Báthory Erzsi Lapszemle: Lapszemle: 2000.01.12. - 2000.02.04.

Bemutatók - kritikák  Kritikák  Interjúk  Riportok  Tudósítások  Kis filmtörténet  Eszmefuttatás  Egyéb (például körkérdés, önportré, monológ) 
Filmszakmai hírek, események 


Bemutatók - kritikák

Rosszfiúk

magyar, 1999
gyártó: Magic Média, HBO, MTV
forgalmazó: Budapest Film
r: Sas Tamás, f: Czető Bernát László (Dalok a labdatérről), Sas Tamás, Ozsda Erika, o: Pohárnok Gergely, z: Pierrot, Ganxsta Zolee
sz: Bodó Viktor, Stohl András, Rajkai Zoltán, Fullajtár Andrea, Söptei Andrea, Máté Gábor, Balogh Rudolf, Reketye Zoltán, Bánszky László
szí, 101 perc
b: 2000.02.03

... sokszoros átírással jöhetett létre az a bonyolult dramaturgiai szerkezet, amely alapvetően öt fiú nevelőintézeti tapasztalatait dolgozta fel. A film, a Rosszfiúk viszont ennél sokkal több téma feldolgozásába vág bele. A droghasználat és a drogkereskedelem problémája szorosan kötődik - nemcsak a filmben - a nevelőintézet és egyáltalán a jelen, a Generation Next nemzedékének szociális és pszichés állapotához ...
... A nevelőintézet zárt világából azonban kivezetőszálakat képzett a dramaturgia, mintha nem vetett volna fel elég problémát Kecső és az intézetis fiúk találkozása. A film történetébe bekapcsolódik Lehota Árpád (Stohl András), a domináns, kissé fasisztoid, bár elvileg nem rosszindulatú kungfumester, akinek karrierje a kisváros javítóintézetének nevelőtanári pozíciójától a politikai panamák főszerepléséig vezet ...
... ő (Ganxsta Zolee) lesz a művész a mű(vészet)ben. Ezzel a pozícióval azonban kilövi magát magát a filmből, mint autentikus rész, és tovább erősödik az a cinikus, álbrutál, kívülálló szerep, amely oly kedvessé teszi dalszövegeit az értelmiség - erre a szerepköltészetre érzékeny - köreiben.

A Jó, a Rossz és a Zolee (Rosszfiúk)
Napi Magyarország, 2000.02.03. Péczely Dóra

x

... mintha az Egészséges erotika rámászott volna a Bebukottakra. Sajnos azonban szó sincs arról, hogy a két műfajból valamiféle szintézis született volna, sokkal inkább egymástól határozottan és hülyén elkülönülő betéteket látunk ...
... a Rosszfiúk tipikusan olyan film, amivel még el kellett volna bíbelődni néhány hónapig, bár még akkor sem marná ki senki kezéből a berlini Arany Korsót ...
... A sztori egyik szála egyébként meglehetősen eredeti. A katonaiskolából kicsapott nevelő (Stohl András) a nevelőintézeti fiatalok hátán politikai és pénzügyi hatalmat szerez egy kisvárosban. A másik történet viszont kábé annyira szellemes, mint Klausmann Viktor önálló estje, a rossz fiúk közé önhibájából bekerülő jó fiú az általános iskolai szöveggyűjteményekből köszön vissza, de ugyancsak hálás témája a venezuelai művészfilmeknek is, ráadásul a szerepre kiválasztott Bodó Viktor annyira sem emlékezetes, mint egy kedd reggeli fogmosás ...
... inkább negatív érzések, kihagyott lehetőségek és szenvedő színészek lehangoló játéka, miközben szól a zene, Ganxsta Zolee és a Kartell előadásában, akik igazán jók ...

Rossz, fiúk
Sas Tamás: Rosszfiúk
MaNcs, 2000.02.03. Para-Kovács Imre


Kritikák

... A magyar filmtörténet Erdély-képe Szőts István filmművészetével hasonló - látványos és visszhangos, sőt alkalmasint botrányos - fordulaton ment át, mint az irodalomtörténet Tamási Áron novellisztikájával és drámaművészetének korai szakaszával ... Mindketten ... ... a mítoszba utalják a transzszilván problematikát, abba a poétikai térbe, amely megfelelő távlatot nyújt ahhoz, hogy a létező Erdély (anti-)realitását a mítoszi Erdély irrealitásával cseréljék fel ...
... Szőts István után a tér-időn kívüli Erdély - a kozmikus Erdélyben statisztáló, az eget és a felhők járását kémlelő erdélyi emberrel együtt - a magyar film ez idő szerint alapjában véve meg nem haladott, de egyszersmind folytathatatlan toposzává is vált, mind a (nagy)játékfilm, mind pedig a dokumentumfilm műfajában ...

A szeplőtelen filmművészet
Szőts és Erdély (Szőts István: Szilánkok és gyaluforgácsok, Egybegyűjtött írások, szerkesztette: Pintér Judit és Zalán Vince, Osiris, Budapest, 1999)
Filmvilág, 2000/1. Visky András

x

... Kamondi Zoltán eddigi filmjeiben mindig sarkosan különböző világokat nyitott egymásba. Szellemit és anyagit, transzcendentálist és sárosan földközelit. Evilági mítoszok nyomába eredt, kicsavart, végleges helyzeteket és nem hétköznapi figurákat párosított, és az érdekelte, miféle kapcsolatba léphetnek egymással ...
... Kamondi most is kitalált egy világot, mely ódon utcáival, macskaköves sikátoraival, labirintusos tereivel egyszerre ezredvégi, elvarázsolt nagyváros és egyszerre a képzelet tere. Időn és téren kívüli világ, tele rejtéllyel, álomszerű, mesei kulisszákkal. Az alkimista és a szűz izgalmas, izgató, humoros és szerelmes történetként indul, csipetnyi misztikával és szentimentalizmussal ... Burleszk és bohózat, románc és kikacsintó irónia talál egymásra ...
... Kamondi filmjében nincsen negatív hős, ennélfogva a rontás és a rombolás is csupa jó szándékból, vakhitből, szerelemből, szívtiszta féltékenységből fakad. Hol itt a rossz ember, hol a sötét pólus, ami pedig nélkülözhetetlen a mítoszhoz. Ehelyett a jó emberek cselekednek rosszat: csábítanak és elhagynak, kinyomják a riválisuk szemét, szerelmi zálogul levágják a saját lábukat, de még kevésbé eksztatikus pillanataikban is folyton árulnak, árulkodnak, füllentenek, félrebeszélnek. Így azonban nincs igazi tétje a történetnek, és a figurák sem töltekeznek fel drámával, feszültséggel ...
... A kellemes, könnyed, burleszkes-érzelmes szerelmi história és az egyszerre meditatív és groteszk, fekete humorú, vérben áztatott, grand guignolos világmagyarázat közötti átmenet súlyos zökkenőkkel és törésekkel tarkított ...
... A mítosz rendje és az ezredvég rendetlensége csak nem talált egymásra.

A hiányzó komponens
(Kamondi Zoltán: Az alkimista és a szűz)
Élet és Irodalom, 2000.01.29. Varga Balázs

x

... Nem érkezett hát légüres térbe az Egy tél az Isten háta mögött, ám jól kitaposott utak sem álltak előtte. A kérdésre, hogy miként lehet a mese műfajának segítségével jelenben játszódó történetet elmondani, a választ minden film, minden történet maga adja, az alkotónak magának kell megtalálnia a kényes egyensúlyt a téma és a műfaji stilizáció mértéke között. Friss példát hozva, a Közel a szerelemhez, ha erősen billegve is, de végigmegy a képzeletbeli kötélen, ami a műtől a nézőig vezet, míg az Egy tél ... elbukik rajta ...
... az unalom minden spekulatív és narratív mozzanatot megelőzve, már a nyitóképek egymásutánja közben elfogott. A békés hegyi táj, a dombok között meghúzódó falu jól komponált totálképei úgy sorakoznak egymás után, mint jelzőkarók az elhasznált megoldások útján. Ellenpélda pediglen van, egyenesen a magyar filmmesék közül: a Tamás és Juli...
... csoda történt: a dohszag nem a pince mélyéről elővett régi tekercsekből, hanem a frissen lehúzott kópiákból áradt.

Pinceszag (Can Togay: Egy tél az Isten háta mögött)
Élet és Irodalom, 2000/4. Stőhr Lóránt

x

... megmutatja, mi történhet ott, ahová nem jutnak el a hírek, ahol nincs információ és kommunikáció, de az emberek a maguk összezártságában megelégelik a hatalom szorítását. A kisfiú mozija a látszólagos nyugalom fenntartásáért születik, ám hatására megelevenednek a falu belső történetei, fölbukkannak a régi eltemetett históriák. A film naiv, ironikus felhangja, ahogy a hóolvadás után kiderül: a világ közben változott, vége a központi irányításnak ...
... Togay nagy igyekezettel próbálja „elemelni” a történetet a valóságtól, hisz sejti, csakis így, az emlékek, a szimbólumok segítségével lehet igazán átfogó érvényű mozija ...

Mozi a moziról
Can Togay filmje, avagy egy kissé megkésett bemutató (Egy tél az Isten háta mögött)
Magyar Nemzet, 2000.01.17. (róna)

x

... a szépség nála kettős lepel, ám még az is aláláthat, aki dehogy akar, csak bámészkodni jött. Elébb a hótakaró ugye, a kötelező gyakorlat, az elvárt isten háta megetti bukolika, aztán a rövid program, a szintén szép sztori ...
... fut a szabadon választott gyakorlat, mely szerint a nagy dolgok épp ott, a takarásban esnek, persze csupa kis dolog. A világban rendszerváltás zajlik, ám a mi falunkban attól semmi se más, és nem is lesz. Szép (még itt is), szomorú, kétségtelenül emberi történetek sejlenek elő a takarók alól, az sem árt nekik, hogy ugyanarról szólnak ...
... Az eltakart világ annyiban különbözik takaróitól, hogy ott bizony nem sikerülnek a dolgok, hajtsa őket bárminő kicsinyrevágyás is ...
... Az Egy tél az Isten háta mögött szomorú, de tiszta beszéd. Áttetsző és karcsú.

Árnyak a havon
Can Togay: Egy tél az Isten háta mögött
MaNcs, 2000/1-2. - turcsányi-

x

... Legkevésbé a film nyilvánvalóan allegorikusnak szánt rétege sikerült. A rendező olyan kisvilágot akart felrajzolni, ahova a történelmi változások ereje, hatása, híre alig-alig, vagy egyáltalán nem jut el. A falubeliek magatartásának, reakcióinak, életük látszólag eseménytelen történéseinek, s csöndes lázadásuknak mintegy annak modelljéül kellene szolgálni, hogyan élte meg a megnyomorított, kiszolgáltatott kisember a zsarnokság gerincroppantó esztendeit, s hogyan a tőle fényévnyi távolságra zajló történelmi változásokat ...
... konstrukciós, logikai hiba, hogy a történéseket ugyan a kiskamasz Radi meséli el, ugyanakkor a filmben jó néhány olyan jelenet van, aminél nem lehetett jelen. Nyilván azért ő a film narrátora, hogy az eseményeket személyiségén átszűrve láthassuk. A gyerekoptikának azonban itt nincs művészi hozadéka, a narráció inkább csak a kicsit széteső szerkezet összetartására szolgál ...

Mozi, szerelem, forradalom
Egy tél az Isten háta mögött
Magyar Hírlap, 2000.01.13. Gervai András

x

... valójában egyáltalán nem is olyan kevés: színésznő és kamera szakadatlan összhangja havas hegyi utakon, a világtól biztonságban elszakadva ...
... A kapcsolat jelzésszerű, de ahogy a biciklivázon hazaviszik, van abban valami elemi és örök.

Szeszélyes telek
Bollók Csaba: Észak, észak
MaNcs, 2000/3. -orosz-

x

... „Élni szeretek, ezt érzik az olvasóim” - mondja a Mester valahol a Dunán hajózva. Tenger nincs, viszont hajózni muszáj. Papp Gábor Zsigmond filmjében sok a finom jelzés, hangulatok, ételszagok kúsznak át a vásznon, a Mester időnként felolvas, aminek nyilván örülnek olvasói ...

Esterházy-menü (Esterházy-vacsora, színes portréfilm, 1999, 40 perc)
Magyar Hírlap, 2000.01.29. V.Bálint Éva

x

... A megalkuvásukat, s a korszellemet érzékeltető, jellegzetesnek szánt helyzetek, figurák, s utóbbiak kijelentései azonban meglehetősen sematikusak. Nem képesek a drámát megsejtetni, érzékeltetni. Mint ahogy az egész filmből is többnyire a dráma hiányzik. Szabó nem ábrázol. Történet- és sorsvázlatokat, szinopszisokat illusztrál. Egy színes képeskönyv lapjait állítja elénk. Leginkább dramaturgiai sablonok, sztereotípiák segítségével. Mindez főleg abból következik, hogy az eredetileg német tévésorozatnak íródott forgatókönyvet nyilván a látványos, költséges szuperprodukció követelményeihez s a külföldi, főleg angolszász nézők igényeihez, ízléséhez kellett igazítani. Úgy kellett a filmet elkészíteni, hogy az a világ minél több részén közérthető, eladható legyen. A zsugorítás és átdolgozás, az egyszerűsítő történelemszemlélet eredménye egy ismeretterjesztő szappanopera ...
... A magyar nézőnek mindenesetre a történelmi idegenvezetés kicsit zavaró. Ez is, de még inkább a film hollywoodi szellemisége, emberábrázolása az oka, hogy A napfény íze nem tud minket megszólítani.

A Sorsok sorsa
A napfény íze
Magyar Hírlap, 2000.01.27. Gervai András

x

... Szabó családeposzában nincsenek győztes férfiak. Manó, a dédapa fiait veszti el, kik az alkalmazkodás belső kényszerében először csak nevüket hagyják oda. A nagyapának, a Monarchiához hű bírónak, Ignácnak már szembesülnie kell a drámával, csak addig maradhat „megbecsült polgár”, ameddig használni tudják. Hiába volt a megfelelési, az alkalmazkodási vágy. Az apa, Ádám hiába adja fel hitét, hiába aranyérmes a berlini olimpián, a nácik üdvrivalgása csak rövid időre szól, sorsa nem lesz más, mint hittársaié. Íme a megfelelési vágy újabb drámája. Végül a fiúnak, Ivánnak, aki maga is a megfelelés, az alkalmazkodás törvényét tanulta szüleitől, s aki tehetetlenül végignézte apja megkínzását és halálát, kínok, szenvedések, árulások és elárultatások nyomán kell ráébrednie, mit jelent az önazonosság. Talán egyes-egyedül ő érti meg a dédapa üzenetét a hitről, a vallásról, a kötelességről, a hűségről, az alkalmazkodásról, a rangról és a hatalomról ...
... A Napfény íze képi megjelenítésben - Koltai Lajos az operatőr -, a látványban megfogalmazott hangulatokban, a színekkel, fényekkel kifejezett idő- és gondolatváltásokban egyaránt remekmű ... Szabó pontosan teremti meg filmjében a családhistória, a szerelmi vonulatok és a politikum kényes egyensúlyát ...

A Napfény íze
Magyar Nemzet, 2000.01.27. Róna Katalin

x

... Az óra Szabó István névjegyszerű motívuma, sok filmjében szerepel, most is fontos metafora: egy évszázad - egy család életének, értékrendjének, boldogságának és szenvedésének jelszerű mértéke ...
... Mély film. Szabó a döntő kérdést teszi fel: szabad-e asszimilálódni? És a válasz majdnem egyértelmű, ki-ki maradjon az, ami, az identitás elvesztése, illetve kikényszerítése a század legnagyobb bűne volt ...
... Fájdalmas film: az eddig el nem mondott történelem pontos, distancírozott és ezért megrázó dokumentuma.

Családregény (A napfény íze)
Népszabadság, 2000.01.28. Almási Miklós

x

... A Misszió a foglárok filmje. Azokat a román titkosrendőröket (férfiakat és nőket) szólaltatja meg, akik a sznagovi „vendégek” mellett teljesítettek szolgálatot, cselédnek, szakácsnak, sofőrnek álcázva... Feladatukat feletteseik „missziónak” nevezték, amiért állításuk szerint extra pénzt nem kaptak, de mint egyikük elmondta, a későbbiekben ennél sokkal rondább munkákat is végeztek...
... A Misszió filosz film, sok apró lábjegyzettel, rengeteg levéltári kutatással ...

A foglárok filmje (Ember Judit-Varga Andrea: Misszió, dokumentumfilm,1999, 112 perc)
Magyar Hírlap, 2000.01.19. V.B.É.

x

... Érdekes és fontos könyvet írt Dizseri Eszter a magyar animáció fél évszázados történetéről, vagyis nagyrészt az évtizedeken át a műfaj egyetlen hazai műhelyének számító Pannónia Stúdió történetéről ... nemcsak szórakoztató, de tanulságos olvasmány, hiszen a vaskos, gazdagon adatolt, illusztrált könyv hőse nem „akárki”. ...

Fél évszázad animáció
Dizseri Eszter: Kockáról kockára (A magyar animáció krónikája - 1948-1998)
Magyar Hírlap, 2000.02.01. Gervai András

x

... A szakma emlékszik vagy emlékezni akar, a műfajt kedvelő olvasó többet akar tudni az események hátteréről. Kíváncsisága kielégül, hiszen a belföldi és a külföldi filmszemlékről és a fesztiválokról is részletes ismertetés található e hiányt pótló kiadásban. A szerző külön fejezetet szentel a magyar animáció aranykorának, mely a hozzáértők számítása szerint 1980 és 1986 között zajlott. A következő évtizedet a kötet írója a „A tények hideg lehelete” címmel illette ...

Kockáról kockára
Rajzfilmkrónika
Magyar Nemzet, 2000.01.15. (v.a.)

x

... Chaplintől von Sternbergig még annyi más, méltán művészóriásnak is tekinthető szórakoztatóiparág-fejlesztő munkálkodott a némafilm-korszak Amerikájában. Elegendő szó esik róluk is a könyvben. Végtére is sajátságos személyiségtörténeteket vázol föl szerzője a tárgyi összefüggések dzsungelének előterében. De indoka, haszna vitathatatlannak látszik. (Magyar Filmintézet, 356 oldal, 980 forint)

Egy üzletág személyiségtörténete
Kömlődi Ferenc: Az amerikai némafilm
Népszabadság, 2000.01.08. Csala Károly

x

... ( ... tudtommal Szilágyi maga is Metz-tanítvány volt.) Bármi is az oka, tény, hogy a filmszemiológia mint tudományos közösség megszűnni látszik: legnagyobb képviselői közül Józsa Péter elhunyt, Horányi Özséb más területen működik, Szépe György, Hoppál Mihály, Voigt Vilmos (hogy csak néhány nevet említsünk) csak érintette a témát. Ha valaki a fiatalabb generációkból egyáltalán foglalkozik filmelmélettel, másfelé orientálódik. Szilágyi Gábor - úgy tűnik - magára maradt. Az elemi KÉPTAN elemei, ez az eddigi pályát összefoglaló gigászi korpusz kétségkívül a magány kötete ...

Magánykötet
Szilágyi Gábor: elemi KÉPTAN elemei: Az álló- és a mozgófényképről. Budapest, Magyar Filmintézet, 1999.
Metropolis, 1999 tél, Vasák Benedek Balázs


Interjúk

... Arra törekedtem, hogy egy ilyen ezredvégi pillanatban, amilyen a miénk, és amelynek filmjeiben mindent megidéztek már, a halottak viccesen halnak meg, a valóságról meg kiderül, hogy pszeudó és így tovább, szóval, hogy ebben a végjátszmaszerű korban egy film újra egy egyszerű állítás tudjon lenni ...
... Egy film készítése végül is játék, de ezzel együtt a figyelem gyakorlása, és ezáltal mindenféle létezők, emberek és dolgok, fények és tájak sajátos megtapasztalása ...
... A filmben a dramaturgiára, sőt a képek fűzésmódjára is jellemző egyfajta zeneiség. Ezért nem is a vágás szót használom Völler Ágnes szép munkájára, hanem ténylegesen a képek egymásba fűzését...
... A keresés stádiumában vagyok, ahogy filmem szereplői is saját útjukat keresik. Nem is törekszem saját stílusra, csupán annyit szeretnék megelőlegezni itt, hogy szeretném, ha egy film készítése tényleges együttműködés lenne mindennel, ami a forgatáson körülvesz bennünket: a fényekkel, a széllel, az emberekkel és a tájakkal vagy akár egy architektúrával ...

Képfűzés
Bollók Csaba filmrendező
MaNcs, 2000/3. Vörös András

x

(... MaNcs: Vidovszkyt gyerekkorod óta ismered?)

... Nem, csak ‘71 óta. Bódy Gábor mutatta be, amikor a Balázs Béla Stúdióban elfogadták az első filmemet. Akkor kezdődött, nagyrészt Bódy folytán, hogy nem filmrendezők is csinálhattak filmet a Balázs Bélában, zeneszerzők, Vidovszky, Jeney, képzőművészek, Maurer Dóra. Tizenkilenc éves voltam. Mint a mesékben szokás, besurrantam a vetítőterembe, ahol felállva tapsoltak a Különc úrnak. Nem volt zenéje, mondtam is a Vidovszkynak, hogy nem szeretnék zenét, csak muszáj. Kérdezte, mire gondolok. Azt gondoltam, érdekes lenne a hangszalagra rajzolni, karcolni a zenét. Megcsináltuk, optikailag le lett olvasva, magnóra került, aztán ő ebből a zajanyagból rakta össze a zenét. Egy másik filmemnek egyébként én „írtam” a zenéjét, festett film volt, hol karcoltam, hol végigmentem rajta varrógéppel, úgy szólt, mint egy kürt ...

„Mindent lefordítok mesére”
Háy Ágnes grafikus, filmrendező
MaNcs, 2000/1-2. Szőnyei Tamás

x

... Már Brandauernél megtanultam, hogy nem a nyelvi megértés számít, a színészek egymás szeméből olvasnak. Amikor Törőcsik Mari először jött ki a forgatásra, bemutatkozott mindenkinek és beállt a kamera elé. Nem volt más feladata, mint állni némán egy kályha mellett, a szoba sarkában, és figyelni a családot. A jelenet után odajött hozzám Rosemary Harris és Ralph Fiennes, és azt kérdezték, ugye az a hölgy a kályhánál egy nagyon nagy színésznő? ...
... Úgy gondolom, hogy Koltai Lajos objektíven tudja képviselni az ügyet. Az ügy pedig az, hogy a magyar film fönnmaradjon. Hogy értékes magyar művek szülessenek, amelyek eljutnak a magyar közönséghez, és hogy egy-két olyan fiatal tehetség filmje is elkészülhessen, aki képes kivívni a világ érdeklődését ...
... (A.M.:... A Madách Színházban Ön most éppen egy színművet rendez, amelynek Lugosi a főhőse)
...Müller Péter darabja most kerül először közönség elé. Méghozzá kitűnő szereposztásban: Darvas Iván játssza Lugosit, Igó Éva és Kiss Mari a két feleséget... ... (Lugosi Béla) kétségbeesve keresi, hol van ő maga a rémálarc mögött? Elmúlik a Drakula-filmek divatja, a moziban három dollárért vehető félelem iránt többé nincs kereslet, hiszen a történelem sokkal nagyobb vámpírokat produkál, Hitlert, Mussolinit, Sztálint. Lugosi szegényen halt meg, borzasztó körülmények között ...
... a nagy lélegzetű filmek lassan készülnek, úgy gondolom, akkor kell filmet csinálnom, ha egy ötlet már annyira izgat, hogy meggyőződésemmé válik: ez a nézők számára is fontos.

Az a változó fény a színész szemében ...
Találkozás Szabó Istvánnal
Magyar Hírlap, 2000.01.29. Albert Mária

x

... Buchbinder Miki a történetben az a fényképész, aki megszállottan dokumentálja az eseményeket. Őhozzá hasonlítottam magam, amikor ezt a humorosnak szánt, a „Bovaryné én vagyok” analógiájára megfogalmazott mondatot kimondtam. Egyébként ha azt kérdezi, hogy melyik főhőssel tudok leginkább azonosulni, azt kell hogy mondjam, ez bizony változik. Néha Ondrissal, hiszen ugyanúgy át tudom élni Ondris szerelmét, szenvedélyét, tragédiáját, önfeladását, a féltékenység okozta önmagába fordulását, mint Jadviga sorsát, aki szeretne jó és hűséges lenni, de mivel ilyen ellentmondásos a jelleme, képtelen boldog lenni. Mégsem lehet egyértelműen azt mondani rá, hogy rossz ...
... A film sokkal titokzatosabb, illetve egyszerűbb műfaj, mint a regény. Én ezeket a titkokat nyitva akartam hagyni, lehetőséget adva a nézőknek, hogy tovább gondolják azt, mit a vásznon láttak ...

A szenvedély mindent elsodorhat
Beszélgetés Deák Krisztinával
Magyar Hírlap, 2000.01.29. Balogh Gyula

x

... 1993 októberében - közel száz rendező és operatőr kollegámmal együtt - tett ki az Alkotói Iroda. Akkortól vagyok kényszervállalkozó. Az utóbbi két és fél évben magam is gyártom a filmjeimet ...
... Az utolsó egy évben a korábbinál több pénz jut dokumentumfilmre, ugyanakkor az utófinanszírozás rendszerével olyan szabályozók lépnek életbe, amelyek meg fogják ölni a dokumentumfilmet. Először meg kell csinálni a film egy részét, s a Magyar Mozgókép Közalapítvány majd aztán fizet a számlák alapján, vagyis az alkotóknak valamiből meg kell előlegezniük a költségeket ...
... Büszke vagyok arra, hogy dokumentumfilmeket csinálok, de munkál bennem hiányérzet is. Eredetileg a játékfilm anyanyelvét tanultam meg, a dokumentumfilmet pedig idegennek éreztem. Aztán a televízióból jöttek a felkérések, s igyekeztem élni a lehetőségekkel. Az anyagi kényszer is rávitt. Végül is lehet, hogy a sors akarta, hogy dokumentumfilmes legyek ...

Rendező cukorspárgával
Almási Tamás a dokumentumfilmről és saját pályájáról
Magyar Hírlap, 2000.01.29. Gervai András

x

... A színészek komolyan megküzdöttek a Portugál sikeréért, az előadás hitelességéért. A filmes változatban sem mentünk el a kisebb ellenállás irányába. Egy sikeres előadásnál fennállhat a veszély, hogy a sikert hajszolva az alkotók arányt tévesztenek, és olcsón adják az egészet ...
... Ma Magyarországon a legtöbb településen nincs mozi, könyvtár, olyan közösségi hely, ahol összejárhatnak, beszélgethetnének az emberek. Csak kocsma van ...
... A nyolcvanas években a szabadság mindössze annyit jelentett, ha átléphettem Hegyeshalomnál a határt, és rácsodálkozhattam egy kötelező ideológiák nélkül is működő államra. Most viszont ha valami leköti a gondolataimat, ha írok egy forgatókönyvet, vagy készülök egy szerepre - szabad vagyok ...

Bátorság kell a szabadsághoz
Lukáts Andor a Portugál című színmű filmes változatáról
Magyar Hírlap, 2000.02.02. Tölgyesi Gábor

x

... A kortárs irodalomban számomra az az értékmérő, hogy tud-e az író számomra olyat mondani, amit nem tudtam addig, amíg a művét el nem olvastam ... Akit mindig szívesen újra és újra előveszek, aki mindig lenyűgöz, az Kosztolányi ... de nem tudok betelni Márqunnezzel (sic! García Marquezzel. B.E.) és a magyar költészettel sem. Filmrendezőként megelégszem azzal, hogy elmesélek egy történetet, amelyből a néző bátorságot meríthet, hiszen nem érzi egyedül magát a problémáival ... Ezek a történetek talán abban is segítenek, hogy a szorongásaiktól megszabadítsák a mozinézőket. A filmjeim látleletek a korról, amelyben élünk ...

A forgatókönyv csak „szolga”
Beszélgetés Szabó Istvánnal
Könyvhét, 2000.01.27. A Könyvhét kérdéseit T. Puskás Ildikó tolmácsolta

x

... Alapvetően nem a dokumentumfilmes műfajjal, hanem a bemutatás és a forgalmazás körülményeivel van probléma. Dokumentumfilmeket nem lehet a mozikban bemutatni, a legfontosabb terep számukra a televízió. A televíziók szerkesztői pedig azt mondják, hogy húsz-, illetve ötvenperces filmeket tudnak „elhelyezni” a programban. A terjedelmi kötöttség ugyanakkor nagyobb alkotói fegyelemre is késztethetné a filmkészítőket...

x

... A dokumentumfilm korábbi rangját elveszítette, helyét átvették az olcsó szenzációkra épülő silány kisriportok, áldokumentumok, melyek ritkán felelnek meg a szakmai-morális követelmények minimumának - olvasható a napokban megalakult DocClub, a dokumentumfilmrendezők szakmai-érdekvédelmi szervezete nyilatkozatában ...

Történetek a boldogulásról
Gelencsér Gábor filmesztéta a dokumentarista elvekről
Magyar Nemzet, 2000.01.31. (kálmán)

x

... (Szabó Istvánról:) ... A napokban kiszámoltuk, éppen húsz éve dolgozunk együtt. Ez már nem is baráti, hanem testvéri viszony ... Egyre inkább hiszem: a film folyamatosan beszélhető nyelve a kép. Az emberek a képet nézik. Az hat rájuk. Tehát nekünk olyan képeket kell közölnünk, amelyek (akár) önmagukban elmondják a történetet ...

Sutyi nyolcszor
RandevúPesti Műsor 2000/4. Kiss Péter

x

... A filmbeli intézet lakói a maguk módján érzékeltetik azt, mit jelent együtt élni a bűnnel már gyerekkortól kezdve, ahogy a Rajkai Zoltán által játszott gyerek, a rosszfiúk vezéregyénisége például az alvilág közelébe sodródott társadalmi közegből került a falak közé. Bodó Vilmos (sic! Viktor. B.E.) játssza az ellenpólust, aki mögött jól szituált család áll ...
... az intézeti srácoknak van egy zenekaruk, egy dal a fülünk hallatára születik meg és lesz a fiúk szabadságvágyának a himnusza a történet során. Ez tipikus garázszene, zajból, zörejekből komponálják, a filmünkben vasdarabokkal, szerszámokkal ütik ki a ritmusát ...

Sas Tamás csúnyán átvert Rosszfiúi
Ganxsta Zolee magyar gengszter rapje és az intézeti gyerekek szabadsághimnusza
Népszava, 2000.02.02. Bársony Éva

x

... Októberben jártam Budapesten a könyvem magyarországi bemutatója alkalmából. Tordy Géza - A vágy villamosának rendezője - látott valamelyik tv-interjúban. Felhívott Lausanne-ban, hogy elvállalnám-e a mexikói virágárusasszony szerepét. Örömmel jöttem, hiszen hatvanhárom éve nem játszottam magyar színpadon ...

Hatvanhárom év után magyar színpadon
A nemesi családból származó Gordon Zita színésznőként Bárdos Artúr legendás színházában debütált ...
Népszabadság, 1999.12.09. Nagy Marianne

x

... A Magyar Televízióban kezdtem 1974-ben, amikor a TV Híradót még a III-as stúdióból fekete-fehérben sugározták. Az MTV tanfolyamot hirdetett külső embereknek, és valami csoda folytán én is felvételt nyertem, két hónapig vettünk részt elméleti és gyakorlati oktatásban ... a Magyar Televízió következett segédoperatőri, kameramani feladatokkal egészen 1990-ig. Akkor megismerkedtem azzal a szerkezettel, amit steadicam-nek hívnak, és addig-addig ügyeskedtem, míg meg tudtam szerezni magamnak egyet, és ezzel kezdtem dolgozni ...
... A legemlékezetesebb munkáim közé tartozik a Stalin c. film is, mert hiszen ebben Zsigmond Vilmossal dolgozhattam, és nem túlzás, ha azt mondom, hogy ez életre szóló élmény volt ...

Oscar-díj, ami az övé is
Nyerges Tamás steadicam-operatőr
Médiatechnika, 1999.12.27. Gál Jolán

x

... Nagyon boldoggá tett Ralph Fiennes díja. Hiszen a színészben testesül meg a forgatókönyv, és ha a színész alakítását ilyen magasra értékelik, akkor a könyv szerzőjének és a rendezőnek is megértették a gondolatait ...

Mi újság?
Szabó István
Mai Nap, 1999.12.09. Sebes Erzsébet

x

... amikor legutóbb elkezdtük A játékos című, magyar viszonylatban óriási költségvetésű, ötmillió dollár fölötti filmet előkészíteni, a dolog azzal kezdődött, hogy a külföldi gyártók először is valami referenciát kértek tőlem, hogy mi is volt az utolsó filmem? Mondtam, hogy a Magyar rekviem, mire ők, hogy nem, nem, mi volt az utolsó külföldi munkám? Erre elküldtem nekik ezt a német tv-filmet (Egy anya harcol a fiáért, B.E.), enyhe drukkal, hogy vajon megfelel-e, hát úgy látszik, megfelelt, mert „ó, bravó, köszönjük” volt a válasz ...
... általában a televízió biztonságos hely, mindig van fix megrendelése a producernek, mindig áll mögötte egy intézmény, egy szervezet. Amikor az RTL-nek forgattam ezt a Telemünchen által kezdeményezett produkciót, amiről beszéltünk, Marianne Sagebrechttel, Kölnben ült egy amerikai dramaturg, aki mindegyik forgatókönyvi verzióra elküldte faxon a megjegyzéseit, amelyeknek a kilencven százaléka olyan volt, mint az álom! ...
... Olyan munka ez, ahol te állsz az előtérben, te vagy a varázsló, aki a legrosszabb esetben is kihúzza a nyulat a cilinderből, de hát azért kell hozzá legalább egy nyúl meg egy cilinder ...

Egy szenvedélyes favágó
Beszélgetés Makk Károllyal televíziós filmjeiről
Népszabadság, 1999.12.11. Csala Károly

x

... A világon közel ötezer film készül egy esztendőben, amiből huszonöt, ha igazán jó, az már nagy dolog, és ugyanakkor megjelenik százezer regény, amiből, ha egy jó, már nagyon örülünk. A művészetek történetére visszatekintve könnyű a dolgunk, mert nagy korszakokat messziről nézünk: mennyi ócskábbnál ócskább kép született ugyanakkor, amikor Rembrandt festett? Miféle muzsika öntötte el az embereket ugyanakkor, amikor Mozart írta zenéit?
... Kétségbe vagyok esve, mert lassan elpusztul az az infrastruktúra is Magyarországon, amely lehetővé tenné a filmkészítést ...
... A jóléthez szükséges termelés csak akkor tud fejlődni, ha gyökereiket, önmagukat vállaló állampolgárok élnek az országban, akiknek a szellemi és fizikai egészségük is rendben van ...

A megfelelés kényszere
Szabó István és A napfény íze
Népszabadság, 1999.12.10. Sós B. Péter

x

... Annak idején egy téesz-elnökkel csináltunk riportot, aki három órán keresztül beszélt, rettentő unalmasan. Arra gondoltam közben, hogy ugyanezekből a szavakból össze lehetne állítani akármilyen irodalmi szöveget is. Páger érdekes színész-egyéniség, végigélte az életét, volt tisztességes, tisztességtelen, sok minden történt vele. Nincs, aki több filmben játszott volna, mint ő. Bőséges tehát a „szótáram”, amelyet használhatok ...
... a filmtörténetben - tudomásom szerint - ilyet még nem csináltak, de attól még megvalósítható. És van már olyan munkám, amely hasonló módszerrel készült. A tévében kivágott filmszalagokból összeállítottam a Himnuszt. Azt a sort például, hogy „Árpád hős magzatjai felvirágozának”, úgy szedtük össze, hogy a „hős”-t az ÁVH női kara énekli, a „magzatjai”-t Czeizel mondja, a „felvirágozának” szót pedig egy Kabos-filmből vettük ki (az Árpádra nem emlékszem) ...
... az előkészítő számítógépes munka teszi ki a költségek nagyobb részét.

Lesz-e még egy Páger-film?
Kardos Sándor a régi mozikból készít újat
Népszabadság, 2000.01.08. Varsányi Gyula

x

J.M.): ... Túl sok illuziót vesztettem már el, az életem végén vagyok, s már tele van a tököm az illuziókkal és azok elvesztésével. Emlékszem a rendszerváltáskor az emberek felszabadultságára, azokéra is, akik KGB-ügynökök voltak. Felszabadultak a KGB-sek, hogy végre MIÉP-esek lehessenek, ha akarnak. Fölszabadult az ember, s hihette Bakunyinnal, hogy az „én szabadságom a mások szabadsága”. Ehelyett jött a vadkapitalizmus. Én tudtam erről, mert már éltem ilyen országban, mint most a miénk, de ott nem arról volt szó, hogy a hallevesből kell akváriumot csinálni, és nem fordítva ...
(G.F.): ... a sok illuzióval való leszámolás a mi esetünkben indulattal, röhögéssel jár, s tisztánlátással, amitől nemhogy kedvét vesztené az ember, hanem megindítja a fantáziáját ... ... Ha ... a dühödet kiadod, akkor felszabadulva tudsz róla mesélni. Az első vetítés közönségreakciója azt bizonyította, hogy ugyanazok dühítenek minket, alkotókat, mint a nézőtéren ülőket ...
... Este nyolc után egy amerikai filmben bátran lehet káromkodni, ha ugyanez egy magyar filmben történik, akkor tíz óra után vetítik ... ... ugyanaz a két bazdmeg hangzik el a szinkronstúdióban, mégsem azonos értékűek ...
( - Hogyan jön létre egy Kapa-Pepe jelenet?)
(J.M.)
: ... Alkotástechnikai kísérletet művelünk velük, a meghatározottságnak és az improvizációnak egy speciális keverékét. Több szöveget kapnak, mint amennyit felhasználnak, s persze hozzátehetnek annyit, amennyit akarnak ...
(G.F.): ... az az érzésed, hogy a kamera fogalmaz, mert képen belüli képeket látsz. Kompozíció helyett embercentrikusság. A másik nagy előny, hogy megmarad a próbahangulat a felvételeken ... ... Nem használok sem variót, sem nagy gyújtótávolságú lencsét, így ha közelit csinálok, akkor közelmegyek, öt centire, amit a színészek nehezen tűrnek, de ez ad olyan belső dinamikát, amit például Orson Welles használt...
(J.M.): ... Amikor kiderült, hogy már nem tudjuk fizetni a forgatási helyszínt, mit csináljunk, lementünk Orosziba, van ott egy parasztházunk, a szomszédban pedig Székely B. Miklós lakik, az ő portáján is forgattunk, ingyen ... Nem is tudom, mi történne velünk, ha kapnánk félmilliárdot. Biztosan beszarnánk ...

Valami közöd
- Jancsó Miklóssal és Grunwalsky Ferenccel beszélget Bakács Tibor Settenkedő -
Élet és Irodalom, 2000.01.21.

x

(B.G.): ... a magyar történetírás jelentős része lelkiismeret furdalás nélkül léphetett át az 1989 utáni korszakba... A törtenelmi film azonban valóban más műfaj, mint a történetírás. A film például képes érzelmek felkeltésére, és célja is ez. A film egyénít, figurákat teremt, és valóban csak a filmkészítés, a történetmesélés szabályainak van alávetve ... Egy ilyen filmben megmutatni valakit csak az ellenfeleivel való ütközésben lehet. Kiváncsi lettem volna arra a kurzusfilmre, ahol Kossuth az ellenfél. Nem lehetett volna kurzusfilmként megcsinálni ...
(G.A.): ... volt egy Széchenyink, aki kicsit mitologizálódott, hol így, hol úgy, az azonban tény, hogy Széchenyi óta nem volt több ilyen figura a magyar történelemben. Nem tudjuk, miért. Vagy a funkció nincs jelen, amelyet egy ilyen ember betölthetne, vagy nem születik ilyen ember, vagy a kettő együtt. Mindenesetre a nagy történelmi alakokkal kapcsolatban két hibát lehet elkövetni: az első a teljes profanizálás. A demitologizálás. Hogy ez éppúgy a cselédlányokat hajkurászta, ahogy a több idióta arisztokrata. A második a túlsúlyossá tétel. Hogy ez akkora ember volt, és mi annyira, de annyira kicsik vagyunk hozzá képest, hogy teljesen eltörpül mellette az életünk. Mind a kettő rossz ...
... Én azt hittem, a demokrácia abban is segít majd, hogy maga a történelem se legyen a politika tárgya. A történelem tudomány, ismeretanyag, műveltség, kultúra - sok szociológiailag rétegzett szintje lehet ennek ... ... az emberek szavaznak, kinyilváníthatják, mit akarnak, a politika legitimációját majd ez jelenti, és nem kell a halottak körül babrálnia... ... A nyolcvanas években Aczél György osztotta a pénzt. Ez egy dolog. A másik dolog, hogy ebből mi készült el. Senki sem tudja lejáratni Jancsó Miklóst azzal, hogy ő hogyan kapott pénzt a filmjeihez, mert meg kell nézni, mit csinált. A Szegénylegények marad meg, és nem az a hivatalos levelezés és alkudozás számít, ami e mögött volt ...

Örökmozgó történelem
Beszélgetés Bereményi Gézával és Gerő Andrással
Filmvilág, 2000/2. Mihancsik Zsófia

x

... Olyan filmeket a magyar kortársfilm nem csinálhatott, mint amilyenek az úgynevezett jugoszláv fekete filmek voltak: fantasztikus jelenkori történetek, döbbenetesen leleplezők - Titónak egy elengedett pillanatában születhettek meg. Aczél kultúrpolitikája csak a tolvajnyelvet tette lehetővé, és a megfejtését a nézőre bízta ...
... azt hiszem, a pénzügy korlátok közül nálunk csak Szabó István tudott kilépni. Ő nagy körön fut. De a nagy körön futás is egyfajta korlátot jelent, éppen a terjesztés szempontjai miatt. A történelmi tényeke nem valódi korlátok. A Szegénylegények például tele van anakronizmussal. Amikor a film játszódik, nem volt még például csendőrség. Vagy a Latinovits-figura története - ott ugye arról van szó, hogy azzal gyanúsítják, megölte azt az embert, akinek a nevét fölvette - egy orosz tábornok története a sztálini időkből. De maga a színhely, a vár is anakronisztikus. Minden filmem áltörténelmi film, magára húzott egy kosztümöt...
... Azon kívül, hogy hányingerem van, csak röhögni tudok. Egyébként is az, ami ebben a kis országban mostanában történik, már többször megtörtént a világban. És sokan regisztrálták már. Ha Hammetet olvas vagy Gardnert olvas, ha Hitchcockot néz, ugyanezzel a történettel találkozik. Azoknak a társadalmaknak a története ez, amelyek azt játsszák, hogy szabadok, holott nem azok. Ezeket a történeteket megcsinálták már. Lehet, hogy nekünk új, de ez nem elég ... ... nem érdemes arról drámai filmet csinálni, ami ma Magyarországon történik, mert az én közönségem jobban tudja, mint én, hogyan születik ez a fajta társadalom.

Áltörténelmi filmjeim
Beszélgetés Jancsó Miklóssal
Filmvilág, 2000/2. Mihancsik Zsófia


Riportok

... elbeszélik egyrészt, hogy őket mennyire becsapták 1949 nyarán (azt mondták nekik, az országos tervezőbizottságnál fognak dolgozni, aztán tisztek lettek a „direkciónál”). Másrészt közlik, főnökük orosz volt. Egy másik meg „orosz orosz” - mondja az egyik nyilatkozó. A nemzedékről nemzedékre öröklődő orosz hagyomány érzékeltetésére is alkalmas tehát Miklós cár mondata, s arra is, hogy a hatalom iróniáját, képmutatását imígyen is az emlékezetekbe idézzem ...
... amikor Nagy Imréék még idehaza, a jugoszláv követségen azon töprengtek, hazatérjenek-e az otthonukba vagy Jugoszláviába utazzanak, Romániában már akkor megkapta a parancsot az egyik „misszionárius”, egy Aranyostordán született „pártapparátcsik”, hogy milyen szempontoknak megfelelő szállást keressen nekik ...

A misszió véget ért, felejtsük el?
Ember Judit filmrendező esete Nagy Imre sznagovi megfigyelőivel
Magyar Nemzet, 2000.01.26. Lőcsei Gabriella

x

... Aki a filmben a keserves életútját járó Sonnenschein Ignácot, Ádámot majd Ivánt látja a kiváló színész megszemélyesítésében, gyakran a sorsüldözöttség kínzó fájdalmával a tekintetében, arra üdítően hat Fiennes barátságos melegséggel mosolygó szeme. Varázslatos egyénisége. Rendkívül szerény. Szavaiből az derül ki, hogy a magyar művészekkel készített legújabb munkáját pályája igen fontos állomásának tekinti ...
... - ... Katolikus családban nőttem fel, nem ismertem a zsidó szokásokat. Szabó István minden kérdésemre alapos válaszokat adott. Nagy segítség volt számomra, ahogyan pontosan leírta nekem a három jellem fő vonásait ...

A címlapon: Ralph Fiennes
Január 27-től a mozikban az Európa Filmdíjas mű: A napfény íze
RTV részletes, 2000/5. Jálics Kinga

x

... 1993-ban egyszer már végveszélybe került. Először kétszáz millióért, másodszor 170 millióért hirdették meg, de egyik alkalommal sem akadt rá vevő ...
... „Sokat költöttünk a gyárra: rendbe hozattuk az épületeket, feljavíttattuk a stúdiók műszaki állapotát, felújítottuk a kazánokat, újra működésbe helyeztük a lifteket” - állítja Erdélyi István ... ... Aztán múlt év elején a Magyar Televízió tartozásai miatt a Família Kft. súlyos helyeztbe került, további epizódokra nem kaptak megrendelést. A vetélkedők gyártása is átkerült a Pólus Center mellett felépült két stúdióba, illetve a korszerű nagykovácsi telepen kaptak állandó helyet. A pasaréti gyárt kihasználtsága, gazdaságo működtetése fokozatosan lehetetlenné vált” ...
... Szükségszerű volt az ingatlan értékesítése - mondja a Dunedin képviselője. ...
... Alighanem hasonló sors vár a Starra, mint a Movi Könyves Kálmán körúti stúdióira és épületeire, amelyeket 1995-ben egyszerűen eldózeroltak. Ismét kihuny egy „csillag”.

Egy csillag kihuny
Eladták a pasaréti Star filmgyárat
Magyar Hírlap, 2000.01.18. G.A.

x

... Nem értette például, miért néz körül mindig Iván, amikor bemegy egy kávéházba. Vagy ahogy egyetlen kézmozdulattal jelzi az előtte ülőnek, hogy mikrofonok vannak a helyiségben. A női főszereplő, a fényképész Vali testesíti meg számára - mondja - a film filozófiai lényegét. Ő az egyetlen ember, aki távol marad a politikai és vallási szélsőségektől, és mindig vállalja önmagát egy olyan világban, amelyben az egymást követő rendszerek ehhez nem adnak segítséget ...

Szenvedélyes azonosságkeresés
Ralph Fiennes A Napfény íze bemutatójára Budapestre érkezett
Magyar Nemzet, 2000.01.14. (ferch)

x

... a szemlére harminc országból százötven vendéget várnak, többek között neves nemzetközi fesztiválok igazgatóit. A külföldi vendégek a filmmustra zárónapján nyilvánosan értékelik a látottakat ...
... ez a teljes eseménysorozat mintegy 85-90 millió forintba kerül ...

Mészáros Márta utolsó naplójával indul a filmszemle
Harminc országból érkeznek a fesztiválvendégek
Magyar Hírlap, 2000.01.13. T.G.

x

... Először olvasható majd részletes tájékoztatás a filmszemlén látható filmekről és alkotóikról az interneten január 27-től, a www.magyar.film.hu című honlapon, amely február 3-tól bejárást enged a Szemlehírnök világába. Hozzáférhető lesz ugyanezen a honlapon a Szemle-katalógus és a Programkalauz, és megjelennek on-line információk a napi vetítésekről, vitákról, eseményekről ... A számítógépes szemle összeállítói Csejdy András vezényletével, a filmszemlék történetében először arra törekednek, hogy a mustra teljes híranyagát feldolgozzák, és a filmszemle után a magyar film átfogó fórumaként szerepeljenek ...

Kisvilma, Jadviga és a többiek
A Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg a filmszemlét
Magyar Nemzet, 2000.01.13. (ferch)

x

... A Morel-fiúnak ... a producere volt. Most azonban úgy döntött, maga rendezi meg A fehér alsó című mozit ... A fehér alsó abszurd tükör a világról: a személyiség áru, a külsőségeket pedig átveszik az emberek. A szerelem, a romantika, amit az elmúlt századokban tartalommal töltöttek fel, mára kiürült, használati eszköz lett. A filmtörténetben a kezdő menedzser machó főnökét kéri, segítsén randevújához vonzó alsót vásárolni ...

Kézdublőr A fehér alsóban
Éjszakai forgatás a Camponában - Abszurd tükör a világről - Amikor a személyiség áruvá válik
Népszabadság, 2000.02.02. Szemere Katalin

x

... a Vasárnapi Blikknek korábban elárulta, egy dolgot még mindenképpen szeretne kipróbálni: milyen az, amikor a kamera mögött ül, miközben mások izzadnak a reflektorfényben...

Nagy Natália csak ritkán esik kétségbe
Választania kellett a filmezés és a Besenyő család között
Vasárnapi Blikk, 2000.01.30.

x

... Pacskovszky története a hovatartozás, az identitás, a magány kérdését, de a család és a szerelem problémáját is felveti. „A szereplők legnagyobb gondja leginkább az, hogy minden pillanatban dönteni kell” - mondja a rendező. „Az élet persze nem más, mint döntések sorozata, s ahogy Updike egyik tanulmányában Hérakleitoszt idézi: az ember végzete önmaga jelleme. A mi szerelmünk esetében is ez a találó megfogalmazás. A szereplők ugyanis azért lesznek boldogok vagy boldogtalanok életük bizonyos szakaszaiban, mert a jellemük olyan, amilyen. Ahol pedig a végzetesség megjelenik, ott a tragédia is megjelenik”. Ám a történet humoros színezetet kap, vígjátékba is átmegy ...

Életek és nyitott ajtók (Pacskovszky József: A mi szerelmünk)
Magyar Hírlap, 2000.01.29. Tölgyesi Gábor

x

... Mészáros Péter reméli, hogy a grúz nyelvű, feliratos film (A bolond gránátalmafa, rendező: Mészáros Péter, B.E.) - amelyben grúz, orosz és örmény színészek mellett maga is játszik egy mellékszerepet - kedvező fogadtatásra talál a szakma és a közönség körében, s így néhány hónapon belül talán magyarországi és grúziai moziforgalmazásról is szó lehet ...
... Fonyó Gergely szerint „igényes közönségfilm, másfél óra klasszikus mozi” született, s ezért bízik a Kelj fel Jancsi hazai és nemzetközi forgalmazásában.

A grúz sivatagtól Los Angelesig
Magyar Hírlap, 2000.01.29. Retkes Attila

x

... Ma este üljenek a képernyő elé és gyönyörködjenek a Régi idők focijában! A főszereplőt alakító Garas Dezső (65) viszont nem teheti ezt meg, mert ebben az időben a szolnoki színházban lép föl ...

Garas több Minarik Ede Egyesület elnöke lett
Egy kicsit szomorú, hogy ma este nem láthatja focistáit
Blikk, 2000.01.06. Borbás Kati

x

... A történet egyelőre titok, annyit azért sikerült kiderítenünk, hogy egy vak lány és egy lökött zenész fiú szerelméről szól. Hogy kik játsszák majd a főbb szerepeket, az a közeli hetekben dől el, annyi azonban már biztos, hogy Bozsik Yvette a filmben is megmutatja, hogy a tánc terén van mit tanulni tőle ... Kálomista Gábor, a film producere a következő szavakkal írta le a készülő mozit:
- Ez egy igazi „tímáros” film lesz: szomorú és mégis vidám, néha még vicces is ...

Csiszár Jenő esélyes a főszerepre
Tímár Péter a forgatás előtt a vakok között élt
Blikk, 2000.01.06. K.K.T.

x

... játszom a repertoárdarabokban, és filmezek. Kamondi Zoltán rendező kért fel egy igen izgalmas figura megformálására. Rövidesen kezdődik a forgatás. Aztán remélhetően indul egy sorozat a közszolgálati televízióban januárban. Édes otthon a címe, és Dömölky János rendezi ... A rádiójáték kedvenc műfajom. Legutóbb azért volt számomra emlékezetes, mert Szendrey Júlia édesapját adtam, és a lányom a stúdióban Haumann Petra volt ...

„A színésznek jólesik, ha számon tartják”
Haumann Péter új filmet forgat
Magyar Nemzet, 1999.02.11. (v.a.)

x

... a lelkek forradalmát, a vágyak és csalódások gerjesztette lázadást kíséreltem meg bemutatni - vallja a rendező. Ezért ellenállt a külföldi producerek ösztönzésének, hogy konkrétabban jelenítse meg a központosított rendszer összeomlását. Végig harcolt az ellen, hogy direkt politikai tartalommal adjon hírt a kelet-közép-európai változásokról. A harcok, véráldozatok ellenére a négy külföldi partner részvétele mindenesetre megkönnyíti, hogy a magyar filmeknél szokásosnál nagyobb karriert futhasson be a film, amelyet a fesztiválszereplések és tévésugárzások mellett Franciaországban és Belgiumban mozikban is vetítenek majd ...

Minden gyermekkor egy falu
Csütörtökön mutatják be Can Togay filmjét
Népszabadság, 2000.01.11. Sós B. Péter

x

... Nagyon jó kis szakadt mozi volt, mindig premier előtti filmeket vetítettek - meséli Réz. - Szomorú leszek, ha bezárják, de nem lehet mást tenni: ez a dolgok természetes rendje. A Kossuthtal más a helyzet: jól eltalált mozi, jó a kínálata. Nagyon jó az akusztikája, és óriási előnye, hogy a multiplexekből kifutó filmeket itt még jó két hónapig vetítik ...

Néhány hét múlva bezárhat a Metró mozi
Az üzletközpontok miatt tönkremegy a hagyományos filmszínház
Blikk, 2000.01.04. Bittó Ágnes


Tudósítások

... A karácsonykor bemutatott Észak, északot szilveszterig 7 előadáson 168 ember nézte meg, az októberben videón kihozott Temetést ugyanennyi előadáson 82. A Visszatérésre 5 ezren, a Cukorkékségre, a Kínai védelemre és Pattogatott kukoricára egyaránt 3 ezren voltak kiváncsiak ...

Akinek van szeme
Filmszemle 2000
MaNcs, 2000.02.03. Sz.T.

x

... A Magyar Újságírók Országos Szövetsége Film- és Tévékritikusi Szakosztály hagyomány szerint a magyar filmszemle egyik előrendezvényeként díjazza az elmúlt esztendő legjobbnak ítélt filmalkotóját. Tegnap délután a szövetség Mikszáth Kálmán termében kettős rendezvényt nyitott meg Bernáth László, a MÚOSZ kulturális szakosztályának elnöke. Először Kovács Zita fotóművész kiállítását méltatta Kecskés Karina színművész. Majd Báron György, a MÚOSZ Film- és Tévékritikusi Szakosztályának elnöke adta át a kritikusok díját Grunwalsky Ferenc rendező-operatőrnek. Az elmúlt esztendő filmtermését Bikácsy Gergely filmkritikus értékelte ...

A kamerák mögött
Alkotói díjat kapott Grunwalsky Ferenc
Napi Magyarország, 2000.02.01. P.Z.

x

... bár Szomjas György, a Filmművész Szövetség vezetője úgy vélte, a jelenlegi viszonyok között egy- egy új film elkészítése emberfeletti erőfeszítéseket igényel, Kodolányi Gyula, az MMK nemzeti kuratóriumának képviselője megállapította, a filmszakma vezetői bíztató jelként értékelik, hogy a kormányzat mind szavakban, mind anyagilag a korábbinál nagyobb mértékben kötelezte el magát a magyar filmgyártás mellett ...

Még az idén elkészül a filmtörvény
Napi Magyarország, 2000.02.03.Bark

x

... Az évtized első felében még 10-20 százalék volt a magyar filmek nézőinek aránya, azóta - az 1997-es évet leszámítva, amikor a Csinibabát bemutatták -, öt százalék alatt maradtak a magyar filmre jegyet váltók. Még kevesebb az adott évben bemutatott magyar filmek nézőinek száma, holott a művek száma lényegesen nem csökken. Tavaly például tizenhat magyar filmet mutattak be a mozik, ezekre kevesebb mint hatszázezren voltak kíváncsiak, és összeségében is csupán 751 ezer volt a magyar filmet választók száma, ami negyvenötezerrel kevesebb, mint az előző évben ... A magyar filmek közül Sas Tamás Kalózokját 184 ezren látták, a Hippolytot az év végéig 132 ezren, a 6:3-at pedig 114 ezren ...

Kevesebb néző, több bevétel
Népszabadság, 2000. 02.01. Sós B. Péter

x

... helyes volna, ha a filmszemlén egyetlen játékfilmes zsűri osztaná a díjakat - érvelt kérdésünkre Miskolczi Péter. A jelek arra utalnak, nem könnyű hirtelenjében fölkérni az ORTT által elképzelt, nemzetközi szaktekintélyekből álló döntnöki testület tagjait a másik díjra. Híreink szerint eddig André Szőts és az indiai Sanjay Leela Bhansali rendező ígérte biztosra részvételét ...

Díjözön lesz az idei filmszemlén
Népszabadság, 2000.02.01. V.Gy.

x

... A csaknem kétszáz megabyte-nyi adatot tartalmazó lemez anyagát Hartai László rendező és Hirsch Tibor filmesztéta állította össze, Bass László programozó pedig a számítógépes megjelenítés feladatát végezte el...
... A szerkesztők játékos megoldásokkal igyekeztek érzékeltetni a jancsói életmű örök dilemmáit: három kávéházi vendég (illetve az őket jelképező tárgyak) dialógusából bontakoznak ki a lehetséges értelmezések. Az adott időszakhoz köthető tárgyi világ kortörténeti adalékokkal is szolgál a hírek, zenei betétek stb. mellett ...
... Jancsó állandóan változik, nem lehet szoborrá merevíteni - szögezte le Hartai László, a CD-ROM producere.

„Miki bácsi megelőzött minket”
CD-ROM-on a Jancsó-életmű - Multimédiás monográfia
Napi Magyarország, 2000.02.02. TAG

x

... Szőllősyné munkásságát híven méltatni csak hosszú oldalakon keresztül lehetne. Annyi bizonyos, hogy Sára Sándor, Szabó István, Gaál István, Huszárik Zoltán nemzedékétől a mai gyakorló filmrendezőkig és operatőrökig mindenki tőle sajátította el azt a vizuális érzékenységet, amely a nemzetközi filmszakmában a magyarokat oly híressé és keresetté tette ...

Egy mindenkiért
Magyar Hírlap, 2000.01.29. A.M.

x

Ötödször rendezték meg december végén a Népszabadság-közönségtalálkozót: Kabay Barna Hippolyt, a lakáj című filmjét mutatták be. Ezt az alkotást már százhúsz ezren nézték meg a mozikban. Az eddig bemutatott filmek között szerepelt Xantus János A Morel fiú, Salamon András Közel a szerelemhez, Enyedi Ildikó Simon mágus és Kamondi Zoltán Az alkimista és a szűz című alkotása ...
... Koltai Róbert - aki a forgatókönyv társírójaként is részt vett a munkákban - elmondta, hogy a magyar filmeknek drukkolni kell ...

Drukkolni kell a magyar filmnek
Népszabadság-közönségtalálkozó ötödször
Népszabadság, 2000.01.03. B.T.B.

x

... Kinowelt Hungary néven a napokban új filmforgalmazó kezdte meg működését a hazai piacon. A német Kinowelt International Gmbh. és a Budapest Film Kft. által létrehozott vegyes vállalat a film- és videóforgalmazás mellett televíziós jogok értékesítésével is foglalkozni kíván ...

Művészet és kommersz határán
Kinowelt Hungary - egy új filmforgalmazó nagyra törő tervei
Magyar Hírlap, 2000.01.10. Retkes Attila

x

... A magyar játékfilmek támogatásáról határozó testület új elnöke feladatát nem abban látja, hogy esztétikai kérdésekben döntsön. Mint megjegyezte, inkább közvetítő szeretne lenni különféle álláspontok között, csak ha szükséges, akkor lesz döntőbíró ...

Új filmes kurátorok
Granasztói György a játékfilmes kuratórium élén
Népszabadság, 2000. 02.03. V.Gy.


Kis filmtörténet

... Liebmann Béla szegedi fotós - akinek több évtizedes képriporteri munkássága valóságos színháztörténeti kincsesbánya volna, ha földolgoznák - fényképén másodmagával látható a fiatal Gordon Zita. A könyvet lábjegyzetelték a szerkesztők. A pesti asszony szabatos bemutatásának dátumát közlik. Azt is, hogy az előadást Zemplényi Zoltán rendezte ... ... Ki volt azonban Gordon Zita fényképen látható partnere? Gyárfás Miklós drámaíró, főiskolai tanár, aki követve édesanyja hivatását, Sebestyén Mihály miskolci társulatánál állt szerelmes színésznek és színházi titkárnak ...

Gordon Zita kivel játszott?
Népszabadság, 1999.12.09. M.G.P.


Eszmefuttatás

... Tudatnom kell a nagyérdeművel, hogy pénz és taps nélkül, a szakma agyonhallgatása mellett megszületett a legújabb magyar film ...
... Tudomásul kell venni, hogy a hatvanas-hetvenes évek filmideálja fölött eljárt az idő ...
... a legfontosabb fordulat az volt, hogy a társadalmi-politikai kérdések a háttérbe szorultak, és helyüket az egyén magánéleti problémái, illetve ezeknek az univerzális perspektívából való felmutatása jellemezte. Személyes hangvétel és katasztrofista szemléletmód nyomta rá bélyegét a mai (nagyjából) negyvenesek (Enyedi, Janisch, Szász, Monory Mész, Kamondi, Tarr, Szőke stb.) munkáira. Az a furcsa helyzet alakult ki, hogy a fenti középnemzedék és a „fiatalok” egyes tagjai között nincs vagy alig van korkülönbség, mégis amiatt, hogy az előbbiek művei már lassan tíz éve jelen vannak a magyar filmközéletben, az ő munkáikhoz mint hagyományhoz viszonyulhattak az egyébként életkorban is rendkívül nagy szórást mutató trónkövetelők ...
... A posztmodern film a hatás bűvöletében él. A néző lebilincselése érdekében újra rátalál a hagyományos műfajok segítségével elmondott mesére. Nem tart tiszteletben semmiféle törvényt, így a műfajokat is parodizálva, önmagukból játékosan kifordítva használja fel. A posztmodern film minden pillanatban új és új meglepetést kínál nézőjének, és ennek érdekében gátlástalanul lép át minden határt, műfajok, hangnemek, magas és tömegművészet között húzódó elválasztó vonalakat ... írásom címe is az általam legtipikusabbnak tartott posztmodern filmben, a Kicsimarapagodában hangzik el. A fiatalok művészi attitűdjének centrumában éppen a hatás kérdése áll. Ketté kell-e „fűrészelni az emberek életének burkát vagy éppen békén kell hagyni őket, és tartózkodni a nagy érzelmektől, a nagy mondanivalótól. A szélsőséges pólusok között, úgy látom, az előbbi sokkal gyengébb, mindössze egy-két komolyabb film példázza a lehetőségeket, míg az utóbbi a megoldások széles spektrumát vonultatja fel ...
... Bollók Csaba Észak, észak című műve egyfajta szintézist képvisel. A minimalizmusban gyökerezik technikai kiindulópontja („egy főhős, egy kellék, egy helyszín”), alaptörténete (egy lány egész nap biciklizik, hogy feltöltse az akkumulátort, amivel a kisöccse vonata működik), a hősök mindennapi rutinra redukált cselekedetei és párbeszédei, ugyanakkor a félresikerült, ócska, széteső dolgokból összetéveszthetetlen egységgé stilizált világa az első irányzat képviselőihez teszi hasonlatossá a művet. A szereplők szelíd iróniával kezelt elvágyódása szintén a nyolcvanas évek végi romfilmek romantikus menekülési vágyát parodizálja. Nincs kiút, csak állandó visszatérés ugyanahhoz az elágazáshoz. Helyette ott van a Kis Magyar Kaland. A biciklizés során a lányt különös alakok adják kézről kézre: megmutatják neki északot, körbevezetik egy barlangban, sőt még túszul is ejtik. Mindez vicces inkább, mintsem veszélyes vagy romantikus. Az Észak, észak a kalandfilmek elemeinek kiforgatásával a kispályázás egyszerű örömeire mutat rá ...
... a magyar filmben szokatlanul sokféle stílus jelent meg hirtelen. A filmkészítés láza hevíti ezt a nemzedéket, toll helyett videokamerát ragad, aki érzéseit művészi formába kivánja önteni. Film tehát van bőven. Csak a hely kevés, ahol egymásnak és a közönségnek bemutathatnák műveiket az alkotók. De ők az elszigeteltségre, a félreértésekre fittyet hányva dolgoznak tovább ... „Sajnos, drága barátom, a közönség mindenben csak a karikatúrát látja majd, de hát - mit számít az nekünk.”

„Átfűrészelni az emberek életének burkát”
Kritika, 2000/1. Stőhr Lóránt

x

... Kelet-Európa történetében nem ritkák azok az események, amelyek Apokalipszisért kiáltanak -a s a megfogalmazásban rejlő irónia nem véletlen. A térség apokaliptikus történéseiből ugyanis legtöbbször kifelejtik az áldozatokat, akik tehetetlen bábként asszisztálják végig - mit is?...
... Jancsó Apokalipszise ... mindenekelőtt önironikus. Nem is lehet más, hiszen a nyolcvanas évek végétől egy olyan társadalmi rendszer összeomlásának vagyunk tanúi, amely ugyan a maga bornírt és kegyetlen módján, mégis strukturálta a világunkat, s amelyet legalább el lehetett utasítani. Ennek a rendszernek az összeomlását - s itt nem feltétlenül kell a rendszer konkrét politikai jelentésére gondolnunk - dokumentálja Jancsó páratlan következetességgel és önmagát sem kímélő őszinteséggel, amikor katasztrófákkal és már-már követhetetlen miszticizmussal szövi át történeteit, s amikor képlabirintusában bolyongó hőseivel maga is egy ismeretlen vég bizonytalan kifejlete felé zuhan. E vég természetéről éppen az „apokaliptikus” filmek nyitánya, a Szörnyek évadja ad hírt a legegyértelműbben ... ... Az Apokalipszis fenevadjára egyáltalán nem emlékeztető Antikrisztust Tarr Béla személyesíti meg, bizonyára nem véletlenül. Hiszen az ő Krasznahorkai Lászlóval együtt készített művei - a Kárhozattól Az utolsó hajón át a Sátántangóig - nem pusztán földrajzi értelemben játszódnak a Végeken ...

Világvég-e?
Apokalipszis, anno ...
Filmvilág, 2000/2. Gelencsér Gábor


Egyéb (például körkérdés, önportré, monológ)

Támogatás nélkül nincs kultúra - Szabó István Oscar-díjas filmrendező:
... Azt remélem, megszűnik a társadalom különböző rétegei között a vádaskodás. Hogy a viták, amelyeket politikai érdekek gerjesztenek, hogy a zászlók alá tömegeket sorakoztassanak fel, lassan elmúlnak. Ehhez nemcsak egy politikusi generációnak, hanem a lakosságnak is fel kell nőnie ...
A kreativitás örök - Dés László zeneszerző, előadóművész:
... Szeretném, ha megszűnne az a magyar szocializáció, hogy az emberek szüntetlenül alkalmazkodnak, szinte már mondani se kell nekik ...
Új alapok a magyar filmnek - Makk Károly filmrendező:
... Ami a filmet illeti, az audiovizuális kultúra változik, de film valamilyen formában biztosan lesz. Az egy másik kérdés, hogy a magyar film még lesz-e. Ha lesz pénz és szakmai összetartás, akkor talán ...

A Magyar Hírlap körkérdése, 2000.01.03.

x

... Az én indexemet is Illés György írta alá. A Főiskolán a nagyrabecsült, kiváló, művészettörténetet oktató TANÁRNŐRE emlékszem, csupa nagy betűvel ...
... Magyarországon a filmes szakmában a kameraman az operatőr közvetlen munkatársa, az ő segítője a segédoperatőr. Ez nem pejoratív, sőt segédoperatőrnek lenni már valami ...

Operatőr vagy kameraman
Ki és mi segíti az operatőr munkáját?
Médiatechnika, 2000.1. Kovács Gyula H.S.C. Duna Televízió


Filmszakmai hírek, események

Reflektor az árnyékban lévőkre
A művészeti magazin készül a filmszemlére (Magyar Szalon, szerkesztő: Siklósi Beatrix)
Magyar Nemzet, 2000.01.24. (cs.j.)

x

Eperjes Károly az osztrák filmhéten
Népszabadság, 2000.01.15. (munkatársunktól)

x

Megmenekülhet az Uránia
Az újjászülető moziban három vetítő működik majd
Metro újság, 2000.01.26. (Metro)

x

... a Magyar Filmlaboratórium Kft. mintegy 100 millió forintos nagyságrendű beruházással az országban elsőként nyújtja a lézeres filmfeliratozás szolgáltatását a filmgyártók és filmforgalmazók számára ...

Lézeres filmfeliratozó
Médiatechnika, 2000/1.

x

... A Magyar Vállalkozókért Díjat Szabó István filmrendezőnek ítélte a szavazóközönség. - Szerencsés választás, hogy épp az a magyar művész kapta ezt a díjat, akinek munkái határainkon túl is hirdetik, érdemes lehet és érdemes is kötődni ehhez az országhoz ...

A vállalkozói szféra estélye
Lapunk a fővárosi esemény médiatámogatója volt
Magyar Nemzet, 2000.01.24. (r.h.)

x

... A Mammut Üzletház Rt. és a Budapest Film Rt. - feltárván a környék igényeit - a bevásárló- és szórakoztatóközpont bővítésének részévé teszi egy korszerű filmszínház kialakítását is, természetesen az új épületrész építésének szerves részeként ...

Mozi a parkolóház tetején
Magyar Nemzet, 2000.01.19. (g.l.)

x

Filmbemutatók hat napon át
Nyilvános vitákat rendeznek minden új alkotásról (a filmszemlén)
Metro újság, 2000.01.19. Balázs Éva

x

ORTT: új magyar filmdíjak
Népszabadság, 2000.01.15. (Sz.L.)

x

Közép-európai eposz az identitásról (A napfény íze)
Díszbemutató a Corvin moziban
Magyar Hírlap, 2000.01.14. A.M.

x

Bemutatták A napfény ízét
Népszabadság, 2000.01.14.

x

Koltai Lajos az MMK új elnöke
Népszabadság, 2000.02.02. (MTI)

x

Film készül Kőrösi Csoma Sándorról
Magyar Nemzet, 2000.01.29.

x

Magyar filmek a Berlinálén
(Cakó Ferenc: Vízió, Gödrös Frigyes: Glamour)
MaNcs, 2000/4.

x

Marina Vlady az ORTT-zsűri elnöke
Magyar Hírlap, 2000.01.28. R.A.

x

Filmszemle kétmilliárdért
Magyar Hírlap, 2000.01.31. T.G.

x

Versenyfilmek a szemlén
Magyar Hírlap, 2000.02.02. T.G.

x

Néhány mozi sorsa még nem dőlt el (Bem, Blue Box ...)
Metro újság, 2000.02.02. (MTI)

x

A szemle filmjeit két fő zsűri díjazza majd
Metro újság, 2000.01.31. (MTI)

x

Az elmúlt egy év filmjeit tették mérlegre a kritikusok
Metro újság, 2000.02.01. (MTI)

x

Vitaklub, diákzsűri
Február 3-án kezdődik a 31. Filmszemle
Magyar Nemzet, 2000.01.29. (ferch)

x

Jancsóé a kritikusok nagydíja (MÚOSZ filmkritikusai)
Népszava, 2000.02.01.

x

Mozit szeretne a XVIII. kerület
Népszabadság, 1999.12.09. munkatársunktól

x

Magyar filmeket is bemutatnak a január 13. és 24. között megrendezésre kerülő nemzetközi filmfesztiválon Palm Springsben ... (Simon mágus, Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten)
Magyar Nemzet, 2000.01.12.

x

Új helyen rendezik idén a filmszemlét
Metro újság, 2000.01.10. (MTI)

x

Orosz filmhét kezdődött a hét végén Budapesten (Örökmozgó)
Metro újság, 2000.01.10. (MTI)

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap