Báthory Erzsi Lapszemle: 2003. április 15 - 2003. május 01.
Kritikák   |    Interjúk   |    Riportok, tudósítások   |    Gondolatok   |    Forgatnak   |    Búcsúzunk

Kritikák

Telitalálat

H, 2003, Neuropa Film
R: Kardos Sándor, Szabó Illés, f: Szabó Illés, o: Kardos Sándor, z: Darvas Ferenc, v: Palotai Éva, d,k: Dévényi Rita, h: Sipos István
Sz: Gáspár Sándor (Hackspacher Béla), Szirtes Ági (Irén), Törőcsik Mari (anyós), Szalay Mariann (Rózsika), Kaszás Géza (Pista)
Prod: Ozorai András
Támogatók: NKÖM, MMK, Szerencsejáték Rt., tv2, OTP
Forgalmazó: Budapest Film
Szí, 90 perc, 35 mm
B: 2003.04.24.

Az 56-os szelvény
Telitalálat
Filmvilág, 2003/május, Hirsch Tibor

...a Telitalálat ötlete túl jó a filmhez képest...de azért a film sem rossz. Vagyis tessék csak szeretni benne a jó történetet, a hiteles képet és a jó színészeket. Ez már önmagában elég sok, ami ellensúlyozni képes valami rendezői csodatevéssel kapcsolatos hiányérzetünket, amit mi amúgy sem tudunk rendesen meghatározni...

...jó volna látni, milyen is, amikor valaki magánboldogsága egy nemzeti tragédia történelmi bölcsőjében születikè...A Targoncás, mint ország-szimbólum. Vagyis tényleg kaphatna amnéziát (az ország így szokta). De emlékezne rá, hogy hová dugta a pénzt. (Az ország szokott emlékezni.) Jó ötvenhatos filmünk már van. Ilyen film még nem volt.

x

Telitalálat
168 óra, 2003.04.30. Bölcs István

...amit igazán szerettem a filmben, az a forradalom előtti idők görbe tükre. A munkaverseny, ami képpé vált a targoncás melósok műszakkezdő ámokfutásában, a körgangos házak ribilliói, a daloló tanácstag, az ágyrajáró ávós. Annak az időszaknak az ábrázolása, amikor mindenki szabadsággal köszönt... pedig e téren is a hiánygazdaság szabta ki az életkereteket...
...Kardos Sándor és Szabó Illés műve jó néhány '56-os film antológiája is...

x

Az élet diktálta telitalálat (Telitalálat)
Napi Gazdaság, 2003.04.18. Bernáth László

...ez a függőfolyosós proliház, a lakás... a konyha... olyan ijesztően idézi fel ezt a környezetet, hogy szinte a szagát is érezzük a nézőtéren... Kevésbé volt szerencsés a forgatókönyv, a háttér, az 1956-os események külső ábrázolásában... az egésznek... kissé illusztratív jellege van...
...az élet hozott egy eredeti forgatókönyvet, de ebből csak félig-meddig sikerült életszerű filmet csinálni...

x

A jelszónk: Melinda
Bánk bán
Filmvilág, 2003/május, Korcsog Balázs

...a produkció nem Erkel és Egressy eredeti, hanem Nádasdyék átdolgozott Bánk bánját vette elő, hasonlóan a darab 2002-es, szintén Káel Csaba rendezte operaházi felújításához...Káel operafilmje sem filmes adaptációként, sem operainterpretációként nem képes feledtetni a művel kapcsolatban felmerülő kérdéseket...
...(a Bánk bán) a magyar mitológia része... romantikus kísérlet a magyar nemzeti mítosz megteremtésére...
...a szereposztás impozáns, mégsem nevezhető ideálisnak, de még optimálisnak, sőt több ponton elfogadhatónak sem... Az előadás legemlékezetesebb alakítása: Rost Andrea Melindája...

x

Bánk bán
Vox, 2003/április, Kriston László

...a rendező...a színpadra előírt díszletekkel csereszabatos helyszíneken, szolgai módon képre pakolja az áriákat...A cselekményt szigorúan kamaradrámaként oldja meg...nem ér fel a vészterhes történelmi kor politikai intrikákkal teli viszonyainak shakespeare-ien sötét tónusú ábrázolásáig...
...A színészvezetés csapnivaló...A Bánk bán alkotói hagyták zseniális énekeseiket megkövesedett, túlzó, színpadias manírjaikkal kóborolni a kamera előtt...Egy tehetséges rendező vásznat felégető drámát varázsolt volna ebből a klasszikus történetből...

x

Hermész a Holocaustban
A Rózsa énekei
Filmvilág, 2003/május, Takács Ferenc

...Valóságos isten ebben a világban Halász Géza, mindentudó, mindenható, és sérthetetlen, s nem csupán kiskamasz fia szemében... Csodás hatalmának legfőbb eszköze az illúzió, az igazság és valóság látszatának felkeltése. Halász Géza hazugságban utazik, csal, füllent, megtéveszt, ámít. Azonkívül alakoskodik, mégpedig kitűnően és meggyőzően...Viszont...Szilágyi Andor filmje nem csupán tündérmese, csodás legenda és mítosz, hanem holocaust-film is...Közülük ebben az összefüggésben különösen kettő mutat igen tanulságos hasonlóságokat A Rózsa énekeivel: Benigni Az élet szépje és Mihaileanu Életvonata...paradox módon...a totális szenvedés erkölcsi tényét akaratlanul is valamiféle esztétikai élvezetté szublimálják...

...hogy a csoda mégiscsak működhessék valahogy, ...a téma erkölcsi éle és érzelmi kisugárzása tompul kénytelen-kelletlen...Ennek a mindkét félre nézve végső fokon előnytelen kiegyezésnek pontos jelzője Ragályi Elemér operatőri munkája...ezért találja mindkettőt, a "mesét" is, a "tényeket" is elfogadhatatlanul valószínűtlennek a néző.

x

Gyömrői gyilkosságok
Népszabadság, 2003.04.28. Veress József

...a mintegy egyórás dokumentumfilm a tények nyelvén idézi fel a gyömrői politikai horror részleteit – erőteljes effektusokkal feldúsítottan (fény-árnyék kombinációk, hang-premier plan, imbolygó kamera stb.) Az emberi dráma sokkal megrendítőbb benne, mint a hatáskeltés különben funkcionális mozzanatai...

x

Szép napok
Vox, 2003/május, Orosz Dénes

...Polgár Tamásnak meg sem kell szólalnia. Az első pillanatban süt róla minden. Ott a romlás az arcán. Túlméretezett zakó lötyög rajta. Ha az ő alkati determináltsága beszakítja a vásznat, Maya megformálója, Tóth Orsi kiégeti azt. Ilyen sérülékeny - rebbenékeny teremtést még nem láttam magyar filmen... nem machinál. Végigfájja a filmet... a China girl című szám ereje megsokszorozódik Maya vonulásánál...

...a hazai filmplakátok kevés kivételtől eltekintve minősíthetetlenül rosszak. A Szép napok plakátja egyszerűen gyönyörű.

x

Természetes fogantatás
Lemondtak a gyermekáldásról – megkapták ajándékba (Almási Tamás: Sejtjeink)
Heti Válasz, 2003.04.18. Szőnyi Szilárd

...bár a film testük-lelkük legmélyére hatol, s feltárja igaz valójukat, a filmnéző nem érzi magát kukkolónak. Hiszen ekkorra már egyek vagyunk velük: az ő reményük a mi reményünk, az ő fájdalmuk a mi fájdalmunk...

 


Interjúk

Kállai Ferenc
Vox, 2003/május, Orosz Dénes

...anyám nagy szenvedélyű asszony volt, apám pedig mindig reménytelen plátói szerelmet táplált. Egyre inkább érzem, milyen sok van bennem belőle. Ez jól használható a pályán... Mostanában sokszor belém hasít: hogy tehettem ezt vagy aztè! Aztán jön egy reális gondolat: hagytam volna, hogy belém szoruljon valamiè Abból rossz munka és boldogtalanság fakad. Nekem ne az elvárások szabják meg a természetemet!... Bruck János azt mondta, szívesen dolgozna velem legközelebb is. Válaszoltam: ha találsz egy olyan szerepet, amiben nem kell megszólalnom, nagyon szívesen. Hát talált. Most azon meditálunk, belevágjunk-e.

x

Beájult a Terézanyutól (beszélgetés ifj. Bergendy Péterrel)
Vasárnap Reggel, 2003.04.27. Csontos Tibor

...rendezőt kerestek, aki reklámfilmekben járatos, hogy újszerűséget képviseljen. Bodzsár István producer keresett meg, akivel korábban nem találkoztam, de úgy vélte, én vagyok az ő embere...a forgatókönyvet a könyv szerzője, Rácz Zsuzsa írja Rigó Bélával...

x

Íze legyen a "levesnek"
Interjú Gózon Francisco operatőrrel
Médiatechnika, 2003/május, Gál Jolán

...(Pacskovszky Józseffel) több mint 17 éve, 1985-ben ismerkedtünk meg a főiskolán, már ott kialakult köztünk munkakapcsolat, s kisebb-nagyobb döccenésekkel jutottunk el napjainkig. A kritériumokon vitatkoztunk olykor, például hogy mi tesz jót egy jelenetnek, vagy mi nem. Ennek a filmnek (A boldogság színei) a forgatása inkább a konfliktusmentes munkához tartozott. Az előző film esetében, négy évvel ezelőtt A mi szerelmünk forgatásán olykor olyan szinten vitatkoztunk, hogy az már fájó volt...Most inkább újra összetalálkoztunk. Nagyon más életet élünk, az elmúlt négy évben otthon voltam Venezuelában, ez az itteni más világ. Akkor is, ha már megtanultunk egy nyelven beszélni és kommunikálni, de az életünk és tapasztalatunk annyira más!...A film végén a hosszú busz a boldog szereplőkkel az én ötletem volt, az a hosszú snitt, amikor az összes szereplő megjelenik az idealizált boldogságban, nos, ezért az ötletért sokáig harcoltam, és megvalósítása egy egész napot vett igénybe a huszonkét napos forgatásból...

...az a jó, ha egy rendező olyan, amilyen, és minél olyanabb, annál jobb... az én szakmám az alkalmazkodás művészete is, de képesnek kell lenni arra is, hogy a filmet saját eszközeinkkel gazdagítsuk. Gothár Péter nagyon akaratos, nagyon határozott elképzelésekkel dolgozik, és keményen megköveteli, amit kigondolt... Nagyon tudja a szakmát. Ezért szeretek vele dolgozni...

x

Sztárszínész a médiacirkuszról
Kamarás Iván szerepcseréi
168 óra, 2003.04.24. Sztankay Ádám

...a portások országa lettünk. Mozgásterünket gyakorta kigyúrt, kopasz útonállók szabják meg – képletesen és a valóságban is...Itthon, ha az anyagiakat nézzük, egyértelműen hobbiszínészet van. A havi fizetésekből nem lehet megélni. Akkor hát milyen alapon nevezhetjük az "eszme árulójának" azt a művészt, aki próbál talpon maradniè Az is árulás, ha valaki szinkront vállalè...A Krétakör vezetője is kevés pénzből gazdálkodik: ezért színészei hol elhagyják, hol visszatérnek hozzá...ma már a valóságshow-k nímandjai is sztárok, és az ember elgondolkodik: akar-e maga is az lenni...Amikor a Kamrában lenéztem a nézőtérre a tapsnál, hatvanan-nyolcvanan ültek ott. Aztán meghívtak Győrbe, ahol hétszáz-nyolcszáz néző előtt játszottam. Akkor éreztem meg: ez mágia. Hatalmas dolog megtölteni ekkora teret, ennyi ember figyelmét lekötni. A Vígben ezres publikumot kell elvarázsolni...

x

Tisztességes művet akarok
Mészáros Márta készülő Nagy Imre-filmjéről
Népszabadság, 2003.04.24. Varsányi Gyula

...visszanézve harminc-negyven év dokumentumait, döbbenetes, hogy Kádárnak, akiről az a legenda terjedt el, mennyire egyszerű, szerény ember volt, voltaképpen minden tettét a hatalmi logika határozta meg...

...a film úgy indul, hogy Nagy Imréék átmennek a Parlamentből a jugoszláv nagykövetségre. Majd, miután Kádár írásban garantálja sértetlenségüket, kiviszik őket Romániába, Snagovba...

...a szerepek többségében persze magyar színészekre gondolok, például Andorai Péterre, Kulka Jánosra, Jordán Tamásra, Mácsaira, Cserhalmira – kitűnő karakterek vannak a forgatókönyvben, amelyet Pataki Évával együtt írtunk. Égető Máriának, Nagy Imre feleségének alakját Moór Mariannra szeretném bízni, a fiatal Nagy Erzsébetét pedig Horváth Lilire, akit nagyon tehetségesnek tartok...

x

Tízezer nap a japán kertben (beszélgetés Kósa Ferenccel és feleségével, Itomu Shinobuval)
"Hagyományos család"
Elite, 2003/május, Bayer Ilona

I.S.:...Francois Truffaut egyszer azt mondta nekem, ha érdekes filmeket akarsz látni, menj Kelet-Európába, ismerkedj meg a lengyel, a cseh, a magyar filmesekkel. 1964-ben jöttem először Budapestre, ahol pár nap alatt nagyon sok filmet megnéztem. Aztán jött Cannes, ott ismerkedtem meg Ferivel, aki rendezői díjat kapott... Körülöttem csupa jómódú ember forgolódott, Feri meg olyan szegény volt, amilyet még az életemben nem láttam. Szinte szégyelltem magam a Dior-ruhámban a kollégiumi szobájában, az egy szál vaságy és szekrény között... Apám, amikor megismerte, csak annyit mondott, jól gondold meg, Feri komoly fiú, nem futó kalandra, hanem életre szóló társnak való...

x

Tettek a jégre
Nagy Balázs geográfus (az ORTT megbízásából négyrészes film készül az Antarktiszon)
Magyar Narancs, 2003.05.01. Orosz Ildikó

...egy bázist úgy kell elképzelni, mint valami építkezési területet: konténerek egymás mellett, egymáshoz rögzítve, ezekben él a személyzet, mely néhány kutató kivételével nem nagyon mozdul ki. Általában – saját érdekükben – nincs is engedélyük elhagyni a bázist, féltik őket az eltévedéstől, a hasadékoktól, egyéb veszélyektől. Amolyan konzervdobozlét ez. Normális esetben egy bázisra évente csak egyszer érkezik ellátó hajó, a nyári időszakban. Odavisz egyévi felszerelést, élelmiszert...

x

Jégvirágok
Romvári József díszletekről és jelenetekről
168 óra, 2003.04.17. Sándor Zsuzsanna

...egy ideig DISz-, majd párttitkár voltam, ám a funkciómról lemondtam, amikor 1952-ben több hallgatót kirúgtak. Azzal vádolták őket, hogy összeesküvést szerveztek Rákosi Mátyás felesége ellen. Rákosiné kerámia szakra járt nálunk, a mamelukjai mindig ott őrködtek a tanszéken. Persze az összeesküvésből semmi sem volt igaz... Engem szerettek a tanáraim, megvédtek akkor is, amikor lemondtam a párttitkárságról. Mesterem, Háy Károly azt mondta: sokkal precízebb vagyok, mint az évfolyamtársaim. Ő javasolta, hogy színpad helyett inkább filmmel foglalkozzam... Felkért Fábri Zoltán az Édes Anna társtervezésére. Sokat tanultam tőle... Forgatás előtt stopperral lejárta a jeleneteket, eljátszotta a szituációkat. A díszletről látványterveket festettem, az alaprajzokon a kameraállást is pontosan bejelöltük... Az Utószezont 1967-ben forgattuk Győrött. Patikát kellett építenünk a templomtéren. Fából, jurtavászonból készült a díszlet: annyira hitelesre sikerült, hogy egy néni bejött, s ki akarta váltani a receptjeit...Fekete-fehér filmekben...többet lehetett csalni...A színes technika azonban leleplezte a trükköket...

x

Látogatóban Richly Zsolt rajzfilmrendező-grafikusnál
Evangélikus Élet, 2003.04.27. Gazdag Zsuzsanna

...az ötvenes években nagyon sokat jelentett számomra az iskola, a Berzsenyi Dániel Evangélikus Líceum szellemisége...Sólyom Anikó keresett meg azzal a kéréssel, hogy illusztráljak egy új hittankönyvet...A Teológiai Irodalmi Egyesület 2000-ben adta ki a Veled egy életen át – gondolatok a szerelemről és a házasságról című könyvet, ezt én illusztrálhattam...A Kecskeméti Filmstúdióból hat képes forgatókönyv elkészítésének ötletével kerestek meg...

x

Telitalálat (beszélgetés Szabó Illéssel)
Vox, 2003/április, Szakács Andrea

...hallatlanul érdekes látni, hogyan kerülünk át pillanatok alatt egyik viszonyítási rendszerből a másikba. Ma is ugyanezt látom: hihetetlenül képlékeny az emberi természet, az emberi alkalmazkodó képesség... Sok figurája van a filmnek, akik valóban éltek a környezetemben... Apám munkahelyén valóban volt egy ember, aki ezen a bizonyos napon valóban nyert egy nagy összeget, írtak is róla a korabeli újságok. Nem sokat tudni arról, hogy később mi lett vele, egy bizonyos, a forradalom napjai alatt merev részeg volt a környék, ahol lakott... Én íróember vagyok, Kardos Sándor pedig egy nemzetközi szinten elismert kiváló operatőr. Amit ő a filmről nem tud, azt nem is érdemes tudni. Nagyon jó a dramaturgiai érzéke és meglepően hasonlóan gondolkodik...

x

Szép napok (beszélgetés Mundruczó Kornéllal)
Vox, 2003/március, Szakács Andrea

...már az Afta első forgatási napja előtt tudtam, hogy ezzel a sráccal tovább akarok dolgozni, mert bődületes energiája van a vásznon, egészen kivételes a kisugárzása. Nem színésznek tartom őt, inkább médiumnak, akin keresztül egy egészen furcsa világot kap a néző... Mindenki bizonytalan mellette, mert kiszámíthatatlanok a lépései... elmondom, hogy mit szeretnék látni, ami persze soha nem úgy jön össze, ahogyan én várom, tehát engem ugyanolyan meglepetés ér a kamera mögött, mint a partnereit, akik a közelében vannak. Úgy vettem észre, hogy ettől a vele egy jelenetben játszó színészek is sokkal jobbak lesznek. Ők sem tudják, mi lesz a következő lépése: nagyon figyelnek rá, és ez a feszültség be tud kerülni a filmbe is... Az egyik kedvenc jelenetem, amikor a gyerekszobában a gyerekkel és a nővérével, kezében egy játékpuskával áll... Az instrukció itt mindössze annyi volt, hogy a Máriát játszó Wéber Kata nyom egy csókot Tamás homlokára, mielőtt kimegy a szobából. Erre Tamás megpuszilta a puska végét, és Kata után lőtt egy csókot. Ilyet én nem tudok kitalálni, ez olyan sűrítése annak a pillanatnak, ami már-már költészet... Orsi karaktere számomra a mindenkori anarchizmust jelenti. Az ő szemében örök békétlenséget látok, ugyanakkor rettenetesen él a vásznon...

x

Gojkótól Gothárig
Beszélgetés Lovasi Andrással
Filmvilág, 2003/május, Szőnyei Tamás

...nálunk Pécsen, most egy darab olyan mozi van, ami félig-meddig rendes moziként működik, és nézhető filmeket adnak benne. Szinte csak a gyerekekkel járok moziba, filmet mostanában videón, vagy DVD-n láttam... Tímár Péter eredetileg azt kérte, hogy a Csinibaba egész zenéjét mi "vezényeljük" le, de nem akartunk másoknak dalokat hangszerelni... Először a Kicsit szomorkást vettük fel, Péternek nagyon tetszett, de azt mondta, hogy a producer túl barbárnak találta az éneket... Az ötből egyet visszamondtam, az egyáltalán nem tetszett, a többit egy éjszaka és egy nap alatt megcsináltuk. A Kicsit szomorkást is felvettük finomabb változatban, de végül a "barbár" maradt. Jópofa kirándulás volt a film, kipróbáltuk magunkat egy új szituációban... Amikor már valamennyi le volt forgatva a Visszatérésből, Grunwalsky megmutatott egy részt, hogy oda szeretne még valami zenét, akkor írtam a Mennyországot. Végül is máshova tette, mint ahova szántam, de hát nem én vagyok a rendező... Az utolsó Jancsó-film stáblistája alatt hallható számunk (a Nagyon szerelmes lányok című négyszámos Kispál-maxi egyik darabja) önmagában annyira nem jó, de attól, hogy a film végére került, számomra is egészen meglepően feljavul...

 


Riportok, tudósítások

Pitvaros Táncrendje (r: Gyarmathy Lívia)
Az ősbemutatón zsúfolásig megtelt a község ifjúsági háza
Délvilág, 2003.04.29. Illyés Szabolcs

...egymás után kétszer is le kellett vetíteni Pitvaros közönségének Gyarmathy Lívia Táncrend című filmalkotását... voltak, akik a második vetítésre is a székükön maradtak...

x

Magyar film: sok pénz, kevés néző
Magyar Hírlap, 2003.04.19.Tölgyesi Gábor

...az MMK pályázatára 114 játékfilmtervvel jelentkeztek nyolcmilliárdos igénnyel... Csak első filmre kétszázmillió forint jut, ami az évekkel ezelőtt diplomázott, ám lehetőség híján a mai napig "mozgóképtelen" rendezőknek jó hír. A kulturális tárcánál pedig mintegy háromszázmillió forint marad a magyar film támogatására. A Sorstalanság 920 milliós állami támogatása ezen felüli összeg. Kertész Imre és Koltai Lajos filmje támogatásának "hétköznapi" feladatait azonban nem egy külön minisztériumi stáb, hanem az MMK végzi...

...a terjesztést normatív támogatással segíti az MMK, támogatja a forgalmazást, a DVD-kiadást, a művészfilmeket, az artmozirendszer európai standardnak megfelelő kialakítását... érdekesség, hogy idén minden magyar film művészfilm besorolást kapott, hogy forgalmazásuk egy kis hátszelet kapjon...

...a mozijegyek bevételeinek jelenlegi járulékoltatási rendszere a filmipar egyik nagy talánya. A járulékot ugyanis mind a forgalmazó cégeknek, mind a moziüzemeltetőknek egyaránt be kell fizetniük az államkasszába... Ez 300 millió forintos bevétel az államnak – a mozik tavalyi összbevétele 10 milliárd 980 millió forint volt – köszönhetően a 15 millió 227 ezer nézőnek. A magyar mozik látogatottsága 2001-hez képest három százalékkal csökkent...

x

Zsidó mozi meg a mame loshn
Élet és Irodalom, 2003.04.18. Vágvölgyi B. András

...az Örökmozgó a varsói gettófelkelés kitörésének ötvenedik évfordulójára vetítéssorozatot tartott a harmincas évek második felének lengyelországi jiddis nyelvű hangosfilmjeiből. Szerencsés választás. Sokan nem is tudják, hogy ezen a – már ritka – nyelven filmeztek is...A filmek, melyek az Örökmozgóban mentek, az utolsó nyarak filmjei, 1936-ban, 1937-ben, 38-ban készültek, a Levélke anyámnak címűt (a Brivele der mamen) 1939 szeptemberében mutatták be Amerikában...

x

Az állandó értékek jegyében
A Nemzeti Kamara Színház kizárólag magyar szerzők darabjait játssza
Magyar Nemzet, 2003.04.17. Frang Gizella

...a történelmi filmek kapcsán Usztics felteszi a kérdést: nem azért filmesítették-e meg például a Honfoglalást horribilis összegért, hogy harminc évig ne lehessen hozzányúlni az igazihozè ...bizonyos összeg fölött nem kulturális, hanem politikai döntés születik... az emberek ugyanolyan gyanútlanok, s annak hisznek, aki hangosabban ágál...

x

Kovács László megvédte a rajzfilmtendert
Magyar Nemzet, 2003.04.29. munkatársainktól

...Kovács László külügyminiszter tagadta, hogy előre megrendezett lett volna a közbeszerzési eljárás. Példaként azt hozta fel: egy gépjármű-beszerzési pályázatnál sem feltétel, hogy az autókat csak a pályázat kiírásakor kezdjék el gyártani...

x

Még mindig divat a naplóírás
Véget ért a X. Nemzetközi Könyvfesztivál
Budapesti Nap, 2003.04.28. Farkas Tímea

...nem egyértelműen a könyv, inkább annak szereplői vonzották a szombat legnépszerűbb beszélgetésére a közönséget. Jancsó Miklós, Szabó István, Mundruczó Kornél filmrendezők, Grunwalsky Ferenc és Kende János operatőrök A játékfilm dramaturgiája című könyv kapcsán anekdotáztak. Mundruczó és Jancsó megkérdőjelezték a filmfilozófia hasznosságát, abban viszont mind egyetértettek, hogy a film is, mint bármely más művészeti alkotás, a közönségnek szól...

x

Nézőképek
Jogsértő-e a Pál utcai fiúk új olasz filmváltozataè
Heti Válasz, 2003.04.25. T.Sz. – K.Zs.

...a Mediaset sajtóreferense, Cristina De Caro, aki a regény filmváltozatával is foglalkozik...elmondta, a tévéfilmet, mint "Molnár Ferenc azonos című regényének szabad feldolgozását fogja bemutatni idén ősszel a Canale 5...

x

Újra Kellernél az uniós rajzpályázat ügye
Népszabadság, 2003.04.24. V.Gy.

...a világhírű Varga Stúdió újból Keller László közpénzügyi államtitkárhoz fordult... Erkel András, a stúdió vezérigazgatója erről nem kívánt nyilatkozni, de a cégéhez közel álló forrásokból megtudtuk, eleve nem pályáztak, mert nem tartották tisztának a kiírást...

x

Rozimozi
Női filmek a Mediawave-en
HVG, 2003.04.26. Vajna Tamás

A tematika a nemi és a családon belüli erőszaktól a gyermeknevelés buktatóin át egészen a peremlétre kárhoztatott nők sorskérdéséig terjed...

x

Előkelő A császárok klubja
A film talán újra divatba hozza a régóta hanyagolt tanár-diák témát
Mai Nap, 2003.04.24. K.Sz.

...Kline kérésére az egész filmet New Yorkban forgatták, mivel a színész nem akarta kitenni a lábát a kedvenc városából, így Koltai Lajos operatőr is heteket töltött a Nagy Almában, illetve egy unalmas kisváros gimnáziumában...

 


Gondolatok

Zenés látványkórház
Fiatal film, fiatal zene
Filmvilág, 2003/május, Forrai Krisztián

...a zene és a film kapcsolatának erősödését le lehet mérni a honi filmzenelemezek számának utóbbi időben tapasztalható látványos megugrásán... a kínálat a teljes skálát felvonultatja: csak kísérőzene (Nincsen nekem vágyam semmi), kísérőzene plusz főcímdal ((Csocsó, Közel a szerelemhez), kísérőzene plusz néhány korhű/odaillő zeneszám (Feri és az édes élet), filmzene külön a film számára készült betétdalokból (Valami Amerika, Szerelem utolsó vérig, Tesó), filmzene összeválogatott dalokból (Magyar szépség), sőt koncept-filmzene (Meseautó, Hippolyt, Kis utazás)... A magyar tömegfilmek ugyan nem szupergagyi (erre a Kozsó biopic-ig várni kell), de jellegükből fakadóan mégiscsak tuti rádiósláger-garanciát szavatoló popsztárokkal (Bon Bon, Roy and Ádám, Presser Gábor, Vénusz etc) operálnak... a szemérmetlen önpromóció (a Geszti Péter-féle Jazz+Az esete a Kalózokkal) vagy a sztárcsinálás (a Himnuszt nem ismerő Király Linda esete a Szerelem utolsó vériggel)...

...pont a Lyuhász Lyácint Bt. kapcsán jegyezte meg egy internetes zenei újság cikke, hogy "aki feltűnik Jancsónak, azt jobb nem észrevenni". Ha ezzel a megállapítással nem is lehet általánosan véve egyetérteni, az tény és természetes, hogy Jancsó szeme másként hall, mint azok, akik benne élnek abban a körben, ahonnan ő kiemeli a zenekarokat...

 


Forgatnak

Temetetlen halott
Mészáros Márta Kossuth-díjas filmrendező Nagy Imréről készít játékfilmet
Esti hírlap, 2003.04.26. vz

x

A temetetlen halott – film Nagy Imréről
Zalai Hírlap, 2003.04.26. (MTI)

x

Ideje lenne beváltani a hangzatos ígéreteket
Magyar Nemzet, 2003.04.26. Kutassy Máté

...hamarosan kezdődik hegyes-tavas felvidéki tájakon Mészáros Márta filmrendező A temetetlen halott – Nagy Imre naplója című filmjének forgatása...A rendezőnőt megdöbbentette, hogy Zwack Pétertől, a nagylelkűnek mondott mecénástól egyértelmű elutasítást kapott...ideje lenne már, hogy a hazai illetékesek, a szép miniszterelnöki szavakon és a hangzatos ígéreteken túl végre tényleg konkrétabban is segítsenek a készülő magyar filmeknek – mondta Mészáros Márta.

x

Magyar film a mai amerikai álomról
Salamon András negyedik mozgóképét Las Vegasban, a giccs és talmi ragyogás városában forgatja
Magyar Hírlap, 2003.04.23. Tölgyesi Gábor

...a Getno alaptörténete... az életből vett, egy napjainkban Amerikába vándorolt magyar család viszontagságos kalandjait mutatja be. " A filmben arra keresem a választ, hőseim hogyan tudnak megkapaszkodni Amerikában, mitől gondolják azt, hogy ott a helyük, s van-e még bármilyen igazságtartalma az amerikai álomnak" – meséli a rendező...

...színészeivel itthon több hetet próbált. A mozgást, szövegmondást, a kamerák pozícióinak meghatározását dolgozták ki (operatőr Tóth Zsolt), a színészek "előre" a saját ötleteiket is hozzáadták a produkcióhoz. A magyar színészek, Király Levente, Gesztesi Károly, Szalontai Tünde, Péter Kati mellé amerikai színészek is fognak csatlakozni... a magyar producerek Hollósi G. Zsuzsa és Varga Gábor...

x

Főszereplőt még nem találtak
Vas népe, 2003.04.18.

A Sorstalanság című regény megfilmesítésének előmunkálatairól tartottak sajtótájékoztatót tegnap... forgatása szeptember 30-án kezdődik, a produkció alkotói már megtalálták a forgatásra alkalmas helyszínek többségét, a főszereplőket azonban még nem választották ki...

x

Üvegzseb-produkció lesz a Sorstalanság
Szeptember végén kezdődik a forgatás – Kétmilliárd forintból készül a Nobel-díjas regény filmváltozata
Magyar Hírlap, 2003.04.18. Tölgyesi Gábor

..annyi bizonyos, hogy a filmhez Ennio Morricone komponál zenét, a díszleteket pedig Lázár Tibor tervezi...A produkció mintegy másfél száz színészt és 13 ezer statisztát foglalkoztat. A főszereplő-válogatáson eddig több mint háromezer gyerek jelent meg, a végső körben tíz kisfiú mérettetik meg...

x

"A szakma butának tartja a közönséget"
Szabó István vígjátékot forgat Maugham regényéből Annett Benning és Jeremy Irons főszereplésével
Magyar Hírlap, 2003.04.22. Gréczy Zsolt

...érdekcsoportok harcolnak egymás ellen. Lobbizó csapatok (különböző érdekeltségű produceri csoportosulások, forgalmazók, gyártók) ölik egymást, hogy több pénzt nyúlhassanak le. Ez az őrület folyik ahelyett, hogy valaki kimondaná azt a szót, hogy néző...

...Lantos hívott fel, hogy olvassam el (Ronald Harwood forgatókönyve Maugham Színház c. regényéből). Remeknek találtam...ez egy vidám film, én pedig ilyet eddig nem csináltam... A külsőket, utcákat, például a Temze parti jeleneteket, Angliában vesszük fel. A műtermi jeleneteket forgatjuk idehaza, mégpedig azzal a magyar csapattal, amellyel dolgozni szoktam...

 


Búcsúzunk

Elhunyt Muráti Lili
Népszava, 2003.04.18.

Szerdán Madridban elhunyt Muráti Lili, aki a komédia műfajában jelentős sikereket ért el a magyar után a spanyol fővárosban is. 92 esztendős volt... jelentős sikereket ért el a magyar színpadokon, többek között férje, Vásári (sic!!!) János színműíró darabjaiban.

x

Muráti Lili halálára
Magyar nemzet, 2003.04.19. Pósa Zoltán

...amikor tavaly szeptemberben hazalátogatott, hogy Pesten ünnepelje születésnapját, és azt kérdezték tőle: milyen érzés volt első magyar modern sztárnak lenni, így válaszolt: "Boldog vagyok, hogy magyar színésznő lehettem." Muráti Lili, akinek ifjúkori pompázatos toalettjéről, jellegzetes frizurájáról, kalapgyűjteményéről rádiós, filmes legendák élnek, pályájára visszatekintve kijelentette: az ő világa mindig csak a színház volt...

x

Meghalt Muráti Lili
Népszabadság, 2003.04.18. M.G.P.

...Nagy színésznő volt. Játékos, rejtekező természet. A legravaszabb módját találta ki a titkolózásnak: a nyilvánosság elé menekült. Megnyitotta idegrendszerét, emberismereteit, nemiségét, vágyait és vágyainak hiányát. Játékká párolt mindent. Még a halála is derűt vált ki. A Magyar Távirati Iroda kiadott jelentése szerint a szerdán Madridban elhunyt Muráti jó ideje 78 évesnek vallotta magát, de az idén volt 94 éves. Régen lehetett már, hogy 78-nak füllentette magát, hiszen az Uránia moziban ünnepelték 90. születésnapját 2002 szeptemberében, ugyanakkor az útlevelében 93 évesnek tüntették fel a spanyol hatóságok.

 

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső