Palotai János „Ez nem Cannes…”
Alba Regia nemzetközi filmfesztivál, 2006

50 KByte

Posztmodern szálló halljában Zsigmond Vilmos és Andrew László beszélget, a háttérben feltűnik a fehérhajú Maurice Jarre. A jelenet játszódhatna Hollywoodban vagy Cannes-ban, de most Székesfehérváron történt. „Ez nem Cannes, itt nem a magamutogatás, a reprezentáció a fontos, hanem a munka”- fogalmazta meg Jarre, a filmzeneszerzők doyenje. Ezek a „sztárok” nem a dicsfénybe jöttek fürdeni – bár életmű díjat kaptak - hanem az életműről beszámolni, tapasztalataikat átadni, mesterkurzust tartani.
Zsigmond Vilmos arról beszélt, hogy mit jelentett neki akkor az 56-os eseményeket filmezni, és mit jelent most a filmvásznon látni. Hogy milyen hosszú út vezetett innen Hollywoodig s az Oscar-díjig, amihez 20 év kellett. Ezalatt előbb gyerekeket fényképezett, híres amerikai fotósoknak nagyított. Bármit elvállalt olcsón - reklámot, oktató anyagot -, csak filmezhessen. Sorstársával, Kovács Lászlóval egymást segítve próbálkoztak alacsony költségvetésű produkcióknál. Első komoly filmjét a 70-es évek elején készítette, Peter Fonda Bérmunkását, majd Altmann anti-westernjét (Mc Cabe és Ms Miller) fényképezte már exponált anyagra, amitől a kép régies fakó színvilágú lett. Ez meghozta az elismerést, ezután sztár-rendezőkkel dolgozott, Ciminóval, Hustonnal, de Palmával, Schatzberggel, Scorsesével, Spielberggel. Fotózott koncertet, kalandfilmet, road-moviet,- az amerikai tájat addig még senki sem fényképezte úgy, mint ő és Kovács, a más kultúrán nevelkedett európai szem mást látott meg benne, mint azoké, akik beleszülettek A „kiglancolt” képi világú Technicolor filmekkel szemben ők az otthonról hozott realista fényképezéssel készítettek filmeket.(Madárijesztő, Szarvasvadász, Folyó ill. Kovács: Szelíd motorosok). Mégsem ezekért, hanem egy „sci-fiért”, a Harmadik típusú találkozásokért kapta meg az Oscar-díjat. Ekkor hangzott el a híres „üzenet egykori iskolájába”, amiben tanárának, Illés Györgynek köszönte meg a díjat, s nem a rendezőnek, amiért Spielberg meg is neheztelt - tegyük hozzá, a rendező tartozott volna hálával neki, mivel e film döntően az operatőr érdeme volt. Ugyanekkor versenyzett a nagy díjért a csúcstechnikával készült Csillagok háborúja is - ám az operatőri leleményesség értékesebbnek bizonyult a technikánál, azt díjazták. (Nem szakmai irigységből tartja Zsigmond lebutított filmnek a Starwarst.) A díj is megerősítette benne, mennyire fontos, hogy szabad kezet kap-e, ezért olyan filmeket vállalt el, melyek forgatókönyvvéel, témájával, értékrendjével egyetértett. Példaként említette Woody Allennel közös munkáját, a Melinda és Melindát, és a most készülőt. A rendező egy jelenetben szeret mindent felvenni, mellőzi a kis totálokat, ansnitteket, így nincs megkötve az operatőr keze, ötleteinek egy része bekerül a filmbe, s „ha nem mondja, hogy ez rossz, az már dicséret.” Itthon is örömmel dolgozott, csak az bántja, hogy a Bánk bánt nem nevezték Oscarra, pedig külföldön is sok elismerést kapott. Ez alkalommal csak rövid időre tudott elszakadni a munkától. Woody Allen mindig a lakásán, ill. közelében egy szűk területen belül szeret forgatni, ezt a zónát kell most Londonban megtalálniuk. Mindezek után adódott a kérdés, hogy miért nem teszi írásban közkinccsé tapasztalatait, életútját, amire rezignált mosollyal válaszolt: ”Még nem vagyok elég bölcs, még nem éltem ahhoz eleget.”

Andrew Laszlo viszont több könyvet is írt, például az Every frame a Rembrandt, Its? a wrap, azaz: hogy ne csináljunk filmet. Utolsó regényében (A Fight of no consequence) arról ír, hogyan készül film Hollywoodban. Andrew Laszlo 4 évvel idősebb Zsigmond Vilmosnál. 1926-ban született Pápán és 1947-ben hagyta el a Mafilmet és az országot. Amerikai pályafutását a koreai háború operatőreként kezdte, majd a televízióhoz került. Sorozatokat forgatott és részt vett a híres tv-kommentátor, Walter Cronkite dokumentumfilmjében (The Twentieth Century,1960). Elismert tv-operatőrként kezd filmezni. Fontos állomásnak tartja, hogy megismerkedhetett Coppolával, vizsgafilmjét (Egy krumpli, két krumpli, 1964) is ő fényképezte. Hollywoodban azzal szerzett nevet, hogy Barbara Streisand elfogadta a Funny Ladyben,- ami felért egy „mesével”. A „királykisasszony” előzőleg 5 operatőrt „kosarazott ki”(köztük Zsigmond Vilmost), mivel elégedetlen volt a közeli képekkel. Laszlo átnézte ezeket, ki is szórt belőlük vagy háromszázat, s utána „próbát tett”, kis fénnyel, ami sötétben hagyta a primadonna előnytelen vonásait. Ezzel elnyerte a kényeskedő sztár „kegyét”, csak a „kamarásét”, azaz a producerét nem, mivel újra fel kellett volna venni az összes közelit - végül maradt a „fele királyság”.
Laszlo nemcsak adomázott, s nemcsak hollywoodi filmekről mesélt. Példaként bemutatta, elemezte a Harcosokat, aminek a cselekménye egyetlen éjszaka játszódik, s amit 64 éjjelen át forgattak. Erős fényt igényelt, ehhez csak természetes fényforrásokat használt, s ezeket a járdán helyezte el. A 70-es években használt fényérzékeny lencsékkel felvett, alulvilágított filmet hosszabb előhívással, utókezeléssel lehetett korrigálni, hogy a színek érvényesüljenek. Később, A tűz utcáiban már stúdió díszlettel helyettesítette New York utcáit, s a világítással tette „igazivá”. Beavatott a Star Trek titkaiba, elmesélte, hogy a speciális effekteket nem számítógéppel, hanem kamerával, filterekkel, lencsékkel, szó szerinti porhintéssel szereti megoldani. Mindig két kamerával dolgozik, a véletlent mégsem lehet kizárni. Még jó is kisülhet belőle, mint a Párosban a városban egyik jelenetében, amelyben úgy vetett fel, egy utcai csatornafedőt a gázrobbanás, hogy majdnem Jack Lemmonra esett. Nem így tervezték a jelenetet, de a néző már így látta. Vagy láthatja a napkeltét a Harcosokban, amit véletlenül sikerült lekapni, s így került a filmbe. Laszlo olyan filmeket jegyzett még, mint a Rambo, a Poltergeist, a Tánc, a csodák csodája, a Vérbeli hajsza, amit a horror filmek „fenegyereke” Joe Dante rendezett. Vele szinte egymást váltották itt Fehérváron.

Dante elmondta, hogyan segítette pályakezdését Roger Corman, majd később Spielberg. Szavaiból az derült ki, hogy a Movie Orgy mögött - amit B-filmek előzeteséből vágott össze – az a véleménye rejlik, hogy e filmek a társadalom tudatalatti paranoiáját tükrözik. Mivel a horrort nem cenzúrázzák, alkalmas lehet a (politikai) felforgató film helyettesítésére. Ma – a médiából is - hiányzik a politikai helyzettel foglalkozó film. A második polgárháború aktualitását - amit 10 éve rendezett az emigrációról - a mai tüntetések igazolják. Dantét már az Üvöltés (1981) után is halálosan fenyegette a jobboldal. Ekkor még Spielberg támogatja, nem avatkozik be a munkájába (Szörnyecskék, Űrrandevú), bár a Piranhát a Cápa paródiájának tartották.1987-ben dolgoztak együtt utoljára, ezután televízióknál próbálkozott, új technikákkal kísérletezett. Miután a Bolondos dallamokba beavatkozott a stúdió, nem akart „nagyoknál”, a marketinges diktatúra alatt maradni. Belefogott A horror mesterei című tv-sorozatba, mivel szerinte egy rémtörténetet sokszor és sokfélekép – komolyan, ironikusan vagy parodisztikusan - lehet elmesélni, kisebb vagy nagyobb költségvetéssel… „Sok formája lehet annak, hogy nem tudjuk irányítani az életünket, hogy olyan erők manipulálnak minket, amelyek felett nincs hatalmunk.” Példaként hozta el a Hazatérést, amit a New Yorker 2005. legjobb politikai filmjének tartott, s amit a rendező maga „konferált fel” a záró ünnepségen. Dante a zombi műfajt a társadalmi problémákkal ötvözve gyilkos kritikát és vádiratot készített az amerikai politikai vezetésről. Megemlítette, hogy a filmben látott szado-mazo figuráknak valós alakjai vannak.

Darvas Iván és Zsigmond Vilmos mellett, a záró ünnepségen Andrew Laszlo és Maurice Jarre is életmű díjat kapott a fesztiválon. Legalább ekkora elismerést jelenthetett a zeneszerzőnek a nagy érdeklődés mesterkurzusa iránti. Ugyan a munkáját a film 5%-ának tartja, mégis szívesen és színesen beszélt a 3 Oscar-díjas filmjéről (Arábiai Lawrence, Doktor Zsivágo, Út Indiába). Elemezte, hogyan ötvözte és illesztette a jelenetekhez a szerelmi és a helyi zenei motívumokat, és arról is szólt, amikor neki magának kellett vezényelnie a londoni filharmonikusokat, hogy a film ritmusa és a zene temporalitása között összhangot teremtsen, mert a karmester képtelen volt erre. Szólt a Napfény ízéről, s hogy Szabó István azzal köszönt el tőle, „fogunk még együtt dolgozni!”. Sajnálja, hogy a Furtwangler filmben nem sikerült.


Ha ennyi szó esett az operatőr mesterekről, a fesztiválon látott filmeket is igyekszünk az operatőri munka alapján minősíteni. A látottak közül kiemelhetjük a Sanghai álmokat, Wu Di „tusrajzát-festményét”, amely ködbe vesző tájaival a klasszikus kínai képírásra emlékeztet. Szürkés, visszafogott színvilágával teremtett atmoszférájából hiányzik a napfény, a derű, s ez illik a történet szomorúságához. Wang Xiaoshuai rendező, a korábbi betiltások ellenére ezúttal is kemény ítéletet mond az autoriter Kínáról. Az apa kicsiben gyakorolja a diktatúrát - aminek állami szintjétől ő maga is szenved –, tönkreteszi lánya életét, kivégezteti a szerelmesét. A film tavaly Cannes-ban különdíjat nyert, vélhetően ezért nem indult a versenyben, amit holland film nyert, Nanouk Leopold rendező munkája, a Guernsey. Operatőre, Richard von Oosterhout minimalista képeivel járult hozzá a visszafogottságra, csendekre, gesztusokra, arckifejezésekre épülő filmhez. A Honvágy című finn film, Petri Kotwica rendezése, Harri Raty fényképezése a home-videókra és a korai dogma filmekre is emlékeztetne, ha nem színszűrővel tenné monokrómmá a képet. (A film főszereplője, Julius Lavonen, nyerte a legjobb színész díját.) A diákzsűri díját a lengyel Piotr Trzaskalski Mestere nyerte, amiről megoszlottak a vélemények. Piotr Sliskowski operatőri munkáját viszont senki sem vitatta. Mindenki értékelte festői, impresszionista tájképeit s a film felülnézetből fotózott kulcsjelenetét, a két főszereplő, Alex és Anna egymásra találását. A nő kinyújtott kézzel, mintegy a kép tükör tengelyét húzva közeledik a férfihoz, aki felülről ereszkedik, egymáshoz érnek, de ellentétes pozíciójukon nem változtatnak, mintegy előre jelezve elválásukat. E proxémikus szerelmes kép valószínű nagy(obb) hatással volt a diák közönségre és zsűrire, mint a korosabbakra. Amit viszont mind a diákok, mind a kritikusok egyöntetűen dicsértek: az a Bikatöke, Michael Winterbottom rendező és Marcel Zyskind operatőr filmje. Tristram Shandy 18.századi történetének „szemtelen adaptációja” a korabeli angol táj és portré festészet átértelmezésével válik teljessé. Meg kell említeni Martin Sulik realista filmjét, A napsütés földjét, amiben alig süt a Nap, de Martin Strba képei az ipari tájról a filmtörténeti avantgárd fényes napjait idézik, Tissze felvételeit Eizenstein Sztrájkjából - más értelmezésben. Jövőre érdemes lenne operatőri díjat is adni a versenyen, nemcsak a díszvendégeknek.

(2006-06-23)

 

Darvas Iván
Darvas Iván
40 KByte
Andrew Laszlo
Andrew Laszlo
80 KByte
Zsigmond Vilmos
Zsigmond Vilmos
51 KByte
Maurice Jarre
Maurice Jarre
55 KByte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső