Bella Tamás Webre magyar!
cyberkritikusi szörftúra a magyar filmek internetes portáljain

221 KByte

Aligha kell Internet-gurunak vagy szókratészi leleménnyel megáldott bölcselőnek lennünk ahhoz, hogy megérlelődjön bennünk a gondolat: a filmes weboldalak csaknem annyifélék, mint maguk a filmek. Mégis, mielőtt nekirugaszkodnánk virtuál túránknak a magyar film területén, talán érdemes a nyugati világhálós promóció két egymásra kvázi merőleges példáját röviden szemügyre venni, hogy vizsgálódásunk abszcisszájául és ordinátájául szolgáljanak. Így nem veszünk majd el a besorolhatatlan információk tengerében.

A nyár elmaradhatatlan amerikai blockbustere a Pókember 2. Ha ellátogatunk Sam Raimi filmjének hivatalos honlapjára (http://spiderman.sonypictures.com), a bőség zavarával küszködhetünk: a flash-animációkkal, látványos hátterekkel tömött oldal számtalan linkjén mindent megtudhatunk a figurák kapcsolatrendszeréről, a filmkészítőkről és producerekről. Emellett a magaskultúra emberének már-már riasztó merchandising-paradicsom tárul a szemünk elé: a promóciós linken egy sor amerikai- és világcég hirdet meg a filmhez kapcsolódó reklámkampányokat, nyereményjátékokat, a Dr Pepper® üdítőtől a Burger King®ig. Természetesen külön lapot szenteltek a mobiltelefonok arachnoizálásának: három Pókember-játékot vásárolhatunk meg, de csengőhangokból, háttérképekből sem szenvedünk hiányt. Ezen kívül letölthető képernyővédők, grafikák, kvíz, rajongói rajzverseny s ki tudja még hány attrakció szolgál a film körüli amúgy is megalomán felhajtás további erősítésére, a fiatal célközönség izgalomban tartására. A glóbusz legkiterjedtebb szórakoztatóipari cégóriása, a Sony semmit sem bíz a véletlenre.

Az ellenpéldát Denys Arcand remekműve, a Barbárok a kapuk előtt (2003) szolgáltathatja, mely nem is rendelkezik saját portállal, csupán a Miramax homepage-éről érhető el egy rendkívül puritán, animációk és – ha a reklámoktól eltekintünk – linkek nélküli webhely (http://www.miramax.com/thebarbarianinvasions/index.html), amelyen a filmplakát, a stáblista, a cselekmény összefoglalója, valamint a film díjai szerepelnek. Nem épp sok, a gesztus mégis érthető: ez egy viszonylag kis költségvetésű szerzői film, amely nem is kívánja megszólítani az ún. nagy – értsd: pop – közönséget, s természetesen nincsenek árukapcsolási igényei sem. Arcand viszonylag idős, és talán nem is igazán lát fantáziát a webes hírverésben. Alighanem igaza is van: az effajta igényes film számára legnagyobb reklámerőt már sikerült ügye szolgálatába állítania: elnyerte a legjobb nem angol szinkronnal készült filmnek járó Oscart.

Megadtuk a koordinátarendszert, melyben a magyar hálózati kínálat elhelyezhető; feltehetjük tehát a kérdést: mit akarnak, s mit tudnak nyújtani a közelmúlt magyar filmjeinek weboldalai. Bár a pontos válasz, mint fentebb megállapítottam, majd filmenként eltérő, mégsem kell mindegyik homepage-ét felkeresnünk ahhoz, hogy használható képet nyerjünk ezek minőségéről. Számos honlap anyagát átböngészve kikristályosodik néhány markáns csoport, melyeket olyan filmek és hozzájuk kapcsolódó site-ok alkotnak, amelyeknek irányultsága, célközönsége és marketingstratégiája is hasonló. E honlap-típusokat fogom a továbbiakban – az utóbbi évek filmtermését tekintve a teljesség igénye nélkül – áttekinteni. Érdemes megint a populáris filmek csoportjával kezdeni; ide olyan műveket soroltam, amelyek relatíve nagy költségvetéssel készültek, amiből telt a professzionális és számos médiumot megmozgató reklámhadjáratra is – a siker, a magas nézőszám a beetetés farkastörvényeinek megfelelően nem is maradhatott el. E téren – kevéssé meglepő módon – egy reklámszakember, a Magyar vándorral (2004) második opusát abszolváló Herendi Gábor járt el a legmagabiztosabban. Kiterjedt beharangozó kampányával a Valami Amerika (2002) sikerére is épített.

A Magyar vándor portálja (www.magyarvandor.hu) is nyugati minták szerint igyekszik erősíteni a film körüli buzzt: filmzene-részleteket, előzeteseket, video klipeket és háttérképeket tölthetünk le számítógépünkre, s persze a mobil sem maradhat ki: mono- és polifonikus csengőhangok, oplogók, háttérképek kényeztetik a nagyközönséget. Az egész oldal a film keresett szóviccekre, sörbugyogtató nyelvi élcekre épülő modorában készült, a történetet vázoló néhány mondattól a karakterek körfotós bemutatásáig. Időnkét néhány virtigli magyar szellemesség is be-becsusszan a laposságok közé, így hideg sörrel ezek a szövegek is fogyaszthatók, a délutáni talkshow-kínálattal sikerrel veszik fel a versenyt – és ha belegondolunk, már a Vándornak sem voltak ennél jelentősebb ambíciói. Azért az meglátszik, hogy eleget költöttek a vállalkozás egészére: a hírek, a filmmel kapcsolatos fontos adatok mind megvannak, mégpedig meglepő igényességgel. Van lexikon is: "a szóbaforgó [sic!] komolytalan koholmányban elplántált valóságmagvak hiteles leírása". Eltekintve a vesszőhibáktól, valamint a külön- és egybeírás makuláitól, ez szintén jó minőségű, és szerencsénkre a kínzó poénkodás nélkül megszerkesztett rész. Az eddig taglaltakon felül – s ez minden popsite-ra egyaránt érvényes meglátás – tulajdonképpen a reklám, a merchandising-lehetőségek kihasználásának vágya teszi szerteágazóbbá az oldalt, de – értelemszerűen – érdekesebbé aligha. Az "Ereklyék" címszó alatt képeskönyvet, pólót, sapkát kínálnak, s nem marad el a támogatók felsorolása sem. A weblap felkínál még néhány teljesen fölöslegesnek tűnő opciót: található itt vicceskedő (ál)beszámoló a forgatási napokról (hogy ezt ki fogja elolvasni?), valamint netes fórum is, amelyet egyáltalán nem sikerült beindítani, mivel a – láthatóan a homepage fenntartói által kezdeményezett – összes virtuálcsevely néhány pillanat alatt alámerül az érdektelenség mocsarába, s elhal. Utóbbi szintén klasszikus tünet, mert az obligátnak tűnő fórum más magas nézettségű filmek oldalán sem működik. Véleményem szerint egyébként a rajongói fórum működése vagy hibernált állapota éles választóvonalat húz a reklámmal beetetett, mesterségesen népszerűvé tett, valamint a működő kultuszú, suttogó propaganda által populárisabbá váló filmek között. Erről még lesz szó. Végül egy visszafogott mondat erejéig annyit füstölögnék csupán, hogy a Magyar vándor portálján a helyesírás szinte mindenütt egységesen alacsony színvonalat mutat: a hibák vagy hemzsegnek, vagy rendszeres időközönként feltűnnek az egyes szövegekben.

A közelmúlt magas nézettségű magyar filmjei közül Bereményi Géza Hídembere (2002) a Magyar vándor szinte tökéletes ellenpólusa: a játékos anakronizmus helyett történelmi hitelességet kíván nyújtani, a döntően produceri finanszírozás helyett csaknem tisztán állami forrásokból forgatták, és – nem utolsósorban éppen ezáltal – politikai viták kirobbantójává is vált. A Hídember alighanem olyan mű, amelyet a politikailag éppen bemutatása idején polarizálódó ország egyik fele kötelességének érzett megnézni. Már első pillantásra megállapítható, hogy weboldalának (www.hidember.hu) egész mások az alapvető célkitűzései, mint a legtöbb népszerű alkotásnak: ezúttal talán kevésbé a filmet, mint inkább a magyar történelem egy szeletét kívánják nekünk eladni. Úgy tűnik, hogy a didaxis hívószava még annyira sem serkenti az alkotó fantáziát, mint az üzleté: a kezdő háttér látványos scrolleffektusa a Duna-part korabeli látképével, központjában az épülő Lánchíddal sajnálatos módon az egész honlap leglátványosabb, legérdekfeszítőbb része. A filmről kínált információkat a történelmi adatkomplexum közvetítésének igénye határozza meg. A főoldalról elérhető, a fontosabb szereplőkről készült kis képek a 19. századi szalonfestészet portréit idézik, s olyan linkekhez vezetnek, amelyek nemcsak fotókkal és színészinterjúkkal, hanem háttér-információkkal is szolgálnak. A szinopszis igyekszik némi általános kitekintést is nyújtani; a mű keletkezéstörténetét, a fontosabb helyszíneket a cselekmény szemszögéből mutatják be, végül pedig – a nagyvilág okulására – a site angol verziója is elérhető. A page természetesen a standard elvárásokat kielégítő anyagot is nyújt, bár ezek a részek – a tulajdonképpen itt sem működő netes posta, a kép- és werktár – meglehetősen sótlanok.

Nagyjából ugyanez áll a "Sajtó" és az "Interjúk" című részekre. Valójában egyszerű netes cikkgyűjtemények ezek, amelyeknél akár csak valamivel frissebbet bármely keresőprogrammal magunk is néhány perc alatt összeállíthatunk. Itt újra a magyar filmweb általános szimptómájához jutottunk: a legtöbb nethely szerkesztői – alkotásuk fontosságát igazolandó – kötelességüknek érzik egy hasonló összeállítás szerepeltetését, azt azonban már nem, hogy összegyűjtsék és számítógépre vigyék a kizárólag a nyomtatott sajtóban, horribile dictu a televízióban megjelent anyagokat is. Így a sajtóopció az oldalak haszontalan függelékévé degradálódik.

A Hídember honlapjának sajátos hibája viszont a stábról közölt információk néhol megdöbbentően hiányos volta, ami egy óriás költségvetésű, irodalmi fogantatású produkció esetében legalábbis meglepő. A rendezőről például megtudhatjuk ugyan, hogy elismert novellista, regény- és drámaíró, mégis csupán első novellájának címe (A svéd király) szerepel a szövegben, amelyet mintha valami középkategóriás lexikonból másoltak volna át. Bizonnyal legjelentősebb műve, egyetlen regénye, a Legendárium éppúgy hiányzik, mint fontosabb drámái (mondjuk a Légköbméter), vagy az a nem épp jelentéktelen adat, hogy Kossuth-díjas. A magyar honlapokon ismét csak jellemző bulvár ízű színészpreferencia esete volna vajon, hogy kedves színésze, Eperjes Károly – egyébként jóval hosszabb – adattárában szerepel a Bereményivel egy évben megkapott állami kitüntetés? Az pedig már egyenesen célzatosnak tűnik, hogy az ország manapság hanyagolt egykori legjelentősebb színésze Cserhalmi Györgyi (!) néven szerepel a menüben. Róla nincs is semmiféle kommentár, szerepeit és díjait sorolják elő. (A Credits [hajdan ezt impresszumnak hívták] adatai szerint a tartalomért a társíró Can Togay, valamint Soóky Sarolta a felelős.)

A népszerű filmek közül kilóg – s egyúttal kiemelkedik – Antal Nimród Kontrollja (2004): kisebb a költségvetése, s píár szakemberei nem használhatták ki sem egy előző film, sem a politikai botrány propagandapotenciálját. Reklámhadjárata is kevesebb tőkéből gazdálkodhatott, ha magyarországi viszonylatban nem is épp kevésből. Bár a Kontroll honlapjára (www.kontrollfilm.hu) is érvényes néhány magyar konfekcióhiba a hírek gyűjtési módjától a bosszantó színészpreferenciáig, s nem hiányoznak az unikális defektusok sem – az interjúkat például rejtélyes okból következetesen "riport"-ként aposztrofálják, a két helyen is felajánlott "Kúl játék" pedig még mindig fejlesztés alatt áll, alighanem immár örökre –, az összbenyomás mégis pozitív. Először is korszerű: a sok választási lehetőséget nyújtó, atmoszférikusan tervezett (mindenütt a metró térképei, egyéb attribútumai szerepelnek) oldalra jó minőségű, hanggal is ellátott intro vezet be. Igazodva az aktuális trendhez, a készítők rengeteg letölthető anyaggal: fényképekkel, mpeg-előzetesekkel, videoklipekkel és zenékkel igyekeznek elbűvölni a látogatót. Az interjúktól a fotókig töméntelen adat érhető el a stábról, nem hiányzik a merchandising-részleg és az angol verzió sem – a mű fesztiválsikerei tanúsítják: volt értelme elkészíteni. A magyar közönségfilm ügye iránt fogékonyak számára szívmelengető látvány lehet a Fórum, ahol a feltett kérdésekre bámulatosan sokan válaszoltak, egymással is beszélgetve. Ez a film és honlap valóban megmozgatta a célcsoport fantáziáját – kultusza szerves, nem gerjesztett, ezért hosszú idő múlva is emlékezni fognak rá. Summa summarum, a Kontroll homepage-e profi munka, egy jól működő populáris film kiváló kiegészítője; a valódi levelek mutatják népszerűségét, a nézőszámok pedig valószínűsítik effektivitását.

Persze a magyar filmek többsége máig nem a "kommersz" kategóriába tartozik. A művészi igényű és (a teljesség kedvéért bizony ide kell írjam a "vagy"-ot is) kispénzű produkciók netes taktikája természetesen sokkal közelebb áll Arcand-éhoz, mint a Sonyéhoz, amiben monetáris kényszer és józan marketingstratégia egyaránt közrejátszik. Számos "művészfilm"-ként besorolt magyar alkotásnak egyáltalán nincs honlapja, így A boldogság színének (Pacskovszky József, 2003), a Kvartettnek (Vecsernyés János, 2001), de hajmeresztő módon a gigabüdzséje által hírhedtté vált Ének a csodaszarvasról (2002) című Jankovics Marcell-rajzfilmnek sincs, amelyhez pedig igényes képeskönyvet is kiadott a nagy tekintélyű animátor. Az is megesik, hogy idősebb alkotók relatíve kis költségvetésű, de populárisabb irányultságú mozijait sem hirdetik a neten, mert az öregek nem tudnak/kívánnak lépést tartani a kortárs igényekkel: itt Szabó László krimijét (Az ember, aki nappal aludt, 2003), vagy Jancsó lassan a dodekalógia felé tartó, mind bátrabb önszembeköpési kísérleteit   említhetném.

A legtöbb kortárs hazai művészfilm mégis rendelkezik portállal, ezeknek azonban rendszerint nincsenek magasabb igényeik, mint hogy alapvető tájékoztatást nyújtsanak a történetről és az alkotókról. E weblapok legnagyobb csoportját a Filmhu égisze alatt a webgyár honlapépítő rendszerrel készült szerkesztmények alkotják, amelyeket a Filmhu évek szerint csoportosítva központi lapokon fog össze (http://2002.filmhonlapok.hu, http://2003.filmhonlapok.hu, illetve az idei http://www.filmhonlapok.hu). Hogy mi is az a webgyár? Megtudható a www.webgyar.hu címen. Idézem: "Ezt a site-ot az econet.hu Rt. egyedülálló webhelyépítő eszközével, a webgyárral fejlesztettük. A webgyár moduljaiból könnyen frissíthető és kreatívan továbbfejleszthető site-ok, portálok és portálcsaládok építhetők. / A webgyár segítségével a hagyományos site-októl és portáloktól mind kezelhetőségében, mind árazásában eltérő internetes jelenlét gyorsan és költséghatékonyan alakítható ki." A webgyáros Filmhu-site-ok egységoldalak, melyek számítógépes kaptafán készültek. Gerincüket egy fekete háttéren fehérrel megjelenített általános menürendszer képezi, mely a következő opciókat kínálja: Szinopszis, Stáb, Szereplők, Hírek, Galéria, Letöltés, Főoldal. Bár mindegyik lehetőség egyértelmű, annyit érdemes talán megjegyezni, hogy ezeken az oldalakon mintha mindent a legkisebb ellenállás elve alapján kívántak volna megoldani. Csak hogy ne fájjon. A szövegek nyúlfarknyiak, a képek még kinagyítva is túl aprócskák, a Hírek az általános hibát ismétli, végül, ami legjobban mutatja igénytelenségüket és az amatőrizmust: a megadott menüpontok közül általában több is teljesen üres marad. A webgyáros honlapok a következő filmekről tájékoztatnak: 2002: Aranyváros (Cs. Nagy Sándor), Arccal a földnek (Tolnai Szabolcs), Az ifjúság megnyugtat (Csáki László), Az utolsó blues (Gárdos Péter), Chico (Fekete Ibolya), Ébrenjárók (Miklauzič Bence), Kanyaron túl (Dér András), Szép napok (Mundruczó Kornél). 2003: Szent Iván napja (Meskó Zsolt), Jött egy busz... (Schilling Árpád, Török Ferenc, Bodó Viktor, Pálfi György, Mundruczó Kornél)

Kuriózumként megemlítenék néhány egyéni minimáloldalt is: ilyen például a magyar független film egyre inkább előtérbe kerülő alakjának, Dyga Zsombornak a legsikeresebb művéhez, a Tesóhoz készült amatőr portál. A Dygára jellemző elszállt lakótelepi humor köszön vissza a tényben, hogy a www.teso.hu oldalon kizárólag angol szöveget találunk, sőt maga a film is Bro' címmel szerepel – biztos, mert úgy királyabb; vagy nemzetközi érdeklődésre számít? A portál mindenesetre kis méretű, s tréfás grafikákkal, valamint DVD és VHS közvetlen vásárlási lehetőségével egészíti ki a szokásos netes kínálatot. A Tesóénál is redukáltabb Erdélyi Dániel: Előre! (2002) című művének honlapja (www.elore.hu).Ez a bevezető flash-animáción kívül egyetlen html-oldalból áll, amelynek gyakorlatilag még a grafikája is teljesen statikus. A beállítható futószövegek tengernyi adatot tartalmaznak a húsz évvel ezelőtti kül- és belpolitika, gazdaság, kultúra, továbbá a sport eseményeiről, a "Sztori" feliratú, ismét szalagszöveget ígérő opciómezőt azonban akármennyit böködhetjük, nem kapunk többet a következő filozofikus megjegyzésnél (két részben): "Mindössze 18 éve volt, mégis mindenki úgy kezeli, mintha 40 éve történt volna." – Erdélyi Dániel... Nos, ha a torkunkon megakadni készülő magvas bölcsességet egy kis limonádéval szeretnénk leöblíteni, legjobb, ha a www.libiomfi.hu címre látogatunk. Azaz csak látogatnánk, mert Kálmánchelyi Zoltán és Végh Zsolt 2003-as filmjének website-ja annyiban különleges, hogy csupán ígéri önmaga sokrétűre és grafikusra tervezett változatát, amely azonban aligha fog elkészülni, egyszerűen, mert a film a várakozásokkal ellentétben egyáltalán nem lett kultikus. A magyar netminimalizmus Carl André-i magasságokba szárnyaló csúcsteljesítményének címét azonban egyértelműen Szabó Ildikó Chacho Rom című – magyar forgalmazásba tudtommal nem került – filmjének honlapja érdemli (www.chachorom.hu), melyen csak a számomra érthetetlen "i90" grafikus felirat látszik, aztán se előre, se hátra...

Mi tagadás, a cyberkritikus is csak ember, aki szereti, ha jó a vége. (Még akkor is, ha nem hisz abban, hogy akkor már minden jó.) Utoljára hagytam ezért Pálfi György első filmjének, a Hukklénak szimpatikus és egyéni portálját (www.hukkle.hu). Az oldalt – mely kulturált módon az angol és magyar, valamint a flash és html opciók összes kombinációját felajánlja – egyszerű, de szellemes, és a film hangulatához illő grafikák töltik meg: a falusi motívumok zöldbe stilizált képei, melyek közül számos különböző linkekhez nyit utat. Jó tréfa és kellemes meglepetés, hogy csupán esztétikai, szórakoztató funkciójú animációk is vannak; ez a díszítő munka a tárgy szeretetéről és kreativitásról tanúskodik – két olyan erény, amelynek a legtöbb magyar filmes weboldalon nem lelni nyomát. A szokásos információk megtekintése után játszhatunk a filmet inspiráló varázsképekkel, és olvashatjuk a tárgyilagossága és tömörsége miatt legalább a szakmai közönségnek szórakoztató forgatási naplót. Végül pedig, ami a legnagyobb ötlet és érdem egyben: ha lehet hinni a grafikák sarkában megbúvó évszámnak, az oldal már a film befejezése előtt üzemelt, tehát az érdeklődők követhették a forgatást, várhatták a bemutatót, s így tovább. Ez – a közönség toborzása, az érdeklődés időben való felkeltése – az egyik fontos taktika, amit Pálfiékon kívül senki más nem tanult el a nyugati mamutcégek marketingeseitől, pedig ingyen van– és talán működik is.

 


264 KByte

99 KByte

191 KByte

118 KByte

94 KByte

165 KByte

85 KByte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső