A Rex filmgyár Vorrei morir című 1918-ban készült filmje 2002.
novemberében került haza Moszkvából német és francia inzertekkel. Lajthay Károly
filmje mind témájában, mind formai megoldásaiban előremutató: a kilencvenes évek
művészfilmjeiben láthatjuk viszont kallódó, boldogtalan, nőként és anyaként is
meghiúsuló hősnőjét, bonyolult, a valóságos és virtuális történéseket
váltogató cselekményvezetését. A film hősnője kilovagol házitanítójával és
leesik a lóról. Halálos balesete után újra indul a történet, megjelenik ugyanis a
Sors, hogy bemutassa a gyászoló apának, milyen élet várna a lányára, ha nem halt
volna meg. Ismét a lovon látjuk a főszereplőt, de ezúttal nem esik le, s a néző
megláthatja, mi lett volna ekkor. Elkezdődik az anya nélkül felnőtt, elkényeztetett,
unatkozó, a csábításoknak ellenállni képtelen úrilány, Maja züllésének
története. A sátáni csábító, a lány rossz szelleme mindig más és más alakban
tűnik fel előbb mint házitanító különös melódiával vonzza magához, majd
hajóskapitányként segíti szökését Carloval, az olasz énekessel. A különböző
helyzetekben, s mindig új alakban felbukkanó szimbolikus figurát, Sík Rudolf játssza.
Maja rövid boldogságát nyomor követi, elhagyja férjét és kisfiát,
öngyilkosságra szántan áll egy hídon. A cselekmény visszakanyarodik a film elején
egyszer már visszavont halálhoz. Az ördögi csábító rántja vissza az életbe, s
löki további bűnök felé, előbb egy gazdag férfi karjaiba szédül, majd tolvajjá
válik, s a szerzett pénzből hazatér az apai házba, megfeledkezve gyermekéről. Rossz
szelleme itt sem hagyja nyugodni, estélyek állandó vendégeként jelenik meg, s az ő
társaságában menekül mámorba, hogy bűnös múltját, s elhagyott szeretteit feledje.
Nem talál megnyugvást, visszatérne elhagyott családjához, de Carlo és kisfia vándor
énekesként járják a világot, ezért nem találkoznak.
Maja egyre lejjebb csúszik, hamarosan kocsmákban, lebujokban látjuk viszont részeg
mámorban, apacsok karjában. Rossz szelleme ezúttal is jelen van, s elégedetten figyeli
a fejleményeket. Maja egy nap összetalálkozik Carloval és a gyermekkel, de a férfi
ellöki magától a züllött asszonyt. A rossz szellem ekkor új bűnbe sodorja: Maja
kirabolja saját apját. A megtört öreg betörővé züllött lányát látva
belenyugszik halálába. Hirtelen áttünés után Maja ismét a ravatalon fekszik, s az
apa hálát ad érte a sorsnak.
Lajthay Károly (1885-1946)
Pályáját színészként kezdte. 1907-1917 között vidéki és budapesti
színházakban játszott, 1916-tól rendszeresen szerepelt filmekben. 1918-ban saját
filmvállalatot alapított (Rex). 1918 és 1923 között 18 filmet rendezett. Filmjei
közül több, pl. a Leánybecsület és a Vorrei morir Németországban és
Ausztriában is sikert aratott. Ma már csak a Vorrei morir látható, mely nemcsak
átveszi, hanem kreatívan, újszerűen ötvözi a filmformanyelv korabeli vívmányait,
bizonyítva, hogy filmtörténetünk I. világháború éveiben, a filmbehozatali tilalom
hatására bekövetkezett virágkora nemcsak a filmek számát tekintve, hanem művészi
teljesítmények szempontjából is kiemelkedő volt. A háború után azonban a
külföldi, főleg az amerikai filmek dömpingje elsorvasztotta a magyar filmgyártást. A
húszas években, mint sokan mások, Lajthay is külföldön keresett lehetőségeket.
1921-ben osztrák-magyar koprodukcióban készült el a Drakula halála, mely egy
évvel megelőzte Murnau filmjét. Később Bécsben és Párizsban élt, erről a
korszakáról keveset tudunk, egyes források szerint színészkedett. 1935-ben
társrendezője volt a L'Enfant du Danube című francia filmnek. 1938-ban
hazatért. 1942-ben forgatókönyvíróként (Isten rabjai), 1943-ban rendezőként (Sárga
kaszinó) kapcsolódott be a magyar filmgyártásba.
Gombaszögi Frida (1890-1961)
A tízes évek népszerű drámai színésznőjét, noha 1916 és 1920 között 8
filmben játszott főszerepet, egyik filmlexikonunk sem tartja számon. Ma már csak a Vorrei
morir című film őrzi széles skálán mozgó szuggesztív játékát. Az
elkényeztetett kéjsóvár úrinőt épp olyan hitelesen játssza, mint az
öngyilkosságra szánt, csalódott asszonyt, vagy az apacsokkal flörtölő utcalányt.
A film zenéje
Csak jóval később, a hangosfilmekben kap a zene olyan fontos dramaturgiai funkciót,
amilyet Lajthay szán neki e filmjében. A film F. Paolo Tosti olasz zeneszerző tízes
években népszerű dalának címét kapta: Vorrei morire (Szeretnék meghalni),
csak helytelenül írták le. (A külföldi forgalmazók a német, és a francia
változatnak szintén a filmben szereplő dal német illetve francia címét adták.-
Német cím: Fluch dem Schicksal, francia cím: Destin maudit (1918))
A film főszereplője Tosti dala, mely felkorbácsolja a nyugtalan nő szenvedélyét,
s az ismeretlen, a titokzatos "Élet" felé vonzza. A dal csábításának engedve,
szerelmi révületbe esve hagyja el otthonát, s lesz az olasz vándor énekes, Carlo
felesége. A szerelem elmúlik, elhal a dal. A boldogtalan Carlo már nem tud énekelni,
dala zokogásba fullad. Kisfiuk tanulja meg és énekli tovább, s nem bűnre csábító
melódia többé, hanem az elveszített, vissza nem szerezhető boldogság dala, melynek
hallatán az utcalánnyá züllött Maja végleg összeomlik, menthetetlenül a züllés
útján.
A film, s a benne vissza-visszatérő néma dal megihlette a Bécsben élő koreai
zongora-művésznőt. Soryang Joo zenét komponált a filmhez.
Magyar némafilmgyűjteményünk legújabb szerzeményei:
Vasúti szerencsétlenség Budapesten 1908. Projectograph (Milánóból)
Keserű szerelem 1912. Hunnia Biográf r: Góth Sándor (Párizsból)
Az utolsó éjszaka 19171917. Transsylvania, r: Janovics Jenő
(Németországból)
Három hét 1917. r: Garas Márton (Németországból)
Vihar után 1918. Star, r: Sugár Pál (Ausztriából)
Balogh Gyöngyi: Filmtörténetírás filmek nélkül
Mikor a szőlő érik 1921. Uher, r: Josef Stein (Ausztriából)
Egy dollár 1923. Corvin, r: Uwe Jens Krafft (Milánóból)
Rabmadár 1929. Märy Film, r: Sugár Pál (Hollandiából)
A Filmkultúrában lásd még a képtárban: Rab madár és Vihar után