Arcok

Szabó valamennyi filmje a történelmi-politikai változások következtében megrendült biztonságérzet személyiségtorzító hatásáról szól. Meghatározó törekvése, hogy vizuális eszközökkel fejezze ki a kimondhatatlant, a hirtelen elfojtásokat, a csendeket, amelyek mélyén sokszor generációk óta öröklődő traumák húzódnak. Ingmar Bergman Personá a döbbentette rá a film egyedülálló lehetőségére, az arcokon születő és átalakuló érzelmek feltárására. Ezt a felismerést tükrözi a Bizalommal kezdődő, s a nácikkal kollaboráló német karmester, Furtwängler igazolási eljárását feldolgozó Szembesítés (2001) lélektani kamaradrámájáig ívelő stílusváltás.

A karmester és az igazolási eljárást vezető őrnagy párharca döntően nem arról szól, ami a dialógusokban éppen elhangzik. A karizmatikus kisugárzású színészek, Stellan Skarsgĺrd és Harvey Keitel egymáshoz való viszonya, az ellenfényes premier plánok, a tudattalan mozdulatok szavakon túli, ambivalens érzelmeket fejeznek ki. Amikor Furtwängler a művészet, a "misztikus erő" és a politika teljes szétválaszthatóságáról beszél, leleplezi magát: arcára kiül a nárcizmus, az önérvényesítés, az önigazolás, a szorongás, a megkönnyebbülés, a meghasonlás – míg a feszülten rángó őrnagyéra a tehetetlen düh, a kétségbeesés, az emberfeletti erőfeszítés, hogy nem tudja eléggé megszorongatni Furtwänglert.

A blokk azt ábrázolja, mit mutat meg a karakterből Szabó filmjeiben az arc. Milyen karaktereket nevel ki a közép-európai történelem, milyen kényszerhelyzetekbe kerülnek a hősök, kik, milyen célok érdekében és milyen módszerekkel képviselik az "igazságot".

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső