Kawa Kamal - Kiss Lilla Még mindig harc dúl Kurdisztánban...
Interjú Araz Rashid kurd filmrendezővel


123 KByte

Araz Rashid egyike volt azoknak a kurd rendezőknek, akinek a filmhét adott lehetőséget a megmutatkozásra. Az Égő paradicsom című első játékfilmje. A kurd filmesek különös helyzetéről kérdeztük ebben az interjúban

Mivel Kurdisztánia helyzete a nagy politika színterén a mai napig rendezetlen, és a kurdok nem élhetnek saját független hazában, hol tudja magát képezni az a kurd, aki filmes eszközökkel szeretné elmondani azt, ami számára és reménye szerint mások számára is fontos lehet?

Mivel Kurdisztánban az egyetemen nincs filmes képzés, geológia szakon kezdtem el a tanulmányaimat Szulejmániában, Irak kurd területén. 1982-ben otthagytam az egyetemet, és 1983-ban Svédországban folytattam geológiai tanulmányaimat. Egy év után viszont érdeklődésem a film felé fordult. Lehetőséget kaptam, hogy a Kultumara Intézetben elvégezhessek egy rendezői tanfolyamot.

Ez elégnek bizonyult ahhoz, hogy filmet készíthesse, hiszen ezt a szakmát máshol évekig tanulják?

Természetese nem. Az Amo Intézetben TV-rendezést is tanultam egy évig, majd a filmfeldolgozó stúdióban készíthettem több rövidfilmet, ami nagyon jó gyakorlatszerzésnek bizonyult.

Hogyan sikerült nagyjátékfilmet készítenie? A svédek segítettek?

Nos, ahhoz nekem is el kellett mennem a film Mekkájába, az Egyesült Államokba. Los Angelesben a Columbia Egyetemen három évig voltam a filmszak hallgatója. Itt 1992-ben egy zenei klipemért megkaptam a TV Akadémia második díját egyetemi kategóriában.

Első filmjét viszont Kurdisztánban forgatta. Milyen körülmények között dolgozott?

Sikerült a kamerát és a tartozékokat átszállítani az Államokból. A munkához megnyertem egy amerikai operatőrt is. A világítást helyben gyártott 6000 wattos lámpákkal sikerült megoldanunk. Persze az anyagiak okozták a legnagyobb gondot, így az 1994-ben elkezdett forgatást csak 2000-ban tudtuk befejezni.

Hol került sor az utómunkálatokra ezek között a mostoha körülmények között?

A vágási, a hang- és egyéb munkákat már Svédországban és az USA-ban kellett elvégezni, mivel erre már végképp nem volt lehetőség Irakban.

Első filmje napjaink kurd problémáját dolgozza fel. Úgy tűnik a konfliktus nemcsak az iraki politika és a kurdok között, de a kisebbségben élő kurdok körében is kitapintható.

Igen, az ellentétek nem pusztán etnikai vagy politikai eredetűek. A film egy tanult emberről, egy állatorvosról szól, aki megmentette egy fiatal kurd életét. Menekülnie kell ezért, mert a fiút Szaddam Husszein katonái sebesítették meg. Sikerül eljutnia a felszabadított területekre, és egy faluban talál menedéket, ahol még a szakmáját is folytathatja.

A történet akár még jól is végződhetne.

Igen, de egy falu zárt közössége egészen más törvényeket diktál, itt még erősen élnek a törzsi hagyományok. Merőben más felfogás uralkodik, mint a városban. Az orvos szerelmes lesz ugyanis a helyi törzsfőnök lányába, ami egy sor ellentétet és feszültséget hoz a felszínre. A kulturális ellentéteket még nehezebb oldani, mint a politikait.

De a fegyveres megoldás nem lehet reális válasz semmilyen konfliktusra sem. Valami hasonlót érezni a filmjéből, egyfajta passzivitást, elutasítást.

Egyrészt szembe kell nézni a realitással. Még mindig harc dúl Kurdisztánban, ha erről nem is tudósítanak nap, mint nap. A film valóban azzal fejeződik be, hogy katonák érkeznek a faluba, és elpusztítanak mindent és mindenkit, beleértve a főhőst is. Ha ezt nézzük, pesszimista vagyok, azonban hiszek magában a felszabadítási harcban. De kell hogy legyen mögötte egy határozott ideológia, elv, amely pontosan meghatározza a harc okát és módját is. Ezért olyan kedvetlenek, kiégettek a partizánok a filmben. Ahogy a film hőse mondja, olyan fegyver kell a kezünkbe, amelyet nem vehet el az ellenség, és ez maga az emberi gondolkodás, az ész ereje.

Ennek lehet egyfajta szócsöve a bolond figurája a filmben?

Társadalmunk többféle rétegből tevődik össze, ennek egyikét képviseli a bolond. Ő azon kevesek közé tartozik, aki nem fél a hatalomtól. Nyilvánosan meg meri mondani a véleményét a hatalom akaratával szemben is.

Szükségszerű a falu és a főhős elpusztítása a film végén?

Szembe kell nézni a valósággal, és az mindig drámai vagy egyenesen tragikus. Még mindig él az erőszak, amely elpusztít minden progresszív és alternatív gondolkodást. A fegyver egyaránt elpusztítja a zöld ágat és a száraz kórót is.

Milyen új feladat foglalkoztatja most?

A következő filmem témája az emigráció lesz. Egy Svédországban élő kurd család életét dolgozom fel. A kivándorlás és a kultúrák közötti különbségek, okozta problémákat, szeretném megfogalmazni.

Égő paradicsom, 1999
Égő paradicsom, 1999
132 KByte

155 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap kereső