Péczely Dóra A kis táskalopás
Dyga Zsombor: Kész cirkusz
Elek Ferenc, Welker Gábor, Schmied Zoltán
Elek Ferenc, Welker Gábor, Schmied Zoltán
33 KByte

Bármilyen magyar vígjátékkészítés-koncepció jobb, mint a klasszikusok remake-jének sorozatgyártása, de különösen jó, ha független filmesek nyitnak a közönség felé. Bár nem ő az első fecske, de Dyga Zsombor (a humoros jelenetekben gazdag) Tesó után egy vígjátékkal jelentkezett a tavalyi filmszemlén. A Kész cirkusz elsősorban műfajában újdonság Dyga életművében, hiszen a humor mellett az új film alapelemeit már megismerhettük korábbi alkotásaiból. A helyszín most is a lakótelepek vidéke, egy kis lakóparkkal feldobva; a színészgárdáját sem cserélte le, és beszerzett melléjük néhány „profit”, elsősorban két színésznőt (Udvaros Dorottyát és Ónodi Esztert), mert belőlük volt kevés eddig; és maradtak fókuszban az emberi kapcsolatok is, de egy vígjáték kereteihez igazodva. Az elbeszélés módja sem változott alapvetően, kerülendő minden bevett kameraállás, és a tempót fokozzuk a végletekig. A Kész cirkusz legtöbb jelenetében autóban, motoron ülve vagy futva közlekednek a szereplők, többnyire oldtimer autókban. Érdekes látvány a szép, régi autók designja, de ez a szemet gyönyörködtető vonulat tökéletesen önmagáért való, szervetlen díszletté lesz a 21. századi rohanást filmnyelvvé író narrációban. Maradt a zene is olyannak, amilyen eddig volt, a The Uptown Felaz kellemes, fülbemászó dallamai kerültek a képek alá.

A Guy Ritchie neve által fémjelzett sokszereplős, szoros és bonyolult dramaturgiára épülő filmek mellett a magyar filmtörténetben Sőth Sándor alkotása, A nagy postarablás (1992) áll tematikájában és műfajában legközelebb Dyga Zsombor filmjéhez. (Ráadásul az egyik főszereplő, Udvaros Dorottya játszotta abban is a szeretőt tartó szépasszonyt, Marit.) De Sőth filmjében a történet „háza” a posta épülete, egy (látszólag) mozdíthatatlan pont, bevenni való vár egy lakótelep díszletei közt, amit megnyitás előtt egy héttel birtokba vesznek és „beüzemelnek” a csapat tagjai. A Kész cirkuszban a megszerzendő retikül folyamatos mozgásban van, élőlényként változtatja helyét, noha az elején még úgy tűnik, szintén egy pénzintézet lesz a film központi tere. Ennek a táskának az útvonalát próbálja követni minden szereplő, az ő mozgásukat pedig a kamera. A film tempóját így ez a gyorsan mozgó tárgy határozza meg, és szó mi szó, nehéz lélegzetet venni a folyamatos képi rohanásban. Az autós- és motoros üldözések gyorsasága, és csak képeken létező hosszúsága megalopolisz méretű teret képez, holott a történet egy lakótelep és egy lakópark virtuális találkozási pontján játszódik. A költőiségtől mentes történet egyetlen lírai képsora – egy búgócsiga hosszan mutatott közelije – allegóriává nő, a Kész cirkusz sztorijának és elbeszélésmódjának allegóriájává. A tengelye körül pörgő egyszerű „tárgyat” mozgásformája és sebessége teszi érdekessé, ezektől lesz az egyébként a sarokban hasaló eszköz megunhatatlan, élő játékká, amiről nehéz elfordítani a tekintetet.

A táska tehát „mellékszereplővé” válik az akció-vígjátékban, a valódi történet pedig hat férfi és két nő, pontosabban hat lúzer és két istennő problematikus viszonyrendszerének próbára tétele és kibogozása. A bankrablók hármasa (Görög László, Nagy Zoltán és Tóth József) kissé háttérbe szorul, ők töltik be a gegmanek szerepét. A főszereplő nőket sem sikerül tökéletesen integrálni a „barátok közt” szerveződött filmbe, de ez szerepük elszigeteltsége miatt nem túl szembeszökő. Kivétel Lévisz (Schmied Zoltán) és a szépasszony kettőse a végkifejlet előtt, mely számonkérésnek, sőt leszámolásnak indul, mert a fiú ellopta a nő írógépét együttlétük után. A kellőképpen felpaprikázott nő, akit ráadásul útközben még egy motoros is hátráltatott, és aki az útjába állított járgányt nemes egyszerűséggel félretolta a terepjárójával (a jó dramaturgiai ötlet kidolgozottsága hagy kívánnivalót maga után), egyszerűen beemeli szeretőjét az autóba: eljött a vendetta ideje. De a full-macsó olyan természetességgel és játékossággal magyarázza el és mutatja be az írógép-zenészet egyedülálló csodáját a vérszomjas asszonynak, hogy a dühöngő nő haragja pillanatok alatt elillan, a kemény arcvonások huncut és felszabadult nevetősre változnak.

Scherer Péter (aki úgy profi, hogy nem profi) a legjobb formáját hozza a filmben, annak ellenére, hogy három szempontból is neki van a legnehezebb dolga. Babbel, azaz „Miszter Tévésörrel” (ahogy felesége emlegeti) focista karrierje már több évtizede mélypontra jutott, mostanra asszonya oldalán is sikerült sokadhegedűssé küzdenie magát, így Scherer szerepe a hálátlan, tökéletlen megalúzeré –- ebből a helyzetből kell szimpatikussá válnia. A másik nehézség színészi státusában rejlik, hiszen – a hibátlanul játszó Csuja Imrével karöltve – neki kellett betölteni a híd szerepét „a barátok” összeszokott szereplői és a színészek közt, és Scherer ennek a feladatnak tökéletesen eleget is tett. (Az egyébként nagyon kedvenc Ónodi darabos, többnyire szájcsücsörítésre épülő játékát csak neki sikerül feloldania.) A harmadik, egyben legnehezebb feladata azonban a film legkérdésesebb, de kétszeresen is jelenlevő sztorielemeének, a vécéjelenet megoldása volt. A Scherer alakította szereplő, az egykor szépreményű labdarúgó egy sorsdöntő meccs helyett a klozeton töltötte a kilencven percet, s ezzel nemcsak a kiugrás lehetőségét veszítette el, hanem a közröhej nyomorult tárgyává is vált. (Mindez szép lassan derül ki, mert a történetmondás menetének extragyors tempója fordítottan arányos az információk adagolásával.) Babbel is érzi, hogy magánélete mélypontra jutott, ezért készíttet fotókat feleségéről és annak szeretőjéről. A film során azonban (deja vu!) ismét be kell térnie izgalmában egy illemhelyre, ahol megint kifogy a vécépapír, és úgy néz ki, ezzel végleg befellegzett az életének. A jelenetet dramaturgiailag indokolt, annak ellenére, hogy veszélyes egy ennyire közhelyes helyzetkomikumraon alapuló jelenetre építeni a film egyik fő szálát. De így lesz nyilvánvaló, mi is történt annak idején, másrészt előkerül a zsebből a régi eseményről szóló, összehajtogatott újságcikk, s felhasználása menekülést hoz a kínos helyzetből. És ez a „bátor” lépés teszi lehetővé, hogy hősünk ne maradjon le a zárójelenetekről, amelyben lehetősége nyílik teljesen felnőni, és megvédelmezésével visszahódítani Erát, a feleséget.

A Tesó sokarcú, finom Artinje, Wekler Gábor a tisztaságmániás „fiú”, Zoé szerepét kapta a filmben, ezúttal hosszú hajat – mint börleszk-kelléket – lobogtatva. A három barát triászában kissé színtelen a szerepükben magától értetődően mozgó Lévisz és Kelvin közt. Azok a legjobb pillanatai, amikor kiszakadhat a triumvirátusból, és egyszemélyes jelenetben kell helyt állnia. Lévisz szerepében a magabiztos Schmied Zoltán, akiről ebből a szerepéfilmből nem tudunk meg újat a Gyilkosok és a Tesó nagyszerű alakításai után, kivéve, hogy nem áll jól neki a szőkített szakáll. Elek Ferenc továbbra is verhetetlen a bárgyú gombfocibajnok és focidrukker megindító és szeretnivaló szerepében.

Furcsa az az ellentmondás, ahogy a film verbálisan és vizuálisan viszonyul az erotikához, a cselekményfilm eseményeinek egyik mozgatórúgójához. A szavak szintjén szinte durva, de mindenképpen nagyon nyílt szexuális játszmák zajlanak a vásznon, a képeken viszont szorosan lepedőkbe burkolózva szeretkezik Zoé a kanapén (sic!) újdonsült barátnőjével. A szépasszony és Lévisz „foteljelenete” legalább megpróbál némi erotikát és ötletes „mutatok is valamit, meg nem is” játékot vinni ebbe a Szexisták és rámenős nők találkozása a filmvásznon típusú felállásba. De hol van mindez a Tesó bonyolultabb és szeretnivalóbb nő-férfi és férfi-férfi viszonyaitól? Szép példa a Tesó zárójelenete, amikor a fivérek levonják történetük „emberi és erkölcsi tanulságait”, és nehéz eldönteni, hogy akkor ezt komolyan vagy ironikusan kell érteni. A Kész cirkuszban e helyett marad a kioktatás, Zoé ápolja le Léviszt, mert még mindig filmhősök a példaképei, holott ő is ugyanolyan komolyan veszi az esti gombfocimeccset, mint barátja.

A film folyamatosan bagatellizálja az önmaga által megteremtett szituációkat, azt sugallva, semmit nem kell komolyan venni, bármennyire is úgy tűnik, hogy itt most élethalálharc folyik a táska tartalmáért. De elég alapul venni a címet: Kész cirkusz ez a film, a szerencsés véletlenek és a szerencsétlen helyzetek egymásba fonódása, egészen a zárójelenetig, amelyben a happy end elkerülése érdekében – egy sokszorosan megalázott mellékszereplő a bátyja bandájával megveretteti az egész bagázst –, ahelyett, hogy a jók elnyernék méltó jutalmukat, a rosszak pedig büntetésüket, hirtelen mindenki egy kalap alá kerül. Úgy fest innen nézve, hogy a történet minden résztvevője egyformánugyanolyan önző, agresszív és ellenszenves figura. És hiába küzd a film végig e fel-felsejlő balsejtelem ellen, ha a zárójelenet ellentmondást nem tűrően, agresszív és ellenszenves egyértelműséggel állítja ezt.

A történet rohan a szereplők után, akik a titokzatos táska megszerzéséért küzdenek, váltakozva jönnek a nyelvi humorral fűszerezett gegek és a börleszkjelenetek, de valahogy mégsem felhőtlen a szórakozás. Emberi kapcsolatok forognak kockán, akkor is, ha a szereplők komolytalan egzisztenciák, akiknek céljai és motivációi kicsinyesek. És mégis: kár volt ezeket az embereket és kapcsolatokat veszni hagyni a film (utolsó poénja) kedvéért.

 

Welker Gábor és Elek Ferenc
Welker Gábor és Elek Ferenc
32 KByte
Sherer Péter
Sherer Péter
43 KByte
Schmied Zoltán és Udvaros Dorottya
Schmied Zoltán és Udvaros Dorottya
24 KByte
Éri-Kovács Zsanna
Éri-Kovács Zsanna
24 KByte
Onódi Eszter és Schmied Zoltán
Onódi Eszter és Schmied Zoltán
30 KByte
Onódi Eszter
Onódi Eszter
35 KByte

52 KByte
Csuja Imre, Tóth József és Nagy Zoltán
Csuja Imre, Tóth József és Nagy Zoltán
49 KByte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső