Löwensohn Enikő

Egy copfos angyal arcai - Bruno Ganz

Eric Rohmer: O. Márkiné története, 1976, Edith Cleverrel
Eric Rohmer:
O. Márkiné története, 1976,
Edith Cleverrel

69 KByte

Azt a svájci származású színészt, akit a magyar mozibajáró és a nagyvilág az Amerikai barát amatőr, de mindenre elszánt bérgyilkosaként, vagy A fehér városban talajtvesztett értelmiségijeként ismerhetett meg, majd később Berlin utcáit járó copfos, télikabátos angyalként láthatott viszont, hosszú ideig csak a német nyelvterület színházba járó közönsége értékelhette. Pályája elején Bruno Ganz túlnyomórészt, 1967 és 1976 között kizárólag színházban szerepelt. A német színpad egyik legnagyobb rendezőjét, Peter Steint követve különböző német és svájci színtársulatokban játszott, Münchenben, Brémában, Zürichben, majd a Nyugat-Berlini Schaubühne am Helleschen Ufer-ben. Ekkor érett a német színpad egyik legjelentősebb alakjává vált, elsősorban klasszikus darabokban (Ibsen: Peer Gynt, Kleist: Homburg hercege, Csehov: Három nővér). A Salzburgi Ünnepi Játékokon Thomas Bernhard Der Ignorant und der Wahnsinnige (A tudatlan és az őrült) című darabjának ősbemutatóján nyújtott alakítását 1973-ban "a legemlékezetesebb színpadi teljesítményként" értékelték a kritikusok. 1996-ban ő vette át az Iffland-gyűrűt, melyet "a német nyelvű színház mindenkori legjelentősebb és legméltóbb színpadi művészének adományoznak egy életre szólóan". A gyűrűt - amelynek Ganz a kilencedik gazdája - a szájhagyomány szerint maga Goethe nyújtotta át A.W. Iffland színésznek.

Német nyelvterületen az irodalom klasszikusai cd-n, kazettasorozatokon is hozzáférhetőek, Ganz sokszálú kötődését a irodalomhoz mi sem jellemzi jobban, hogy az ő hangján szólal meg a klasszikus humanista német elitkultúra, Goethe, Kleist, Hesse, Thomas Mann művei. (Nem véletlenül citálja oly könnyed természetességgel a bonyolult Handke szövegeket, prózaverseket később filmen is - bár e könnyedség mögött saját nyilatkozatai szerint is sok munka van.) Színpadi előadások tévéadaptációit (Torquato Tasso, Peer Gynt, Homburg hercege, Optimista tragédia, A vadkacsa) leszámítva svájci és német filmekben tűnt fel kisebb szerepekben. Első filmszerepét 1960-ban Karl Sutertől kapta: Der Herr mit der schwarzer Melone - Úr, fekete dinnyével. Első jelentős szerepét Eric Rohmer Kleist-adaptációjában, a kosztümös O. márkiné történetében játszotta el, s 1976-ban ezért kapta meg a legjobb férfialkításért járó szövetségi filmdíjat. Ebben az évben váltott: 1982-ig csak filmen szerepelt. A színházi színészből filmszínésszé válás igazi szakmai erőpróbát jelent számára. Noha az eredmény, amit a filmvásznon láthatunk tőle, spontánnak és eszköztelennek tűnik, valójában hosszú évek tudatos munkájával dolgozta ki a kamerák előtt is életképes színészi módszerét, amelyben mégis tettenérhető színházi múltja is. Szerepformálása analitikus jellegű: inkább megfigyelésen, mint beleélésen alapul. A rábízott figurát a legapróbb részletekig kidolgozza. Nemzetközi sikeréhez hozzájárul, hogy azok a rendezők, akik igénylik és elfogadják a színésztől az intellektuális együttműködést, szívesen dolgoznak vele. "Valósággal testi kapcsolata van a kamerával. Odafigyel, amikor a jelenetet megbeszéljük, együtt gondolkodik, még az objektív megválasztása, a képek felépítése is érdekli... Érzi a kamera mozgását és mozgási lehetőségeit" - mondja róla Kurt Gloor, A feltaláló rendezője. Pontosan tudni akarja, milyen lesz az adott jelenet ritmusa, a beállítás képi megformálása, a képkivágás. Arra a testrészére koncentrálja minden kifejezőképességét, ami éppen látszik. Módszerét tekintve de Nirót, Depardieu-t tartja rokonainak. Későbbi állandó filmes szerepkörét meghatározó alakítása az Amerikai barát képkeretezője, aki abban a tudatban, hogy halálosan beteg, bérgyilkosságra vállalkozik. A színpadi indíttatású, kosztümös szerepek után végre lehetőséget kap egy ízig-vérig mai figura kidolgozására: Jonathan az átlagpolgár megtestesítője, aki életének mindennapisága ellenére megpróbál kitörni, és a szürke hétköznapokon túlmutató identitást keresni. Válságba jutott, identitáskereső értelmiségi szerepek sorát játssza el (A fehér városban, A hamisítvány). Mindig nagyon intellektuális, nagyon kifinomult, nagyon európai. Ennek a szereptípusnak sajátos változata a rendőrségi razzia során fejbelőtt, életéért és önazonossága visszanyeréséért küzdő, nulláról induló mikrobiológus szerepe (Kés a fejben). A színészi kifejezés lehetőségeit kutató, szélsőséges körülmények adta lehetőségekkel is élni tudó művész számára ez a szerep igazi jutalomjáték. A filmre készülve két hetet töltött egy müncheni kórházban, ahol motorkerékpáros balesetet szenvedett betegek tanulnak újra járni és beszélni. Bravúros játékkal a nézőt mindvégig bizonytalanságban hagyja. Nem tudni, a rendőrségi terror áldozata-e, ahogy barátai vélik, vagy veszélyes terrorista, ahogy a rendőrök állítják. Hasonló, útkereső karaktert alakított Wenders Berlin-filmjeiben, az örökkévalóságot az emberi lét végességéért odahagyó angyal, Damiel szerepében.

Emlékezet című filmjével (Gedächtnis, 1982) rendezőként is bemutatkozott. A Berlin felett az ég másik copfos angyalával, Otto Sanderrel közösen rendezett film két színésztársuknak állít emléket. Személyes hangvételű kettős portré a háború előtti német film nagy színészegyéniségeiről, Curt Bois-ról (ő a Berlin felett az égben a Potsdamer Platzot kereső öregember), aki 1933-ban, a nácik hatalomra kerülésekor emigrációba kényszerült, és Bernhard Minettiről, aki maradt és karriert csinált.

Wim Wenders: Berlin fölött az ég, 1987, Peter Falkkal
Wim Wenders:
Berlin fölött az ég, 1987,
Peter Falkkal

76 KByte

78 KByte

Tartalom Filmek Arcok Gondolatok Kopia Kopia Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek Index Filmek Arcok Gondolatok Kopia Oktatas Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek