Az idei, immár 47. alkalommal
megrendezett Times bfi London Filmfesztivál
az Egyesült Királyság legcsillogóbb filmfesztiválja. Sztárok, filmes óriások és
igazi 'biztos befutónak' számító filmek szemléje, amelynek nem titkolt szándéka
a nagyközönség becsalogatása a mozikba. A programban szereplő 170 alkotás közül
természetesen akad szép számmal igazi fesztivál film is, és teret kapnak a
dokumentumfilmek, a kísérleti alkotások csakúgy, mint az archívumból előásott
és felújított filmek. "A kulcsszó a 'változatosság', a célunk az, hogy mindenki
megtalálja a neki tetsző alkotásokat." jegyezte meg a programmal kapcsolatban
Sandra Hebron a fesztivál művészeti igazgatója. A változatosság természetesen a
vörös szőnyegre is igaz, ahol jól megférnek egymás mellett az igazi A-listás
hollywoodi sztárok és az első filmes színészek vagy alkotók, akik egyelőre még
a névtelenségbe burkolózva élvezik a fesztivál programjait és a többi hasonló
cipőben járó lelkes fiatal filmes társaságát. Nem aggódnak a velük szemben
támasztott elvárások vagy a sztársággal járó felhajtás miatt, ahogy ezt annak
idején az a fiatal olasz rendező is tette, akinek először 1962-ben mutatták itt
be a Kaszás (La Commare Secca) című filmjét. "21 éves voltam akkor,
élveztem Londont és nagy izgalomban tartott a fesztivál. Volt, hogy egy nap
négy-hat filmet is megnéztem. Azóta is sokszor visszajárok, hiszen a londoni az
egyik leggazdagabb kínálatú filmes ünnep. Akkoriban nyugodtan átadhattam magam
az élvezeteknek, és nem kellett amiatt izgulnom, hogy megfelelek-e a közönség
elvárásainak." – magyarázza Bernardo Bertolucci, aki saját bevallása szerint
most sokkal jobban izgul a filmje fogadtatása miatt. Bertolucci nem csak
Londonban nosztalgiázik, hanem filmjében, Az álmodozókban (The Dreamers)
is, hiszen kedvenc városába, Párizsba kalauzolja a nézőt. Három fiatal fedezi
itt fel a mozi és az egymás teste által nyújtott örömöket az 1968-as
diáklázadások idején. "Már 30 éve annak, hogy Az utolsó tangót (L'ultimo
tango a Parigi) itt forgattam és persze itt készült a Megalkuvó (Il
Conformista) is, és most visszatértem. Akkoriban azért is választottam Párizst,
mert mindig is szerettem a francia újhullám filmjeit. Úgy éreztem, sokkal
inkább odatartozom, mint az olasz mozihoz, ami akkoriban jóformán vígjátékokból
és spagetti westernekből állt." – nyilatkozta a rendező Geoff Andrewnak. "A forgatás a Louvreban pedig valóban a
szépség lopása volt." utal előző filmjének, a Lopott szépségnek (Stealing
Beauty) eredeti címére
Nem csak Bertolucci volt izgatott
a filmje fogadtatása miatt, hanem a nyitófilm a Vágásban (In the Cut)
című erotikus pszicho-thriller rendezője, Jane Campion is. "Még soha
nem nyitottam fesztivált, ezért egy kicsit zavarban vagyok. Különösen azért,
mert a London Filmfesztivál igazán fantasztikus, hiszen egyike azon keveseknek,
melyek valóban a mozi víziójáról szólnak." Ellentétben a rendezőnővel, a
főszereplő Meg Ryan óriási lelki nyugalomról tett bizonyságot, amikor igazi
hollywoodi dívához méltóan körülbelül háromnegyedórás késéssel érkezett a
megnyitóra, és a szeme se rebbent, amikor a hidegben ácsorgó rajongói hangos
nemtetszésüket fejezték ki emiatt.
A film egyébként a fesztivál
igazi 'nagyágyújának' tekinthető. Bár a thriller szál nem hoz sok meglepetést a
műfaj megszállottjainak, a leplezetlen erotikus jelenetek mindenképpen
meglepően hatnak amerikai filmben különösen Hollywood 'édes kis szöszkeségének'
Meg Ryan a főszereplésével Campion ügyesen ötvözi a mainstream amerikai
thriller vonásait sajátos látásmódjával, valamint a Zongoraleckéhez
hasonló alaptémájával, az elfojtott női szexualitás felszabadításával. A Meg
Ryan által alakított irodalomtanárnő egyszerre szembesül a két legelemibb
érzéssel, a félelemmel és a szexuális vággyal, ráadásul lehet, hogy éppen
vágyai tárgya egyben a rettegett sorozatgyilkos is.
A nyitó és zárófilmmel, Christine
Jeffs Sylvia–jával kapcsolatban a fesztivál művészeti igazgatója, Sandra
Hebron a következőket mondta. "Bár első látásra két teljesen különböző
alkotásról van szó, más korban játszódik és műfajilag is különböző kategóriába
sorolható, mégis a tény, hogy mindkettőt új-zélandi rendező, jobban mondva
rendezőnő készítette, önmagában is érdekes párhuzam. Ráadásul mindkét
alkotásban különös jelentőséget kapnak a szavak, illetve a költészet és egy
bonyolult szerelmi kapcsolat (ez utóbbiban az írónő Sylvia Plath és Ted Hughes
viharos házassága.) Ráadásul mindkettő főszerepét igazi hollywoodi szupersztár
alakítja, hiszen Sylvia Plath szerepében Gwyneth Paltrow látható.
A Christine Jeffhez hasonlóan
szintén második filmes Sophia Coppola új filmjének, a Fordításban elveszett
(Lost in Translation) bemutatóján így kommentálta filmjét "A Virgine
Suicides után sokat beszéltek arról, hogy a következő filmem biztosan
borzalmas lesz. Ez tulajdonképpen nagyon felszabadítóan hatott rám. Gondoltam,
azt csinálhatok, amit csak akarok - szabad utat kaptam." A történet, amely egy
középkorú színészről és egy fiatal lányról szól, akik a japán kultúra
idegenségében és furcsaságai közt egy rövid időre egymás társaságában találnak
felüdülést és megnyugvást. Mindketten házasok, ráadásul meglehetősen nagy
korkülönbség van közöttük és az idő is rövid, mégis valami mély és romantikus
barátság alakul ki köztük, megtartva a távolságot, de éreztetve, hogy talán
sokkal mélyebb vonzalomról van szó. A film nagy erénye, hogy ügyesen
manőverezik a melankolikus hangulatú, a szereplők magányát hangsúlyozó
jelenetek és az idegen kultúra furcsaságait sokszor sztereotipizált formában
bemutató nevetésre ingerlő jelenetek között. Külön jutalomjáték - a hajdani
Saturday Night Live című program komikusának - Bill Murraynek, a whisky reklám
forgatására Japánba érkező egyébként lefelé ívelő karrierű hollywoodi sztár
szerepe. Méltó partnere ebben a fiatal tehetség Scarlett Johansson, aki egy
másik Gála filmnek, A lány a gyöngyfülbevalóval-nak (Girl with a Pearl
Earring ) a címszereplője, és aki Hollywood legígéretesebb fiatal
színésznőjének tűnik. Mindkét filmjében ő a korosodó művész, ez utóbbi esetben
a Colin Firth által alakított festő, Vermer figyelmének a tárgya. Bár Johansson
még csak 19 éves, mégis egy igazi sztár tudatosságával vonult be filmjei
premierjére. Belépőinél már csak a nyilatkozatai határozottabbak, nem titkolt
szándéka ugyanis, hogy hamarosan rendezőként is bemutatkozzon. Colin Firth, aki
maga is részt vett a bemutatón, visszafogottan csak ennyit mondott a
szerepéről: "Az egyik legcsodálatosabb dolog a hivatásomban, hogy a
legelképesztőbb és legreménytelenebb hobbiknak hódolhatok. Itt például úgy
játszhattam a festékekkel, ahogy ötéves korom óta se. Ami pedig a színészi
játékot illeti, nyugodt lehettem afelől, hogy ecsettel a kézben ugyanúgy mutat
a zseniális festő, mint az aki csak borzalmas mázolmányokat képes festeni."
A Korcs szerelmek (Amores
Perros) után második játékfilmjével jelentkezett Alejandro Gonzales Inarritu is
(tovább szaporítva a nagy várakozásokkal fogadott másodikfilmesek sorát.). A 21
Gramm (21 Grams), azonban komoly és meglehetősen lehangoló történet,
amelynek cselekménye az elődjéhez hasonlóan szintén több szálon fut. A film
szerkezete egyébként David Hare (Az órák forgatókönyvírójának) az egyik leggyakrabban
idézett példája volt a film forgatókönyvírásáról, elsősorban a szerkezeti felépítéséről szóló előadásának. Hare, aki maga drámaíróként kezdte,
majd forgatókönyv író lett és a rendezésbe is belekóstolt, kifejtette, hogy míg
a hollywoodi kasszasikerek látszólag azonos, már jól bevált szerkezeti
felépítést követnek, az igazán jó filmek mernek kockáztatni. "Nem az a lényeg,
hogy nincs szabály, hanem az, hogy nincs olyan szabály, amit fel ne lehetne
rúgni." Három példával támasztotta alá előadását. A harmadik ember (The
Third Man), Korcs szerelmek (Amores Perros), és a saját maga által írt Az
órák (The Hours). Azt is elmondta, nem kis meglepetésünkre, hogy bár a
filmiparban farkastörvények uralkodnak, azért az írók igenis "becsülik és
támogatják egymást. Alapjában véve barátságos csapat vagyunk." Amit mi sem
példáz jobban, mint hogy Az órák szerkezeti felépítését a Korcs
szerelmek inspirálta, aminek az írója Guillermo Arriage viszont éppen Az
órákra válaszul írta meg a 21 Gramm forgatókönyvét.
És ha már a szabályok
felrúgásáról és az árral szemben való úszásról van szó, a legjobb példa erre
talán az amerikai független filmgyártás, melynek idei felhozatala a fesztivál
külön fénypontja volt. Az itt bemutatott filmek ismét jól példázzák, hogy
létezik élet és filmgyártás a hollywoodi stúdiórendszer és a gigászi
költségvetésű szuperprodukciók árnyékában is, ráadásul nem is akármilyen. Úgy
tűnik, hogy az amerikai film egyfajta újjászületését, illetve inkább megújulását
éli. Az állomásfőnök (The Station Agent), amely a 2003-as év Sundance
Filmfesztiváljának nagy meglepetése volt, Londonban is hatalmas ovációt kapott.
Ahogy Sandra Hebron elmondta, egyike azoknak a filmeknek, amit semmilyen nagy
hírverés nem előz meg, csak csendben jön, és nagyot szól. A kívülállókról (egy
törpe, egy a gyermekét gyászoló visszavonult színésznő és egy beilleszkedni nem
tudó bevándorló) barátságáról szól, nemegyszer keserű humorral, egy kis
vonatnézéssel (trainspotting-al) tarkítva. A bemutató után az író-rendező Tom
McCarthy és a főszereplő Peter Dinklage álltak a színpadra, hogy a nézők
kérdéseire válaszoljanak, bár szereplésük sokkal inkább rögtönzött stand-up
komédiára emlékeztetett. McCarthy elmondta, hogy a történetet maga a helyszín,
a depó, ahol a főszereplő letelepedik és az elhagyott vonat inspirálták,
valamit maga a főszereplő Peter, akit egy színdarabban már rendezett, és akivel
barátságuk során sokat beszélgetett arról, milyen is törpenövésű emberként
élni, milyen előítéletekkel kell megküzdenie, és már puszta megjelenésével
milyen reakciókat vált ki az emberekből.
A külsőségek, a fizikai
megjelenés fontossága, és felszínes világunk a témája egy másik független
filmnek, a Tizenháromnak (Thirteen), ahol azonban a főszereplő képtelen
elfogadni, hogy kilóg a sorból, és mindent megtesz azért, hogy bekerüljön az
iskola vagány csajainak nem éppen veszélytelen baráti körébe. Catherine
Hardwicke filmje, amelynek a forgatókönyvírásában a film egyik tinédzser
szereplője Nikki Reed saját iskolás élményeit felhasználva maga is besegített,
nagyon aktuális problémával foglalkozik. Az amerikai serdülők lányok világába
viszi a nézőket, akik már tizenhárom évesen megismerkednek a drogok, a
tinédzser szex, az áruházi lopások, az étkezési zavarok és az öncsonkítás
világával. "A filmben bemutatott lányok viselkedésében semmi különös nincs, úgy
értem, manapság sajnos ez az általános, ha körülnézel a tini lányok közt.
Egyrészt óriási a társaiktól rájuk nehezedő nyomás, másrészt pedig a
magazinokból és a televízióból sugallt kép, hogy csak akkor lehetsz sikeres és
boldog, hogyha nádszál karcsú vagy szuperdivatos holmikban jársz és sok pénzed
van. A lányok pedig mindent megtesznek ezért. Még pubertáskor előtt szigorú
diétába kezdenek, hánytatják magukat vagy a narkóhoz nyúlnak, hogy
megfeleljenek a Hollywood által sugallt ideálnak"-mondja a főszereplő, a most
16 éves Evan Rachel Wood. A tini szereplőkön kívül külön figyelmet érdemel a
Holly Hunter a lányát egyedül nevelő anya szerepében, akit sokkszerűen ér a
felismerés, hogy az egyébként is liberális szellemben, inkább barátnőként
nevelt kislánya mennyire kicsúszott az irányítása alól. Az Oscar-díjas
színésznő nem csak filmjét jött bemutatni, hanem ő volt az idei Guardian
interjú riportalanya is. Közel kétórás beszélgetés során mesélt karrierje
indulásáról, a különös szerepekről, mint a Karambol (Crush) vagy a Zongoralecke
(The Piano) vagy arról az átmenetről, ahogy a mainstream filmektől egyre inkább
eltávolodva manapság legtöbbször független alkotásokban, illetve a Broadwayn
Beth Henly színdarabjaiban szerepel.
Szintén amerikai független film a
Mark and Michael Polish által készített Northfork, amely egy laza
trilógia harmadik része. A szupernaturális elemekkel gazdagított, különös
látványvilágú filmet a családjuk és maga az amerikai táj inspirálta. Apjuk
gátépítőként dolgozott Montanabán, ami a történet színhelyéül szolgál, anyjuk
pedig mexikói, kinek kultúrájából táplálkozik a film mágikus realizmusa. Ennek
a kettőnek a keveréke egy sok neves amerikai színészt felvonultató, ám sokszor
vontatott filmet eredményezett.
A kanadai származású Guy Maddin
bizarr, álomszerű (bár sokszor inkább rémálomra emlékeztető filmmel rukkolt
ki.) A szülővárosában, Winnipegben játszódó film A világ legszomorúbb zenéje
címet viseli (The Saddest Music in the World). A képileg a régi fekete-fehér
expresszionista filmeket idéző alkotás főszerepében Isabella Rossellini
tündököl, aki szőke parókájában megszólalásig hasonlít édesanyjára. Szerelmi
sokszög, Az excentrikus screwball comedy történetét a gazdasági világválság
idején játszódó szerelmi sokszög adja, valamint a verseny, hogy megtalálják a
világ legszomorúbb zenéjét.
A fesztivál legprovokatívabb
filmje címre minden bizonnyal a francia Bruno Dumond Twentynine Palms
című filmje pályázhat a legnagyobb eséllyel. Természetesen, akik ismerik az L'Humanité
és a La Vie de Jésus nem lepődtek meg azon, hogy Drumond ismét sokkolja
a közönséget. Filmjében az amerikai kultúra úgy keveredik az európai
kultúrával, ahogy a két főszereplő váltogatja az angol, illetve a francia
nyelvet, valamint ahogy az amerikai roadmovie elemei keverednek az európai
művészfilm elemeivel. "Új kihívásokat kerestem, és az igazság az, hogy mindig
is lenyűgözött, milyen hatással van az amerikai film az európai kultúrára,
ezért választottam filmem színhelyéül a kaliforniai sivatagot. " Lassan
bontakozik ki, végig éreztetve valami meghatározhatatlan fenyegetés jelenlétét.
A lány szinte hisztérikusan retteg az autóktól és valóban, végzetüket egy
idegen autó és annak utasai jelentik. Drumond maga 'kísérleti horrorfilmnek'
nevezte alkotását, és valóban, a film végén szinte sokkoló erőszak igazi
horrorisztikus elemeket tartogat.
Szintén sokkoló, bár sokkal
inkább a témája miatt Xavier Giannoli filmje a Türelmetlen testek (Les
Corps Impatients), amely egy tipikus francia fiatalokról szóló szerelmi
háromszög a húszéves pár és a lány unokahúga között. Ami különlegessé és egyben
tragikussá teszi, az a lány tüdejében talált rosszindulatú daganat. Mind a
nézőnek, mind a történet szereplőinek döbbenetes azzal szembesülnie, hogy
milyen kíméletlenül és milyen hamar ledönti a lábáról még az életerős fiatal
szervezetet is a halálos kór. Hármuk viszonyulásának története ez a betegséghez
és egymáshoz. A fiú szemszögéből bemutatott történetben felmerül a kérdés vajon
elítélhető-e egy húszéves fiú, aki ugyan tartani próbálja barátnőjében a
lelket, és aktívan kiveszi részét annak ápolásából, mégsem tud ellenállni a
lány szexis és egészségtől majd kicsattanó unokahúgának, akinek a karjaiba
menekül az egyre nagyobb lelki teher elől.
Hasonló a témája Isabel Coixet
filmjének, amelynek címe Az életem nélkülem (My Life Without Me). Főhőse
Ann huszonhárom éves boldog fiatalasszony két kislányával és férjével él
Vancuverben, amikor váratlanul megtudja, hogy halálos beteg. Úgy dönt titokban
tartja ezt mindenki elől, de összeállít egy listát arról, hogy mi mindent
szeretne, illetve kell megtennie legfőképpen azért, mert tudja, hogy lányainak
nélküle kell felnőniük.
A Gála filmek, valamint külön a
brit, vagy a francia filmgyártásnak szentelt szekciók mellett a program
legnagyobb részét a világ minden tájáról érkező filmek tették ki. "Az egyik
állandó törekvése az ilyen fesztiváloknak, mint a mienk, hogy kiemelje és a
figyelem középpontjába állítsa azt a kreativitást, ami a világ filmgyártásában
létezik. Igaz, az, hogy melyik ország vagy kontinens filmjét emeljük ki, mindig
egy kicsit egyéntől függő, szubjektív választás, de a mozgatója, hogy
mindannyian megszállottan keressük a következő nagy mozi szenzációt, közös
célunk "-jegyzi meg Sandra Hebron a fesztiválkatalógus bevezetőjében. A világ
többi tájáról érkező filmek között is a 'nagy filmek' vitték a prímet, amelyek
már több fesztiválon is bizonyítottak, mint például Fezran Ospetek Szemközti
ablak (Facing Window) című filmje, amely a Karlovy Vary filmfesztivál
nagydíjas alkotása. Igazi romantikus történet, csodálatos zenével, Hitchcock-i
utalásokkal két egymástól időben eltérő, mégis sok rokon vonást felvonultató
szerelmi történet, amely a kreativitásban, ez esetben a cukrászművészetben
teljesedik ki. A második világháború rémségei elől egy gyermekeivel az erdőbe
menekülő anya és a menekülését segítő fiatal csavargó romantikus története
André Techine filmje az Eltévedve (Strayed). A szemközti ablakhoz
hasonlóan szépen fényképezett jól megcsinált filmről van szó, amely a szélesebb
közönségréteg tetszésére is számíthat. Szerepelt a programban a Titanicon is
sikerrel vetített Távolban (Uzak) Nuri Bilge Ceylan filmje, csakúgy,
mint Lars Von Trier Dogvill-je vagy Takeshi Kitano Zatochi-ja.
Közép-Európát idén olyan
alkotások képviselték, mint a cseh Kisváros (Mestecko) amely a cseh
kisvárosi életet mutatja be Jiři Menzel nyomdokain haladva, de jóval gyengébb
eredménnyel. Vagy az idén Cottbusban díjazott Séta (Progulka) című orosz
filmet, amely alacsony költségvetése ellenére lendületes és innovatív alkotás,
vagy Fliegulf Benedek Rengetegje, melynek az angol fordítása, Forest,
korán sem hordozza magában a film eredeti jelentéstartalmát. (Idézhetném itt
Sophia Coppola filmjének címét, mert szépen példázza milyen is az, amikor
valami lényeges, vagy éppen maga lényeg vész el a fordításban.)
A Fókuszban Latin-Amerika és a Fókuszban Afrika szekció
azt a célt tűzte ki, hogy felhívja a nyugati közönség figyelmét arra, hogy
olyan helyeken is készülnek filmek, ahol a pénzhiány vagy az életkörülmények
miatt nem is gondolnánk. Pedig, amint Bertolucci példája is mutatja, nem árt
odafigyelni az újoncokra, mert ki tudja...