Sulyok Máté Röpül a kétélű, hajlított, betyáros dobókés
Tóth Tamás: Rinaldo

Mátyási Bence (Aladár)
Mátyási Bence
(Aladár)
215 Kbyte

Kurosawa Akira A hét szamurája (Shichinin no samurai, 1954), illetve az abból készült western-változat, John Sturges A hét mesterlövésze (The Magnificent Seven, 1960) volt az alap, hogy Tóth Tamás sajátos, az easternekre jellemző elemekkel és jegyekkel rendezzen ironikus-gunyoros filmet, Rinaldo címen. A mozitörténeti utalás megértését – a lecsupaszított történeten túl – nagyban elősegítő, fülbemászó muzsikát Selmeczi György szerezte, átdolgozva Elmer Bernstein zenéjét.

A sztori egy vasgyárban kezdődik: a két évszázados jó barát, Rezső (Bán János) és Mazsola (Scherer Péter) dolgoznak a tüzes anyaggal. Az "élethalálharc" akkor indul, amikor a "Vasisten gyermekei"-t elbocsátják munkahelyükről.  Egy – sajnos – átlagosan tré, koszos, amortizálódott és (feltehetően) macskapisi-szagú kapubejáróval bíró "nyó'ckeri" (természetesen nincs külön, direkte jelezve) bérház védtelen lakóit félemlíti meg módszeresen (törve-zúzva, fehér galambokat terrorizálva) A Banda, hogy elűzze őket otthonaikból, mert nekik – illetve láthatatlan főnöküknek – kell a ház; magyarázat nincs természetesen, mi okból is kifolyólag. A támadókat Rezső vezeti, a védelmet pedig a két cimbora életét egykor a gyárban megmentő dadogó kamasz, Aladár (Mátyási Bence), a banda által véresre vert fiút felápoló, a házban éldegélő Laci Bá' (Kun Vilmos), valamint Mazsola és Garincsa (Kovács Lajos) kezdi szervezni. Ők találják meg Rinaldót (Molnár Zoltán), ezt a szótlan, magányos késdobálót, aki nem azért nem beszél, mert ez a hősök szokásos velejárója, hanem, mert igencsak töri a magyart (hangja: Rajhona Ádám). Valaha egy itáliai vándorcirkusznál dolgozott. Az egykor alkoholista artista illegális "cirkuszi mutatványos", halálos késpárbajok túlélője lett, dolga végeztével gyorsan eltűnik a háztetőkön az ellene fogadó csőcselék, a jelzésszinten vegetáló rendőrség és az őt üldöző, "a játékokat" szervező maffia elől. Rinaldo figurája a két feddhetetlen erkölcsű filmelődnek, A hét szamuráj mesteri vívójának Kyuzónak (Miyaguchi Seiji) és A hét mesterlövész késdobáló Britt-jének (James Coburn) kissé morbid betyár-mutációja. Rinaldo "kosztért-kvártélyért", vagyis "mindenért", amit a lakók adni tudnak, elvállalja ("sokat kínáltak már a munkámért, de mindent még soha...") a feladatot, a ház védelmét. Bedeszkáztatja az ablaknyílásokat, dobófegyvereket kezd gyártani (lábas fedők éleit cakkozza félelmetesre), levitézlett szobabútorokból, furnérlemezes kétajtós szekrényekből, műbőr fotelekből, lomtalanítások reprezentatív darabjaiból emeltet barikádot az udvaron, majd a késdobálás fortélyaira és a harc lelki aspektusaira edzi Lajos papucsférjet (Andorai Péter), s várvédelemre rendezteti be Lajos feleségét, az egri nők kései és kissé terebélyes utódát, Klárit (Molnár Piroska) is. Az őt csodáló 7-8 éves forma Karcsikának (Szomora Norbi) pedig bemutatja csoda-, avagy titkos fegyverének, ennek a kétélű, kétpengéjű enyhén hajlított "kelet-európai felezett dobócsillagnak" a használatát. Ez a "shuriken" olyan kiszámíthatatlanul kacskaringós ívben röpül, mint a matematika óra illegális diák-papírrepülője a tanár orra előtt, és olyan kétélű, mint Mazsola és Rezső barátsága volt. S mint tisztes filmbeli jelképhez illik, sokszor nem (kétszer), de épp a megfelelő pillanatban (lásd végső leszámolás) kerül elő.

A jellemek elnagyoltak és vázlatosak – ahogy illik is egy kicsit parabolisztikus akció-westernhez – ám a főbb szereplők közül mindenkinek "látszik" a (főleg munkás) múltja, ezért nem papírmasék lézengenek a vásznon – ők is a műfaj toposzai. A támadók közül természetesen Rezső-vezér tűnik ki (mint Elli Wallach Calverája John Sturges-nél), neki ismerjük az előéletét is, amikor még együtt pisilték le Mazsolával a gyári konténereket. Ő az árnyék, aki a "másik", a becstelen, a törtvénytelen, a rossz utat választotta; hasonló "kis embereket" terrorizál, amilyen ő is volt valaha. Az alapvető erkölcsi kérdéseket gyorsan maga mögött tudta: egykori barátjának látványa ellenfélként megtorpantja egy pillanatra; ám elhatározását és cselekedeteit nem ingatja meg. A többi gonosz a banda egységét adja, nem is kell, hogy egyenként megrajzolt karakterük legyen, feladatuk az egységes, erőszakos, megfélemlítésre irányuló fellépés – bár Badár Sándor arca a "háttér-tömegből" is átüt. Mazsola lenne a tiszta racionalitás, a józanság és emberiesség fokmérője – már amennyire a film gunyoros modora megengedi. Benne nem merül fel a kétely útjának helyességéről, amikor jobb sorsára (munkára!) várva sakkozik az "emberpiac" parkolójában, viszont akkor sem habozik cselekedni, amikor a sötétség ösvényére tévedt egykori társa ellen kell harcolni. Illúziói nincsenek ugyan, de látja saját helyét a világban, tisztában van hibáival és erényeivel. Ő a szervező, a kis, parányi, ócska, de valakiknek az életet jelentő civilizáció védelmének motorja, ebben az esetben becsületességéhez kétség sem férhet – pedig, ha másként alakul, lehet, most ő lenne Rezső. A Rinaldo Mazsolája A hét szamuráj főhőse, Kambei (Shimura Takashi) és A hét mesterlövész Chris-e (Yul Brynner). Régi-új és hűséges(!) társa, a mackós alkatú Garincsa. Az egykori katona ("már tábornok lehetnék, ha nem szerelek le") keresés nélkül is rálel Máriára, az ezredes-özvegyre, s a katonabecsülethez, valamint -illemhez méltón, és már az egykori férj fehér díszegyenruhájában, karddal az oldalán ajánlja fel az együttélést és a magázódást a gyászában is gyönyörű, polgári származású hölgynek.  Aladár, a dadogó, az ártatlan, a "megmentő", aki utcai megveretése után szinte "újjászületik" a romos bérház falai között, megismeri a lelki és a testi szerelmet, hiszen Klári, mielőtt férjhez adja hozzá Évikét (Kovács Julcsi), tizennégy év körüli, nevelt lányát, ki is próbálja, "milyen jó is lesz majd" annak a gyermeknek a házasságban. Laci bá', (Kun Vilmos) joviális kukázó, aki mindennapi betevőjének keresése közben találja meg a szemét között a mezítelenül és eszméletlenül fekvő véres kamaszt, és beviszi a "közösségbe".

A testes és szabadszájú Klári férjével, a szintén lepusztult, és szinte állati szinten vegetáló, reményvesztett Lajossal (Andorai Péter) azt a korosztályt és réteget képviselik, amelyik sohasem élt fényűzően, de mégis nagyobb biztonságban, mint most. Ők mindig azt gondolták, hogy öregségükre jó soruk lesz... Nagyobbik lányuk Jutka (Kovács Vanda), ebben a szellemben nőtt fel, és a főtörzsben (Csuja Imre) látja a felemelkedés lehetőségét. A szánalmas kis rendőr jelenti számára az első szerelmet, és az anyai, óvó féltő magatartás kiélésének esélyét.  A letelepedett közösség árulója Béla, a házmester (Végvári Tamás), a szerencsétlen, megcsalatott, tutyimutyi férj, aki a "beosztásához, hivatásához" kötelező információknak annyira sincs birtokában, hogy tizenhét éve várja felesége visszatérését, kikészítve az ágyra az asszony kedvenc ruháját. Alkoholista ő is, mint a többi jobb sorsra érdemes, és mint Rinaldo. A "kívülről", a "civilizáción" kívülről érkező, vagyis a klasszikus western szabályait "követő" hős, úgy tűnik, vasakarattal leküzdte az ital kísértését, amely "öl, butít és nyomorba (d)önt".

Tóth Tamás viszonylag rövid játékfilmjében – hasonlóan az elődökhöz – a készülődés tölti ki az idő javát, a végső küzdelem viszonylag rövid és egészen a legvégső pillanatig úgy tűnik, hogy az alkoholmámorban alvó Rinaldo nevét hiába kiáltozzák kétségbeesetten a házlakók, a főhős csak nem érkezik megmentésükre.

Selmeczi György muzsikája a világhírű filmzeneszerzőkhöz, – Leonard Bernstein, Ennio Morricone – méltóan kíséri, festi alá, támogatja a képet, és lendíti tovább a fanyalgó kritikákban néhol gyengécskének, vagy haloványnak minősített sztorit, amit olyan – azóta legendás – úgynevezett jóféle "populáris" filmeknél is hibának róttak fel valaha, mint A profi (Georges Lautner: Le professionnel, 1981) vagy a Volt egyszer egy vadnyugat (Sergio Leone: C'era una volta il West / Once Upon a Time in the West, 1968). A magyar filmszemléken évek óta ki nem adott legjobb filmzene kategóriában mindenestre idén, a 34-iken – finoman szólva is – esélyes lett volna.

A film honlapja: www.rinaldo.hu

A filmről Szlaukó Katalin cikke is olvasható a www.filmkultura.hu/regi-n.

 

részlet a storyboardból: "a banda bevonul"
részlet a storyboardból:
"a banda bevonul"
96 Kbyte

Bán János (Rezső)
Bán János
(Rezső)
103 Kbyte

Scherer Péter (Mazsola)
Scherer Péter
(Mazsola)
39 Kbyte

Mátyási Bence (Aladár)
Mátyási Bence
(Aladár)
26 Kbyte

Csuja Imre (főtörzs)
Csuja Imre
(főtörzs)
113 Kbyte

a "banda" középen Bán János, jobbra Badár Sándor
a "banda"
középen Bán János,
jobbra Badár Sándor
201 Kbyte

részlet a storyboardból: "Értettem drágám!"
részlet a storyboardból:
"Értettem drágám!"
240 Kbyte

Kovács Lajos (Garincsa)
Kovács Lajos
(Garincsa)
204 Kbyte

középen a lovon Molnár Zoltán (Rinaldo)
középen a lovon
Molnár Zoltán
(Rinaldo)
226 Kbyte

Molnár Zoltán (Rinaldo)
Molnár Zoltán
(Rinaldo)
172 Kbyte

részlet a storyboardból: a főtörzs csatlakozik az ostromlottakhoz
részlet a storyboardból:
a főtörzs csatlakozik
az ostromlottakhoz
175 Kbyte

"minden jó, ha a vége jó" Bán János
"minden jó,
ha a vége jó"
Bán János
204 Kbyte

a rendező, Tóth Tamás
a rendező, Tóth Tamás

[ a képek forrása ]
186 Kbyte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső