Kárpáti Ildikó Egy T8-as, avagy a Szín-játékos
Portré Crespo Rodrigoról


34 KByte

A Madách színház felújított épületének bejáratánál még zárt ajtók és fénymásolt papírfecnik szövegei riasztják vissza a kíváncsiskodókat. A közönségszolgálatnál és a pénztárnál azonban már sorban állnak az érdeklődők. Ha viszont a művészbejáró felől bebocsátást nyerünk az épületbe, ott már nagy nyüzsgés fogad. Az épület teljes pompájában (pl. belső kerttel) és minden kényelmével (pl. tetőterasszal) fogadja azokat, akik egy-egy előadás létrehozásán munkálkodnak. Most éppen mindenki Az ember tragédiájának októberi bemutatójára készül. Délelőtt, délután, este, egyszóval mindig próbálnak. A színlapon rejtélyesen T8-ként, vagy szín-játékosokként feltűntetett fiatalok is türelmesen várják mikor kerül rájuk a sor. Az egyiket Crespo Rodrigonak hívják.

Ha azt halljuk, hogy egy fiatal, magyar színésznek Crespo Rodrigo a neve, talán arra gondolunk, hogy figyelemfelkeltés céljából vette fel ezt a nevet, mondjuk a Kovács János helyett; vagy hogy mégis külföldi és valami érdekes akcentussal fogjuk tőle hallani a nagy magyar írók sorait. Pedig Rodrigonak ez az eredeti neve és mégis magyar. Ugyan édesapja bolíviai, még az egyetemi évek alatt megismerkedett egy magyar lánnyal és házasságukból Rodrigo 1973 novemberében, Budapesten született. Rodrigo kettő és öt éves kora között a család Bolíviában élt, de mikor a szülei elváltak édesanyja két fiával visszaköltözött Magyarországra. Gyerekkorában Rodrigo pilóta akart lenni, méghozzá vadászgépekkel szeretett volna repülni. Ehhez azonban katonai iskolába kellett járni, így jelentkezett a tatai katonai gimnáziumba, de nem vették fel, a kor egyik divatos és sokszor emlegetett jelszavára hivatkozva: Rodrigo „ politikailag megbízhatatlannak" bizonyult. Ma már egyáltalán nem bánja, hogy így alakult. Persze, hogy nem, hiszen szakmája, melybe saját bevallása szerint „ véletlenül" keveredett nem kevésbé érdekes, mint a repülés.

Minden azzal kezdődött, hogy édesanyja elküldte egy szereplőválogatásra, mely sikertelenül végződött ugyan, mert azt az adott szerepet Rodrigo végül nem kapta meg; ám mégis sikeres volt annyiban, hogy itt ismerkedett meg azokkal az emberekkel, akik elhívták a Cilinder gyerekszínpadra játszani. Itt aztán gimnazista korától egészen addig szerepelt, míg el nem kezdett a Főiskolára járni. A Cilinder színpada a színjátszás legjobb oldalát mutatta az ott játszó kamaszoknak, nem csoda, hogy ebben a légkörben Rodrigonak is megtetszett a színész mesterség. Érettségi után a biztonság kedvéért azért jogra is jelentkezett a Színház- és Filmművészeti Főiskola mellett. Persze az előbbi felvételire már el sem ment, mikor megtudta, hogy felvették színész szakra.

Nagy változás volt a gimnázium után az a világ, amibe Rodrigo még csak 18 évesen belecsöppent. Csak kapkodhatta a fejét ebben a forgatagban, ami egyszerre kínált nagyon kemény munkát, de ugyanakkor nagyon érdekes és sok tanulnivalót is. Az 1992-96-os osztály osztályfőnöke Kerényi Imre és Huszti Péter volt. A színész szakon reggel nyolctól este tízig folyt a munka. Ha éppen nem próbáltak a színészpalánták között akkor is csak a darabról, a készülő előadásról, az érzelmek kifejezéséről, jelenetek eljátszásáról esett szó.
A főiskolás évek alatt valóban úgy érzik a növendékek, hogy színház az egész világ, sőt a világ csak a színház; nincs is más feladatuk, mint ezt érezni… Meg persze tanulni és vizsgázni, például Máté Gábornál, akinek a vizsgája különlegesen nehéz volt, így Rodrigo számára különösen sokat jelentett.

A főiskolás osztályoknak csak egy hátrányuk van a színházi társulatokkal szemben: minden szereplő közel egykorú. Mivel nehéz olyan színdarabot találni, amit csupa huszonévesre írtak, valakinek fel kell vállalni az idősebb szerepeket is. Így játszott Rodrigo a főiskola előadásain rendre nagypapát, öreg urat, csupa ' idős szerepet' . Persze akadt azért teljesen más feladat is, például a Sztárcsinálók című musicalben, amit nagy sikerrel játszottak, annak ellenére, hogy Rodrigoé nem volt musical osztály. Aztán elérkezett a negyedéves nagy vizsga ideje; Rodrigo négy osztálytársával együtt Görgey Gábor Komámasszony hol a stukker? című darabját adta elő; ő Márton, a paraszt szerepét játszotta.

Egyszerre voltak szépek, ám olyannyira nehezek a főiskolás évek, hogy Rodrigo ma már azt mondja, talán végig sem tudná csinálni még egyszer. Pedig külső szemlélő számára mostani élete sem sokban különbözik azoktól az évektől. Már a főiskolai gyakorlatát is a Madách színházban töltötte, miután diplomázott rögtön ide szerződött.
A Madách Színházban ugyanazokkal az emberekkel, többek között Huszti Péterrel és Kerényi Imrével dolgozik együtt, akikkel a Főiskolán is, ugyanúgy folyamatosan próbálnak, mint az iskolában is tették; kemény munka tehát itt is akad. Na és persze most már a tét is nagyobb, itt már tényleg a nagybetűs Közönségének kell játszani.
Első szerepét - egyben főszerepet - a Mese habbal című előadásban kapta, amiben korábbi osztálytársával, Timkó Eszterrel Piros Ildikó és Sztankay István partnerei lehettek. A zenés szerepek a színházban sem kerülték el Rodrigot: játszott az Oliver-ben és a Hegedűs a háztetőn-ben is.

Rodrigo filmen még nem szerepelt - kivéve a Kölyökidő néhány epizódját - de persze örömmel fogadná és igazi kihívásnak tekintené ha kapna egy ilyen lehetőséget. Kihívásnak, mert másról szól a filmszínész művészete, mint a színpadi szereplőé. Más, ha a művésznek több lehetősége van arra, hogy életre keltse az adott figurát az adott jelenetben, mint ha estéről estére meg kell hogy történjen a színpadon az a bizonyos varázslat, és erre minden este csak egy esélye van. Más egy közeli képen csak az arckifejezéssel, szemmel játszani, mint mindig teljes életnagyságban, messze mondjuk a negyedik emeleti páholysorban ülő nézőktől… Sokáig sorolhatnánk még a különbségeket, de már ennyiből is világos, hogy a filmezés olyan dolog, amiből sokat tanulhat egy fiatal színész. Már csak azért is mert filmszínészetet nem tanítanak a színész-palántáknak a Főiskolán.

A színház mellett Rodrigo sokat szinkronizál. Bár színészileg nem tartja nagy feladatnak egy-egy végtelenbe nyúló szappanopera-szereplő hangjának megformálását; de szereti ezt csinálni és persze kereset-kiegészítésnek sem rossz munka. Hallhatjuk őt a Dinasztiá-ban, az Elképesztő övezetben, a Kedves nővérkék-ben, a Bor és hatalom-ban…

Aki azonban nem elégszik meg a hangjával, az rendszeresen láthatja a Madách színház - és a Madách Kamara - különféle darabjaiban. A Zendülés a kémhajón-ban Steven Merick vádlottat játssza, a Psota estben Kelemen Istvánnal asszisztálnak Psota Irénnek, valamint szerepel a Márió és a varázslóban is. A Madách színház társulata most teljes erőbedobással Az ember tragédiáját próbálja. Ezzel az előadással nyit meg októberben a befejezett felújításnak köszönhetően teljes pompájában ragyogó színház. Lucifert Mácsai Pál játssza, az előadás különlegessége, hogy Ádámot és Évát három-három színész alakítja a különböző színekben. Az összes többi szerepet pedig egy bizonyos T8 elnevezésű társaság kelti életre. T8 (mondjuk Tragédia, vagy esetleg Team 8) nyolc fiatal színészt takar, köztük Rodrigot is. Komoly és egyben változatos feladatot kaptak a fiatalok ezzel. Kisebb-nagyobb szerepekben minden színben megfordulnak az előadás alatt. Erről kapták másik elnevezésüket: ők a Szín-játékosok. A Madách színház és a Madách Kamara a közeljövőben bemutatja a Nyomorultakat, a Mikszáth különös házasságait (szintén egy Görgey darab), a Beszterce ostromát, Müller Péter egy darabját és Szomory Dezsőtől a Szabóky Zsigmond Rafaelt. Még nem lehet tudni a pontos szereposztást, így azt sem, miben lesz majd Rodrigo látható. Minden esetre Az ember tragédiája már biztos.

A próbák, előadások és a rendszeres szinkronizálás kitölti Rodrigo minden napját. Ennek ellenére megpróbál sok időt tölteni rokonaival és persze barátaival - főleg nem szakmabeliekkel - pihenésképpen. Rodrigo azt mondja neki ennyi kikapcsolódás mindenképp kell. Pedig három végigjátszott évad a város egyik legpatinásabb színházában és egy nagy lelkesedéssel megkezdett negyedik már komoly érv egy fiatal színész tehetsége és elhivatottsága mellett. Októbertől erről ismét mindenki személyesen is megbizonyosodhat.

Crespo Rodrigo jelenlegi szerepei:
Színház: Madách színház: Az ember tragédiája - T8 (szín-játékos)
Szinkron: Dinasztia (TV3), Elképesztő övezet (RTL Klub), Kedves nővérkék (TV2), Bor és hatalom (MTV1)

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap