Bemutatók - kritikák
Portugál
H, 2000, Hunnia Filmstúdió, Axis Plussz
R,f: Lukáts Andor, í, f: Egressy Zoltán, o: Garas Dániel, z: Monori András
Sz: Csuja Imre (kocsmáros), Pelsőczy
Réka (Masni), Szirtes
Ági (Jucika), Lengyel Ferenc (Retek), Varga Zoltán (Sátán), Kovács Zsolt
(plébános), Nagy Viktor (Bece), Kelemen József (Csipesz)
szí, 93 perc
B: 2000.10.12.
Traktorral portugál partokra
Filmvilág, 2000/október. Varga Balázs
... egy ilyen sehonnai kis kelet-európai faluról is százfajta módon, százfajta
stílusban lehet mesélni: Menzel megértő derűjével, Tarr elementáris
komolyságával, Szőke
fergeteges humorával - vagy éppen Egressy Zoltán és Lukáts Andor börleszkes
melankóliájával ...
... Nagyon feszes, nagyon harsány és nagyon ingatag világ ez ... Nincs biztos pont,
csak billenés, nincs hallgatás, csak zuhanás előtti csend ...
... lecsúszott, távlatait vesztett világából azonban nemcsak a megváltás - a
dráma is hiányzik. A felgyülemlett, céltalan és puszta energiák akár tragédiába
is fordulhatnának, a történet mégis nagy durranás nélkül ér véget ...
... Jó kis szomorúság, jól elvagyunk benne. Belevaló társaság, csak itt ne
ragadjunk.
x
Glamour
H-CH-D, 2000, Focusfilm, Glamour Produkció, Ilona Grundmann Filmproduction, Art &
Future Film Fabrik
R,f: Gödrös Frigyes, dr: Can Togay, o: Kardos Sándor, z: Melis László, látvány:
Pauer Gyula
Sz: Eperjes Károly (apa), Barkó György (nagyapa), Ónodi
Eszter (anya), Jonas Togay (kisfiú), Cserna Antal (Árjaanti), Szirtes János
(házasságközvetítő), Derzsi János (Pelbárt atya), Jakab Tamás (vörösparancsnok),
Lénárt István (jogtanácsos)
szí, 115 perc
B: 2000.10.19.
Leveskultusz
Filmvilág, 2000/10. Bori Erzsébet
... A leves a bőség, a hagyományőrzés, az ellenállás és a szabadság. Márpedig
a XX. századi Magyarországon igencsak bele kellett kapaszkodni a levesestálba, ha
talpon akart maradni az ember, kivált a zsidó ...
... ahogy a nagypapa mondja: ebben az országban mindig mindenkitől elvettek valamit. Az
apa előtt pedig az eszményi Svájc lebeg, a boldog ország, ahol nincsenek történelmi
korszakok ...
... A napfény íze és a Glamour egyaránt jelzésszerűen utal a
történelmi fordulópontokra, de amíg az előbbi felfelé, az utóbbi lefelé stilizál
…
... Az 56-os villamos vagy a vérbíró epizódjában megbomlik a film egysége, a
gyöngéd vagy csúfondáros iróniát pátosz váltja fel ...
... Különös film a Glamour. Annyi a hibája, mint égen a csillag, de ahogy
nézed, lassan elmosódnak ezek az apró, hunyorgó pontok, és már csak az aranyos
ragyogást látod, a sugárzó fényt. A glamúrt, ha úgy tetszik.
X
Balra a nap nyugszik
H-D, 2000, Kép-Árnyék, Hazard Filmproduction Berlin, Színház- és Filmművészeti
Főiskola
R,f: Fésős András, f: Németh Gábor, o: Nagy András, z: Szemző Tibor, látvány:
Berzsenyi Krisztina
Sz: Szabó Győző (Alex), Takáts Andrea (Maria), Keszég László (Zsolt), Maria
Schuster (Christine)
szí, 91 perc,
B: 2000.10.26.
Észak, északnyugat
Filmvilág, 2000/10, Báron György
... Wenders talán az utolsó filmes, aki még kapcsolatot tud teremteni a mozgókép
múltja és jövője között, aki közvetíteni képes a hagyományt a fiatalok felé,
közös áramkörbe kapcsolva Ozut, Rayt, Fullert, Alekant Jarmusch-sal, Egoyannal,
Kaurismäkival, vagyis még benne él a (lassan lezáruló) filmtörténetben. Fésős -
generációjában alighanem egyedül - maga is e massziv hagyomány örökösének
vallja magát, tudatosan és szenvedélyesen ...
... a film épülete egyszerre lesz szellős, elegáns és harmonikus, ugyanakkor tömör
és stabil ...
... Takáts Andrea alakítása: hibátlan. Tudom, könnyebb az ő dolga, mégis, ilyen
finom, visszafogott eszközökkel, ilyen hitelesen jelen lenni a filmvásznon - nos, ez
több színészi tehetségnél, ritka adomány, egyfajta filmérzékenység, ami
harmonikusan belesimul Fésős András filmjének érzékeny világába.
Kritikák
Sors és végzet
Szabó István: A napfény íze
Múlt és jövő, 2000/1.Vasák Benedek Balázs
... A sors, Szondinak a preszokratikus filozófiától kölcsönzött kifejezésével:
az ananké, igenis felfejthető egymást követő lépések sorozatával, azaz nem
megmutatkozik számunkra, hanem feltárul. Persze Szondi sorsanalízise, anankológiája
nem véletlenül használja a görög kifejezést. Eredeti - természetfilozófiai -
értelmében inkább a szükségszerűség, súlyosabb - antropológiai és etikai -
vonatkozásában a végzet domborodik ki benne erőteljesen ...
... Szabó István - kimondva vagy kimondatlanul, tudatosan vagy öntudatlanul - A
napfény ízében ... erőteljesen támaszkodott a sors ilyen anankológiai jellegű
felfogására. Szabó filmje lényegében analízis: egy egyéni sors kibontakoztatása
egy család történetén keresztül ... Szabó filmjének legfőbb konfliktusát a
végzet mint - mégannyira egyéni választásokon keresztül megvalósuló -
kényszer és a saját, autentikus sors mint - mégannyira az anankológiai értelemben
vett történet által befolyásolt - egyéni választás feszültsége adja ...
... a film lehetséges értelmezési stratégiáit belülről és kifejezetten verbálisan
irányító és alakító direkt címzések rendkívül hangsúlyossá válnak,
valósággal eltéveszthetetlenek - és sajnálatos módon minduntalan kiszakítanak az
elbeszélésből, növelve a film tételszerűségét ...
... a széles társadalmi perspektívától és a belső világ ábrázolásától való
távolságtartás elsősorban a film legfontosabb dramaturgiai mozzanatában érhető
tetten: mindezt egy kitüntetett szereplő, egy narrátor "meséli el", azaz az
események az ő interpretációjában elevenednek meg. És ezen a ponton már el is
kezdődnek a problémák ...
x
A parvenük kora
Megjegyzések és ellenmegjegyzések Szabó István filmjéhez
Múlt és jövő, 2000/1. Heller Ágnes
... Mivel ez a film nem tekinthető igazságát magában hordozó és kinyilatkoztató
műalkotásnak, jogom van megkérdezni, miről szól, mit ábrázol, s hogy azt, amit
ábrázol, igazsághűen ábrázolja-e. De mivel fikció, film, sűrített és tudatosan
perspektivikus, nem bírálhatom meg azért, ami nincsen benne, nem kérhetem számon
tőle, hogy nem ábrázolt valami mást, mint amit ábrázolt, hogy nem szól másról,
mint amiről szól ...
... A film, bár művészileg nem teljesen meggyőző, mégis igaz ...
... A parvenükről, azaz pontosabban szólva a parvenük koráról szól. Nem először
csinált Szabó filmet a parvenüről. Valami oknál fogva, amit nem ismerek, ez a típus
mindig is érdekelte ... Szerintem itt találta meg ehhez a legjobb anyagot ...
... az az időpont, melyet a film úgyszólván a maga egészében átölel, a parvenük
kora. Ebben a korban válik a parvenü központi alakká. Ez ugyanis a hagyományon és
származáson alapuló osztályok felbomlásának kora ...
... Asszimilációjuk sokrétűsége és komplexitása következtében lesznek tehát a
zsidók a parvenük virágkorának legreprezentatívabb parvenüi - ahogy ők lesznek
ugyanennek a kornak a legreprezentatívabb páriái is (mint például Franz Kafka, a
pária-sors hatalmas ábrázolója) ...
... Szabó a magyar zsidóságot választotta, s szerintem ez a saját koncepciója
szempontjából jó választás. Mindenekelőtt, mert a magyar zsidóság sorsán
keresztül ábrázolni tudta, hogy a parvenü magatartás nem temetődött el a
holocausttal, csak jóval később ...
... Igaz filmnek látom tehát A napfény ízét. Mert igazat mond arról, amiről
szól, ugyanis a parvenük koráról ... De ... nem tudja igazságát művészileg
evidenssé tenni ...
... Ezek a hősök nem ismernek sem iróniát, sem humort. Ennyiben, és csak ennyiben,
talán igazat adok némely kritikusnak abban, hogy nem magyar zsidók. A magyar zsidónak,
a parvenüt is beleértve, van humorérzéke és ironikus is ...
x
Az
élet peremén
Mundruczó Kornél: Nincsen nekem vágyam semmi
Népszabadság, 2000.09.29. Veress József
... atmoszférája borzongató. Az extrém szertartások ridegségét, a függőségek
sűrű hálóját, a kommunikáció ürességét Makkor Szilárd operatőr dokumentárisan
hűvös kompoziciói jelenítik meg. Realista erő árad a képsorokból. Kevésbé
meggyőző, pontosabban hézagos a cselekvések (viselkedések) motivációja. Lehetne
alaposabban árnyalt az indítékok mozgatórugóinak bemutatása. Egy-egy gesztus,
kitörés, őrjöngés mögöttes tartalma homályban maradt. A karakterek vázlatossága
szintén zavaró ... Az első perctől az utolsóig komoly, sőt komor az elbeszélés
tónusa, a film készítője alig-alig engedélyez villanásnyi oldottságot. A
fátumszerű befejezés hangulata erős, bár a jelenet kissé teátrális ...
... Mundruczó Kornél személyében tehetséges filmes tette le névjegyét. Igéretes
jövő előtt áll, akárcsak a csapata ... A Nincsen
nekem vágyam semmi megtekintése után a kritikus vágya is szerény: teret kell
biztosítani a feltörekvő nemzedéknek! ...
X
Földközelben
(Nincsen nekem vágyam semmi)
Magyar demokrata, 2000/38. Végh Attila
... érdekesebb vágyuk van, mint az átlagnak: a nagy mutatvány. Egy világszámot
gyakorolnak: a fiú motoros sárkányrepülővel hasít, közel a földhöz, a lány egy
tornászgerendáról felugrik. Összekapaszkodnak és elszállnak, mint a mese. Még soha
nem sikerült nekik ...
... Elemelkedésük vágyát ... belső bajok szennyezik ... A fiú ... Pesten dolgozik.
Munkája abból áll, hogy férfiaknak adja el magát. Sejthetjük: ez a kettősség nem
dolgozható fel, tragédiába torkollik ...
... A film történetvezetése lendületes, érdekes. Néhány rossz megoldástól
eltekintve ... (a ... Chippendale-show ...) ... egészen a dramaturgiailag jól
felépített bevégződésig jó úton haladunk ... Aztán a fegyver eldördül, és
gondolkodóba esünk. Kezdjük kevésnek érezni, amit láttunk ... Ez a mindvégig
földön tartott történet - még ha ezzel a lelkek földhözragadtságát, sorsuk
reménytelenségét festi is - nekem kevés ...
x
Brúnó
deviáns vándorlásai
- Filmlevél -
(Nincsen nekem vágyam semmi)
Magyar Hírlap, 2000.09.21. Gervai András
... Mundruczó nem sokat pszichologizál, inkább akciókkal, szituációkkal, s a
végsőkig lecsupaszított, főleg a nemi élet "kifejezéseiből" merítő -
nyilván sok nézőt irritáló - nyelvhasználattal akarja jellemezni, letapogatni a
figuráit. Mindeközben alapvető dramaturgiai realitásokat is figyelmen kívül hagy, az
asszonykának például csak sokéves késéssel - a véres (anti) hepiend előtt - jut
eszébe megkérdezni urától, hogy ugyan már mit is csinál, mit dolgozik Pesten ...
... kellő távolságtartás, kritika, és nem utolsósorban humor vagy irónia nélkül.
x
Hol van már a régi szenvedély?
(Nincsen nekem vágyam semmi)
Élet és Irodalom, 2000.10.06. Stőhr
Lóránt
... az utánuk nyomakodó, húszas éveikben járó filmkészítők számára a
mozgókép gátlástalanul szabad önkifejezési forma, amelynek segítségével ...
alkotó tevékenységet folytathatnak ...
... a filmben mint önkifejezési formában a hatvanas évek végén induló nemzedékkel
szemben nem üzenethordozót, hanem egyfajta üveggyöngyjátékot leltek fel, ahol előre
adott műfaji vagy művészfilmes mintákból építhetik fel saját kis játszmájukat,
és amibe a környező valóság tényei megszelidítve, műfaji áttételeken vagy az
irónia eltávolító mechanizmusán keresztül léphetnek csak be. Kevés az olyan
alkotó, aki a filmet arra használja, hogy beleüvöltsön a néző képébe, hogy úgy
rossz a világ, ahogy van ...
... Mundruczó arra tapintott rá, amire egykoron Fassbinder ..., hogy a melodráma
kiváló műfaji keretet szolgáltat ahhoz, hogy a nézők érzelmi bevonásával lehet
fontos dolgokról személyesen és szenvedélyesen beszélni ...
... egy az egyben a színészi játékkal oldja meg a kevéssé látványos, ám annál
fontosabb mindennapi helyzeteket ...
... áttöri a fiatal magyar film finomkodásba, iróniába, játszadozásba merült
rétegeit és felszínre hozza a mélyén szunnyadó erőkeet. A vágyat, amit úgy
szégyellsz
Könyvek
Jancsó Miklós
életei
Marx József könyve
Magyar Nemzet, 2000. 06.03. Sz.T.
... Marxnak módja van bemutatni a magyar politikai, esztétikai gondolkodás négy
évtizedét is. Teszi ezt hihetetlenül sok forrást felhasználva, hangsúlyozottan
elfogultan, a zseninek kijáró alázattal ...
... a későbbi korok elfogulatlan filmeseinek kiindulópontja lehet egy
kiegyensúlyozottabb monográfia megírásához.
x
Talált ember (Kovács Lajos)
beszélgetőkönyv -
Élet és Irodalom, 2000/39., szeptember
29. Csontos Erika
(Osiris-Bárka, 2000. 196 oldal, 1100 forint)
... Bérczest jobban érdekli Kovács működésmódja, impulzív, vulkánszerű
személyisége, a kátyúkból való kikecmergés, az önmegszabadítás módszerei, mint
a kész előadások dokumentálása ... Jobban érdekli az a keservesen lassú folyamat,
ahogy K. L. a szerepet, például a woyzeckséget kibányássza magából, megtalálja
magában - mint e belső küzdelem végterméke a filmvásznon ...
x
A rendező, és ami utána marad
Élet és Irodalom, 2000/39., szeptember
29. Marx József
(Kieslowski mozija, szerk. Tadeusz Lubelski, ford: Éles Márta, Európa, 2000. 403
oldal, 2500 forint)
... A kötet gyors kiadásával az Európa Könyvkiadó mindenképpen dicséretet
érdemel. Azt azonban hadd jegyezzem meg, hogy a tanulmányok eredeti borzas
jegyzetanyagát - lévén, hogy a hivatkozások sokszor ugyanarra az írásra
vonatkoznak - a magyar könyvészeti szokásoknak megfelelően rendbe lehetett volna
tenni.
Interjúk- beszélgetések
Egyemberes
film
Bereményi Géza, aki négy hét múlva kezdi forgatni A hídembert
Népszabadság, 2000.09.20. Varsányi Gyula
... kötelezettséget vállaltunk, hogy jövő szeptember 21-én, Széchenyi
születésének 110. évfordulóján bemutatható lesz a film ...
... Cserhalmi György játssza Wesselényit. Széchenyi nagy szerelmét, Crescence-t pedig
az orosz Irina Lascsina. A főhős első szerelmét Tóth Ildikó alakítja, édesanyját
pedig Básti Juli. Metternich Darvas Iván lesz ... Kossuthot ... egy fiatal színész,
Nagy Ervin. Ő volt az egyik legkönnyebb választás ...
... ez "egyemberes" film, a központi figura körül csak a világot kell
megteremteni. Ennek a változó személyiségű, sokoldalú és rejtelmes figurának a
megjelenítése nagyon nagy színészi feladat. Nem volt könnyű döntés.
- Mi szólt Eperjes mellett?
- Az, hogy színészként ő is sokoldalú, akárcsak a hős ...
- Hallottam olyan feltételezést is, hogy most egy pompás kurzusfilm készül.
- A pompás jelzőt vállalom ... Nézzék majd meg a filmet, és azután döntsék el,
kurzusfilm-e vagy sem. Egyelőre hagyjuk megszületni a művet.
- ... némelyek arra számítanak, hogy a "polgár" eszményített képét
fogja megjeleníteni ...
- ... a kiindulópont egészen más: maga Széchenyi. Más kérdés, ki hogyan sajátítja
ki őt. És igaz, a film is egyfajta kisajátítás ...
x
"Jobban
szeretek forgatni, mint tévéelnökösködni" (beszélgetés Sára Sándorral)
Magyar Hírlap, 2000.09.16. Bóta Gábor
... Kevesebb pénzből rosszabb műsort, rosszabb televíziót lehet működtetni. Föl
lehet duzzasztani a reklámot, ha egyáltalán lehet, de ennek van a legnagyobb veszélye.
Tudniillik a reklámozók bizonyos típusú műsorokhoz kötődnek. És ezek olyanok,
amilyenek a Duna TV-ben hál’istennek nincsenek. Nincs például kvíz, nincs temérdek
brazil sorozat, alpári humor. Ezeket persze be lehet tenni a programba, és ezek talán
hoznának is valamennyi pénzt. De milyen áron! ...
... hét évet itt becsülettel végigdolgoztam. Ez azt jelenti, hogy kevesebb filmet
készítettem, pedig jobban szeretek forgatni, mint tévéelnökösködni. Most filmeket
fogok készíteni ...
x
"És akkor
belecsaptunk"
Mundruczó Kornél filmrendező
Magyar Narancs, 2000/38. Bori Erzsébet
... Rettenetesen kiváncsi vagyok, hogy mennyien mennek el a moziba, szeretném, ha
sokan megnéznék, de megfelelni valamilyen ízlésnek nem akarok. Ez itt egy elég
megalkuvó hely, és nem csak a film területén, ahol előbb-utóbb bedarál a rendszer,
és ez elől csak elmenekülni lehet. Tudatosan nem részt venni. Most egyelőre úgy néz
ki, hogy összejött, de a franc tudja, hogy ez micsoda és meddig tart ...
... ez a film is végig volt tervezve, jelenetről jelenetre, a színészek sem
csinálhattak nagyon mást, mint amit kértem tőlük, és ez minden területen így van,
és az a felismerés volt élmény, hogy minden mélyült azzal, amit mások hozzátettek.
Minden szerep, a kép, a zene, minden jobb lett, mint amit én vártam ...
x
Apró
hazugságok nagy tragédiája
(beszélgetés Mundruczó Kornéllal)
Magyar Hírlap, 2000.09.27. Tölgyesi Gábor
... Padban ülve, a filmművészetről elmélkedve nem lehet megtanulni a
filmkészítést ...
... Meglepett a siker. Végül is ez egy egyszerű történet, melodráma egy szerelmi
négyszög középpontjában (sic!BE)…
... A film főhőse, Brúnó homoszexuális prostituált, ezt evidenciaként kezeltük. A
film nem azon filozofál, hogy ez most mennyire probléma, hanem valóság, amivel
szembesülni kell ... A főhős úgy hazudik piciket, hogy elkerülhetetlen az
összeomlás. Az igazat mondja, csak mindig lódít egy kicsit ...
x
"Mindened látszik"
Eszenyi Enikő színésznő, rendező
Magyar Narancs, 2000/38. Pál Melinda
... ha férfi rendez meg egy darabot, sokkal nagyobb százalékban közelíti meg azt
politikai szempontból. Nekem nincs semmiféle politikai érzékem, inkább az érzelmi
és a komikus szálakat keresem a darabban. Szeretem azt a színházat, ahol a nézők
szórakoznak, nevetnek ...
Hol érzed magad otthon, Prágában vagy Budapesten?
Most már ott is otthon érzem magam. Talán kiegyensúlyozottabban tudok ott dolgozni,
mert keveseb a zavaró körülmény. Nem kell csekket befizetni, takarítani,
rendszeresebben tudok élni, jobban koncentrálva a munkára. Aztán ez is elmúlik, és
az a természetes, hogy itthon vagyok. Rabságban élek, a munkám, a hivatásom
bebörtönzött, néha nagyon jó, de néha úgy érzem, most már végre szabadon kellene
élni!
X
Sikeres akarok lenni!
Alföldi Róbert arcai és ambíciói
168 óra, 2000/38. Karácsony Ágnes
... Nem vagyok rendező. Legalábbis nem a hagyományos értelemben: rám soha nem
szignáltak ki darabot az igazgatók. Magam dönthettem el, mit rendezzek. S mert tényleg
nem vagyok rendező, csak olyan művet választok, amelyik ismerős problémáról vagy
élményről szól. Ezért tudom annyira, honnan hova akarok eljutni. Az első próbáig
már féléves munkám van az előadásban ...
... Egy tévénéző hívta fel nemrég a figyelmemet az internetes magyar színházi
weblapra, ahol produkciókról vitáztak. Kétszáz hozzászóló közül több mint
százan az én előadásaimról írtak: vagy nagyon imádták, vagy nagyon gyűlölték
őket. Aztán rákattintottam a színészek és rendezők honlapjára: egyiken sem
tüntettek fel a szerkesztők ...
x
Kell
a cirkusz
Durst
György kuratóriumi elnök a Mediawave
jövőjéről
Népszabadság, 2000.10.04. Bihari László
…A korábbi nehézségeket tetézi a nemrégiben bevezetett, úgynevezett
utófinanszírozásos támogatási rendszer, ami azt jelenti, hogy előbb meg kell
csinálni a rendezvényt hitelből vagy zsebből - ami attól függ, van-e a civil
szervezőknek öt-tíz-negyvenmilliójuk -, aztán kaphatják meg az alapítványoktól a
támogatást, utólag. Lehetetlen így dolgozni ...
... Azt tervezzük, hogy a jövőben tovább erősítjük a Mediawave
vásári jellegét, és a következő fesztivál a cirkuszra fog koncentrálni. Az emberek
szeretnek bámulni medvét, bohócot, légtornászt, és olyankor jól érzik magukat.
Hálás téma: mennyi cirkusszal kapcsolatos filmet, színházat, zenét, kiállítást
lehet bemutatni, meghívni ... A cirkusz maga az emberi teljesség. Mint Fellini.
x
Gyerekszemek (beszélgetés Szász Jánossal)
Sorsforduló
Népszabadság, 2000/39. Aponyi Noémi
... "A holocaust szemei" a legszemélyesebb film, melyet valaha készítettem. Van
benne egy elég hosszú montázs: kétszáz kép az auschwitzi magyar transzportokról.
Gyerekek arcát látod, akik fogják a szüleik kezét, játszanak az árokparton a
nyírfaligetben, és nem tudják, mi fog történni velük fél óra múlva. Játszanak,
nevetnek, megriadnak. Ötven réteg ruhában ott állnak a krematórium előtt, és nincs
már mellettük az anyjuk ... Ez nem fikció, hanem maga az élet. Olyan gyerekeknek a
szemei merednek rád, akiket tíz perc múlva megölnek ...
x
A nemzet színésze
Kállai Ferenc a politikai szexepilről
168 óra, 2000/ 39. Sztankay Ádám
... A színház fedezéket jelentett, naposabb életet, mint amilyen a külvilágban
zajlott. Éreztük persze, hogyan sötétedik a világ az ötvenes években. A Csekő
borozóból sorra tűntek el Major reformer barátai: Haraszti, Donáth, Rajk. Az a vicc
járta akkoriban: mögötted áll a párt, fussunk ...
x
A filmeknek megvan az idejük
Beszélgetés Gödrös Frigyessel
Filmvilág, 2000/október, Szőnyei Tamás
... Anélkül, hogy számítottam vagy készültem volna rá, a kelet-európai zsidó
életérzés képviselője lettem. Szüntelenül az asszimilációról faggattak, ami
számomra már rég nem kérdés ...
... Fantasztikus munka volt enyhíteni a kialakult aránytalanságokat, s ebben sokat
segített Melis László zenéje, és az az ördögi kommunikáció, amivel dolgoztunk ...
A végénél kezdtük el, a ringlispilhez írt tangóval. Azt el is táncoltuk együtt.
Leginkább mobil telefonon játszotta le nekem a különböző témákat. Aztán külön
megcsinálta az egyes szekvenciákat ... A legnagyobb élmény a felvétel volt ...
... A Glamouré olyan időtlen narrátor, aki minden titkot tud ... mindenképp Helyey
László hangján akartam hallani. Így kristályosodott ki bennem a cím jelentése ...
... Magas fények esendő emberi arcokon vagy tárgyakon, enteriőrökben: így lett a
cím Glamour. Kardos Sándor operatőr kollegámmal elhatároztuk, hogy komolyan vesszük
ezt az archaikus-klasszicizáló fénykezelési technikát ...
... tragikomikus szomorújáték lett egyfajta operai arculattal ...
x
Hetet-havat
Beszélgetés Jancsó Miklóssal és Grunwalsky Ferenccel
Filmvilág, 2000/október, Bérczes László
Grunwalsky Ferenc: ... a filmek többsége ma így készül: akkor elégedett az
"építésvezető", ha az építmény tökéletesen hasonlít a tervhez. Nekünk
viszont építés közben konkretizálódik az akaratunk, azaz megvalósul és változik,
mert napra-nap olyasmit hozunk létre, ami addig nem létezett ...
Jancsó Miklós: ... A forgatás előtti napokban azt mondtam Ferinek, hagyjuk,
mert félek. Nem tudom, mi legyen. Elkezdtük. Néhány nap múlva ugyanez. Ültünk ott a
bandával, és én megint csak kétségbeestem. Nem tudom, nem tudom, ezt hajtogattam.
Most, tizenkét nap után már tudom. Feri mindig biztatott, erőszakoskodott: "Van egy
kis pénzünk, muszáj tudni." ...
... csak a monitort láttam, de mivel ismerem Ferit, el tudtam képzelni azt is, hogyan
"gimnasztikázzák bele" magukat az emberbe, ő és a kamera. Feri leszáll a
gépről, valami dobozra kucorodik, földre térdel, rátámaszkodik a szereplő lábára,
és pontosan, érzékenyen rögzíti, ami történik. Néztem ezeket a bőralatti
szuperközelieket a monitoron - és meghatódtam ...
... a világot cikizzük ki, azon belül komolyan veszünk mindent ...
... ez egyfajta személyes beszédmód, írásmód. Ugyanezt csinálja a betűkkel
Esterházy és sok már író is. Nem régi jelenség. Az író belelép a szövegbe ...
Az irónia a "nyakig benne lét" regisztrálása. Benne vagyunk a szarban, tejben,
vajaban - de nem ez a valóság. A valóság a te reflexiód minderről. Igen,
távolságot tartunk a szartól, a méztől, de tudjuk, hogy az rajtunk van, ránk ragad.
Az önirónia még nehezebb dolog. Senki sem lát rá önmagára. Ehhez az a fajta
tudathasadásos állapot kell, amiben te fekszel a freudi díványon is, és te vagy Freud
is ...
Riportok
Hernádi jóslata Jancsónak
Blikk, 2000.09.27. Fái
... Ölelések, puszik, ajándékok, szeretet. Mind-mind Jancsó Miklósnak, aki ma 79
éve látta meg a napvilágot. Tegnap este a Bárka Színház kávézójában rendhagyó
bulin köszöntötte a mestert az Utolsó vacsora stábja. Éless Béla színművész
három üveg különleges tihanyi borral kedveskedett. A film két férfi főszereplője,
Mucsi Zoltán "Kapa" és Scherer Péter Pepe ajzószereket hozott: italt és szivart.
Az operatőr Grunwalsky Ferenc két kislánya, Anna és Ági saját készítésű
rajzokkal, egy csengővel és a 10 000 vicc című könyvvel lepte meg ... - Én leszek a
meglepetés - árulta el a Blikknek Hernádi. - Mást nem kap ...
x
Rettenthetetlen lesz Növényi tanítványa
Kozma Picit alakítja egy filmben
Blikk, 2000.09.30. Kocsi Tibor
... Növényi Norbert (43) nem kis feladatra vállalkozott, az 1971-ben fiatalon
autóbalesetben elhunyt magyar birkózólegendát, Kozma Istvánt alakítja egy filmben.
- Kozma Picit jól ismertem. Gyakran megfordult nálunk, a legnagyobb magyar
birkózónak tartom. Nagyon nagy kihívás őt megszemélyesíteni - ismeri el
Növényi, aki mostanában lemezkiadásra is készül ...
x
Merész művészfilmek, nagydíjas alkotások
Több
mint ötven mozgókép a Titanic fesztiválon
Magyar Hírlap, 2000.09.29. Tölgyesi Gábor
... "De nemcsak remekműveket mutatunk be, hanem olyan filmeket is, amelyeket
valamiért érdemes vitára bocsátani" - fűzi hozzá Horváth György. "A
filmművészetben furcsa változás zajlik, kommersz rendezők készítenek ...
művészfilmeket, vagy éppen művészfilmesek használnak populáris eszközöket, ismert
független filmesek neves sztárokat szerepeltetnek" ...
Tudósítás
Háromféle Halálos tavasz
Népszabadság, 2000.09.16. V.Gy.
... A Zilahy Lajostól származó történetet ugyanis egy amatőr filmes, Dudás
László is filmre vitte 1935-ben. A mintegy félórás film több amatőrversenyen is
díjat nyert, ami bizonyára nemcsak az ügyes rendezésnek, hanem annak is köszönhető
volt, hogy az akkor még színiakadémista Pataky Jenő és Somló Vali játszotta a két
főszerepet benne. Az Örökmozgó
most nemcsak ezt a ritkaságot, továbbá a már ismert Jávor Pál-Karády
Katalin-változatot tűzi műsorára, hanem az utóbbi befejezésének elkészült másik
- happy endet tartalmazó - variánsát is ...
Filmszakmai hírek, események
Hetvenmillió
műtárgyvásárlásra
Debrecenben maradna Munkácsy Golgotája - Újra itthon a Szeleczky-hagyaték
Magyar Hírlap, 2000.09.15. DÉ
... ebből a keretből fedezte a minisztérium Szeleczky Zita hagyatékának
megvásárlását, akinek emigrációs levelezése, színházi jelmezei és filmjei az
Országos Széchenyi Könyvtár, valamint az Országos Színháztörténeti Múzeum és
Intézet anyagát gazdagítják ...
x
A rövidfilmek kifejezésvilágát az
alkotók és a közönség is felfedezte
Metro, 2000.10.17. (metro)
... Idén harmadik alkalommal rendeznek rövidfilmfesztivált Budapesten. Október 3.
és 7. között a franciaországi Clermont-Ferrand-i rövidfilmfesztivál legjobb
alkotásaiból látható válogatás ... ezek mellett a magyar rövidfilm legutóbbi tíz
évének legjobbjait (a többi között a Sülve-főve, a Téli hadjárat, az Angyal u.
13., a Szél és a Kicsimarapagoda című alkotásokat ...
x
Mától lengyel filmhét
Magyar Hírlap, 2000.09.04.
... Nyugtalanság és keresés címmel nyolcadik alkalommal szemlézik hazánkban az
elmúlt év lengyel filmtermését ...
... A filmeket szeptember 30-áig Debrecenben, Szegeden és Pécsett is vetítik. A
szemlén még nem, de hamarosan nálunk is vetítik Andrzej Wajda Pán Tadeuszát.
x
Forradalmi telitalálat és Mária gyűrűje
’56-os
vígjáték és háborús tragédia filmen
Magyar Hírlap, 2000.09.14. Gréczy Zsolt
... Három jelentős produkció forgatókönyvén dolgozik Szabó Illés ... A Mária
gyűrűje című forgatókönyvre, amely tehát megtörtént eseményeken alapszik,
már nemzetközi filmesek is felfigyeltek ...
x
Világpremier
Los Angelesben
Magyar Hírlap, 2000.09.18. TG
... A fesztivál igazi szenzációja Szász János A holokauszt szemei
dokumentumfilmjének premierje, a bemutatóra várják Steven Spielberget is. Spielberg a
producere ugyanis annak a sorozatnak, melynek részeként öt neves rendező
készíthetett egyórás filmet a holokausztról…
x
Leállt
a Széchenyi-produkció
Májustól forgatják a több mint egymilliárdos filmet
Magyar Hírlap, 2000.09.20. GZs
... Hábermann lapunknak elmondta, úgy tervezik, hogy közel nyolcvan napig forgatnak,
s a kosztümös, exkluzív kiállítású, százperces mozi több mint egymilliárd
forintba kerül. Ennek csak egy részét fizetik a magyar partnerek. A producer
hozzátette, ez az összeg csak első látásra tűnik magasnak. Ez a három millió
dollár egy külföldi alkotás esetében a címszereplő gázsijának csak töredéke ...
x
Dokumentumfilm Shoá napja címmel ...
Népszabadság, 2000.09.20. (MTI)
... készített a Bakony és a Balaton-felvidék zsidóságának deportálásáról,
annak helyi és országos előzményeiről, a veszprémi Olive Art Film vállalkozás ...
x
Schlöndorff a Titanic vendége
Magyar Hírlap, 2000. 10.03.
X
A
perzsa film
Népszabadság, 2000.09.28. V.GY.
... A budapesti Örökmozgóban hétfőn kezdődött iráni
filmhét alkalmából tartózkodik Budapesten Kyan úr az egyik leghiresebb iráni
színész, Ali Nassirian társaságában ...
... A perzsa mozgókép nem ábrázolhat erőszakos "akciókat" sem. Ahogyan a két
iráni filmes mondja: a film az emberiesség, a pozitív érzelmek, a szeretet
közvetítője ...
x
A
mobil ember
Dokumentumfilm
Népszabadság, 2000.10.03. CS.K.
... roppant érdekes az olyan "igazi regényhős", amilyet tavaly talált
dokumentumfilmjéhez Svájcban, Gyöngyösi László személyében Kézdi-Kovács Zsolt
…
x
Állami médiapark Óbudán
Népszabadság, 2000.09.29. Sz.L. - V.Gy.
... az elképzelés kiindulópontja, hogy a Mafilm, a Magyar Rádió, a Magyar
Televízió, a Duna TV, továbbá a Pannonia Filmstúdió és a Magyar Filmlaboratórium
közös elhelyezéssel, de még inkább közös gyártóbázissal és infranstruktúrával
sokkal gazdaságosabban és hatékonyabban működtethető. Hozzátette (Sipos Kornél):
a média park nem jelenti a benne működő intézmények szervezeti összevonását ...
Forgatnak
Szabó István Drezdában forgat
Metro újság, 2000.09.18. (dpa/MTI)
... legújabb filmjének alapjául Ronald Harwood A karmester című
színdarabja szolgált. A történet előterében egy hosszú kihallgatás áll, amelynek
tárgya Wilhelm Furtwanglernek (1885-1954), a Berlini Filmharmónikusok egykori vezető
karmesterének a náci időkben tanúsított magatartása ...
x
"Figyelem, robbantás!"
Fóton forgatja Gavrilo című négyszemélyes kamaradrámáját Tóth Tamás
Népszabadság, 2000.09.20. Cs.G.
... A jelenet után mindenki megszállja Tóth Tamást, megnézni a felvételen: igazi
akciófilmesre sikerült a jelenet ... - A látszat csal: a film tragikomikus
négyszemélyes kamaradráma - meséli a rendező. - Két dühös fiatal története.
Gavrilo nagy forradalmárok szellemi örökösének tartja magát, Majka, a botanikuslány
nagy igazságtalanságot tud meg, elmondja a titkor Gavrilónak, aki nagyon vágyik már
egy anarchista tettre. A film témája a lázadás csődje a mai Budapesten ...
x
Bacsó
forgatja a Karády-filmet
Magyar Hírlap, 2000.09.25. GZS
... A film elég költséges lesz, mivel a harmincas-negyvenes évek ruháiban,
autóiban és kulisszáiban játszanak a főszereplők. Karádyt Nagy-Kálózy Eszter,
Zsütit Rudolf Péter, Újszászyt Cserhalmi György alakítja. A jó hírre, hogy mégis
dolgozhat a stáb, a betegeskedő G. Dénes is összeszedte magát és két órán át
szórakoztatta az őt meglátogató rendezőt és színészeit ...
x
Forog a Pizzás
Balogh Gyögy először forgat nagyjátékfilmet
Népszabadság, 2000.09.28. Csákvári Géza
... vidám, vér- és erőszakmentes mozi: be nem vallott szerelmes film, eklektikus
városi road-movie. Célunk elsősorban a szórakoztatás. Egy pizzafutár története,
aki egyszerre tizenkét helyre szállít ...