 1960 körül fellelt frissessége mellett tesznek hitet, Barr munkájában válnak gyakorlattá: a Szerelmesek a Kifulladásig és a Lőj a zongoristára ezredfordulós párdarabja. Barr és - a szerző- és rendezőtárs - Pascal Arnold története az utóbbi évtizedben szokatlanul sallangmentesen képes beszélni a szerelemről. A szerzők nem terhelik meg metafizikai súlyokkal (Pola x), nem fűszerezik homoszexualitással (Édeskettes), nem pszichopatologizálják a szerelmet (Betty Blue), hanem egyszerűen és következetesen bemutatják az érzelmeknek azt a széles skáláját, amit egy lány és egy fiú érez a találkozástól a szakításig. Akár a korai Truffaut is felvállalhatta volna ezt a szép mesét. A kilencvenes évek kizárólag a történetet megmozgató konfliktus természetére nyomták rá bélyegüket. A fiú, Dragan (Sergej Trifunovic) jugoszláv menekült Párizsban. Tartózkodási engedély nélkül kószál az utcákon, annak tudatában, hogy bármikor kiutasíthatják, pedig csak ártatlan álmait kergeti a művészek városában. Festő szeretne lenni, ám az elég hamar világos lesz, hogy mind a várostól, mind francia szerelmétől, mind festészetről szőtt álmaitól meg kell válnia, mert előbb vagy utóbb eljönnek érte és kitoloncolják. Jean-Marc Barr filmjében a szerelem mindvégig a politika egyénre nehezedő nyomasztó súlya alatt létezik. Semmit nem tudunk azonban se a fiúról, se a politikáról, amikor Dragan a film első képsorában betér egy antikváriumba egy Rosetti-albumért, és ott megismerkedik az elárusítólánnyal, Jeanne-nal (Elodie Bouchez). Jeanne munka után felviszi magához a fiút, és kész, minden körülményeskedés nélkül máris fejest ugrottunk velük együtt a szerelembe. Lassanként derül fény kettejük jellemvonásaira, múltjukra és jelenükre, de mindvégig párhuzamosan azzal, ahogy ők kezdik megismerni egymást. A tudás nemcsak a nézőben jön létre, hanem rögtön a kapcsolatba is beépül. Amikor Jeanne először látogatja meg Dragant a lakásán, a fiú szegényes életkörülményei nemcsak a nézőt, hanem a lányt is fejbe kólintják. Egy másik jelenetben a lány néhány napi távollét után felkeresi a srácot a műtermében, aki addig észre sem vette, hogy mennyi idő telt el a festéssel, ám egyszeriben rá kell döbbennie, hogy a lány számára igazán fontos ez a kapcsolat, és hogy ezért felelősséggel tartozik neki. Az életkörülmények és az életvezetés különbségei kezdettől fogva konfliktust szülnek kettejük között, ami azonban akkor válik igazán kiélezetté, amikor a fiút kiutasítják az országból, s így kénytelen Jeanne-hoz költözni. Jeanne-nak a közelmúltban ért véget egy komoly szerelmi kapcsolata, és a szakítás mélyen megviselte őt. Ilyen előzmények után nem csoda, hogy nem akarja elveszteni Dragant, ezért legszívesebben folyton a lakásban tartaná. Miközben Jeanne azon szorong, hogy nem látják-e meg a fiút az utcán és hogy miként fognak kijönni az ő keresetéből ketten, Dragan rabnak érzi magát a lány aggodalmaitól körülölelve, és alaptermészetét nem korlátozva igazi bohém módjára felelőtlenül mászkál ide-oda s szórja azt a pénzt, amit Jeanne az antikváriumban megkeres. Nemcsak Dragan foglya azonban ennek a kapcsolatnak, hanem Jeanne is, akit a délszláv fiú vérmes féltékenykedése minden barátjától elidegenített. Dragan és Jeanne kapcsolatában szépen megmutatja magát a szerelem kettős természete: a kölcsönös ragaszkodás ölelő és fojtogató, mámoros és nyomasztó egyszerre. A mérhetetlen kétségbeesés és a felhőtlen boldogság hegy-völgyei után váratlanul, de mégis a legnagyobb természetességgel csenget a végzet a lány lakásának ajtaján: a hatóság azon nyomban viszi vissza a semmibe a jugoszláv fiút. Egyetlen szó sem esik ezekben a fájdalmas pillanatokban arról, hogy Jeanne a fiú után menne Belgrádba. Illúzió nélkül válnak el egymástól: mindketten jól tudják, hogy ez a szerelem csak Franciaország határáig terjed. A Szerelmesek történetvázlatát Barr és Pascal Arnold kifejező részletekkel telítette. A Jeanne és Dragan közti konfliktus természetét jól ragadja meg például az a jelenet, amelyben a jugoszláv fiú hazatelefonál anyjának Belgrádba. A jelenet feszültségét az adja, hogy a lány közben a konyhában mosogat, és többször elindul, hogy rászóljon Draganra, tegye már le a telefont, de végül mégsem szakítja félbe, mert nem akarja megbántani szerelmét. Eközben a fiú semmit sem érzékel Jeanne idegességéből, csak arra összpontosít, hogy ne túl bántóan rázza le magáról anyja tolakodó érdeklődését és végeláthatatlan fecsegését. Azért olyan hatásos ez a jelenet, mert egyszerre van benne Jeanne szorongása a szegénységtől, az emancipált nő sértett büszkesége, ugyanakkor odaadó szerelme a fiú iránt, ami megértésre készteti kedvese neveltetése, bájos felelőtlensége, bohém hajlamai iránt. Persze a jelenet gazdagságához szükség van Elodie Bouchez tehetségére, aki egyetlen szó nélkül érzékelteti mindezt. A forgatókönyvírók és rendezők nemcsak a konfliktusokat, hanem a boldogság pillanatait is élettel tudták megtölteni. Kedvesen humoros az a helyzet, amikor Jeanne először látogat Dragan lakására. Az ágyban fekszenek kabátokkal letakarva, mert nincs fűtés a szobában, a srácnak még rendes takaróra sem futja. Dragan felajánlja, hogy kávét főz a lánynak, és kiugrik az ágyból, de közben majd megfagy a hidegtől. Jeanne boldogan kuncog a takarók alatt. Dragan zsörtölődik, mert ő megmondta előre kedvesének, hogy mire számítson. Szégyelli a körülményeit a lány előtt, s ezt vicces morgolódásba próbálja burkolni. Jeanne viszont egyáltalán nem érzi rosszul magát a lerobbant lakásban, inkább vidám kíváncsisággal követi a fiú mozdulatait. A víz végre felforrt, Dragan visszaugrik az ágyba, és instant kávét tölt a pohárba. Jeanne ezen döbben meg a legjobban: hogy lehet jó ízlésű embernek porkávét innia. Azok a kulturális és anyagi különbségek, amik a két ember között húzódnak, ebben az egyetlen mozzanatban teljes természetességgel mutatkoznak meg. A film legfőbb erénye, hogy két ember szerelmét ilyen apró eseményekben, természetes konfliktusokban minden túlzás vagy erőszak nélkül tudja megragadni. A Dogma rendezési elveiből a forgatókönyv hangvételéhez kapcsolódóan Barr azt a lehetőséget bontja ki, hogy a könnyed technikai apparátus segítségével ezt a szenvedélyekben gazdag történetet érzelmileg felfokozottá és mégis bensőségesen természetessé varázsolja. A kamera végig a kiválóan játszó színészek arcára tapad, de úgy, hogy egyáltalán nem korlátozza őket a játékban. A Dogma úgyszólván arra predesztinálja a rendezőket, hogy a jeleneteket széttördeletlenül játszassák el, mégis az első négy Dogma-film közül csak a Születésnap és a Szerelmesek él azzal a lehetőséggel, hogy a mozgékony kamerát a spontánul adódó pillanatok gyors lekövetésére használja. Jelentős különbség van azonban a két film között: a Születésnapban a kamera figyelme megoszlik a rengeteg szereplő között, így inkább pillanatnyi csoportportrét rögzít, mint elmélyült lélekrajzokat, ezzel szemben a Szerelmesek igazi kamaradarab, amelynek van ideje kizárólag a két főhős pszichológiai folyamataira koncentrálni. A Szerelmesek zárójelenete a legszebb példa arra, hogy a színészi játék folytonossága milyen remek színészi teljesítményekhez vezethet. Dragant elvitték, Jeanne egyedül maradt az utcán. Elindul felfelé a lépcsőházban, és az operatőr (aki egyébként maga Barr) előtte megy, tempója a lány lassú lépteihez igazodik. A fiú elvesztése miatti döbbenet kábává teszi Jeanne-t, mintha teljesen üres lenne, egyik lépcsőfokot a másik után gyűri le. Hirtelen aztán felbugyog a fájdalom, áttöri a tudat védműveit, a lány keserves zokogásban tör ki, s közben csak megy egyre felfelé az elhagyott lakásba. Ha ezt a szekvenciát jó képminőséget produkálva szerették volna rögzíteni, akkor olyan bonyolult világítási rendszert és mozgatóeszközöket kellett volna összetákolni, ami mellett a spontaneitás minden bizonnyal jelentősen, közel nullára csökkent volna. Vinterberg és Barr módszere annyiban is megegyezik, hogy nemcsak a színészi játék kifejezőerejét növelik a felvételi technikával, hanem a kézikamera és a vágás zaklatottsága a kamera előtt zajló eseményeknek izgatottságot is kölcsönöz. (Szemben mondjuk a Mifunéval, ahol Kragh-Jacobsen arra kérhette operatőrét, a Születésnapot is fotografáló Anthony Dod Mantle-t, hogy minél jobban fogja meg a kamerát, minél kevesebb remegés legyen a képen.) A kamera által gerjesztett feszültséget a történetnek vissza kell igazolnia. Vinterberg a leselkedés izgalmára épít, amikor Ibsen drámáit idéző történetét családi videofelvételek módjára fényképezi, Barr pedig - mként utaltam rá - a szerelem szenvedélyét és szorongásait erősíti fel a kamerán keresztül. Nézzünk egy példát! Dragan elhívja a lányt az üzletből, mert valami nagyon fontosat szeretne mutatni neki. Jeanne nem érti, miről lehet szó, szorongása a bizonytalanság miatt felerősödik. A fiú kézen ragadja őt, és futva teszik meg az utat a régiségkereskedésig, ahol Dragan túláradó örömmel tárja fel szerelmének azt a festett paravánt, amit egyik képe árából vásárolt. A rohanás közben himbálózó kamera és a léptek hangos kopogása felerősíti a nézőben azokat az érzelmeket, a bizonytalanságot és a rossz érzésekkel teli kétséget, amit Elodie Bouchez játéka közvetít. A fenti példák újabb paradoxonra mutatnak rá. Barr egyik intenciója a Dogma elveinek gyakorlati alkalmazásában a színészi játék megerősítése lehetett. A kezdetleges felvételi technika - mint láttuk - valóban spontaneitáshoz és érzelmi intenzitáshoz segíti hozzá a színészeket. A pszichológiailag árnyalt színészi játék a néző nagyfokú azonosulását hívja elő. A spontaneitást elősegítő technika ugyanakkor erőteljesen rányomja bélyegét a képre és a hangra, ezáltal a nézői figyelem óhatatlanul megoszlik az itt és most közvetlenségében létező szereplők és az előtérbe nyomuló közvetítőeszközök között. Minél jobban el akarják tüntetni a technikát a kamera előtt álló emberek és dolgok mellől, az annál inkább feltűnővé válik a "kamera mögött", azaz a nézők szeme előtt. Természetesen egy olyan filmes mozgalomnak, amelyik le akar számolni a néző tekintetét elhomályosító illúziókkal, a technika tudatosítása és így a beleélés csökkentése szükségszerű törekvése kell, hogy legyen. Az elvek és a gyakorlat között ebben a tekintetben is ellentmondás feszül: Godard-nak a történetben, a színészi játékban és a vágásban egyaránt tetten érhető elidegenítő eljárásaival szemben a Dogma-mozgalom öntudatos képalkotási eljárása beleélésre ösztönző cselekménnyel és magával ragadó játékstílussal párosul. A manifesztum szellemében készült filmeknek (ideértem a Születésnapot, az Idiótákat és a Szerelmeseket) éppen ez az ellentmondás adta sajátos báját. A Születésnap esetében például (amit nem elemzek részletesen, mert már másfél éve megy a magyar mozikban, jómagam pedig annak idején írtam róla kritikát az Élet és Irodalomban: Apa veszít, ÉS 1999. április), a fordulatok és a jelenetek helyenként Bergmant idézik (például a körbemasírozás a Fanny és Alexandert), a csoport tagjai közt gyorsan ide-oda rohanó kamera ugyanakkor fellazítja a lélektani dráma súlyát. A Születésnap a Hullámtörés nyomában halad: a nem éppen hétköznapi történetet dokumentatív home video-stílus hitelesíti. Az Idióták megrázó megváltástörténete az elmebeteg kamerakezelés és a közbeékelt interjúk következtében pszichodráma-csoport videóra vett foglalkozásaként hat. A Szerelmesek szentimentalizmusnak kitett meséjét pedig a szereplőkkel együtt lélegző kamera könnyedsége, hajlékonysága teszi expresszív mozgóképpé. A Dogma szabályrendszere végső soron sajátos védőhálóként is funkcionál: ha a rendező valóban akarja, akkor megvédi őt attól, hogy hagyományos módon forgassa le történetét. Az újdonság bája azonban hamar megkopik, ezért mint minden avantgárd szellemű mozgalomnak, a Dogmának sem jósolhatunk hosszú jövőt. De hogy a hozzá csatlakozók ezt a rövid időt miként használják ki, és mennyire tudják kimeríteni a manifesztumban rejlő lehetőségeket, az a számos paradoxon ellenére egyes-egyedül alkotói invencióiktól függ. A tisztasági fogadalmat felvállaló rendezőknek így azon kellene gondolkodniuk, hogy az elvekből levezethető stílust miként tudják a téma felől igazolni. A védőháló akármilyen biztonságosnak látszik, egy valamire nem alkalmas: nem óv meg az alkotó gondolkodás kényszerétől.
| 27 KByte
| Születésnap 57 KByte
| Születésnap 57 KByte
| Thomas Vinterberg 57 KByte
| Lars von Trier 57 KByte
| Idióták, 1998 46 KByte
| Soren Kragh-Jacobsen 57 KByte
| Mifune utolsó dala, 1999 26 KByte
| Mifune utolsó dala 33 KByte
| Anders W. Berthelsen (Kresten) 27 KByte
| Iben Hjejle (Liva) 37 KByte
| Mifune utolsó dala 37 KByte
| Szerelmesek, 1999 51 KByte
| Szerelmesek 41 KByte |