Szász Judit Moszkva tré

Török Ferenc: Moszkva tér


104 Kbyte

Merthogy - ha jól csal az emlékezetem - ez is lehetett volna Török Ferenc elsőfilmes rendező opuszának a címe. Ami azonnal adott volna egy bukét, szép új világbeli szóval: "fílinget" az egésznek. De fő az érthetőség, az eladhatóság, a megjegyezhetőség.

A mű így is nagy sikert aratott a februári filmszemlén; friss, kesernyés hangulata illett az akkori kicsit tiltakozós, jelvényes, logo-zűrös napokhoz... Különben is jó poén volt, hogy éppen 1989 zivataros napjait filmesítette meg a saját életéből bányászkodó Török.

1989 határév volt mindenki számára: Gorbacsov szovjet pártfőtitkár megrengette a kommunista világot, s a Mennyei Béke terén a fehér fejszalagos diákok nyár elején tényleg azt hitték, ha ő ott van Kínában, lehet tiltakozni, szabadságjogokat követelni. Tankokkal gyúrták őket egybe az aszfalttal. Utána Magyarországon állami dísztemetést kapott '56 mártír-miniszterelnöke, Nagy Imre, így megfordult a Kádár-korszak megítélése. Ebbe bele is őrült, majd belehalt a korszakot fémjelző, ám már mellőzött vezető, s őt is tüntetéssé váló temetésben részesítette hívei fogyatkozó tábora. Nyár végén elárasztották országunkat az NDK-sok, nem akartak hazamenni a meghitt honeckeri diktatúrába, magyar bevállalásként megnyitottuk előttük a határokat, s ők alá is ásták a gyűlölt berlini falat. Ennek ledőlése, a prágai bársonyos, de emberáldozatokat követelő forradalom és a véres romániai események fenekestül felforgatták kelet-közép-európai lábvizünket. De hittel hitte ezek után mindenki itt és nyugaton, hogy már csak jobb jöhet, hiszen a Szovjetunió, az örökkévalónak tekintett viszonyok megsemmisültek ezekben a lázas években.

Az a Török Ferenc, aki a legjobb elsőfilmes rendező lett a filmszemlén, ráadásul az interneten szavazóktól a legnézettebb film díját is elnyerte, Tölgyesi Gábornak adott, februári interjújában ezt mondta a Magyar Hírlapban: "Nem foglalkoztunk azzal, ki volt Nagy Imre, vagy hogyan halt meg Kádár, számunkra elsősorban a szerelem, a házibulik, a szabadság közelségének korszakát jelentette az 1989-es esztendő.... A Moszkva tér minimum kétszintű történet akar lenni. Egyfelől ifjúsági film ... másfelől 1989 személyes olvasata is."

A rendező figuráinak életfelfogása egy angol kifejezéssel - to muddle through, azaz átevickélni valamin valahogy - írható le. Középpontja a Moszkva téri óra, alatta a haveri kör, a lét legfontosabb kérdésével, hogy hol is van este jelenésük, milyen csajok között, stb. Alapfigurák szaladgálnak fel s alá a városban: a főszereplő Petya, a nagymama nevelte, szűkösen élő, majdnem jófiú, Rojál a nagypofájú, a ki-ha én-nem bicskanyitogató stílus bajnoka, Kigler a dúsgazdagék fia, Ságodi, a szemüveges éltanonc. Körülöttük lányok meg félrecsúszott szülői életek, meg minden, ami a döglődő 80-as éveket jellemezhette. A gimnázium - mint a való élet lenyomata - már szintén erkölcsi romokban hever: az igazgatónő vérlázító mézesmázossága képviseli az egyre hazugabb, és magát egyre jobban leleplező rendszert. A szimpatikus, a fensőbbségnek tehát ellenpárjaként szereplő osztályfőnök-történelemtanár (Kovács Zsolt) nem is próbálja átverni embernek tartott diákjait, tehát nem tanít '45 utáni dolgokat. A gyakran céltalan rombolássá fajuló bulik roncsaiból jópofa dolgok is előbukkannak: éjjeli fürdőzés a bezárt Gellértben, utána napfelkelte az Erzsébet-hídon nádszékekben, úri passzióból, rendőri segédlettel - már nem merik elvinni őket ezért, meg se verik a fiatalokkal nemrég még oly arrogáns surmók. Gyengül a valaha oly rettegett kádárizmus: legalábbis így csapódik le ez a fiúknak. A nagymama kisnyögdíjból tartja el unokáját, ordító ellentétben a bunkó újgazdag ismerős apukával, - Csuja Imre életszagú alakítása -, aki porschés kivagyiságot, rongyrázást mutat fiának. (Kigler e szempontból nem is hoz szégyent atyja fejére.) Beindulnak a pénzgyártás manőverei is: Rojál nemzetközi menetjegy-hamisításra veszi rá Petyáékat, s a vadkeleti biznisz jól fial. Segítségükkel kirajzanak a világba mohó kortársaik. Aztán az érettségi levajazott (mert az egyik szülő megtudja a tuti tételsort) napjai és egy hajón átmulatott, felnőtté avató érettségi bankett után szét is esik a baráti kör. Aki teheti, Zsófi például, Petya szép szerelme Párizsnak veszi az irányt, aki meg maradni kénytelen, az szökik. Hamis jegyekkel Bécsbe indul Kigler és Petya is - a nagy, Gorenjét, videót feltankoló shoppingolásokra utaló, akkori helyzetet karikatúraként nézhetjük mai plázás világunkban -, sőt a főhős meg se áll a Szajna partjáig. A 8 milliós metropoliszban persze megtalálja szíve választottját, együtt is töltenek egy olyan igazi manzárdos, "bohéméletes" éjszakát, de útjaik elválnak. A vége felirat előtt tíz évvel későbbi távlatból tekinthetünk a mekis, Mammut-közeli, még mindig igen randa térre, közben a felnőtt Petya hangja melankolikusan sorolja, ki mivé vált azóta. A keretfilm nyitó- és záró "moszkvás" képe közé pedig belefeszül ez a mi reménnyel és nyomorral eltelt évtizedünk. De hogy az akkor megváltásnak hitt rendszerváltás azt hozta-e, amire akkor az ország - joggal - számított, annak eldöntését ránk bízza. A már említett cikkben kérdezik Törököt a Moszkva tér kultuszfilmmé válásának lehetőségéről is. "Majd meglátjuk.......úgy látszik, őszinteséggel, játékossággal, érthető történettel, s legfőképpen személyességgel talán sikerül megszólítani a nagyközönséget" - feleli.

Valóban dinamikus, fiatal aggyal-szemmel-szívvel készített munka ez. Garas Dániel operatőr szinte együtt él az izgő-mozgó bandával. Őt is remek mesterek - Illés György és Kende János - tanították, mindketten büszkék jeles utódukra. Kamerája előtt nincsenek manírok, természetesek a szereplők, ő pedig sok empátiával fényképezi őket. Török vállalja is, hogy munkája dokumentarista alapokon nyugszik, (amit szintén Simó tanár úr szorgalmazott óráin hasznos stúdiumokként) mint mondja: " Szerethető elv, hogy a játékfilmnek köze legyen mindahhoz, ami az emberekkel meg is történik."

Török Ferenc legnagyobb erénye a színészválasztás- és vezetés. A srácok csapata egységes; nem különbözik színvonalban a színművészeti főiskolás Karalyos Gábor Petyaként, Balla Eszter Zsófiként például a gimnazista Jávor Bencétől, aki mint Ságodi, komoly jellemformáló erővel bír, hiszen a Steinmann, a grófnő-féle jó tanuló figurája elég összetett. Rojál szerepét is biztosan alakította Szabó Simon: ember természettől, felvállaltan nem lehet ennyire alpári és vérbunkó. Kigler Csatlós Vilmos, aki azt érzékelteti "pénzem van, enyém a világ, a többieknek pedig kuss"-mentalitást, ami most már szinte alapérzéssé vált a vagyonosok kasztjában.

De a legnagyobb durranás az idősebb, profi szereplők megjelenése. Boci mama szerepében a nagyon régen nem látott, szinte "leírt" Pápai Erzsi remekelt, akit ezért meg is kapta a legjobb női mellékszereplő díját a filmszemlén. Hajdan azért nem rúghatott sűrűn labdába, mert Ráday Imre feleségeként kicsit elhalványult nagyszerű férje mellett. Aztán elfelejtették. Most ez a fiatal srác zseniálisan helyzetbe hozta, s öreggé, törődötté aszalódva valami észvesztő tehetséggel sugározta szét a filmen derűjét, nyomoron való felülemelkedettségét, elkötelezettségét, megértését. (Egy másodpercbe sűrített sors, amikor a proccos ballagáson a tonnányi drága csokrot szorongató szülők tengeréből utánozhatatlan mosollyal átadja unokájának kókadt kis sárga virágait.) Élmény volt látni, csakúgy, mint a szintén régóta mellőzött, filmvászonról lesatírozott Béres Ilonát. Ő volt a gimnázium igazgatónője, maga a dermesztő kádárizmus, a mosolygó borzalom. Csak két beszédet mondott, de megjelent vele a korszak minden álsága.

Jó kis rohanós, pörgős mozi lett ez a Moszkva tér. Ám ha már a Török Ferenc megélte napok igazi krónikája ez a mű (tévéadások formájában az eredeti események is ott zajlanak a kockákon), jó lett volna, ha teljesen hiteles. Kekeckedés, de 1989-ben még nem mehetett Párizsba magyar állampolgár vízum nélkül. Az ilyen hibák kicsit döccenőssé teszik a sztorit. De Párizs már másnak is megért egy misét...

A célközönség a Pepsi Szigeten már láthatta a filmet bemutató előtt, a véleménye valószínűleg egybeesik majd az ország fiataljaiéval: szerette és értette, bele tudta élni magát, a nüansznyi bakik nem zavarták az élvezetben. "Díjazta" a film zenéjét - Temesvári Balázs munkáját - is, úgy tűnik, beteljesül a rendező februári jóslata: "A Moszkva tér úgy működik, hogy ha valaki a film második szintjét nem akarja vagy nem tudja megérteni, azt remélhetőleg nem fogja zavarni. Ugyanakkor, akinek igénye van gondolkodásra, az megteheti".

Megérdemelten hullott díjeső a filmre a zaklatott téli napokban, és remélhető, hogy a szakma ítéletét a megváltott mozijegyek száma is alá fogja támasztani.

Török Ferenc a napokban elhunyt rendező, producer Simó Sándor osztályába járt, vizsgafilmként rendezhette meg Moszkva terét a szintén rögvest nagyjátékfilmmel induló Hajdu Szabolccsal (Macerás ügyek) együtt. Simó kipróbálta növendékeit, mindegyik növendéke rendezett egy darabot Török Sándor Valaki kopog című novellafüzéréből - a nyolc részes sorozat a 99-es Filmszemle fontos eseménye lett, a darabokat azóta a Duna tévé is vetítette -, először kettőjüknek tudta producerként megszerezni a pénzt, a lehetőséget a nagyfilmhez, és annyi öröme még volt, hogy a februári filmmustra sikereinek részese lehetett. A szeptember 20-i országos bemutatót már nélküle kell megtartani, de mint hallottuk, a filmet neki ajánlja és köszöni meg a rendező.

Karalyos Gábor
Karalyos Gábor
32 Kbyte
A tanári kar
A tanári kar
73 Kbyte
Karalyos Gábor
Karalyos Gábor
58 Kbyte
Balla Eszter
Balla Eszter
33 Kbyte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap kereső