Különös és egyedülálló karrier az övé a film
történetében. Nincs még egy filmszínésznő, akinek hatvanéves korában hasonló
státusza volna a világ filmművészetében. A titka valószínűleg megfejthetetlen,
mint minden emberi titok.
Arról a finom, szolid, jó házból való úrilányról, aki a Cherbourg-i
esernyőkben sikert arat, még senki sem gondolta volna, hogy a modern francia film
legnagyobb alakja lesz. Ugyan színészcsaládból származik, de nem készült
színésznőnek. Amikor 18 éves korában Jacques Demy kiválasztotta a készülő
filmmusical főszerepére, épp terhes volt. A rendező annyira benne látta megvalósulni
álmait, hogy a forgatást elhalasztották, míg Catherine megszüli a gyermekét. A film
sikere után a tartózkodó fiatal lány szinte belesodródott a szakmába, mert
kivételes szépsége miatt sorra kapta a szerepeket. Az újhullám alkotói nem
érdeklődtek iránta, de a korszak nagy különcei (Bunuel, Polanski) fölfigyeltek rá.
"Catherine maga a film... természetesen, szenvtelenül beszél és viselkedik, pont
olyan, mint egy mai lány. De fenséges szépségű, mozdulatlan arca egy titkos
vágyakkal teli másik ént sugall, s ez a jellegzetessége teszi őt különlegesen
alkalmassá a kettős személyiségek megformálására"- így fogalmazta meg Truffaut
Deuneve-nek azt a képességét, amelyet pályája első évtizedeiben a rendezők sorra
kiaknáztak.
Jól lehet igazi nagy színészi feladatot, az első két
évtizedben alig kapott, karrierje egyenesen ívelt fölfelé, és népszerűsége
nőttön-nőtt. A hatvanas években egy vezető amerikai magazin "a világ legszebb
asszonyának" kiáltja ki, a francia film legnagyobb női sztárja lesz, királynője
egy férfiak uralta művészeti ágnak. A megszerzett hírnévvel mindig okosan élt,
hűvös eleganciával utasítja el a bulvársajtót, a megközelíthetetlenség,
elérhetetlenség aurája lengi körül. A divatszakmában és a reklámiparban is
kitűnő üzleti vállalkozónak bizonyult. A nyolcvanas évekre Európa öt legjobban
fizetett sztárjának egyike lett.
Húsz évnek kellett eltelnie, mire 1980-ban Truffaut-tól megkapta
az első olyan szerepét, amelyben színészi talentumát bizonyíthatta. Az Utolsó
metró nagyszabású és szenvedélyes alkotás, amellyel Truffaut a klasszikus
francia filmművészet iránt érzett olthatatlan és kétségbeesett szerelmét
demonstrálta. A forgatás hátterében zajlott az alkotók életének mindennapi emberi
drámája - Truffaut halálos beteg, elkezd nyomozni sosem látott apja után, akiről
most tudja meg, hogy zsidó származású, Catherine Deneuve és Gérard Depardieu
egymásba szeretnek – tehát az alkotók magánéletének szenvedélyes forgataga is ott
lüktet a filmben, ami ezáltal is szól kivételes drámai erővel az emberről.
Catherine Deneuve egy asszonyt alakít, aki mélyen szereti a férjét, de közben
elementáris erővel és kivédhetetlenül keríti hatalmába a szerelem egy másik férfi
iránt. Hideg, szépséges és kegyetlen, ahogy megszoktuk tőle, arcizma sem rezdül,
mégis érezni, ahogy szenved, mint egy megsebzett nemes vad ... Ezért az
alakításáért Deneuve megkapja első César-díját.
A nyolcvanas évek Sophie Marceau és Isabelle Adjani évei a
francia filmben. Deneuve konkurenciája óriási, de a tündöklése
elhomályosíthatatlan. Új lendületet vesz, fiatal, kezdő rendezők filmjében játszik
merész, tőle szokatlan szerepeket.
1986. májusában a Cahiers du cinéma, a Positif, a Premiere
– a legfontosabb francia folyóiratok - címlapján Catherine Deneuve látható.
Cannes-ban bemutatják Téchiné Ahol a bűn lakik című filmjét, Deneuve
főszereplésével. A filmben egy elvált asszonyt alakít, esendő, magányos, érzékeny
teremtést, aki vesztébe rohan, annyira áhítja a szeretetet. Deneuve diadalt arat
Cannes-ban, és karrierje töretlenül ível tovább fölfelé. Fiatal színésznők
jönnek-mennek, de a francia filmművészet megújulását Catherine Deuneve
szimbolizálja. És az igazi diadalmenetet a következő évtized jelenti.
Úgy látszik, egy sztárnak elég minden évtizedben egy-egy
kiemelkedő szerep ahhoz, hogy a ragyogása ne halványuljon. 1992 mutatják be az Indokínát,
ezt a nagy ívű és szentimentális történelmi filmregényt, amelynek abszolút
főszereplője Catherine Deneuve. Közel ötven éves. Szebb, mint valaha. Olyan szép,
amilyen talán soha nem volt és amilyen talán már soha többé nem lesz. A történet
Francia-Indokínában játszódik a 30-as években. Deneuve egy földbirtokosnőt alakít,
aki rideg szigorral irányítja a bennszülötteket. Szálfaegyenes, kevély asszony, aki
csak az ostorával suhint keményebben, amikor majd belehal a bánatba. A parádés
szereppel osztatlan sikert arat, Európától Amerikáig megkap minden elismerést.
Napjainkban abba az életkorba ért, amikor a színésznők
általában már nehezen jutnak szerephez. De Deneuve évente négy-öt filmben játszik.
Filmről-filmre, foggal-körömmel őrzi a róla kialakított képet. A teljesítménye
lenyűgöző. A filmművészetben betöltött szerepén túl a női élet csodálatos
heroizmusát példázza.
Különös módon az egyetlen jelentős női partnere a hosszú
évek során korán elhunyt húga, Françoise Dorléac volt 1967-ben a Rochefort-i
kisasszonyok-ban. 2000-től kapott ismét fontos szerepet más színésznő is a
filmjeiben. Björk partnere lett a Táncos a sötétben című filmben és Fanny
Ardant-nal, Isabelle Huppert-rel játszott a 8 nőben. Ráadásul ezek a filmek
musicalek, s ő újra énekel és táncol, mint egykoron!
Vajon mit hoz a jövő, vállalja-e az öregedést a világ legszebb
asszonya? Catherine Corsini, a tehetséges fiatal rendezőnő nagymamaszerepet ajánlott
föl neki, de Deneuve nem vállalta. Még nem? A 2002-ben készült Tonie Marshall
filmben, az Au plus pres du paradis-ban (az Örökmozgóban Túl közel a
mennyországhoz címmel játszották) egy ötvenes párizsi értelmiségi asszonyt
alakít, akibe egy New York-i fotós (az ellenállhatatlan William Hurt) halálosan
beleszeret, de szerelmes belé a film szinte valamennyi szereplője. Deneuve
természetesen nem ötvenesnek néz ki, úgy fényképezik, világítják, hogy a múló
évek nyoma nem látszik rajta. Csak egy jelenet lóg ki sorból: amikor a lánya
ébresztgeti egyik reggel, s ő félálomban nyújtózkodik az ágyban. Megereszkedett
karja, ráncosodó dekoltázsa, elomló alakja meghatóan emberi, bensőséges, esendő
képet mutat. Az egész csak egy pillanat, mintha véletlenül maradt volna benne a
filmben. A következő percben hibátlan megjelenésű, kortalan szépség könnyű
reggeli sminkkel, selyemköntösben. Meddig tartható ez a kép? Akármilyen
bizonytalanná válik is egy gyönyörű színésznő jövője az öregedéssel, bízzunk
benne, hogy ennek a rendkívüli nőnek lesz bátorsága jól dönteni, s hogy nem hagyja
el a szerencséje...