Kovács Adrien Úgy maradt
Fazekas Csaba: Boldog születésnapot!


78 Kbyte

Van az úgy, hogy az ember gyerekkorában kigondol valamit, és attól nem szabadul. Például, hogy ő egy híres tudós reinkarnációja, és imígyen nagy dolgokra hivatott. Vagy hogy 30 éves korára híres zenész lesz és kétgyerekes házasemberként saját házában él majd. Esetleg hogy valami súlyos és gyógyíthatatlan betegséget hordoz, ami 70 éves korában a sírba fogja vinni. Belefészkeli magát a fülébe egy dallam, és azt dúdolgatja magának unos-untalan.

De az is lehet, hogy mindenről Erzsi néni, a napközistanár tehet, aki 10 éves korunkban dolgozatot íratott velünk 'Mi lesz velünk 20 év múlva' címmel, és akkor valamit ki kellett találnunk. Majd úgy maradtunk.

Osváth András furcsákat álmodik. Saját születéséről lát fekete-fehérben pergő, szaggatott ritmusú képsorokat. Albert Einstein épp meghal és lelke egy megszülető egérkébe vándorol. Valamikor egy keddi napon a XX. században a Lenin tér 3. alatti fodrászüzlet mellett feltűnik dr. Oltványi, matematikusprofesszor egy kedves kutya alakjában reinkarnálódva és bemutatja nekünk a Mestert, Einstein 33. reinkarnációját, egy fehéregeret. A kis állat hamarosan csúnya véget ér, lelke a fodrászüzletben megszülető kisfiúba költözik és ezzel megszakad a nagy tudós szellemének méltatlan alakban való megjelenése. Gedeon bácsi (úgyismint a fodrászüzletébe járó nők bálványa), aki egyébiránt is elég izgatott a fellépő melegvízhiány valamint Kovács Kati művésznő megjelenése miatt, az egészséges fiúgyermek világrajöttét megkoronázandó egy dalt kér az énekesnőtől. Kovács Kati az átszínesedő képsorokon arannyal hímzett égővörös estélyiben buja zöld bokor előtt állva énekli el az 'Egy nyáron át' című dalt.

Ki tudja, hova sodorna minket a képek árja, ha András anyja nem lépne be a szobába és nem kezdené gyengéd erőszakkal ébresztgetni fiát. Az azonnali válaszok ötpercében sok lényegeset megtudunk, így a legfontosabbat is: András ma tölti be a 30-at.

Ma minden és mindenki arra emlékezteti, amije nincsen, de bizonytalan sejtése szerint lennie kellene. Cselekvésre szánja hát el magát, egy napba sűrítve próbálja elérni mindazt, amit "normális embernek 30 éves korában" birtokolnia illik. Életében talán először céltudatosan viselkedik, akciótervet készít, benne a két nővel való szeretkezés élménye, az autó, a feleség/gyerek és a lakás programponttal szigorúan időhatárokhoz kötve. Még délelőtt kipipálja a nők és az autó bekezdéseket, megismerkedik egy terhes nővel, aki a felesége lesz egy napra, még éjfél előtt megvan a ház is, így András a rövidtávú tervét sikeresen teljesíti. Kérdés, hogy változott-e valami.

Kellemes darab az elsőfilmes Fazekas Csaba Boldog születésnapot! című alkotása. Vállaltan szórakoztatni akar, közben elgondolkodtat többek között ideáink valódiságán is. Nagyon pörgősen, erősen indul, szépen kidolgozottak a kezdő képsorok, egy darabig talán kissé hangsúlyos a Tímár Péter hatás, de mindenképpen magával ragadó. Mosolyogtatók a helyzetkomikumok és kellően ironikusak az ötletek. A film első részének lendületét és kesernyés, finom humorát főként az apró humoros helyzeteknek a precíz adagolása adja: a poénok nincsenek túljátszva, a patetikus pillanatokat azonnal poentírozza egy ironikus reakció, ami finoman helyreállítja az egyensúlyt, jelezve a filmkészítők csendes-derűs, de józan életfelfogását. Nagyon jól felerősítik az adott jelenetek hangulatát a kiválóan megszerkesztett zenei aláfestések, Emil RuleZ! dúdolása ugyanúgy, mint a különböző jazz darabok.

A zene elmaradása is lassítja a tempót a film középrészében. A jelenetek megnyúlnak, az első rész párbajszerű dialógusait felváltják a lassúbb hömpölygésű beszélgetések. Az első részben néhány jól megválasztott jelenet felvázolja András jellemét: egy magának való, még mindig az egyedülálló anyjával élő 30-as zenetanár az Újlipótvárosból. A Gyöngyi megjelenése utáni részben azonban kissé elvész ez a pontosság és az új információink már kissé iskolásak.

Gyöngyi feltűnése sok tekintetben megváltoztatja a dolgok menetét, egy ideig az a benyomásunk, hogy ez a film már nem is a születésnapos fiúról szól. De András többé-kevésbé tudatosan választotta ki a lányt, hiszen feleségre és gyerekre volt szüksége terve teljesítéséhez.

András nem tudja eldönteni, hogy a 30. születésnapja valóban vízválasztó-e a korábban elképzelt módon. Minden rácáfolni látszik. Az orvosi asszisztens lelkendezik: "ma van a születésnapja?" majd hozzáteszi: "akkor ebbe tessék vizelni". A régen dédelgetett ideák kiábrándítóan és –valljuk be - röhejesen öltenek (a kurvák esetében két) testet. A fiú nem tudja eldönteni, hogy vannak-e felemelő pillanatok és mélypontok. Hosszasan értekezik saját feltételezett betegségéről, hiszen utánanézett az Interneten, de mintha egy kiskamasz tudálékoskodna. Végig kívül marad mindenen, mintha neki semmi felelősége vagy úgy általában, köze nem lenne ahhoz, ami körülötte van. Nem teljesen tudatosan vonja ki magát, inkább csak túl kisfiú még a férfikor felén. Kevés alkalommal ütközik meg, akkor se tart sokáig az erkölcsi felháborodása. Nem egy Supeman-szerű hős, még ellenérzést is kelt bennünk, amikor a csapdahelyzetbe került Gyöngyit simán magára hagyná. Nem sok minden jellemzi, ami egy átlagos nőből egy olyan simogató ránézést váltana ki, mint amivel Gyöngyi fordul utána a volt osztálytárssal való beszélgetés alatt.

Az osztálytárs, Giuseppe, felszínes fogalmaink szerint sikeres ember. Jó állása van, kocsija, lakása. Kissé ront a képen, hogy alkalmazott, a lakást bérli, az autó céges, társa meg nincs. De nem aggódik a jövőjén, sőt igazából nem is jutott még az eszébe, hogy aggódnia kellene rajta. András folyamatosan az idő elvesztegetésén lamentál, akkurátusan kiszámolja például, mikor kell ahhoz megnősülnie, hogy az unokájának még esélye legyen ott lenni a temetésén. Az idő szorításában él, és ennek nincs sok köze a 30. születésnapjához: a pszichoszomatikus eredetű fájdalmakat már 9 éve érzi a gyomrában. Elégedetlen anélkül, hogy pontosan tudná, mivel. A születésnapját követő hajnalban beigazolódik legnagyobb félelme, nem ér le a lépcsőn, mielőtt a villany elsötétül. A halálközeli állapotban végre elengedi magát, és a történetben afféle rezonőrként feltűnő dr. Oltványihoz szólva elfogadja, hogy a pillanatot kell átélni a lehető legteljesebben, görcsök nélkül, csendes derűvel. Talán pont úgy, ahogy anyja teszi. Vagy ahogy Fazekas Csaba rendezte ezt a filmet... A felismerés rajzolja arcára a megengedő kedves mosolyt, amikor édesanyja, akárcsak a történet kezdetén, az ágya fölé hajolva boldog születésnapot kíván neki.

A film kellemesen szórakoztató, egységes hangulatú a ritmusbeli megbicsaklások ellenére is. Míg humorát a geges megoldások, szomorkás hangulatát a főszereplők valós helyzetének ismerete adja. Három generáció skiccelődik fel: a hetvenes években szülőkorba lépő, fiát egyedül nevelő anya helyzete ugyanúgy nem rózsás, mint a rendszerváltás idején jó helyen lévő most 40-es Péteréé és feleségéé, csak éppen mások a szempontok. András úgy általában nem találja a helyét, anyja feltehetően mindig is a Pannónia 18-ban lakik majd egyedül és életkora okán már nem lesz potentát valamelyik multinál, Péterék pedig a gyerekről maradtak le az eredeti tőkefelhalmozás 10 éve alatt. És ott van még a "vidéki lány" Gyöngyi, aki a film végén kénytelen véget vetni kétes vállalkozásának, hiszen gyereket vár. Vele vajon mi lesz? De ez már nem András története, nem véletlen, hogy a bejelentés 0.01 perckor érkezik. András segíthetne, Gyöngyi szemében remény villan fel, mikor a a vonatra szállás előtt fiú utánaszól, de az ajánlat elmarad. De mit is ajánlhatna fel András? Hogy feleségül veszi egynapos ismeretség után? Mi vezethet ki zsákutcákból? A film nem kíván megoldási lehetőségeket kínálni a szereplők helyzetére, csak András ismer fel valami fontosat a nap végére. De végtére is az ez ő születésnapja...

 

Kocsis Gergely Osváth András szerepében
Kocsis Gergely
Osváth András szerepében
54 Kbyte

Almási Éva Anya szerepében
Almási Éva Anya szerepében
22 Kbyte

Ónodi Eszter Gyöngyi szerepében
Ónodi Eszter
Gyöngyi szerepében
57 Kbyte


54 Kbyte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső