Horváth Gábor T. Ki fogja megismerni az apádat?
Jasmila Zbanic: Szerelmem, Szarajevó

117 KByte

„Lenyűgöz a hétköznapi élet, amely a háborús időkhöz képest ugyan monotonnak, unalmasnak, talán banálisnak tűnhet. Azonban, ha megkarcoljuk a felszínt, múlt, jelen és jövő töményen felgyülemlett érzelmei törnek elő.”i Zbanic filmje a háború utáni Szarajevó egyik kerületébe, Grbavicába kalauzol bennünket. A városrész a boszniai háború idején gettó volt, ahova az etnikai tisztogatások során a szerb csapatok a nemkívánatos bosnyák lakosságot deportálták. A Szerelmem, Szarajevó című film főhőse, Esma a háború sújtotta Grbavicában él tizenkét éves lányával egy szétlőtt vakolatú házban, lebombázott épületek szomszédságában. A főhős hétköznapjait követve, a befogadó számára a film során nem pusztán Esma (Mirjana Karanovic) története elevenedik meg, de körvonalazódik egy háborús sebeket magán viselő város világa is, illetve egy-egy epizódban felsejlik a benne élő emberek sorsa, múltja.

A címbéli áthallás miatt elkerülhetetlen a kitérő egy mondat erejéig Resnais hasonló tematikájú, Szerelmem, Hiroshima című művére. (Zbanic filmjének eredeti címe Grbavica, ám a nehezen kiejthető szó helyett majdnem mindenütt új címet kapott, nálunk a francia forgalmazásban használtat. - a Szerk.) Míg a filmtörténeti klasszikus a háborús borzalmak és emlékek elbeszélhetőségének problémáját etikai szinten, a felejtés mint bűn kérdéseként boncolja, addig Zbanic a terror rekonstrukciójának kérdését a főhős mindennapjainak szerves részeként, a múlttal való szembenézés folyamatos kényszerében komoly, gyakorlati problémaként jeleníti meg.

Sara (Luna Mijovic), Esma lánya iskolai kirándulásra készül. A részvételhez szükséges 200 Eurót igyekszik Esma előteremteni: éjszakai műszakot és alkalmi munkákat vállal. Sara szerelmes lesz egyik osztálytársába, akinek apja szintén hősi halott – így tudja meg: ha anyja papírt kér az államtól, ami igazolja, hogy Sarah egy háborúban elesett katona lánya, a kirándulásra csak egy jelképes összeget kell befizetni. Esma azonban tovább dolgozik, és nem váltja ki az igazolást. A lány kutatni kezdi édesapja kilétét, ám minden próbálkozásával falba ütközik, Esma nem hajlandó halott férje történetét elbeszélni lányának. A feszültség a két főszereplő között egyre fokozódik, míg egy napon Sara azzal gyanúsítja meg Esmát, hogy egy ismeretlen férfitól fogant: „Azt se tudod, ki baszott meg!” – mondja Sara. Kiderül az igazság, Esmát a háború idején egy szerb katona erőszakolta meg, akitől teherbe esett. Később egy csoportterápián ? amelyet a hozzátartozójukat a harcokban elveszített nők számára tartanak ? mondja el, terhessége idején mindent elkövetett, hogy abortáljon, és születése után lányát el akarta taszítani magától, de amikor meglátta gyermekét, úgy döntött, felneveli.

A Szerelmem, Szarajevó tehát egy asszony története, aki lánya személyében nap mint nap kénytelen szembesülni a háború gyalázatával, szégyenével. Elsősorban színészi filmről van szó: a két főszereplő egy olyan anya-lány viszonyt jelenít meg, ami a szeretet és ragaszkodás minden tónusát megmutatja az odaadás és törődés, illetve harag és utálat érzelmeinek komplex ábrázolásával. Mirjana Karanovic Esmája erőteljes alakítás, ami a film néhány akadozó vagy didaktikusnak tűnhető pontján átlendíti a nézőt: azok a jelenetek, amelyekben a nő rettegése a férfiaktól és a testiségtől túl direkt módon jut kifejezésre, Karanovic játékától árnyaltabbá válnak, finomulnak. Mijovic meggyőzően formálja a dacos Sarát, az érzelmek ellentétes pólusait ? akár egy jeleneten belül is ? vegyítve hitelesíti az identitását kutató kamasz karakterét.

Nem csak a karakterek és viszonyrendszerük kidolgozottsága vall szerzői érzékenységre, összességében a forgatókönyv (amit szintén Zbanic jegyez) is jó ritmusban adagolja az információkat, a néző Sarával fej-fej mellett haladva ismeri meg a film rész- és végső igazságait. A Szerelmem, Szarajevó ereje azonban nem abban rejlik, hogy megismerjük Esma meghökkentő és keserű múltját. A film története azért válik rendkívülivé, mert a végső titok ismeretében újraértelmezzük a hősnő pszichés valóságát, természetét: egy nő, aki átélte a három és fél éves háború borzalmait, az etnikai tisztogatásokat és egy őt megerőszakoló férfitól fogant gyermeket nevel, akiért minden megtesz, akit „soha, soha, sohasem hagy el,” igyekszik a múltját maga mögött hagyni, és normális mederben élni az életét. A továbblépni tudás Esma számára csak az igazság, a szembenézés pillanatában valósulhat meg, és ezt a tudást a film végére vállalja föl. A Szerelmem, Szarajevó egyik legerősebb jelenetében kérdezi Esma egy emigráló barátjától (aki mellesleg gyengéd érzelmeket táplál az asszony iránt): „Ki fogja megismerni az apádat, ha előkerül? Ki fogja azonosítani a tetemet?” Vagyis új életet kezdeni nem lehet addig, amíg a régivel el/le nem számoltunk.

A film és Esma e profán igazsága a realista rendezésben és fényképezésben (Christine Anna Maier) jelenik meg. Zbanic realizmusa azonban módszerében eltér a szikár és mértani pontosságú valóságábrázolástól abban, hogy a történet és a karakterek hitelesítésekor kevésbé gondolkodik külső térben és időben, sokkal inkább a szereplők belső, pszichés dimenzióit vizsgálja több szempontból, olykor az ismétlés eszközével. Ez tipikusan a feminin művészet sajátossága. A Szerelmem, Szarajevó feminin alkotásnak tekinthető, az alkotók, (a rendező, operatőr, és két főszereplő) mind nők. Mégsem feminista műről van szó, pusztán egy jellegzetesen és üdítően női szempontú narratíváról, amit a nőtudomány écriture feminine-nek nevez.

A film feminin nézőpontja több jelenetben is érzékelhető. Esma munkája során a tipikusan férfiak uralta üzleti világban találja magát, amibe női érzékenysége révén képtelen integrálódni. Sarát az őt körülvevő társadalom, sőt önmaga is egy olyan férfi fantomja alapján kívánja meghatározni, mint a hősi halott apa képe, akit sosem ismert, így figyelme elsiklik afölött, hogy anyja milyen áldozatokat hoz érte. A film két nyitójelenetében elhangzó dalok, egy Ilahijaii és „turbó folk”, előbbi a macsók által vezetett indusztrializált éjszakai lokál kísérőzenéje, utóbbi a nők által látogatott csoportterápián hangzik el, két szembenálló nézőpontot, a leigázott női Grbavicát, és a férfiak uralta militáris Szarajevót jelképezik.

Zbanic filmjének lehetséges negatív kritikája az elbeszélői filmnyelv feminitásából fakadhat. Esma belső szorongásainak hasonló szituációkban történő újra- és újra- megjelenítése, illetve a csoportterápiákon zajló, hangulatilag egynemű jelenetek ismétlése mind az elbeszélés, mind a fényképezés szempontjából eltérnek a film többi részétől. Ezekben a jelenetekben a filmnyelv minősége megváltozik, a karaktereket körülvevő világ racionális leképezése helyett annak érzéki benyomásait szűri ki és igyekszik ábrázolni, azaz a filmnyelv megszűnik a világot tartalmazni, azt hordozza. Mivel a hangsúly bizonyos direkt jelek (például testi és lelki sérülések) ismételt felmutatására esik, a film egyes fordulatai némely interpretációban egyszerűen túl didaktikusnak tűnhetnek, vagy a film egy-egy pontja érzelgősnek, szépelgőnek tetszhet.
Másrészt, ami a film utolsó jeleneteiben, a háború utáni Grbavicában a jelenben történik a főszereplőkkel, nagyon is valóságosnak tűnik. A Szerelmem, Szarajevó optimista film. Sara megbékél az igazsággal, és a film záró jelenetében az iskolai közösség szerves részeként énekli kortársaival a Szarajevó, kedvesem című dalt. Ez a filmes gesztus nem pusztán Grbavica és a háború sújtotta Szarajevó elismerését jelenti, de a kollektív és privát múlt elfogadását, egyfajta bölcs belenyugvást. Esma számára az igazság fölfedése az újrakezdéshez ad erőt.

Jasmila Zbanic filmje a 2006-os Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Arany Medve-díját és az Ökumenikus Zsűri díját nyerte el.

(2007. 5. 25.)

 

Luna Mijovic
Luna Mijovic
45 KByte

Mirjana Karanovic
42 KByte
Luna Mijovic
Luna Mijovic
41 KByte
Mirjana Karanovic
Mirjana Karanovic
49 KByte
Leon Lucev és Mirjana Karanovic
Leon Lucev és Mirjana Karanovic
49 KByte
Mirjana Karanovic
Mirjana Karanovic
49 KByte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső