Tamás Amaryllis Templom mozi
Interjú Székely Orsolya filmrendezővel a IV. IKON filmnapokról

Hogyan találtál rá - mint ideális helyszínre - a békási evangélikus templomra? Szokott-e itt lenni más, világi kulturális esemény, és ha igen, milyen gyakorisággal?

Óbuda TV-s koromban ismerkedtem meg Donáth Lászlóval, aki csillaghegyi evangélikus lelkészként indult az országgyűlési képviselő választáson. Hivatalból rögzítenem kellett a kampányt és mindent, ami ezzel jár egy közszolgálati televíziós számára. Azóta van élő munkakapcsolatunk. A templom pedig megépülése óta, most már negyedik éve ad otthont kulturális rendezvényeknek. Ezekről a Hét hárs című újságjukból lehet tájékozódni. Bárki feliratkozhat a listára és látogathatja a rendezvényeket. Csak egyszer kell kimenni hozzájuk személyesen, bemutatkozni. Békásmegyeren, a Mező u. 12. szám alatt - a lakótelep hegy felöli oldalán, a telepet körbeölelő körút szélén - áll a templom.

Miért volt szükség az "IKON STUDIÓ EGYESÜLET" megalapítására ez év tavaszán? Kik az alapítók? Mik az egyesület kiemelt célkitűzései? Miben más ez az egyesület, mint bármely más kulturális csoportosulás?

Egyesületet alakítani elsősorban racionális okokból kell. Az uniós pályázati kiírások előnyben részesítik a civil szervezeteket. Számunkra semmilyen látható, élhető változást ez a szervezeti forma nem okozott, ugyanis eddig is együtt dolgoztunk. Közhasznúak pedig azért akartunk lenni, (a végzett munkánk eleve az), hogy három év elteltével hozzánk is lehessen küldeni az 1%-okat. Ugyanis a közszolgálati filmezés nemhogy nem nyereséges, hanem időnként súlyosan veszteséges tevékenység. A pályázati úton elnyerhető pénzekhez minden esetben hozzá kell tenni a 25% önrészt. Ez rendben is lenne, ha Magyarországon lenne fizetőképes kereslet, és pénzért el tudnánk adni a filmjeinket. A közszolgálati televíziók szívességet tesznek, ha egyáltalán vetítenek dokumentumfilmet. A rendszer olyan, hogy ellenérdekeltséget generál, a tévéknek nem érdekük az ingyen kapott anyagok műsorba állítása. Pénzt meg végképp nem adnak az ilyesmiért, hacsak valamilyen személyes érdekeltséget meg nem talál az ember. Mi nem vagyunk ezen a területen, ezekben a formákban "ügyesek". Nem is akarunk lenni.
Közhasznú mivoltunkban Tarlós István, a III. kerület polgármestere pártolótagként támogatja tevékenységünket, amiért nagyon hálásak vagyunk.
A tagok névsora pedig: Tóth Zsolt Marcell rendező-operatőr, B. Marton Frigyes rendező-producer, Balog József író-rendező, Bicskei Éva szerkesztő-dramaturg, Bánóczi Lídia producer, Dégi János színész-rendező, Dobozy Elemérné Erdélyi Zsuzsanna etnografus, Tóth Judit dramaturg, Kóczé Angéla szociológus, Németh Andrea író-dramaturg, Nyulász Melinda animációs rendező, Sass Péter elektrografikus-vágó, Székely Borbála marketing-kommunikációs szakértő, Sipos Zoltán író-dramaturg, Sztarenki Pál színész-rendező és jómagam.

Beszédes a IV. Ikon Filmnapok programját előrevetítő cím: "Teremtett világunk". Ez kinek a leleménye?

A címet én adtam, önhatalmúan, a program egyik részének. Nem beszéltünk róla, nem közösen döntöttünk. Mégis volt bátorságom hozzá, hogy a többiek nevében is feltételezzek egy Teremtőt.

Az idén a Te munkáid mellett Dégi János, B. Marton Frigyes és Tóth Zsolt Marcell alkotásait vetítik a templomban
.

Részben az Egyesület megalakulása indokolta a műsorszerkesztést, részben az a tény, hogy idén, bár szinte egész évben folyamatosan forgattam, még sincs elegendő kész anyagom.
Az előző évekhez képest, amikor szintén vetítettünk tőlük is filmeket, annyi csak a változás, hogy míg a korábbi anyagok mind az IKONOSZTÁZ - magyarországi hittörténet sorozat keretében készültek, az idén bemutatásra kerülő anyagok e sorozattól függetlenül születtek meg.

"Árokszéli patika" - a Filmnapok ismertetőjében így jelölöd az október 22-én vetítendő három kisfilmedet. Valamiféle vajákosságra gondolok, a szó legjobb értelmében, fölkészülvén a várható mozgókép-látványra. És oly "hétköznapi" csodákra, amiket csak azért nem veszünk észre, mert a szemünk előtt vannak... Jók a megérzéseim?

A Korga Zsuzsáról forgatott film a "nem fogyasztás", a természet értékeinek megbecsülése jegyében készül. Emlékezetünkbe idézi azt a sokrétű ismeretet, ami öreganyáink tudománya volt, és amit az utóbbi ötven évben egy könnyed mozdulattal kidobtunk a panelek ablakán. Aki eljön a vetítésre, az megkóstolhatja például a csalánt! - nagyon ízletesen elkészítve. Azt a csalánt, ami életben tudta tartani a Don-kanyarból hazavánszorgókat!

Október 23-án B. Marton Frigyes egy pogány termékenységvarázslásról, Tóth Zsolt Marcell a "fagyos oázisról" ad filmes hírt -, mint időtlen és épp ezért elgondolkodtató jelenségekről. Ha mint "ikonosztáz"-t kell megfogalmazni a filmjeiket, a Te Növénygyűjteményeddel mi az a közös pont, amiért ezen alkotások egy napra kerültek a műsorban?

A közös gondolat: mit művelünk "teremtett világunkkal"?

A Máriakönnye - Vodica a Te filmed, a Másodosztály Dégi Jánosé. Hogyan látod/hogyan látjátok, mennyire a napi politika és mennyire az örökölt történelem befolyásolja a Hittörténeti Archívum szereplőinek életlehetőségeit Magyarországon? Legyen az akár egy Baja környéki búcsú, vagy akár filmszociográfiai pillanatkép a roma gyerekek tanulási esélyeiről?

A Hittörténeti Archívum keretei között olyan filmszociográfiákat készítek, melyek a vallási szokások változásait kísérik figyelemmel. A két filmet a roma-kérdés kapcsolja össze. A búcsújáráson forgatott anyag azt példázza, hogy akik tartják a vallást, azok lelkében saját maguk számára adott a rend. Így talán könnyebben viselik a nehézségeket. Azokat a nehézségeket, amiket a társadalmi környezet változása folyamatosan, és egyre elviselhetetlenebbül súlyoz a vállukra. Magánemberként és filmesként egyaránt úgy gondolom, hogy az intézményesített tanulás mellett a lélek embereinek, a papoknak nagy szerepe lenne a roma élettér elviselhetőbbé tételében. A folyamatok viszont azt mutatják, hogy egyre kevesebb a pap, és egyre nehezebben találnak el a falu végére. A külvárosról nem is beszélve.

A vetítéseket követően szakemberekkel vitázhatnak az érdeklődők akár birtokrendezési stratégiáról, akár romapasztorációról.

A birtokrendezés kérdését a mai magyar társadalom egyik legsúlyosabb problémájának tartom. Több mint tíz éve nincs bátorságunk bevallani, hogy a szövetkezetek szétverése és a kárpótlás végzetesen elhibázott lépés volt. A csatlakozással eljött az a pillanat, amikor erről nem lehet tovább hallgatni. De nem csak ki kell mondani, hanem minden lehetséges módon meg kell kezdeni a mezőgazdaság "átstrukturálását". Újra létre kell hozni a szövetkezeteket, vagy a szövetkezet jellegű formációkat.
Meghívtunk olyanokat, akik elszenvedői a folyamatnak, és olyanokat, akik tudósként gondolkoznak róla, illetve döntési helyzetben vannak. Hogy kik jönnek el? Az csak a vetítéskor fog kiderülni.

Október 24-én vasárnap levetítitek Mészáros Márta: A temetetlen halott című, Nagy Imrének emléket állító játékfilmjét. Mészáros Márta - Mécs Imrével együtt - elkíséri az alkotást a Filmnapokra.

Mészáros Mártát Donáth László és a békási evangélikus gyülekezet hívta meg. Itt emlékeztetnék arra a történelmi tényre, hogy Donáth László, Donáth Ferenc fiaként "snagovi gyerek" volt. Tehát, ha készül egy film Nagy Imréről, akkor természetes, hogy ő a gyülekezetében azt levetíti. Ilyen értelemben ez nem IKON Stúdiós bemutató. Mi csak a "szervezési keret" vagyunk.

Budapest, 2004.október 19.

 

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső