|
Szomorú vasárnap
R: Rolf Schübel, í: Nick Barkow (A
szomorú vasárnap dala), f: Ruth Thoma, Rolf Schübel, o: Edward
Klosinski, z: Detlef Friedrich Petersen, Seress Dezső, d: Stork
Csaba, k: Flesch Andrea, gyv: Radnai György, prod: Sipos Áron
Sz: Joachim Król, Stefano Dionisi, Marozsán Erika, Ben Becker
Gyártó: Studio Hamburg, Focus film
B: 2000.04.06.
Kisvilma - Az utolsó napló
r: Mészáros Márta, f: Mészáros Márta,
Pataki Éva, o: Jancsó Nyika, d: Ocztos István, k: Jancsó
Katalin, gyv: Csáky Attila, prod: Bereczki Csaba, Makk Károly
Sze: Jan Nowicki, Hegyi Barbara, Kéri Kitty, Lukas Nowicki,
Ladányi Cleo, Monori Lili
Gyártó: Új Dialóg Filmstúdió
B: 2000.04.27.
... mintha ebben a történetben nem is a
főszereplők (ismert) drámája lenne a legérdekesebb, hanem
két mellékszereplőé. Zdeneké, a cseh fogolyból lett,
Kirgíziában rekedt férfié, akit a lágerben beszerveznek, s
egyszerre áll itt és ott, míg végül katartikus halálával
megváltja magát, valamint Claudiáé, a spanyol nőé, aki a
túlélés érdekében elvállalja az agymosást is, hogy végül
mégis beteljesíthesse azok akaratát, akiket felmorzsolt a
pokoli malom ...
... lezárult egy huszadik századi családregény, vége az Á
la recherche tragikus kötelezettségeinek ...
Kisvilma - Az
utolsó napló
168 óra, 2000/17. Bölcs István
x
... Ha a műfaji normákat szigorúan
vesszük, a Napló-ciklus eddigi részei inkább sorsdrámának,
semmint intim jegyzetfüzetnek tekinthetők. Természetesen M.M.
néz vissza ránk a jelenetek tükréből, az énszféra és a
közösségi szál elválaszthatatlan egymástól ...
... Kisvilma - Az utolsó napló az előzmények és a
kezdetek regényes feldolgozása, mely "naplóbb" a korábbi
epizódoknál. Kommentárokkal élénkített. Széljegyzetekkel
tarkított. Lírai kitérőkkel feldúsított. Ez erénye, s
ebben rejlik sebezhetősége is, mivel a csapongások megtörik
az elbeszélés folyamatosságát, s enyhe modorosságot
kölcsönöznek a múltidézésnek. Több idősík úszik
egymásba. Titkok zárja pattan fel ...
... nézése közben olykor megérint bennünket a "déjá
vu" felismerése is ...
A Naplók vége (és eleje)
Népszabadság, 2000.04.28. Veress József
x
... A Kisvilma - az utolsó napló sajnos, várakozásunk ellenére fájdalmas kudarc lett. Az egykori történések lehetséges konstrukciója részleteiben municiózusan aprólékos - és kínosan unalmas. Az elhurcolt magyar szobrász és a többiek áldozattá válása nem érinti meg a nézőt. Talán a legérdekesebb figura Zdeneké, a megnyomorított besúgóé, de még körülötte sem, mint ahogy a szobrászfeleség, Kovács Vilma és vetélytársnője, a német Hilda (sic! helyette: Claudia, a spanyol nő, B.E.) kapcsolatában sem izzik fel a levegő ...
A "családregény" kezdete
Magyar Hírlap, 2000.04.27. Gervai András
x
... Nyers őszinteséggel szemlélte a
világot, s benne önmagát. Hősei nem viselték az ötvenes
éveket ábrázoló újsematikus filmek korabeli divatját, nem
vérszomjas vadállatok gyilkolászták a rendszer törvénytelen
áldozatait. Esendő, megnyomorított lelkű és testű,
vakhitükben csalatkozott és megkegyetlenedett emberek ülték
körül Julival az ebédlőasztalt. Emberek, akik egykor
reméltek, szerettek, csaltak és elgyávultak. Elárultak és
elárultattak. Kovács Juli alias Mészáros Márta
asztaltársasága ...
... Ezt a Kisvilmát igazán jól ismeri a rendező. Otthon van a
bőrében. Nem kell bíbelődnie másodkézből kölcsönzött,
használt emlékek megjelenítésével, van neki, bőven,
sajátja. Mi nézők, pedig lassan úgy járkálunk az
életében, mint egy tíztől hatig nyitva tartó emlékházban
...
Nagyjuli
Kisvilma - az utolsó napló
Filmvilág, 2000/5. Székely Gabriella
x
... Filmrevitele szinte a levegőben lógott, mint egy inaktív guillotine. Minden együtt e koprodukció után kiáltó receptben: világsláger, kivilágított Budapest, boldog/boldogtalan szerelem, muzsikus, akinek (egyetlen) dalból van a lelke, szépasszony (kiterjedt érzelmi és türelmi zónákkal), meghitt, közös muzsikálás a fürdőkádban. Háttérben pedig a második világháború, SS-katonák, amint agresszívan göngyölt húst fogyasztanak, ‘28-as évjáratú pezsgővel ...
Szomorú vasárnap
168 óra, 2000/14. Bölcs István
x
... Giccs ez a javából. Ráadásul nem is
a profi módon elkészítettek közül való. A forgatókönyvet
és az alapjául szolgáló regényt Seress Dezső világsikerű
dala, a Szomorú vasárnap ihlette ...
... Seress dala évtizedek múlva is pusztító hatású.
Bizonyság rá ez a film.
Seress Dezső bosszúja
Magyar Hírlap, 2000.04.06. Gervai András
x
... Rolf Schübel és munkatársai mindent elrontottak a filmben, amit csak el lehet. Érdektelen és hiteltelen a szerelmi szál, árad a dilenttantizmus a párbeszédekből, invenciótlan a fényképezés, rossz sablonok idézik a korhangulatot és a történelmi hátteret. Még Seress Dezső szerzeményét is sikerült tönkretenni. Annyira azért nem remekmű a dallam, hogy két órán belül tizenötször hallgassuk végig ...
Szomorú vasárnap
Magyar Nemzet, 2000.04.16. Szabolcs Imre
x
... az átdolgozók fütyültek az élet dramaturgiájára, s a tényeket és az idődimenziókat nagyvonalúan megváltoztatva, el-elszakadtak modelljüktől. A szerelmi négyszög ragacsosan érzelgős jeleneteit fontosabbnak találták Aradi András - ez Seress filmbeli neve - személyiségének kibontásánál. Meg a társadalmi háttérnél, melyet anzikszmetszetekké silányítottak, persze némi erőltetett feszültséggel és konvencionális kritikai éllel ...
A Szomorú vasárnap legendája
Népszabadság, 2000.04.14. Veress József
x
... Deák Krisztina filmje biztonságos
távolságot tart a regénytől, a szenvedélyektől, az
érzelmektől és a drámától. Becsületes alkotás, nem veri
át a nézőjét. Mindent megmutat és minden elmagyaráz, csak
az a baj, hogy mindvégig kívül marad az eseményeken,
folyamatosan két lépést hátrálva figyel és regisztrál ...
... A Jadviga párnája ... túlságosan tökéletes
munka, zavarbaejtően csiszolt és kerek alkotás. Mindenben
betartja a klasszikus elbeszélés szabályait, hibátlanul
szövődnek benne a szálak, egymásba fonódik a sokfajta
széthullástörténet, mindvégig megállíthatatlanul halad
előre a cselekmény ...
... Mégis maradnak titkok és rejtélyek: a lélek titkai, a
szenvedély kiszámíthatatlan erővonalai ...
Biztonságos távolság
Élet és Irodalom, 2000/16. Varga Balázs
x
... A regényt csak rövidítették, az
élethelyzet nem vászonra lett újra kitalálva. Ezért a zavar.
Mert bizonyos dolgokat így is el kellett mondani (a
szlovák-magyar viszonyt az Alföldön, a háborút és a
politikát, a birtokviszonyokat) - ám ebből a háttérből csak
célzások maradnak ...
... A film igazi érdekessége természetesen Jadviga:
titokzatos, szép, falusi femme fatale. Akkor izgalmas, amikor ez
az ambivalencia fel-felcsillan. Mikor Tóth Ildikó épp meg
tudja csinálni a lehetetlent: a vágy, a titokzatosság, a
nagypolgári pökhendiség, és a varázsos báj együttes
talányát. Azt, amiért ez a férfi döglődik. És azt, amibe
végül maga is beleroppan ...
... Lehet, hogy ebből a hót komoly moziból valami hasonló
kíméletlenség hiányzik?
Vágy (Jadviga párnája)
Népszabadság, 2000.04.07. Almási Miklós
x
... Szabó aligha egy (csak) magyar-zsidó
identitásválság és szenvedés történetét akarja követni
apákról fiúkra, becsvágya, művészi elszántsága ennél
jóval több: ezt a legfontosabb sorskérdést: a sors
kérdését akarja végiggondolni. S ennek egyértelmű kódjait,
nem is oly nehezen megfejthetően, elhelyezi a filmben: a
Sorsanalízis megalkotója, Szondi Lipót eredeti családneve
ugyanis: Sonnenschein.
Szabó István csaknem teljes életműve az identitásválságok
témái köré épült ...
... A napfény íze heroikus kísérlet minden korábbi
nézőpont meghaladására ...
... nem az identitás kvázi visszavételéről, hanem (végre!)
megalkotásáról van szó. A "sors" és a "napfény"
(sonnenschein, sunshine: a film angol címe) eddig is kulcsszavai
voltak a filmnek. Most is azok.
Válaszd a zsidó identitást a magyar helyett? ugyan. Ezek csak
szerepek. Erről szól a film. Zsidónak lenni: szerep. Magyarnak
lenni is az ... Válaszd a napfényt. A sors helyett. Az áldott
történetet az áldatlan helyett. Ezt bontja ki Szabó filmje
...
... Szabó István filmet csinál egyfelől arról, hogy az élet
által (valójában őseink elrontott élete következtében)
ránk osztott szerepektől meg kell szabaduljunk, másfelől
viszont maga nagyon is meg akar felelni egy nemzetközi
szuperprodukció nem mindig művészbarát elvárásainak. Az
autentikus létezésről beszél - nem egészen autentikus
módon.
A napfény íze
Kritika, 2000/4. Tóth Péter Pál
x
... Jancsó filmje vállaltan idétlen,
híven a burleszk némely nagy hagyományához. Nincs keserűbb
röhögés a burleszk röhögésénél. A Szúnyogok ...-ban
csak Emese vihog felhőtlenül (de lehet, hogy ő sem), Pepe
halkan, kérdőjelesen, szeppenten kuncog, Kapa ordításba
csomagolja fekete jókedvét ...
... Talán vékonyabb az új Jancsó-film az előzőnél: kínzó
röhejjel támad fel benne a Lámpás hangulata, csakhogy
kamarajelleggel. A Lámpás értelmezi, de ez a film is
értelmezi visszafelé a Lámpást. Itt "csak" a
Szabadság-szobor, ott a Lánchíd tetején ülnek
burleszkfigurái. Melyik a magasabb magyar történelem?
"Egyenlőség, testvériség, szabadság". Az ősutópia
szép szövege női testre van írva, combra, duzzadt fenékre
... nem akármilyen ez a női segg, amire ráfestik ...
Anyád! A szúnyogok ...
Kritika, 2000/4. Bikácsy Gergely
x
... az alpáriság maga is geg, poén, s mint ilyen struktúraképző és nem illusztratív elem; s ezért működik, mert még harsányabban buffói jelleget kölcsönöz a filmek világának. Amelyeket amúgyis a tömény abszurditás jellemez, s amelyeket a végletekig groteszk és ironikus rendezői látásmód a burleszktől, a vásári komédiáig terjedő széles műfaji skálát felhasználva jelenít meg. Már az alapötletek is jók ...
Pesti mese: Óz, a nagy varázsló,
uristen@menny.hu
Kritika, 2000/4. Mátyás Győző
x
... Az Észak, észak legnagyobb
baja, hogy nem bízik a saját maga által teremtett közegben,
nem bízik a realizmus lehetőségében. A lány kivételével a
film valamennyi szereplője kedves elmebeteg, aki úgy
viselkedik, ahogy emberek nem viselkednek (csak ha elidegenítő
hatást akarnak kelteni egy művészfilm szereplőiként), úgy
beszélnek, ahogy emberek nem beszélnek. Nem is emberek ők,
hanem egy-egy - a reménybeli befogadó közegnek, csupa
entellektüelnek szóló - poén. Különösen a botcsinálta
bank (?) rablók jelenete kínos ...
... Nem kétséges, hogy Bollók Csabának van tehetsége a
filmkészítéshez. Most már csak bátorság kell ...
Észak, észak
Kritika, 2000/4. T.P.P.
... Magyarország 1990-ben csatlakozott a
gyermekek jogairól szóló ENSZ-egyezményhez, amely a saját
etnikai közösséghez való tartozás, annak kultúrájában
való nevelkedés jogát is rögzítette, és rendelkezésre
álltak külföldi tapasztalatok etnikai kisebbségekhez tartozó
állami gondozott gyerekek nevelőcsaládban történő
neveléséről. Így kerülhetett sor, Magyarországon először,
hivatásos cigány nevelőszülő-képzésre...
... Moldova Ági filmje elkészült. Marad dokumentum arról, mi
volt az értelme annak, amit csináltunk. Jöhet még olyan
kormányzati politika, amelyik megérti.
"Egyszer karolj át egy fát"
- Egy film, és ami mögötte van -
Élet és Irodalom, 2000/14. Diósi Ágnes riportja
x
... maradok az animációs filmek fősodra
mellett. Ez a szekció rendre pazar változatosságot és nagyon
magas minőséget mutat. Az idei több mint egy tucat animációs
alkotás is szinte kivétel nélkül kitűnő darab volt ...
... Kellene még néhány sor ide a végére arról, hogy egyre
inkább elegük van a szervezőknek a vesszőfutásból, hogy a
fesztiválfinanszírozást megoldják. De ne zárjunk
Mediawave-nekrológgal: bízzunk abban, hogy jövőre valami
változik, erőt gyűjtenek, nem adják fel a civil
kezdeményezők ...
Mediawave: a feltöretlen ugar
Népszabadság, 2000.05.03. Sós B. Péter
x
... az 1938 óta változó néven - Barlangmozi, Ady filmszínház és Filmmúzeum -, de mindvégig moziként működött Broadwayról így könnyen elképzelhető, hogy jó néhány társához hasonlóan alaposan átalakul. A különleges építészeti megoldásokban bővelkedő pincemozi hajdan bécsi mintára készült. A Károly körúti sarokház önkormányzati tulajdonban lévő részének értékéről, illetve a lehetséges minimálárról a polgármester nem nyilatkozott, a mozipályázatot ugyanis csütörtökön zárt ülésen tárgyalják a képviselők. Nem tévedhet viszont nagyot az, aki úgy gondolja, az ezerötszáz négyzetméteres helyiségcsoport eladásából a kerület akár több százmilliós bevételt is remélhet ...
Eladják a Broadway mozit is
Két év alatt tizenegy filmszínházat zártak be Budapesten,
közülük hatban már biztosan nem lesz vetítés
Népszabadság, 2000.04.18. Cs.L. - S.T.
x
... - Szerencsém volt - mondja talpig kockásban, az áprilisi nyár szemfényvesztésében. - Megtanultam hallgatni az idősebbek, okosabbak szavát, s talán tanulni is megtanultam belőle ...
Szent György napján - nyolcvan -
Zenthe Ferenc születésnapján
Népszabadság, 2000.04.22. Láng Zsuzsa
x
... 1957-ben már nem játszott magyar színpadon. Tíz év jutott neki anyanyelvén való játszásra. Ez az évtized elegendő volt, hogy a legnagyobbak közé emelkedjék abban a színháztörténeti korszakban, amikor a kicsik is nagyok voltak ...
Ferrari Violetta születésnapjára
Népszabadság, 2000.04.25. M.G.P.
... Iramlottak a fák akkor is, amikor a miskolci gyors ablakából kémlelte a tájat. Nyolcvannégy volt. Érettségi után, egy szál gitárral érkezett Pestre, színészfelvételire. Cseh Tamást énekelt a főiskolán. A sikeres rosta után dühöngött otthon a diák: nincs kedve végigcsinálni ezt a marhavásárt ...
László Zsolt - Az
év Shakespeare-színésze
168 óra, 2000/17. Sándor Zsuzsanna
... Korábban volt már egy vízió a Nemzeti Filmközpontról, de az inkább döntési, hatalmi centrum lett volna, ezzel magam sem értettem egyet. Amiről a törvényjavaslat beszél, az egy pénzalap - Nemzeti Filmalap néven - a kulturális tárca felügyelete alatt. Ez önálló szervezetként gyűjti be a közvetlen költségvetési forrásokat, a járulékokat; elvégzi a hatósági feladatokat, és a filmtámogatásban működteti az úgynevezett szelektív és normatív elosztás csatornáit ...
Új források a mozgóképszakmának
Tóth Erzsébet az elkészült filmtörvénytervezetről, az
adókedvezményekről és a Nemzeti Filmalapról
Népszabadság, 2000.04.17. Varsányi Gyula
x
... nézetem szerint bármely
közösségben, bárkinek és bárhol a világon
asszimilálódnia, vagyis alkalmazkodnia kell az adott
közösség viszonyaihoz, amelyben élni szeretne. Az
asszimiláció azonban nem jelenti azt, hogy az embernek
egyszersmind meg kell magát szüntetnie, vagyis el kell vágnia
a gyökereit ...
... (Sonnenschein Iván) ... a gyökereit akarja
visszavenni, nem a származását. Azokat a gyökereket,
amelyeket a nagymama testesített meg, a mindenkori
magavállalásával, tisztességével és őszinteségével.
Iván szemében ez az asszony az igazi tradíció, amelyet
folytatni szeretne, de számára ez egyáltalán nem faji
kérdés ...
A megfelelés vágya és kényszere
Szabó Istvánnal beszélget Mészáros Tamás
168 óra, 2000/16. Mészáros Tamás
x
... Zavarba ejtő, hogy több értelmiségi
a filmet az asszimiláció kritikájaként fogta fel, holott A
napfény íze nem az asszimilációról, hanem az
azonosságválságról szól ...
... A napfény ízét karácsonykor Kanadában mutatták
be, s azóta is sikerrel megy. Láthatták a nézők
Ausztriában, Svájcban és Németországban, április végén
lesz a franciaországi és angliai premier, június elején
kerül a film az amerikai vetítőkbe. A müncheni bemutatóhoz a
forgalmazónak egy nagyon szép gondolata született. A filmet
abban a több száz fős egyetemi tanteremben mutatták be, ahol
a Fehér Rózsa nevű ellenállási mozgalom szerveződött,
csupa diákból. A Hitler-ellenes mozgalmat leleplezték, s az
iskola udvarán végezték ki a diákokat. A szervezők
felhasználták a filmet, hogy tisztelegjenek előttük. Megható
gesztus volt számomra ...
... pszichokrimit írok. A történet röviden úgy fest, hogy
van egy beteg lelkű kritikus, aki kitalálja, hogy becsmérlő
írásaival módszeresen kivégez egy színészt. Ez a színész
nagyon érzékeny, s depresssziós, majd öngyilkos lesz. És
akkor a színészek elhatározzák, hogy megölik ezt a
kritikust. A dolgot bonyolítja, hogy a döntésük másnapján
annál az újságnál megölik a zenei kritikust, és senki nem
tudja, ki a tettes. Énekesekre gyanakszanak, de kiderül: a
saját szerkesztője ölte meg ...
"A kultúra hiánya politikai erővé
válhat"
(Szabó Istvánnal Gréczy Zsolt beszélget)
Magyar Hírlap, 2000.04.08.
x
... Itthon a szakma nem szereti a filmjeimet. S kaptam szép szavakat a Kisvilma vetítése után ismeretlen, egyszerű nézőktől és olyan ismerősöktől, jó barátoktól, akiknek az értékítéletében megbízom. Azt gondolom, az egy tisztességes film, biztos, hogy élni fog, megtalálja a maga helyét. Most kerül a nagyközönség elé a Mokép forgalmazásában. Egyébként az Új Dialóg Stúdió és a Mokép nélkül talán még mindig csak tervezgetném a forgatást. A sok huzavona után Bereczky Csaba és Bőhm András, azt mondhatom, vagány módon beindították a filmet ...
A címlapon: Kisvilma
RTV Részletes, 2000.18. Jálics Kinga
x
... Amikor például a kölni pályaudvaron ott van a fotód negyvenszer negyven méteres plakáton, azzal elég nehéz mit kezdeni. Vagy mondjuk hétfőn még itthon fogócskázok a 4-6-os villamoson az ellenőrökkel, másnap meg ott ülök egy limuzinban, odagördülünk a vörös szőnyeghez, és mikor kiszállsz, annyi fotós vakuzik rád, hogy nem látod a bejáratot ...
Még nagyobb hatással
Marozsán Erika színésznő
Magyar Narancs, 2000.14. Nagy Elisabeth
x
... A most díjazott Glamour a 86.
filmem, és összesen körülbelül 90 hanglemezt készítettem
...
... Magyarországon egy hangmérnöknek sokkal összetettebb a
feladata, mint általában máshol a világban egy
sound-mixernek, soundmasternek vagy a németeknél a
tonmaisternek ...
... Egy közepes költségvetésű amerikai filmben 8-10
hangmérnök dolgozik. Ezt nálunk egyetlen ember csinálja, a
hangmérnök ...
Az Aranymikrofon díjas
Kovács György hangmérnök
Médiatechnika, 2000/4. Gál Jolán
x
... Szabó István megkért minket, hogy készítsük el a film előzetesét. Nem hiszem, hogy láttál még egy olyan filmelőzetest, amelyik ilyen hosszasan született meg. Állandóan alakítottuk, még mindig újabb és újabb ötletek kellettek, míg végül elfogadta a rendező. Pacskovszky József főiskolai vizsgafilmjét és utána még két kisfilmjét rám bízta. Együtt csináltuk az Esti Kornél csodálatos utazását és A mi szerelmünket, amelynek a vágásáért most az Aranyolló díjat megkaptam ...
Az Aranyolló-díjas
Szentandrási Éva vágó
Médiatechnika, 2000/4. Gál Jolán
x
... Egyetemista koromtól tizenöt éven
át nagyon sok úgynevezett életútinterjút készítettem
szociológiai kutatásokhoz - másoknak, aztán magamnak is.
Egyszer csak észrevettem, hogy ezt egyre gyakrabban unom,
különösen, ha nem én találok rá a beszélgetőpartnerre,
hanem a véletlen mintaválasztás ...
... az első prózakönyvem szövegein tanultam meg írni.
Nemrég találtam meg egy vastag dossziét, mindössze
hétoldalas novellám kéziratát - akkor még kézzel írtam.
Habár lényegében ma sem írok gyorsabban, rengeteget
piszmogok, próbálom trenírozni magam, hogy "jól mozogjon a
kezem" ...
Závada párnája
168 óra, 2000/14. Karácsony Ágnes
x
Győri Csilla: .. A KVB - ahogy ezt a neve
is mutatja - brigád, azaz csoport. Nem szólisták játszanak
egymás mellett, hanem csapatban dolgozunk. Jó a fizikai
állóképességünk és az idegrendszerünk, hiszen - amint azt
tudjuk - ez nélkülözhetetlen a filmkészítésben ...
Czabán: ... kihívás számunkra, hogy átlépjük a műfajok
határait, játékosan, keresztbe-kasul felhasználjuk a
különböző stiláris és filmnyelvi elemeket, ami jó esetben
valamiféle lebegést ad az anyagnak ...
Megfelelő emberek
Beszélgetés a Közgáz Vizuális Brigáddal
Filmvilág, 2000/5. Müllner Dóra
Eszmefuttatás - kerekasztal-beszélgetés
... öreges világban élünk. A fiatalok
helyet kérnek, követelnek és keresnek, de úgy tűnik, nem
újféle helyet, csak helyeket. Nem teremtenek. Nem eléggé
radikálisan újat akarók, újat teremtők. Sokszor használom
velük kapcsolatban a "radikális" szót. Ne tessék
összetéveszteni a "követelődzővel"! A radikális
máshonnan beszél, más talajon veti meg a lábát, más az
egészhez, a létezéshez való hozzáállása. Nos, ebben a
tekintetben a "fiatalok filmjei" inkább besorolások az
alagút előtti körforgalomba ...
... a sztorik háromnegyed része lektűr. Nem idézőjeles
lektűr, hiába viccelődnek, hanem igazi, valódi lektűr ...
... Talán az európai művészfilm becsődölése az oka. A
Dogma pedig itt, magyar színészekkel, magyar körülmények
között nem használható. Úgyhogy épp itt van az ideje annak,
hogy örüljünk, hogy ennyien ringbe szálltak, és elkezdjük a
gondolkodást.
Senki sem dadog
Fiatal filmesek
Filmvilág, 2000.5. Grunwalsky Ferenc
x
... Két dolog azonban mindeddig hiányzott
a fiatalok igazi áttöréséhez: a "papa mozijától"
markánsan eltérő karakter, és egy kiemelkedő film, amely
mögé fel lehet sorakozni. Idén azután több olyan alkotás is
akadt, amely egyértelműen új hangot hozott, Mundruczó Kornél
debütálásával pedig az első csúcsfilmje is megvan a
legújabb hullámnak ...
... Az idei szemlén ... sokkal váratlanabb és fontosabb dolog
történt. Nemhogy áttörés, de elszakadás. Kiderült ugyanis,
hogy nincs hová áttörni. Vagy ha van is hová, oda nem
érdemes. A meghódítandó vidék érdektelen. Van azonban
helyette egy másik, teljesen szabad terület, a másik ország.
Az eddig túlságosan is jól ismert, a megszokott pályákat
bejátszó magyar film mellett, felett és helyett megjelent az
új magyar film. Ez az új film szemléletében,
értékrendjében és stílusában is más, mint az eddigiek,
ráadásul - és erre nem volt példa korábban - a különböző
filmtípusok és alkotói attitűdök szempontjából szinte a
teljes skálát lefedi ...
A másik ország
Fiatal filmesek
Filmvilág, 2000/5. Varga Balázs
x
... Felháborítónak tartom azt a
szemléletet, amely 16 mm-es nyersanyagra készült - vagy arra
felnagyított - filmeket csak videókivetítőről enged
bemutatni, arra hivatkozva, hogy a több millió forintból
felszerelt Kongresszusi Központba nem lehet tizenhatos vetítőt
beépíteni ...
... nagyon is láthatóvá vált, micsoda károkat okoz a videó
elterjedése: egyszerűen a filmanyaggal, a látvánnyal való
érzéki viszony tűnt el, mintha egy film nem is egy felület
volna, ahogy azzal a vetítőteremben találkozunk ...
... A Balázs Béla Stúdió elvesztette ama kiváltságos
helyzetét, amit hosszú évtizedeken keresztül élvezett:
többé nem az az egyetlen hely, ahol "pályakezdők",
"kisfilmesek", "kísérletezők" jelentkezhetnek ...
Egy a sok közül
A Balázs Béla Stúdió filmjei
Filmvilág, 2000/5. Vasák Benedek Balázs
x
Juhász Anna: ... A szinkronizálás régen
művészet volt, úgy is kezelték. Volt rangja, tekintélye.
Igyekeztünk megfelelni az előttünk járók ízlésének, s ők
is elmondták véleményüket a munkánkról. A szinkronizálás
ma már ipar ...
Tordy Géza: ... nem értem, a stúdiók miért nem jókat
keresik, hiszen én sem kapok többet, mint egy kutyaütő.
Időnként rettenetes szövegekkel találkozom, amelyeket
lehetetlen elmondani. Akkor az egész napom azzal megy el, hogy
szöveget írok. Mintha kihaltak volna a szinkrondramaturgok. A
színésznek semmi lehetősége tiltakozni a trehányság,
kontárság ellen, mert ha ilyesmire vetemedik, többé nem
hívják...
Szabó Sipos Barnabás: ... Néhány stúdió lassan úgy
működik, mint a piac: minél olcsóbb krumplit minél
drágábban adjak el, és lehetőleg a másikat is kinyírjam ...
Temessük-e a magyar szinkront?
Ki védi meg a nézőt?
Magyar Hírlap, 2000.04.08. Mátyás Mária
x
... Nem tetszettem magamnak. Keménynek
láttam ezt a nőt ott, a forgatáson, ellenszenvesen
határozottnak. Mintha mindent ő tudott volna. Mindenki hozzá
rohangált, tőle kérdezett, ő pedig magabiztosan válaszolt,
mutogatott és intézkedett. És én csodálkoztam ezen. Hiszen
én nem ilyen vagyok ...
... Tehát a werkfilmen láttam egy csendőrkapitányt, aki
éppen lírai költeményt ír. Hát ez elég skizofrén helyzet
..
Megírt beszéd a filmről
(Elhangzott az Olasz Kulturális Intézetben a Jadviga
párnája bemutatója után)
Népszabadság, 2000.04.15. Deák Krisztina
x
Erős Ferenc: ... az identitás
"alapjáratban" nem elsősorban a történelmi, nemzeti,
etnikai, kisebbségi vagy kulturális kategóriák körül forog.
Mindenekelőtt individuális képződmény, amelybe beletartozik
az ember személyisége, önmagáról alkotott tudása,
önismerete, és ez már egész kisgyerekkorban kezd kialakulni
....
Szabó Miklós: ... Szabó István filmje is azt mutatja be
többek között, hogy a zsidók is államilag magyarok akartak
lenni, de a privát életben is erre lettek kényszerítve ...
... Mindenkinek van tehát identitása, amelyhez fűződik
valamilyen viszonya. Az egész Napfény íze arról szól,
hogy ezek rangkülönbségeket jelentenek. Hiszen az
asszimilációval valaki magasabb rangot vív ki, például a
jogvégzett zsidó ember hadbíró lehet ...
Kinek van itt identitása?
Kerekasztal-beszélgetés Erős Ferenc pszichológussal és
Szabó Miklós történésszel A napfény íze apropóján
Kritika, 2000.4. Pogonyi Lajos
Mozivadászok a hálón
Magyar Hírlap, 2000.04.12.
X
Felejthetetlen cseh filmek
Népszabadság, 2000.04.12
X
Cseh Filmhét
Magyar Narancs, 2000/15.
A magyar filmművészek elnöksége
… újabb három évre Illés Györgyöt választotta elnöknek
a Magyar Filmművészek Szövetsége, alelnök Molnár György,
főtitkár Szomjas György, az elnökség tagjai: Báron György,
Jankovics Marcell, Szabó István, Grunwalsky Ferenc.
Magyar Hírlap, 2000.04.12.
X
Rózsadomb
… háromtermes mozi nyílik április 14-én a Rózsadomb
bevásárlóközpontjában …
Népszabadság, 2000.04.12.
X
Új mozi Budán
Magyar Hírlap, 2000.04.13.
A Rosszfiúk a Művészben
Népszabadság, 2000.04.08.
X
… Akik mégis itt maradtak
Televízió (Enyedi Ildikó Geschichte in Gesichtern -
Történelem arcokon c. filmösszeállítása a Magyar
Televízióban)
Népszabadság, 2000.04.07.
X
Történelemlecke a moziban
Ajánló: Fellegi Ádám zongoraművész (A napfény íze)
Népszabadság, 2000.04.07.
X
Nagydíj Montreálban
Kele Judit Eötvös Péter bemutató A hetedik ajtó című
filmje nagydíjat nyert a Montreali Művészfilm Fesztiválon …
Népszabadság, 2000.04.06.
X
Mulató lehet a Filmmúzeumból
Magyar Hírlap, 2000.04.25.
X
Tízéves a Mediawave
Magyar Hírlap, 2000.04.21.
x
A fényírók a bajban is Győrbe gyűltek
Metro, 2000.04.26.
X
Anyagi gondok a Mediawave-n
Népszabadság, 2000.04.21.
X
Mediawave tizedszer
Népszabadság, 2000.04.25.
X
Bodó átnyergelt
A legolcsóbb film készül - Citromfej. Vigyázz, úgy maradsz
Mai Nap, 2000.04.18.
X
Hunnia és Pannonia harca
Magyar Hírlap, 2000.04.19.
X
Elhunyt Pártos Erzsi
Magyar Hírlap, 2000.04.19.
X
Eladó a szinkron fellegvára?
A TV3 sorsa megpecsételte a stúdió jövőjét
Népszabadság, 2000.04,19.
X
Jadviga párnája a Művészben
Népszabadság, 2000.04.29.
X
Tarr Béla filmje Cannes-ban
Magyar Hírlap, 2000.05.03.
X
Minden kedden film
Micsoda képtelen beszélgetések!
Népszabadság, 2000.05.02.
Mostanra leállt minden munka A
hídember című film körül, a stáb tagjai szétszéledtek. Az
előkészületekre kapott pénz elfogyott
annyit mondott, hogy Várhegyi Attilával, a tárca politikai
államtitkárával szeretne egyeztetni a kialakult helyzetről
Veszélyben a Széchenyi-film?
Bereményi Várhegyivel kíván egyeztetni
Magyar Hírlap, 2000.04.27. G.Zs.
X
megállapodás született két
magyar-indiai játékfilm forgatásáról
A filmek elkészítéséről Sára Sándor, a Duna TV elnöke
állapodott meg Rames Sarmával, az indiai Moving Picture Company
(MPC) elnökével
a filmeknek 2001 végéig el kell készülniök
Ki alakítja Kőrösi Csoma Sándort?
Közös hősök indiai-magyar koprodukciós filmekben
Népszabadság, 2000.04.29. Farkas József György