Multiplexek: végképp befellegzett a hagyományos moziknak?
"A multiplex megjelenése előtt átlagosan havi 6 millió forint volt a bruttó bevételünk, tavaly októbertől már csak 3 millió, 1999 januárjától pedig már nem haladta meg az 1,5-2 millió forintot, ami nem elegendő a fenntartásra" – nyilatkozta a HVG-nek Hartyándi Jenő, a győri Rába mozit üzemeltető cég ügyvezetője. Mi a véleménye arról, hogy a főváros után sorra nyílnak vidéken is a soktermes mozigyárak, és mennek tönkre a hagyományos mozik? Győrben ezért helyszín nélkül maradhat a Mediawave is.
alex9@egon.gyaloglo.hu  1999. július 9.

Szemlézek a fórumlakóknak ismét: http://www.nepszabadsag.hu/Redakcio/Doc.asp?AID=56024&CID=90&IID=1209&SID=1

Mozivédők kései tüntetése

Mozivédők hirdettek tüntetést csütörtök estére a bezárt Uránia elé.

Voltunk vagy húszan: ácsorgó kívülállók bámészkodtak, egy lelkes kezdő bohóccsapat szórakoztatott, fiatalok süteményt osztogattak, közösségi rádió mindenese nyomott mikrofont az orra alá, meg néhány kolléga jegyzetelte a szervező, Éliás András szavait, aki felolvasta levelezését és képeslapjai szövegét, valamint a politikusoktól kapott – majd intézkedünk – válaszokat. Forgatócsoport egy sem volt, és az esti csúcsforgalomban a Rákóczi úton járkálók, a buszokról lezúdulók is csak egy pillanatra álltak meg a csoportosulás mögött. A filmfőiskola az üvegre ragasztott tacepaón együtt érzett a mozivédőkkel, de a hallgatók vagy az oktatók nem tolongtak a tüntetők között.

Senki nem akart már tüntetni egy bezárt moziért. Az Urániáért sem. Akkor sem, ha az 1899-ben épült mór stílusú palota a tízes évektől mostanáig folyamatosan moziként üzemelt, sőt mindig így hívták, ami ritkaság a filmszínházak életében. Jó volt ide járni, a vetítések előtt elrévedezni a cirádás falakon, a plafonon, a csillárokon. De hagyjuk a nosztalgiát az erkélypáholyok kényelméről! Mozisiratókkal már tele vannak az archívumok...

Egy elkésett tüntetés nekrológjában már csak azon lehet bosszankodni, hogy nem mozisiratókat kellett volna írnunk mozis-filmes szakíróknak éveken át, hanem a multiplextőke természetét kellett volna vitriolos publicisztikákban, leleplező riportokban feltárni. A nyilvánosság erejével kellett volna féken tartani a döntéshozókat.

A média azonban készségesen magyarázta a közvéleménynek, hogy a multiplexek nyomulása feltartóztathatatlan: ezek pedig szükségképpen teszik tönkre a hagyományos mozikat. Akkor kellett volna tüntetni, tiltakozni, amikor tíz év alatt csaknem kétezerről alig hatszázra csökkent a mozik száma. Akkor kellett volna hangosan állami korlátozást és támogatást követelni. Az ellen kellett volna felemelni egy nem létező szakmának a szavát, hogy a soktermes mozik beruházásainak dicsőítése helyett az derüljön ki, hogy a székek száma 350 ezerről alig több mint százezerre csökkent, ráadásul nem járunk többször moziba, így ahány új széket tesznek egy-egy multiplexbe, annyival lesz kevesebb előbb vagy utóbb a hagyományos mozikban.

Azt kellett volna világossá tenni, hogy néhány dicséretes esetet leszámítva – a Corvin, a Kossuth és a két artmultiplex: a Művész és a Puskin – mellett nem önálló mozikat építtetnek a beruházók, hanem bevásárlóközpontokban moziüzleteket, amelyek, ha nem elég forgalmasak, könnyűszerrel átalakíthatók bármikor butiksorrá.

Akkor kellett volna tiltakozó tüntetést szervezni a Városháza elé, amikor a kulturális alpolgármester nyilatkozataiban arról győzködött minket, hogy az Atrium és a Metro megszüntetése elkerülhetetlen lesz, ha mellettük nemsokára megnyit a multiplex. Egy nyugati tanulmányútra kellett volna befizetni a főváros kultúrpolitikusait, hogy megtudják: akad világváros, ahol csak külvárosban engedélynek multiplexet, mert a gyárak odavalók, és fontosnak tartják megőrizni a belvárosi mozijaikat. Sőt olyan város is akad, ahol a külvárosban sem építhetők mozigyárak, mert a fiatalok hozzátartoznak a belváros képéhez, életéhez, ezért nem kívánatos, hogy eltűnjenek onnan holmi vásárlóközpontokban.

Szóval lehetett volna tüntetni, tiltakozni, felháborodni, nyomást gyakorolni ezerszer. De 1999-ben már csak siratni lehet azt, ami végleg elveszett.

Sós B. Péter

blackati@altavista.net  1999. június 3.

In memoriam Árpád mozi (egy kecskeméti mozi emlékére): Lezárult hát második művészi korszakod: színészi játékok után a mozgóképek is elhagytak.

Emlékek özöne zúdul most reád, vissza nem hozható boldog órák varázsa, barátságok, szerelmek szülőágya.

"Mint matinés gyerekek ámultunk a színes óriás képek előtt, feledve az otthoni fekete – fehér homályvevőt. Majd merész álmunk a korhatáros filmek felé tágult. Vállalva hosszú sorokat, a lejmolók atrocitásait, kezdődött az esti színjáték: 16 évesnek látszani kisiskolásként. Hosszú kabát, felgyűrt gallér, sapka, sál: jegyszedőnéni szemüveges: bebocsát. Ám az öröm még korai: a híradó alatt zseblámpás rendőr vadássza a sorokat. Tűegyenes háttal feszülsz a széknek, míg mellőled két amatőrt kipécéznek. Megkönnyebbült kacaj bomlik a nézőtéren s jöhet a Film, a felnőtt Titok, végre. Néhány év s már te állsz a sor elején, hátulra kérsz, leghátulra kettőt (Te meg Én). S hogy mi volt a film már nem tudod, de a jó, meleg, sötét idomok illata még benned él."

Most itt állsz: zárt ajtók, néma rácsok, üres vitrinek, egy kizökkent médiavilág újabb áldozata előtt tisztelegsz...
blackati

blackati@altavista.net  1999. május 30.

Stílusérzék: A Hollywoodi színes mámor, káprázatos csillogás, halk zene, rózsaszín félhomály, kényelmes fotelek, óriás vászon, dolby sorround hanghatás. Popcorn hegyek és Coca-Cola folyamok között száguldanak az amerikai filmcsodák. A multiplex falakon kívül reked régi, kedvenc mozijaink haláltusája, – a pénz beszél, mint már annyiszor ...

Ám egy apróság mégis hiányzik: mialatt Shakespeare Oscar-esős szerelmeire vártunk, majd tíz percen át a filmbemutatók jóvoltából, több tucat hulla változatos előállításában, golyózáporok, robbantások, üldözések, erőszak, szadizmus vérzuhatagában fürödhettünk. Töményen ránk borítva mindazt a mocskot, mely bizonyos filmek lételeme.

Aki már átverekedte magát a médiaingoványok mocsarán a Túlpartra, ne kényszerítsék a visszatérésre. Ha már mindenképp globális életünk része a reklám, a fizetett film hangneme határozza meg azt.

Stílusérzék, ennyi az egész (pénzért nem kapható!).
blackati

strauszl@egon.gyaloglo.hu  1999. május 19.

Plex-mánia: A hagyományos mozik üzemeltetői jóval később kellett hogy elkezdjenek nyugtalankodni Pécsett, mint az ország legtöbb vidéki nagyvárosában. Itt ugyanis még nem működik soktermes multiplex mozi. A mostani periódus azonban számukra is inkább a vihar előtti csend fázisára emlékeztet, hiszen már aláírták a szerződéseket az első gigantikus filmpalota megépítésére. Mint mindenhol, Baranya megyeszékhelyén is arra lehet számítani, hogy a leendő komplexum egy csapásra el fogja szívni a nézőket a három jelenleg is működő mozitól, amelyek az önkormányzat tulajdonában vannak. Nem kell sok fantázia annak a prognózisnak a felállításához, hogy a működtetők nem fogják bírni a versenyt, és a város vezetésének másra kell majd használni ezeket a mozikat. Egy pozitív forgatókönyv szerint idővel előadó- vagy koncerttermekké alakítják át ezeket.

A filmszemlék hajdani városában a mozihelyzet gyökeres átalakulása egyrészt talán lehetőséget kínál majd arra, hogy a jelenleg amatőr filmklub formájában működő egyetemi vetítés-sorozatok állandó státusszal beköltözzenek valamelyik felszabaduló terembe. Mivel a városban sok ezer egyetemista tanul, reális alternatívának tűnik egy kis kapacitású, de sokszínű programot ajánló mozi működésének megszervezése. Másfelől kevéssé valószínű, hogy a leendő multiplex az általános gyakorlattal ellentétben a kereskedelmileg sikeres filmek mellett helyet fog adni profittal abszolút nem kecsegtető művészfilmes törekvéseknek. Több filmklub is működik a városban, és ha ezeknek a szervezői idejében észbe kapnak, illetve jól lobbiznak az önkormányzatnál, talán nem egy-, hanem legalább kétpólusúvá válik majd a pécsi mozi-piac. Erre utal a fővárosi példa is, ahol a multiplexek mellett egyedül a Budapest Film által működtetett Art-mozi hálózat látszik talpon maradni. Addig azonban ki kellene építeni a kapcsolatokat a forgalmazókkal, illene pályázati pénzeket szerezni, vagy befektetőket keresni a katasztrofális állapotban lévő termek felújításához. Szóval rengeteg a teendő. A lehetőségek ellenére nem igazán körvonalazódik azonban semmilyen ambiciózus szándék a feladatok megoldására. Pedig ha felépül az összérzéki csodapalota, a város vezetése villámgyorsan meg fog szabadulni ingatlanjaitól, és akkor késő lesz.
strauszl

borongo@freemail.c3.hu  1999. május 10.

Multivégzet: A budapesti multiplexek feltartóztathatatlan térhódításának legbosszantóbb jelensége az, hogy megjelenésüket mindenki kikerülhetetlennek, végzetszerűnek tartja, miként azt is természetesnek tartják, hogy tönkreteszik a régi mozikat. Holott egy világváros felelős kultúrpolitikusai – ha lennének ilyenek –, vagy a megyeszékhelyek helyhatóságának tagjai ellenállhatnának a tőke nyomulásának. Egészítsen ki, aki világot látott, de úgy tudom, hogy Koppenhágában nem engedélyeztek multiplexeket nyitni a belvárosban, mert a gyáraknak, így a mozigyáraknak is a külvárosban a helyük. Sőt, állítólag Amszterdamban a külvárosban sem telepedhettek meg, mert a fiatalok hozzátartoznak a városképhez, és nem akarták, hogy "kiszívja" őket a központból a multiplex.

Budapesten ehelyett a város "kultúrpolitikusai" maguk érvelnek amellett, hogy a belvárosi plazák nyitása miatt elkerülhetetlen a Metro és az Atrium bezárása. Az artmozik és a multiplexek között pedig létezniük kellene a korszerű, hagyományos egy-két termes moziknak is. Nem mindenki szeret gyárban, a profit tömegtermelésében mozizni...
borongo

lujza@hotmail.com  1999. május 1.

Azt nem tudom, hogy végképp befellegzett-e a hagyományos moziknak a multiplexekkel szemben. Sok kérdés felvetődik ezzel kapcsolatban, de én most csupán egyet ragadnék ki: gyakorló nagynéni vagyok egy hatéves kisfiú mellett. Gyakran viszem moziba, mert a forgalmazóknak hála, van több gyerekek számára is nézhető film a kínálatban. Az első pár alkalommal mi is megszédültünk a multiplexek nyújtotta lehetőségektől, a popcorntól, a pohártartótól és nagy vászontól, de két dolog elrontotta a hangulatot: a híres-hírhedt Dolby-Stereo-Surrounding és a felcsapódó székek. Az előbbitől (a hang erősségétől és erőszakosságától) a kisfiú folyamatos rettegésben a fülére tapasztotta volna mindkét kezét, az utóbbitól viszont állandóan kapaszkodnia kellett a karfába, mert a rugós felcsapódó szék leszorításához egyszerűen nem volt elég a súlya. Nem egy és nem két filmről mentünk ki percek múlva, és azóta a kisöcsém csupán az ún. hagyományos mozikba hajlandó járni, ahol ugyan nem olyan fantasztikus a popcorn, de legalább végig tudja nézni a filmet és jó emlékkel távozik.

Tehát véleményem szerint a hagyományos mozik a haloványabb technikai lehetőségeikkel egészen addig vonzanak egy talán szűk, de létező nézői réteget, amíg a multiplexek rá nem jönnek, hogy gyerekfilmet gyerekközönségnek gyerekméretekhez igazítva kell vetíteni.
lujza

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap