Koltai Róbert (fotó: Szilágyi Stefi) 48 KByte |
December 10-én mutatták
be Koltai Róbert filmjét, az Ámbár tanár urat.
Beszélgetésünk kezdetén szó esett a film fogadtatásáról,
a nézőszám örvendetes emelkedéséről (a jegyeladási
statisztikák szerint február 1-ig mintegy 200 000 -en látták
a filmet), a vidéki városokban tartott sikeres
közönségtalálkozókról. Nagyon hamar azonban egy fontos, és
nem csupán az Ámbár tanár urat érintő téma
került elő, a magyar filmen belüli megosztottság kérdése.
Ön szerint azonos rangot képvisel-e ma Magyarországon a közönségfilm és a művészfilm? Amikor én még fiatalabb
voltam, azt láttam, hogy a moziban ugyanúgy tömegek nézték a
Katonazenét mint a Fellini filmeket. Akkoriban igazán
szerettük a magyar filmet, amelynek szerves része volt a
vígjáték, a közönséget színvonalasan szórakoztató
közönségfilm. Ezeket a vígjátékokat olyan parádés
mesterségbeli tudással hozták létre, hogy a filmek katarzist
okoztak, a nevetés katarzisát - filmművészet volt ez a szó
legszorosabb értelmében. Sorolhatnám azokat a filmeket,
amelyekre egyetlen néző sem mondta volna, hogy ez valami
felszínes ócskaság csak azért, mert van története, van
eleje, közepe, vége. Olyan iskolateremtő vígjátékokról
beszélek, mint a Liliomfi, vagy a Hyppolit, a lakáj,
ahol a kisember ábrázolása katartikus, művészi volt, és
amiben a történet nem akart elvont magasságokba emelkedni, és
főleg nem akart semmilyen rejtvényt feladni a nézőjének. A filmtámogatási politika, ha nem is direkt módon, visszahat a nézőre? Az terjedt el a magyar nézők között, hogy a magyar filmet csak néhány embernek készítik. Ezt a benyomást csak tovább erősítik azok a hivatalos helyről származó kijelentések, miszerint például amit én csinálok, az nem a magyar kultúra része, és ezt nem kell támogatni. Nekem viszont meggyőződésem, hogy mindkét filmtípusnak, mind a közönségfilmnek, mind a művészfilmnek kell központi támogatás. Legyen garancia, aminek birtokában azok az őrültek - mert nincs a mostani helyzetben más megtisztelőbb jelző rájuk - akik az esetleges siker reményében pénzt fektetnek egy magyar filmbe, azok legközelebb is beletegyék a pénzt. Ha nem jönnek olyan emberek, mint például Kálomista Gábor, akkor ez a filmtípus, a közönségfilm, ismét megszűnik, még mielőtt az ígéretes kezdetek után talpra állhatott volna. Az állam eljátszadozhat azzal, hogy csak olyan mozgóképet támogat, amire nincs igazi üzleti kereslet, de akkor valóban csak az amerikai filmek lesznek a moziban, mert a a forgalmazóknak és a moziüzemeltetőknek is megvannak a saját érdekeik. Az államnak segíteni kell abban, hogy a külföldi film dömpingjében mindig legyen egy-egy közönségsiker magyar film, akár vígjáték, zenés film, akár megható történet vagy krimi. Nem természetes az, ha egy országnak csupán a közönséget kirekesztő elit filmművészete van. Én harcolok azért, hogy a történetmesélő és a színészi bravúrokban bővelkedő film újból elfoglalja helyét a magyar filmkultúrában. A statisztikák valóban azt mutatják, hogy a nézőket a Sose halunk meg és a Csinibaba hozta vissza a moziba a magyar filmre. Ezzel párhuzamosan születtek művészfilmek, amik rangos fesztiválokon fordultak meg. A józan ész szerint mindennek meg kellene férnie egy asztal körül… Nekem egy színházi párhuzam
jut az eszembe. A kaposvári színházban, ami 20-25 év kemény
munkával lett az, ami jelenleg is, nem volt műfaji
megkülönböztetés a darabok között. A legjobb színházi
rendezőknek sem derogált operettet vagy gyerekdarabokat
rendezni. Csak éppen úgy rendeztek, olyan erős színészekkel,
olyan ötletesen, hogy minden előadás eseményszámba ment.
Hogy mi a Godotra várva című darabot Ascher Tamás
rendezésében közel húsz évig műsoron tarthattuk, azért
volt, mert volt benne négy igazi bohócszerep, ami átjárást
teremtett a komoly tartalmakhoz. Én az Ügynök halálát
játszottam, vagy most Csehov: A színészet és a dohányzás
ártalmasságáról-t, tehát egy gazdag világból jövök a
filmbe a történeteimmel. Nem tőlem kell félteni a magyar
filmet, hanem azoktól, akik műfajokat osztályoznak és csupán
fesztiválszemüvegen keresztül tudják nézni a mozgóképet. Mi a magyar filmkritika felelőssége ebben a helyzetben Ön szerint? A közönséget nem lehet hosszútávon becsapni, ezt bizonyítja az elmúlt 10-15 év néhány olyan filmje, mint például az Egészséges erotika vagy a Sose halunk meg, amelyek mostanra, dacára a bemutatásukat kísérő vegyes hangoknak, kivívták az őket megillető helyet. A kritika nem nagyon segített ebben. Úgy tűnik, hogy Magyarországon a kritika nem azt a szerepet tölti be, mint például Amerikában, ahol összekötő kell, hogy legyen a közönség és a művek között, mert olyan sok film születik, hogy véleményező kritika nélkül nem tudna eligazodni az amerikai átlagnéző. Ott halálpontosan lehet tudni, hogy ha rosszat írnak róla, akkor lehet bármekkora reklámja, a film bukás lesz. Ha jót, akkor biztos a siker. Nálunk a kritikaírás területén egy sajátos attitűd alakult ki. A kritikus nem elemzésének tulajdonképpeni tárgyáról ír, hanem mint a 19. század költői, saját fájdalmát és örömét zengi. Senkire nem hat, legfejjebb felbosszantja az alkotót. Mert azon edződött, hogy keresztrejtvényeket fejt meg, és egyáltalán nem tartja művészi értékűnek azt a filmet, amit a közönség tisztán megért. Sok szó esik mostanában a produceri rendszer kialakulásának szükségességéről. Látszódik-e már valami eredmény a szavak nyomán? Nehéz helyzetben vannak a producerek abban az országban, ahol a legfőbb szponzor az állam, és ahol elit szemléletű kurátorok döntenek a felhasználható pénzről. Egy produceri rendszer logikája az, hogy aki sikeresen működik, az újra lehetőséget kap. De nem nálunk. Nekem egyre nehezebb volt a Sose halunk meg után. Ennek némileg ellentmond, hogy csináltam még három filmet elég rövid idő alatt, de például az Ámbár anyagi szempontból még nagyon rosszul áll, dacára a rövid idő alatt elért magas nézőszámnak. Az, aki magyar közönségfilmbe akar befektetni, nem kap megerősítést arról, hogy érdemes, lehet rajta keresni. Pedig lehetne. Kicsi ugyan a piac, de például ki lehetne alakítani az Amerikában létező franchise rendszert, a filmzenei Cd-től kezdve a kitűzőkig a filmhez kapcsolódó apró tárgyak piacát. A Sose halunk meg után többen mondták, hogy de kár, hogy nem lehet olyan jó stabil vállfákat venni, ami régen létezett, és milyen jó lett volna Gyuszi bácsi-vállfákat piacra dobni a film bemutatásával egyidőben. Még lenne pár ötletem, de én elsősorban játszani és rendezni szeretnék. Filmjeiben a központi alak mindig egy kisember, aki minden csetlése-botlása ellenére szeretetreméltó, kiszogáltatottságában is tisztességes marad. Ezek a figurák a magyar filmtörténetből a Kabos Gyula alakította kispolgárokat illetve például Hannibál tanár úrat idézik. Vállalja ezeket a párhuzamokat? Nagyon megtisztelőnek érzem ezeket a párhuzamokat. Van továbbá még valami, amit fontosnak tartok a filmjeimben. Mindig van egy jelzés arra, hogy a történetnek a szigorú értelemben vett valósághoz semmi köze nincs, hogy éppen az lenne a fontos, hogy kicsit elfeledkezzünk a valóságról. Hiszen olyan jó, ha néha mesélnek nekünk. Egyfajta könnyed örömet szeretnék okozni, felállítani egy fikciót, odaállni mögé hitelesen, helyesen. Tudom, hogy ezzel nem váltom meg a világot, de talán megsimogatom az embereket. Talán ez látszik a moziban. Ezért lehet szeretni. Filmre vitt történeteiben viszontlátjuk azokat a kollégáit, akikkel együtt lép fel különböző színpadokon. Fontos tehát Önnek, hogy ismerje a partnereit? Igen, fontos több szempontból is. Elsősorban azért, mert például az Ámbár tanár úrban kimondottan a színészekre írtam a szerepeket. A forgatás során még tovább alakítottam a történetet, ehhez pedig tudnom kellett, hogy a színész meg tudja oldani a feladatot, tehát ismernem kellett a partnereimet. Az én filmjeim úgy alakulnak, hogy ott vagyok, színészként is, a történet középpontjában. A saját történetemet én magam mesélem el, és kellenek mellém olyan kollégák, akikkel a forgatás során meg tudom értetni magam, akik szeretnek, bíznak bennem, akikkel már kialakult egy közös hang. Nem vagyok olyan rendező, aki meghallgatásokat, próbafelvételeket tart és úgy találja meg a szereplőit. Szerettem társulathoz tartozni, így fontosnak tartottam azt is, hogy létrejöjjön a saját filmes társulatom, amely a jó légkört adja a történeteimhez. Ilyen állandó biztos csapat például a régi kaposvári társulat. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy ne lennék nyílt az új kapcsolatokra, hiszen jelenleg is négy színpadon játszom, köztük a veszprémi színházban, és így folyamatosan új kollégákat ismerek meg. Köztudott, hogy Ön minden alkalmat megragad, hogy a nézőkkel találkozzon. A szakmán belüli gondokat elfeledteti-e egy időre a közönség szeretete? Valóban nem lehet sem
pénzben, sem másban kifejezni azt a szeretetet amit én az
emberektől kapok. Ha lemegyek egy közönségtalálkozóra, ott
maradnak a nézők a vetítés után néha órákig. Amikor
odajönnek hozzám autógrammért, nyíltan megmondják, hogy
elsősorban nem is az aláírásomért jöttek, hanem hogy
személyesen bíztassanak: ne adjam fel, folytassam, mert ők
szeretik, amit csinálok. Köszönöm a beszélgetést. |
Koltai Róbert: Sose halunk meg (1992) 99 KByte | |
Koltai Róbert: Szamba (1995) 85 KByte | |
Koltai Róbert: Ámbár tanár úr (1998) 63 KByte |