Cyrill Gelblat: Szállás reggelivel (Bed&Breakfast) - A Nisimasa egyik győztes forgatókönyve

A cseh nyelvű párbeszédek vastagon, dőlt betűvel szedve francia feliratozással.

FEKETE KÉP, MAJD FELIRATOK

Egy vonat tompa, alig felismerhető, visszhangszerű zakatolása.

1. BELSŐ, HAJNAL. AZ ÉJSZAKAI VONAT FÜLKÉJE

Még mindig halljuk a vonat zakatolását. Egy az utasok kisebb dolgainak tárolására alkalmas csomagtartót látunk, benne egy csomag cigaretta, és egy cseh nyelvű útikönyv Párizsról. A fény pislogás-szerűen kialszik, majd felvillan.

VÁGÁS

Lenka szemét látjuk a sötétségben. Sehogy sem tud elaludni, nyitott szemmel fekszik az ágyán, majd felül és félredobja a takaróját. Szlávos karakterű, helyes 25 éves cseh lány. Kiveszi a füldugóit, amitől az addig tompán hallható zakatolás felerősödik. Kinyitja a fülke ajtaját.

2. BELSŐ, HAJNAL. AZ ÉJSZAKAI VONAT FOLYOSÓJA

Petr, a 25 éves cseh fiú a folyosón áll és a tájat bámulja a vonatablakon át.

Lenka megsimogatja a hátát.

Petr (anélkül, hogy megfordulna):

Franciaországban vagyunk.

3. BELSŐ, HAJNAL. AZ ÉJSZAKAI VONAT FÜLKÉJE

Napfelkelte. Néhány francia turista ébredezik. Egy nő leszáll az ágyáról, és mászik le a létrán.

Petr, aki épp a cipőjét húzza, félrehúzódik, hogy az asszony el tudjon menni mellette. Az asszony útját megnehezíti egy padlóra helyezett táska, amelyben két festővásznat láthatunk.

A kalauz durván felrántja a fülke ajtaját.

Kalauz (miközben veszi elő a büntető céduláit):

Jó reggelt, jegyellenőrzés!

Az asszony visszamászik a létrán a jegyéért.

Lenka (franciául, erős cseh akcentussal):

Nincs jegyünk.

Kalauz:

Pénzük van?

VÁGÁS

A kalauz a büntető cédulára írja Petr és Lenka útlevelének adatait. A francia pár gyanakodva méregeti őket. A kalauz átadja a büntető cédulákat, majd kimegy a fülkéből. Nevetve egymásra néznek, kezükben a büntetéssel.

4. BELSŐ, NAPPAL. KÁVÉZÓ

Helyszín egy francia kávézó. A pincér két croissant-t és két pohár narancslevet tesz a tálcájára, majd a pultos még két kávét. Petr és Lenka asztalához megy és a tálcáról az asztalra teszi, amit rendeltek. Lenka épp az útikönyvből olvas fel Petrnek (a vásznak az asztal elé vannak letámasztva).

Lenka:

A Louvre-ban, a 30. terem után egyenesen haladva juthatunk el a Vörös Termek bejáratához. Szemben találjuk azt a termet, ahol a Győzelem szobra áll. A Mollien Teremben nézzük meg a "Le Radeau De La Méduse"-t Géricault-tól- hátborzongatóan megjelenített igaz és tragikus történet. Ugyanitt található Delacroix vadsággal és érzékiséggel telített monumentális műve a "Mort de Sardanaple" is. Visszafelé haladva a bal oldalon találjuk az Állami terem bejáratát, ahol különös figyelmet érdemel Jézus Krisztus első csodája: a "Les Noces De Cana"- Veronese-től. Kissé távolabb látható Leonardo da Vinci híres műve a...

Petr:

...és bla, bla bla és bla, bla, bla, hát ez téboly! Mintha parancsba adnák, mit nézzünk meg!

A félbeszakított Lenka becsukja a könyvet és Petrre néz.

Lenka:

Eldöntötted már hogy melyiket fested meg?

Petr:

Nem igazán. Előbb látnom kell. Olyan sok ott a festmény, hogy biztos több időre lenne szükség két napnál.

Petr előhúzza vázlatfüzetét a festőtáskából.
Láthatjuk, hogy már jó néhány festmény vázlatát elkészítette. Két festmény fotója is előkerül: az "Egy műhely belülről" Octave Tassaerttől, és a "Koldusok" Pieter Bruegeltől.

Petr:

Azt hiszem valamelyiket a kettő közül. Nézd meg ezt. A címe "Koldusok", csak 20 centis, és ezért senki nem figyel fel rá. Nagyban szeretném megfesteni. Nézd...az emberek nyomorúsága, a püspök a háttérben...

A pincér hozza a számlát. Lenka döbbenten nézi, majd Petrnek nyújtja.

Petr:

Mennyi is 17 Euró?

Lenka:

Kb. 400 Korona.

 

Petr:

Meghibbantak ezek, vagy mi? Hívd ide a pincért!

Lenka:

Kérem, uram! Nincs itt valami félreértés?

A pincér elveszi a számlát.

Pincér (szándékosan kemény francia akcentussal beszél):

Az eszpresszó 2 Euró 50, a croissant 2 Euró 50, a narancslé 3 Euró, mindez kétszer, az 17 Euró.

Ok? Megfelel ez így önöknek?

Lenka:

Persze, köszönjük.

A pincér elmegy. Petr és Lenka egymásra néznek.

Petr:

Mennyink maradt?

Lenka kiszedi az összes papír és fémpénzt a tárcájából, majd megszámolja.

Lenka:

50 Euró.

Az útikönyvbe pillant.

Lenka:

A diákszálló 15 Euró fejenként, A Louvre pedig 5 Euró.

Petr:

Szóval ez itt (a reggelire mutat), ugyanannyiba kerül, mint egy éjszaka a szállón!

Ez nem fér a fejembe! Mi a baj ezzel az országgal? (csend). De mi voltunk ilyen kibaszott hülyék! Megnézhettük volna előbb az árakat!

Lenka:

Ha holnap éjjel megyünk vissza Prágába, ahogy terveztük, akkor vagy az utcán kell ma aludnunk, ha ki akarunk jönni a pénzből, vagy...

Petr:

Nem, nem fogunk az utcán aludni!

Lenka:

Akkor vagy nem eszünk, vagy nem megyünk a Louvre-ba.

Lenka körbenéz a kávézóban.

Lenka:

Nyomás, gyerünk!

Lenka:

Felejtsd el, már le is buktunk.

A pincér a pultossal beszélget, miközben gyanakodva méregetik őket.

5. KÜLSŐ, NAPPAL. A LOUVRE ELŐTTI SÉTÁNYON

Petr és Lenka elsétálnak a Louvre előtt. Petr a hóna alatt cipeli a vásznait.

VÁGÁS

A "sétányon" andalognak. Elhalad mellettük néhány turistacsoport idegenvezetők kíséretében, majd egy csapat diák is. A turisták a szökőkutak előtt fényképezik egymást.

Petr és Lenka átvág a tömegen, és a szökőkút szélére telepedik.

Lenka:

Menj be nélkülem. Azért jöttél, hogy lemásold az egyik festményt, miattad vagyunk itt, ha nem teszed meg, semmi értelme az egésznek.

Petr:

És te mit fogsz addig csinálni?

Lenka:

Majd járok egyet azon a csodás utcán, amit ott hátul láttunk.

VÁGÁS

Nagytotál a "sétányról"- láthatjuk, amint Petr és Lenka különválnak.

Petr elindul a múzeum bejárata előtt kígyózó sor irányába, Lenka pedig a rue de Rivoli felé.

6. KÜLSŐ, NAPPAL. RUE DE RIVOLI

Lenka, átérve a Louvre-t körülvevő árkádokon, várja, hogy zöldre váltson a lámpa, és átkelhessen a rue de Rivolin.

5. /A

Petr a sor felé siet, de hirtelen megtorpan, és lábujjhegyre áll. Gondolkodik. Úgy tűnik, megijedt valamitől, megfordul, és futásnak ered az árkádok irányába.

6. /A

Lenka, a Rue de Rivoli túloldalán a luxus-parfümériák csillogó kirakataiban gyönyörködik.

Petr odaszalad hozzá, kezét a vállára teszi. Lenka megfordul, és mérgesen csóválja a fejét.

Petr:

Egy nap még úgyis visszajövök ide.

A lány megcirógatja a fiú arcát. Csókolóznak.

7. KÜLSŐ, NAPPAL. PARK

Lenka és Petr egy park pázsitján üldögél. Lenka Petr ölében fekszik és egy doboz cseh sört iszogatnak unottan.

Az egyik az egyik padon ülő csavargó németjuhász kutyája, odaszalad hozzájuk. Lenka megsimogatja, és úgy tesz, mintha adni akarna a söréből, amin mindketten elmosolyodnak, majd sokáig nézik egymást. Lenka mohón megcsókolja a fiút. Miközben a kutya körülöttük futkározik, a fűben fekve szenvedélyes csókolózásba kezdenek. Néhányan elsétálnak mellettük.

8. KÜLSŐ, NAPPAL. A SZAJNA PARTJÁN

Helyszín a Szajna partja, a Notre Dame mögött. Petr végül úgy döntött, hogy Lenkát festi meg. A lány oldalra nézve helyezkedik el.

Jobbra, Lenka látóterében egy 25 év körüli srác ül, tipikus párizsi gazdag bohém - bársonyzakó, hajpánt, sportcipő. A Lét elviselhetetlen könnyűségét olvassa Milan Kunderától. Mivel Petr nem láthatja őt, gátlástalanul szemez a lánnyal, aki a beállítás miatt kénytelen őt nézni.

Lenka - akit valószínűleg mulattat ez a helyzet - viszonozza a fiú mosolyát.

VÁGÁS

Késő délután van, és Petr még mindig a vásznára koncentrál. A francia srác miután kiolvasta a könyvét Lenkára mosolyog, kivesz egy tollat a zsebéből, rámutat, ír valamit az utolsó oldalra becsukja a könyvet, és ismét rámutat, leteszi a padra, a lányra mosolyog és elmegy.

VÁGÁS

Naplemente. Petr még mindig Lenkát festi, a könyv még mindig ott van a padon.

Petr:

Ennyi, azt hiszem kész van.

Lenka:

Ok, akkor megmozdulhatok végre.

Lenka feláll, a pad felé indul, ráteszi a hátizsákját, kiveszi a pulóverét, óvatosan elveszi a könyvet, kinyitja, elolvassa mit írt a srác, kitépi a lapot, és visszamegy Petrhez. A fiú megmutatja a művet.

Lenka:

Mondhattad volna, hogy nem pont abban a pózban festesz le, amiben ültem, akkor megmozdulhattam volna.

Petr:

Ha mondtam volna, nem maradt volna meg végig ugyanaz a kifejezés az arcodon.

A képet látjuk, Lenka vágyakozva néz valami nagy fényesség irányába.

 

9. BELSŐ, ÉJSZAKA. DIÁKSZÁLLÓ KONYHÁJA

Petr és Lenka szendvicseket készítenek a diákszálló konyhájában. A festmény az asztalon hever. Három amerikai turista steaket süt. Hangosan beszélgetnek jellegzetes amerikai akcentussal. Egyikük az asztalra teszi a steakkel teli tányérját, és leül. Petr elveszi az asztalról a festményt.

Amerikai férfi (angolul):

Bocsánat.

Az amerikai előbb a festményre, majd Lenkára pillant.

Amerikai férfi:

Hé, ez itt te vagy?

Lenka:

Igen.

Amerikai férfi (Petrnek):

Te festetted?

Petr bólint, a többi amerikai is az asztal köré gyűlik, és a képről kezdenek beszélni.

A másik amerikai:

Fantasztikus festő vagy ember!

Amerikai nő:

Eladó?

Petr (Lenkának csehül):

Mit jelent az hogy "eladó"?

Lenka (Petrnek):

Azt kérdezi, hogy eladod-e a képeidet?

Petr (az amerikai lánynak):

Ó, nem, köszönöm.

VÁGÁS

Miközben hőseink a szendvicseiket eszik, az amerikaiak, akik már befejezték a vacsorát, kimennek a konyhából. Kaptak az amerikaiaktól néhány üveg Budweiser sört.

Petr (az amerikainak, a sörre mutatva):

Köszönjük.

Petr és Lenka egyedül maradtak a konyhában.

 

Petr:

Van kedved elmenni valahová ma éjjel? Sétálhatnánk egyet arra, amerre az útikönyv javasolta.

Lenka:

Nem, semmi kedvem hozzá, teljesen lefárasztana.

10. BELSŐ, ÉJJEL, A DIÁKSZÁLLÓ SZOBÁJÁBAN.

Petr és Lenka emeletes ágyon fekszenek, Petr felül, ő már alszik. A kamera Lenka ágyára közelít, aki nyitott szemmel fekszik. Felül az ágyban, és csendben öltözködni kezd, majd feláll, és ellenőrzi, hogy Petr alszik-e. A szobából kifelé megbotlik az ágynak támasztott festővászonban. Megnézi, hogy felébresztette-e Petrt, visszateszi a festményt a helyére, és behúzza maga után az ajtót.

11. BELSŐ, ÉJJEL. A YOUTH HOSTEL RECEPCIÓJÁN

Lenka egyedül van a recepción. A recepciós pulthoz megy, kiveszi a zsebéből a könyvből kitépett lapot, és tárcsáz.

Lenka (franciául):

Halló, itt Lenka...az a lány...ma délután...

12. BELSŐ, ÉJJEL, ÉJSZAKAI BÁRBAN

Lenka és a fiatal francia egy menő párizsi bárban. A hely zsúfolásig telve, kellemes zene szól. A bárpulthoz mennek, és leülnek.

A fiatal francia (a pultosnak):

Egy gin-tonicot, és egy korsó sört kérek.

A pultos kitölti az italokat, a francia srác a gin-tonicot Lenkánkak nyújtja, és elveszi a sörét.

Koccintanak, nevetve egymásra néznek.

Lenka (gyatra franciával)

Mit csinál, munka?

Fiatal francia:

Filmezek, érti?

A fiú úgy tesz, mintha egy kézi tekerős kamerával filmezné Lenkát.

Lenka (bólogatva):

Persze, értem filmezik.

A fiú körbejárja Lenkát, miközben tovább "filmezi".

13. KÜLSŐ/BELSŐ, ÉJJEL, TETŐ/APARTMAN

A kamera a kötetlenség érzetét keltve pásztáz végig a párizsi tetők felett, majd ráközelít a tetőre, amin állunk, mígnem kivehetővé válik egy apartman belsője.

Halk női nyögéseket hallunk.

Bejutunk a fiatal francia lakásába, tipikus jómódú párizsi fiatal lakása (tetőtér, csupasz gerendák). Szeretkeznek, Lenka van felül.

A lány folyamatosan csehül beszél a fiúnak, élvezettel ejti ki a szavakat, miközben mozog rajta.

Lenka (csehül):

Ezt élvezed mi? Te gusztustalan seggfej, dugj meg te kövér disznó, undorító sznob köcsög, szart se érsz! Mit képzelsz magadról? Azt hiszed, tetszel nekem, azt hiszed, élvezem, amit most velem csinálsz? Hánynom kell tőled! Légy átkozott! Nézz már magadba, te bunkó, azt hiszed, hogy ez jó nekem?

A fiú láthatóan élvezi, ahogy a lány gyönyört színlelve beszél hozzá.

Orgazmust mímel, miközben azt hajtogatja:

Nem érzek semmit, te kis fasz, nem érzek semmit, még az izédet se!!!

Egyre hangosabban ismétli ezt a mondatot, míg el nem éri az ál-orgazmust. A fiút láthatóan izgatják ezek a számára egzotikus és érthetetlen szavak, míg végül elélvez.

VÁGÁS

A fiú már mélyen alszik, de Lenka ébren van, lefejti magáról a fiú karját a válláról, és felkel az ágyból.

14. BELSŐ, ÉJJEL. FÜRDŐSZOBA

A zuhany csobogását halljuk, és látjuk, hogyan folyik le a víz a lefolyón. A víz egyre habosabbá válik.

VÁGÁS

A vízcsobogás abbamarad, Lenka a tükör előtt áll, kibontott hajjal. Feje lehajtva, csak a vizes haját láthatjuk. Felemeli a fejét, belenéz a tükörbe, majd az orrához emel a tükör előtti piperepolcról egy parfümös üveget.

BELSŐ ÉJJEL. AZ APARTMAN SZOBÁJÁBAN

Lenka meztelenül mászkál a fiatal francia lakásában. A konyhában vagyunk, a mosogatóban edények, és egy spagettivel teli tésztaszűrő. Vizsgálódva néz be a hűtőbe, a konyhaszekrénybe, mintha meg akarná tudni, valójában hogyan élnek az emberek ebben az országban. Kivesz egy nutellás üveget a konyhaszekrényből, belekóstol, kibont egy zacskó kekszet. A zacskóval a kezében, eszegetve folytatja felfedező útját.

Megnézi a fiú könyvtárát (egy jurátus tankönyveit látjuk). Belelapoz a polgári törvénykönyvbe.

Fényképeket vesz ki egy borítékból, nézegeti őket. Képek a fiú családjáról, egy hajón a szüleivel, képek egy buliban a barátaival...

Visszasétál a szobába, és a fiút figyeli, ahogy hason fekve alszik. Sóhajtva elmosolyodik, és úgy tesz, mintha "filmezné" (ahogy a fiú tette a bárban).

Lenka (magában beszél):

Filmezik, filmezik...

VÁGÁS

Lenka felöltözve áll az ágy előtt. A fiú még mindig mélyen alszik. A lány kiveszi a fiú tárcáját a kabátzsebéből, és kinyitja. Kivesz egy köteg bankjegyet, és elvesz két öt Euróst. Újra a köteg pénzre pillant, és végül kivesz még egy tízest is.

Lenka (magában beszél):

Húsz.

Visszateszi a tárcát, látjuk a többi bankót, és a hitelkártyát, amikhez nem nyúlt.

Elindul az ajtó felé, és kilép a lakásból, majd a kamera az alvó fiút mutatja.

15. BELSŐ, HAJNAL. A DIÁKSZÁLLÓ SZOBÁJA

Lenka visszalopakodik a szobába. Az egyik amerikai a tegnapiak közül felébred. Lenka, ujját a szájához emelve csendre inti, és bebújik az ágyába.

VÁGÁS

Kel fel a nap, a felső ágyon Petr ébredezik. Az alsó ágyról látjuk amint megjelenik a fiú lába a levegőben. Leugrik, és a lányhoz hajol, aki neki háttal fekszik, csak mi látjuk az arcát ő nem. A lány nem alszik. A fiú megcsókolja a nyakát.

Petr:

Jól aludtál?

Lenka:

Hmmmmmmmmmmm...nem.

Petr (ásít és nyújtózkodik):

Hová szeretnél ma menni?

Lenka szeme vörösen csillog a fáradtságtól. Kényszeredett mosolya bölcs és tragikus, gondolkodó és érzelemmel telített.

FEKETE KÉP

Lenka (francia feliratozás nélkül):

Au Louvre.

 

(Fordította: Ópancsár Marina)

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső