|
Kósa Ferenc történelmi parabolái
Tízezer nap (1965) 76 Kbyte |
A hetvenes évek magyar filmtörténetében Jancsó Miklósé mellett az egyetlen következetesen épülő történelmi tárgyú parabolikus ciklus Kósa Ferenc nevéhez fűződik. Kósa parabolikus szemléletmódjának irányultsága alapvetően eltér Jancsóétól, ugyanakkor a parabolikus forma stílusa a két rendező művészetében egyre közelebb kerül egymáshoz. Jancsó strukturalista beállítottságával szemben Kósa történelemszemlélete mitizáló. A Kósa Ferenc-Sára Sándor - Csoóri Sándor alkotóhármasnak már első közös munkája, a Tízezer nap történelmi ívű "flash backje" úgy teszi közvetlenné a 20. század során menthetetlenül elavulttá vált, ugyanakkor vitathatatlan értékű kulturális és szellemi örökséget, hogy mitizálja, méghozzá nemcsak a tradícióhoz tartozó embereket és tárgyakat - ekkor pusztán egy skanzenfilm jönne létre -, hanem a modern kor embereit és tárgyait is. A mitizáló látásmód magyarázza és teszi indokolttá a Tízezer nap évtizedeket átfogó modelltörténetét, a dialógusok keresett irodalmiasságát, szentenciózus népi bölcsességét. Mivel a 20. század második felében nincs, nem lehet közvetlen kapcsolatunk a népi kultúrával, a mítosz közvetítésével juthatunk közel a lényegéhez. A mitizálás folytatódik a Dózsa Györgyről szóló Ítéletben, és rányomja a bélyegét a Nincs idő és a Hószakadás című filmekre is, noha az utóbbiakban már egyre határozottabb az ironikus, illetve az allegorikus stilizáció, amely a stílus szempontjából közeledést jelent az Égi bárány, a Még kér a nép és a Szerelmem, Elektra rendezőjének poétikájához. A mitizálás mögött Kósa morális és ideologikus kérdésfelvetése áll: a múltat nem a történelemi folyamatok mechanizmusának absztrakciójával hozza közel, hanem a jelen morális és ideológiai kérdéseit vetíti a múltba. A mitizált múlt nem más, mint szellemi hídfőállítás a jelen felé. A Kósa-filmek parabolikus metajelentését így nem a felidézett történelmi korszak, illetve annak elbeszélése vagy ábrázolása hozza létre, hanem az az ideológia, amit a múlt példaként felmutat. Annak érdekében, hogy a múlt a jelen szempontjából releváns ideológiai tartalommal telítődjék, nem pusztán "ideológiai szempontból" megfelelő történelmi anyaghoz kell nyúlni, hanem ki is kell emelni a múlt eseményeinek ideologikus vonásait. Ezt a célt az első két filmben a mitizálás, míg a harmadikban az allegorizálás szolgálja. Kósa történelmi mitizálása ugyanis - szemben a Tízezer nap jelennel érintkező mítoszteremtésével - mindig konkrét történelmi személyhez, eseményhez vagy időszakhoz kötődik: az Ítéletben Dózsa alakjához, illetve az 1514-es parasztfelkeléshez, a Nincs időben a Horthy-rendszer börtönében 1929-ben raboskodó kommunistákhoz (az alkotó az ő emberi helytállásuk emlékének ajánlja a filmet). A Hószakadás második világháborús története ezzel szemben elszakad a történelem konkrét szereplőitől; ebből a szempontból a film parabolikus elvonatkoztatása következetesen mozdul el az allegória felé. Az Ítéletet övező sajtópolémia nem pusztán tartalmában, hanem "időzítésében" is tüneti jelzése annak, hogy a film tétje elsősorban ideológiai volt, hiszen a vitához elégségesnek bizonyult a forgatókönyv, ráadásul a bemutatót követően a vita már nem folytatódott, a korábbi nézetek az elkészült mű láttán nem értékelődtek át. A film valóban nem tesz hozzá a forgatókönyv szavaihoz újabb értelmezési lehetőséget: a fekete-fehér cinemascope képeken a történelmi film műfaji hagyománya szerint váltakoznak a sokszereplős tablók és a közelképek, a külsők és a belsők. A képi világ igényes, de alapvetően funkcionális; a historizálás nem tartalmaz stilizációt. A forradalmi ideológia mítoszát az egész filmet átható reflexió hozza létre, a reflexiót pedig az elbeszélésmód és a dramaturgia. Az elbeszélésmód flash back szerkezete, illetve a flash back in medias res indítása eleve értelmező pozíciót jelöl ki a főhős számára, hiszen a bukás után, Zápolya fogságában, a felkelés megtagadására felszólító vallatás közepette idézi fel a korábbi hónapok eseményeit. Werbőczy ajánlatának - kegyelmet kap, ha megtagadja elveit - nemcsak a történelmi tények ismeretében nincs tétje, hanem a filmbeli Dózsa-kép szempontjából sem: a vezér egy pillanatra sem inog meg, nem dúl lelkében vihar, vagy legalábbis a viharokat nem a túlélés kísértése okozza. Kihallgatásának így nincs drámai tere - jellemző módon ezeknek a jeleneteknek a főszereplője inkább Werbőczy, az ő reálpolitikusi taktikázása többet mond a néző számára, mint Dózsa elvhűsége. A naiv és szélsőséges vezér mellett Werbőczy intelligens technokrata, igazi reálpolitikus, aki pontosan látja a jövőt is, amikor arra figyelmezteti a dühükben elvakult főurakat, hogy a rituális kivégzéssel éppen az ellenkező hatást érik el: példaképet, hőst, szentet faragnak Dózsából, "a szegények Krisztusát". Dózsa számára tehát "dramatikus tér" csak visszaemlékezéseiben nyílhatna, csakhogy azokban is inkább a gondolatoké, a reflexióé a főszerep: a lázadás történetének, fordulatainak és epizódjainak felidézése helyett az események ideológiai kommentárját látjuk és halljuk. Azaz újabb és újabb elméleti vitákat a hatalom és a lázadás természetéről, az erőszak szükségességéről, a fanatizmusról vagy a józan belátásról - nem titkolt "ideológiai anakronizmussal" a forradalom elvéről és gyakorlatáról. A dramaturgia több oldalról is a vita középpontba állítását támogatja a történet vagy a szereplők drámai megjelenítésével szemben. Dózsa környezete kizárólag ideológiai ellenpólust jelent a vezér tetteihez képest, így az érvek jóval inkább a forradalom szellemét, mint a drámai döntések sorát meghozó Dózsát szembesítik a történelmi helyzettel. Ráadásul a történelmi szereplők mellett (Lőrinc pap, Dózsa Gergely) Kósa behoz a filmbe két rezonőrt: a deákot és az anyát. Az előbbi figura a forradalmi értelmiség modellje, az utóbbi pedig a legendák örökérvényű jelképes igazságát képviseli. ("Félj magadtól, fiam" - mondja a táborban tett látogatás élménye nyomán Dózsa anyja. Az enigmatikus kijelentés "jövőképét" majd a film befejezése hangsúlyozza: a zárójelenetben nem Dózsát látjuk, hanem a hegyek közt hazafelé igyekvő asszonyt. A megoldás egyúttal a Hószakadás allegorikus nagyanyaalakját is előrevetíti.) Az ideológiai viták dramaturgiai jelentőségét emeli ki az is, hogy Dózsa személyes motivációját igen illusztratív módon jelzi a film, a férfi - szintén kifejtetlen - szerelmi kapcsolatával érintőlegesen (ezek szerint Dózsa valamikor megölt egy adószedőt, amit a hatalom ártatlan embereken torolt meg). S hogy miről is szólnak ezek a viták? Az Ítélet mégoly vázlatos elemzését is nyilván ezzel a kérdéssel kellett volna kezdeni, csakhogy nehéz, szinte lehetetlen bármiféle kapcsolatot találni e viták gondolati tartalma és a film formai megoldása között. A diktatúra szükségszerűségéről vagy a forradalom zsarnokságáról szóló tézisek tézisek maradnak, mivel nem közvetíti őket sem egy drámai személyiség vagy élethelyzet, sem egy elvont, a tézisek belső törvényszerűségét feltáró szerkezet. A film ideológiai kérdéseiről így legfeljebb ideológiai vitát lehetne nyitni - ez azonban, mint láttuk, már lezajlott, még az Ítélet bemutatója előtt... A Nincs idő jóval stilizáltabb világa a történelmi eseményekre aggatott tézisek helyett már egyértelmű parabolikus elvonatkoztatást ígér: két vezetői-hatalmi magatartás összeütközését látjuk egy börtön szó szerint és jelképesen is zárt terében. Noha ebben a filmben is a forradalmi hagyomány pozitív szellemisége az elrugaszkodási pont, az alkotók ezúttal groteszk módon elrajzolt konfliktusszerkezetet emelnek az ideológiai és morális alapra, s ezzel megnyitják a filmet az ironikus értelmezés lehetősége felé. Ráadásul a forradalmiság eszméjének drámaiatlan mozdíthatatlansága ezúttal realisztikusan motivált, a bebörtönzött kommunisták ugyanis legfeljebb éhségsztrájkkal tiltakozhatnak sorsuk ellen, illetve csak így állhatnak ki eszméik mellett. Az ő helyzetük azonban nem groteszk, hanem hősies, groteszknek, sőt abszurdnak az a börtönvilág mondható, ami körülveszi őket, s ami ellen kétségbeesetten tiltakoznak. Ez a mozdulatlan tiltakozás azonban, szemben Dózsa forradalmiságával, ezúttal valódi konfliktust okoz: a börtön humánus igazgatója és diktatórikus helyettese közötti ellentétet végül is az ő éhségsztrájkjuk viszi kenyértörésre, ami a jó szándékú idealista "önkéntes" nyugalomba vonulásával és keménykezű ellenlábasa győzelmével végződik. A Nincs idő elsősorban az ő konfliktusukról szól (a kommunista rabokra - s ily módon a forradalmiság elvont eszméjére - ebben a filmben már csak dramaturgiai szerep hárul). Az igazgató és a helyettese személyében összecsapó két "vezértípus" elsősorban a szatirikus és groteszk stilizáció, valamint néhány direkt ötvenes évek-utalás révén (ütemes taps, közös újságolvasás, mint "Szabad Nép-félóra", az igazgatóhelyettes "bölcs vezér"-típusú portréi) parabolikus jelentést kap. Főleg a történelmi filmben szokatlan groteszk stilizációt kell kiemelni: a börtönbeli karácsony a film elején, vagy az ásatáson tett látogatás a film végén ezúttal elsősorban látványként emlékezetes, s miként az a bizarr "kiállítás" is, amelyen egymás mellett sorakoznak a néhány napos kórházi "szabadság" reményében lenyelt tárgyak. Mindennek köszönhetően az előző filmhez hasonló elvont, fogalmi modellkérdések a hatalom moráljáról, az erőszak szükségszerűségéről, az elnyomottak szolidaritásáról ironikus távlatot kapnak; a filmbeli tézisek megszabadulnak bántó ideologikusságuktól. A két börtönvezető lózungjait - legyen szó akár a felebaráti szeretetet, felvilágosult európaiságot, erőszak ellenességet hirdető humánus igazgatóról, akár a mindezek ellenkezőjét valló és nem utolsósorban aszerint is cselekvő helyetteséről - éppen a szatirikus ábrázolás avatja a történelem nagyon is valóságos alternatíváinak foglalatává, beleértve azt is, hogy végül melyik módszer kerekedik felül. S ugyanígy a börtönbeli karácsony groteszk helyzetei, a fenyőfa alatt külön kis ketrecekben álldogáló rabokkal, a kitüntetésekkel és jutalmakkal, vagy azzal az idős fegyenccel, akinek ugyan lejárt a büntetése, de mivel nincs hova mennie, engedélyeztek neki még egy évet - nos, mindezek a mozzanatok többet mondanak el a paternalista hatalom ál humánus természetéről, mint a politikai foglyok tiltakozása és a "felvilágosult" bánásmód öntudatos visszautasítása. A groteszk fénytörésben egy kanál vagy egy kulcs a szabadságvágyat testesíti meg, a bérház ablakaiban feltáruló költői életképek pedig a szabadságvágy tárgyiasulásáról vallanak - jóval inkább, mint azok az irodalmias dialógusok, amelyek sajnos ezeket a képsorokat mindennek ellenére beárnyékolják. A Nincs idő egyszerre sokrétegű és zsúfolt film, amely meglepő aránytalanságokat is tartalmaz (a két vezető konfliktusában a fordulatot hozó igazságügy-miniszter csak a történet második harmadában jelenik meg; a politikaiakhoz berakott köztörvényes rab "ideológiai megtérése", vagyis egy tragikus naiv lélek azonosulása a kommunista éhségsztrájkolókkal a film végére túllép a történet kezdetén betöltött dramaturgiai szerepén, és a diktatórikus igazgató kinevezését ellenpontozandó egy sikeres nevelődési folyamat nyomatékával zárja le a filmet, s a példákat még lehetne sorolni). A párhuzamosan futó, egymást erősítő groteszk, szatirikus és parabolikus stilizációból fakadó ironikus szemléletmód a Nincs időt mégis egységes látomássá fogja össze. Nem ennyire szerteágazó a Hószakadás, mégis határozottan két, illetve három részre tagolódik. A történet közepébe ugyanis hosszú, végül is az egész filmmel egyenértékű egység ékelődik, amely a korábbi, illetve az azt követő, főképp vizuálisan megfogalmazott balladai hangulattal szemben elsősorban dialógusokra épülő tézisdráma, méghozzá két szempontból is: önmagában véve mint önálló értékű epizód, és dramaturgiai értelemben is, mint konfliktus és fordulópont. Csorba Márton honvéd a második világháború végén rendezett járőrversenyen gyilkosság árán tud csak győzni. Ezzel a hübrisszel tér haza két hét jutalomszabadságra a Kárpátokba. Otthon csak a Mamát találja, aki sejti a szabadság erkölcsi árát, a fiú azonban megőrzi titkát. Ketten vágnak neki a hegyeknek, hogy felkutassák a fiú katonaszökevény apját, illetve az apa keresésére indult anyját, ám a csendőrök feltartóztatják őket. A világvégi csendőrőrs parancsnoka hosszasan hallgatja ki a hegyek között a kijárási tilalom ellenére civil ruhában bolyongó szabadságos katonát, filozófiai beszélgetésekbe bocsátkozik vele a háborúról, a hatalomról, az életről és a halálról, s közben megismerkedünk a csendőrőrs mindennapjaival, groteszk figuráival vagy éppen drámai eseményeivel is. Végül, noha a parancsnok nem hisz Csorbának - partizánnak gondolja -, mégis elengedi. Csorba ezután folytatja útját a Mamával. Miután váratlanul rátalálnak az apára, ugyanilyen váratlanul elfogják őket a csendőrök. A Mama tovább indul menye keresésére, a két férfi megpróbál elszökni. Csorba apját lelövik, a fiúnak azonban sikerül elmenekülni. Visszatér a csendőrőrsre, s egy géppisztolysorozatot ereszt a barakkba, de az őrsöt azóta már elhagyta az egység. A záró képen a Mamát látjuk, távolról, sűrű hóesésben. Azért éreztem szükségét kivételesen a történet részletes felidézésének, hogy érzékelhető legyen a balladai hangvételű allegória közé ékelt háborús konfliktus dramaturgiai helyzete. A Mama szimbolikus alakjában az ősi morál áll szemben a háború, illetve az unoka - a járőrverseny jelképes képsorába illesztett - vétkével. Ez a konfliktus nem oldódik fel, pontosabban a Mama rituális halálával megváltja a fiú és a háborúba sodródott emberiség bűnét (ezt emeli ki a Mama alakjának és a fenséges hegyvidéki tájnak ember és természet misztikus egységét jelző összekapcsolása, amelyet mintegy végérvényesít és örökkévalóvá avat a film végi sűrű hóesés). A filmnek ez a konfliktusa tehát egy allegorikus példázatban oldódik fel. A "szimbólumok világából" kiragadott Csorba honvéd ugyanakkor egy másik morális konfliktussal is szembesül, nevezetesen a személyiség feladásának, illetve a lázadásnak a dilemmájával. Az allegorikus példázathoz képest ez az egység már egy konkrét háborús szituációba viszi át a történetet; a csendőrőrs zárt világa legfeljebb parabolikus kicsinyítése a háborúnak, Csorba megalázása és kiszolgáltatottsága - akárcsak az őrsön megforduló többi emberé - realisztikus formában jelenik meg. Mindezt az is nyomatékosítja, hogy Csorba és a csendőrparancsnok egyoldalú dialógusához a Mama csak asszisztál (később őt el is engedik), a fiú tehát ezúttal az "ősi morál" szimbolikus paradigmájából kilépve szembesül a lázadás földi kihívásával (mint katonaszökevényt vagy mint partizánt, aminek feltételezésére Csorba ellentmondásos viselkedése valóban okot ad, bármikor kivégezhetik); továbbá ebbe a konfliktus-struktúrába a hazajutás érdekében a járőrversenyen elkövetett szimbolikus gyilkosság sem illeszthető be. A két cselekményszál abban is eltér egymástól, hogy Csorba döntése értelmetlen, megkésett lázadást eredményez, azaz visszamenőleg ironizálja a történteket, míg a Mama önfeláldozása tragikus nyomatékot ad az allegóriának. A "szimbolikus megváltás" és a "parabolikus lázadás" semmilyen szinten sem találkozik össze. Míg a Nincs idő jóval eklektikusabb stilizációja ironikus látomássá emeli a filmet, a Hószakadás kétféle poétikai struktúrája mindvégig megőrzi önállóságát: mintha két filmet látnánk, amelyek még metajelentésükben sem érintkeznek egymással. A Hószakadás kettős struktúrája kétszer is aláhúzza Kósa filmjeinek alapvonását: parabolikus és allegorikus történetei egy-egy ideológiai tézis kifejtései, az elvonatkoztatás iránya azonban nála megfordul: nem a konkrét történet elvont konstrukciója vagy a történet mögött kibontakozó metatörténet hordozza az ideologikus jelentést, hanem kész ideológiai és morális konfliktusok keresik a hozzájuk illő történeteket. Mindebből két dolog következik: egyrészt, mivel ezek az elvont intellektuális gondolatok egyre távolabb esnek a konkrét társadalmi-politikai kérdésektől, nehezen szegezhetők szembe a hetvenes évek valóságával, ezért a történetek a múlthoz fordulnak a gondolatok kifejtésére alkalmas anyagért; másrészt mivel ideológiai tézisekről, s nem az ideológia konstrukciójáról, mechanizmusáról, működéséről van szó, a múlt eseményeit a rendező nem modellként, hanem mítoszként, azaz nem nyitott, hanem zárt konstrukcióként ábrázolja. A mítosz ugyanakkor drámai szerkesztésmódot vár el, szemben a szimbolikus vagy allegorikus ábrázolásmóddal, illetve az "ideologikus" dramaturgiával. "Ebből a konfliktusos élményből ered Kósa filmjeinek az a sajátossága - írja Hegedűs Zoltán -, hogy a valóságot egyszerre akarja mutatni konkrét (időben, térben, jellemekben lehatárolt) cselekményben és absztrakt jelképiségben, időtlen lényege szerint. Ebből a szinkron fogalmazásból, ennek nehézségeiből következik - mind az Ítéletben, még inkább a Nincs időben és majdnem a Hószakadásban is - ennek az ábrázolásnak az a sajátossága is, hogy a hős egy óvatlan pillanatban kisodródik a konkrét cselekmény perifériájára - egy kis túlzással: saját történetének passzív epizódalakjává lesz, önmaga, vagy inkább egy morális magatartás jelképévé." Ezekhez a pontos szavakhoz csak egyetlen megjegyzést érdemes hozzáfűzni: az ideologikus és morális jelképek kiüresedésének folyamatát az irónia - ahogy erre a Nincs idő kísérletet tesz - képes megállítani, sőt meg is fordíthatja. Akár a morál, akár az ideológia, akár a mítosz ironikus szemlélete. Amennyire a hetvenes évek időszakanem kedvez az ideologikus és morális kérdésfelvetéseknek, illetve a történelem mitizálásának, annyira kedvez az ironikus szemléletmódnak. A példabeszédek kora után, úgy tűnik, az irónia korszaka jön el.
1 Az utóbbi jelenet művészi előképeit lásd Radnóti Sándor elemzésében (Radnóti Sándor: Kivilágított ablakok. Filmkultúra, 73/6. 85-87.).
| Tízezer nap, középen Kozák András (ifj. Széles) 77 Kbyte
| Ítélet (1970) 95 Kbyte
| Ítélet, Koltai János (Lőrinc pap) és Vadász Zoltán 64 Kbyte
| Ítélet (1970) 79 Kbyte
| Ítélet, Bessenyei Ferenc (Dózsa György) és Koltai János 57 Kbyte
| Ítélet (1970), Középen Bessenyei Ferenc 81 Kbyte
| Nincs idő (1972) 79 Kbyte
| Nincs idő (1972) 109 Kbyte
| Nincs idő (1972) 99 Kbyte
| Hószakadás (1974), Maria Markovicová (Mama) és Szabó Imre (Csorba Marci) 42 Kbyte
| Hószakadás (1974), Maria Markovicová 178 Kbyte
| Hószakadás (1974), Szabó Imre, Haumann Péter (táborparancsnok) és Maria Markovicová 50 Kbyte |