Hogy a filmnek hangja is van?
- bolognai tanácskozás

 


49 Kbyte

A bolognai némafilmfesztiválra, a Cinema ritrovatóra viszik el legújabb munkáikat, frissen felújított filmjeiket a filmarchívumok, s a vetítések között beszélik meg közös gondjaikat a munkatársak. Az egyik találkozás témájáról drótpostán küldtek előzetest. Ebből kiderül, hogy nemcsak a képre, a hangra is oda kell figyelni.

Július 4-én és 5-én rendezzük meg az Archimedia program szemináriumát a hang felvételéről és reprodukálásáról. A legfőbb kérdés, hogy összeegyeztethetők-e a régi hangfelvételi technikák a digitális rögzítésűekkel. Ez számos bonyolult problémát vet fel, az azonban máris bizonyos: a filmarchívumokban sokkal nagyobb figyelmet szentelnek a képnek, mint a hangnak. Elég csak kinyitni a Fiaf kézikönyveit, azonnal kiderül, mennyivel több tanulmány foglalkozik a gyűjtés és az emulziók problémáival, mint a hangfelvétel módjaival s azzal, hogyan is változott az évek során a filmek hangja. Ha csak azt nézzük meg, mennyi figyelmet szentelnek a filmarchívumokban a filmek hangjának katalogizálására, máris kiderül, milyen kevés archívum veszi a fáradságot, hogy valóban hitelesen igyekezzen leírni az általa őrzött filmek hangzó anyagának jellemzőit. S miután többnyire rendezett katalógusuk sincs a hangra, az archívumok nem is képesek kihasználni a birtokukban levő hanganyag gyűjteményt.

Pedig már készültek tanulmányok, amelyek megadják, milyen technikai felszereléssel képesek a filmszínházak levetíteni (s így valóban hallhatóvá tenni) a réges-régi filmeket. Hogy milyen vetítőgépek, hangfalak, erősítők szükségesek ehhez, milyen építészeti és akusztikai paramétereknek kell megfelelnie a moziteremnek. Egy sor olyasmi, amire nem igazán terjed ki a filmarchivátor figyelme. Az archívumok mozijai igyekeznek megbirkózni a legszembeszökőbb problémákkal (azzal például, hogy hogyan lehetne műsorra tűzni a Lola Montezt, aminek mágneshangja van), de ritkán állnak neki, hogy levetítsék Az ember, aki túl sokat tudott című filmet az eredeti Perspecta Sound-dal, mert már sehol sincs berendezés, amely képes lenne megszólaltatni ezt az ősi, optikai sztereo rendszerű hangcsíkot. Ha csak belegondol valaki ezekbe a példákba, világossá válik, hogy ugyancsak sok kívánnivalót hagy maga után a filmhang kultúránk - és nem csak a kevéssé ismert filmeknél, hanem az igazi nagy klasszikusoknál is.

Restauráláskor is jóval kevesebb figyelmet fordítanak a hangra, mint a képre, holott a digitális technikák terjedésével olyan szakemberek kerültek az archívumok közelébe, akik már képesek lennének kidolgozni a hangrestaurálás etikai kódexét és módszertanát. Természetesen tudatában vagyunk, mekkora vitát fog kiváltani, ha rákérdezünk a filmarchívumok mostani gyakorlatára, amely restauráláskor beéri az eredeti optikai hangsáv puszta újrarögzítésével, még akkor is, ha azon a hangsávon az eredeti hangzóanyag jelentős része már nem hallható. Tudatában vagyunk, hogy hangosfilm elmúlt 90 évében annyi fajta hangrögzítő, -lejátszó és -erősítő készüléket használtak, hogy megszámolni is sok lenne, s hogy a mai kézikönyvekben e berendezések leírásának csak töredéke lelhető fel, a probléma azonban ezzel együtt létezik. Minél hamarabb pótolnunk kellene az eddig mulasztottakat, még mielőtt mindent el nem borít a mindenható digitális hangrögzítő technika, amivel azután már azt a töredéket sem leszünk képesek elővarázsolni, amit a filmarchívumok mindeddig megőriztek. Ezért éreztük úgy, ideje e témában összehívni az idei műhelyt, s elindítani vele a tanácskozás sorozatot, amely segít pótolni a hiányzó tudást, és több figyelmet irányít az archívumokban a hang kultúrájára.

A tanácskozás első napján a katalogizálás és a restaurálás, a másodikon a műsorra tűzés problémáival foglalkozunk. A felszólalók közt lesznek archivátorok, restaurátorok, hang és akusztika szakértők, vetítés szakértők és hangmérnökök. Hívtunk nem filmes szakembert is, hátha az ő területéről ihletet és ötleteket nyerhetünk. Andrew Wedman a Deutsche Grammophontól zenei példákról fog szólni - cége nagy gyakorlatot szerzett a zenei anyagok új hordozókra való átmentésében. Jean-Luc Godard Filmtörténetébe (Histoire(s) du cinéma) is belehallgatunk, amely nemrég jelent meg CD-n, s amelyen valóban hallható lesz, micsoda változások történtek a hangsávon az elmúlt időkben.

(A bolognai szervezők felhívását Urbán Mária fordította)


21 Kbyte

33 Kbyte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső