Ozsda Erika Tüzet szüntess!
Rofusz Ferenc: Ceasefire

Rofusz Ferenc
Rofusz Ferenc
66 Kbyte

Megkapta az Oscart, de nem engedték, hogy ő vegye át.
Elment, máshol kamatoztatta a tehetségét.
Meg akart csinálni egy filmet, de kinn nem kapott rá pénzt sehol.
Végül itthon is beadta a forgatókönyvet. Elfogadták.
Nemsokára bemutatják Rofusz Ferenc
Ceasefire című filmjét.

Rofusz Ferenc: A Ceasefire egy háború ellenes film. A címe azt jelenti : tűzszünet. Tudja, amikor a háborúban lengetik a fehér zászlót, de mindenki fütyül rá. Az alapötlettel - ami még 25-30 perc lett volna - egy kanadai írónő keresett meg. Mondtam, hogy engem csak akkor érdekel a dolog, ha átírjuk az ötletet. Így született meg egy 6-7 perces sztori. Az írónő nagyon rugalmas volt, elfogadott mindent, amivel hozzájárultam, hogy a történet filmszerűbb legyen. Hosszan csiszolgattuk a végét is. Aztán elkészült egy storybord, amit még a Volvo finanszírozott. A storybordot fölvettük "animációsan", hangot, zörejeket tettünk alá, és elindultunk pénzt szerezni. Érdekes, hogy milyen nehezen alakultak a dolgok. Ha esetleg fegyvert akartunk volna venni, azt sokkal könnyebben tudtunk volna szerezni. Pár évünk ezzel elment, mert mindenki csak húzódozott, hogy mit lehet ebből kitermelni. Míg ezzel foglalkoztunk, sorba jöttek a háborúk. Ez a film - figyelmeztetés. Mindenütt aktuális, mivel a történet helyszíne bárhol lehet. Mindenki érti, akár jugoszláv, akár magyar vagy iraki. Közben én itthon dolgoztam hat hónapig egy másik produkcióban. Akkor volt alkalmam ezt a forgatókönyvet prezentálni a Kulturális Minisztériumnál. Nekik tetszett, elfogadták és finanszírozták a filmet. Ez még 2000-ben volt. A munkát tavaly fejeztük be. Nyolc hónapunk volt rá, de egy hónapot csúsztunk a határidővel, mert elég komoly technikával, teljesen a Légy stílusában készült. A film a mostanság nagyon is aktuális háborúkra hívja fel a figyelmet. Tudom, hogy nem tudom megállítani a lövöldözést, de a film után talán pár percig ülve maradnak az emberek és elgondolkodnak. A történet egy 10 éves gyerekről szól, mivel a helyi háborúkban rengeteg gyerek és polgári személy hal meg. Remélem, hogy ennek a 8 percnek lesz visszhangja és utóélete is.

Amikor kint pénz után járkáltak, Magyarország eszébe sem jutott ?

Nem. Én nem csak ezen dolgoztam, mivel volt egy stúdióm, amit én vezettem. Nem egy olyan ötletem van, ami évek óta forgatókönyvként vár a sorsára. Ezzel is csak pluszban foglalkoztam. Sajnos ez egy ilyen műfaj. Ezzel is foglalkozni kell, meg azzal is. Nagyon örülök neki, hogy a filmet végül Magyarország fölvállalta. Azt hiszem, ezzel nemzetközileg is felhívhatjuk magunkra a figyelmet.

A nagyközönség mikor láthatja először a filmet?

A Magyar Filmszemlén február 1-én kétszer is levetítik. A díszbemutatót február végére tervezzük.

Ehhez a 8 perchez hány ember munkája kellett?

Örülök, hogy nagyon tehetséges kollégákat sikerült találnom. Komoly kis teammel dolgoztunk. Mindenkit beleértve - a hátterestől kezdve a rajzolókig - tízen voltunk.

Ön válogatta őket?

Igen. Mindenki tesztrajzot csinált. Volt olyan, aki csak egész rövid ideig vett részt a munkában. Volt, aki csak addig ért rá, másvalaki csak onnantól. Van ebben a csapatban olyan is, aki még életében nem csinált rajzfilmet. Hívtam nagyon régi kollégámat, akit 30 éve ismerek, de dolgoztak benne huszonévesek is. Mindannyian szabadúszók, tehát nem olyan stúdióban készült a munka, ahol ők évek óta együtt dolgoztak. Volt olyan is, aki remek tehetség, nagyon jó rajzfilmes -, de mikor meglátta a feladatot, azt mondta, hogy inkább fizet, csak ne kelljen ezt csinálnia, mert ez egy őrült technika. A légynél is ugyanez történt. Válogattam-válogattam, de 3 rajz után többen elmentek, mert nekik túl aprólékos munka volt. Nekem ebben az egészben az volt a legnagyobb öröm, hogy mind a két fiam részt vett benne, úgy, hogy ők Kanadában dolgoztak. A háromdimenziós effekteket, vagy amit kézzel nem tudtunk volna megcsinálni, azt ők készítették el. Például a lufit, a varázslufit - amitől egyszerre színes lesz az, aki megfogja - az egyik gyermekem csinálta, az effekteket a másik fiam. Interneten küldték át éjszakánként a képeket. Tökéletesen működött minden. Fantasztikus ez a technika. Ők úgy dolgoztak, hogy közben nem is látták a filmet. Mindig kérdezték, hogy mikor küldöm a DVD-t, hogy meg tudják nézni, miben vesznek részt, de készült egy 35mm-es kópia, DVD és VHS is. Azért volt nagy kihívás együtt dolgozni a fiaimmal, mert ők nem az én stílusomat folytatják. Azt mondták, hogy ők olyat tanulnak meg, amihez én nem értek, főleg azért, hogy ne hasonlítsák őket állandóan hozzám. Ugyanúgy filmmel foglalkoznak, mint én, csak három dimenziós komputer animációval. Tény és való, hogy ezé a jövő. Ezt a filmet hagyományos technikával, ilyen minőségben nem tudtuk volna megcsinálni.

Nyolc hónap alatt talán egy nagy játékfilm is elkészül. Mi tartott ennyi ideig?

Az egy másik technológia. Azt hiszem, aki ért a szakmánkhoz vagy valamennyire tájékozott, amint meglátja, megérti, mi is tartott ennyi ideig. Ilyen grafikával nem olyan bonyolult egy posztert csinálni, de nagyon nehéz ezeket a rajzokat megmozdítani. Megtörtént, hogy másfél hétig ki se mentem a stúdióból. Ott is aludtam, avval is időt spóroltam, mert annyira akartam csinálni és mert olyan szűk volt a határidő.

Mennyi idő után jött haza dolgozni?

Tizennyolc éve mentem el, tizennégy éve élek Kanadában. Tavaly csak rövid időre jöttem, most nyolc hónapig itthon voltam.

Mi a különbség a kinti és az itthoni munkastílus között?

A szervezésben látok különbséget. Tehetségben nem. Itt is nagyon tehetséges emberek vannak. Az utómunka, a gyártás ott professzionálisabb, mert nagyobb rutinjuk van. Gyorsabban, tökéletesebben szerveznek. Persze könnyebb a dolguk, mert minden új technikát ott találtak ki vagy ott tökéletesítettek. Más az organizáció, sokkal egyszerűbben zajlik minden. Nem probléma az sem, ami itt van, meg lehet szokni, csak sokkal több odafigyelést igényel. Más a felfogásuk a rajzolóknak is. Ott mindenki szabadúszó. Olyanok, mint a profi sportolók, produkcióra szerződnek. Itt nagyon izgalmas filmet csinálni, mert furcsa lélektana van. Ez is változik majd, tisztul, kristályosodik. Az a lényeg, hogy a technika működik. Ugyanolyan stúdiók vannak és ugyanolyan minőség. Egy pici idő kell még, nem lehet két perc alatt tökéletesíteni a dolgokat. Én hiszek a fiatalokban. Ők majd mindent helyreraknak.

1981-ben Hollywoodba nem engedték ki, hogy átvegye az Oscar-díjat.

Hát, ... az egy olyan társadalmi forma volt, benne volt a pakliban. Nem csak velem, ezt másokkal is így csinálták. Ha összeállnának a sértett alkotók, akik az akkori film bizniszben dolgoztak, egy futballcsapatot összehoznánk. Ez abszolút elfogadott volt akkor, így működött. Lehetett ellene tiltakozni, megsértődni vagy otthagyni a munkát. Úgy látom, ez már megváltozott.

Most milyen érzésekkel jött haza dolgozni?

Nem voltak rossz érzéseim. Azt hiszem, elég nyitott vagyok. Én Torontóban élek, de közben dolgoztam két évig Los Angelesben, aztán egy évig New Yorkban. Elmentem Ottawába és máshova is Kanadán belül. Nálam ez működik. Persze ez most új hely, és tizennyolc évig igazolatlan hiányozni... Itt ugyanúgy meg kell tanulnom a játékszabályokat, mint máshol. Én mindig gyorsan megtanulom a szokásokat. Van olyan kollégám, aki ki nem tenné a lábát a városából vagy a stúdiójából. Én szeretek máshol dolgozni. Az mindig új feladat. Mint ez a produkció is. Izgalmas volt, hogy elfogyott a ceruza, és azt a fajta ceruzát Európában nem lehet kapni. Akkor megkértük a Budapest-Torontó járat Malév stewardesseit, hogy hozzanak 20 ceruzát. Aztán kértünk még 40-et. Elektromos ceruzahegyező is kellett, mert azt itt nem lehet kapni. Mindent kitaláltunk, és minden működött. Jópofa volt. Azért, ha ezt kinn valakinek elmondanám, hogy légikisasszonyokkal hozatok ceruzát... biztos csodálkozna. Mások a szokások. A hamburgert is másként kell itt csinálni, mint Amerikában. A gond akkor van, ha az ember nagyon gyorsan akar valamit. Akkor néha elragadtatja magát, mert nem érti, hogy mi hol akadt meg.

A Ceasefire eléri A légy színvonalát ?

Én tartom azt a mércét. Inkább nem csinálok filmet. A Légy abszolút egyedi film volt. Huszonkét éve készült, az volt az első háttéranimációs film, azóta se készült olyan. Bárhol levetítem, állja a helyét, pedig manuálisan készült. Azt hiszem, hogy a mostani filmünk lesz olyan sikeres, mint az volt. Van benne annyi munka és technikai bravúr is. Négy vagy öt évvel ezelőtt ezt sem tudtuk volna technikailag így megcsinálni. Mindig mondanám: áh, de kijavítanám! A légy olyan film, hogy a mai napig egyetlenegy kockát sem javítanék ki benne. Ebben a filmben olyan dolgot csináltunk, ami nem szokványos. Ilyen jellegű rajzfilmeket nem lehet látni, mert nem készítenek.

Rofusz Ferenccel 2002-ben Hollós Adrienne és Hollós Olivér készített interjút Kanadában: www.filmkultura.hu/regi

 


79 Kbyte

67 Kbyte

57 Kbyte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső