Szeretettel várjuk a Filmkultúra évadzáró filmklubjában június 25-én 6-kor az Örökmozgóban.
A 6. Kecskeméti animációs fesztivál egyik versenyprogramját vetítjük, valamint azokat a filmeket, melyeket a filmkritikusok a legjobbaknak tartottak. elhoztuk A kecskemétiektől az osztályozós módszert is: minden néző kap egy listát a vetített filmekkel, s az iskolában ismert jegyekkel, 5-1-ig "osztályozhatja" őket.
Az "eredményt", a lapban olvashatják majd.
Aki mihamarabb szeretné látni a listát - vagyis a műsort -, már olvashatja is!
5. Versenyprogram. Reklám, Filmelőzetes, Szignál, vizsgafilmek
Filmcím |
rendező |
perc |
osztályzat |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
1 |
ABN Anbro Bank |
Szabó Gábor |
40" |
|||||
2 |
Bee "Birkák" |
Lehotay Zoltán |
25" |
|||||
3 |
Bee "Lavina" |
Lehotay Zoltán |
30" |
|||||
4 |
Távfűtés |
Buglya Sándor |
30" |
|||||
5 |
A.E.L. |
Weigert Miklós |
3'30" |
|||||
6 |
Vámpírok harca |
Ternovszky Béla |
2' |
|||||
7 |
Használod a fejed? |
M. Tóth Géza |
1' 30" |
|||||
8 |
Mikulás |
M. Tóth Géza |
1' 30" |
|||||
9 |
Népek zenéje |
M. Tóth Géza |
2' |
|||||
10 |
5. KAFF szignálfilm |
Horváth Mária |
20" |
|||||
11 |
A három nyulak |
Kispál Éva- Lévai Dóra |
4' 53" |
|||||
12 |
Bunda |
Rák Eszter |
3' 20" |
|||||
13 |
Szandál |
Hajdú Kata |
3' 2" |
|||||
14 |
Trilógia |
Nagybákay Diána |
7' 35" |
|||||
15 |
Urasima Taro története |
Mandula Éva |
7' 30" |
|||||
A filmkritikusok választása |
||||||||
16 |
Szindbád Bon voyage |
Gyulai Líviusz |
5' 15" |
|||||
17 |
Az én kis városom |
Gyulai Líviusz |
6' |
|||||
18 |
Állóképek |
Horváth Mária |
6' |
|||||
19 |
Az aranyszőrű bárány |
Horváth Mária |
7' |
|||||
20 |
Holtágban |
Bánóczki Tibor |
5' 35" |
|||||
21 |
Tél |
Tóth Pál |
3' 5" |
|||||
22 |
Tóth Pál |
7' 41" |
szeretettel várja barátait május 16-án csütörtökön fél hétkor
Mintha meg se történt volna - 3. este
A "meg-se-történt" filmek keresése során most egy kicsit régebbre kalandoztunk vissza, bár Klöpfler Tibor játékfilmjén, az El Niňón, amelyet először két évvel ezelőtt láthatott a 31. Filmszemle közönsége, reméljük, nem fogott az idő. Legalább is a mi emlékeinkben és fakult video-kópiánkon még mindig az a friss látásmódú, groteszkül érzelmes film, amelyet akkor, minden bizonytalansága, döccenése, hiányossága ellenére annyira kedveltünk.
Örültünk, hogy valaki felvállalja, és kíméletesen kiforgatva, kiröhögtetve mégiscsak megemeli az átlagos életeket. A napfelkeltére vadászó reménytelen fotósét, a féltékeny liba szerepéből nehezen váló feleségét, meg a két hasonlóképpen reménytelen gengszterét, nem is beszélve az angyali együgyűségű rendőrről.
Örültünk, hogy A Kisded jótékony meteorológiai hatására mégiscsak kapnak egy icipici kis esélyt, hogy elviselhessék az életet, hogy lehet őket szeretni, még akkor is, ha ők maguk legfeljebb ragaszkodni képesek egymáshoz, no meg az élethez és - szégyen - nem szégyen - a pénzhez is.
Örültünk, hogy milyen jók is ezek a színészek, milyen mélabús komolysággal ejtik ki a már közhelynek is üres mondataikat. A filmet forgatókönyvíróként is jegyző Klöpfler Tibor bizonyára nem az egyetlen, akinek nagy készlete lehet az ilyesmiből, de abban egyedülálló, hogy van bátorsága úgy forgatni ki a jelentésüket, hogy közben mégis megengedi nekik, hogy létezzenek. Mert nagyon "megengedő" film a Klöpfleré, és nemcsak azért mert, úgy tűnik, zsigerileg áll távol tőle bármilyen moralizálás vagy ítélkezés, hanem mert magának is sok mindent megenged, csakúgy mint a hőseinek. Ahogyan ők használják a szavakat, részben ünnepélyes komolysággal, de valahogy mégis alig figyelve rájuk, úgy használja rendezőjük a képi közhelyeket és utalásokat a naplementétől az Otthon panzió koszlott homlokzatán át a képeslap-kéken ragyogó, fehér bárányfelhőkkel ékes égboltig. Vagy azt a dramaturgiai közhelyet, ahogyan egybefonja az "értelmiséginek" számító család, és a gengszterek történetét, vagy ahogy elénk adja minden filmek nyerő párosát, a gyereket és a kutyát. Könnyedén, hajlékonyan és mégis igencsak szomorúan. Papírmasé világunk elviselhetetlenül könnyű bánatával.
Szóval jó kis film volt ez - akkor. A bemutató mégis elmaradt. A hír szerint az alkotók egy kissé átalakították, át is vágták, mi meg várjuk, és a filmklubban minden kíváncsinak megmutatjuk, mi sült ki belőle.
Cs. J.
El Niňo - A kisded
Színes, magyar, 1999
Í és r: Klöpfler Tibor, o: Vecsernyés János, v: Gönczi Zsuzsa, j: Kis Kovács Anna, h: Oláh Ottó, gy: Sarudi Gábor,p: Sándor Pál, Hábermann Jenő, szereplők: László Zsolt,Tóth Ildikó, Szabó Győző, Dóczy Péter (hangja: Helyey László), Gryllus Dorka Gyártó: Film Art
Klöpfler Tibor második játékfilmje, amit a 2000-es Magyar Filmszemle óta nem sikerült bemutatni a mozikban - "mintha meg se történt volna" - most a Filmkultúra filmklubjában látható.
Egy fiatal fotográfus reklámplakáthoz készít felvételt a felkelő napról vidéken, miközben két fiatalember elindul Budapestről, hogy kiraboljon egy falusi kisbankot....
A több szálon bontakozó - egymást követő, olykor szinte egyidőben zajló -események közben a rádióban egy különleges meteorológiai jelenségről folyik a szó, melynek lényege az időjárás váratlan és hirtelen változékonysága, amely az emberi idegrendszert és viselkedést is éppily kiszámíthatatlanná képes tenni
Második este
Április 22-én fél 7-kor
A "legkisebb filmek"
Az örömmozi folytatódik
I.
KISS FERI TUTIRA MEGY
2001 / SZFE - rendezői vizsgafilm - kisjátékfilm/
Rendezte, írta, vágta, gyártását vezette, producer: Tóth Barnabás
Operatőr: Szügyi Balázs
Hangmérnök és kameraman: Szabó Sándor
Számítógépes effektek, hangtechnika: Tóth András György
Szereplők: Tóth Barnabás, Boldoghy Borbála, Földessy Margit, Svábkovács Szilveszter
Gyártó: e-Motion Pictures, SZFE
video, 12p
Ki az abszolút kockafejű számítógépőrült?
Aki a csajok meghódítását is PC-n tanulja. Sikeresen?...
II.
ÖT UTÁN HAT ELŐTT
2000 / kisjátékfilm /
Rendező, forgatókönyv: Oláh Lehel
Operatőr: Dobóczy Balázs
Vágó: Politzer Péter
Zene: Keleti András
Hang: Zányi Tamás
Gyártásvezető: Angyal Gergely
Producer: Muhi András
Szereplők: Lovag Noémi, Verebes Linda, Czapár Andrea, Oláh Lehel, Theo Bikris
Gyártó: Inforg Stúdió
video, 20p
Nő a vonatablakban, fehér sál, fekete napszemüveg. Nem túl franciás ez így? Néha bejön, ha az ember a férjét magára hagyja egy kicsit.
Legjobb operatőr: Dobóczy Balázs - Mediawave Fesztivál 2000
III.
KOCSMATELEVÍZIÓ
2000 / kísérleti-kisjátékfilm /
Rendezte, írta, rögzítette és vágta: Káldy László
Gyártó: MAFSZ
video, 20p
Kisbabóton lakik egy megszállott filmes, aki helyi TV-t próbál alapítani, de nem pályázik frekvenciáért. A "könyvtár" tévékészüléke és videója épp megfelel céljainak. Vajon miről szól egy kis falu híradója? Annyit elárulunk, hogy egy "bűntényre" is fény derül.
Legjobb regionális televízió díja Mediawave fesztivál 2000
Különdíj Káldi Lászlónak életművéért Filmszemle 2001
IV.
AZ EMBER, AKIT KIHAGYTAK
2000 / SZFE - dokumentumfilm vizsga - áldokumentumfilm /
Írta és rendezte: Litkai Gergely és Tóth Barnabás
Operatőr: Szügyi Balázs
Hang és Vágás: Litkai Gergely
Szereplők: Csányi Sándor
Producer: Tóth Barnabás
Gyártó: SZFE
video, 16p
Ő is ott volt, ő is szereti a focit. Ők az Yvonne-nál nem érik be a rétegkrémmel, egész piacos letámadásra törekszenek. Mégis csak kívülről bámulja a Parlamentet.
Ezüst banán díj - Banánhéj rövidfilm-fesztivál 2000
V.
LEGKISEBB FILM A LEGNAGYOBB MAGYARRÓL avagy HA NINCS PÉNZ NINCS SÜTI
2001 / kisjátékfilm
Rendező, forgatókönyvíró: Stefanovics Angéla, Kálmánczhelyi Zoltán és Végh Zsolt
Operatőr: Dobóczy Balázs
Vágó Politzer Péter
Hang: Zányi Tamás, Várhegyi Rudolf
Gyártásvezető: Balika Gergely
Producer: Muhi András
Gyártó: Inforg Stúdió
Szereplők: Stefanovics Angéla, Kálmánczhelyi Zoltán, Végh Zsolt, Scherer Péter Mucsi Zoltán, Jancsó Miklós, Benedek Miklós
videoról felnagyított 35 mm, 32p
Ők pénz és kamera nélkül is tudnak filmet forgatni. Gazdagok is lehetnének, ha nagyon akarnák, de csak filmezni szeretnének. A jelmeztervezésben komoly gondot okoz, hogy a producernél csak egy ötszázas bankó van.
5 ESTE
Minden évben rengeteg filmfesztivált szerveznek szerte az országban. Igyekszünk mindegyikről beszámolni. Hiába hívjuk fel a figyelmet az értékes, számunkra kedves, vagy épp nagy közönségsikerre számító filmekre, mire az írások megjelennek, a rendezvények rendszerint véget érnek. Ez pedig nem a mi hibánk, látatlanban nem lehet filmekről szólni. Az alkotások szűk körű magyarországi premierjük után sok esetben többet nem is kerülnek közönség elé.
Még a Magyar Filmszemléken bemutatott játékfilmek között is jó néhány akad, amelyek a rákövetkező évben (években) sem jutnak el a mozikba, tévéképernyőre.
Mondhatni, hogy helyzeti előnyéből fakadóan a szakmai közönség mindig bőségesebb kínálatból válogathat, több lehetősége van jó filmekkel találkozni, mint a nagyközönségnek.
Az egyszer valahol, a ritkán vagy sosem látható, esetleg már nagyon régen nem látott filmeknek szervezünk klubot az Örökmozgóban.
Első öt esténk célja kettős.
Megpróbálunk olyan filmeket válogatni, amelyek például forgalmazási nehézségek - hosszuk (kisjátékfilmek), műfajuk (animációs filmek, külföldi dokumentumfilmek) - miatt nem kerülhettek a mozik műsorára. Olyan mozi élményeket kínálunk, amelyek után a velünk együtt mozizók mind mosolyogva indulnak tovább a mindennapok hajszájába.
Áprilisra két estét tervezünk. Pontos programjukat időben tudatjuk a moziban elhelyezett plakáton és a műsorfüzetben.