"Az aranykor még előttünk van"

Telefonbeszélgetés Jules Engel-lel

Jules Engel
Jules Engel
51 KByte

(Jules Engel Budapesten született és Chicago mellett nőtt fel. Az amerikai kísérleti animáció nagy alakja, a Disney Stúdió színosztályának volt vezetője, fesztiváldíjas animációs filmek - így például a Bambi illetve a Fantasia - létrehozója. Évtizedek óta fest, képeit kiállításokon mutatják be. Támogatja és népszerűsíti a kortárs festészetet. Alapító igazgató és tanár a California Institute of the Arts animációsfilm szakán. Az 1999. júniusában tartott Kecskeméti Animációs Fesztiválon külső körülmények miatt nem tudott részt venni).

Önt az absztrakt animáció legjelesebb képviselői között tartjuk számon. Mi a véleménye az absztrakt animáció illetve a - tágabb értelemben - művészeti ágként felfogott animáció jövőjéről?

Úgy gondolom, hogy az animáció mindig is művészet volt. Természetesen vannak, akik ezt másként gondolják, és ezzel sincs semmi baj. Ha megnézzük az amerikai filmszínházak kínálatát, látjuk, hogy több egészestés animáció van műsoron. Az animációval foglalkozó kutatók kiemelnek és aranykorként emlegetnek némely korábbi időszakot, de én őszintén hiszem, hogy az animáció aranykorát éppen most éljük. Minden egyes animációs filmnek megvan a maga markáns karaktere és ezért hiszem úgy, az aranykor valóban most érkezett el.

Az Ön nevéhez fűződik a Fantasia -sorozat legtöbbet emlegetett darabjának, a Chinese Dance-nek elkészítése. Ezt az animációt tekinthetjük a mai zenei clipek előzményének is.

Annak idején még nem létezett a zenei videoklip fogalma, legalábbis nem esztétikai értelemben. Nem volt másról szó, mint arról, hogy belefoglaltuk a zenét valamilyen animációs közegbe, de távolról sem egy zenei klip elkészítésének szándékával. A zene csupán másodlagos eleme volt az animációnak, a rajz és a mozgás játszotta a főszerepet.

Önnek, mint a színeket kiválóan ismerő alkotónak és mint a Disney színosztály vezetőjének alapvető szerepe volt a Disney-re jellemző színvilág kialakításában. Honnan ered ez a színekhez való kiemelt érdeklődése?

Annak idején a Disney-nél illuszrátorokat kerestek és illuszrátorokat tekintettek példaképeknek. Olyan kortárs festők, mint például Kandinszkij vagy Paul Klee ismeretlenek voltak a Disney illusztrátorai előtt, többen azt sem tudták, hogy ezek a festők léteznek. Én annyit változtattam ezen, hogy bevittem a kortárs festészet nagyjainak színvilágát a Disney-be, és ennek szükségessége abból a tapasztalatból eredt, hogy ott addig nem festők, hanem rajzfilmesek dolgoztak.

A Kaliforniai Művészeti Intézet animációs és kísérleti filmgrafikai karát vezette és most is tanít ugyanott. Hogyan fedezi fel a tehetséget?

A tehetség megmutatkozik magától. Az emberek gyakran azért nem fedezik fel a tehetséget, mert nincs meg hozzá a képességük. A tehetség istenadta dolog, van akinek megadatott, és van akinek nem. Egymásra rímelő szavakat egymás mellé tud helyezni a tehetségtelen költő is, de a lényeget adó ritmus hiányozni fog a versből. A színekkel ugyanez a helyzet. Érdekes, hogy a nőknek mennyivel nagyobb érzéke van a színekhez. Egy nő öltözködés közben egymáshoz válogatja a színeket, a kesztyűt megfelelő színű sállal kombinálja, ahhoz választja a kalapot… A férfiak figyelmen kívül hagyják ezt a szempontot, ők csak a hasznosságot tekintik. A színekkel tehát ugyanaz a helyzet, mint minden mással: van, akivel veleszületik a színérzék és van, akivel nem.

Hogyan segíti a diákjait abban, hogy megtalálják saját hangjukat és kifejlesszék a művészi képességeiket?

A legfontosabb szabály, hogy nem szabad "hogy kell csinálni" környezetet teremteni a diákok számára. Egy "hogyan kell csinálni" típusú, előírásokkal teli közegben csupán technikákat tanul el a diák és sohasem hozza felszínre a saját művészi tehetségét. Ezért én nem is tanításnak nevezném a tevékenységet, hanem segítésnek. Segítem abban a diákot, hogy saját tehetségét felszínre hozza. Mindenkiben van valamilyen tehetség, és ezzel kell dolgozni. A "hogyan kell csinálni" környezet a legrosszabb, amiben egy kezdőnek vagy egy animátornak része lehet a filmvilágban.

A Jules Engel szekcióban levetítünk egy filmet, mely az Accident (Baleset) címet viseli. A filmen valóságban létező alakok mozgását viszi át rajzba és nem absztrakt grafikai elemekkel dolgozik. Foglalkoztatta a mozgás maga vagy ez csak egy"baleset" volt?

Mindig volt érzékem a mozgáshoz vagy más szavakkal a ritmushoz, az időzítéshez. Ez megint csak az, amiről beszéltünk: vagy megvan benned a képesség, vagy nincs. A szakmában eltöltött 15 év alatt kialakulhat egyfajta tapasztalat, aminek birtokában dolgozni tudsz, de igazából ennek benned kell lennie. A tanítványaim némelyikénél már a második évben meg tudom mondani, kiben van meg az időzítés képessége. A tapasztalatszerzés nagyon fontos, ahhoz idő kell, de a tehetség az benned van. Ezért nagyon fontos, hogy a tanár ne erőltesse rá magát a diákra, hagyja kialakulni, ne erőltesse saját elképzeléseit. Mert ha igen, akkor megeshet, hogy csak egy szelet marad a torta egészéből.

Mit üzen a kecskeméti fesztivál résztvevőinek?

Sajnálom, hogy a gátló körülmények miatt nem vehetek részt a fesztiválon. Remélem, hamarosan alkalmam nyílik beszélgetni az animáció világának képviselőivel. Mint ahogy mondtam korábban, vallom, hogy az animáció aranykora nem mögöttünk, hanem előttünk van.


28 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap