Selmeczi Bea Pepita kőlap és reneszánsz kandalló
Korda Vince díszletei

87 KByte
A Korda-filmek díszletei, a dekoratív háttérmegoldások, a belső térkiképzések zseniális megteremtése, de még a hiteles, korhű öltözékek, kosztümök tervei is Korda Vincétől származnak.

Trónörökös
Az 1924-es Trónörökös (Mayerling) Alexander Korda első jelentékeny filmje, még testvére tervei nélkül készült, Hans Flemming és Heinrich Richter díszlet-, valamint Rita Kaufman jelmeztervező segítségével, de már itt is megtalálhatók a későbbi filmek pazar jelmezei és díszletei – a tőkéstársak nem véletlenül mentek csődbe -, a történelmi háttér hiteles megjelenítése és a híres személyiségek magánéletének kontrasztba állítása a róluk kialakult történelmi képpel. A fények nem szürrealisztikusak, nem kölcsönöznek a filmnek misztikus hangulatot, realista ábrázolásmód jellemzi.
Sok a félközeli beállítás, ahol a színészek deréktól felfelé jelennek meg, viszont közelit sokkal kisebb százalékban láthatunk, mint más némafilmekben. Ez a közeli persze nem a ma divatos áll és homlok nélküli szuperközeli, hanem a nyaktól vagy válltól felfelé mutatott, klasszikus képkivágás.
A színészek gesztusai már nem teljesen természetellenesek, nem játsszák túl az érzelmeket; visszafogottan, belső küzdelemmel jelenítik meg a karaktert, a mai filmek realisztikus színészi stílusának előfutárai.
Hiába nem halljuk tátogott szavaikat, mégis mintha értenénk, mit mondanak, mert taglejtéseikkel és mimikájukkal olyan kifejezően kísérik beszédüket.
Előfordulnak még szemforgatások, vérbeborult szemkörzések, a némafilmek komikus arcjátékai, de már nem foglalják el a film egyharmadát.
A díszletek egyelőre statikusak, amit az alig mozgatható kamera és a gépek hiánya okoz. Korda Sándor ekkor még többnyire külső helyszíneken forgat, a Trónörökös nagy részét a schönbrunni kastélyban vette fel.
A kastély kertjében egyetlen fa lombja mozog, azt sem szélgéprendszer fújja, hanem a valódi szél.
A díszletek követik a kor hangulatát és stílusát – a schönbrunni kastély berendezése rokokó, ehhez idomulnak a filmbeli bútorok is. Sok díszlet azonban még mindig színpadias, bár a térmélység érzékeltetése már hatalmas kihívásokat rejt, és a valósághű ábrázoláshoz a stilizálást is el kell vetni.
A jelmezek a XX. század eleji divatot követik, a férfiak frakkban, cilinderben, rövid köpenyben és osztrák huszáregyenruhában feszítenek, a nők szűk zsabós, turnűrös ruhákban és kis kalapban parádéznak. Vetsera Mária bárónő (Maria Corda) alakja kissé kilóg a sorból. A ruhái ugyan szintén a kor stílusában készültek, de göndörített frizurája és fekete tussal kihúzott szeme inkább az amerikai filmcsillagok világát idézi, mint az európai arisztokratákét. Az egyik jelenetben rövid fehér prémes kabátot visel, amivel ismét az amerikai milliomosnő-divatot utánozza. Báli ruhája rokokó, turnűr helyett oldalt felkötött alsókrinolint és mélyen dekoltált felsőruhát hord.
Számos némafilmben rokokó ruhákkal szemléltetik a történelmi jeleneteket, mert ezek a leglátványosabban idillikus öltözékek, hiszen kiemelik a nők báját, ugyanakkor el is rejtik, sokat sejtető csomagolásba takarván a testet. A rokokó azt sugallja, hogy csak a konvenciók megszegése és a szerelem számít, a nők gazdagok, mert bájosak, s ez kitűnő lehetőséget nyújt az álmodozásra.
Korda Sándor 1917-ben műtermet épített Moholy-Nagy László közreműködésével Budapest külterületén, ami a majdani MAFILM stúdió magját képezte. Már a Corvin stúdióban - korát megelőzve - nagyvonalú díszletekre törekedett. Ez idő tájt Korda Vince csak két filmplakátot festett neki, az 1916-ban bemutatott Jókai-adaptációnak, a Fehér rózsának, és az ezt követő Yamatának a plakátját. Vince a festés mellett Móricz Károly és Sándor (Móricz Zsigmond testvéreinek) építési vállalatánál dolgozott, kijárt az épülő házakhoz, villákat tervezett, és utcafrontjukat reliefekkel díszítette. Ezek a tapasztalatok segítették később a szcenikában, a díszletek architektúra elemeinek fantasztikus megoldásában. Az Operaház díszletfestő osztályán is megfordult Kéméndy Jenő keze alatt, aki számos technikai újítással gazdagította az előadásokat. 1916-ban iratkozott be a Képző és Iparművészeti Főiskolára, nyaranta a Kecskeméti Művésztelepen festett, a Tanácsköztársaság bukása után pedig Bécsbe emigrált, ahol a Kunstgewerbe Schulét látogatta.
Tussal és akvarellel készült festményein már megfigyelhetők a majdani díszletek stílusjegyei, az atmoszferikus jelenségek változatossága, a hatás klisék nélküli elérése, az erőteljes, érzékletes színek. Gazdag színskálája (ami sajnos a fekete-fehér filmek esetében kevésbé szembetűnő) a zöld és a kék összes árnyalatát felvonultatja, a smaragdszín találkozik a mohazölddel, az azúr a mélytengeri kékkel. A fehér ragyogó és néha már bántóan éles, hogy még inkább kiemelje a színek izzását, ezért tűnnek a Korda Vince által fémjelzett fekete-fehér filmek is színesnek. A fehér nála nem a színek hiánya, hanem kontúrja és eredője. Az üres lap üres térré változik, amit élettel kell betölteni, hogy a halált teljesen kívül rekessze. Korda Vince tereiben a halálnak nincs semmi keresnivalója, még az elmúlás is élettel teli. Halálunk után eggyé válunk a természettel, beleolvadunk az állandóan megújuló matériába. Itt még a lélek is test és szín.
A ’20-as évek I. világháború utáni Európája, csakúgy mint a ’30-as és ’40-es évek II. világháborús földrésze a szegénység, a nélkülözés és a reménytelenség otthona volt. Ausztria az I. világháború után csöpp állammá zsugorodott, ahol ipar jóformán nem létezett, mert a gyárak zömmel a birodalomból kivált Csehországban voltak. A pénz elértéktelenedett, és a hatalmas infláció következtében a középosztály elszegényedett, álmai szertefoszlottak. A filmek luxust sugároztak, hogy kiemeljék az embereket a valóságból, és olyan világba repítsék, ahol van még helye a szerelemnek, a csillogásnak és a mesének. A neorealizmus ezzel fordult szembe: minek a mese, szembe kell néznünk a valósággal. Attól ugyan nem lesz jobb, de a reménytelenség legalább tudatosul bennünk.

A ’40-es években Korda Sándor egyfajta angliai Hollywood létrehozásán fáradozott, amely majd letöri Amerika monopóliumát. Alex 1932-ben hozta létre a London Films Productiont és építtette meg a sheppertoni műtermet, Denhamet, a Temze-parti Hollywoodot. A díszletezésben öccsén kívül Ned Mannra, az amerikai trükkzsenire és „Pop” Dayre támaszkodhatott, akinek munkacsapata egy éjszaka alatt bármit képes volt felépíteni (mint a keleti mesékben a dzsinnek, akik egy éjszaka alatt a legszebb palotát varázsolják elő a semmiből). A modern filmlaboratórium lehetővé tette, hogy majdnem minden jelenetet stúdióban vegyenek fel, és a hátteret csak később kopírozzák rá.
Fényűző és nagyvonalú filmjei optimista és bizakodó jövőképet mutattak a más európai népekhez hasonlóan nélkülöző angoloknak, akik jegyre kapták a ruhát és a cigarettát, dideregtek a lakásukban, és meghatározott mennyiségű vizet használhattak csak el egy fürdéshez.

Marius
Korda Vince 1931-ben került a filmhez, tulajdonképpen véletlenül. Első munkája a Marcel Pagnol darabjából készült Marius volt. Alex a filmhez a sikeres francia színházi előadás szereplőit és párbeszédeit használta fel, de a díszletek nem feleltek meg ízlésének. Mivel Vince éppen Cagnes-sur-Merben festett, elküldte Marseille-be vázlatokat rajzolni, majd Párizsba hozatta, hogy készítse el a film díszleteit. Vince novemberben Londonba utazott, ahol bátyja 1939-ben megtette a London Films művészeti igazgatójának. Véget ért számára a független festőlét, és tulajdonképpen a festéssel is szakított.
Sheppertonban lassan áttértek a stúdiófelvételekre, a legtöbb monumentális díszletet is itt építették meg életnagyságban, például a Hyde Park Cornert A Szép Charlie herceghez, márványívekkel, szobrokkal és fákkal együtt. A Hyde Park ugyan ötvenyardnyira feküdt a stúdiótól, de így állítólag olcsóbban jöttek ki, mintha leállítják a forgalmat és a jó időre várnak. Minekután Angliáról van szó, talán tényleg nem kifizetődő a napsütést lesni.

VIII. Henrik magánélete
A VIII. Henrik magánélete (1933) volt a Kordák legnagyobb sikere, bár itt nem a pazar külsőségekre helyeződik a hangsúly. Nincsenek tömegjelenetek, a kivégzéseket sem tálalják látványosan, inkább csak sejtetik, az összhatás nem filmszerű, közelebb áll a színpad világához. A színpadiasságot a hagyományos kameraállások, az egyenes beállítások és a trükkös vizuális hatások mellőzése tovább fokozza. Mivel kevés pénz állt rendelkezésre, Korda Vince a minimumból hozta ki a maximumot: az egyszerű építészeti formákat, a fényeket és az árnyékokat úgy alkalmazta, hogy díszes környezetként hassanak. Az antik bútorokat múzeumoktól és magángyűjteményekből kérte kölcsön, így gondoskodott a történelmi hitelességről, és terelte el a nézők figyelmét a díszletek szerény méretéről. A korhű díszletekkel megteremtette a film atmoszféráját, és a megfelelő világítással önálló képeket hozott létre, amelyek a filmből kiragadva is megállnák a helyüket. Éjszakánként is dolgozott, hogy a királyi ebédlőt hálószobává alakítsa át, majd vissza. Néha sajnos ez meg is látszik a filmen. Mintha minden szoba ugyanarra az alapra épült volna, és tényleg!
A film legtöbb jelenete a windsori kastélyban játszódik, ami a XI. századtól az angol királyok lakhelyül szolgált. Ma is látható ott VIII. Henrik fegyverzete és az a golyó, ami Nelson kapitány életét kioltotta (de az már egy másik film). A belső jeleneteket stúdióban vették fel, a külső felvételek a valódi kastélynál készültek, hiszen a vár stúdióbeli megépítése feltehetőleg nem csökkentette volna a költségeket. A windsori kastély igencsak rideg, amit a gótikus boltívek még komorabbá tesznek, nem csoda, hogy Henrik nem érzi jól magát benne. A tervezők barokk stílusban rendezték be a szobákat, csak a legszükségesebb bútorokkal, vastag tartóoszlopokkal, nagy faragott ággyal, hiányoznak a dísztárgyak, még a fa trónszék is dísztelen. A költségvetés nem lehetett túl magas!
VIII. Henrik lakosztályában összesen egy reneszánsz mázascserép kályhából és a kovácsoltvas ablakokból áll a bútorzat. Hitvesei hálószobája jóval díszesebb – nem véletlenül sorvasztják el őt a nők –, a hölgyek súlyos brokátfüggönnyel letakart, faragott, baldachinos (serpenyőkkel előmelegített) ágyban alusszák az igazak álmát. Az ágy mellett kis mosdó található arc és kézmosás céljából, hiszen így a reggeli és esti mosakodás is könnyen áthidalható.
A hálószobából titkos ajtó nyílik a sietősen távozó vendégek számára fenntartva. A kastély minden falát gyönyörű freskók és faberakások díszítik, a kápolna fafaragványai és rozettás ablakai pedig teljességgel lenyűgözők. A székek itt is egyszerűek, mintha az anglikán egyház átmenetet képezne a katolikus gazdagság és a református puritánság között. A fekete-fehér kőlapok sem maradhatnak el.
Az ebédlő fala szintén dombormű-berakásos, középen egy csatajelenetet ábrázoló freskóval, amit fáklyák fénye világít meg. A főasztalnál ül a király az érsek társaságában, az udvar többi tagja a mellékasztalnál foglal helyet. A hosszú faasztalon dísztelen kupák és gyertyák sorakoznak, az egyetlen figyelemreméltó darab az iszonyú giccses, unikornist formázó gyertyatartó. A felszolgált ételek látványa azonban kárpótol az olcsó díszletekért: a kappan-tál leírására nincsen szó. Hiába, a Kordák nem vetették meg a kulináris örömöket!
A bíróságon a bírói pulpitussal szemben emelkedik két oldalt a tanúk padja. A világítás komor, mintha a bűnöst már előre elítélnék. Boleyn Anna esetében ez tulajdonképpen igaz is. Kivégzése a piactéren zajlik, de Korda Sándor elkerüli a hatásvadászatot, a nép és a néző egyaránt messziről szemlélheti csak az eseményeket.
A jelmezek is barokkosak (John Armstrong tervező munkáját dicsérik), csak úgy kavarognak a szögletes Tudor-főkötők, amik teljesen elfedték a hajat és a fület, a vállban és a könyöknél szalagcsokrokkal rögzített vendégujjak és az alóluk elővillanó buggyos, bő ingujjak, a rideg spanyol barokkal ellentétes mély dekoltázsok, a drága nyakékek és a fűzött derekak. A selyem és a bársony dominál.
A köznép ruhája zártabb, a nők mély dekoltázs helyett kihajtott galléros blúzban és kötényruhában jelennek meg, asszonyos főkötővel, mintha A windsori víg nőkből léptek volna elő. A fiatal hölgyek fejtetőn hordják pártára emlékeztető fátylas főkötőiket, VIII. Henrik dadája viszont keményített fehér főkötőt, fekete ruháján fehér vendégujjat és kötényt visel. Fagolyókból fűzött kulcstartó láncot köt derekára, egész megjelenése meglehetősen apácás. Boleyn Anna hajhálóval fogja össze haját, ami fonatokkal dúsított kontyát feje levágása után is tökéletesen összetartja. Szűk alsóruháján hímzett harangujjú, csipke vállfodros felsőruhát visel, mély dekoltázsát dupla gyöngysorral ékesíti.
A férfiakon a VIII. Henrik korabeli viselet minden tipikus kiegészítőjét megcsodálhatjuk: a barettet, a harisnyát, a csipkekézelős bő fehér inget, a kitömött buggyos térdnadrágot, a libamellszabású zekét és a kis malomkerékgallért. Az angol polgárság soha nem esett olyan túlzásokba, mint a spanyol vagy a holland, ezért a malomkerékgallér sem nőtt meg óriásira. Csak az arisztokrácia esetében.
Az angol bakó nem hord inget, csak zekét, a francia bakó viszont német mintára szalagos vendégujjat köt, amit olaszos tollas kalpaggal egészít ki. Egész öltözködése igen eklektikus, feltehetőleg keresett hóhér, aki már sok helyen megfordult Európában.
VIII. Henrik a tőle megszokott eleganciával érkezik: hímzett barett, prémes zeke, kitömött térdnadrág, hatalmas nyaklánc, harisnya, szalagos cipő, térdszalag és Boemio nevű vállra vethető köpeny alkotja ruhatárát. VIII. Henrik ábrázolása a csúfondáros hang ellenére is humánus. Korda Vince elmélyült és kritikus megfigyelése nemcsak a külső burkot tárja fel, hanem az ábrázolt jellemének sajátosságait is, ezért jó érzékkel rendeli egy-egy karakterhez a megfelelő jelmezt, díszletet és személyes tárgyat.
Thomas Cranmer érsek és társai egyházi reneszánsz viseletben jelennek meg, Kálvin portréin láthatunk hasonló bő fehér inget, vállnál vágott hosszú Schaubét (köpenyt), szalagos cipőt és fekete reneszánsz füles barettet.
A király összes feleségének ruhája az angol udvari barokk jegyében készült, kivéve a flandriai Clęve-i Anna jelmezét; fehér szoknyája, puffos ujjú blúza, piros fűzője és fehér főkötője a Grimm-mesék világát idézi. Királynőként viselt gyöngyös füles főkötője viszont leginkább Mickey-egeret juttatja ma eszünkbe. Kastélya a németalföldi letisztultság megtestesítője, sehol egy festmény vagy egy dísztárgy, kivéve persze a márványkandallót. Angliai szállását elzász-lotharingiai stílusban építették, sötétbarna gerendák dobják fel a fehérre meszelt falat.
Annát először nagyranőtt napraforgók között látjuk, Van Gogh után szabadon. Korda Vincére egyértelműen hatott a festő, 1929-ben Napraforgós csendéletet is festett: „míg azonban Van Gogh hervadozó virágai levélzet nélküliek, és a művész zaklatott lelkiállapotának kifejezői, addig Korda Vince napraforgói sárga színűkkel és élénkzöld leveleikkel életörömének harsány hirdetői.”1

Don Juan magánélete
A Don Juan magánéletének (1934) jelmezeiben a rokokó és a barokk stílus keveredik (Oliver Messel a jelmeztervező). A spanyol nők fehér vagy fekete magasított kontyfésűt és csipkefátylat hordanak, a szegényebbek masnis főkötőt. Csipkeszerű nyakékek és hosszú fülbevalók ékesítik a mély dekoltázsú, flitteres flamenco ruhákat, amelyek inkább alsóruhára emlékeztetnek, mivel a szigorú spanyol tradíció nem engedélyezte a mély dekoltázsokat. A nők erősen festik magukat, ami szintén eltér a hagyományoktól, hiszen a feltűnő smink a táncosnők és a prostituáltak kiváltsága volt.
A férfiak hosszú hajukat lófarokba kötik, fodros zsabójú fehér ingjükre és harisnyájukra térdnadrágot, combközépig érő rokokó justaucorps-t (a frakk elődjét) és cifra gombú mellényt húznak. Ebből arra következtethetünk, hogy a XIV. századi sevillai krónika legendáját Korda Sándor az 1700-as évekbe ültette át.
Don Juan alteregója tipikus spanyol torreádor-jelmezben tűnik fel a színen, fekete köpenye alatt fehér harisnyát, kis csatos cipőt, oldalt hímzett szűk térdnadrágot és hímzett bolerót visel.
A hetyke bajuszú igazi Don Juan nagykarimás fekete kalpagot, szűk bolerót, térdnadrágot és karika fülbevalót hord, mint a spanyol nemesurak általában, de nem olyan cicomás, mint alteregója. Korda Vince ezzel jelzi, hogy ő már elérte, amit akart, csak pihenésre vágyik.
Amikor Don Juan feleségét, Dona Dolorest először látjuk, két fa között kifeszített hintában ül, mély dekoltázsú csipkefodros, buggyos ujjú muszlin vállban és rokokó abroncsszoknyában. Az egész kép a francia pásztoridillek hamis boldogságát sugározza. Később rózsával megbolondított spanyolos ruhát ölt, és virágot tűz a hajába, hogy visszahódítsa csalfa férjét.
Az ál-Don Juan temetésén az összes sevillai asszony gyászba öltözik, a hosszú fekete fátylak alól elővillannak a nagy nyakkeresztek, a dekoltázs nélküli, állig gombolt ruhák, a malomkerékgallérok és a fodros blúzok. Az egész várost megmozgató esemény a templom-és piactéren zajlik, a megépített városfal tövében. A nagyharangú templom mellett egy lovas szobor álldogál; a közeliken csak a hős lábát csodálhatjuk meg, de kissé távolodva előbukkan a stilizált emberalak is.
A díszlet egyszerű, nagy belmagasságú, mediterrán jellegű, fehérre meszelt házak alkotják. A házfalakra felkapaszkodó húsos levelű növények rávetítik árnyékukat a balkonokra, amiken a nők sóhajtoznak és unják férjeiket. Háttérben egy szökőkút. A festői kép igazából azonban a diszkrét világításnak köszönhető.
Sok a kovácsoltvas tárgy: szófák, kerítések, a házak díszei és a rácsok is mind a spanyol ornamentikát tükrözik. A nőket többnyire rácsok mögött találjuk vagy az ő szemszögükből, a rácsokon keresztül szemlélhetjük mi is a világot, a sivárság és a bezártság érzékeltetéseként. Korda Vince festményein is a belső tér biztonságos közegében ábrázolja a női aktokat, de ez a biztonság mindig egyfajta béklyó. A zárt tér végtelenbe nyitása a szabadságvágy megfogalmazása, míg a nyitott tér lehatárolása a korlátokból kitörni képtelenség leképezése. Korda Vince ügyesen találja meg az átmenetet a couleur locale, a sztereotípia és a hangulatelemek között, mindig felülemelkedik a közhelyeken egy-két szükségtelen, de odaillő dísztárggyal, például az egyik balkon alatt elhelyezett karcsú füles kerámiavázával.
Don Juan szobájában nehéz bársonydrapéria függ a plafonról, a baldachinos ágyat felváltja az elfüggönyözhető hálófülke. Dolgozószobája a spanyol építészet fellegvára: fehér szekreter, népies almárium, faragott szófa és domborműves kandalló képezi tulajdonát. Az utcára mór stílusú virágmintás kovácsoltvas ajtó vezet. Otthonából egy pepita csempés, fehér falú, körgalériás fogadóba vezet hősünk útja, ahol egy hivatásos táncosnő flamencózik. A garcía lorcai andalúz levegő csak úgy izzik a fojtott szenvedélytől. A táncosnő flitterekkel kivarrt fekete ruhája egyszerű szabású, mellrésze fodros, dereka ezüst betétes. Hátrafogott haját hajpánt tartja, pedig a flamenco táncosnők szigorúan kontyba fésülik hajukat. Öltözője is puritán: a keret nélküli tükör előtt támlátlan faszék áll. Bezzeg, mint a néhai Don Juan befutott szeretője! Öltözője nagyvilági pompával telik meg; mór stílusú boltív, faragott szekrény és széles, brokáttakarós ágy emeli hangulatát. Az ágyon heverésző dáma csipkelegyezővel hűsíti magát, és rézkancsóból tölti a vizet vendégeinek.
A temetés után az igazi Don Juan egy falusi fogadóba menekül, ahol a városi ridegséget és merevséget még hallomásból sem ismerik. Korda Vince a fogadó terét a zsúfolásig megtöltötte hatalmas kredencekkel, téglakandallóval, faasztalokkal, kerámiavázákkal és fokhagymafüzérekkel.
Don Juan itt megint beleszeret egy lányba, aki kastélyába invitálja, de a kastélyra szemmel láthatólag nem akartak sokat költeni, ezért csak a gótikus boltívekkel törődtek, a díszekkel és a bútorokkal már kevésbé.
Amikor Don Juan visszatér Sevillába, hatalmas ünnepségbe csöppen, ahol eltorzult emberi arcokkal díszített zászlókat és tökzörgővel teleaggatott fakereszteket hordoznak körbe. Néhány kovácsoltvas lámpa szórja fényét a romantikus hatás érdekében.
Az utolsó jelenet barokk stílusú színházban játszódik, a Don Juan magánéletének premierjén. A színházi díszlet a filmbeli kicsinyített mása, a festett palotafal előtt bájos terecske fekszik. A kerti lugas azonban már a képzelet szüleménye, a szentimentális túlzás terméke, hiszen Don Juan nem fordult meg ilyen helyeken. Legalábbis az életét feldolgozó film tanúsága szerint.

Rembrandt
Korda Vince Amszterdamba ment a Rembrandt című film (1936) díszleteinek megtervezéséhez. Charles Laughton, Rembrandt alakítója, bajuszt növesztett, és elsajátította a festés és rajzolás alapjait, hogy realisztikusan hasson, ahogy az ecsetet tartja, az állvány előtt áll, és szemléli a művet.2 Mindenki egyetért abban, hogy ezek Korda Vince díszlettervezői pályájának legszebb tervei.
A film a XVII. századi Németalföldön játszódik.
Az első jelenetet egy festékboltban vették fel, ahol mindenfelé festékes tégelyek, porfestékek, vásznak és ecsetek sorakoznak. Ez igazi jutalomtervezés lehetett Korda Vincének, aki maga is festő volt. Ellenben igen furcsa egy festő életéről szóló filmet fekete-fehérben nézni; csodálkozom, hogy Korda Sándor később nem forgatta le színesben is. Kicsit olyan, mintha egy zenészről némafilmet készítenének.

Mivel Rembrandt virágcsokrot és finom művű nyakéket vásárol Saskiának, nem marad egy fillérje sem, ezért kell lefestenie a polgárőrséget. Úgy látszik, Korda Vince valahogy ragaszkodott a fekete-fehér kőpadlóhoz, Rembrandt házát is ez díszíti. Azonban ez más, mint a Don Juan vagy a VIII. Henrik sakktáblaszerűen lerakott kövezete, itt a fehér négyzetek közepére helyezte a feketét.
Saskia hálószobájában karcsú fésülködőasztal és paraván áll, előtte barna hálófülke, behúzható sötétítő függönnyel. A fényt egy olyan barokk stílusú gyertyás karos csillár szolgáltatja, ami ma is divatos a nagypolgári lakásokban. Rembrandt lakosztályát csak sötétben látjuk, de így is kivehető a kandalló, a brokáttal letakart ágy és egy ezüst gyertyatartó.
Rembrandt ebédlője elég szegényes, csak egy nagy faasztal található benne, és persze az elmaradhatatlan kandalló. Saskia halálakor az orániai herceg fekete fedett hintón érkezik részvétnyilvánításra, bezzeg a fiának már sokkal elegánsabb, trapéz alakú fehér hintó jutott.
Rembrandt műterme tágas és fényes, de a berendezése gyér: modelljei számára a hatalmas festőállvánnyal szembe asztalkát és támlás széket állított, az ablakban kisplasztikák, a faragott szekrény tetején ecsetek, a földön festmények hevernek. Korda Vince festményeinek is kedvelt témája volt a festőműterem, Műtermi csendélet és Csendélet virágokkal című képén is ezt ábrázolja. Mindkét képen felfedezhetők filmes motívumai, az asztalon elhelyezett festőszerszámok, a festékek és ecsetek, a gazdag mintázatú, húzott függönyök, a fiókos szekrény és a kerek vaskályha. A függöny mindig a kulissza, a titok elfedését jelképezi, sejtelmes, ki tudja, mit rejteget. Betölti az üres teret, ugyanúgy, ahogy egy aláomló drapéria felöltözteti és levetkőzteti az aktot. A műterem az udvarból külön lépcsőn is megközelíthető, ezért a házsártos házvezetőnő nem veszi észre, hogy egy koldus szakadt rongyokban, fél forintért modellt áll Rembrandt legújabb művéhez, a Saul király és Dávid találkozásához. A festő trónra ülteti, hamis aranygyűrűt húz ujjára, bársonykaftánt és selyemturbánt ad rá.

Az Éjszakai őrjáratot Rembrandt házában leplezik le, kiállítás-megnyitóhoz illő módon, a függöny elhúzásával. A polgárőrség tagjai az Éjszakai őrjáratról ismert díszes öltözékben, fekete térdnadrágban, csipkekézelős fekete kabátban, hímzett rövid ujjú felsőkabátban, malomkerékgallérban és színes tollas kalapban (később ezeket Rembrandt- és Rubens-kalapnak nevezték el) vagy széles karimájú, kúp fejfedőben feszítenek. Oldalukra kardot kötnek (illetve köt John Armstrong jelmeztervező).
Rembrandt először nyakánál húzott fehér ingben, bő fekete kabátban és mellényben jelenik meg, nincs rajta kalap, szájából hosszú vékony pipa lóg. A műteremben barettet és harangujjú festőköpenyt ölt. Fia apjától eltérően ad az öltözködésére, csatos cipőjét, fehér harisnyáját, buggyos térdnadrágját és szorosan gombolt, derék alatt bővülő, zakószabású kabátját mintha skatulyából húzták volna ki. A járókelők többnyire kihajtott galléros inget és tipikus németalföldi kúpos kalapot, szalagos térdnadrágot, harisnyát és csatos cipőt viselnek. A kor divatja szerint tömött bajusz és kecskeszakáll ékesíti arcukat.
Saskiával nem találkozunk, a házvezetőnő viszont fekete, hátul kipárnázott barokk ruhában, csuklónál összefogott ingben, pöttyös fűzőben, deréknál bővülő fazonú felsőkabátban, fehér kötényben és fehér holland főkötőben látja el a háztartást.
Amikor tíz év múlva mindent lefoglalnak és elárvereznek, még a festményeket és ékszereket is, Rembrandt hazamegy az apjához falura. A szegénységet a fehérre meszelt fal, az egyszerű asztal és a rozoga faszék, a kopott faajtó és a csonkig égett gyertyák jelképezik. Apja az ing felett parasztos szőrmellényt hord, kabátra nem telik neki.
A falusi mulatságban népi hangszerek (duda, furulya, hegedű, kígyókürt) húzzák a talpalávalót, mindent fal fehérre meszelt, a fabútor lakkozatlan. A legények egyszerű széles karimájú parasztkalpagban, szűk nadrágban, kinyúlt, formájából kiment kabátban és mellényben, nyakukban sállal járják a táncot, a leányok tipikus holland viseletben: kihajtott galléros fehér ingben és szoknyában, fekete fűzőben, fehér keményített főkötőben, feltűzött fonott hajjal ropják.

Rembrandt új szolgálója, Hendrickje Stoffels, egyszerű parasztlány, kötényruhája köré kendőt kanyarít. Együtt él a festővel, anélkül, hogy összeházasodna vele, ezért a bíróság erkölcstelenség vádjával kiközösíti. A németalföldi bíróság nagyban különbözik az angoltól (ld. VIII. Henrik), a bírói pulpitus itt az ablak előtt, míg a vádlottak padja oldalt, a tanúk és az esküdtek széksora pedig a bíróval szemközt kapott helyet.
Az exkommunikáció után Rembrandt és Hendrickje vidékre költözik, ahol minden idillikus és tiszta. A házuk előtti tavon fahíd ível át, a tornácon fapad várja a pihenni vágyókat. Konyhájuk telve edényekkel: a falra serpenyőket, kanalakat és mozsarakat akasztottak, az ebédlőben fehér damasztabrosszal terítik meg az asztalt.
A ruhák vidéken világosabbak, hiszen itt nem olyan erős a konvenció. A festő is szalmakalapra cseréli barettjét.
Hendrickje műkereskedést nyit, hogy kijátssza a hitelezőket. Az üzlethelyiséget hangulatosan rendezi be (Korda Vince), a hatalmas ablakokból árad a fény, vastag falépcső vezet fel a fakorlátos galériára, a barokk íróasztal előtt hosszúlábú szék áll, körben szekrénysor.
A film érdekessége, hogy a korabeli öltözködés szociális és etnikai vetületét is megmutatja: a Rembrandt-ház barátja, az ótestamentumi arcú zsidó orvos ősz pajesze egybefolyik csigákba rendezett szakállával, magasított kipát, de holland köpenyt visel, az asszimiláció biztos jeleként. Egy másik zsidó kucsmát hord fején, népének megkülönböztető jelvényét.
A vadházasságban élő pár végül mégis visszatér Amszterdamba, ahol egy rózsákkal befuttatott, boltíves kapuval és belső udvarral rendelkező téglás házba költöznek. Hendrickje időközben polgárasszonnyá vált, szobalányruhája helyett malomkerékgallért és zárt fekete ruhát öltött.
Az amszterdami főtér stilizált, az előtérben két egyemeletes, flamand festményekről ismert ház áll padlásszobával és kis tornáccal, a háttérben néhány hasonló kétszintes ház körvonalai látszódnak.
A piactér minden Korda filmbe bekerül, feltehetőleg azért, mert ezzel lehet legjobban érzékeltetni a couleur locale-t, hiszen a középkori városokban a fontos események itt zajlottak. Általában csak egy főtér volt, ami köré mandala alakban épült a város. Nem véletlenül jelenik meg a Don Juanban, a VIII. Henrikben, A dzsungel könyvében és A bagdadi tolvajban is.
Az utcák tipikusan hollandok, a városfal kőből készült, a városkapu fából, a csatornán fahidak vezetnek át, és az emberek csónakkal közlekednek. Egy szélmalom lapátjai vetnek félelmetes árnyékot a földre (súlyos mulasztás lenne elfeledkezni a nemzet jelképéről).
Sokszor ugyanazt a beállítást alkalmazzák az amszterdami utcaképeknél, mindig azonos ház áll az előtérben. Feltehetőleg egyszer vették fel a piacteret, aztán a vágás során szétdobálták.
Egy holland kocsmába is bepillanthatunk: az alacsony belmagasságú helyiséget nagyméretű ablakok és vastag oszlopok teszik izgalmassá, a hosszú faasztalon sorakozó fakupák ugyanis meglehetősen átlagosak.
Korda Sándor szeret játszani a világítással, a söntésben a rácsos ablakokon beszűrődő fény rácsmintázatban vetül a falra. A lépcsőknek is fontos szerep jut nála; többnyire késleltető funkciót töltenek be, mint például a VIII. Henrikben, amikor a király titokban igyekszik Catherine Howard hálószobájába, de testőrei minden emeleten elkiáltják a nevét.
A zárójelenet 1669-ben játszódik, Rembrandt életének utolsó évében. Az öreg festő fehér turbánt csavar a fejére, és prémes kabátba bújtatja megfáradt tagjait. Egy fiatal piktor érkezik a városba virágokkal díszített szekéren, aki első keresetét prostituáltak és színésznők társaságában készül elmulatni. A nők viselete eltér a megszokottól, nagy csipkegalléros, felhasított ujjú, mély dekoltázsú színes ruhában és tollas kalapban vigadnak, hajukat csigákba rakják. Messziről lesír róluk, hogy félvilági nők, hiszen a tisztességes németalföldi polgárasszonyok állig begombolt, galléros ruhával fedik el bájaikat.

Mi lesz holnap?
Korda Vince díszlettervezői diadalát a H.G. Wells kisregényéből készült Mi lesz holnap? című film hozta meg. A Moholy-Nagy László segítségével készült Mindenvárosban tulajdonképpen a jövő Charles de Gaulle repülőtere jelenik meg mozgójárdáival, üvegfolyosóival, házon belüli teraszaival és egész rideg embertelenségével.3 A tervező avantgárd bútorokat, futurisztikus kotrógépeket, forgószárnyas repülőket, egykerekűket, villanyautókat, hipermodern televíziókat és űrjárműveket agyalt ki és gyártott le, hogy minél jobban érzékeltesse a háború utáni Angliát, az űrutazás és a tudomány előretörését.

A bagdadi tolvaj
A bagdadi tolvaj (1940) Alexander Korda első Technicolor filmje. Olyan, mintha alapvetően fekete-fehér lenne, és a színek mintegy zárójelben kerültek volna rá. Még a fekete is pasztell árnyalatú, a kontúrok életlenek, a színek döglöttek. A film Oscar-díjat nyert trükkeffektjeiért, valamint Korda Vince művészi díszleteiért. John Armstrong, Oliver Messel és Marcel Vertes jelmezei kimaradtak a díjesőből, pedig ők se vallottak kudarcot a keleti pompával.
A nép ugyan egyszerű arab ruhákat hord: bő bugyogót, mellényt, széles anyagövet és turbánt, de a főrendűek a perzsa miniatúrákról ismert pazar öltözékekben, selyemturbánban és selyemkaftánban jelennek meg, gazdagon felékszerezve. A hercegnő ruhái azonban már kevésbé arabosak, leginkább az ’50-es évek szabászatát tükrözik, némi orientális beütéssel. Egyedül ruhájának légies és könnyed anyaga, valamint a hajába tűzött ékszerek hitelesek. Jafar mint miniszter és tanácsadó fehéret hord, csak amikor vállalja gonoszságát, ölt feketét, és takarja el arcát, a Gonosz filmes attribútumaként. A főszereplők sminkje - Stuart Freeborn munkája - talán kissé eltúlzott, még Ahmed (John Justin) és Abu (Sabu) esetében is. Ahmed vaksága az erős sminktől bandzsasággá szelídül.

Csak egy-két tengeri és sziklafelvétel külső, még a bagdadi és baszrai utcajeleneteket is stúdióban vették fel, patyomkin-faluszerűen felhúzva a börtönt és a palotát.
A külső felvételek Cornwallban készültek, egy többnyire közép-európai menekültekből és emigránsokból álló forgatócsoporttal, de a sziklák jelentős részét mégis papírból gyűrték. A tengeren vitorlázó árbocost is megépítették kis méretben, de a tenger papírfolyam, amit a statikus hajó körül mozgatnak.
A monumentális díszletek az Ezeregyéjszaka meséinek hangulatát idézik. A hercegnő baldachinos ágya például az elfátyolozott, titkos szépség szimbóluma, hiszen a baldachin eltakarja az alvó szépségét a kandi tekintetek elől, oltalmazza erkölcsét, hogy prózaibb rendeltetéséről, a moszkitók elleni védelemről ne is szóljunk.
Minden idillikus, a hercegnő fehér elefánton érkezik, a flamingókkal benépesített, vízinövényekkel teli paradicsomi kertben hintaágyon ül. (Alex műtermében mindig volt kertész, mert utálta a művirágokat.) A hold is festett, a valóságnak még a látszata is kerülendő.
A baszrai szultán palotája díszes, de a játékokon - zenélő dobozokon, éneklő szobrokon és oszlopos órákon – kívül kevés a dísztárgy, a padló fekete-fehér járólapos, a szultán durván megmunkált fa trónszéken ül. A hercegnőt finom arab hölgyhöz illően a rácsok mögé száműzték. A fejedelem játékgyűjteményét Jafar egy falóval gazdagítja, ami felhúzva repülő lóvá változik. Később nekiajándékozza az Ezüstbajadért is. A szobor mozgó kezeivel sívaszerű jelenség, de nagyon szembetűnő, hogy valódi nők alkotják a szoborcsoportot, akik egymás mögött ülve nyújtogatják végtagjaikat.
Jafar palotája a szultánéval ellentétben oszlopos és tágas, de minden díszt nélkülöz, hiszen egy varázslónak nincs szüksége az otthon kényelmére, és a női kéz is hiányzik az életéből.
A Mindent Látó Szem istenasszonyának temploma egy nagyon távol-keleti országban található. Az egzotikus helyszín külső felvételek eredménye, de az istenszobor épített, mert a legnagyobb istenkáromlás lenne filmezésre használni egy isten földi képmását és kihalászni harmadik szemét. Abu erős kötelekből font pókhálón mászik fel az istennő bronztestén, és megvív életre-halálra a félelmetes gumipókkal. Ezután eljut a mesék országába is, ahol a király oszlopos csarnokban ül a híveivel. Az egész jelenetnek van valami időntúli jellege, mintha a palota a képpel együtt lebegne. A repülőszőnyegen lovagoló Abu végül az igazság nyilával leteríti a gonosz Jafart és repülő táltosát.
A trükkök és speciáleffektek minden addigi angol próbálkozást felülmúltak, a vihar, az örvény, a vitorlák dagadása mind gépi megoldást takar. A palackbazárt szellem is trükknek köszönheti létezését, hiszen füstgép segítségével bújik elő a szabad levegőre. Abu és a dzsinn közösen is szerepel néhány filmkockán, ilyenkor utólag montírozták őket egymásra.

Lady Hamilton
A Lady Hamiltont (1941) fekete-fehérben forgatták le a szűkös költségvetés miatt. Korda Vince először Lord Hamilton nápolyi házának óriási könyvtártermét építette meg csodálatos kilátással a híres öbölre, de bátyja magából kikelve alakíttatta át Lady Hamilton hálószobájává.4 Egy szerelmi történet mégsem játszódhat a könyvtárteremben. És ebben van némi igazság. A tizennyolcadik századi többemeletes tengeri hajókból álló flotta ladikméretben készült el. Mindegyikben egy-egy kellékes hasalt, és lövöldözött a miniatűr fegyverekkel, emelte-süllyesztette a vitorlákat, miközben a szélgép hullámokat vert a stúdió hátsó udvarának medencéjében. A kellékesek gumicsizmában lökdösték ide-oda a hajókat, mellig a vízben állva. Korda Vince szerkesztett egy hatalmas gépezetet, ami a díszletek egy részét mozgatta, hogy a hajók mozgásának illúzióját keltse.
Az admirális hajókabinja készült el csak normál méretben, de ez is jelzésszerű, a hajó belsejében félhomály uralkodik. A fátyollal és tollal díszített vadászkalapot viselő Emmát kosárban húzzák fel a hajóra.
A nyitóképben Párizst látjuk sejtelmesen megvilágított macskaköveivel, az éjszaka bódulatára utalva. Néhány Napóleon-katona járkál fel-alá csákóban, vállszalaggal átkötött kék zubbonyban, szűk fehér nadrágban és fekete csizmában szuronyosan.
Két angol menekült a „hajléktalan szállóba” kíséri az öreg Emmát, a valamikori Lady Hamiltont. A férfi kis fekete kalapot, fekete zakót, rokokó divat szerint nyakkendőként megkötött sálat és kerek galléros fehér inget, a nő empire-osan göndörített frizurát, rajta fekete kendőt, kis karika fülbevalót és fodros dekoltázsú, mell alatt befűzött ruhát hord.
A szegényház falát olcsó textildarab takarja, a faágyak rozogák és kényelmetlenek.
Miközben Lady Hamilton elmeséli élettörténetét, megelevenedik a nápolyi nagykövet palotája. Először a nyári kertet pillantjuk meg monumentális, de karcsú fehér oszlopaival, boltíveivel, lépcsőivel és ősfáival.
A kertből a palota belső termei felé haladunk, megcsodálhatjuk a márványoszlopos kerengőt és a fekete-fehér márványpadlót, ami kivételesen nem kockás, hanem copfmintájú. Az elegáns folyosó múzeumot idéz, a boltíves ajtókat klasszicista stílusú korinthoszi oszlopok és freskók ékesítik. A folyosó egyik ajtaja újabb belső udvarra nyílik, ahol klasszicista márványszobrok, egy kávézóasztalka és három tonettszék fogad.
A nagykövet fehér rokokó frakkban, buggyos térdnadrágban, fehér harisnyában, fekete cipőben és kis galléros csíkos ingben sétál, nyakkendősálját csokorba köti.
Amikor Emma (Vivien Leigh) megérkezik, kockás parkettájú, fa szegélylécekkel borított hálószobát kap a palotában. Az arany és bordó csíkos tapétára néhány festményt, az ablakra kettéhúzott díszfüggönyt akasztott a gondos házigazda. A nehéz drapériák kora lejárt. A szoba berendezését a rokokónál kényelmesebb karfás és támlás empire fotelek, egy öltözőasztal, egy lehajtható fedelű íróasztal, támlás székek, egy magas bárpult, egy nem hivalkodó, de drága empire csillár és egy üveges szekrény alkotja. Természetesen a széles baldachinos ágy sem hiányozhat, fehér muszlinfüggönnyel, tükörrel, selyemágyneművel és párnákkal. Rejtély, hogy miért kell a hátunk mögé felszerelni egy tükröt, hacsak persze nem a vámpírok ellen. A szobából kiléphetünk a tágas, váza alakú korlátokkal körbekerített körteraszra, ahonnan csodaszép kilátás nyílik a Vezúvra. Az egyetlen probléma az, hogy túlságosan szembetűnő a háttér festett volta, a hegy füstje egyáltalán nem mozog.
A kertben a bronzvázákkal díszített kovácsoltvas kerítés előtt szobrokkal övezett medence áll, az ornamentikában és az elrendezésben egyaránt az olasz és az angol stílus keveredik, finoman jelezve Lord Hamilton ragaszkodását az angol hagyományokhoz.
A kerti vacsorához az inas a hosszú asztalt ezüst étkészlettel, karcsú üvegpoharakkal és ezüst tálakkal teríti meg. Hangulatvilágításnak lámpaformájú üveg gyertyatartót helyez az asztalra, és álló gyertyatartókat tol mellé.
Hamilton dolgozószobája intim, a falon arcképek függnek, a csillár kicsi, az iratszekrény zsúfolt, az asztalon különböző formájú és nagyságú tollak hevernek. Nelson kapitány (Lawrence Olivier) copfba fogott hajjal, fehér nadrágban, fehér mellrészes kék frakkban érkezik a nápolyi nagykövet otthonába. A szokásos rokokó kiegészítőkről se feledkezzünk meg: kesztyű, harisnya és sálnyakkendő egészíti ki öltözékét.
Nelsonnal legközelebb öt év múlva találkozunk, amikor már elvesztette fél szemét és egyik kezét a nílusi csatában, viszont (vagy inkább éppen ezért) lovaggá ütötték és kinevezték admirálisnak. Vállrojtjai és kitüntetései is erről tanúskodnak. A nápolyi kikötőben tűzijátékkal várják a győztes hadvezért, gyönyörű kép, ahogy a felrobbanó petárdák fénye táncol a vízen.
A nápolyi királyi palota rokokó stílusú, fogadószobájának pompáját egy nagy oszlopos kapu és temérdek freskó, csillár és bársonyfüggöny emeli. A királynő fehér kalapban, csigás hajjal ül a kanapén, jóformán ki se látszik a fodrok alól. A Nelson tiszteletére adott estélyt is ebben a szobában tartják, hogy ne kelljen újat építeni. Hátha a királynőnek nem tűnik fel, hogy palotája összesen egy szobából áll. Amikor Nelson összeesik, és Emma a szobájába viteti, megdöbbenve tapasztaljuk, hogy a Vezúv füstje ugyanott maradt, ahol öt éve hagytuk.
A nápolyi operában a Don Giovannit játsszák a győzelem örömére, bár Napóleon hadait még nem sikerült végleg megsemmisíteni. A díszes rokokó operaház leginkább egy marcipánmázzal bevont habos tortára emlékeztet. Tulajdonképpen a rokokó a világ leggiccsesebb stílusa, de érthetetlen módon a mai napig akkor mondjuk egy színházépületre, hogy szép, ha ezt az ízlésromboló stílusirányzatot követi. Feltehetőleg azért, mert a színházi világ illúzió, a rokokó pedig az illúziók illúziója. Az illúzió az illúzióban érvényesül igazán. Emma széles karimájú szalagos kalapot, csipkegallért, drága ékszereket és hosszú fülbevalót visel az operában, a rizsporos hajú királynő gyémánt ékszereket. A premier után Emma egy tavernába viszi Nelsont, ahol a zenészek mandolint pengetnek és a bort butellában hozzák ki. Egyszerű kerek faasztal mellé telepednek le. A diszkrét megvilágítás következtében a szeparé korlátai a falon tükröződnek.
Búcsúzáskor Nelson fejébe nyomja csákóját, de ez nem a hajó alakú Napóleon-csákó, hanem az angol katonaság keskenyebb csákója. A tengert megvilágítja a reflektor, amitől a vízen különlegesen szép aranyhíd keletkezik.
René Hubert kitűnően érzékeltette a jelmezek alakulásán keresztül Emma státuszváltozásait: alkoholista öregasszonyként világos színű, divatjamúlt ruhát és rövid köpenyt hord nagy szőrmegallérral, csuklyája alól elővillan nyak alatt megkötött, szalagos főkötőforma empire kalapja. Pénzét bugyortáskába rejti.
Amikor visszarepülünk az időben, a fiatal Emma Hartot látjuk a nápolyi nagykövet palotájában, hosszú fehér csuklyás havelokban (ujjatlan köpeny rávarrt pelerinnel), széles karimájú szalagos kalapban és empire szabású egyszerű fehér ruhában. Mamáján bokrétával díszített, sállal átkötött kalap és hosszú, apácarácsos, inkább közönséges, mint elegáns ruha van. A két egymástól eltérő öltözék jól érzékelteti, hogy Emma mamája Liverpoolban nőtt fel, és egy szappangyárban dolgozott, Emma viszont kikupálódott a nagykövet öccsének szárnyai alatt. Előtte Graham társulatánál járta a Hét Fátyol Táncot, mígnem az utolsó fátyolnál a rendőrség közbeavatkozott. Tehát addig süllyedt, amíg karriert nem csinált.
Emma nappali ruhája még a rokokó jegyében készült, fűzött derekán öv, dekoltázsán sál, mellén masni, a szoknyája alján fodrok díszelegnek.
A kerti vacsorához Emma fehér csónakgalléros, szalagos ujjú, kipárnázott fodros ruhát ölt, hajába masnikat fűz. A nagykövet szűk térdnadrágban és hozzáillő frakkban, fodros kézelőjű ingben és hímzett mellényben ül asztalhoz.
Hiába megy feleségül Emma Lord Hamiltonhoz, anyja megőrzi polgári ruhatárát, még főkötőjét sem cseréli kalapra. Emma éjszaka habselyem hálóingbe bújik, délután széles karimájú virágos, fekete szalagos kalapot, hosszú kesztyűt és brossal megtűzött, harangujjú fehér ruhát visel, a ’40-es évek amerikai stílusában (értetetlen, hogy került a filmbe).
Emma otthon szolid egyszínű zöld ruhát hord kis csipkevállal.
Bálba fekete bő krinolinban, szalagos ujjú, mély dekoltázsú aranyszínű vállban, a ruhába belekombinált, hátul fátyolban végződő fekete felsőruhában indul. Nyakán gyémánt lánc, hajában diadém ragyog.
A kaszinóban fodrokkal és rózsákkal díszített, oldalt megtűzött rokokó abroncsszoknyával, hajában ékszerekkel hívja fel magára a figyelmet.
Nelson felesége az angliai Hotel Nerot-ban várja Nápolyból hazatérő férjét: csak egy kandalló és egy festmény akad a szobában. Azt hiszem, Korda Vince afféle Jolly Jokerként használja a kandallót, amikor más nem jut eszébe. A kandalló öltözteti a szobát, a pepita kőlapról már nem is szólva. Nelson felesége tipikus angol nő, kis szalagos kalapja, brossal megtűzött, állig begombolt fehér blúza, hosszú nyaklánca, kendője és fekete szalagöves, sötét színű ruhája a puritánság szimbóluma is lehetne. Ehhez képest Lady Hamilton sállal leszorított kalapban, szőrsállal a nyaka körül, muffba bújtatott kézzel toppan be a szállodába.
A Nelson-házban rendezett vacsorára Emma fehér, redőzött, leomló empire ruhát ölt, haját ékszeres hajhálóval fogja össze. Egyetlen ékszere egy pár gyémánt fülbevaló és egy aranykarkötő. Mamája flitteres fekete, Nelsonné csokornyakkendővel és sállal feldobott fehér estélyiben parádézik.
Nelsonék igazi angol környezetben élnek, a nappaliban a kis kártyaasztal körül kényelmes, süppedős fotelok állnak, a falba oszlopos kandallót építettek, Nelsonné Fanny kötöget.
A Lordok házának fehérre meszelt fala és magas elnökségi pulpitusa joviális és hideg. A karzaton ülő Fanny is hideg és kemény, bár már jobban öltözik. Hiába, a vetélytárs közelsége… Puffos ujjú kabátot, kis főkötőforma kalapot, rövid empire kabátot, szőrmesálat és muffot hord, mint az angol nők általában. Azonban Emma az igazi díva tollas kalapjában, bő fodrú szoknyájában, nyakában szőrmesállal. A bő fodrok terhessége álcázására szolgálnak, de természetesen divatot teremt velük.
Miután Lord Hamilton elszegényedik (kincses hajója elsüllyed) és meghal, Emma kisebb házba költözik, egyszerű szabású galléros gyászruhát és főkötőt ölt, csak az utcára visel kalapot és kesztyűt.
Nelson végre otthagyja a feleségét, és vesz kettejüknek egy kertes házat nagy rácsos ablakokkal. Az egyik ablak előtt trónszékszerűséget, a másikhoz egy padkát támaszt. A szobabelsők meglehetősen hasonlítanak a VIII. Henrik díszleteire. Emma polgári háztartást vezet, virágos empire pongyolában sürög-forog a konyhában.
Amikor Nelsont újra behívják, és 1805. október 21-én elesik Trafalgarnál, Emma elsötétíti a szobákat, hiszen életében úgyis minden fény kihunyt. A következő állomás már a szegényház.

A dzsungel könyve
A dzsungel könyve (1942) a korai Technicolor már-már giccses színpompájával ejt rabul. A bagdadi tolvajjal ellentétben a színek itt erőteljesek, kifejezik India ezerarcúságát és a dzsungel titokzatosságát, de a mesék országába is elrepítenek, bár néha túlságosan is elrugaszkodnak a valóságtól.
Maugli történetét Buldeo, a valamikori nagy vadász meséli el egy amerikai hölgynek és testőrének. A testőr bőrövvel megkötött zöld indiai katonai egyenruhában és fehér turbánban, míg a nő kalapban és blúzban hallgatja a koldust. A modern ruhák arra engednek következtetni, hogy a XX. század első harmadában járunk. Az indiai földművesek öltözéke nem árul el semmit, a szárik és az ingek időtlenek.
A mese két helyszínen játszódik: a szegényes faluban, ahol nincsenek házak, csak bambuszcölöpökre épült, összetákolt sátrak, amiknek a tetejéről és az oldaláról sálak, szárik és más anyagdarabok lógnak le. A buja növényzet terjeszkedését naponta újra meg újra meg kell akadályozni, hogy a falu talpon maradhasson. A férfiak sálból csavarnak turbánt és ágyékkötőt maguk köré, de vannak, akiknek ing és bő gatya is jut. A nők színes száriban, bő szoknyában és szűk felsőben, sállal a fejükön dolgoznak. A lányok még nem hordanak kendőt, kontyukat virágfüzérrel ékesítik, és hosszú szoknya helyett néha fűszoknyát viselnek. Mindenki mezítláb jár, kivéve Buldeót, neki szandálra is telik.
Jack Okey és J. McMillan Johnson tervezte a jelmezeket, Gordon Bau készítette az erőteljes sminkeket, míg Julia Heron dekorálta a lakásbelsőket.
A második helyszín a dzsungel, amit a stúdió hátsó részén hoztak létre. A pompás növényzetből csak úgy árad az életerő, az ágak szinte táncolnak, az állandó dinamikus mozgás felveszi az élet ritmusát. Díszlet ritkán kel ennyire életre. Vince a legtöbb pénzt Ká, a beszélő óriás vízi gumikígyó elkészítésére költötte, amit egy keretre feszítettek, és kellékesek mozgattak dróthuzalokkal a víz alól. A kígyó üvegszemét cipőkrémmel fényesítették.5 A pszeudo-dzsungelben gyors sodrású folyót vájtak ki a műsziklákból, a gumilevelű fák között. A folyó, amelynek partján Ká hűsöl, elképzelhetetlenül azúrkék színű, virágos liánokkal, és ezt az idillt csak tovább fokozzák a virágos liánok. Hozzá kell tenni, hogy kameraközelben természetesen igazi növények és fák szerepeltek. Locsolócsövek permetezték a lombokat a magas páratartalom érzékeltetése végett, és levelekkel álcázott kellékesek igazgatták a hosszú drótokat, amelyek segítségével Ká kanyargósan úszott. Az igazi tigrist, aki Sir-Khant alakította, ravaszul szerkesztett ketrec vette körül, amelyet úgy terveztek meg, hogy láthatatlan maradjon. A közelképekhez tigrisnek öltöztetett, szőrökkel bevont pofájú kutyát használtak.6 Gázernyőn át fényképezték, és a szereplőket utólag kopírozták rá feleméretben. A többi állat valódi.
A maharadzsa középkori indiai paloták stílusában épített, liánokkal benőtt romvárosa a dzsungel szívében terül el. Falain isteneket és mitologikus történeteket ábrázoló kődomborművek sorakoznak, kőkupolái megőrizték kaktuszalakjukat, de már csak majmok lakják. A néhai nagy király föld alatti kincseskamráját a Kobrák Atyja őrzi, ő is gumikígyó, hiszen a fehér kobra védett állat. Ja, és igen nehezen szelídíthető. Mindenfelé aranypénzek, bronzszobrok, igazgyöngy-nyakláncok, vastag arany nyakláncok, királyi selyemturbánok, aranytálak és drágakövekkel megrakott aranyöltözékek hevernek. Ez a látvány még akkor is csodálatos, ha tudjuk, hogy mindez csak talmi ragyogás. Amikor Buldeo lelövi a kobrát, és társaival együtt selyembe, bársonyba öltözik, tollakkal ékesített gyöngyös turbánt rak fejére és a kincseket zsákba hordja, egy pillanatra tökéletesen azonosulunk vele. És az az arany királyi pálca öklömnyi rubinttal…
Maugli (Sabu) borotvált hónaljjal rohangál a dzsungelben, ami felesleges higiéniának tűnik, hiszen az állatok jóval szőrösebbek, a csupasz békának nem kéne szégyenkeznie. Valószínűleg a ’40-es években jöhetett divatba a férfiak körében is a szőrtelenítés szép szokása. Maugli testét amúgy ágyékkötő takarja, amit feltehetőleg szintén az amerikai nézők miatt erőltettek, nem hiszem ugyanis, hogy a dzsungelben kialakulna az ember szeméremérzete.
Tizenkét évvel Maugli eltűnése után a falu már fejlődésnek indult, a dzsungelt sikerült kiszorítani. A falut hatalmas fal és farönkökből ácsolt kapu védi, a karámban megannyi birka és szarvasmarha hízik, lépcsőzetes elrendezésű, tornácos kőházakat építettek nádtetővel. A főtéren kis medence található és egy tojáskupolás templom, Buddha-szoborral a közepén (vagy valamelyik buddhásított indiai istenséggel). A falu lakói munka után a tűz mellett énekelnek, a zenészek csörgőn, kis szitáron, furulyán játszanak.
Egy kőházat közelről is megszemlélhetünk: ajtaját textilfüggöny képezi, mögötte piros száris nő ringat egy nádbölcsőt. Az indiai élet alapvető kellékei sem maradhatnak el, a nádkosár és az agyagkorsó. Messzuának, Maugli anyjának háza szegényes, a nádfonatokkal díszített ajtót durva szövetű függöny takarja (már régóta özvegyen él), az emeletre korhadt falépcső vezet fel. Minden bútort nélkülöz egy ágyon és egy kősütőn kívül. Az épületek mellett a nők száriján is megfigyelhető a pozitív irányú fejlődés, finomabb muszlinból varrják és aranyszállal hímzik ki a sálakat, hosszú rézfülbevalókat aggatnak fülükbe.
Amikor Maugli megöli és lenyúzza Sir-Khant (könnyű dolga volt, csak le kellett szednie a kutyáról a tigrisbundát), az emberek azt hiszik varázsló, és néha párduccá változik. A gyors váltást Korda Sándor nem trükkel oldotta meg, a néző a párducot és Mauglit is látja, csak Buldeo szeme előtt homályosul el a világ az ember és az állat egymásra montírozásától. A három kincstolvaj jómadár közül csak Buldeo marad életben, ezért bosszúból felgyújtja a dzsungelt: Hihetetlen kép, ahogy a fák égnek, és az állatok pánikszerűen menekülnek. Korda Vince díszletei bátyja beállításaiban mindig túlnőnek a filmen, mintha minden egyes képpel egy újabb festményt hozna létre.

A sokoldalú tervező más filmprodukciók művészeti rendezőjeként is tevékenykedett, de az itt kiemelt filmjei a legjelentősebbek. Talán nem túlzás azt állítani, hogy bár sohasem állt akkora pénz a rendelkezésére, mint a nagy hollywoodi szuperprodukcióknak, (Fritz Lang mellett) mégis ő indította el útjukon a későbbi megalomán hollywoodi díszleteket. Az amerikai álomgyárban addig is születtek hatalmas díszletek, de hihetetlenül eltávolodtak a valóságtól, még mindig a festett színházi hátterekre emlékeztettek. Így Korda Vincének mégis sikerült elérnie, amit Alexnek nem: Hollywood bástyájának egyik fontos alapköve lett, bár testvérével ellentétben csak erre nem vágyott.
(2007-01-04)

Korda Vince
Díszlettervező, látványtervező
Született: 1897-ben Pusztatúrpásztón (Magyarország)
Meghalt: 1979. január 4-én Londonban (Anglia)
Filmográfia:
Marius (rendező: Korda Sándor és Marcel Pagnol, francia, 1931)
Langtan till havet (rendező: Korda Sándor és John W. Brunius, francia – svéd, a Marius svéd változata, 1931)
A holnap embere (rendező: Korda Zoltán és Leontine Sagan, angol, 1932)
A Maxim hölgyei (rendező: Korda Sándor, angol, 1932)
A próbaesküvő (rendező: Korda Sándor, angol, 1932)
VIII. Henrik magánélete (rendező: Korda Sándor, angol, 1933)
Nagy Katalin (rendező: Paul Czinner, angol, 1934)
Don Juan magánélete (rendező: Korda Sándor,angol, 1934)
A vörös Pimpernel (rendező: Harold Young, angol, 1934)
Moszkvai éjszakák (rendező: Anthony Asquith, angol, 1935)
Sanders, a folyam ura (rendező: Korda Zoltán, angol, 1935)
Eladó kísértet (rendező: René Clair, angol, 1936
A férfiak nem istenek (rendező: Walter Reisch, angol, 1936)
Rembrandt (rendező: Korda Sándor, angol, 1936)
Csodatévő ember (rendező: Lothar Mendes, H. G. Wells The Man who could work miracles című regényéből, angol, 1936)
Mi lesz holnap? (rendező: William Cameron Menzies, H. G. Wells Things to come című regényéből, angol, 1936)
Elefántfiú (rendező: Korda Zoltán és Robert J. Flaherty, angol, 1937)
Action for Slander (rendező: Tim Whelan, angol, 1937)
A spicli (rendező: Willliam K. Howard, eredeti címe: The Squeaker, angol, 1937)
Négy toll (rendező: Korda Zoltán, angol, 1939)
A dob (rendező: Korda Zoltán, angol, 1938)
Kihívás (rendező: Milton Rosmer és Luis Trenker, eredeti címe: The Challenge, angol, 1938)
Börtön falak nélkül (rendező: Brian Desmond Hurst, angol, 1938)
Q szint (alcím: Felhők Európa felett, rendező: Tim Whelan és Arthur B. Woods, angol, 1939)
Az oroszlánnak szárnya van (rendező: Korda Sándor, Michael Powell, Brian Desmond Hurst és Adrian Brunel, angol, 1939)
Túl a holdon (rendező: Thornton Freeland, angol, 1939)
Kém feketében (rendező: Michael Powell, angol, 1939)
21 nap (rendező: Basil Dean, angol, 1940)
A bagdadi tolvaj (rendező: Korda Sándor, Korda Zoltán, Ludwig Berger, Tim Whelan, Michael Powell és William Cameron Menzies, angol, 1940)
Öreg Bill és a fia (rendező: Ian Dalrymple, angol, 1941)
Lady Hamilton (rendező: Korda Sándor, angol, 1941)
Barbara őrnagy (rendező: Gabriel Pascal, G. B. Show drámája alapján, angol, 1941)
Lydia (rendező: Julien Duvivier, amerikai, 1941)
Lenni vagy nem lenni (rendező: Ernst Lubitsch, amerikai, 1942)
A dzsungel könyve (rendező: Korda Zoltán, amerikai, 1942)
Tökéletes idegenek (rendező: Korda Sándor, angol, 1945)
A szép Charlie herceg (rendező: Anthony Kimmins, angol, 1948)
Eszményi férj (rendező: Korda Sándor, angol, 1948)
A ledőlt bálvány (rendező: Carol Reed, angol, 1948)
A harmadik ember (rendező: Carol Reed, angol, 1949)
Csoda Milánóban (rendező: Vittorio de Sica, olasz, 1951), a csavargók égbe emelkedésének kivitelezése
A szigetek száműzöttje (rendező: Carol Reed, angol, 1952)
Home at Seven (rendező: Ralph Richardson, angol, 1952)
A hanghatár (rendező: David Lean, angol, 1952)
Malaga (alcím: Tűz Afrika felett, rendező: Richard Sale, angol, 1954)
A mélykék tenger (rendező: Anatole Litvak, angol, 1955)
Nyáridő (rendező: David Lean, angol - amerikai, 1955)
Vihar a Nílus felett (rendező: Korda Zoltán és Terence Young, angol, 1955)
Spanyol vakáció (rendező: Jack Cardiff, amerikai, 1960)
A leghosszabb nap (rendező: Darryl F. Zanuck, Andrew Marton és Ken Annakin, amerikai, 1962)
A sárga Rolls-Royce (rendező: Anthony Asquith, angol, 1964)

Forgatókönyvíró:

Gilbert és Sullivan története (rendező: Sidney Gilliat, angol, 1953)


1 Telepy Katalin: Korda Vince, Dénes Natúr Műhely Kiadó, Bp., 2000

2 Michael Korda: A szerencse fiai (A Korda testvérek regényes élete), Európa Könyvkiadó, Bp., 1983

3 Michael Korda: A szerencse fiai (A Korda testvérek regényes élete), Európa Könyvkiadó, Bp., 1983

4 Michael Korda: A szerencse fiai (A Korda testvérek regényes élete), Európa Könyvkiadó, Bp., 1983

5 Michael Korda: A szerencse fiai (A Korda testvérek regényes élete), Európa Könyvkiadó, Bp., 1983

6 Michael Korda: A szerencse fiai (A Korda testvérek regényes élete), Európa Könyvkiadó, Bp., 1983

 

A Kellner család: Zoltán, a papa, elöl Vince, a mama és Sándor
A Kellner család: Zoltán, a papa, elöl Vince, a mama és Sándor
96 KByte
Korda Sándor és Korda Vince
Korda Sándor és Korda Vince
117 KByte
Korda Vince
Korda Vince
89 KByte
VIII. Henrik magánélete (1933, r.: Korda Sándor)
VIII. Henrik magánélete (1933, r.: Korda Sándor)
96 KByte
VIII. Henrik magánélete (1933, r.: Korda Sándor)
VIII. Henrik magánélete (1933, r.: Korda Sándor)
114 KByte
VIII. Henrik magánélete (1933, r.: Korda Sándor)
VIII. Henrik magánélete (1933, r.: Korda Sándor)
98 KByte
Rembrandt (1936, r.: Korda Sándor)
Rembrandt (1936, r.: Korda Sándor)
93 KByte
Rembrandt (1936, r.: Korda Sándor)
Rembrandt (1936, r.: Korda Sándor)
92 KByte
Rembrandt (1936, r.: Korda Sándor)
Rembrandt (1936, r.: Korda Sándor)
98 KByte
A négy toll (1939, r.: Korda Zoltán)
A négy toll (1939, r.: Korda Zoltán)
101 KByte
Mi lesz holnap? (1936, r.: William Cameron Menzies)
Mi lesz holnap? (1936, r.: William Cameron Menzies)
93 KByte
Leila Hudge, Korda Vince második felesége
Leila Hudge, Korda Vince második felesége
73 KByte
Korda Sándor
Korda Sándor
66 KByte
Korda Vince
Korda Vince
89 KByte
A dzsungel könyve (1942, r.: Korda Zoltán)
A dzsungel könyve (1942, r.: Korda Zoltán)
104 KByte
A dzsungel könyve (1942, r.: Korda Zoltán)
A dzsungel könyve (1942, r.: Korda Zoltán)
102 KByte
A dzsungel könyve (1942, r.: Korda Zoltán)
A dzsungel könyve (1942, r.: Korda Zoltán)
102 KByte
Az elefántfiú (1937, r.: Korda Zoltán és Robert J. Flaherty)
Az elefántfiú (1937, r.: Korda Zoltán és Robert J. Flaherty)
85 KByte
Az elefántfiú (1937, r.: Korda Zoltán és Robert J. Flaherty)
Az elefántfiú (1937, r.: Korda Zoltán és Robert J. Flaherty)
72 KByte
A bagdadi tolvaj (1940, r.: Korda Sándor és Korda Zoltán)
A bagdadi tolvaj (1940, r.: Korda Sándor és Korda Zoltán)
67 KByte
A bagdadi tolvaj (1940, r.: Korda Sándor és Korda Zoltán)
A bagdadi tolvaj (1940, r.: Korda Sándor és Korda Zoltán)
71 KByte
A bagdadi tolvaj (1940, r.: Korda Sándor és Korda Zoltán)
A bagdadi tolvaj (1940, r.: Korda Sándor és Korda Zoltán)
51 KByte
A bagdadi tolvaj (1940, r.: Korda Sándor és Korda Zoltán)
A bagdadi tolvaj (1940, r.: Korda Sándor és Korda Zoltán)
41 KByte
Lady Hamilton (1941, r.: Korda Sándor)
Lady Hamilton (1941, r.: Korda Sándor)
103 KByte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső