Urbán Mária Kis fesztiválológia cseh szemszögből
Karlovy Vary

34 KByte

A Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál közép és kelet Európa legjelentősebb filmfesztiválja, s az egyetlen, amelyet elismer a FIAPF Csehországban. E csúcsszervezet besorolása alapján A kategóriás, nem specializált, versenyfesztivál, mint Cannes, Berlin és Velence.
Koncepcióját meghatározza Csehország geopolitikai elhelyezkedése – az ország Nyugat és Kelet Európa kereszteződésében áll.
200 új filmet mutatnak be itt, valamennyinek ez a cseh premierje.
Szinte mindennél fontosabb, hogy ez az egyetlen A kategóriás fesztivál, amely nyitott a nem szakmai közönség előtt. A sok ezer fiatal néző teremti meg sajátos hangulatát.

A Monarchia elegáns fürdővárosa Prágától 120 km-re 40 éven át szakszervezeti üdülőváros volt, az ide zarándokló mai cseh fiatalok szülei és nagyszülei orvosi beutalóval, szocialista dolgozókként jöttek kúrákra – nem is értem, miért nem született még cseh komédia ebből a csehes szüzséből.
A 80-as évek végén egyszer jártam itt, akkor még minden a Hotel Thermalban történt, mindenki ott lakott, és sosem lehetett tudni, melyik híres cseh színésszel vagy éppen egy világsztárral liftezünk együtt az étteremig. Majdnem mindig megtelt a nagy mozi, mivel a Thermalban sem volt még annyi vetítőhely, mint ma. A közönség számára még nem volt nyitott a fesztivál, de lehetett jegyet szerezni a vetítésekre. A nyaraló közönség válogatott része ünnepelte – főként a cseh filmet. Levetítették a teljes évi cseh termést, és eljött minden cseh sztár. A nemzeti standokon előttük kanyargott autogramért a leghosszabb sor. A fesztivál nem lakta be teljes hosszában a város közepén csavarodó folyót, a többi szállodában nyaralók és kúrázók, valamennyien beutaltak, csehek és a szocialista szektorból jövő többiek laktak, minden esemény a Thermal köré tömörült. A dekoráció funkcionális volt, szigorúan tényközlő, hivatalos, kissé merev.

Hogyan mondja el a fesztivál történetét, a tavalyi, 40. fesztiválra kiadott album, melyet káprázatos turisztikai fotók és világszínvonalú színész- és alkotó portrék ékesítenek?
A múltat szűkszavúan ismerteti, és négy alfejezetekre bontja. Egy-egy évtizedet átölelő alfejezetre jut 1 szöveges és egy képes oldal.

1946-59 A szocializmus építésének ideje (a fotón Luis Bunuel)
1946. Már a 2. Világháború előtt felvetődik, hogy rendezni kéne egy nemzetközi fesztivált Csehországban. Az állam támogatja az ötletet, mivel elismeri a film társadalmi jelentőségét, s mivel a cseh nemzeti filmipar 45-ös államosítása ugyancsak kedvező eredményeket hozott. Megrendezik tehát az első, még nem verseny fesztivált Karlovy Varyban és Mariánské Laznéban (Monarchia-beli nevük Karlsbad és Marienbad – az utóbbiban bármennyire keresnénk Resnais filmjének helyszínét, csak nem találjuk).
1948. Először versenyeznek a filmek. A kommunisták átveszik a fesztivál vezetését, és évtizedekre kijelölik az irányt. A politikai klíma változásai pontosan nyomon követhetők az egyes évek versenyprogramjában, a díjak odaítélésében és a vendégek meghívásában. A fesztivál egyik fontos alapító tagja egy újságíró, A. M. Brousil, aki a prágai FAMU-nak, a Filmakadémiának is egyik alapítótársa. A következő években őt nevezik ki zsűrielnöknek, mert személye garantálja, hogy csak politikailag megfelelő filmek kapjanak díjakat.
1951. Először hívnak meg nemzetközi zsűrit.
1956. Nagyot nő a fesztivál presztízse, amikor a FIAPF A kategóriás, nem specializált versenyfesztivállá nyilvánítja.
1958. Miután megalapítják a moszkvai filmfesztivált, és miután politikai döntés születik, hogy a szocialista országokban csak egy A kategóriás fesztivál lehet évente, Karlovy Vary kénytelen csak kétévente megrendezni a fesztivált – minden második évben Moszkváé lehetőség. Ez a váltó tart 1993-ig.
Díjak:
1948: Nagydíj: Oswiecim / Az utolsó állomás, r.: Wanda Jakubowska, lengyel, 1948
A legjobb rendező: Willliam Wyler: Életünk legszebb évei, USA, 1946
1949: Nagydíj: Sztálingrádi csata, I-II, r.: Vlagymimir Petrov, szovjet, 1949
1950: Berlin eleste, I-II, r.: Mihail Csiaureli, szovjet, 1949
1951: Aranycsillag lovagja, r.: Juli Rajzman, szovjet, 1950
1952: Feledhetetlen 1919, r.: Mihail Csiaureli, szovjet
1954: megosztva: Luxustutajon, r.: Mihail Kalatozov, szovjet, 1954
és A Föld sója, r.: Herbert J. Biberman, USA, 1954
1956: Si tous les gars du monde /Ha a világon mindenki ilyen volna”¦, r.:Christian-Jacque, francia-olasz
1957: Jagte Raho / Az éjszaka leple alatt, r.: Sombhu Mitra - Amit Mitra, indiai, 1957
1958: megosztva: Csendes Don III, r.: Szergej Geraszimov, szovjet, 1957
és Ibo Kyoudai / Mostohafivérek, r.: Miyoji Ieki, japán, 1957

1960-69. Az enyhülés évei (a fotón nemzetközi filmcsillagok: Claudia Cardinale és Jean-Claude Brialy)
Az ötvenes évek második felében politikai enyhülés kezdődik, és ez érezhetően erősödik a hatvanas években. Meg lehet hívni az új nemzetközi irányzatokat és be lehet mutatni a cseh új hullám filmjeit. Ezekben az években a legnagyobb filmsztárok jönnek el a fesztiválra, és a legjelentősebb filmrendezők nemcsak vendégként, hanem zsűritagként is szerepelnek.
Ez tükröződik a nagydíjakban:
1960: Nagydíj: Szerjózsa, r.: Georgij Danyelija és Igor Talankin, szovjet, 1960
1962: Egy év kilenc napja, r.: Mihail Romm, szovjet, 1961
1964: A vádlott, r.: Ján Kadár - Elmar Klos, cseh, 1964
1966: Megosztott fődíj: Élet a kastélyban, r.: Jean-Paul Rappeneau, francia, 1965
és Egy bürokrata halála, r.: Tomas Gutiérrez Alea, kubai, 1966
1968: Nagydíj: Szeszélyes nyár, r.: Jírí Menzel, cseh, 1967

1970-79. A normalizáció évei (a fotón Marie-José Nat és Ken Loach)
A hetvenes éveket - a visszarendeződést – nevezi a cseh politikai terminológia normalizációs éveknek, amikor elnyomnak minden kísérletet a politikai változtatásra, s amikor megint az ideológia válik mindenhatóvá. Karlovy Vary a szovjet blokk öndicséretét zengő propagandafilmjeinek fesztiváljává válik.
Gyakran a fesztivál idejére időzítik a különféle évfordulókat és a Kommunista Párt nagygyűléseit, amelyekkel „a szabadságért vívott nehéz harcot” támogatják.
1978-ban - Vera és Vladimir Machonin terve alapján - felépül a Hotel Thermal, az új fesztiválközpont.
1970: Nagydíj - Kristályglóbusz, Kes, r.: Ken Loach, brit, 1969
1972: A tűz megszelídítése, r.: Danyiil Hrabrovickij, szovjet, 1972
1974: Szerelmesek románca, r.: Andrej Mihalkov-Koncsalovszkij, 1973
1976: Cantata de Chile, r.: Humberto Solás, kubai, 1975
1978, Megosztott fődíj: Árnyékok egy forró nyárban, r.: Frantisek Vlacil, cseh, 1977
és Fekete fülű fehér Bim, r.: Sztanyiszlav Rosztockij, szovjet, 1977

1980-89: A hanyatlás évei (a fotón a kor csillagai: Monica Vitti és Peter Fonda)
A fesztivál „normalizálását” követő 10 évben világossá válik, hogy a közönség teljesen kiábrándult a fesztiválból. Sokan úgy vélik, egyszerűbb lenne átköltöztetni az egészet Prágába.
1980: Nagydíj - Kristályglóbusz, Die Verlobte / A menyasszony, r.: Günther Rücker - Günter Reisch, NDK, 1980
1982: Campanas Rojas / Vörös harangok, r.: Szergej Bondarcsuk, mexikói-szovjet
olasz, 1982
1984: Lev Tolsztoj, r.: Szergej Geraszimov, szovjet-csehszlovák, 1984
1986: A Street to Die / A halálraítéltek utcája, r.: Bill Bennett, ausztrál, 1985
1988: Fu Rong Zen / Hibiszkuszháza, r.: Jin Xie, kínai, 1984

1990. A 27. fesztivál (a fotón Robert de Niro) (1990-től, az új korszak kezdetétől minden év külön dupla oldalt kap az albumban, és a legfontosabb díjakat külön felsorolják.)
Az 1989 novembere után végbement társadalmi és politikai változások a fesztivált is felszabadították a politikai elnyomás alól.
A közönség boldogan ünnepli a betiltott filmeket, amelyek végre kikerülnek a süllyesztőből – egy csomó filmről mindenki mindent tudott, de nyilvánosan soha nem mutatták be őket.
Számos közismert cseh filmalkotó hazatér a száműzetésből.
Díjak:
A legjobb rendező: Janusz Kijowski – Stat strachu / A félelem állapota, lengyel, 1990
A legjobb színésznő: Julia Jezékel, Clotilde de Bayser és Laure Marsac – Tumultes, r.: Bertrand Van Effenterre, francia, 1990
A legjobb színész: Andrej Szmirnov – Csernov, r.: Szergej Jurszkij, szovjet-spanyol, 1990
Ekkor állították össze a következő szekciókat:
Betiltott és feketelistára tett csehszlovák filmek
A 60-as évek új csehszlovák filmjei, a dokumentumfilmek
Betiltott és feketelistára tett filmek, a rövidfilmek
A csehszlovák történelem legfontosabb keresztútjai, rövidfilmek
Csehszlovák filmalkotók száműzetésben
Hogy láttak minket ők (Csehszlovákiához kapcsolódó külföldi filmek)


1992. A 28. fesztivál (a fotón a Cohen-fivérek)
Ekkor még mindig csak kétévenként rendezik meg, egy fesztivál nagyüzem, idő kell, mire át tud állni az éves működés ritmusára.
A nagysikerű 90-es fesztivál ellenére ez a rendezvény továbbra is múlthoz kapcsolódik az emberek emlékezetében. A közönséget nemigen érdekli.
A szervezők kifáradtak, a kormány és a közönség közönye és érdektelensége mellett hatalmas anyagi problémákkal kell megküzdeniük. Mindez majdnem véget vet a nagy hagyományú fesztiválnak.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Krapatcsuk, r.: Enrique Gabriel-Lipschutz, spanyol-belga, francia, 1991
A zsűri különdíja: Nassereddin Shah, Actor-E cinema, r.: Mohsen Makhmalbaf, iráni,1992
A legjobb színésznő: Jevdokija Germanova , Kiks, r.: Szergej Livnyev, orosz, 1991
A legjobb színész: Guy Pion - Krapatcsuk, r.: Enrique Gabriel-Lipschutz, spanyol-belga, francia, 1991

1994. július 1-9. a 29. fesztivál a (
fotón: Leonardo Di Caprio)
A legutolsó fesztivál kudarca után világos, hogy az egészet az alapoktól kezdve kell újragondolni és újraépíteni, és nagyon pontosan meghatározni a célt. Egyre többen értenek egyet azzal az érveléssel, hogy az egészet át kell vinni Prágába.
1993-ban létrehoznak egy egészen új, független alapítványt és egészen új csapat veszi át a vezetést, benne az új fesztiváligazgató, a neves cseh színész Jiri Bartoska és a cseh újságíró és filmkritikus Éva Zaoralova.
Az új csapat igazán vonzó programot állít össze. Ezekre a filmekre a korábbiaknál sokkal többen kíváncsiak, s eljönnek megnézni. A Moszkvával közös 35 éves múltnak vége, a csehek ismét évente rendezhetik meg a fesztivált.
94-től a fesztivál designja évente változik. Építészek, grafikusok és dizájnerek tervezik meg és készítik elő az arculatát, s az évente új trailer/fesztiválfilm elkészítésére ezentúl minden évben más, neves cseh alkotót kérnek fel. A 94-est a híres dizájner és animációs filmrendező, Pavel Koutsky készíti el – ő az a cseh alkotó, aki négyszer nyert díjat Berlinben, akinek négy ezüst medvéje van.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Mi hermano del alma / Lélektestvérem, r.: Mariano Barroso, spanyol, 1993
A zsűri különdíja megosztva: Faust lecke, r.: Jan Svankmajer, cseh,1994
és Bronek Pekosinski esete, r.: Gregorz Królikiewicz, lengyel, 1993
A legjobb rendező: Timur Bekmambetov - Genyagyij Kajumov, Peshavári keringő, orosz, 1994
A legjobb színésznő: Natasha Richardson – Widow's Peak, r.: John Irvin, USA-brit- ír, 1993
A legjobb színész: Max von Sydow, - Time is money, r.: Paolo Barzman, francia, 1994
(34 ország 156 filmjére 36.000 jegyet adtak el.)


1995 június 30-julius 8: a 30. fesztivál
(Ettől kezdve ad ki a fesztivál életmű-díja(ka)t, s a jubileumi album egy fesztiválra jutó oldalpárának fotóján ezután a díjazott látható, az első Gina Lollobrigida)
Az előző év minden csúcsot megdöntően magas látogatottsága és az eladott jegyek száma ellenére egy másik csapat továbbra is Prágába szeretné költöztetni a fesztivált. Az újonnan induló Arany Gólem fesztivál szeretné megszerezni az A kategóriás státuszt a FIAPF-tól.
A Karlovy Varyban dolgozó csapat azonban nem adja föl. Kétszer annyi jegyet adnak el a 95-ös fesztiválon, mint a 94-esen, a prágai Gólem pedig csúfosan megbukik.
Ez mindenki számára világossá teszi, hogy a fesztivál egyik legnagyobb vonzereje, hangulatának varázsa éppen abban rejlik, hogy egy fürdővárosban rendezik meg.
A fesztivál először indít versenyt dokumentumfilmeknek is.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Jizda / Utazás/ Száguldás, r.:Jan Sverák, cseh, 1994
A zsűri különdíja: Zahrada / A kert, r.: Martin Sulik, szlovák-cseh,1995
A legjobb rendező:Lars von Trier: Riget / Birodalom, dán-svéd,-német, 1994
A legjobb színésznő: Ah-Lu Qui a Nu er hong /Rosé lány-ért, r.: , Hongkongi, 1994
A legjobb színész: Ernst Hugo Jaregard a Birodalom-ért, r.: Lars von Trier, dán-svéd,-német, 1994
A legjobb dokumentumfilm: V zahrade / A kertben, r.: Ivan Vojnár, cseh, 1995
Életmű-díj: Gina Lollobrigida, (olasz)
(38 ország 226 filmjére 75.000 jegyet adtak el.)

1996 július 5-13: a 31. fesztivál
(a fotón Gregory Peck, aki életmű-díjat kap)
A fesztivál népszerűsége egyre nő. Tovább emelkedik a jegyet váltók száma, a média egyértelműen támogatja, a prágai rivális, a Gólem megint nagyot bukik, a FIAPF pedig eldönti: következő évtől kezdve Karlovy Vary megkapja az A kategóriát.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Kaukázusi fogoly, r.: Szergej Bodrov, orosz-kazah, 1995
A zsűri különdíja: Clara Hakadusa /Szent Klára, r.: Ari Folman - Ori Sivan, izraeli,1996
A legjobb rendező: Gothár Péter: Haggyállógva Vászka (Lágermese), magyar, 1995
A legjobb színésznő: Marisa Paredes, La Flor de mi secreto / Titkom virága, r.:Pedro Almodovár, spanyol, 1995
A legjobb színész: Pierre Richard, Les 1001 recettes d'un cuisinier amoureux / A szerelmes szakács 1001 receptje, r.: Nana Dzsordzsadze , francia-grúz, 1996
A legjobb dokumentumfilm: I'm So-so, r.: Krzysztof Wierzbicki, dán, 1995
Életmű-díj: Gregory Peck
(44 ország 251 filmjére 80.000 jegyet adtak el.)

1997 Július 4-12: a 32. fesztivál
Néhány év alatt új programot és szervezeti rendet dolgozott ki a Bartoska és Zaoralová vezette új csapat. A fesztiválnak nemcsak a presztízsét sikerül visszaszereznie, hanem a nemzetközi szakmai és a civil közönség érdeklődését is.
A korábbi évek sikereinek köszönhetően ettől fogva ismét A kategóriájú fesztivál.
A trailert Jan Sverák készíti, aki Kolja című filmjéért megkapta az Oscart. Az életműdíjat ebben az évben Milos Forman kapja.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Ma vie en rose/ r.: Alain Berliner, belga-francia-brit, 1997
A zsűri különdíja: La buena vida / Jó élet, r.: David Trueba, spanyol,1996
A legjobb rendező: Martine Dugowson, Portraits chinois, francia 1996
A legjobb színésznő: Lena Endre, Juloratoriet / Karácsonyi oratórium, r.: Kjell-Ake Andersson, svéd, 1996
A legjobb színész: Bolek Polívka, Zapomenute Svetlo / Elfeledett fények, r.: Vladimír Michálek, 1996

Életmű-díj: Milos Forman

(46 ország 297 filmjére 107.000 jegyet adtak el.)

1998 július 3-11: a 33. fesztivál (a fotón az életmű-díjas Michael Douglas)
1998-ra teljesen világos, hogy a fesztivál a cseh és a kelet-európai fiatalok kultikus zarándokhelyévé vált. Előítéletektől mentesen szeretik a filmet, érdeklődésük és véleményük gyakran meglepi filmjeiket elkísérő alkotókat és a fesztivál vendégeit.
A Variety kritikusai először rendeznek itt saját válogatást, a program filmjeit a neves szaklap kritikusai választják ki.
A fesztivál trailerét ismét fiatal alkotó készíti, ezúttal Jan Hrebejk, aki a jelölésig jutott az Oscar versenyben Élet mindenáron c. filmjével.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Le coeur au poing, r.:Charles Binamé, kanadai, 1998
A zsűri különdíja: A ttelihold napja, r.: Karen Sahnazarov, orosz,1998
A legjobb rendező: Charles Binamé, Le coeur au poing , kanadai, 1998
A legjobb színésznő: Julia Stiles, Wicked, r.: Michael Steinbeck, USA, 1998
A legjobb színész: Olaf Lubaszenko, Sekalnak meg kell halnia, r.: Vladimír Michálek, cseh-lengyel-francia-szlovák, 1998
A legjobb dokumentumfilm megosztva: Moment of Impact, r.: Julia Loktev, USA, 1998
és Sladke stoleti / Bájos száz év, r.: Helena Trestiková, cseh, 1998
Életmű-díj: Michael Douglas, USA, Frantisek Vlacíl, cseh (akinek Markéta Lazarová című filmjét (1967) minden idők legjobb cseh alkotásának szavazták meg 1998-ban a cseh filmkritikusok) és Saul Zaentz, USA
(47 ország 213 filmjére 120.000 jegyet adtak el.)


1999 július 2-10: a 34.
fesztivál (a fotón az életmű-díjas Zeffirelli a Pupp báltermében)
Először adják ki a Philipp Morris díjat (az East of the West szekció filmjei indulnak érte).
Nagydíj – Kristályglóbusz: Jana barátai, r.: Arik Kaplun, izraeli, 1999
A zsűri különdíja: Fucking Amal, r.: Lukas Moodysson, svéd, 1998
A legjobb rendező:Alekszandr Rogozskin, Blockpost / Ellenőrzés az utakon, orosz, 1998
A legjobb színésznő: Evlin Kaplun, Jana barátai, r.: Arik Kaplun, izraeli, 1999
A legjobb színész: Hilmar Thate, Wege in die Nacht / Utak az éjszakában, r.: Andreas Kleinert, német, 1999
Életmű-díj: Karel Kachyna, cseh és Franco Zeffirelli, olasz alkotóknak.
(50 ország 247 filmjére 125.000 jegyet adtak el.)

2000 július 5-15: a 35. fesztivál (9 nap helyett 11 napos) (a fotón Carlos Saura)
Újraterveztetik a fődíjat, a kristályglóbuszt és a fesztivállogót.
A közönség, a filmesek és a producerek kívánságára ismét indítanak dokumentumfilm versenyt.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Eu tu Eles / Én te ők, r.: Andrucha Waddington, brazil, 1999
A zsűri különdíja megosztva: Nagy állat, r.: Jerzy Stuhr, lengyel, 2000
és Bakha Satang / Borsmenta cukorka, r.: Lee Chang-dong, koreai, 1999
A legjobb rendező: Vinko Bresan, Marsall /Tito marsall szelleme, horvát, 1999
A legjobb színésznő: Regina Casé, Én te ők, r.: Andrucha Waddington, brazil, 1999
A legjobb színész: Ian Hart, Aberdeen, r.: Hans Petter Moland, norvég, 2000 és
Hamid Farokhnezad, Arous-e atash /A tűz menyasszonya, iráni, 1999
A legjobb dokumentumfilm (30 percnél rövidebb): Del ac den varld som tillhör dig / Ez a világ a tiéd, r.: Karin Wegsjö, svéd, 1999
A legjobb dokumentumfilm (30 percnél hosszabb): Min mamma hade fjorton barn / Anyámnak tizennégy gyereke volt, r.: Lars-Lennart Forsberg, svéd, 2000
Életmű-díj: Vera Chytilová (cseh) és Carlos Saura (spanyol) alkotóknak.
(554 ország 293 filmjére 142.270 jegyet adtak el.)

2001 július 5-14: a 36. fesztivál (a fotón Scarlett Johansson táncol a terített asztalon a Puppban)
Itt kezdődik az Amélie nagy karrierje, miután megnyerte a fődíjat. A rázúduló díjzáporban 4 Césart nyer, köztük a legjobb francia filmét, négy Európa filmdíjat, Torontóban és Chicagóban a közönség díját, 5 Oscarra és Golden Globe-ra nominálják.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Le fabuleux destin d'Amélie Poulain /Amélie Poulain csodálatos élete, Jean-Pierre Jeunet,:francia, 2000
A zsűri különdíja: Cześć Tereska / Szia, Tereska!, r. Robert GliĹ„ski, lengyel, 2000
A legjobb rendező: Fekete Ibolya, Chico, magyar-német-horvát-chilei, 2001
A legjobb színésznő: Viveka Seldahl, En sang för Martin / Dal Martinért, r.: Bille August, dán-svéd, 2001
A legjobb színész: Sven Wollter, En sang för Martin / Martin dala, r.: Bille August, dán-svéd, 2001, 2001
A legjobb dokumentumfilm (30 percnél rövidebb): Pho / Tésztaleves, r.: Uyen Luu, vietnami-brit, 2000
A legjobb dokumentumfilm (30 percnél hosszabb): Vies / Életek, r.: Alain Cavalier, francia, 2000
Életmű-díj: Otakar Vávra (cseh) és Ben Kingsley (brit) alkotóknak.
(52 ország 282 filmjére 128.500 jegyet adtak el.)
A díjak és a zsűrik teljes listáját a Filmkultúra közölte, itt található. (ha innen még a díjak alrovatra kattint)

2002 július 4-13: a 37. fesztivál ( a fotón Keira Knightley, s ez nem véletlen, Sean Connery nem ment el, hogy átvegye az életmű-díját)
Egyre több a szakmabeli a fesztiválon. Felállítják a Film Industry Office-t, speciális szolgáltatásokkal és programokkal.
Nagydíj – Kristályglóbusz:Rok Dábla / Az ördög éve, r.: Petr Zelenka, cseh, 2002
A zsűri különdíja: Nirgendwo in Africa / Hontalanul Afrikábaa, r.: Caroline Link, német, 2001
A legjobb rendező: Asghar Massombagi: Khaled, kanadai, 2001
A legjobb színésznő: Ugla Egilsdóttir, Mávahlátur / A sirály nevetése, r.: , izlandi, 2001
A legjobb színész: William H. Macy, Focus, r.: Neal Slavin, USA, 2001
A legjobb dokumentumfilm (30 percnél rövidebb): Obec B. /B. falu, r.: Filip Remunda, cseh, 2002
A legjobb dokumentumfilm (30 percnél hosszabb): En'an no musume / Yan'an lánya, r.: Kaoru Ikeya, japán, 2001
Életmű-díj: John Boorman, brit rendező, Vlastimil Brodsky cseh színész (posthumus) és Sean Connery, brit színész
A közönség díja: L'auberge espagnole /Lakótársat keresünk, r.: Cédric Klapisch, francia, 2002
(54 ország 292 filmjére 139.120 jegyet adtak el.)

2003 július a 38. fesztivál
(Itt már nincs semmi magyarázat, csak a díjak sorjáznak, a pároldalon pedig egészen remek fotó Morgan Freemanről, az egyik életműdíjasról – komoran ül egy fotelben, de négy keze és négy lába van.)
Nagydíj – Kristályglóbusz: La finestra di fronte / Szemközti ablak, r.: Ferzan Özpetek, olasz-brit-török-portugál, 2003)
A zsűri különdíja: Lidia Bobrova: Babusja, orosz-francia, 2003
A legjobb rendező: Ferzan Özpetek: La finestra di fronte / Szemközti ablak, olasz-brit-török-portugál, 2003)
A legjobb színésznő (megosztva): Sylvie Testud, Stupeur et tremblements / Tokiói tortúra, r.: Alain Corneau francia-japán, 2003)
és
Giovanna Mezzogiorno, La finestra di fronte / Szemközti ablak, r.:Ferzan Özpetek, olasz-brit-török-portugál, 2003)
A legjobb színész: Björn Kjellman, Se til venstre, der er en svensker / Nézz balra, ott egy svéd!, r.: Natasha Arthy, dán, 2002)
A legjobb dokumentumfilm (30 percnél hosszabb:)
Ulrich Seidl: Jesus, Du weisst /Jézus, te tudod, osztrák, 2003):
a legjobb dokumentumfilm (30 percnél rövidebb): Esaias Baitel: Zonen / A zóna, svéd, 2003)
Életmű-díj: Stephen Frears (brit), Jíri Menzel, cseh és Morgan Freeman amerikai alkotók
A közönség díja: Buddy / Haverok, r.: Morten Tyldum, norvég, 2003
(55 ország 304 filmjére 122.440 jegyet adtak el.
A díjak és a zsűrik teljes listáját a Filmkultúra közölte, itt található. (ha innen még a díjak alrovatra kattint)

2004 a 39. fesztivál
(a fotón Roman Polanski esernyővel)
Nagydíj – Kristályglóbusz: Certi bambini / Gyerektörténet, Andrea Frazzi - Antonio Frazzi,olasz, 2004
A zsűri különdíja: Tu / Itt, r.: Zrinko Ogresta, horvát-bosznia és hercegovinai, 2003
A legjobb rendező: Xavier Bermúdez: León y Olvido / León és Olvido,- spanyol, 2004
A legjobb színésznő: (megosztva) Lad de sma born / Utána, r.: Karen-Lise Mynster r.:Paprika Steen: dán, 2004
és
Marta Larralde, León y Olvido / León és Olvido, r.:Xavier Bermúdez, spanyol, 2004
A legjobb színész: Max Riemelt, Napola, r.: Dennis Gansel, német, 2004)
A legjobb dokumentumfilm: SvaÄba tisiny / A csend esküvője, r.: Pavel Medvegyev, orosz, 2003)
Életmű-díj: Harvey Keitel, Miroslav Ondricek, cseh és Roman Polanski lengyel művészeknek
A közönség díja: Die Geschishte vom weinenden kamel / A pityergő teve története, r.: Byambasuren Davaa – Luigi Falorni, német-mongol, 2003
(52 ország 233 filmjére 123.749 jegyet adtak el.)
A díjak és a zsűrik teljes listáját a Filmkultúra közölte, itt található. (ha innen még a díjak alrovatra kattint)

2005 július 1-9: a 40. fesztivál – ezt még nem tudták az album készítői, hiszen a jubileumi kiadvány 2005-re készült, ezért az utolsó lap már a záró belső borító – s mint a nyitó – Karlovy Vary, a fürdőváros.

Nagydíj – Kristályglóbusz: Mój Nikifor / Az én Nikiforom, r.: Krzysztof Krauze, lengyel, 2004
A zsűri különdíja:: Eize makom nifla / Milyen csodálatos hely!, r.: Eyal Halfon, izraeli, 2005
A legjobb rendező Krzysztof Krauze, Mój Nikifor / Az én Nikiforom, lengyel, 2004
A legjobb színésznő: Krystyna Feldman, Mój Nikifor, r.: Krzysztof Krauze, lengyel, 2004
A legjobb színész megosztva): Luca Zingaretti, Alla luce del sole / A fényesség felé, r.:Roberto Faenza, olasz, 2005
és
Uri Gavriel,: Eize makom nifla / Milyen csodálatos hely, r.: Eyal Halfon, izraeli, 2005
A legjobb rövid dokumentumfilm (30 percnél rövidebb):: Boza moj / Istenem!, r.:(Galina Adamovics, belorusz, 2004)
a legjobb hosszú dokumentumfilm (30 percnél hosszabb): Estamira, r.: Marcos Prado, brazil, 2004
Életmű-díj: Liv Ullmann norvég színésznő rendező, Sharon Stone színésznő (USA), Robert Redford színész- rendező, a Sundance műhely létrehozója (USA) és
Jirí Krejcik rendező (Csehország).
A Právo közönségdíja: La vie avec mon pere / Élet apámmal, r.: Sébastien Rose, kanadai, 2005)
A díjak és a zsűrik teljes listáját a Filmkultúra közölte, itt található. (ha innen még a díjak alrovatra kattint)

Az évek ismertetésénél egyre kevesebb a magyarázat, az értékelés a számokban rejlik. Az új csapat kitalálta az új fesztivált, már csak szépítgeti - amennyire az éves keretből futja. Honlapja egész évben él, s a hírlevélre feliratkozókat büszkén értesítik, ha valamelyik film újabb sikert aratott valahol másutt. Számon tartják nyerteseiket, felfedezetteiket (Kim Ki-Dukot például) – jó hírük keltőit.

Utóirat: Az idei fesztiválra három magyar filmet hívtak meg, ilyen rég fordult elő!
Hajdu Szabolcs Fehér tenyér című filmjét az új versenyszekcióba, az „East of the West” (A Nyugat Keletje) címűbe, a Taxidermia, Pálfi György filmje a meghökkentő alkotásokat bemutató „Another View” (Másik Nézőpont) szekcióba, Kocsis Ágnes Friss levegő című alkotását a Variety kritikusai választották be sorozatukba.

(2006-06-10)

 


38 KByte

51 KByte

48 KByte

40 KByte

39 KByte

36 KByte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső