Bárdos Judit A meseautó magányos utasa

Perczel Zita önéletrajza

Gaál Béla: A meseautó (1934)
Gaál Béla:
A meseautó (1934)
59 KByte

Perczel Zita, a harmincas évek ünnepelt magyar színpadi és filmszínésznője, aki később Párizsban, majd Hollywoodban, végül Rómában élt, s a nyolcvanas-kilencvenes években újra játszott magyar színpadon és magyar filmben, 1981-82-ben papírra vetette emlékeit. Ezt az önéletrajzot adta ki most az Áron Kiadó A meseautó magányos utasa címmel. E kötet megjelenése alkalmából vetít le néhány híres Perczel-filmet filmet az Örökmozgó.

Perczel Zita élete "kész regény": olyan kalandos, hogy a legfantáziadúsabb lektűríró sem tudná túlszárnyalni. Párizsi karrier, szerelmi kaland Londonban, világ körüli turné egy francia színtársulattal (Észak-Afrika, Dél-Amerika), a háború alatt menekülés egy szál ruhában, terhesen a megszállt Párizsból egész Franciaországon és a portugál tengerparton át Amerikába, három házasság, három válás, három gyerek, menekülés az elszigeteltségből, a magánéletből ismét a párizsi színpadra. Perczel Zita könyve olvasmányosságánál és az elbeszélt életanyag érdekességénél fogva felveszi a versenyt a legnépszerűbb színésznők - Ingrid Bergman, Marlene Dietrich, Sophia Loren, Asta Nielsen, Liv Ullmann - memoárjaival.

A memoárok olvasója a magánéleti és karrierbeli fordulatokon kívül kíváncsi arra a világra is, amelyet a szerző felidéz. Perczel Zita esetében ez a harmincas évek magyar színházi élete, írása így a magyar színházi és filmélet egyik dokumentuma is. Hiszen együtt járt színiakadémiára Básti Lajossal, Gellért Endrével, Gobbi Hildával, Szörényi Évával, játszott Várkonyi Zoltánnal.

A Nemzeti Színházban többek között Bajor Gizivel, Ódry Árpáddal, Tímár Józseffel, a Vígszínházban Dayka Margittal, Lázár Máriával, Pártos Erzsivel, Darvas Lilivel szerepelt együtt, filmen pedig Gózon Gyulával, Csortos Gyulával, Törzs Jenővel, Somlay Artúrral, Ráday Imrével, Pethes Sándorral, Tolnay Klárival. Majdnem minden fimjében nagy szerepe volt Kabos Gyulának. Csak a második világháború előtti utolsóban, a Marikában nem. Ott Jávor Pál volt a partnere. ("Abban nem volt benne a Kabos, ami ritkaság volt akkoriban" - írja.) A szerző a saját szemszögéből láttatja a pályatársakat.

A memoáríró Perczel Zita erényei közé tartozik a magyar színház- és filmtörténet egy részének felidézésén túl a kor- és erkölcsrajz is. Megelevenednek szemünk előtt a korabeli dzsentri, "úri" világ és a bohém művészvilág jellegzetes figurái, gesztusai, magatartásai. Nagyon jól sikerült egy még kevésbé ismert világ, a Párizsban, majd Hollywoodban élő orosz emigráció ábrázolása is. Ide tartozott a művésznő második és harmadik férje és családtagjaik.

Perczel Zita Rómából került vissza újra a magyar kulturális életbe. Pályája újra felívelt, amikor Magyarországon újra felfedezték. Gábor Pál portréfilmet készített róla, és interjút Tímár Józsefről. Szerepelt a nagysikerű Forgószínpadban (Noel Coward vígjátéka a budapesti Kamaraszínházban), és a címszerepet játszotta Csíky Gergely Nagymama című darabjában a Kecskeméti Katona József Színházban. Szerepet kapott Mészáros Márta Örökség, András Ferenc Dögkeselyű és Sőth Sándor A nagy postarablás című filmjében.

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap