Széphelyi Júlia Európa legbarátságosabb városa
Pécs Fiatal Film Ünnepe, 2005
Elveszett tárgyak
Elveszett tárgyak
14 KByte

Igazi fesztiválvirtus nyitófilmről lemaradni. A Filmünnep nagyvonalú szolgáltatásával nem tudtam élni, így saját kontóra, a fesztiválvonat után egy napszakkal utaztam le Pécsre, a Fiatal Film Ünnepére. Az érkezést a nyitófilmhez igazítottam, a nyitófilm viszont nem igazította magát a késő vonathoz.

A cseh Zelary második világháborús meneküléstörténet, amelyben – a prágai ellenállás izgalmai mellett – Cserhalmi György vendégszereplése tett volna minket különösen érdekeltté. A vidéki lét szépsége, hogy mulasztásunkat bőven pótolhattuk: a következő napokban, ha akartuk, sem tudtuk volna elkerülni a művész urat, egyszer úgyis mindenki szembejött mindenkivel, de inkább többször. Ez családiassá tette a rendezvényt, mégsem dolgozott a meglepetések ellen. A fesztivál az utolsó pillanatig mozgalmas maradt, jött is, ment is a szakma, tette a dolgát, Jancsó Miklós szárnyai alatt fáradhatatlanul zsűrizett illetve evett és nyaralt.

Egy esős délután kivételével az utolsó kellemes napokat éltük, de a hidegebb éjszakák sem tették komoly próbára az embert: olyan csekély távolság választotta el a helyszíneket egymástól: a reneszánszát élő Uránia és Apolló mozit, a kerámiaszakkörök világát idéző, szívet melengető Művészetek Házát és az alternatívabbra vett Dante kávézót. Úgy tűnik, a Filmünnep még a nyári fesztiválhullámot lovagolta meg, mert mindenek közepén, a Széchenyi téren hatalmas sátrat húztak, minden este koncerttel meg sörrel volt tele. Éjszakai programokban egyébként sem kellett szűkölködni: további koncertek helyszínéül szolgált a valószínűtlenül szocreál Ifjúsági ház vagy alkalomadtán az Uránia mozi, és számtalan, néven nem nevezett kis kocsma.

A Filmünnep alapvetően mégiscsak filmekre rendezkedett be: a környező országok illetve az azokat környező közép-kelet-európai országok (Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Ausztria, Horvátország, Ukrajna, Románia, Bulgária, Szerbia, Szlovénia, Bosznia) legújabb alkotásaiból vonultatott fel, magyar részről a Fekete kefével, a Dallas Pashamendével, és a koprodukcióban készült, Mundruczó Kornél magyar epizódját tartalmazó Elveszett tárgyakkal. Dokumentumfilmes strangon egy Roma-Road-Movie-val (Aves, rend.: Baróti Éva) és Tolvaly Ferenc zarándokmozijával: az El Camino- Az út-tal.

Többségüket már bemutatták korábban, de az Elveszett tárgyakat még nem láthattuk. Lehet, hogy a szkeccsfilm természeténél fogva szerencsétlen műfaj, de az Elveszett tárgyak hiányérzetet hagy maga után. Az epizódok a generációk közti konfliktusokat járják körül. – olvassuk a műsorújságban. Ha nem szólnak, nem vesszük észre, az egyes részek között a kapcsolat olyan esetleges. Ami mégis megteremti, az az előítéleteket is igazoló, legrosszabb értelemben vett kelet-európaiság (mint az amatörizmus újkori szinonimája). A vizualitás igénytelensége (ez alól a Faur Anna által fényképezett magyar epizód a látványos kivétel), a bántó kisszerűség, a koncepciótlanság, ún. érzékenységgel kompenzálva, a fékezett humor és az összedolgozásra való képesség hiánya. Az átkötés egy hétrét szedett észt animációs film, sosem látjuk egyben. Miért pont azok a darabok és miért pont ott vannak? Mi volt ez? A szkeccsfilm valószínűleg demonstrációs céllal készült: a kelet-európai összefogás bizonyítékaként, felhívva egymás és a nyugati producerek figyelmét a további lehetőségekre. Milyen lehetőségekre?

A Fiatal Film Ünnepéből a „fiatal” az alkotók életkorára, és/vagy a vetített filmek frissességére vonatkozik. A „Fiatal filmesek megjelenési lehetőségei a mozikban” című beszélgetésen, amelyet Báron György filmesztéta és Petróczy Sándor szervező vezetett, nem volt fiatal filmes. A Népszabadság filmes rovatvezetője, a Filmunió képviselője, a nemzetközi kapcsolatokért felelős Kárpáti György, egy érdeklődő, külföldi rendező, akinek tolmácsától visszhangzott az üres terem – és a pódiumon beszélők keserűen állapították meg, hogy a fiatal filmesek ennyi érdeklődést mutatnak a téma iránt. Ezt a másodszorra megrendezett fesztivál csekély múltjával és meghirdetettlenségével magyarázták.

Az Uránia moziban mennek a versenyfilmek. Mire rájövök, addigra az összes versenyen kívülit láttam már az Apollóban, és lemaradtam kis híján az összes díjnyertesről. Amit mégis elcsípek, az a nyeretlen Szélzúgás, a Sebhelyek, és – mégis egy szerencsés – a Mirjana Karanovic női mellékszerepléséért díjazott Go West.

Az ukrán Szélzúgás (rend.: Sergey Masloboyshchykov) volt talán a fesztivál leglátványosabb filmje: tele bosszantó Tarkovszkij-idézetekkel, nagy szavakkal és szándékokkal, melyek a hosszú beállításokban, a valószínűtlen terű látványban, az arany képfürdőben – érzéki szinten – meg is valósultak.

A Sebhelyek egy fiatal lengyel rendezőnő, Magdalena Piekorz munkája. Teljesen érthetetlen, hogy lehet 2004-ben egy klasszikus freudista tanmesét ilyen simasággal leforgatni. A film revelatív állítása: „A gyermekkor meghatároz.” „Az apa-fiú kapcsolat életre szóló nyomokat hagy.” Ezért aztán van egy apa a filmben, aki meghatároz, meg egy fiú, akit meghatároznak. Az apa kegyetlen szigorral, következetlenül és szeretet nélkül neveli gyermekét, ettől az félelmében hülyeségeket csinál. Közben kockázatos módon reflektál a történtekre: egy magnószalagra rögzíti beszámolóit apja kegyetlenkedéseiről. Az apa, aki nem ismer sem istent, sem embert, erre szíjat hasít a gyerek hátából – ahogy az a nagykönyvben meg van írva. A kisfiú félelmében bepisil, az apa vicsorog. Még az elronthatatlan „kinevetett kisfiú”-toposzt is sikerül lapossá és kínossá tennie a szerzőnek: a feladatot félreértő kisfiú az otthon készített papírmalommal nevetségessé válik az osztály előtt – mintha a „megalázott kisgyerek”-kurzuson tanulta volna Piekorz: hiteltelenebb jelenetet rég láttam. Aztán a kisfiú nagyfiú lesz és – csodák csodája – borzalmas, akár az apja. Érzelmileg visszamaradott, hisztériás kegyetlenkedő, aki véres csapdát állít a párkányára tévedő galamboknak és nem áll szóba a lányokkal. Aztán jön a Lány, aki szerelemmel, türelemmel és odaadással meggyógyítja. Egy-két szerencsés beállítás és a rácsodálkozás, hogy tényleg csak ennyi? végül is a film mellett tartja a nézőt, leköti, és már ez is valami. A Duna TV-nek legalábbis elég, hogy a film vetítési jogát megvásárolja.

A Go West szégyenletes – történelmi – hiányosságaimra hívja fel a figyelmemet. Megdöbbentő stílusegyveleg, zavarba ejtő film. Lehet, hogy csak annyira megdöbbentő, mint maga a téma, amit feldolgoz: a muszlim Kenan és a szerb Milan háborús kálváriája. Kenan és Milan meleg pár a háborús Boszniában, a két ellenséges oldalról, onnan, ahol a homoszexualitást nem csak nem fogadják el, de ténylegesen üldözik – ilyen adottságokkal puszta létük felér az öngyilkossággal. Abszurd a háború és abszurd benne a túlélésért folytatott harc: a feminin arcberendezésű, nőnek öltöztetett Kenan, Milan szerb családjánál menyasszonyként, később feleségként rejtőzködve próbálja átvészelni a háborút. Valóságos tűzfészekben, ahol még az őt jótékonyan körülölelő családban is meg kell őriznie inkognitóját. Milannak közben háborúba kell mennie, így a Milénává lett Kenan egyedül marad a titkával. A falu/ház/tanya – a Dallas Pashamende világához hasonlító, remény nélküli földdarab – vérmes asszonya, egy férfifaló boszorkány (ő Mirjana Karanovic) azonban leleplezi és zsarolja Kenant: ha nem tesz a kedvére, elárulja őt Milan apjának. Mire ez bekövetkezik, az életveszélyes szerb apa, fiai miatti gyászában már megenyhült, és nyugatra küldi a muszlim Kenant: go west. Abszurd és tragikus, bizarr és szívbemarkoló, ösztönös és finom film. A hatás alatt fél füllel hallom a zenét, helyenként sejtem, vaskosan szándékos, de nem zavar. Egyetlen hibája (van még biztos, a kicsinyesség önvádjával sorolható), hogy többször ér véget. A legutolsó kifejezetten kínos, népnevelő befejezés. A szerencsésen Nyugatra menekült Kenant a balkáni helyzetről mit sem sejtő, nyugat-európai riporternő (Jeanne Moreau) faggatja egy tévéstúdióban, ahol Kenan mások fülének hallhatatlan zenét hall, mert neki már csak az maradt. Mi ez? Thriller, vígjáték, dráma, akció – esetleg mese (gondolom a nyugati riporternő naivitásával).

Az Apolló mozi nem versenyző filmjei közül sikerült elcsípni a Szex, ivás, vérontást, ezt az ígéretes című horvát filmet, mely csak alulmúlni tudta várakozásaimat. Kár, mert feláldoztam érte az újhullámos utánérzésű (végül a diákzsűri által méltatott), szlovák Két szótaggal hátrébbet. Pedig a cím mellett a tartalomismertetés is jól hangzott: apa és fia más-más focicsapatnak szurkol – milyen világ, ahol ezért egy család tagjai esnek egymásnak? Kusturicát eszünkbe juttató ötlettel, és egy homevideó képi világával indul a film, majd a tizedik percnél egy verekedésnek szánt bomberdzsekis kalimpálás állít fel a sorokból.

A szlovén Tuning egy kapcsolat szétesésének és újraerősödésének felejthető története, egy házassági dráma lekottázása pusztán, egy séma filmes adaptációja, akár a freudiánus Sebhelyek. A negyvenes házaspár kapcsolata kihűlni látszik –

csendes, kulturált családi válság –, mindenki mással vigasztalja magát. Kamaszlányuk első szerelme és szüleitől való távolodása kétségbe ejti az anyát, a nagylánytól háttérbe szorult kislány csendesen mindennek megissza a levét. Inkább kisszerű, mint drámai a romlás. Egyszerű, hétköznapi, átélhető, korrektül elmesélt történet – akinek válságban a házassága, annak biztos katarzis (a Barátok közt is).

Több fesztiválon megfordult, sokszor látott kisfilmeket adnak a Dante kávézóban, de így is van mit pótolnom a Sapientia, a Kodolányi, a Képző, a Filmművészeti és a pécsi filmszak időről időre megújuló összeállításaiból és az intézményhez nem kötődő kisfilm-dömpingből. Kisfilmre mindig nehezebb beérni, mint nagyfilmre. Első alkalommal a szokatlanul sokhelyiségű Dante-kávézóban hiába keresem, vászonból csak Csontváryét találom az emeleten, pezsgővel. De a pécsi szellem bejárja a kiállítótermet is: nagyon engedékenyek, rosszabbul vagyok öltözve, mint ők, mit keresek ott, de ha feldönteném az asztalt, mosolyogva takarítanának utánam.

A kolozsvári Sapientia Egyetem vizsgafilmjeiről így le kellett tennem, de második alkalommal nem hagyom ennyiben: a képzősök kisfilmjeit a jobb oldali első ajtó mögött meg is találom, egész közel a bejárathoz, hogy elmentem mellette. Alig heten szóródunk szét a teremben, köztünk több alkotó, pedig jól esik ez a szikrázó kísérletiség, üdítő ötletesség és a ritka, fogyasztóbarát hossz. Van túljátszott ötlet, vagy kibontatlan, meg rossz is néha; ami nincs: a filmezés kényszeressége, a történetek erőltetése. Könnyű kézzel csinálják a filmeket. Vonalak, formák és/vagy végre gondolatok jelennek meg a vásznon – jó nézni. A programért felelős képzőművészetis Lendvai Ádám azért berzenkedik: ő nem ezt a válogatást adta le.

Ez nem egyedi eset, egy-két szervezési vagy technikai malőr nehezíti az alkotók dolgát. Baróti Éva Ifjúsági házban levetített Aves – Roma Roadmovie-ja például megfelelő berendezés híján nem mehet le beta kazettáról, csak dvd-ről, ez azonban egy fél órával hosszabb, félig nyers anyagot tartalmaz. Így a száztagú cigányzenekarról szóló, ígéretes és szórakoztató dokumentumfilm végére sokan türelmüket vesztették, a rendezőnő az utolsó fél órában a padsorok közt szűkölt, majd a film végén bocsánatot kért az ottmaradtaktól, és szólt, hogy most egy musztert láttunk.

A filmfesztivált több, kevéssé filmes vonatkozású programmal is sűrítették: valószínűtlenül anakronisztikus koncertekkel – az Ifjúsági házbeliek húsz-harminc, a fesztiválsátorbeliek tíz évvel repítettek vissza –, amelyekben mindenki végtelen természetességgel vett részt, a helyi gimnazisták pedig egyenesen erre vártak. A Rutkai Boritól ütős Specko Jedno fellépésein mindig kicsi, de telt ház, a haloványabb Pop Iván-koncerten ritkásabb, de annál bizakodóbb közönség fogad. A fesztiválsátor valóságos Sziget ’98, amikor még egész testes az alternatív szcéna, főműsoridőben, főútvonalon húsz éves zenekarok játszanak. Bár a fellépők fiatal formációk (Zagar, Neo, Belga), a hangulat és a lelkes gimnazistalányok, hátizsák, sör meg csíkos sál, még az ősködből ismerősek.

Ha estére időutazás, délelőttre is: halljuk a saját lépéseinket az utcán, még semmi nincs a 2010-es metropoliszból, csak egy élhető, emberbarát város. Filmes kötődésű, szerény szoba-kiállításokkal hangolhatjuk magunkat a kíméletből délutánra időzített vetítésekre. Az 1968-as Egri csillagok jelmezeit, a Siklósi Kerámia Szimpózium tárlatát és Makk Károly életmű-kiállítását láthatjuk a művházban (Művészetek Háza). Hogy a Makk Károly-filmek fotóit kik készítették, még megtudhatjuk az ajtófélfán lebegő A4-esről. Hogy melyik filmekből származnak a jelenetek, ügyesen a lap aljáról. Hogy melyik cím melyik képhez tartozik, és kiket ábrázol a fotó – előzetes ismeretekkel és némi játékos kedvvel nekiállhatunk az összepárosításnak. A kombinációk beláthatóak – segít, hogy kevés a kép. Csempepadlón lépdelünk, cigifüstben egyik este, és a csempefalról lelógó, neonnal világított bizarr Eizenstein-grafikákat nézzük Rutkai Boriék koncertje előtt. Az együttes többször áthalad a koszlott termen, olyan házias az egész.

A családiasság érzését erősíti a mindig elérhető közelségben, nép közé vegyülve fesztiválozó főszervező, Szekeres Dénes jelenléte, vagy az OTP székházban elhelyezett készséges fesztiválszemélyzet, és hogy estére úgyis valamelyik kocsmában látjuk viszont egymást. Ez a természetes lazaság rendeztetett be a Murphy’s Pub pincéreivel az emeleten egy rögtönzött mozit, hogy délelőtt háromfős pótvetítésen, asztalra fektetett fejjel nézhessük meg a legutóbb elmulasztott filmet. És ugyanez az ártatlan közvetlenség taszított más pincéreket a kétségbeesésbe, hogy a zsúfolt vendéglő közepén felzokogjanak: mennyi vendég, istenem, és mind vacsorázni akar. Máshol ugyanezzel a szeretetreméltó keresetlenséggel hoztak ki zöld tea gyanánt zöld csomagolású filtert, megint máshol sajnálták, de a hús, az elfogyott. Nem számítottak ekkora invázióra.

A Filmünnep, mint egy kifogyhatatlan bőségszaru, újabb és újabb programokat gördít elénk. Játszhatunk is: szavazhatunk közönségként – a többiek végül Az a csodálatos spliti éjszaka című filmet juttatják díjhoz. A szavazók még nyerhetnek is a tombolacédulájukon szereplő sorszámmal, ha nem dobják a szemétbe, mint én. A díjkiosztó gáláról lemaradva egy héttel később látom, hogy a Filmünnep keresi a sorsjegyem: „Kérjük a Filmünnep alábbi belépőjegyének: 00 47 73 tulajdonosát, jelentkezzen, hogy átadhassuk nyereményét, a Panasonic DVD lejátszót.”

(2005-10-26)

 

Magdalena Piekorz: Sebhelyek
Magdalena Piekorz: Sebhelyek
23 KByte
Ahmed Imamović: Go west
Ahmed Imamović: Go west
119 KByte
Ahmed Imamović: Go west
Ahmed Imamović: Go west
105 KByte
Eizenstein grafikái
Eizenstein grafikái
39 KByte
Eizenstein grafikái
Eizenstein grafikái
32 KByte
Eizenstein grafikái
Eizenstein grafikái
31 KByte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső