A Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál közép és kelet Európa legjelentősebb filmfesztiválja, s az egyetlen, amelyet elismer a FIAPF Csehországban. E csúcsszervezet besorolása alapján A kategóriás, nem specializált, versenyfesztivál, mint Cannes, Berlin és Velence.
Koncepcióját meghatározza Csehország geopolitikai elhelyezkedése – az ország Nyugat és Kelet Európa kereszteződésében áll.
200 új filmet mutatnak be itt, valamennyinek ez a cseh premierje.
Szinte mindennél fontosabb, hogy ez az egyetlen A kategóriás fesztivál, amely nyitott a nem szakmai közönség előtt. A sok ezer fiatal néző teremti meg sajátos hangulatát.
A Monarchia elegáns fürdővárosa Prágától 120 km-re 40 éven át szakszervezeti üdülőváros volt, az ide zarándokló mai cseh fiatalok szülei és nagyszülei orvosi beutalóval, szocialista dolgozókként jöttek kúrákra – nem is értem, miért nem született még cseh komédia ebből a csehes szüzséből.
A 80-as évek végén egyszer jártam itt, akkor még minden a Hotel Thermalban történt, mindenki ott lakott, és sosem lehetett tudni, melyik híres cseh színésszel vagy éppen egy világsztárral liftezünk együtt az étteremig. Majdnem mindig megtelt a nagy mozi, mivel a Thermalban sem volt még annyi vetítőhely, mint ma. A közönség számára még nem volt nyitott a fesztivál, de lehetett jegyet szerezni a vetítésekre. A nyaraló közönség válogatott része ünnepelte – főként a cseh filmet. Levetítették a teljes évi cseh termést, és eljött minden cseh sztár. A nemzeti standokon előttük kanyargott autogramért a leghosszabb sor. A fesztivál nem lakta be teljes hosszában a város közepén csavarodó folyót, a többi szállodában nyaralók és kúrázók, valamennyien beutaltak, csehek és a szocialista szektorból jövő többiek laktak, minden esemény a Thermal köré tömörült. A dekoráció funkcionális volt, szigorúan tényközlő, hivatalos, kissé merev.
Hogyan mondja el a fesztivál történetét, a tavalyi, 40. fesztiválra kiadott album, melyet káprázatos turisztikai fotók és világszínvonalú színész- és alkotó portrék ékesítenek?
A múltat szűkszavúan ismerteti, és négy alfejezetekre bontja. Egy-egy évtizedet átölelő alfejezetre jut 1 szöveges és egy képes oldal.
1946-59 A szocializmus építésének ideje (a fotón Luis Bunuel)
1946. Már a 2. Világháború előtt felvetődik, hogy rendezni kéne egy nemzetközi fesztivált Csehországban. Az állam támogatja az ötletet, mivel elismeri a film társadalmi jelentőségét, s mivel a cseh nemzeti filmipar 45-ös államosítása ugyancsak kedvező eredményeket hozott. Megrendezik tehát az első, még nem verseny fesztivált Karlovy Varyban és Mariánské Laznéban (Monarchia-beli nevük Karlsbad és Marienbad – az utóbbiban bármennyire keresnénk Resnais filmjének helyszínét, csak nem találjuk).
1948. Először versenyeznek a filmek. A kommunisták átveszik a fesztivál vezetését, és évtizedekre kijelölik az irányt. A politikai klíma változásai pontosan nyomon követhetők az egyes évek versenyprogramjában, a díjak odaítélésében és a vendégek meghívásában. A fesztivál egyik fontos alapító tagja egy újságíró, A. M. Brousil, aki a prágai FAMU-nak, a Filmakadémiának is egyik alapítótársa. A következő években őt nevezik ki zsűrielnöknek, mert személye garantálja, hogy csak politikailag megfelelő filmek kapjanak díjakat.
1951. Először hívnak meg nemzetközi zsűrit.
1956. Nagyot nő a fesztivál presztízse, amikor a FIAPF A kategóriás, nem specializált versenyfesztivállá nyilvánítja.
1958. Miután megalapítják a moszkvai filmfesztivált, és miután politikai döntés születik, hogy a szocialista országokban csak egy A kategóriás fesztivál lehet évente, Karlovy Vary kénytelen csak kétévente megrendezni a fesztivált – minden második évben Moszkváé lehetőség. Ez a váltó tart 1993-ig.
Díjak:
1948: Nagydíj: Oswiecim / Az utolsó állomás, r.: Wanda Jakubowska, lengyel, 1948
A legjobb rendező: Willliam Wyler: Életünk legszebb évei, USA, 1946
1949: Nagydíj: Sztálingrádi csata, I-II, r.: Vlagymimir Petrov, szovjet, 1949
1950: Berlin eleste, I-II, r.: Mihail Csiaureli, szovjet, 1949
1951: Aranycsillag lovagja, r.: Juli Rajzman, szovjet, 1950
1952: Feledhetetlen 1919, r.: Mihail Csiaureli, szovjet
1954: megosztva: Luxustutajon, r.: Mihail Kalatozov, szovjet, 1954
és A Föld sója, r.: Herbert J. Biberman, USA, 1954
1956: Si tous les gars du monde /Ha a világon mindenki ilyen volna”¦, r.:Christian-Jacque, francia-olasz
1957: Jagte Raho / Az éjszaka leple alatt, r.: Sombhu Mitra - Amit Mitra, indiai, 1957
1958: megosztva: Csendes Don III, r.: Szergej Geraszimov, szovjet, 1957
és Ibo Kyoudai / Mostohafivérek, r.: Miyoji Ieki, japán, 1957
1960-69. Az enyhülés évei (a fotón nemzetközi filmcsillagok: Claudia Cardinale és Jean-Claude Brialy)
Az ötvenes évek második felében politikai enyhülés kezdődik, és ez érezhetően erősödik a hatvanas években. Meg lehet hívni az új nemzetközi irányzatokat és be lehet mutatni a cseh új hullám filmjeit. Ezekben az években a legnagyobb filmsztárok jönnek el a fesztiválra, és a legjelentősebb filmrendezők nemcsak vendégként, hanem zsűritagként is szerepelnek.
Ez tükröződik a nagydíjakban:
1960: Nagydíj: Szerjózsa, r.: Georgij Danyelija és Igor Talankin, szovjet, 1960
1962: Egy év kilenc napja, r.: Mihail Romm, szovjet, 1961
1964: A vádlott, r.: Ján Kadár - Elmar Klos, cseh, 1964
1966: Megosztott fődíj: Élet a kastélyban, r.: Jean-Paul Rappeneau, francia, 1965
és Egy bürokrata halála, r.: Tomas Gutiérrez Alea, kubai, 1966
1968: Nagydíj: Szeszélyes nyár, r.: Jírí Menzel, cseh, 1967
1970-79. A normalizáció évei (a fotón Marie-José Nat és Ken Loach)
A hetvenes éveket - a visszarendeződést – nevezi a cseh politikai terminológia normalizációs éveknek, amikor elnyomnak minden kísérletet a politikai változtatásra, s amikor megint az ideológia válik mindenhatóvá. Karlovy Vary a szovjet blokk öndicséretét zengő propagandafilmjeinek fesztiváljává válik.
Gyakran a fesztivál idejére időzítik a különféle évfordulókat és a Kommunista Párt nagygyűléseit, amelyekkel „a szabadságért vívott nehéz harcot” támogatják.
1978-ban - Vera és Vladimir Machonin terve alapján - felépül a Hotel Thermal, az új fesztiválközpont.
1970: Nagydíj - Kristályglóbusz, Kes, r.: Ken Loach, brit, 1969
1972: A tűz megszelídítése, r.: Danyiil Hrabrovickij, szovjet, 1972
1974: Szerelmesek románca, r.: Andrej Mihalkov-Koncsalovszkij, 1973
1976: Cantata de Chile, r.: Humberto Solás, kubai, 1975
1978, Megosztott fődíj: Árnyékok egy forró nyárban, r.: Frantisek Vlacil, cseh, 1977
és Fekete fülű fehér Bim, r.: Sztanyiszlav Rosztockij, szovjet, 1977
1980-89: A hanyatlás évei (a fotón a kor csillagai: Monica Vitti és Peter Fonda)
A fesztivál „normalizálását” követő 10 évben világossá válik, hogy a közönség teljesen kiábrándult a fesztiválból. Sokan úgy vélik, egyszerűbb lenne átköltöztetni az egészet Prágába.
1980: Nagydíj - Kristályglóbusz, Die Verlobte / A menyasszony, r.: Günther Rücker - Günter Reisch, NDK, 1980
1982: Campanas Rojas / Vörös harangok, r.: Szergej Bondarcsuk, mexikói-szovjet
olasz, 1982
1984: Lev Tolsztoj, r.: Szergej Geraszimov, szovjet-csehszlovák, 1984
1986: A Street to Die / A halálraítéltek utcája, r.: Bill Bennett, ausztrál, 1985
1988: Fu Rong Zen / Hibiszkuszháza, r.: Jin Xie, kínai, 1984
1990. A 27. fesztivál (a fotón Robert de Niro) (1990-től, az új korszak kezdetétől minden év külön dupla oldalt kap az albumban, és a legfontosabb díjakat külön felsorolják.)
Az 1989 novembere után végbement társadalmi és politikai változások a fesztivált is felszabadították a politikai elnyomás alól.
A közönség boldogan ünnepli a betiltott filmeket, amelyek végre kikerülnek a süllyesztőből – egy csomó filmről mindenki mindent tudott, de nyilvánosan soha nem mutatták be őket.
Számos közismert cseh filmalkotó hazatér a száműzetésből.
Díjak:
A legjobb rendező: Janusz Kijowski – Stat strachu / A félelem állapota, lengyel, 1990
A legjobb színésznő: Julia Jezékel, Clotilde de Bayser és Laure Marsac – Tumultes, r.: Bertrand Van Effenterre, francia, 1990
A legjobb színész: Andrej Szmirnov – Csernov, r.: Szergej Jurszkij, szovjet-spanyol, 1990
Ekkor állították össze a következő szekciókat:
Betiltott és feketelistára tett csehszlovák filmek
A 60-as évek új csehszlovák filmjei, a dokumentumfilmek
Betiltott és feketelistára tett filmek, a rövidfilmek
A csehszlovák történelem legfontosabb keresztútjai, rövidfilmek
Csehszlovák filmalkotók száműzetésben
Hogy láttak minket ők (Csehszlovákiához kapcsolódó külföldi filmek)
1992. A 28. fesztivál (a fotón a Cohen-fivérek)
Ekkor még mindig csak kétévenként rendezik meg, egy fesztivál nagyüzem, idő kell, mire át tud állni az éves működés ritmusára.
A nagysikerű 90-es fesztivál ellenére ez a rendezvény továbbra is múlthoz kapcsolódik az emberek emlékezetében. A közönséget nemigen érdekli.
A szervezők kifáradtak, a kormány és a közönség közönye és érdektelensége mellett hatalmas anyagi problémákkal kell megküzdeniük. Mindez majdnem véget vet a nagy hagyományú fesztiválnak.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Krapatcsuk, r.: Enrique Gabriel-Lipschutz, spanyol-belga, francia, 1991
A zsűri különdíja: Nassereddin Shah, Actor-E cinema, r.: Mohsen Makhmalbaf, iráni,1992
A legjobb színésznő: Jevdokija Germanova , Kiks, r.: Szergej Livnyev, orosz, 1991
A legjobb színész: Guy Pion - Krapatcsuk, r.: Enrique Gabriel-Lipschutz, spanyol-belga, francia, 1991
1994. július 1-9. a 29. fesztivál a (fotón: Leonardo Di Caprio)
A legutolsó fesztivál kudarca után világos, hogy az egészet az alapoktól kezdve kell újragondolni és újraépíteni, és nagyon pontosan meghatározni a célt. Egyre többen értenek egyet azzal az érveléssel, hogy az egészet át kell vinni Prágába.
1993-ban létrehoznak egy egészen új, független alapítványt és egészen új csapat veszi át a vezetést, benne az új fesztiváligazgató, a neves cseh színész Jiri Bartoska és a cseh újságíró és filmkritikus Éva Zaoralova.
Az új csapat igazán vonzó programot állít össze. Ezekre a filmekre a korábbiaknál sokkal többen kíváncsiak, s eljönnek megnézni. A Moszkvával közös 35 éves múltnak vége, a csehek ismét évente rendezhetik meg a fesztivált.
94-től a fesztivál designja évente változik. Építészek, grafikusok és dizájnerek tervezik meg és készítik elő az arculatát, s az évente új trailer/fesztiválfilm elkészítésére ezentúl minden évben más, neves cseh alkotót kérnek fel. A 94-est a híres dizájner és animációs filmrendező, Pavel Koutsky készíti el – ő az a cseh alkotó, aki négyszer nyert díjat Berlinben, akinek négy ezüst medvéje van.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Mi hermano del alma / Lélektestvérem, r.: Mariano Barroso, spanyol, 1993
A zsűri különdíja megosztva: Faust lecke, r.: Jan Svankmajer, cseh,1994
és Bronek Pekosinski esete, r.: Gregorz Królikiewicz, lengyel, 1993
A legjobb rendező: Timur Bekmambetov - Genyagyij Kajumov, Peshavári keringő, orosz, 1994
A legjobb színésznő: Natasha Richardson – Widow's Peak, r.: John Irvin, USA-brit- ír, 1993
A legjobb színész: Max von Sydow, - Time is money, r.: Paolo Barzman, francia, 1994
(34 ország 156 filmjére 36.000 jegyet adtak el.)
1995 június 30-julius 8: a 30. fesztivál (Ettől kezdve ad ki a fesztivál életmű-díja(ka)t, s a jubileumi album egy fesztiválra jutó oldalpárának fotóján ezután a díjazott látható, az első Gina Lollobrigida)
Az előző év minden csúcsot megdöntően magas látogatottsága és az eladott jegyek száma ellenére egy másik csapat továbbra is Prágába szeretné költöztetni a fesztivált. Az újonnan induló Arany Gólem fesztivál szeretné megszerezni az A kategóriás státuszt a FIAPF-tól.
A Karlovy Varyban dolgozó csapat azonban nem adja föl. Kétszer annyi jegyet adnak el a 95-ös fesztiválon, mint a 94-esen, a prágai Gólem pedig csúfosan megbukik.
Ez mindenki számára világossá teszi, hogy a fesztivál egyik legnagyobb vonzereje, hangulatának varázsa éppen abban rejlik, hogy egy fürdővárosban rendezik meg.
A fesztivál először indít versenyt dokumentumfilmeknek is.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Jizda / Utazás/ Száguldás, r.:Jan Sverák, cseh, 1994
A zsűri különdíja: Zahrada / A kert, r.: Martin Sulik, szlovák-cseh,1995
A legjobb rendező:Lars von Trier: Riget / Birodalom, dán-svéd,-német, 1994
A legjobb színésznő: Ah-Lu Qui a Nu er hong /Rosé lány-ért, r.: , Hongkongi, 1994
A legjobb színész: Ernst Hugo Jaregard a Birodalom-ért, r.: Lars von Trier, dán-svéd,-német, 1994
A legjobb dokumentumfilm: V zahrade / A kertben, r.: Ivan Vojnár, cseh, 1995
Életmű-díj: Gina Lollobrigida, (olasz)
(38 ország 226 filmjére 75.000 jegyet adtak el.)
1996 július 5-13: a 31. fesztivál (a fotón Gregory Peck, aki életmű-díjat kap)
A fesztivál népszerűsége egyre nő. Tovább emelkedik a jegyet váltók száma, a média egyértelműen támogatja, a prágai rivális, a Gólem megint nagyot bukik, a FIAPF pedig eldönti: következő évtől kezdve Karlovy Vary megkapja az A kategóriát.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Kaukázusi fogoly, r.: Szergej Bodrov, orosz-kazah, 1995
A zsűri különdíja: Clara Hakadusa /Szent Klára, r.: Ari Folman - Ori Sivan, izraeli,1996
A legjobb rendező: Gothár Péter: Haggyállógva Vászka (Lágermese), magyar, 1995
A legjobb színésznő: Marisa Paredes, La Flor de mi secreto / Titkom virága, r.:Pedro Almodovár, spanyol, 1995
A legjobb színész: Pierre Richard, Les 1001 recettes d'un cuisinier amoureux / A szerelmes szakács 1001 receptje, r.: Nana Dzsordzsadze , francia-grúz, 1996
A legjobb dokumentumfilm: I'm So-so, r.: Krzysztof Wierzbicki, dán, 1995
Életmű-díj: Gregory Peck
(44 ország 251 filmjére 80.000 jegyet adtak el.)
1997 Július 4-12: a 32. fesztivál
Néhány év alatt új programot és szervezeti rendet dolgozott ki a Bartoska és Zaoralová vezette új csapat. A fesztiválnak nemcsak a presztízsét sikerül visszaszereznie, hanem a nemzetközi szakmai és a civil közönség érdeklődését is.
A korábbi évek sikereinek köszönhetően ettől fogva ismét A kategóriájú fesztivál.
A trailert Jan Sverák készíti, aki Kolja című filmjéért megkapta az Oscart. Az életműdíjat ebben az évben Milos Forman kapja.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Ma vie en rose/ r.: Alain Berliner, belga-francia-brit, 1997
A zsűri különdíja: La buena vida / Jó élet, r.: David Trueba, spanyol,1996
A legjobb rendező: Martine Dugowson, Portraits chinois, francia 1996
A legjobb színésznő: Lena Endre, Juloratoriet / Karácsonyi oratórium, r.: Kjell-Ake Andersson, svéd, 1996
A legjobb színész: Bolek Polívka, Zapomenute Svetlo / Elfeledett fények, r.: Vladimír Michálek, 1996
Életmű-díj: Milos Forman
(46 ország 297 filmjére 107.000 jegyet adtak el.)
1998 július 3-11: a 33. fesztivál (a fotón az életmű-díjas Michael Douglas)
1998-ra teljesen világos, hogy a fesztivál a cseh és a kelet-európai fiatalok kultikus zarándokhelyévé vált. Előítéletektől mentesen szeretik a filmet, érdeklődésük és véleményük gyakran meglepi filmjeiket elkísérő alkotókat és a fesztivál vendégeit.
A Variety kritikusai először rendeznek itt saját válogatást, a program filmjeit a neves szaklap kritikusai választják ki.
A fesztivál trailerét ismét fiatal alkotó készíti, ezúttal Jan Hrebejk, aki a jelölésig jutott az Oscar versenyben Élet mindenáron c. filmjével.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Le coeur au poing, r.:Charles Binamé, kanadai, 1998
A zsűri különdíja: A ttelihold napja, r.: Karen Sahnazarov, orosz,1998
A legjobb rendező: Charles Binamé, Le coeur au poing , kanadai, 1998
A legjobb színésznő: Julia Stiles, Wicked, r.: Michael Steinbeck, USA, 1998
A legjobb színész: Olaf Lubaszenko, Sekalnak meg kell halnia, r.: Vladimír Michálek, cseh-lengyel-francia-szlovák, 1998
A legjobb dokumentumfilm megosztva: Moment of Impact, r.: Julia Loktev, USA, 1998
és Sladke stoleti / Bájos száz év, r.: Helena Trestiková, cseh, 1998
Életmű-díj: Michael Douglas, USA, Frantisek Vlacíl, cseh (akinek Markéta Lazarová című filmjét (1967) minden idők legjobb cseh alkotásának szavazták meg 1998-ban a cseh filmkritikusok) és Saul Zaentz, USA
(47 ország 213 filmjére 120.000 jegyet adtak el.)
1999 július 2-10: a 34. fesztivál (a fotón az életmű-díjas Zeffirelli a Pupp báltermében)
Először adják ki a Philipp Morris díjat (az East of the West szekció filmjei indulnak érte).
Nagydíj – Kristályglóbusz: Jana barátai, r.: Arik Kaplun, izraeli, 1999
A zsűri különdíja: Fucking Amal, r.: Lukas Moodysson, svéd, 1998
A legjobb rendező:Alekszandr Rogozskin, Blockpost / Ellenőrzés az utakon, orosz, 1998
A legjobb színésznő: Evlin Kaplun, Jana barátai, r.: Arik Kaplun, izraeli, 1999
A legjobb színész: Hilmar Thate, Wege in die Nacht / Utak az éjszakában, r.: Andreas Kleinert, német, 1999
Életmű-díj: Karel Kachyna, cseh és Franco Zeffirelli, olasz alkotóknak.
(50 ország 247 filmjére 125.000 jegyet adtak el.)
2000 július 5-15: a 35. fesztivál (9 nap helyett 11 napos) (a fotón Carlos Saura)
Újraterveztetik a fődíjat, a kristályglóbuszt és a fesztivállogót.
A közönség, a filmesek és a producerek kívánságára ismét indítanak dokumentumfilm versenyt.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Eu tu Eles / Én te ők, r.: Andrucha Waddington, brazil, 1999
A zsűri különdíja megosztva: Nagy állat, r.: Jerzy Stuhr, lengyel, 2000
és Bakha Satang / Borsmenta cukorka, r.: Lee Chang-dong, koreai, 1999
A legjobb rendező: Vinko Bresan, Marsall /Tito marsall szelleme, horvát, 1999
A legjobb színésznő: Regina Casé, Én te ők, r.: Andrucha Waddington, brazil, 1999
A legjobb színész: Ian Hart, Aberdeen, r.: Hans Petter Moland, norvég, 2000 és
Hamid Farokhnezad, Arous-e atash /A tűz menyasszonya, iráni, 1999
A legjobb dokumentumfilm (30 percnél rövidebb): Del ac den varld som tillhör dig / Ez a világ a tiéd, r.: Karin Wegsjö, svéd, 1999
A legjobb dokumentumfilm (30 percnél hosszabb): Min mamma hade fjorton barn / Anyámnak tizennégy gyereke volt, r.: Lars-Lennart Forsberg, svéd, 2000
Életmű-díj: Vera Chytilová (cseh) és Carlos Saura (spanyol) alkotóknak.
(554 ország 293 filmjére 142.270 jegyet adtak el.)
2001 július 5-14: a 36. fesztivál (a fotón Scarlett Johansson táncol a terített asztalon a Puppban)
Itt kezdődik az Amélie nagy karrierje, miután megnyerte a fődíjat. A rázúduló díjzáporban 4 Césart nyer, köztük a legjobb francia filmét, négy Európa filmdíjat, Torontóban és Chicagóban a közönség díját, 5 Oscarra és Golden Globe-ra nominálják.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Le fabuleux destin d'Amélie Poulain /Amélie Poulain csodálatos élete, Jean-Pierre Jeunet,:francia, 2000
A zsűri különdíja: Cześć Tereska / Szia, Tereska!, r. Robert GliĹ„ski, lengyel, 2000
A legjobb rendező: Fekete Ibolya, Chico, magyar-német-horvát-chilei, 2001
A legjobb színésznő: Viveka Seldahl, En sang för Martin / Dal Martinért, r.: Bille August, dán-svéd, 2001
A legjobb színész: Sven Wollter, En sang för Martin / Martin dala, r.: Bille August, dán-svéd, 2001, 2001
A legjobb dokumentumfilm (30 percnél rövidebb): Pho / Tésztaleves, r.: Uyen Luu, vietnami-brit, 2000
A legjobb dokumentumfilm (30 percnél hosszabb): Vies / Életek, r.: Alain Cavalier, francia, 2000
Életmű-díj: Otakar Vávra (cseh) és Ben Kingsley (brit) alkotóknak.
(52 ország 282 filmjére 128.500 jegyet adtak el.)
A díjak és a zsűrik teljes listáját a Filmkultúra közölte, itt található. (ha innen még a díjak alrovatra kattint)
2002 július 4-13: a 37. fesztivál ( a fotón Keira Knightley, s ez nem véletlen, Sean Connery nem ment el, hogy átvegye az életmű-díját)
Egyre több a szakmabeli a fesztiválon. Felállítják a Film Industry Office-t, speciális szolgáltatásokkal és programokkal.
Nagydíj – Kristályglóbusz:Rok Dábla / Az ördög éve, r.: Petr Zelenka, cseh, 2002
A zsűri különdíja: Nirgendwo in Africa / Hontalanul Afrikábaa, r.: Caroline Link, német, 2001
A legjobb rendező: Asghar Massombagi: Khaled, kanadai, 2001
A legjobb színésznő: Ugla Egilsdóttir, Mávahlátur / A sirály nevetése, r.: , izlandi, 2001
A legjobb színész: William H. Macy, Focus, r.: Neal Slavin, USA, 2001
A legjobb dokumentumfilm (30 percnél rövidebb): Obec B. /B. falu, r.: Filip Remunda, cseh, 2002
A legjobb dokumentumfilm (30 percnél hosszabb): En'an no musume / Yan'an lánya, r.: Kaoru Ikeya, japán, 2001
Életmű-díj: John Boorman, brit rendező, Vlastimil Brodsky cseh színész (posthumus) és Sean Connery, brit színész
A közönség díja: L'auberge espagnole /Lakótársat keresünk, r.: Cédric Klapisch, francia, 2002
(54 ország 292 filmjére 139.120 jegyet adtak el.)
2003 július a 38. fesztivál
(Itt már nincs semmi magyarázat, csak a díjak sorjáznak, a pároldalon pedig egészen remek fotó Morgan Freemanről, az egyik életműdíjasról – komoran ül egy fotelben, de négy keze és négy lába van.)
Nagydíj – Kristályglóbusz: La finestra di fronte / Szemközti ablak, r.: Ferzan Özpetek, olasz-brit-török-portugál, 2003)
A zsűri különdíja: Lidia Bobrova: Babusja, orosz-francia, 2003
A legjobb rendező: Ferzan Özpetek: La finestra di fronte / Szemközti ablak, olasz-brit-török-portugál, 2003)
A legjobb színésznő (megosztva): Sylvie Testud, Stupeur et tremblements / Tokiói tortúra, r.: Alain Corneau francia-japán, 2003)
és
Giovanna Mezzogiorno, La finestra di fronte / Szemközti ablak, r.:Ferzan Özpetek, olasz-brit-török-portugál, 2003)
A legjobb színész: Björn Kjellman, Se til venstre, der er en svensker / Nézz balra, ott egy svéd!, r.: Natasha Arthy, dán, 2002)
A legjobb dokumentumfilm (30 percnél hosszabb:)
Ulrich Seidl: Jesus, Du weisst /Jézus, te tudod, osztrák, 2003):
a legjobb dokumentumfilm (30 percnél rövidebb): Esaias Baitel: Zonen / A zóna, svéd, 2003)
Életmű-díj: Stephen Frears (brit), Jíri Menzel, cseh és Morgan Freeman amerikai alkotók
A közönség díja: Buddy / Haverok, r.: Morten Tyldum, norvég, 2003
(55 ország 304 filmjére 122.440 jegyet adtak el.
A díjak és a zsűrik teljes listáját a Filmkultúra közölte, itt található. (ha innen még a díjak alrovatra kattint)
2004 a 39. fesztivál (a fotón Roman Polanski esernyővel)
Nagydíj – Kristályglóbusz: Certi bambini / Gyerektörténet, Andrea Frazzi - Antonio Frazzi,olasz, 2004
A zsűri különdíja: Tu / Itt, r.: Zrinko Ogresta, horvát-bosznia és hercegovinai, 2003
A legjobb rendező: Xavier Bermúdez: León y Olvido / León és Olvido,- spanyol, 2004
A legjobb színésznő: (megosztva) Lad de sma born / Utána, r.: Karen-Lise Mynster r.:Paprika Steen: dán, 2004
és
Marta Larralde, León y Olvido / León és Olvido, r.:Xavier Bermúdez, spanyol, 2004
A legjobb színész: Max Riemelt, Napola, r.: Dennis Gansel, német, 2004)
A legjobb dokumentumfilm: SvaÄba tisiny / A csend esküvője, r.: Pavel Medvegyev, orosz, 2003)
Életmű-díj: Harvey Keitel, Miroslav Ondricek, cseh és Roman Polanski lengyel művészeknek
A közönség díja: Die Geschishte vom weinenden kamel / A pityergő teve története, r.: Byambasuren Davaa – Luigi Falorni, német-mongol, 2003
(52 ország 233 filmjére 123.749 jegyet adtak el.)
A díjak és a zsűrik teljes listáját a Filmkultúra közölte, itt található. (ha innen még a díjak alrovatra kattint)
2005 július 1-9: a 40. fesztivál – ezt még nem tudták az album készítői, hiszen a jubileumi kiadvány 2005-re készült, ezért az utolsó lap már a záró belső borító – s mint a nyitó – Karlovy Vary, a fürdőváros.
Nagydíj – Kristályglóbusz: Mój Nikifor / Az én Nikiforom, r.: Krzysztof Krauze, lengyel, 2004
A zsűri különdíja:: Eize makom nifla / Milyen csodálatos hely!, r.: Eyal Halfon, izraeli, 2005
A legjobb rendező Krzysztof Krauze, Mój Nikifor / Az én Nikiforom, lengyel, 2004
A legjobb színésznő: Krystyna Feldman, Mój Nikifor, r.: Krzysztof Krauze, lengyel, 2004
A legjobb színész megosztva): Luca Zingaretti, Alla luce del sole / A fényesség felé, r.:Roberto Faenza, olasz, 2005
és
Uri Gavriel,: Eize makom nifla / Milyen csodálatos hely, r.: Eyal Halfon, izraeli, 2005
A legjobb rövid dokumentumfilm (30 percnél rövidebb):: Boza moj / Istenem!, r.:(Galina Adamovics, belorusz, 2004)
a legjobb hosszú dokumentumfilm (30 percnél hosszabb): Estamira, r.: Marcos Prado, brazil, 2004
Életmű-díj: Liv Ullmann norvég színésznő rendező, Sharon Stone színésznő (USA), Robert Redford színész- rendező, a Sundance műhely létrehozója (USA) és
Jirí Krejcik rendező (Csehország).
A Právo közönségdíja: La vie avec mon pere / Élet apámmal, r.: Sébastien Rose, kanadai, 2005)
A díjak és a zsűrik teljes listáját a Filmkultúra közölte, itt található. (ha innen még a díjak alrovatra kattint)
Az évek ismertetésénél egyre kevesebb a magyarázat, az értékelés a számokban rejlik. Az új csapat kitalálta az új fesztivált, már csak szépítgeti - amennyire az éves keretből futja. Honlapja egész évben él, s a hírlevélre feliratkozókat büszkén értesítik, ha valamelyik film újabb sikert aratott valahol másutt. Számon tartják nyerteseiket, felfedezetteiket (Kim Ki-Dukot például) – jó hírük keltőit.
Utóirat: Az idei fesztiválra három magyar filmet hívtak meg, ilyen rég fordult elő!
Hajdu Szabolcs Fehér tenyér című filmjét az új versenyszekcióba, az „East of the West” (A Nyugat Keletje) címűbe, a Taxidermia, Pálfi György filmje a meghökkentő alkotásokat bemutató „Another View” (Másik Nézőpont) szekcióba, Kocsis Ágnes Friss levegő című alkotását a Variety kritikusai választották be sorozatukba.
(2006-06-10)