Harmat György Az értelmes emberi munka dicsérete
Pócs Judit és Rittgasser István: Szelíd szálakon
Pócs Judit
Pócs Judit
63 KByte

Az életben (és a művészetben) az a jó, hogy olykor előáll kellemes váratlanságokkal. Sosem gondoltam volna például, hogy egyszer majd egy a nemezelésről szóló rövidfilm vált ki belőlem szellemi izgalmat, késztet mosolygásra, álmélkodásra, gyönyörködtet, emel fel: teszi tehát mindazt, amit a műalkotásnak tennie kell. Már az eleje főcím is arról az igényességről és játékosságról tanúskodik, ami aztán a film jellemzője lesz. A Szelíd szálakon cím gyapjúszálak mögül bújik elő, az alcímet (a nemezelésről…) pixillált „fénykép-kéz” írja fel a vászonra, sok az élességváltás a betűk és a szálak síkja között. Az animált (de nem rajzolt!) kézzel később is gyakran találkozunk: mint egy rolót, húzza le a következő képet – a tagolás ötletes formájaként.

Mivel a filmeszközök tűzijátékával szolgál a Szelíd szálakon, érdemes tüzetesen szemügyre venni őket. Pócs Judit nemezszőnyeget készít. „Visszafelé kell gondolkoznom. Azt a mintaelemet helyezem legalulra, amit eredményként legfelül szeretnék látni” – mondja. Hogyan lehet ezt a legtökéletesebben láttatni? Hát természetesen alulról fényképezett üveglappal. Pofonegyszerű megoldás. Csak meg kell találni. Így szerveződik ez a film: a megfelelő megoldások mentén. A tűzijáték itt nemcsak szórakoztatás, nem öncélú látványosság. Valami fontosat mutat meg a világból.

Hogy ez a fontos a nemezelés lenne? Az is. Ha elfelejtettük volna, az alkotók átéreztetik velünk: új dolgokat megismerni öröm! (Például azt, hogy gyermekkorunk lanolinos szappana gyapjúzsírral készült, hiszen a lanolin gyapjúzsír.) „A nemez gyapjú alapú textilféle” – ezt eddig is tudtuk. A részleteket már nyilván kevesen: „A kártolt gyapjú nedvesség, meleg és gyúrás hatására kötőanyag nélkül is összeáll. A nemez összegabalyodott, tömörített állati szőrzet.” A bevezető nyolc perc végigvezet minket a gyapjúszál útján a báránytól a nemezig (birkanyírás, gyapjúmosás és –színezés, kártolás azaz lazítás). Ezeket a munkafolyamatokat mesteremberek végzik Magyarországon és Olaszországban. A térképen innen oda gurul egy gombolyag, e leheletnyi animáció vezeti be az itáliai felvételeket. Nemcsak tevékenységüket látjuk, az armenói juhtenyésztők („olasz barátaink”), a magyar gyapjúfeldolgozó, kalapkészítő mesterek neve is elhangzik, ez is egyik eleme a filmalkotók rendkívül rokonszenves vonásának: egyfajta személyes, emberközpontú attitűdnek.

Mit is hallottunk? „A gyapjú… kötőanyag nélkül is összeáll.” Hol történhet meg ez „magától”, emberi munkatevékenység nélkül? Ott, ahol sok állat van együtt. Miután „a nemezelés a textilkészítés egyik legősibb formája”, a monda szerint Noé bárkáján jött létre az elhullajtott szőrökből az első nemezszőnyeg. Adott volt a nedvesség, a meleg, a gyúrást pedig taposás formájában elvégezték az összezárt állatok. A rajzfilm, amit ezenközben látunk, nem puszta illusztráció. Élő birka képe alakul át animált bárányéba, amint – társaival együtt – besétál a bárkába. A „jelenet” zárásaként pedig (miközben a narrátor a spontánul kialakult, első nemezszőnyegről beszél) a tengeren úszó Noé-bárka egy szőnyeg központi motívuma lesz, kerettel.

Örömmel fedezzük fel később, hogy a bevezetés eme etűdje más formában visszatér, plusz értelmet nyer. Amikor a gyapjúszálak már készen állnak, animált kos vezet át minket a nemezelés folyamatába, berúgja a krétát és az ollót az asztalra, ahol Pócs Judit mindjárt használni fogja őket, ki fogja vágni azokat a nemez-állatfigurákat, „akik” majd a bárka utasai lesznek. Ugyanis – mint már említettem – szőnyeget készít. Felrakja kártolt gyapjúból a rétegeket, belocsolja őket meleg, szappanos vízzel, feltekeri, hengereli, gyúrja a nemezt. Nem egyedül: nagyméretű szőnyeg gyúrásához két-három ember is szükségeltetik. „Taposással is tömörítünk az anyagon”: mintha mezítláb táncolnának Krulik Zoltán és a Makám remek, népi ihletésű muzsikájára, mely az egész film kíséretét adja. Nehéz testi munka a gyúrás, mégis ahogy Pócs Judit (és társai) végzi(k), könnyednek, szinte koreografáltnak hat. Gyönyörű lesz a végeredmény: a tenger, a bárka és az állatok a naiv művészetre emlékeztetően bájos és dekoratív egységben. A nemezelés genezisének mondabeli kezdőpontja a nemezkészítés végpontjaként áll előttünk. Ahogy pedig szőnyeg-alakban itt újra találkozunk a kezdeti rajzfilmetűd záróképével: efféle finom belső rímek szövik (nemezelik) át az egész filmet. Az általa kivágott nemezállatok sétafikálnak például Pócs Judit munkaasztalán, miközben ő dolgozik: teremtő és teremtettjei.

Szőnyeg után eredeti látásmódot sugárzó, szépséges sál, kalap, „állatszobor” készül még nemezből Pócs Judit egyszemélyes műhelyében. A sál alapanyaga természetesen puha gyapjú, ez fogja „magához nemezelni” a selymet, mely ezáltal összezsugorodik, finoman bőrszerűvé válik. Szükséges azonban az óvatosság: „Fokozatosan térek át a forró víz használatára, és az erőmet is fokozatosan növelem, mert ha kezdetben túl nagy intenzitással dolgoznék, akkor a gyapjú önmagában nemezelődne meg, és ledobná magáról a selymet.” A szakértelem csodálatos dolog! – érezzük. Ráadásul mindig mindent (na jó: szinte mindent) értünk. Ahogy az egy jó ismeretterjesztő filmtől elvárható is. Márpedig a Szelíd szálakon az. Más is, több is persze: folyamatosan ezt ecsetelem

Mire a sárkánygyíkhoz mint „állatszoborhoz” érünk, már régi ismerőseink a munkafázisok, nyugodtan koncentrálhatunk magának a tevékenységnek az esztétikumára. Sőt: már annyira elvarázsolt minket a film, hogy egy egyszerű cselekvést is költészetnek látunk. A már majdnem kész gyíkból a száján át felnyitva húzza ki a sablont Pócs Judit. A szájköltő halak villannak agyunkba. Meg hogy a felesleg a szájon át távozik. De leginkább lefordíthatatlan. A költészet gyakran az. Bizonyos (kis) mértékig animációs filmben járunk: az elkészült sárkánygyík természetesen megmozdul, még falra is mászik.

A nemezelés rögös útjain – mint az már az eddigiekből is kiderült – Pócs Judit kalauzol minket. Vonzó tárgyaiból, saját mesterségét precízen és tárgyilagosan leíró szavaiból, legfőképp pedig hozzáértő, gyengéden határozott mozdulataiból egy megkapóan szép nőalak portréja rajzolódik ki: a „munkásnőé”. Hiszen a művészet munka és a munka művészet, ezt alig láttuk még ilyen rejtett, mégis nyilvánvaló ábrázolásban. A munkához, a művészethez (az íráshoz is) műgond kell, aprólékosság, erőfeszítés, ezekből jön létre a könnyed(nek ható) játékosság. A fantázia villódzása. Jó film esetében: amiről beszél és ahogy beszél, az egy. Amilyen fantáziadús Pócs Judit iparművészetében, olyanok Rittgasser Istvánnal mindennek megmutatásában, filmre vitelében. (A már említetteken kívül látunk amatőrfilm-imitációt, a kész filmekből általában kihagyott csapó sajátos alkalmazását, gyorsított felvételt, alaktöbbszörözést stb.)


Mi lenne szerzői film, ha nem ez? Pócs Judit a „főszereplője”, szövegírója, egyik narrátora, társrendezője. Ábrázoló és ábrázolt egy személyben. De ne feledkezzünk el rendezőtársáról, a képző- és filmművész Rittgasser Istvánról sem, aki a film operatőreként, vágójaként is egyenrangú partnere.

Kettejük közös alkotásából választ kapunk korábbi kérdésünkre, hogy a nemezelésen kívül még mi fontosat mutatnak meg nekünk a világból. Hát mindezt. Az értelmes emberi munka dicséretét. Az „emberi” jelző nemcsak az állati munkától való megkülönböztetés miatt került a címbe (van ilyen: a pók, hangya, a hód tudna mesélni róla, ha tudna), hanem azt a humánus alapállást is hangsúlyozandó, mely – a film alapján – az alkotók sajátja.

Az idei Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon a Filmkultúra díját elnyert Szelíd szálakon egyszerre ismeretterjesztő, (kis) részben animációs, képzőművészeti film, portré, mögöttesében pedig képre vitt, játékos (szinte) filozófiai esszé a munkáról, a művészetről, az emberről mint ésszerű, alkotó, tevékeny lényről.

 

Rittgasser István
Rittgasser István
247 KByte

69 KByte

75 KByte

74 KByte

57 KByte

76 KByte

64 KByte

56 KByte

82 KByte

72 KByte

70 KByte

64 KByte

92 KByte

57 KByte

71 KByte

70 KByte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső