Sulyok Máté Legenda-legenda hátán

George Lucas: Csillagok háborúja II. rész - A klónok támadása


37 KByte

"A Csillagok háborúja egy tizennégy oldalas vázlatból született."(1) George Lucas legendája szerint, űrfantáziáját kilenc részre tervezte, miután rájött, egyetlen filmben nem tudja elmesélni a históriát. Így volt-e, így van-e, vagy sem - nem is igazán érdemi kérdés. A '70-es és a '80-as évek fordulóján elkészült "középső" három rész (Csillagok háborúja - egy új Remény, A Birodalom visszavág, A Jedi visszatér) és az 1999-ben bemutatott történet-indító Csillagok háborúja I. rész - Baljós árnyak után három évvel úgy tűnik, a rendező beváltja ígéretét, és ha csak valami fatális nem jön közbe, véget vet húszéves fantáziálásunknak: vászonra álmodja az előzményeket, az "eredeti" trilógia "folytatatását" a pre-korszakot. Az új évezredet nyitó saga középső darabjánál felmerül, hogyan kapcsolódik majd a következő három epizódhoz, illetve közvetlenül a negyedikhez és - mert telhetetlenek vagyunk - véget ér-e ezzel a Skywalker-család története, ahogy olvashattuk is már egy-két regényben.

"A Csillagok háborúja kezdettől fogva nem volt holmi homályos sci-fi ötlet."(2) Ismerjük a mozitörténet nagy sztoriját: az európai új hullámok feltámadásával (továbbá az aktuális politikai, történelmi helyzettel, a vietnami háborúval, a kommunista világ látszólagos erősödésével...) Amerika és Hollywood "válságba" került. (Persze, vannak olyan vélemények, hogy Hollywood"mindig válságban" van - önnön pénztárcájának töltögetése, a profit növelése sarkallja az egyre nagyobb kiadások és bevételek ördögi körébe.) A hagyományos (filmes) narráció kereteit az öreg kontinens rendezői, esztétái, kritikusai, írói megbontották, avagy kitágították. Ehhez a hagyományos meséléshez talált vissza az Újvilág moziközpontjában pár fiatal alkotó, akiket azóta mint "Új-Hollywood" megalapítóit ismerünk és akiknek - végülis - a már jó néhány esztendeje tartó hollywoodi akció-, speciális effektus-, trükk- és séma-dömpinget köszönhetjük: Francis Ford Coppola, George Lucas, Brian de Palma, Steven Spielberg... "Modesto vidéki kisváros, mely bortermelésből és mezőgazdaságából él. Utcácskái mögött terült el az a dióültetvény, ahol George Lucas nevelkedett. A főutca egyetlen mozival szolgált. - »Jean-Luc Godard filmjeit - emlékszik vissza George Lucas - nem játszották Modestóban«."(3)

Az 1977-es Csillagok háborúja 10 millió dollárba, az 1980-as A Birodalom visszavág 25 millió dollárba, az 1983-as A Jedi visszatér 32,5 millió dollárba került. A negyedik részben 545, az ötödikben 763, a hatodikban 942 speciális effektus szerepel.(4) Nem kíséreljük megszámolni a Baljós árnyak, vagy A klónok támadása trükkjeit. A már többször is idézett Mozi-fenegyerekek című könyvben a szerzőpáros kifejti, hogy George Lucas "nehezen találja fel magát a hagyományos játékfilm keretében, mely a cselekmény kibontásából táplálkozik", s ez meglátszik a Csillagok háborúja - egy új Reményben is: "itt ugyan káprázatos tűzijátékot produkál, de csak nagy nehézségek árán tudja a cselekményt összefűzni"(5). Az íróknak még nem volt összehasonlítási alapjuk: a 22 évvel későbbi Bajlós árnyak, a kezdetek elmesélése szinte megoldhatatlan feladat elé állította teremtőjét. Az elsőként gyártott fejezetben, 1977-ben egyfajta apokalipszis utáni világba csöppenünk, ahol a sivatag-vidéki barlangban él az egykori civilizáció hírmondója, a Sir Alec Guinness formálta Ben (Obi-Wan) Kenobi. Az ő alakjában megtestesülő régi Köztársaságot a Star Wars-rajongók fantáziájában hosszú éveken át elképzelt "Jó Birodalmat" eleve képtelenségnek tűnik (tűnt) mozivászonra varázsolni. Az 1999-es Bajlós árnyak mindenféle szempontból "sokat akart, de nem bírta" - viszont nem is bukhatott meg: egy kultusz ritkán jelent csődöt. A "Hol volt, hol nem volt, hetedhét országon, az Üveghegyen és az Óperencás-tengeren is túl" meseindításnak megfelel, ám a Baljós árnyakban kissé furcsán hatott a "Réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban", hiszen a mítosz-trilógia előéletét kellett bemutatni. A magyarázat és valamilyen formában egy új mitológia, valamint a kezdetek előtti (az apokalipszist megelőző, majdnem paradicsomi) világ felépítése csorbát szenved a túl-, és belemagyarázásban. Ennek alapvető példája, amikor Obi-Wan Kenobi mestere Qui-Gon Jinn (Liam Neeson) vérmintát vesz a gyermek Anakin Skywalkertől (Jake Lloyd), hogy megállapítsa a midikloriánok sűrűségét (20.000!) - majd megtudjuk, bizony még Yoda mesternél is több midiklorián van sejtjeiben. Márpedig ezek az apró élőlények termelik az Erőt, s az elmélet szerint Anakint is ők nemzették, hiszen anyja, Shmi Skywalker is úgy emlékszik, egyszer csak megfogant és kihordta magzatát. A nyilvánvaló bibliai utalást tovább erősíti mindkét újabb filmben, hogy állandóan hangsúlyozzák Anakin kiválasztottságát: valószínű ő lesz, aki egyensúlyt hoz az Erőben. A szűznemzés és a Megváltó-szimbólum ismételgetése nem is lenne annyira zavaró, ha nem ismernénk a történet folytatását, és e három fejezet alapkonfliktusát: a "Jó" Anakin Skywalker áttérését a "Sötét Oldalra" s "Rosszá", Darth Vader-ré (David Prowse) válását. Továbbá: midikloriánokról szó sem esett a korábban elkészült részekben. Az Erőnek nem volt tételes definíciója, és Luke Skywalkernek (Mark Hamill) nem ésszel kellett felfognia azt, hanem az ösztöneivel, és az érzéseivel kellett tisztában lennie, akár az Erő "Jó", akár "Rossz" oldalát ismerte meg mesterei Ben (Obi-Wan) Kenobi és Yoda által. (Mert jól, csak a szívével lát az ember - mondta már Antoine de Saint-Exupéry rókája is a Kis Hercegnek.)

A klónok támadásában szerencsére már nem kerülnek elő a midikloriánok. A második részben a már Jedi-tanítvány Anakin Skywalker belső küzdelmének is tanúi vagyunk, ahogy - tényleg leegyszerűsítve - "Jó" és "Rossz" között vívódik. Kamaszkori útkeresést látunk, az ifjú padavant hasonló kételyek gyötrik, mint bármelyikünket életünknek ebben a szakaszában, illetve életünk során: a szerelem, a szeretet, az önbecsülés, a megbecsülés, az önzés, a tisztesség, a becsület, a szülő elvesztésének fájdalma - önmagam elhelyezése a világban. (Ne feledjük, az "új" Csillagok háborúja a "réginél" még fiatalabb csoportot, a tizenévesek alsó korosztályát célozza meg!) Ezért marad még jövőjének ismeretében is szimpatikus a fiatalember. Anakin a mi harcunkat vívja, csak sokkal látványosabban (helyenként lézerkarddal), és egyszerűbben, ahogy ez a populárisabb mozidarabokra jellemző. Dühkitörései indokoltak, ennyi idősen az ember nem bölcs, nem szemléli a dolgokat, mint a többszázéves Yoda, vagy a Jedi Tanács egyik vezetője Mace Windu. Azok az érzelmek irányítják, amelyeket tudnia kellene kordában tartani, mint például a szerelem. Ezért merült föl a dilemma a történetben: lehet-e szerelmes - fogalmazzunk rózsaszínebb direktséggel -, elöntheti-e a Jedi Lovag szívét a mindent elsöprő érzelem? Ez a probléma ebben a részben kerül felszínre először: az "eredeti" háromban Leia (Carrie Fischer) és Luke között inkább baráti, mint kiderül testvéri a viszony. (Igaz, a Skywalker-családot átjárja az Erő - ha netalán elkészül a 7-9. rész, érdekes kérdés, mi lenne a Leia Organa-Han Solo (Harrison Ford) szerelemmel.) Anyja elvesztésekor Anakin Skywalker féktelen dühvel ront a haláláért felelős buckalakókra nem kímélve nőt és gyereket sem. Ismét egy kapcsolódási pont a szamuráj-filmekhez, illetve Lucas bevallása szerint is Akira Kurosawa műveihez. A Jedi erkölcs - szamuráj erkölcs. A Jedi Lovag - szamuráj lovag. A bushido - a (fény)kard útja. Még technikájában is hasonló. A szamuráj életének célja a szolgálat. Ura védelmében fizikailag és szellemileg egyaránt állandó készenlétben van. Ez csakis hatalmas fegyelemmel, önuralommal, koncentrációval és tisztán látással (hideg fejjel) valósítható meg. A jövőbe nem tekinthetnek ugyan, tárgyakat sem mozdítanak el, de életmódjuk a vallásuk. A középkori Japán hírhedt orgyilkosa, a ninja figurája is megjelenik (kicsit idealizálva) a Csillagok háborúja eposzban. Az összes fejvadász ilyen, mindenre képes, képzett bérgyilkos, akinek nem számít semmi, kizárólag a haszon. A trilógia Boba Fett-je (Jeremy Bulloch) a főhősök nyomában jár - A klónok támadásában még kisgyermek, és apja, Jango Fett viseli a T-résű sisakot hátán a rakétaszerkezettel. A második epizódban tehát már előkerülnek a cselekmény szálait továbbszövő személyek, a két robot, R2 D2 (avagy Artuditu) és C-3PO (avagy Szripíó) átveszi a komikum forrás-szerepét az első rész idétlen Jar Jarjától, akinek kevés, ám annál fontosabb jelenete van a 2002-es változatban. A két trilógia második részében (Birodalom visszavág / A klónok támadása) további párhuzamok jelennek meg: a zenei motívumokban, a csatába szálló birodalmi cirkáló feltűnésében, a harcos hercegnők Leia Organa és Padmé Amidala személyében, a tanítómester Obi-Wan Kenobi (Sir Alec Guinness / Ewan McGregor) szavára nem hallgató tanítvány sérülésében, Luke kézfejének illetve Anakin karjának levágásában és az epizódokat záró beállításokban.

"A Csillagok háborújával tűnt fel az emberi szubkulturalitás jelensége, hogy teljesen képesek vagyunk elmerülni egy film világában, azt látjuk, sőt újra megnézzük, mindent tudni akarunk róla és ezt a szenvedélyünket megosztjuk másokkal..." - mondja Patricia Hanson, az American Film Institute filmtörténésze(6). A klónok támadása visszatér a Baljós árnyakban elvesztett "szerelmes-kardozós" kalandfilm műfajához. Az első rész, "hálátlan" feladata miatt az említett közösségi élményen kívül esett - míg a másodikban szerencsés dramaturgiai egyensúly találtatott az érzelmes és az akciójelenetek között. A kaland, a mese átélhetőségét, a látványba feledkezést zavarják a mese narratív fonalának bogai: a köztársasági város épületei körül villódzó 3D-neon reklámok (lásd Szárnyas fejvadász), Yoda mester rikítóan közhelyes megjegyzései és a bosszantó tény, hogy a Jedik "nem látják a fától az erdőt": a legfőbb Gonosz Sith Lovag mester, Darth Sidious, Palpatine szenátor, a későbbi Császár velük szemben ül a Tanácsban.

A Csillagok háborúja eposz nemcsak az emberi, de a mozis szubkulturalitás jelensége is: 1977 után nem volt sci-fi, amelyben a fegyver ne "lézer" lett volna, és ne "sugárhajtómű" segítségével gyorsították volna az űrhajókat "fénysebességre". Sőt - mint tudjuk -, a filmet a napi politikában is felhasználták, Ronald Reagan amerikai elnök hirdette meg a "csillagháborús" űrfegyverkezési programot - pedig negyed évszázaddal ezelőtt a merchandising-nak ezt a formáját nem is tervezték meg előre Lucas-ék: "»úgy számoltunk, hogy az Egyesült Államokban körülbelül nyolcmillió sci-fi őrült él és azok közül mindegyikük megnéz egy Csillagok háborúja című filmet.« - Lucas különben határozottan törekedett arra, hogy a nagyközönség előtt a filmet ne mint valamilyen földöntúli sci-fit reklámozzák. - »Állandóan körleveleket írtunk - meséli, - nehogy a filmet sci-finek nevezzék; a műfaja űrfantázia.«"(7) (Ez volt az első ötletvázlat címe is.)

Mi lehet hozzátenni? Tévedtek. Nyolcmilliónál sokkal több "őrültje" van a Skywalker-sagának szerte a világban. Még egy adalék (párhuzam?) a hazai forgalmazáshoz, továbbá az 1977-es bemutatóhoz. A Klónok támadásának premierjéhez igazítva, nem kiemelt, hanem megemelt helyárakat állapítottak meg itthon a multiplex-mozipénztáraknál (1090 HUF); a 25 évvel ezelőtti bemutató alkalmával a Lucas-team gondosan ügyelt rá, hogy ne legyenek felemelt helyárak.

 

1 Michael Pye - Linda Myles: Mozi-fenegyerekek (ford.: Ungvári Tamás, 1983, 172.o.; eredeti: The Movie Brats - How the Film Generation Took Over Hollywood; Faber and Faber, London, 1979)

2 uo., 174.o.

3 uo., 151.o.

4 adatok: IPM Junior Alfa magazin VI. évfolyam 1.szám, 1984. február, 46. oldal

5 Michael Pye - Linda Myles: Mozi-fenegyerekek (ford.: Ungvári Tamás, 1983, 154.o.; eredeti: The Movie Brats - How the Film Generation Took Over Hollywood; Faber and Faber, London, 1979)

6 S. M. fordítása Jean-Gabriel Fredet - Le Nouvel Observateur (megjelent: "Csillagok és árnyak - A hollywoodi filmipar katasztrofális sikerei" in Filmvilág 1999/8)

7 Michael Pye - Linda Myles: Mozi-fenegyerekek (ford.: Ungvári Tamás, 1983, 177.o.; eredeti: The Movie Brats - How the Film Generation Took Over Hollywood; Faber and Faber, London, 1979)


35 KByte

26 KByte

33 KByte

53 KByte

98 KByte

50 KByte

43 KByte

41 KByte

12 KByte

31 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső