Mátyás Péter Izlandi éjszakák

Balthasar Kormákur: 101 Rejkjavik


100 KByte

Ezt a filmet látva senki sem vágyik majd Izlandra. A rendező, Balthasar Kormákur hazájában elsősorban színészként és színházi rendezőként ismert, most egy kesernyés vígjátékkal rukkolt elő.

Főhőse, Hlynur a húszas éveinek végét taposó állástalan férfi anyjával él egy kis faházban. Reggelente a konyhában fürdik, miközben tejbe áztatott kukoricapelyhet majszol, később szörfözik az interneten, esténként haverjaival a helyi bárokat járják vagy pornófilmeket néznek. Mechanikus kapcsolatot tart fenn megunt barátnőjével, hétvégéken pedig mindig ugyanabban a lepusztult diszkóban mulat. Egy napon megismerkedik anyja új barátnőjével. Lola, a spanyol flamenco tánctanárnő rövid időre hozzájuk költözik. Szilveszterkor Hlynur és Lola magukra maradnak, egy átmulatott és delírium mámoros éjszaka után őrült szeretkezésbe kezdenek. Később kiderül, hogy Lola Hlynur anyjának leszbikus szeretője, akik most már összeköltözve nyíltan vállalják másságukat. Így élnek bizarr hármasban, amikor Lola bejelenti terhességét. A két nő örökbe fogadja a születendő gyermeket és Hlynur szembesül azzal, hogy a csecsemőnek egyszerre az apja és a testvére is.

Hlynur tulajdonképpen egy kiöregedett kamasz, aki nem akar felnőtté válni. Szereti, ha kényeztetik és gondoskodnak róla. Egyedülálló anyjával él, aki még mindig alsónadrágot vásárol neki. Nem vállal felelősséget tetteiért, a döntések elől elmenekül. Amikor fiatal barátnője karácsonyi ajándékkal kedveskedik neki, rögvest rácsapja az ajtót. Rövid és lélektelen szeretkezéseiket követően gyorsan hazaszalad a mamája mellé. Ugyancsak árulkodó jel, hogy a Lolával töltött vad éjszaka után a reggeli kijózanodás perceiben anyja hálóköntösébe bújik.

Hlynur úgy gondolja, a jóléti államban közismerten erős szociális háló, a munkanélküli segély és a nyugdíj lehetőséget nyújt ahhoz, hogy sose dolgozzon. Majd csak lesz valahogy, majd csak eltartja valaki. Beéri hát avval, hogy jó képet vágva odaáll a szerencse ajtaja elé és várja, hogy megnyíljon előtte. Sűrűn meglátogatja barátját, aki trópusi hőségű lakásában egy élő, tarajos gyíkkal a nyakában fogadja őt. Együtt ábrándoznak déli tájakról és forró nyári estékről. Alkoholizálnak, és az élet lehetetlenségéről keseregnek. "Izlandon nincs semmi, mi is csak azért vagyunk itt, mert ide születtünk!" - mondják.

Miért nem kelt bennünk szégyenérzetet, miért nem ítéljük el mégsem ezt a parazita magatartást? Kormákur visszafogott társadalom kritikája ugyanis lehetővé teszi, hogy a lustaságot szembeállítsa a karrierrel, és a harácsolással. A henyélésben, a díványon fekve a ráérős semmittevésben az élet eme problémáinak tagadását érezzük. Egy alkalommal karácsony esti ünnepi vacsora zajlik a nővérénél. Együtt az egész rokonság. Unalomig ismételt témák; las vegasi stílust majmoló házakról, új kocsikról, jobban fizető állásokról. Hlynur nem bírja tovább, és képzeletben legéppuskázza rokonait. Korábban fenyőfát vásárolt az ócskapiacon. Egy aranyszínű, giccses műfenyőt. Ez maga az ízléstelenség. Hlynur és haverjai kamaszosan röhögnek. Dacos válasz ez a tartalmukat vesztett ünnepi rituálékra.

Egy délután az utcán sétálva maroknyi aprópénzével tucatnyi parkolóórát feltölt, feleslegessé téve az ellenőr munkáját. Rendőrkocsi jön érte és hazafuvarozzák. Otthon szórakozzon. A társadalom működésének szabályait mindenkinek be kell tartania. Hlynur a hippi mozgalom veteránja lehetne, ha elég idős volna. Nem akar versenyt futni a többiekkel, nem akar beállni a mókuskerékbe. Néha kivonul a város szélére, megmássza kedvenc dombját. Cigarettára gyújt, meditál, szemlélődik. A hirtelen támadt zápor azonban elmossa kívülállását és csuromvizesen kénytelen hazatérni.

A temperamentumos és agilis Lola megérkezése kimozdítja hősünket a hétköznapok semmittevéséből. Az álmodozások mediterrán tájairól érkező nő feloldja a férfi látens Oidipusz komplexusát. Hlynur lidérces álmában egyszerre szeretkezik Lolával és az anyjával, felébredve viszont a két nőt látja összeölelkezve. Lola mindkettőjük számára a szexuális felszabadulást jelenti. A férfi immár önállóvá válik, beléphet a felnőttek világába, felelősséget vállalhat utódjáért.

A kívánt cél, az érzelmi fejlődés bemutatása végett a rendező a szükségesnél gyengébbnek és esendőbbnek ábrázolja hősét, így az öntudatossá válás folyamata nagyobb ívű lesz. A film első felében a "semmittevés" szellemes pillanatai keverednek az érzékiség finoman adagolt részleteivel, egészen a Lolával töltött éjszakáig. Ezután viszont Kormákur a moralizálást helyezi előtérbe, s kissé elbágyasztja nézőit. A döntésképtelen Hlynur egyre gyakrabban menekül a hülyéskedés kényelmébe, az ismerős, szinte familiáris szituációk és jellemek már nem a felismerést, hanem a lábra kapó unalmat erősítik.

A rendező megfosztja hősét a passzivitástól, a nyugtalan semmittevő rezignált figurájától. A szemlélődő habitust felváltja a kierőszakolt jellembeli fejlődés, ami ellentmond a karakternek. Jobban járnánk, ha hagyná hősünket megfenekleni a tunyaságban, a vigasztalhatatlan izlandi éjszakában.

Nem tudom milyen is valójában Rejkjavik. Kormákurnál mindenesetre nyomasztó, ahová csak a déli szél fúj némi életet. Az időjárásnak itt dramaturgiai funkciója van. A csikorgó hideg, a szélviharok, a kavargó hóesés, a nem kevésbé rideg, érzelemmentes emberi kapcsolatok hátteréül szolgál. Egyik oldalon a lerobbant piások, a másikon a karrieristák számító, jéghideg világa. Itt nincsenek szerelmek és igazi barátságok csak becsapások és megcsalások, örömtelen szexuális kalandok. A rosszul megvilágított szűk utcák, a piszkos és füstös bárok reménytelen környezetet teremtenek, amellyel Hlynur "életképtelensége" tökéletesen adekvát. A reményt csak Lola jelentheti, aki egy emlékezetes jelenetben hősünkkel sétál a városban. Az idő pillanatról pillanatra változik, havazik, ömlik az eső, végül kisüt a nap - az évszakok másodpercek alatt követik egymást, kiemelve és időtlenné varázsolva kettőjük találkozását. Nem mondom, hogy eredeti ötlet, de még mindig biztatóbb, mint Hlynur munkába indulása a film végén.


80 KByte

60 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső